Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tutun oloinen ominaisuus. Tuleekohan vuoden, parin päästä mahdollisuus kustomoida käytettyä kahvaa tai vaadittavaa aikaa :think:

1000031478.jpg

No, hyvähän se on että ottavat hyväksi havaittuja toimintoja mukaan perustoimintoihin.
 
Teslahan osa avata sen takaluukunkin jos seisoo auton takana. Miksi ei voi vain seista latausluukun edessä niin se vaan vapauttaisi kaapelin / avaisi latausluukun ?
 
No tuijotellaanhan taas kuukausia! Nyt kesäkuussa alkaa porukka saamaan niitä takavetoja hiljalleen. Tässä kohtaa kesäkuuta Tesla on jo mennyt Volkkarista ohi. Saa nähä kummin päin tässä kuussa menee. Hyvä se kakkospaikkakin on kokonaismyynneissä. :)
Nii siis saiko nyt mitään lukuja kattoa ollenkaan? Jos sai, niin mitä ne nyt sit olikaan?

Saako näin sanoa?

"Q2, Tesla registrations in China, a rough gauge for deliveries, are roughly 3% below the seasonally weak Q1 and down more than 21% vs. a year earlier. Since the beginning of 2025, Tesla vehicle registrations in China are down nearly 8%."


Tai näin?

  • Tesla shares slid Wednesday as sales data from several countries indicated year-over-year declines in the EV maker's sales.
  • Tesla sales fell in May compared with a year ago in Germany, Italy, and the U.K., while rising in Australia and Norway, per CNBC and Reuters.

Vai onko tämmöset tulkinnat vain niitä sallittuja?

"Tesla also has received some positive news lately, as sales reportedly rose in Australia and Norway in May, according to CNBC and Reuters."

 
Eihän se lopeta latausta, vain vapautaisi kaapelin. Ei tarvitsisi teslanappia hivellä. Ylipäätään miksi kaapelin tarvittisi ola lukittu jos hyörii ylipäätään avaimet taskussa auton ympärillä.
 
Olen ollu siinä käsityksessä että ladata ei saa jos töpseli ei ole lukittuna. siksi tuo olis ongelma että se aukeis automaattisesti vieressä seistessä.
 
Kyllä se lataa vaikka ei lukkoon menisi.
Varoitusten saattelemana ja se lienee jonkinlainen vikatila. Luukussa/lukossa on sen verran usein ongelmaa ollut ainakin itsellä. Kovemman tehon lataus ei varmaan edes onnistuisi?

Mutta joo, olisihan tuohon hyviä ratkaisuja, lähtien ihan siitä että voisi valita lukon avautuvan automaattisesti sitten kun lataus on valmis.
 
Varoitusten saattelemana ja se lienee jonkinlainen vikatila. Luukussa/lukossa on sen verran usein ongelmaa ollut ainakin itsellä. Kovemman tehon lataus ei varmaan edes onnistuisi?

Mutta joo, olisihan tuohon hyviä ratkaisuja, lähtien ihan siitä että voisi valita lukon avautuvan automaattisesti sitten kun lataus on valmis.
Kokemusta vain AC latauksesta.
VAGilla on tuo, että saa valita, että avataanko lukitus kun lataus valmis vai ei.
 
Kian ladattavalla hybridillä AC lataus laskee n. 500W tasolle silloin kun pistooli ei ole lukittuna. Se siis lukittuu/avautuu n. 5sekunniksi kun ovia lukitsee/avaa lukosta. Eli jos sen haluaa irti ja auto ei ole lukittuna niin lukkoon ja auki niin on se n. 5 sekuntia aikaa nyppäistä johto irti ennen kuin se lukittuu takaisin ja lataustehot nousevat. Asetuksista voi valita, että kun lataus loppuu niin jääkö töpseli lukittuneena kiinni vai avaako lukituksen.
 
Kysynkö tyhmiä jos kysyn, että miksi se tesla nappi ei ole autossa luukun alla ? Miksi se on kaapeliin sijoitettu ?

Raven aikakauden Ässässä latausluukun alta löytyi kaapelin vapauttava nappi. Kömpelön tuntuista sen sijaan jotain takakahvaa pitää 3s.

Meni muuten nopeasti autoliikkeeltä kaupaksi alle 2 viikossa.
 
Uuden softan myötä kun johonkin juttuun tulee uusia asioita niin ne näkyvät sitten sinisenä pisteenä sen ominaisuuden kohdalla ja piste katoaa kun ominaisuuden avaa tms.

Mutta miten nyt kun tuolle kuvakkeelle jolla voi tallentaa ajossa videota on tullut jotain uutta? Siinä siis alla sininen piste, mutta kuvakkeesta painamalla ei tapahdu muuta kun etta auto alkaa tallentamaan, joten pistettä ei saa mitenkään pois? Eihän tuo nyt sinänsä haittaa, mutta jotenkin häiritsee tuo sininen piste tuossa turhan takia.
 
Uuden softan myötä kun johonkin juttuun tulee uusia asioita niin ne näkyvät sitten sinisenä pisteenä sen ominaisuuden kohdalla ja piste katoaa kun ominaisuuden avaa tms.

Mutta miten nyt kun tuolle kuvakkeelle jolla voi tallentaa ajossa videota on tullut jotain uutta? Siinä siis alla sininen piste, mutta kuvakkeesta painamalla ei tapahdu muuta kun etta auto alkaa tallentamaan, joten pistettä ei saa mitenkään pois? Eihän tuo nyt sinänsä haittaa, mutta jotenkin häiritsee tuo sininen piste tuossa turhan takia.
Se piste löytyy varmaan kun käyt selaamassa asetukset läpi, sieltä poistunee?
 
Katso vasta kun auto on parkissa @Nomber, kun vaihde on päällä se ikoni nappaa videon talteen; pysäköitynä pääset tarkastelemaan videoita. Siinä on esitystapa muuttunut helpommaksi kohdistaa klipissä oikeaan tapahtumaan kun sentry on aktivoitunut.
 
Teslan ostaminen alkaa olemaan lähellä, Model Y rwd vm.23. Vuoden kilometrit vielä ja sitten tulisi todennäköisesti 80tkm täyteen. Nuo alustan osat ja niiden vaihdot on helppo tiedostaa tulevaksi, mutta tuo lämpöpumppu mietityttää. Oon tuota yrittänyt opiskella ja todella epämääräistä kuinka yleistä tuo oikeasti on, vai meneekö tuo kaikilla viimeistään 120tkm. Kerran vielä ymmärtäisikin mutta voinee mennä useastikin. Eikä mitään selkeää kaavaa miten tuota voi ennaltaehkäistä. Onko heittää neuvoja?
 
Teslaan 12 V minikompressori: onko kokemuksia ja mitä suosittelette?

Ollut joskus sellainen Motonetin Osramia vastaava pyöreä, digit. mittarilla, mutta hajosi reilu 2 v. käytön jälkeen ja käytetty vaan keväisin ja syksyisin.

Saako Teslan 12 V akusta ottaa normisti virtaa minikompuralle, vai onko jotakin rajoitteita?

Akkukäyttöinen Xiaomi löytyy ja se on ollut hyvä, mutta akku ei riittäne ku max. 1 renkaan täyttöön 2,9 Bar:Iin, jos on vaikka rengasrikko. Jos ei olekaan täydessä latingissa.

Mulla hajosi vasta 2 kpl renkaita kerralla tietyömaan vuoksi, niin olis ollu akkukäyttösellä pulassa 😬 Onneksi pääsin just huoltoasemalle.
 
Huppista. Vajaa 5 vuotta ja etujarrupaloista kitkapinnat irti. Onneksi tuli tehtyä jarruhuolto niin jäi tämä kiinni ennen kuin seuraa mitään vakavampaa.


1000036624.jpg

Teslan ostaminen alkaa olemaan lähellä, Model Y rwd vm.23. Vuoden kilometrit vielä ja sitten tulisi todennäköisesti 80tkm täyteen. Nuo alustan osat ja niiden vaihdot on helppo tiedostaa tulevaksi, mutta tuo lämpöpumppu mietityttää. Oon tuota yrittänyt opiskella ja todella epämääräistä kuinka yleistä tuo oikeasti on, vai meneekö tuo kaikilla viimeistään 120tkm. Kerran vielä ymmärtäisikin mutta voinee mennä useastikin. Eikä mitään selkeää kaavaa miten tuota voi ennaltaehkäistä. Onko heittää neuvoja?
Vikataajuus lienee jotain 10-20 %, kun noista on ollut fb:ssä lukuisia kyselyitä. Ei ne kaikki hajoa. Softalla noihin on varmasti tehty kaikenlaista korjausta, mutta kyllähän se hajoamisriski on ja lämpöpumpullisen kanssa vaan hyväksyttävä jos sellaisen ostaa.
 
Teslaan 12 V minikompressori: onko kokemuksia ja mitä suosittelette?

Ollut joskus sellainen Motonetin Osramia vastaava pyöreä, digit. mittarilla, mutta hajosi reilu 2 v. käytön jälkeen ja käytetty vaan keväisin ja syksyisin.

Saako Teslan 12 V akusta ottaa normisti virtaa minikompuralle, vai onko jotakin rajoitteita?

Akkukäyttöinen Xiaomi löytyy ja se on ollut hyvä, mutta akku ei riittäne ku max. 1 renkaan täyttöön 2,9 Bar:Iin, jos on vaikka rengasrikko. Jos ei olekaan täydessä latingissa.

Mulla hajosi vasta 2 kpl renkaita kerralla tietyömaan vuoksi, niin olis ollu akkukäyttösellä pulassa 😬 Onneksi pääsin just huoltoasemalle.
Voisiko tuota Xiaomia käyttää samalla kun sitä lataa/riittääkö virta usb johdon kautta? Itselläni siis kanssa tuollainen xiaomi ja olen lähinnä pyörän ja lastenrattaiden renkaita täytellyt enkä auton renkaita.
 
Teslan ostaminen alkaa olemaan lähellä, Model Y rwd vm.23. Vuoden kilometrit vielä ja sitten tulisi todennäköisesti 80tkm täyteen. Nuo alustan osat ja niiden vaihdot on helppo tiedostaa tulevaksi, mutta tuo lämpöpumppu mietityttää. Oon tuota yrittänyt opiskella ja todella epämääräistä kuinka yleistä tuo oikeasti on, vai meneekö tuo kaikilla viimeistään 120tkm. Kerran vielä ymmärtäisikin mutta voinee mennä useastikin. Eikä mitään selkeää kaavaa miten tuota voi ennaltaehkäistä. Onko heittää neuvoja?
Itselläni on kohta 100tkm ajettu -23 MYLR ja ei mitään vikaa pumpussa. Joillain on vikaa ja joillain ei. Mahdollisuus hajoamiseen on, mutta tuskin kukaan tietää tarkalleen kuinka suuri.

Mitään tuskin on tehtävissä itse kun ei tuon pumpun käyttöön voi juurikaan vaikuttaa, itse pidän käytännössä aina automaatilla ja 19 asteen lämpöä. Tai ainoa mitä voi edes teoriassa tehdä on talvella sulattaa auto välillä ettei ole kennot sun muut lumessa/jäässä, jos tuolla nyt sitten mitään vaikutusta on? Jos on ollut paljon jäätä ja lunta autossa niin olen ajanut lämpimään kauppakeskuksen parkkihalliin sulamaan ja kuivumaan joskus.
 
Pitäisikö tuolla vakkarin nopeusrajoitus/nykyinen nopeus olla jotain vaikutusta siihen ettei auto revi näitä 70km/h keskellä motaria asetuksia yllättäen? Vai onko pelkkä vakkarikin nykyään käyttökelvoton?
 
Pitäisikö tuolla vakkarin nopeusrajoitus/nykyinen nopeus olla jotain vaikutusta siihen ettei auto revi näitä 70km/h keskellä motaria asetuksia yllättäen? Vai onko pelkkä vakkarikin nykyään käyttökelvoton?
Mikä auto kyseessä?

Mulla MS90D 2016 facelift, jossa on siis ne viimevuoden päivitykset. Ne on nyt uusimmat, jotka löytyy. Eikä ole tullut mitään muutoksia. Adaptiivisella varrarilla siis voi ajaa mitä nopeutta itse haluaa.

Mutta tuossakin on autopilotille se maks +10km/h nopeus kyllä.
 
Nuo satunnaiset hidastukset on kyllä vittujen vittu kun ajelet ajatuksissas tutulla väylällä vakkari päällä ja yhtäkkiä laskee ~20-30km/h ilman syytä.
 
Itellä ei oo ikinä ollu mitää satunnaisia hidasteluja. Kohta 25tkm Tesloilla. Aina samassa kohdassa sillan ylityksessä tosin hidastaa yhessä kohtaa motaria työmatkalla n. 92kmh vauhtiin ja sitten kiihdyttää takaisin. Joka ikinen kerta kun siitä ajaa.
 
Nuo satunnaiset hidastukset on kyllä vittujen vittu kun ajelet ajatuksissas tutulla väylällä vakkari päällä ja yhtäkkiä laskee ~20-30km/h ilman syytä.
Eikös adaptiivinen vakkari aja sitä nopeutta joka on asetettu?

Autopilotti sitten maks +10km/h ja säätelee karttadatan mukaan nopeutta.
 
Ajaa, kunnes tulee syystä X se mystinen hiljennämpä tässä nopeuttani ilman mitään selkeää syytä.

Joku "äly" kumoaa sen tyhmän adaptiivisen vakionopeudensäätimen älyn, että hidastaa vasta kun edessä on 'jotain.'
 
Ajaa, kunnes tulee syystä X se mystinen hiljennämpä tässä nopeuttani ilman mitään selkeää syytä.

Joku "äly" kumoaa sen tyhmän adaptiivisen vakionopeudensäätimen älyn, että hidastaa vasta kun edessä on 'jotain.'
Sen olen huomannut että joko kartassa oleva tien mutka tai jyrkkä ratin kääntökulma hidastaa vauhtia hieman (että pysyisi tiellä).

Myös autossa olevat säädöt vaikuttaa. Esim tuo 2016 on minusta aika hyvin säädettävissä, että ei turhaan "jarruttele".
 
Sen olen huomannut että joko kartassa oleva tien mutka tai jyrkkä ratin kääntökulma hidastaa vauhtia hieman (että pysyisi tiellä).

Myös autossa olevat säädöt vaikuttaa. Esim tuo 2016 on minusta aika hyvin säädettävissä, että ei turhaan "jarruttele".
Eli jos oikein ymmärsin, niin mallista riippuen anturit (kamerat) tekee häröhavaintoja tietyissä kohteissa tai satunnaisesti toisissa. Lisäksi karttadatan perusteella hiljennetään "oikeaan" tilannenopeuteen.

Anturinpuolen osalta ymmärettävää että jos käyttää kunnon turvaväliä niin kaikenlaista häröä voi välillä syntyä. Oikea tilanne nopeus on toki hyvä juttu, jos oikessa paikoissa, eikä suoraa samaa kaistaa motarilla yksinään ajellessa, vaikka liityntä(kiihdytys)kaistaa vierellä olisi, se menee jo vaaralliseksi jos sellaisessa muuttaa nopeutta voimakkaasti.
 
Riippuu onko Teslassasi 12V vai 16V pienjännitejärjestelmä. Sanoisin, että paikkapullo tai kaks konttiin riittäis, tuo oli aika harvinainen tapahtuma mikä sulle kävi.
Jaa en osaa sanoa, pitää melkein tarkistaa tuo jänniteasia.

Rengasliikkeet ei ole paikkapulloista mielissään, ku sotkee kuulema aika huolella vanteet.

Joo aika harvinaista kyllä. Eka kerta meni kaks kumia laakista. Aiemmin vain yksi puhjennut useampi vuosi sitten.

Toki vakuutusyhtiön piikkiin voi hinurin tilata, mutta jos sattuu olemaan jossaki syrjäseuduilla, niin saattaa mennä useampi tunti, että saa apua. Olis hyvä olla omavarainen gummiasiassa 😊
 
Joo aika harvinaista kyllä. Eka kerta meni kaks kumia laakista. Aiemmin vain yksi puhjennut useampi vuosi sitten.

Toki vakuutusyhtiön piikkiin voi hinurin tilata, mutta jos sattuu olemaan jossaki syrjäseuduilla, niin saattaa mennä useampi tunti, että saa apua. Olis hyvä olla omavarainen gummiasiassa 😊

Paikkapullot mukaan, ei kai ne rengasliikkeistä sanomista enempää hermostu, liikkeen lisäpesu vaiva vs se vaiva että turata jossain pysäkillä kompuran kanssa vähän väliä että pääsee rengasliikkeeseen saati pilaa se vanne ja kumi lopullisesti.

Jos renkaita mennyt ennenkin, niin ilmeisesti jollain raksa-alalla, työmailla ja tai raksaheppujen tukkurien pihoissa. En ole muilla kuullut renkaita tyhjenevän, jos ei ilkivaltaa.

Tietenkin jos riskitaso iso, pitkä matka/aika liikkeeseen, niin yksi vararengas voi houkuttaa, kahta tuskin mukana haluaa arjessa kantaa.
 
Voisiko tuota Xiaomia käyttää samalla kun sitä lataa/riittääkö virta usb johdon kautta? Itselläni siis kanssa tuollainen xiaomi ja olen lähinnä pyörän ja lastenrattaiden renkaita täytellyt enkä auton renkaita.
En tiedä voiko. Latausaika vajaa 3 tuntia täyteen.

Näköjään sillä saa uutena täyteen ladattuna täytettyä 0,5 bar/6 min x 5 kpl = 2,5 bar. Eli ei saa ihan edes yhtä rengasta täyteen, jos päässyt tyhjenemään kokonaan. Eikä myöskään ole kovin nopea.

On tuo tyhjää parempi, mutta ei oikein toimiva/nopea autokäyttöön.
 
Paikkapullot mukaan, ei kai ne rengasliikkeistä sanomista enempää hermostu, liikkeen lisäpesu vaiva vs se vaiva että turata jossain pysäkillä kompuran kanssa vähän väliä että pääsee rengasliikkeeseen saati pilaa se vanne ja kumi lopullisesti.

Jos renkaita mennyt ennenkin, niin ilmeisesti jollain raksa-alalla, työmailla ja tai raksaheppujen tukkurien pihoissa. En ole muilla kuullut renkaita tyhjenevän, jos ei ilkivaltaa.

Tietenkin jos riskitaso iso, pitkä matka/aika liikkeeseen, niin yksi vararengas voi houkuttaa, kahta tuskin mukana haluaa arjessa kantaa.
Mulla on tubeless-paikat ja rengasavain mukana. Kevyt 1,5 tn saksitunkki hommattu ja pitäs vielä se kompura löytää 😎

Varmaan se paikkapullo olis vähiten tilaa vievää ratkaisu 👌

Aiemmin meni matka-ajossa reissun päällä rengas puhki. Silloisessa autossa oli vararengas ja matka pääsi jatkumaan.

Edit. Eikö se paikkapulloki tarvi kaveriksi vehkeen, jolla saa ilmaa renkaaseen?
 
Viimeksi muokattu:
Xiaomi hajosi itseltä myös jonkin aikaa takuun jälkeen. Kai teslasta jostain saa virtaa (12v liitin tai adapterilla normiliittimestä) normi autokompuraan. Tuntunut olevan toki osassa se liitin ärsyttävän tiukasti venttiiliin kiinni ottava ja irroitettaessa ehtii ilmaakin tulla ulos. Bilteman halpikset olleet kaikki ihan ok (saisi olla ruuvattava niin heppoisempikin toimii kun pikaliittimissä on toteutus aika kirjavaa).

Jos pitäisi johonkin akkuun kiinnitella virran takia niin samalla vaivalla ostaa sitten jokin Boschin suht siron ja edullisen akkuvempeleen.
 
Xiaomi hajosi itseltä myös jonkin aikaa takuun jälkeen. Kai teslasta jostain saa virtaa (12v liitin tai adapterilla normiliittimestä) normi autokompuraan. Tuntunut olevan toki osassa se liitin ärsyttävän tiukasti venttiiliin kiinni ottava ja irroitettaessa ehtii ilmaakin tulla ulos. Bilteman halpikset olleet kaikki ihan ok (saisi olla ruuvattava niin heppoisempikin toimii kun pikaliittimissä on toteutus aika kirjavaa).

Jos pitäisi johonkin akkuun kiinnitella virran takia niin samalla vaivalla ostaa sitten jokin Boschin suht siron ja edullisen akkuvempeleen.
Joo, jos akulta sais laitettua 12V-ulostulon frunkiin juuri minikompuraa varten. Voihan sitä liitäntää käyttää myös muuhunkin tarvittaessa, vaikka kylmälaukkuun.
 
Joo, jos akulta sais laitettua 12V-ulostulon frunkiin juuri minikompuraa varten. Voihan sitä liitäntää käyttää myös muuhunkin tarvittaessa, vaikka kylmälaukkuun.
Mikä tuon Teslan 16v järjestelmän jännitteen vaihteluväli on? No 16v sinänsä jo osalle 12v autoille tarkoitetuista liikaa, ja voi olla 12/24 laitteille hankala, jos hyväksytty inputti ei ole tyyliin 10v-30v, Paljonko noita 16v liitäntöjä saa kuormittaa. 14-30v D-> 13,8v DC/DC muuntimelle kompura ei ehkä ihan paras kaveri, jos halpaa etsii. Tai no jos ihan jännitteen alennin, missä jotain diodeja muutama sarjaan.
 
Eli jos oikein ymmärsin, niin mallista riippuen anturit (kamerat) tekee häröhavaintoja tietyissä kohteissa tai satunnaisesti toisissa. Lisäksi karttadatan perusteella hiljennetään "oikeaan" tilannenopeuteen.

Anturinpuolen osalta ymmärettävää että jos käyttää kunnon turvaväliä niin kaikenlaista häröä voi välillä syntyä. Oikea tilanne nopeus on toki hyvä juttu, jos oikessa paikoissa, eikä suoraa samaa kaistaa motarilla yksinään ajellessa, vaikka liityntä(kiihdytys)kaistaa vierellä olisi, se menee jo vaaralliseksi jos sellaisessa muuttaa nopeutta voimakkaasti.
Kyllä tuo teslan vakkari on vasemmalla kädellä koodattu purkka-viritys jonka saisi kyllä toimivaksi kun vaan antaisivat auton tehdä kaikki käyttäytymiseen vaikuttavat päätökset sen avulla mitä kamerat näkee, eikä ottaa _mitään_ päätöksiin vaikuttavaa dataa mistään karttadatasta.

Nämä suoralla tiellä kaarre avustin käytössä johtuu juurikin siitä että karttadatan mukaan tässä on mutka vaikka ei ole. Toinen on nämä nopeusrajoitukset...
 
Rengasliikkeet ei ole paikkapulloista mielissään, ku sotkee kuulema aika huolella vanteet.

Joo aika harvinaista kyllä. Eka kerta meni kaks kumia laakista. Aiemmin vain yksi puhjennut useampi vuosi sitten.

Toki vakuutusyhtiön piikkiin voi hinurin tilata, mutta jos sattuu olemaan jossaki syrjäseuduilla, niin saattaa mennä useampi tunti, että saa apua. Olis hyvä olla omavarainen gummiasiassa 😊
Ei se paikkausvaahto haittaa, vaikka jotkut siitä "kiroavat"/valittavat.

Eikö se paikkapulloki tarvi kaveriksi vehkeen, jolla saa ilmaa renkaaseen?
Jos löytyy jostain läheltä huoltamo, niin siellä voisi käyttää kompressoria ja tarkistaa paineet?
 
Torstaina kävi tesla tuuli- ja kattolasin vaihdossa ja eikös heti tullut motarilla mojova kivi tuulilasiin ja säröillä nyt.

No huomenna katsastukseen ja katsotaan mitä muuta jännää löytyy.
 
Edit. Eikö se paikkapulloki tarvi kaveriksi vehkeen, jolla saa ilmaa renkaaseen?

Minkävuotinen ja mallinen T sulla on, tiedetään sanoa onko 12 vai 16 volttia.
 
Ei se paikkausvaahto haittaa, vaikka jotkut siitä "kiroavat"/valittavat.


Jos löytyy jostain läheltä huoltamo, niin siellä voisi käyttää kompressoria ja tarkistaa paineet?
Joo, mieki sain ajeltua 2 km huoltamolle rengasrikon jälkeen. Jos sattuu olemaan keskellä ei mitään, niin silloin olis hyvä olla kompura omasta takaa ☺️
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 546
Viestejä
4 809 094
Jäsenet
77 944
Uusin jäsen
viilu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom