Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
 
Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
Heittäisin että kato joku 24kk turva sieltä autoliikkeestä niin tuo pumpun potentiaalinen rikkoutuminen ei ole enää niin iso rasite auton kokonaishuoltokuluissa. Uudemmassa saat matriisivalot ja sen AMD:n eli pitkäikäisyyttä enemmän. Ja jos se pumppu sitten joskus menee, niin on ainakin uusimman generaation pumppu kaikkine korjauksineen autossa.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Heittäisin että kato joku 24kk turva sieltä autoliikkeestä niin tuo pumpun potentiaalinen rikkoutuminen ei ole enää niin iso rasite auton kokonaishuoltokuluissa. Uudemmassa saat matriisivalot ja sen AMD:n eli pitkäikäisyyttä enemmän. Ja jos se pumppu sitten joskus menee, niin on ainakin uusimman generaation pumppu kaikkine korjauksineen autossa.
Noiden turvien kanssa saa olla varpaillaan. Kannattaa lukea ne pienet präntit. Vaikka ostaja ei allekirjoittanut tätä lisälomaketta niin silti autoliike kieltäytyy maksamasta korjausta. Kyseessä Sn vastus.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/0W8_0HgPoPg
 
Heittäisin että kato joku 24kk turva sieltä autoliikkeestä niin tuo pumpun potentiaalinen rikkoutuminen ei ole enää niin iso rasite auton kokonaishuoltokuluissa. Uudemmassa saat matriisivalot ja sen AMD:n eli pitkäikäisyyttä enemmän. Ja jos se pumppu sitten joskus menee, niin on ainakin uusimman generaation pumppu kaikkine korjauksineen autossa.
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
 
Viimeksi muokattu:
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
Henkilökohtaisesti välttelisin pumppuongelmaa. Ptc-vastus ei kauheasti maksa, ja niitäkin kyllä menee.
 
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
Minä ostaisin uuden takavedon 0,99% korolla ja sopivalla maksuajalla. Sori väärästä vastauksesta... :D Mutta ehkä silti kallistuisin tuon uudemman ryzen mallin puolelle jos olisi pakko noista valita. Nyt uuteen tulee vieläpä etukamera ja muita pikkupäivityksiä. Se on todella hyvä auto 40ke hintaan.
 
Minä ostaisin uuden takavedon 0,99% korolla ja sopivalla maksuajalla. Sori väärästä vastauksesta... :D Mutta ehkä silti kallistuisin tuon uudemman ryzen mallin puolelle jos olisi pakko noista valita. Nyt uuteen tulee vieläpä etukamera ja muita pikkupäivityksiä. Se on todella hyvä auto 40ke hintaan.
Komppaisin tätä, jos vain budjetti venyy.
Muotoillaas vielä lisäkysymys näin, että ottaisitteko ennemin 2022 version standard rangella (ja mahdollisilla pumppuongelmilla) vai 2019-2021 dual motor long rangella? 25.000€ on itsellä ehdoton maksimi auton hinnaksi ja 2022 versioon long rangella se ei riitä. Rangen kanssa varmaan selviää refreshin 60kWh akullakin, mutta lisäteho ja neliveto olisi aika kova lisä.
Mikäli 25k€ on aivan ehdoton maksimi, niin seurailisin Teslan omaa CPO (Certified Pre-Owned) varastoa. Tesla myöntää omille CPO autoille vielä jatkotakuun vuodeksi, mikä on osottautunut himpun verran paremmaksi kuin nuo käytettyjen autojen liikkeiden omat.
 
Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
vm2020, LR, 60tkm nyt takana. Ainakin vielä kaikki toiminut, eikä ole puslat tai tukivarret menneet. PTC:ssä riittää lämpöå. (Oulun korkeudella). Intel on ihan smooth ja toimii hyvin. Akku täynnä menee helposti kesällä se yli 400km.
Automaattiset tuulilasinpyyhkimet ei toimi hyvin ja AP tekee haamuja. Muuten kyllä hyvä peli. Pari vuotta vielä ainakin tällä ajelen.
 
Tänään vissiin julkaistaan halppis-yy. Kohderyhmästä paha sanoa, jos hinta putoaa vain tuon huhutun 10%.. vai lanseerataanko ainoastaan jenkkimarkkinoille tuon paikallisen "hankintatuen" päättymisen johdosta.
 
vm2020, LR, 60tkm nyt takana. Ainakin vielä kaikki toiminut, eikä ole puslat tai tukivarret menneet. PTC:ssä riittää lämpöå. (Oulun korkeudella). Intel on ihan smooth ja toimii hyvin. Akku täynnä menee helposti kesällä se yli 400km.
Automaattiset tuulilasinpyyhkimet ei toimi hyvin ja AP tekee haamuja. Muuten kyllä hyvä peli. Pari vuotta vielä ainakin tällä ajelen.
Oletko käynyt koeajamassa vastaavan uuden mallin? Ihan vain, että ymmärtää miten nämä ovat tässä muuttuneet. Ei, itsekin päädyin vanhempaan malliin, mutta onhan noissa uusissa korjattu niitä vanhojen ongelmia.
 
Oma Y '23 oli nyt siellä taka-akselin olka-akselin tms puslien takuuremontissa Teslalla. Oli vielä takuuta 170 km jäljellä (noh, vika toki oli todettu jo 1000 km aiemmin).
Petikossa vaihtoivat vain puslat, eivät koko tukivartta. Osien hinta erittelyssä oli 20e kpl alv0. Eivät tee automaattisesti 4-pyöräsuuntausta tuossa tapauksessa näemmä ainakaan. Ainoastaan, jos EPAS-koeajo ei menisi OK läpi (mitenhän hyödyllinen tuo mahtaa oikeasti olla).
 
Kovasti kiinnostaisi käytetty Model 3, olin jo rajannut refresh mallit 2022 ja uudemmat mutta kun lueskin noita juttuja hajonneista lämpöpumpuista niin taitaa kyllä jäädä laskuista pois, ei vaan pysty elämään riskin kanssa että pitää kaivaa 4500€ siihen. Näillä näkymin siis kiikarissa 2019-2021 mallit ilman pumppua. Onko kellään tiedossa mitään näissä 2019-2021 olevia yleisiä vikoja pl. nuo tunnistetut alustan puslat ja mahdollisesti tukivarret? Onko tuo Intelin ajotietokone tarpeeksi jouhevasti toimiva normaaliin käyttöön? Ei tarkoitus käyttää juuri muuten kuin pakolliset auton toiminnot (mukaan lukien navigointi) ja Youtube Music. Riittääkö PTC vastuksella lämmitetyssä hyvin lämpöä talvella? Mihinkään lappiin tällä ei tarvitse lähteä eli sähkön kulutus aika se ja sama, maksimi kantama 300km long rangelle riittää hienosti.

Yleisesti vielä tästä mallista, onko noihin automaattisiin pitkiin valoihin tai tuulilasinpyyhkimiin tullut parannusta vuosien varrella, onko ne vieläkin käyttökelvottomat?
115 ajettu M3LR 2020 alla. Jotain havaintoja:
  • Melutaso aika kova motarilla, jota tulee ajettua vieläpä itse tosi paljon. Olen paikkaillut tekemällä lisä-äänieristystä ympäri autoa, mutta eipä tuo hiljaiseksi ole muuttunut.
  • Takavalot keräsivät vettä. Kaikki 4 vaihdettu takana takuuseen, mutta uloimmat takuuvaihdetutkin keräsi kosteutta. Nappasin umpiot irti, kuivasin uunissa ja tiivistin saumat liimalla. Pari kertaa piti yrittää mutta nyt tuntuu pysyvän kuivana. Sisemmät takuuvaihdetut ei ole kostuneet.
  • Etuvalot kerää kosteutta. Tätä en ole saanut aikaiseksi korjata kun umpioiden irrottaminen vaatii puskurin irrotuksen. Ylläoleva kikka toimisi varmaan niihinkin aika hyvin. "tosi kiva" ajaa lapissa valaisemattomilla teillä kerran-pari vuodessa, kun valoteho katoaa sisältä jäätyviin umpioihin. Föönillä/kuumailmalla tullut noita sulateltua mutta kosteus ei tunnu pysyvän talvella mitenkään poissa ja tuppaa aina jäätymään umpion etupintaan. Etelässä ei niin haittaa kun plussakelejä ja valaistuja teitä on enemmän.
  • Etujarrupaloista irtosi kitkapinnat, uudet palat muutaman kympin. Tuli huomattua sattumalta kun tein jarruhuoltoa, joka näihin kannattaa tehdä aivan enintään 2 vuoden välein.
  • Alustaosia vaihdettu takuuaikana joka kulmaan. Vielä ei ole takuun jälkeen tarvinnut uusia, toki järjestin vähän lisärasvaa noille tyyppivika-nivelille lisäelinkaaren toivossa.
  • Nyt näyttäisi ruostuvan etulokasuojat etupuskurin sauman luota molemmin puolin. Maali kuplii ja varmasti joku päivä pääsee ihailemaan kun ruoste paljastuu alta. Takaluukussakin on pari kohtaa joiden pitkän aikavälin kestoa voi pohtia (napin viereinen 90 asteen sauma ja sisäpuolella tiivisteen osuma-alueen lähistö.
  • Helmakotelot ja ovien alaureunat suojautin PPF:llä heti oston jälkeen, muuten nuo tuppaa menemään näissä aika karmeaan kuntoon.
  • Vasemman C-pilarin lasin takakulmassa kumin alla oli korisaumassa reikä ja vuoti vettä peräkonttiin. Tuli huomattua sattumalta äänieristämisen yhteydessä. Takuuhommia, tästä oli peräti joku bulletin olemassa.
  • Intel on aivan riittävä. Onhan se uudempi nopeampi ja siinä tulee joitain lähinnä visuaalisia lisäominaisuuksia, mutta ei mitään mullistavaa. Tuo Intel on edelleen jouheva verrattuna siihen mihin ehti ennen sähköautoa tottumaan autojen käyttöliittymissä.
  • PTC edelleen alkuperäinen ja hyvin pöhisee kuumaa 20-25 asteen pakkasille asti.
  • Nyt harkitsen, että voisi vaihtaa ensi talveksi pikkuakun ja ainakin takamoottorin öljyt ja suodattimen huoltotoimenpiteinä


Tarkoitus ajaa vielä pitkään, hyvä auto ja tykkään joka kerta kun hyppään kyytiin vielä näin kolmen vuoden omistuksen jälkeen. Toistaiseksi ollut edullinen ajaa ja ylläpitää ja käytön vaivattomuus on omaa luokkaansa. Plussaa Teslan DIY-ystävällisyydestä.

Petikossa vaihtoivat vain puslat, eivät koko tukivartta. Osien hinta erittelyssä oli 20e kpl alv0. Eivät tee automaattisesti 4-pyöräsuuntausta tuossa tapauksessa näemmä ainakaan. Ainoastaan, jos EPAS-koeajo ei menisi OK läpi (mitenhän hyödyllinen tuo mahtaa oikeasti olla).
Mikä oli merkitty työn hinta tai työmäärä? Hyvä tietää, että Teslalta saa noita puslia ihan samaan hintaan kuin Motonetistä. Ei tuo tosiaan 4-pyöräsuuntausta tarvitse, sillä siinä puslassa ei ole mitään kulmien säätöä. Säätö on sisäpäässä, johon ei kosketa.
 
Mikä oli merkitty työn hinta tai työmäärä? Hyvä tietää, että Teslalta saa noita puslia ihan samaan hintaan kuin Motonetistä. Ei tuo tosiaan 4-pyöräsuuntausta tarvitse, sillä siinä puslassa ei ole mitään kulmien säätöä. Säätö on sisäpäässä, johon ei kosketa.
Puslan vaihtotyö 0,6 tuntia per puoli, jos oikein tuota luen. Otin jarruhuollon samaan, niin siinä jo irrotetaan pyörät, niin en tiedä olisiko tullut tuohon sitten vielä lisäksi, jos olisi vain puslien vaihto. Ja tietty tuohon tuli vielä joku 0,5 tuntia koeajoa tms päälle.
 
Oletko käynyt koeajamassa vastaavan uuden mallin? Ihan vain, että ymmärtää miten nämä ovat tässä muuttuneet. Ei, itsekin päädyin vanhempaan malliin, mutta onhan noissa uusissa korjattu niitä vanhojen ongelmia.
Juniperia kävin koittaan ja olihan siinä kieltämättä eroa. Uutta 3:sta en ole koittanut.
 
Model 3:lla 135 000km, alkuperäinen pumppu ja ainut mitä vaihdettiin oli takapää 80tkm kohdalla. Kerran vuoteen suodattimet ja kahden vuoden välein herkistely.

Perf 2021.

Se pumppugate on pelottava ja pelotti itseäkin kun takuu loppui mutta kestänyt.
 
Tänään vissiin julkaistaan halppis-yy. Kohderyhmästä paha sanoa, jos hinta putoaa vain tuon huhutun 10%.. vai lanseerataanko ainoastaan jenkkimarkkinoille tuon paikallisen "hankintatuen" päättymisen johdosta.
Kolmosesta ja yystä Standard-malli pihalle. Hintaa saatu vähän alas.

Tämä siis tesla.comissa, suomisivustolla ei vielä ymmärrettävästi mitään.
 
Teslan sivuilta verottoman jenkkilän model y ja model 3 hinnat.
1759862789763.png


1759862838811.png
 
Perus Autopilotin puute suurin yllätys tuossa Standardissa. Voi olla turnoff monelle.

Veikkaisin, että disabloitu vaan softassa ja saa ostettua kaupasta X määrää rahuleita vastaan. Sitten onkin jo nopeasti sama hintalappu kun Premium-mallilla.
 
FSD 14.1 julkaistu ja käyttää puskurikameraa.
Lisäksi julkaisun myötä TACC ja Autosteer poistuivat ja ehkä palaavat myöhemmin. Myös max speed rajoitus poistettu.

Avoinna vähän miten hyvin toimii mutta kohta kuitenkin 14.2 missä parannuksia ilmeisesti.
 
Perus Autopilotin puute suurin yllätys tuossa Standardissa. Voi olla turnoff monelle.

Veikkaisin, että disabloitu vaan softassa ja saa ostettua kaupasta X määrää rahuleita vastaan. Sitten onkin jo nopeasti sama hintalappu kun Premium-mallilla.

"Model Y Standard does not come with Autosteer, but it does come with traffic-aware cruise control. FSD is an available paid upgrade ($8k outright or $99/month)"

Vaikee sanoa täältä suomesta kun toihan on käytännössä nyt sitä tasoa kun meillä täällä.
 
FSD v14.1 vidoita katsonut tunnin youtubesta. Ei mitään kauheaa katastrofia mun katsomissa videoissa näkynyt. Ainoa silmiin osunut huomionarvoinen asia että nyt menee parkista parkkiin tosi hyvin ja automaattisesti. Osaa ehkä myös käyttää kaistoja paremmin etenkin vasemmalle monikaistaisilla teillä käännyttäessä.

Varmaan seuraava kiinnostava milestone millon tesla ottaa turvakuskeja pois takseista. Tuo itse fsd ajamisvideot alkaa olemaan yhtä tylsää kuin katsoa ihmisen ajavan. 99% ajasta ei tapahdu mitään mielenkiintoista. Ei ehkä joku x-kerroksinen parkkihalli ja tesla/ihminen siellä tovin eksyksissä ennen kuin löytää ulos ole kovin innostavaa tässä kohtaa.

Kunhan tulee tarjolle niin tarvii vielä jotain monimutkaisia ja vilkkaita kaupunkeja tesla videota katsoa. Noi mitä nyt löysin ei olleet san franciscon tai new yorkin tasoisia ajohelvettejä.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
289 228
Viestejä
4 955 411
Jäsenet
79 602
Uusin jäsen
eje

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom