Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tulipa tuo uusi Y koeajettua, ja mennyt kyllä askeleen päin joka suunnassa eteenpäin (ja taaksepäin, kun "vaihde"vipu on poistunut). Suurin ärsytys eli jousitusmukavuus ja melu, on nyt varsin hyvällä mallilla kun vertaa -21 Model 3.

Olikohan tuossa kääntöympyrä pienempi kuin vanhassa Y:ssä, vai oliko vaan hitaamman ohjausvälityksen luomaa harhaa..

1.9% korkotarjoustakin mainostivat.

Oho, oliko tuo korkotarjous ihan myyjän suusta? Mulle vastikään sanoivat ettei ole pitkään aikaan tulossa uudesta Y:stä tarjouksia kun kyselin.
 
Meinasin asentaa OBD-portin M3:sen keskikonsolin alle. Sain konsolin suojakannen irti, jätin kuskin ikkunan auki ja samoin takaoven. Sentryn sammutin ensimmäiseksi. Sammutin virrat näytöstä ja odotellut releen naksahtamista... ei kuulu naksu.


Tesla appi herjas, että takaovi auki, joten kuso vissiin kulkee vielä. Menin sisälle ja nyt kaikki ovet kiinni & otin uusiksi sammuttaen virrat sisältä.

Semmonen vaimea humina kuuluu ajon jälkeen auton keulasta.

Kauankohan tuota naksua pitää ootella? Kuuluuko se selvästi sisälle?
 
Meinasin asentaa OBD-portin M3:sen keskikonsolin alle. Sain konsolin suojakannen irti, jätin kuskin ikkunan auki ja samoin takaoven. Sentryn sammutin ensimmäiseksi. Sammutin virrat näytöstä ja odotellut releen naksahtamista... ei kuulu naksu.


Tesla appi herjas, että takaovi auki, joten kuso vissiin kulkee vielä. Menin sisälle ja nyt kaikki ovet kiinni & otin uusiksi sammuttaen virrat sisältä.

Semmonen vaimea humina kuuluu ajon jälkeen auton keulasta.

Kauankohan tuota naksua pitää ootella? Kuuluuko se selvästi sisälle?
Ihan selkeä "pamahdus" kuuluu.
Yksi tapa on istua takapenkillä ja pitää ovet kiinni, sitten sammuttaa takapenkiltä. Pitäisi noin 4-5 min sisään siitä kuulua tämä "pamahdus".
Virallisella videolla ei ainakaan enää mainita mitään sammutuksia.
 
Ihan selkeä "pamahdus" kuuluu.
Yksi tapa on istua takapenkillä ja pitää ovet kiinni, sitten sammuttaa takapenkiltä. Pitäisi noin 4-5 min sisään siitä kuulua tämä "pamahdus".
Virallisella videolla ei ainakaan enää mainita mitään sammutuksia.

Ei mulla kuulunu, vaikka odotin 20 min 😬 Vaimea humina vaan kuulu etuosasta. Kännykkäappi ilmoitti, että ovet eivät ole lukossa, vaikka mulla oli bluetoothkin pois. Laitoin lukkoon, niin meni hetken päästä hälyt päälle 😆

Luin ulkomaiselta foorumilta, niin pitäisi onnistua avaamalla kaikki 4 ovea ja ikkunaa, disabloida mobiilikäyttö, sekä sentry ja sammuttaa näytöstä. 2 min odottelun jälkeen pitäisi kuulua "klonk".

Pitää kokeilla huomenna uusiksi.
 
Ei mulla kuulunu, vaikka odotin 20 min 😬 Vaimea humina vaan kuulu etuosasta. Kännykkäappi ilmoitti, että ovet eivät ole lukossa, vaikka mulla oli bluetoothkin pois. Laitoin lukkoon, niin meni hetken päästä hälyt päälle 😆

Luin ulkomaiselta foorumilta, niin pitäisi onnistua avaamalla kaikki 4 ovea ja ikkunaa, disabloida mobiilikäyttö, sekä sentry ja sammuttaa näytöstä. 2 min odottelun jälkeen pitäisi kuulua "klonk".

Pitää kokeilla huomenna uusiksi.

Laitoin itse tuon commanderin kiinni ilman mitään naksahduksia enkä huomannut mitään ongelmaa. Hyvin on pelittänyt nyt pari viikkoa. Kyseessä M3 2020 eli taka-asennus.
 

Vai ovat käytetyt Teslat nyt kuumaa kamaa ja etsivät hintaansa markkinoilla. Sopivasti samalla kun autoliike ilmoitti vaihtoautoni arvon tippuneen 3 tonnia "kun Teslat menevät nyt niin huonosti kaupaksi ja se näkyy hinnoissa". No ehkä minä nyt sitten odottelen kuukauden ja hinta taas on noussut ja löytänyt paikkansa.

Kyllä vaikka tästä autosta oon hankkiutumassa eroon, niin sanon näistä ässistäkin saatavan ihan helvetisti autoa hinnalleensa. Ei oo mitään järkeä miten alas arvot ovat valuneet. Tuossa kun kävin koeajamassa Range Roveria, Porschea ja Bemaria ja aiempi auto oli XC90 korkeimmalla varustelulla, niin ei ole oikein yksikään erottunut toisestaan laadullisesti mitenkään suuresti. Oon suorastaan yrittänyt ruokkia autokuumetta, mutta tulikin melkein vastakkainen reaktio. Olin valmistautunut tulevani haukkumaan tänne ässän kun oli taas oikeita autoja alla, mutta toisin kävi. Ok... On muutamia yksityiskohtia toki näissä sisustoissa, mutta näin yleislaatuvaikutelmaltaan.

Tässä tuo teknologia, autopilot, käyttis ja kaikki tuo niin nykyaikaisemman fiiliksen. Sitten kun alla on vielä 600 hevosvoimaa ja alhaiset käyttökulut. Toki esimerkiksi Porschen ja Rangen ilmajousitukset olivat eri ääripäitä hakevia (mukavuus vs. sporttisuus), mutta ei tälläkään ässällä ajaessa tarvitse kyllä valittaa.

No, silti oon vaihtamassa kun maasturin tarvitsen ja haluan, mutta perkele eipä tämä Tesla nyt niin paska ollutkaan. Lisäksi oli sijaisautona tällä viikolla Skoda Enyaq ämpärimuovi yksityiskohdilla, surkeilla penkeillä ja mankalla niin alkoi sen jälkeen arvostamaan taas täysin eri lailla omaa ja koeajamiani autoja. Oli varmaan joku alhaisin varustetaso, vaikka olikin isompi akkuinen nelivetomalli. Muuten ei voisi olla tommonen. Ei edes adaptiivista vakkaria, niin olipahan hirveä ajella kehillä.

Ei sillä etteikö muista sähköautoista löytyisi myös laadukkaita ja nykyaikaiselta tuntuvia asioita. Onhan siellä moni myös Teslaan edellä monessakin asiassa. Kirjoitin toiseen threadiin koeistumastani Xpeng G9:stä, niin sehän oli aivan eri planeetalta luksuksineen.
 
Tuossa uutisessa puhutaan tarjousmääristä, ei se välttämättä kerro että hinnat olisivat nousussa. Ehkä kun määrä on suurempi, niin hinnat laskee.
 
Niin, siinä puhutaan kysynnän reilusti nousseen ja Teslojen hintojen etsivän paikkaansa. Eli aika näyttää, mutta ei ole ainakaan tilanne, että ne menisivät huonosti kaupaksi. Vaan toisinpäin.
 
Niin, siinä puhutaan kysynnän reilusti nousseen ja Teslojen hintojen etsivän paikkaansa. Eli aika näyttää, mutta ei ole ainakaan tilanne, että ne menisivät huonosti kaupaksi. Vaan toisinpäin.
Mietis nyt hetki kuka tässä on ostaja ja kuka myyjä. Ihan vinkkinä, että Baanassa myyjä on Teslasta eroon haluava yksityishenkilö. Eli kuulostaa enemmänkin siltä, että Baanan ja Autovexin haistapaska-tasoa olevat tarjoukset uppoavat kiihtyvällä tahdilla Teslan omistajiin, jotka etsivät pelastuslauttaa uppoavasta laivasta.

Maaliskuun lopussa Teslat menivät myös lähes kolme kertaa todennäköisemmin kaupaksi kuin alkuvuonna.

– Baanaan tulee Tesloja myyntiin ennätysmäärin ja ne menevät paremmin kaupaksi kuin koskaan aiemmin, Vähämaa sanoo.

– Teslojen ympärillä on ollut alkuvuonna paljon kohua, joka on vaikuttanut autojen arvoon. Tuntuu, että tällä hetkellä automarkkina etsii oikeaa hintapistettä Tesloille.
 
Niin, siinä puhutaan kysynnän reilusti nousseen ja Teslojen hintojen etsivän paikkaansa. Eli aika näyttää, mutta ei ole ainakaan tilanne, että ne menisivät huonosti kaupaksi. Vaan toisinpäin.
Mä oon vähän ollu huomaavani muuta. Autoliike on pian myynyt omaa vaihdossa mennyttäni pari kk ja tiputtanut hintaakin 1100€. Hinta ihan linjassa muiden vastaavien kanssa, mutta tarjontaa on ihan järjettömästi. Eli varmaan niitä määrällisesti myydään paljon, mutta yksittäisen myyntiaika voi olla todella pitkä.

Toinen huomio liittyy tuontiautoihin. Olen seuraillut varsinkin Kiesin tarjoamaa ja siinä missä siellä oli lähes yksinomaan Teslaa jokuset ajat sitten, niin nyt selkeä ykkönen näyttäisi olevan Polestar ja muutenkin valikoima leveämmällä. Kertonee sekä siitä, että 3:sta ja Y:tä on vaikeampi myydä kuin aiemmin ja siitä, että ainakin kiinnostus sen Polestarin ostamiseen on lisääntynyt lähiaikoina käytettyjen ostajille potenssiin 100.

S nyt on tietenkin ihan eri auto kun nuo edellämainitut ja ostajakunta + kilpailijatkin ovat eri.
 
Laitoin itse tuon commanderin kiinni ilman mitään naksahduksia enkä huomannut mitään ongelmaa. Hyvin on pelittänyt nyt pari viikkoa. Kyseessä M3 2020 eli taka-asennus.
Ok. Voihan se onnistuakin ilman, mutta meinasin ottaa varman päälle.

Onko sulla muuten siinä 2020 M3:ssa ratinlämmitintä? Mulla samainen auto ja siinä ei ollu, eikä ollu johtojakaan, että olis päässy pelkällä moduulin vaihdolla. Tuli tilattua EVOffer:lta moduuli + jenkeistä käytetty ratti 😬Sais ens talvena ratin hohkamaan 🔥 Tottunu jo siihen edellisissä autoissa, niin vaikia olla ilman 😆
 
Onko sulla muuten siinä 2020 M3:ssa ratinlämmitintä? Mulla samainen auto ja siinä ei ollu, eikä ollu johtojakaan, että olis päässy pelkällä moduulin vaihdolla. Tuli tilattua EVOffer:lta moduuli + jenkeistä käytetty ratti 😬Sais ens talvena ratin hohkamaan 🔥 Tottunu jo siihen edellisissä autoissa, niin vaikia olla ilman 😆
Ei taida olla, eikös se tullut vasta refreshiin lämpöpumpun, sähkökontin ja tuplalasien mukana? Taitaa olla muutenki aika Afrikka-malli tuo oma 2020, kun on 75 kWh akulla ja sillä paskemalla 990 takamoottorilla.
 
Ei taida olla, eikös se tullut vasta refreshiin lämpöpumpun, sähkökontin ja tuplalasien mukana? Taitaa olla muutenki aika Afrikka-malli tuo oma 2020, kun on 75 kWh akulla ja sillä paskemalla 990 takamoottorilla.
Semmonen muistikuva mullaki on, että vasta 2021 malleissa. Tiiä miten lämpöpumput pelanneet 2021- M3 vs. Y, mutta vastus huokeampi uusia jos porsii 👌
Onko sulla SR+ vai Long Range?

Mulla mitään hajua mikä takamoottori tuossa on 😬 Mistä sen voi varmistaa? Onko sille syytä tehdä jotain ennakoivasti/millä kilsoilla?
 
Semmonen muistikuva mullaki on, että vasta 2021 malleissa. Tiiä miten lämpöpumput pelanneet 2021- M3 vs. Y, mutta vastus huokeampi uusia jos porsii 👌
Onko sulla SR+ vai Long Range?

Mulla mitään hajua mikä takamoottori tuossa on 😬 Mistä sen voi varmistaa? Onko sille syytä tehdä jotain ennakoivasti/millä kilsoilla?
En tiedä liittyykö juuri sinun moottoriin mutta katsoin eilen mielenkiintoisen videon:

Tuossa hyvin kuvattu ainoa havaittu isompi ongelma voimansiirrossa sekä miten sen voi korjata.
 
Onko normaalia, että Teslan mukaan kilometrejä tuli ajettua enemmän kuin mitä on oikeasti ajettu?

Lainasin kaverin Tesla Model 3:a ja olen aika varma, että Tesla laski kilometrit yläkanttiin. Google mapsin mukaan täysin identtisellä reitillä matkaa on 228km ja Tesla Model 3 on sitä mieltä, että matka oli 239 eli 11km ylimääräistä.
 
Onko normaalia, että Teslan mukaan kilometrejä tuli ajettua enemmän kuin mitä on oikeasti ajettu?

Lainasin kaverin Tesla Model 3:a ja olen aika varma, että Tesla laski kilometrit yläkanttiin. Google mapsin mukaan täysin identtisellä reitillä matkaa on 228km ja Tesla Model 3 on sitä mieltä, että matka oli 239 eli 11km ylimääräistä.
Ei kai tommonen 4-5% mittarivirhe mikään mahdoton ole missään autossa
 
Onko normaalia, että Teslan mukaan kilometrejä tuli ajettua enemmän kuin mitä on oikeasti ajettu?

Lainasin kaverin Tesla Model 3:a ja olen aika varma, että Tesla laski kilometrit yläkanttiin. Google mapsin mukaan täysin identtisellä reitillä matkaa on 228km ja Tesla Model 3 on sitä mieltä, että matka oli 239 eli 11km ylimääräistä.
Ottaako google mapsin mittaama matka huomioon ylä ja alamäet vai laskee etäisyyden kuin maapallon pinta olisi tasainen?

Tänhän vois kyllä selvitellä jos ajaa jonku varmasti tietyn mittaisen pätkän ja katsoo mitä tulee etäisyydeksi. Toinen puoli, että mittarivirhe varmaan saman suuruinen kuin virhe nopeudessa? Onko auton nopeuden mittaus about 5% matkanopeudella pielessä mistä tulisi 10km ylimääräistä 200km matkalla?
 
Viimeksi muokattu:
Eiks aika usein matkamittarivirhe ole pienempi kuin nopeusmittarivirhe? Näin olen käsittänyt. Tämä ihan vaan siitä syystä, että nopeusmittariin laitetaan tarkoituksella virhettä, koska lainsäädäntö pakottaa näyttämään korkeintaan todellista nopeutta ja samalle autolle sallitaan monenlaista rengastusta + renkaat kuluvat jne., eli helpompi vaan laittaa sinne vähän pelivaraa.
 
Mä oon vähän ollu huomaavani muuta. Autoliike on pian myynyt omaa vaihdossa mennyttäni pari kk ja tiputtanut hintaakin 1100€. Hinta ihan linjassa muiden vastaavien kanssa, mutta tarjontaa on ihan järjettömästi. Eli varmaan niitä määrällisesti myydään paljon, mutta yksittäisen myyntiaika voi olla todella pitkä.

Toinen huomio liittyy tuontiautoihin. Olen seuraillut varsinkin Kiesin tarjoamaa ja siinä missä siellä oli lähes yksinomaan Teslaa jokuset ajat sitten, niin nyt selkeä ykkönen näyttäisi olevan Polestar ja muutenkin valikoima leveämmällä. Kertonee sekä siitä, että 3:sta ja Y:tä on vaikeampi myydä kuin aiemmin ja siitä, että ainakin kiinnostus sen Polestarin ostamiseen on lisääntynyt lähiaikoina käytettyjen ostajille potenssiin 100.

S nyt on tietenkin ihan eri auto kun nuo edellämainitut ja ostajakunta + kilpailijatkin ovat eri.
Kannattaa muuten pysyä kaukana tuosta Kiesistä. Ottavat Saksasta tyyliin halvimmat mallit mitä saavat käsiin ja täydellinen radiohiljaisuus tulee kaupanteon jälkeen. Useimmiten myynnissä olevissa tesloissa on halvimmat mahdolliset kumit alla ja vieläpä ilman toisia vanteita. Korotkin on samaa luokkaa Sakan/kamuxin kanssa. Yksi huono kokemus tästä ja kun lukee kyseisen liikkeen arvosteluita - samaa ovat muutkin kokeneet.
 
Kannattaa muuten pysyä kaukana tuosta Kiesistä. Ottavat Saksasta tyyliin halvimmat mallit mitä saavat käsiin ja täydellinen radiohiljaisuus tulee kaupanteon jälkeen. Useimmiten myynnissä olevissa tesloissa on halvimmat mahdolliset kumit alla ja vieläpä ilman toisia vanteita. Korotkin on samaa luokkaa Sakan/kamuxin kanssa. Yksi huono kokemus tästä ja kun lukee kyseisen liikkeen arvosteluita - samaa ovat muutkin kokeneet.
Mä oon pari autoa hankkinut eikä mitään ongelmia. Tesla nyt oli ostaessa vain reippaan 10k ajettu, joten kaikki oli ihan tehtaan ensiasennusta. Korko oli siihen maailman aikaan linjassa siihen mitä ne nyt reilu pari vuotta sitten muuallakin olivat ja tarjous kokonaisuutena paras jota silloin sain. Iskemättömät talvirenkaat olivat tosiaan kinuskikitkat ilman vanteita, mutta noi nyt on sitten tinkaamiskysymyksiä.

Radiohiljaisuudesta en tiedä kun ei ole tapana ollut myyjille soitella ja takuunalaisessa autossa se rekkuloiden kohde on Tesla eikä kiesi.
Vanhemmissa tuontiautoissa, ja miksei muissakin, tietenkin vähän tuurissaan mitä sattuu saamaan ja noista riidoista nyt saa päivittäin lukea iltapäivälehdistäkin. En ole laittanut merkille onko siellä joku ketju muita enemmän edustettuna.

Tota Kiesiä siksi seuraillut, että heillä taitaa olla tuontiautoja noin 90% valikoimasta ja se on ollut Nettiautoa helpommin seurattava indikaattori siitä mikä käy tällä hetkellä kaupaksi ja mikä ei. Tesla on ollut ylivoimainen ykkönen, mutta nyt tosiaan näyttäisi hiipumista näkyvän ja kiikuttavat Pollea eniten.
 
Semmonen muistikuva mullaki on, että vasta 2021 malleissa. Tiiä miten lämpöpumput pelanneet 2021- M3 vs. Y, mutta vastus huokeampi uusia jos porsii 👌
Onko sulla SR+ vai Long Range?

Mulla mitään hajua mikä takamoottori tuossa on 😬 Mistä sen voi varmistaa? Onko sille syytä tehdä jotain ennakoivasti/millä kilsoilla?

Katsot rekisteritiedosta tyyppihyväksyntäkoodin ja variantin ja ttf-forum.de:ltä löytyy jostain dekoodaustiedot niille lyhenteille
 
Radiohiljaisuudesta en tiedä kun ei ole tapana ollut myyjille soitella ja takuunalaisessa autossa se rekkuloiden kohde on Tesla eikä kiesi.
Ainakin tämän mukaan näin ei välttämättä ole. Tesla ei tietysti välttämättä asiasta välitä, mutta yleisemmin.

Vaikka Mikaelin ostama auto oli uudehko ja vähän ajettu, hän oli kuitenkin ostanut sen käytännössä käytettynä, jolloin auton myyjä vastaa myös maahantuojan tai valmistajan myöntämästä takuusta.
Mikael sanoo myös, että hänen olisi pitänyt reklamoida auton ongelmista myyjälle heti ensimmäisen vian ilmettyä.
 
Semmonen muistikuva mullaki on, että vasta 2021 malleissa. Tiiä miten lämpöpumput pelanneet 2021- M3 vs. Y, mutta vastus huokeampi uusia jos porsii 👌
Onko sulla SR+ vai Long Range?

Mulla mitään hajua mikä takamoottori tuossa on 😬 Mistä sen voi varmistaa? Onko sille syytä tehdä jotain ennakoivasti/millä kilsoilla?
Long range on. Joissakin Model 3:ssa on performance-mallin takamoottori (980) jolloinka se on pikkusen terävämpi ja siitä pystyy halutessaan virittämään performancen tehot ulos. Model 3:ssa ei ole sitä Model S:n surullisenkuuluisaa LDU:ta (Will My Tesla Leak? | Tesla Large Drive Unit (LDU) Coolant Delete Info) eli sen puoleen ei pitäisi olla mitään ongelmaa.
 
Long range on. Joissakin Model 3:ssa on performance-mallin takamoottori (980) jolloinka se on pikkusen terävämpi ja siitä pystyy halutessaan virittämään performancen tehot ulos. Model 3:ssa ei ole sitä Model S:n surullisenkuuluisaa LDU:ta (Will My Tesla Leak? | Tesla Large Drive Unit (LDU) Coolant Delete Info) eli sen puoleen ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Tämä tehokkaampi taitaa osua painavemman LFP-akun julkistuksen yhteyteen, jolla saatiin lisääntynestä painosta huolimatta kiihtyvyys pysymään samana. Hetkellisesti sitä asennettiin myös ristiin vanhan kevyemmän akkupaketin kanssa, joka sitten oli jo tehtaalta nopeampi kuin piti (menikö alle 5s/0-100kmh). Jossain kohtaa mielestäni LFP mallien teholisä poistettiin, akkupaketit kasvoivat ja suorituskyky putosi.
 
Ainakin tämän mukaan näin ei välttämättä ole. Tesla ei tietysti välttämättä asiasta välitä, mutta yleisemmin.

Joo. Ton sijaisautojutun tiesin, joskin Teslan tapauksessa vastaavat käsittääkseni siitäkin itse. Viathan kai tossakin oli korjailtu takuuajan ihan mukisematta, mutta sen jälkeiset peijaiset sekä mahd. kaupan purut yms. sitten myyjäliikkeen ja ostajan välistä kähinää.

Yhtä kaikki. Asiakaskokemuksia kun lukee mistä tahansa liikkeestä, niin ne ovat aina paskaa ja äänessä ovat ne jotka kokevat tulleensa väärin kohdelluksi / odottavat liikkeen hyysäävän vuositolkulla jokaista loppuun ajettua ritsaa ja sen harhaista ostajaa. Siksipä en ole noihin yksittäisten liikkeiden arvosteluihin ikinä kauhean vakavasti suhtautunut
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 947
Viestejä
4 754 370
Jäsenet
77 401
Uusin jäsen
vismutti83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom