Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ihminen ei pysähdy siihen kylttiin aina, joko vahingossa koska ei huomannut tai tahallaan koska "ei tuossa nyt näy ketään".
Eli testi oli tehty väärin? Auto jonka pitäisi olla itsestään ajava saa myös tehdä virheitä koska ei huomannut tai ajoi tahallaan koska ei näy ketään?
 
Ei nyt ollenkaan. Ovat kuuluisalla hinta/laatu suhteeltaan erinomaisia. Sanoisin että ovat vain ylifanitettuja ja hinta/laatusuhdekkin on vähän karisemassa tässä vuosine saatossa.
Sähköautoina oikein hyviä, autoina välttäviä ja maineeltaan menossa kohti pohjaa. Käytetyissä hintalaatusuhde näyttäisi aika erinomaiselta ja uusissa koko ajan huononee muiden kiriessä tai mennessä ohi.

Mikä on uusin tesla (kk/vuosi) millä voi ajaa hyväksytysti kun kiinnittää "ostin tämän ennen kuin musk sekosi"-tarran?
Lokakuu 2022, kun Musk osti Twitterin? Vai kesä 2023, kun sekoilu sananvapauden kanssa alkoi?
 
Eli ihminen ei pysähdy stop merkkiin koska sitä ei nyt vertailtu?

Juuri näin. Ainoa tapa miten Teslan FSD Unsupervised saadaan toimimaan on aktivoida kaikille kuskeille Neuralinkit joiden avulla voidaan muiden ihmisten idlaileva aivokapasiteetti käyttöön joka sitten välttää vastaavat tilanteet. Tämä myös mahdollistaa sen, että auton sensoreiksi riittää kamerat, mitään lidareita tms ei tarvita.
 
Ei nyt ollenkaan. Ovat kuuluisalla hinta/laatu suhteeltaan erinomaisia. Sanoisin että ovat vain ylifanitettuja ja hinta/laatusuhdekkin on vähän karisemassa tässä vuosine saatossa.

Jep, hinta-laatusuhde olisi ollut tässä kuvaavampi termi. Nykyään enää (onneksi) vain fanipoikien keskuudessa yliarvostus tulee selkeimmin ilmi.
 
Eikös se riitä että kunhan FSD on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi, sen voi päästää liikenteeseen?
 
Eikös se riitä että kunhan FSD on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi, sen voi päästää liikenteeseen?
Minusta ei, jos koodissa on systemaattinen tai systemaattisia virheitä. Silloin mälli olisi joka kerta todennäköinen tilanteessa X, jossa keskiverto autoilija esim. 40-60% todennäköisyydellä välttää onnettomuuden.
 
Eikös se riitä että kunhan FSD on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi, sen voi päästää liikenteeseen?
Täyttä paskaa, Muskin ketamiinipäissään rakentamaa tarinaa. Järjestelmää ei ole suunniteltu toimimaan ilman kuljettajaa, se ei toimi ilman kuljettajaa ja se ei saa liikkua ilman kuljettajaa. Tekninen mahdottomuus, että se olisi parempi kuin keskimääräinen kuljettaja.
 
Kone on kuitenkin aina 100% hereillä ja keskittynyt vain ajamiseen eikä se räplää puhelinta tai touhua muuta kuin aja.
 
Jos puhutaan Teslan FSD:sta niin missä on data siitä, että se on keskimääräistä kuljettajaa parempi/turvallisempi? Sellainen data minkä voi itse katsoa ja todeta asian.
 
Minusta ei, jos koodissa on systemaattinen tai systemaattisia virheitä. Silloin mälli olisi joka kerta todennäköinen tilanteessa X, jossa keskiverto autoilija esim. 40-60% todennäköisyydellä välttää onnettomuuden.
Ei siellä enää taida varsinaista koodia olla paljoakaan. End2end neuroverkkoratkaisu kontrolloi, hahmottaa ympäristöä ja simuloi tulevaisuutta. Vaikea voi olla toistaa virheitäkin kun saattoi johtua jostain varjosta tms. joka aiheutti ympäristön väärintunnistamisen josta sitten seuraa virhetilanne. Auto ei siis aja millään c-koodilla(enää) missä olis jotain if then that lauseita.

Austinissa taitaa olla geofencaus niin, että itseajava kiertää alueet/risteykset missä ei toimi kunnolla.
 
Geofencaus on ihan jees, mutta se että palvelu on vain kavereille ja apukuskin mukanaolo vaaditaan (eli käytännössä yksi matkustaja kun paikat siinä on vakiona kahdelle) on taksina sitten ihan jotain muuta. Ainiin ja toimii vain hyvällä kelillä.

Sitä en toki tiedä onko tuo apukuski siinä sen takia että kyseessä on testiajoneuvo. Tuon kaltaista kun käytetään Euroopassa kun auto on vielä kehitysversio eikä sillä ole laillista ajaa tiellä ilman tuota. Voivat todennäköisesti tuoda robotaksit tuolla verukkeella Eurooppaankin. Eihän sillä robon kanssa tietysti hirveästi tekemistä ole.
 
Apukuljettaja tosiaan mukana Teslan eurooppalaisissakin testeisteissä. FSD Beta on siis testissä Roomassa, Pariisissa ja Amsterdaminssa, mutta klikkiotsikosta arvattavasti ei Tukholmassa:



PS. joko tämä robotakseilu pitäisi siirtyä tuonne toiseen ketjuun?
 
Geofencaus on ihan jees, mutta se että palvelu on vain kavereille ja apukuskin mukanaolo vaaditaan (eli käytännössä yksi matkustaja kun paikat siinä on vakiona kahdelle) on taksina sitten ihan jotain muuta. Ainiin ja toimii vain hyvällä kelillä.

Sitä en toki tiedä onko tuo apukuski siinä sen takia että kyseessä on testiajoneuvo. Tuon kaltaista kun käytetään Euroopassa kun auto on vielä kehitysversio eikä sillä ole laillista ajaa tiellä ilman tuota. Voivat todennäköisesti tuoda robotaksit tuolla verukkeella Eurooppaankin. Eihän sillä robon kanssa tietysti hirveästi tekemistä ole.
Tuollaisella on hyvä aloittaa. Ei robotaxia saa labrassa tehtyä 100% valmiiksi, jollain tapaa saatava oikeaa kokemusta
 
Tuollaisella on hyvä aloittaa. Ei robotaxia saa labrassa tehtyä 100% valmiiksi, jollain tapaa saatava oikeaa kokemusta
Sen takia Waymokin ajoi kuskin kanssa ja keräsi dataa. Teslahan saa dataa 24/7 joten datan puute ei ole ongelma heillä ainakaan. Lisäksi ilmaiset kuskit toimivat suojana.
 
Sähköautoina oikein hyviä, autoina välttäviä ja maineeltaan menossa kohti pohjaa. Käytetyissä hintalaatusuhde näyttäisi aika erinomaiselta ja uusissa koko ajan huononee muiden kiriessä tai mennessä ohi.

Uusi Model 3 Highland irtoaa näköjään tällä hetkellä standard rangena 40590€, jolla saa WTLP:tä 513 km ja kuten sanoit, oikein hyvät sähköauton ominaisuudet. Vanhempiin Model 3:iin nähden tuo on merkittävästi mukavampi ajettava (mutta siltikin sporttinen), hiljaisempi ja ihan yleisesti laadukkaampi. En ole itse jaksanut nyt seurata sähköautomarkkinaa hetkeen, mutta mitä 40k€ verrokkiautoja on vastaavilla ominaisuuksilla tällä hetkellä saatavilla? Nopeasti vilkaisin ID.3:n hinnastoa, niin suht vertailukelpoinen isoakkuinen Pro S Elegance varustepaketti 560 WTLP:llä on listalta 44130€. Hieman enemmän rangea, mutta vastaavasti hintaakin. Toisaalta Teslassa on enemmän tehoa, jos sitä joku arvostaa. Saattaapi jotain joutua vielä ruksimaan Volkkarin katalogista päälle, jos haluaa muuta kuin kangaspenkkejä yms. EV-databasessa näyttää hintavertailussa olevan edelleen tuossa luokassa, että kilpailijoihin joutuu ottamaan aina isoakkuisen variantin ennen kun range on vertailukelpoinen, jolloin hinta pompsahtaa useassa tapauksessa.

Kun siis edelleen omaan silmään vaikuttaa hinta/laatusuhde olevan aikalailla kärkipäätä, niin missä mielestäsi tökkii?
 
Viimeksi muokattu:
Teslaan pitää vielä lisää EAP eli vajaa 4k, että täsmää tuon esimerkin kanssa kun ID3:ssa on mukana myös ”Pysäköintiavustin Park Assist Plus”.
 
Teslaan pitää vielä lisää EAP eli vajaa 4k, että täsmää tuon esimerkin kanssa kun ID3:ssa on mukana myös ”Pysäköintiavustin Park Assist Plus”.

Joo, en käynyt koko wizardia läpi. Eli hinta on silloin sama kuten Highlandin lanseerausvaiheessa. Olispa tuo optio tiputtaa EAP pois ollut aina.

Edelleen kysymys hinta/laatusuhteesta tosin pysyy, ja jos se on niin huono, niin mistä löytyy ne parhaat esimerkit?
 
Taidat kyllä olla tässä ainut, joka hinta-laatusuhdetta on huonoksi väittänyt :think: "huononee"kun ei ole sama kuin "huono".

Yleisellä tasolla vertailu on hankala tehdä, kun kukin ostaja arvottaa eri parametreja. Nyt kun aloit katsomaan id.3:n perään, niin vinkkaan sinulle Cubra Bornin. Siinä on volkkaria parempi takuu ja hinta-laatusuhde.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 381
Viestejä
4 827 982
Jäsenet
78 062
Uusin jäsen
Himanen84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom