Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Laitat asetuksista että käytä nykyistä nopeutta eikä sitä nopeusrajoitus + offset.Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.
No tulipas eilen ajeltua autopilotilla 180km matka ja todettua, että eipä ole ainakaan vielä haamujarrutuksia ja muita outouksia saatu korjailtua. Edelleen yli menevien siltojen kohdalla auto luulee, että se on törmäämässä siihen.
Pari uuttakin ”kivaa” juttua tuli. Ensimmäinen on se, että olen määrittänyt autopilotin että päälle mennessään laittaa nopeusrajoituksen +3km/h extraa. Eli esim 80 alueella autopilot menee päälle 83km/h nopeuteen. Siitä yleensä rullaan sitten nopeutta hieman ylöspäin vaikkapa 86km/h. No nyt kuitenkin Tesla päätti jatkuvasti muutaman kilometrin välein, että ”lasketaampas nopeus takaisin tuohon 83km/h arvoon”.
Toinen tuli parikin kertaan kameroiden kohdalla kun rullasta laskin nopeutta vaikkapa tasan 60km/h, niin muutamaa kymmentä metriä ennen kameraa auto päättikin nostaa nopeuden johonkin ihan random arvoon, mikä oli yhden juurikin 60km/h kameran edessä 90km/h? Raivostuttavaa ja tuossa tilanteessa joutui jo polkaista jarrupoljinta.
Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?
Autopilotilla tuli aika epämääräinen tilanne Oriveden kohdalla kun ajelee Jyväskyläntietä Tampereen suuntaan. Siinähän joutuu Jyväskyläntietä ajavat ryhmittymään oikeanpuoleiselle kaistalle eli sille mikä tulee Oriveden rampilta alas. Ei tuntunut auto millään ymmärtävän et kaista loppuu/yhdistyy ja alkoi vängätä vasempaan reunaan kaistaa niin kirjaimellisesti aivan viime metreillä piti itse ottaa ohjaus ja vaihtaa kaistaa. Miten tuossa nyt sitten pitäisi AP:llä mennä? Toinen mikä vähän ontuu on se et jos edessä ajava ajoneuvo kääntyy risteyksessä niin aika dramaattisesti hoitaa hidastuksen kääntyvän auton perään. Näytöltä katsottuna se kyllä huomasi edellä ajavan auton jarruvalot ja taisi vilkkukin vilkkua mut aika viime tinkaan jäi hidastaminen. Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?
Laitat asetuksista että käytä nykyistä nopeutta eikä sitä nopeusrajoitus + offset.
Jonka jälkeen vauhti randomisti tipahtaa "nykyisestä nopeudesta" siihen mitä karttadatassa lukee tien nopeudeksi. Pelkästään Salo -> Paimio välillä vanhaa tietä näin tapahtuu 4-5x suuntaansa. Muuten se tipahtaa vain nopeus+offset arvoon.
Miten nopeasti muuten Teslan kartta reagoi talvirajoitusten poistoon? Sekin on edessä taas parin viikon sisällä.
Motarilla tulee jonkun verran ajettua eikä auto kyllä kertaakaan näyttänyt 120 km/h talvella. Nyt kun on tullut kesärajoituksia niin näytti kyllä asianmukaisesti.Teslan nykyinen softa ei osaa/pysty lukemaan motarilla näitä nopeuksia. Taajanopeudet kyllä osaa lukea. Muuten tieto tulee karttadatasta ja se myös kumoaa luetun tiedon.
Viime talvena oli talvinopeudet kyllä mutta tänä talvena ei ole kertaakaan näkynyt. Ilmeisesti poistettu tämä ominaisuus tai ei toimi.
Näkyy siis se 120 ja 100 merkki?Motarilla tulee jonkun verran ajettua eikä auto kyllä kertaakaan näyttänyt 120 km/h talvella. Nyt kun on tullut kesärajoituksia niin näytti kyllä asianmukaisesti.
Muistaakseni luin tästä saksanpoikien teslafoorumilta että 2027 tulisi jokaisen eu maan teiden nopeusrajoitukset olla viranomaisen tietokannassa ja autot voisi sieltä saada tien oikean nopeusrajoituksen.Onko siellä mitään talvirajoituksia ollutkaan? Motarillakin ehdottaa muistaakseni ympäri vuoden 120km/h.
On kyllä ärsyttävää että ettei mihinkään saada keskitetysti nopeustietoja kaikkien autojen saataville viranomaisten toimesta, ja niin että autojen olisi pakko sieltä ensisijaisesti ne hakea. Vieläkin taitaa motarilla olla se yksi haamukohta Paimion kohdalla missä joskus oli pitkään työmaa ja 60km/h rajoitus.
Kyllä, tien sivussa on merkki ja auto vaihtaa sen perusteella nopeusrajoitusta.Näkyy siis se 120 ja 100 merkki?
Tarkoitin sitä kun ajaa motaria. Niin pitäisi näkyä 120 ja sen alla 100. Se kertoo että talvinopeus.Kyllä, tien sivussa on merkki ja auto vaihtaa sen perusteella nopeusrajoitusta.
Tuokin vähän hutaistu testi sinne päin. Pitäisi ajaa testit peräkkäin asian vahvistamiseksi.Toi testi osoittaa, että paremmalla softalla ja uudemmilla kameroilla voi tunnistusta parantaa. Mutta ei osoita Mark Roberin testiä virheelliseksi.
Ei selvästi vain sovi sinulle. Itse näen huomattavasti helpompana sen, että auto turn off vilkulla vilkun kytkeminen on tilanteesta riippumatta aina sama (1. pykälään napautus) ja käytännössä vain liikenneympyröistä suoraan tai vasemmalle ajaessa tarvitsee yleensä kytkeä pois manuaalisesti. Perinteisellä vilkulla pitää joka vilkunkäyttötilanteessa valita joko (lähtökohtaisesti liian lyhytkestoinen) kaistanvaihtovilkku tai vilkku päälle. Nyt kun välillä ajelee puolison autolla niin pitää aina hetki muistutella itseään, että on kaksi vilkutusvaihtoehtoa joista pitää aina tehdä tilannekohtainen valinta.Tullut nyt jokunen päivä tässä ajettua tuolla Auto turn of vilkulla.
Se toimii parhaiten juuri kaistanvaihdossa ja kääntyessä mutta muissa tapauksissa kuten ympyrästä poistuessa pitää tehdä iso kaarros. Muuten jää vilkuttamaan. Sama sitten APn kanssa että kun tekee kaistanvaihdon niin saa keskittyä siihen että muistaa myös nykästä rattia koska muuten vain kolme vilkutusta ja loppuu. Eikä AP mene pois kuin vääntämällä. Muuten tulee vain pieni vaste ja AP tippuu kun menee oikein.
Tuota voisi parantaa siten että se vaan jäisi päälle kerrasta ja AP tippuisi hetken päästä pois.
Nykyisellään tämä ratkaisu on huono ja epävarma kun sitoo ajatuksen muualle hetkellisesti vs oikea vilkkuvipu.
Nyt poistin Tesla sovelluksen ja asensin uudelleen. Jostain syystä ei toimi vieläkään.Sovelluksen poisto ja uudelleen asennus yleensä auttaa jos alkaa nikottelemaan säännöllisesti.
Lepuutus toimii vain siihen suuntaan missä käytä pitää. Toiseen suuntaan rattia pitää aina kääntää kaistanvaihdon osalta että saa trigattua pysyvän vilkun kaistanvaihdon aikana jos AP päällä.Ei selvästi vain sovi sinulle. Itse näen huomattavasti helpompana sen, että auto turn off vilkulla vilkun kytkeminen on tilanteesta riippumatta aina sama (1. pykälään napautus) ja käytännössä vain liikenneympyröistä suoraan tai vasemmalle ajaessa tarvitsee yleensä kytkeä pois manuaalisesti. Perinteisellä vilkulla pitää joka vilkunkäyttötilanteessa valita joko (lähtökohtaisesti liian lyhytkestoinen) kaistanvaihtovilkku tai vilkku päälle. Nyt kun välillä ajelee puolison autolla niin pitää aina hetki muistutella itseään, että on kaksi vilkutusvaihtoehtoa joista pitää aina tehdä tilannekohtainen valinta.
En tiedä toimiiko sulla tuo "ratin nykäisy" jotenkin eri tavalla AP:lla ajaessa, mutta itselläni normaali käden lepuutus n. klo 8-10 välimaastossa riittää sekä pitämään "pidä ratista kiinni" nalkutuksen poissa että mahdollistaa AP:n tippumisen samalla pois kun vilkun pistää päälle. Vaati toki jokusen yrityksen alussa että oppi oikean paineen jolla tuo toimii jouhevimmin.
Pitäisikö tuo uskoa vain siksi, että tuo tweet sanoo niin?Teslan valmistamassa 4680 akkukennossa halvimmat kulut pär kWh maailmassa:
Vaikkei automaatio toimi 100 % kaikissa tilanteissa oikein, niin on se silti parempi kuin täysin manuaalinen vaihtoehto. Se 3 vilkautuksen automaattinen kun on auttamatta liian lyhyt oikeasti turvalliseen kaistanvaihtoon, niin automaattinen vilkku parantaa myös tästä vinkkelistä turvallisuutta.Mutta mielestäni tuntuu että kehitetty uusi tapa mikä ei toimi 100%/luotettavasti.
En ymmärrä ongelmaa, kun kyllähän sitä rattia joka tapauksessa pitää kääntää siihen suuntaan mihin haluaa kaistanvaihdon suorittaa. Kevyt paine haluttuun suuntaan, vilkun napautus, AP lähtee pois, kaistan vaihto, vilkku kytkeytyy itsestään pois, AP päälle.Lepuutus toimii vain siihen suuntaan missä käytä pitää. Toiseen suuntaan rattia pitää aina kääntää kaistanvaihdon osalta että saa trigattua pysyvän vilkun kaistanvaihdon aikana jos AP päällä.
Viisi prosenttia kuulostaa ihan normaalilta jos verrataan ajon jälkeen hieman lämmintä akkua vs. pakkaselle jäähtynyt akku. Se "hävinnyt" kapasiteetti kyllä palaa kun akku lämpenee. Sentry on se yleisin asetus, joka saattaa olla turhaan vaikka kotipihassakin päällä ja syö kyllä akkua.Range oli illalla joku 46%, aamulla katoin appista niin 41%. Mistähän tuo johtuu? Illalla oli -5 ja nyt aamulla -18. Ei kai pakkasen muutos voi nyt noin paljon vaikuttaa?
Onko jotakin asetuksia, mitä kannattaa rukata, jotta ei tyhjään syö parkissa akkua?
Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.
Kyllä tuo 5% lasku on minusta vielä täysin normaali. Koska yön aikana akku ehtii jonkun verran jäähtyä (-18 astetta). Eli akusta saa enää 41%, koska akku on niin kylmä?M3: jätin illalla laittamatta laturiin, ku katoin, että "kalliita" yötunteja pörssisähköllä ja akku riittää tämän päivän ajoihin.
Range oli illalla joku 46%, aamulla katoin appista niin 41%. Mistähän tuo johtuu? Illalla oli -5 ja nyt aamulla -18. Ei kai pakkasen muutos voi nyt noin paljon vaikuttaa?
Onko jotakin asetuksia, mitä kannattaa rukata, jotta ei tyhjään syö parkissa akkua?
Testasin tänään Camp Modea auton esilämmityksessä. Mahto n. 10 min lämmitä sisätila -14 -> +20. Kivan nopeasti tuo lämpenee vrt. aiemmissa autoissa ollu Eberi/Weba, niin ei minusta niin lämpöseksi sisätiloja tee... niin ja penkit olleet kuitenki aina jäässä niissä![]()
Ok. Onko järkevää pätkäajossa lämmittää pelkästään sisätilat normaalisti appilla vai appin campmodella?Vaikkei automaatio toimi 100 % kaikissa tilanteissa oikein, niin on se silti parempi kuin täysin manuaalinen vaihtoehto. Se 3 vilkautuksen automaattinen kun on auttamatta liian lyhyt oikeasti turvalliseen kaistanvaihtoon, niin automaattinen vilkku parantaa myös tästä vinkkelistä turvallisuutta.
En ymmärrä ongelmaa, kun kyllähän sitä rattia joka tapauksessa pitää kääntää siihen suuntaan mihin haluaa kaistanvaihdon suorittaa. Kevyt paine haluttuun suuntaan, vilkun napautus, AP lähtee pois, kaistan vaihto, vilkku kytkeytyy itsestään pois, AP päälle.
Viisi prosenttia kuulostaa ihan normaalilta jos verrataan ajon jälkeen hieman lämmintä akkua vs. pakkaselle jäähtynyt akku. Se "hävinnyt" kapasiteetti kyllä palaa kun akku lämpenee. Sentry on se yleisin asetus, joka saattaa olla turhaan vaikka kotipihassakin päällä ja syö kyllä akkua.
Tuntuu tällä M3 olevan aivan oma sielunelämänsä mitä puolen vuoden omistuksen aikana huomannut. Alkutalvesta auto:lla vähän väliä huurteenpoisto päällä. Oikeastaan tämän vuoden puolella varmaan ollut vallan automaatilla, eikä ole juurikaan ylimääräisiä aikoja ollut huurteenpoisto päällä.Jaa mie olen pitäny lämpöstöinnin Auto:lla koko ajan nyt talvella. Välillä näyttää tekevän pientä huurteenpoistoa, vaikka tuulilasi silminnähden sula. Toiminu kuiten ihan hyvin näin lyhyellä kokemuksella.
Mitä manuaaliasetuksia suotava käyttää talvella?
OkTuntuu tällä M3 olevan aivan oma sielunelämänsä mitä puolen vuoden omistuksen aikana huomannut. Alkutalvesta auto:lla vähän väliä huurteenpoisto päällä. Oikeastaan tämän vuoden puolella varmaan ollut vallan automaatilla, eikä ole juurikaan ylimääräisiä aikoja ollut huurteenpoisto päällä.
Samoin tuntuu olevan vakkarilla/ap parempia ja huonompia aikoja. Välillä säikkyy vastaantulevia sen verran paljon että näyttö välkkyy punaisena ja kunnon jarrutukset. Sitten saattaa samassa paikassa taas toimia aivan ongelmitta pitkät ajat. Jossain vaiheessa säikkyi vastaantulijoita useinkin, mutta tuota hätäjarrutusta ei onneksi montaa kertaa ole tehnyt.
Lomareissulla taas tuli 1700+km ajeltua ja taisi kerran säikähtää vastaantulijaa.
Tuotakaan ei ole vielä ymmärtänyt että koska tuo päättää alentaa nopeutta jos rajoitus muuttuu vaikka 80 -> 60. Tunnistaa kyllä nopeuden, mutta ei joka kerta kuitenkaan hidasta. Samoin tuo millä järjellä nostaa nopeuden 60 -> 80. Olisiko 3 kertaa nostanut automaattisesti nopeuden ja tuota väliä ajelee kuitenkin n. 3 kertaa viikossa pariin kertaan.
BMWssa on mahdollisuus valita 3 tai 5 vilkutuksen valinta.Vaikkei automaatio toimi 100 % kaikissa tilanteissa oikein, niin on se silti parempi kuin täysin manuaalinen vaihtoehto. Se 3 vilkautuksen automaattinen kun on auttamatta liian lyhyt oikeasti turvalliseen kaistanvaihtoon, niin automaattinen vilkku parantaa myös tästä vinkkelistä turvallisuutta.
En ymmärrä ongelmaa, kun kyllähän sitä rattia joka tapauksessa pitää kääntää siihen suuntaan mihin haluaa kaistanvaihdon suorittaa. Kevyt paine haluttuun suuntaan, vilkun napautus, AP lähtee pois, kaistan vaihto, vilkku kytkeytyy itsestään pois, AP päälle.
Viisi prosenttia kuulostaa ihan normaalilta jos verrataan ajon jälkeen hieman lämmintä akkua vs. pakkaselle jäähtynyt akku. Se "hävinnyt" kapasiteetti kyllä palaa kun akku lämpenee. Sentry on se yleisin asetus, joka saattaa olla turhaan vaikka kotipihassakin päällä ja syö kyllä akkua.
Itselläni huurteenpoisto lähes koko ajan päällä talvisin, jos automaatilla pitää. Asetukset manuaalilla ollut ylös, keskelle, alas puhallus ja puhalluksen nopeus 2-5.Jaa mie olen pitäny lämpöstöinnin Auto:lla koko ajan nyt talvella. Välillä näyttää tekevän pientä huurteenpoistoa, vaikka tuulilasi silminnähden sula. Toiminu kuiten ihan hyvin näin lyhyellä kokemuksella.
Mitä manuaaliasetuksia suotava käyttää talvella?
Puhallin nelonen, suuntaus kaikkiin.Mitä manuaaliasetuksia suotava käyttää talvella?
normaalisti appilla vai appin campmodella?
Onko sillä nyt niin väliä, jos kotona latailet autoa. Itse olen aina vaan laittanut ilmastoinnin päälle, jolloin se lämmittää myös akkua.Ok. Onko järkevää pätkäajossa lämmittää pelkästään sisätilat normaalisti appilla vai appin campmodella?
Onko niissä muuta eroa kuin että campmode ei lämmitä akkua?
Kyselinkin tuosta aiemmin, niin akun esilämmityksessä ei ole porukan mielestä järkeä, jos tiedossa ei ole pitempää ajosiivua. Eli nurkka-ajoon (1-25 km/ajokerta) pelkästään sisätilojen/penkkien lämmitys.
Siis hetkinen, kytketkö sä AP:n pois päältä nykimällä rattia? Mikset vaan paina vilkkua kunnolla pohjaan niin AP vapautuu ja normivakkari jää päälle, voit vaihtaa kaistan tai siirtyä liittymään ilman mitään ongelmia.BMWssa on mahdollisuus valita 3 tai 5 vilkutuksen valinta.
Kun teet tuolla APn kanssa kaistanvaihdon niin jos et ole tarpeeksi nopea sen ratin ”nykäisyn” kanssa niin AP ei kytkeydy pois tai joissakin tapauksissa kytkeytyy mutta vilkku toimii vain 3 kertaa. Ei suoraan ole niin intuitiivinen kuin kahden portaan vilkku ja vilkutukseen ei tarvitse keskittyä kun se toimii.
Myös jos ei tee oikein niin AP vastustaa että ratin nykäisyssä tuntee sen portaan kun vapauttaa ohjauksen kun taas normaalisti laitat vilkun päälle niin AP vapauttaa kaistanvaihtoon ratin selkeämmin ja eikä vastusta.
Tuota pitäisi selkeästi jatkokehittää mukavammaksi niille kellä ei ole EAP tai FSD pakettia koska selkeästi tuntuu että toiminto nojaa liikaa näihin.
Välillä nää hukkaa yhteydet ja/tai menee niin syvään uneen ettei saa heräteltyä äpillä ja joutuu käymään autolla avaamassa ovet.Nyt poistin Tesla sovelluksen ja asensin uudelleen. Jostain syystä ei toimi vieläkään.
Ei ole Sentry päällä. Vissiin kylmyys tosiaan laskee akun kapaa.Puhallin nelonen, suuntaus kaikkiin.
Sulla on sentry päällä, se syö akkua?
Juu.Välillä nää hukkaa yhteydet ja/tai menee niin syvään uneen ettei saa heräteltyä äpillä ja joutuu käymään autolla avaamassa ovet.
Joskus sekään ei auta vaan saattaa olla oikeasti jotain vikaa yhteyksissä.
No ei varmaan suurta väliä. Koitan vaan löytää energiatehokkaan tavan käyttää ja ladata autoaOnko sillä nyt niin väliä, jos kotona latailet autoa. Itse olen aina vaan laittanut ilmastoinnin päälle, jolloin se lämmittää myös akkua.
Olen ymmärtäny, että akkua ei kannata "tyhjään" lämmittää, jos autolla ei aja pitempää pätkää varsinkaan kovilla pakkasilla. Menee energiaa hukkaan sen akun esilämmittämiseen.En nyt käsitä miksi käyttää campmodea lainkaan tuohon? Aina lämmitän vaan tuuletin-napista
Siten tämä auto turn off signal on toteutettu myös uudessa Yssa. Sinun pitää kerran täpätä vilkkuviikseä ja samalla nykäistä/kertoa kaistanvaihdon suunta. Tässä on pieni porras silti että AP vapautuu. Kun taas jos painaa pohjaan eli tulee se kaksi naksahdusta niin AP kytkeytyy pois ns. heti ja ei vastusta. Kuten myös ilman auto turn off features.Siis hetkinen, kytketkö sä AP:n pois päältä nykimällä rattia? Mikset vaan paina vilkkua kunnolla pohjaan niin AP vapautuu ja normivakkari jää päälle, voit vaihtaa kaistan tai siirtyä liittymään ilman mitään ongelmia.
Olen ymmärtäny, että akkua ei kannata "tyhjään" lämmittää, jos autolla ei aja pitempää pätkää varsinkaan kovilla pakkasilla. Menee energiaa hukkaan sen akun esilämmittämiseen.
Ilmastoinnilla lämpiää sisätila + penkit ja akku
Campmodella lämpiää sisätila + penkit.
Korjatkaa ihmeessä jos mie oon väärässä
Edit. esilämmitys toki ennen pikalatureille menoa tarpeellista.
Ideaali kai olis, että kotonakin vois alkaa suoraan ajosta lämmintä akkua lataamaan. Jos haluaa latauksen tehdä huokeimpaan hintaan, niin usein joutuu odottamaan latausta yön pikkutunneille.