Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Model S 90D fl 8/2016. Tänään tuli ilmoitus, että pikkuakku on "kulunut loppuun".

IMG20250923132648~2.jpg


Löytyyköhän mistään kaupasta riittävän laadukasta tai sopivaa akkua, joka myös toimisi tuossa?

Vai onko Teslan akku ainut toimiva malli? Vielä en ole mitään hintojakaan ehtinyt katsomaan. Vaihtohan olisi ilmeisesti hyvin helppo, jos vaan jostain löytyy sopiva pikkuakku vanhan tilalle.
 
Model S 90D fl 8/2016. Tänään tuli ilmoitus, että pikkuakku on "kulunut loppuun".

IMG20250923132648~2.jpg


Löytyyköhän mistään kaupasta riittävän laadukasta tai sopivaa akkua, joka myös toimisi tuossa?

Vai onko Teslan akku ainut toimiva malli? Vielä en ole mitään hintojakaan ehtinyt katsomaan. Vaihtohan olisi ilmeisesti hyvin helppo, jos vaan jostain löytyy sopiva pikkuakku vanhan tilalle.
Hyvin on kyllä pikkuakku kestäny sulla, ku rapia 9 vuotta :thumbsup:

Varmaan alkuperäinen Teslan varmin. Itellä ei tarkempaa tietoa/suosituksia.
 
Hyvin on kyllä pikkuakku kestäny sulla, ku rapia 9 vuotta :thumbsup:

Varmaan alkuperäinen Teslan varmin. Itellä ei tarkempaa tietoa/suosituksia.
Saattaa tosiaan olla vielä alkuperäinen akku. Toki sen voi sitten vielä tarkistaa, jos siinä jotain lukee. Tuontiauto mutta en muista milloin on tuotu Suomeen.

245 975km se kesti :)

Motonet on joskus aiemmin myynyt "sopivaa" akkua, mutta se ei silti toimi Teslassa. Nyt kun tarkistin, niin ei löydy minkäänlaista pikkuakkua tuohon autoon.


On hyvin mahdollista, että Teslan oma pikkuakku olisi se paras/toimivin ja tuskin maksaa edes kovin paljon.
 
Model 3 saa pikkupäivityksen lokakuussa: vilkkuviiksen, etupuskurikameran, brake-by-wiren ja pinnoitetun lasikaton:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/TeslaNewswire/status/1969986909276438540

Tuleekohan samalla uuden generaation patteri kaikkiin, kun toistaiseksi ilmeisesti vain Y perffissä sen varmasti saa (WLTP:stä päätellen ainakin)?
 
Teslan oma ja rangeri vaihtamaan tikettiin.
Jep. Sieltä sai valittua rangerin heti suoraan.

303€ maksaa uusi akku ja vaihto pihassa. On vaivaton ja toimii varmasti.

Katsoin että 94€ olisi saanut Varta A15 (pikkunavoilla) akun ja + ja - holkit. En tiedä sitten pitääkö jotain muutakin tehdä, kuin vaihtaa akku?
 
Jep. Sieltä sai valittua rangerin heti suoraan.

303€ maksaa uusi akku ja vaihto pihassa. On vaivaton ja toimii varmasti.

Katsoin että 94€ olisi saanut Varta A15 (pikkunavoilla) akun ja + ja - holkit. En tiedä sitten pitääkö jotain muutakin tehdä, kuin vaihtaa akku?
Mikä siinä akussa on niin erikoista ettei sitä meinaa löytyä tarvikkeena? Pystytkö ottamaan kuvat vanhasta ja uudesta kun se vaihdetaan?

Hyvä sinänsä että auto ilmoitti vaihdon tarpeesta eikä vain simahtanut varoittamatta.
 
Teslan 12 V-pikkuakusta: onko kokemuksia virranotosta suoraan akusta, esim. 12 V-pistokkeella, mikä liitetään akun napoihin tai suoraan akun navoista?

Herjaako auton järjestelmä, jos sieltä ottaa suoraan virtaa? Mietin vaan lähinnä tilannetta, jos haluais laittaa frunkiin 12V-pistokkeen tai sitten ottaa minikompuralle suoraan akusta virtaa, jos pitää täyttää renkaita, ilmapatjaa, ym.

Voihan autoon laittaa lisävalotkin, mitkä saavat virran 12 V-akulta, mutta toki niissä alykäs rele/dongle, mikä keskustelee auton kanssa.

Onko mimmoisia kokemuksia?
 
Jokohan nyt perus autopilotti korvautuisi uudella, FSD koodiin perustuvalla autopilotilla?

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://x.com/TeslaCamDash/status/1970483826490060864?t=g58QuHYtELezjVpuFTsrZQ&s=19

Innostuin tästä mutta en löytänyt mitään järkevää lähdettä tuolle FSD-autosteerille.
 
Mikä siinä akussa on niin erikoista ettei sitä meinaa löytyä tarvikkeena? Pystytkö ottamaan kuvat vanhasta ja uudesta kun se vaihdetaan?

Hyvä sinänsä että auto ilmoitti vaihdon tarpeesta eikä vain simahtanut varoittamatta.
Koko ja napojen ”kätisyys”.

Helpoin ja varmin (ehkä halvinkin) ottaa Teslalta, munkin pitäisi vaihtaa omaan 2016 S:ään nyt ennen talvea. Pelkkä akku maksaa Teslalla n. 200€ nykyään, on noussut aika paljon. Helppo vaihtaa, frunkki täytyy vaan purkaa pois tieltä.

Niiden alkuperästen 33Ah DCS-akkujen valmistus on kuulemma lopetettu vuosikausia sitten, eli jos sellasen jostain löytää niin voi olla melko vanhaa varastoa. Keltanen 30Ah Hankook/AtlasBX vaan tilalle. Korjaamokäsikirjan mukaan service-tilan valikosta pitäisi löytyä asetus et kumpi akku on, mut mulla sitä ei ainakaan näy siellä missään..
 
Lukeeko tuossa Teslan 12V akussa Tesla vai mistä tunnistaa että kyseessä on alkuperäinen akku? Omaankaan kun ei ole Teslan tietojen mukaan akkua uusittu ainakaan viimeiseen 5vuoteen. Tämän vanhempia datoja ei Teslalta saa jostain järjestelmämuutoksesta johtuen.
 
Mikä siinä akussa on niin erikoista ettei sitä meinaa löytyä tarvikkeena? Pystytkö ottamaan kuvat vanhasta ja uudesta kun se vaihdetaan?

Hyvä sinänsä että auto ilmoitti vaihdon tarpeesta eikä vain simahtanut varoittamatta.
Osittain summissa tilasin eilen tuon 85€ akun ja siihen + ja - jotkut palikat, että pikkunavat saa isoiksi navoiksi.


En siis ihan 100% varma ole, että tuo on sopiva ja pitääkö autolle jotain ilmoittaa tai tehdä, kun akku vaihtuu.

Teslan akunvaihto olisi ollut noin 305€ (josta pieni osa työtä). Eli saa nähdä kuinka mun räpeltäminen sitten onnistuu :) Ja pitää tutkia tuo vanha akku, kun otan sen pois.
 
Osittain summissa tilasin eilen tuon 85€ akun ja siihen + ja - jotkut palikat, että pikkunavat saa isoiksi navoiksi.


En siis ihan 100% varma ole, että tuo on sopiva ja pitääkö autolle jotain ilmoittaa tai tehdä, kun akku vaihtuu.

Teslan akunvaihto olisi ollut noin 305€ (josta pieni osa työtä). Eli saa nähdä kuinka mun räpeltäminen sitten onnistuu :) Ja pitää tutkia tuo vanha akku, kun otan sen pois.
Tuo on n. 5cm liian korkea ja navat on väärin päin. Tuskin sopii paikoilleen, ei ainakaan alkuperäisellä kiinnikkeellä mene. Johdot voi saada paikoilleen, jos akun laittaa väärin päin (eli navat etupuolelle) mutta todennäkösesti osuu kabiinin ilmanottokanaviin.
Lisäksi tuo on käynnistysakku, eikä ole AGM - tuo on tehty antamaan kovaa hetkittäistä virtaa, mitä ei tarvita Teslassa mihinkään, mutta tuo puolestaan ei kestä syväpurkausta (pidempiaikaista käyttöä ilman latausta).
Kapasiteetiltaan tuo on 33% isompi kuin Hankookin 30Ah, joten auton energianhallinnalla ei ole kovinkaan tarkkaa käsitystä siitä, missä varaustilassa akku oikeasti on. Toki ehkä parempi noinpäin, että akku on "liian iso" eikä auto sitä tiedä, niin ei pitäisi laskea tyhjenemäänkään niin paljoa.

Jos saat sen paikoilleen (ja muut rojut vielä ympärille), niin eiköhän tuo toimi, aikansa. En odottaisi kovinkaan pitkää käyttöikää.
 
Tuo on n. 5cm liian korkea ja navat on väärin päin. Tuskin sopii paikoilleen, ei ainakaan alkuperäisellä kiinnikkeellä mene. Johdot voi saada paikoilleen, jos akun laittaa väärin päin (eli navat etupuolelle) mutta todennäkösesti osuu kabiinin ilmanottokanaviin.
Lisäksi tuo on käynnistysakku, eikä ole AGM - tuo on tehty antamaan kovaa hetkittäistä virtaa, mitä ei tarvita Teslassa mihinkään, mutta tuo puolestaan ei kestä syväpurkausta (pidempiaikaista käyttöä ilman latausta).
Kapasiteetiltaan tuo on 33% isompi kuin Hankookin 30Ah, joten auton energianhallinnalla ei ole kovinkaan tarkkaa käsitystä siitä, missä varaustilassa akku oikeasti on. Toki ehkä parempi noinpäin, että akku on "liian iso" eikä auto sitä tiedä, niin ei pitäisi laskea tyhjenemäänkään niin paljoa.

Jos saat sen paikoilleen (ja muut rojut vielä ympärille), niin eiköhän tuo toimi, aikansa. En odottaisi kovinkaan pitkää käyttöikää.
Jep :) Kiitos tiedoista! Eli akun mitat on pahasti väärät ja sitten tosiaan navatkin on väärinpäin.

Onko linkkiä tuohon oikeanlaiseen akkuun? Vai myykö pelkästään Tesla niitä?

Tuossa ilmeisesti olisi oikeanlainen akku.
235€
 
Hesarissa oli katsastushinnoista juttua, ja samassa jutussa saattoi selata katsastustilastoja. Silmään pisti se että 2020 tesloissa hylkäysprosentti oli 14-49% mallista riippuen (2020 tesla kolmosia katsastettiin 1724 ja niistä tosiaan melkein puolet hylkyyn) , ja esim volkkarin ID 3 samalta vuodelta noin neljä prosenttiä hylkäyksiä.
Aika mielenkiintoinen tilasto kun olen muuten käsittänyt että ihan siedettävästi ovat toimineet?

 
2020 tesloissa hylkäysprosentti oli 14-49% mallista riippuen (2020 tesla kolmosia katsastettiin 1724 ja niistä tosiaan melkein puolet hylkyyn) , ja esim volkkarin ID 3 samalta vuodelta noin neljä prosenttiä hylkäyksiä.
Aika mielenkiintoinen tilasto kun olen muuten käsittänyt että ihan siedettävästi ovat toimineet?
Model 3 ja Model Y tyyppivikana on takapään puslat, jotka ei kestä normaalia ajoa. Jos oikein "hissuttelee" niin ne ehkä kestää tuon 4 vuotta hyvänä, mutta ei välttämättä.
 
Eihän se "toimivuus" tai toimimattomuus katsastuksessa näy. Ensimmäistä kertaa katsastetaan, suurin osa huoltamattomia, ihmisillä ei ole enää "perstuntumaa" (kuten ranskalaisillakin ajavilla) eikä ole mitään havaintoa urissa vetelystä tai kolinasta montuissa.

Lopputuloksena punainen 'hylätty' ja aikaa varailemaan pyöräntuennasta, tukivarsista ja/tai takajarruista.

Pikkuvikoja, helpoo korjata. "Aadee jatkaa auton matkaa, aaa dee."
 
Itse katsastin 3,9v iässä 79000km ajettuna ja sanoin katsurille että yritä löytää väljää niin saadaan takuuseen. Läpi olisi mennyt muuten. Voi olla siis pieneltä osin tarkoituksenhakuisuuttakin noissa prosenteissa
 
Sanoisin, että katsastusaseman (silloista) osaamattomuutta. Eivät tietäneet vielä mitä ja miten etsiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 883
Viestejä
4 933 818
Jäsenet
79 427
Uusin jäsen
jiojiojiji

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom