• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 14:30 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

autoliikkeet pelkää hinnanlaskuja uuteen malliin mikä samalla tiputtaisi vanhojen Y:n ja sitä kautta liikkeiden varastojen arvoa. Ja toki myös lisäätynyttä tarjontaa kun tietyt tahot vaihtavat autojaan ( ja liisareita vapautuu ) Kannattaa nyt varmaan olla myymättä sitä Teslaa ainakaan muutamaan kuukauteen kunnes tilanne normalisoituu. Sama tilanne oli Dieseleiden kanssa muutama vuosi sitten..
Samalla tavalla pidättäytyisin juuri nyt Teslan ostamisestakin, poislukien yritysliisarit. Muutamia esittelyautoja on saatavilla alennuksilla, mutta pääosiin uusia saa Teslan sivujen mukaan n. 4% korolla.
 
Tyyntä myrskyn edellä. Vuoden päästä tulee isolla tahdilla valkoista liisariyytä tarjolle ja hinta on sitten sen mukainen. Jo nyt vertaamalla käytettyjen hintoja vastaavaan yritysliisariin (joka sis. valtion sähköautotuki), on työntekijän leasingkustannus sama tai vähemmän kuin arvonalenema. Tuossa ei ole edes mukana muita kustannuksia ja verrataan Teslan tammikuu 2023 alennuksen jälkeisiä kustannuksia.
 
Laajemmin katsottuna ei pelkkä Teslan ongelma. VW-konserni on kipuillut tuolla jo pitkään ja on vain ajan kysymys kun artikkelissa mainitut automerkit raivaavat Euroopan markkinoilta tilansa. Kiinalainen autoteollisuus tulee ja muilla valmistajilla ei ole mitään jakoa pärjätä. Suurin kysymys on vain kuinka monta vuotta tässä kestää, itse veikkaan noin viittä vuotta.
Tuo keskustelu pitää käydä jossain toisessa ketjussa. Mun pointti liittyi täällä käytyyn spekulointiin syistä Teslan viimeaikaiseen huonoon myyntiin ja pelastaako uusi Y sen. Nyt Kiinassa pari viikkoa toimituksia takana eikä alustavasti hyvältä näytä. Kiinassa tuskin politiikka heikentää oleellisesti myyntiä mutta tuotteet ei vain ole kilpailukykyisiä.
 
Viimeksi muokattu:
Out of spec:ltä Model Y range testi. Ei mennyt uusi Y juurikaan sen pidemmälle rinnakkaistestissä kuin vanha malli, kulutus itseasiassa vähän isompi kuin vanhassa. Testikulutukset:

2021 Model Y - 244 mi ja 3.3 mi/KWh
2024 Model Y - 282 mi ja 3.7 mi/KWh
Juniper Model Y - 296 mi ja 3.6 mi/KWh
Highland Model 3 - 330 mi ja 4.3 mi/KWh

 
Viimeksi muokattu:
Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.

No tulipas eilen ajeltua autopilotilla 180km matka ja todettua, että eipä ole ainakaan vielä haamujarrutuksia ja muita outouksia saatu korjailtua. Edelleen yli menevien siltojen kohdalla auto luulee, että se on törmäämässä siihen.

Pari uuttakin ”kivaa” juttua tuli. Ensimmäinen on se, että olen määrittänyt autopilotin että päälle mennessään laittaa nopeusrajoituksen +3km/h extraa. Eli esim 80 alueella autopilot menee päälle 83km/h nopeuteen. Siitä yleensä rullaan sitten nopeutta hieman ylöspäin vaikkapa 86km/h. No nyt kuitenkin Tesla päätti jatkuvasti muutaman kilometrin välein, että ”lasketaampas nopeus takaisin tuohon 83km/h arvoon”.

Toinen tuli parikin kertaan kameroiden kohdalla kun rullasta laskin nopeutta vaikkapa tasan 60km/h, niin muutamaa kymmentä metriä ennen kameraa auto päättikin nostaa nopeuden johonkin ihan random arvoon, mikä oli yhden juurikin 60km/h kameran edessä 90km/h? Raivostuttavaa ja tuossa tilanteessa joutui jo polkaista jarrupoljinta.
 
Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.

No tulipas eilen ajeltua autopilotilla 180km matka ja todettua, että eipä ole ainakaan vielä haamujarrutuksia ja muita outouksia saatu korjailtua. Edelleen yli menevien siltojen kohdalla auto luulee, että se on törmäämässä siihen.

Pari uuttakin ”kivaa” juttua tuli. Ensimmäinen on se, että olen määrittänyt autopilotin että päälle mennessään laittaa nopeusrajoituksen +3km/h extraa. Eli esim 80 alueella autopilot menee päälle 83km/h nopeuteen. Siitä yleensä rullaan sitten nopeutta hieman ylöspäin vaikkapa 86km/h. No nyt kuitenkin Tesla päätti jatkuvasti muutaman kilometrin välein, että ”lasketaampas nopeus takaisin tuohon 83km/h arvoon”.

Toinen tuli parikin kertaan kameroiden kohdalla kun rullasta laskin nopeutta vaikkapa tasan 60km/h, niin muutamaa kymmentä metriä ennen kameraa auto päättikin nostaa nopeuden johonkin ihan random arvoon, mikä oli yhden juurikin 60km/h kameran edessä 90km/h? Raivostuttavaa ja tuossa tilanteessa joutui jo polkaista jarrupoljinta.
Laitat asetuksista että käytä nykyistä nopeutta eikä sitä nopeusrajoitus + offset.
 
Tullut nyt jokunen päivä tässä ajettua tuolla Auto turn of vilkulla.

Se toimii parhaiten juuri kaistanvaihdossa ja kääntyessä mutta muissa tapauksissa kuten ympyrästä poistuessa pitää tehdä iso kaarros. Muuten jää vilkuttamaan. Sama sitten APn kanssa että kun tekee kaistanvaihdon niin saa keskittyä siihen että muistaa myös nykästä rattia koska muuten vain kolme vilkutusta ja loppuu. Eikä AP mene pois kuin vääntämällä. Muuten tulee vain pieni vaste ja AP tippuu kun menee oikein.

Tuota voisi parantaa siten että se vaan jäisi päälle kerrasta ja AP tippuisi hetken päästä pois.

Nykyisellään tämä ratkaisu on huono ja epävarma kun sitoo ajatuksen muualle hetkellisesti vs oikea vilkkuvipu.
 
Autopilotilla tuli aika epämääräinen tilanne Oriveden kohdalla kun ajelee Jyväskyläntietä Tampereen suuntaan. Siinähän joutuu Jyväskyläntietä ajavat ryhmittymään oikeanpuoleiselle kaistalle eli sille mikä tulee Oriveden rampilta alas. Ei tuntunut auto millään ymmärtävän et kaista loppuu/yhdistyy ja alkoi vängätä vasempaan reunaan kaistaa niin kirjaimellisesti aivan viime metreillä piti itse ottaa ohjaus ja vaihtaa kaistaa. Miten tuossa nyt sitten pitäisi AP:llä mennä? Toinen mikä vähän ontuu on se et jos edessä ajava ajoneuvo kääntyy risteyksessä niin aika dramaattisesti hoitaa hidastuksen kääntyvän auton perään. Näytöltä katsottuna se kyllä huomasi edellä ajavan auton jarruvalot ja taisi vilkkukin vilkkua mut aika viime tinkaan jäi hidastaminen. Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?
 
Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?

Karttadatasta veikkaisin. Itse sain pahimmat jarruttelut pois kun laitoin vakkarin offset +7km. Nykäisee paljon vähemmän kun vauhti putoaa letkassa ajellessa 88->87 kuin 88-> 80 ja olettaisin että muut autoilijatkin mun perässä tykkää enemmän.
 
Autopilotilla tuli aika epämääräinen tilanne Oriveden kohdalla kun ajelee Jyväskyläntietä Tampereen suuntaan. Siinähän joutuu Jyväskyläntietä ajavat ryhmittymään oikeanpuoleiselle kaistalle eli sille mikä tulee Oriveden rampilta alas. Ei tuntunut auto millään ymmärtävän et kaista loppuu/yhdistyy ja alkoi vängätä vasempaan reunaan kaistaa niin kirjaimellisesti aivan viime metreillä piti itse ottaa ohjaus ja vaihtaa kaistaa. Miten tuossa nyt sitten pitäisi AP:llä mennä? Toinen mikä vähän ontuu on se et jos edessä ajava ajoneuvo kääntyy risteyksessä niin aika dramaattisesti hoitaa hidastuksen kääntyvän auton perään. Näytöltä katsottuna se kyllä huomasi edellä ajavan auton jarruvalot ja taisi vilkkukin vilkkua mut aika viime tinkaan jäi hidastaminen. Kolmas asia mitä tuli niin nuo aivan ihmeelliset nopeusvaihtelut yhtäkkiä enkä ole kyl päässyt jyvälle mistä se ne poimii?

Jos sulla vakio AP niin eihän se osaa itse vaihtaa kaistaa eli se pitää tehdä itse
 
Laitat asetuksista että käytä nykyistä nopeutta eikä sitä nopeusrajoitus + offset.

Jonka jälkeen vauhti randomisti tipahtaa "nykyisestä nopeudesta" siihen mitä karttadatassa lukee tien nopeudeksi. Pelkästään Salo -> Paimio välillä vanhaa tietä näin tapahtuu 4-5x suuntaansa. Muuten se tipahtaa vain nopeus+offset arvoon.

Miten nopeasti muuten Teslan kartta reagoi talvirajoitusten poistoon? Sekin on edessä taas parin viikon sisällä.
 
Jonka jälkeen vauhti randomisti tipahtaa "nykyisestä nopeudesta" siihen mitä karttadatassa lukee tien nopeudeksi. Pelkästään Salo -> Paimio välillä vanhaa tietä näin tapahtuu 4-5x suuntaansa. Muuten se tipahtaa vain nopeus+offset arvoon.

Miten nopeasti muuten Teslan kartta reagoi talvirajoitusten poistoon? Sekin on edessä taas parin viikon sisällä.

Onko siellä mitään talvirajoituksia ollutkaan? Motarillakin ehdottaa muistaakseni ympäri vuoden 120km/h.

On kyllä ärsyttävää että ettei mihinkään saada keskitetysti nopeustietoja kaikkien autojen saataville viranomaisten toimesta, ja niin että autojen olisi pakko sieltä ensisijaisesti ne hakea. Vieläkin taitaa motarilla olla se yksi haamukohta Paimion kohdalla missä joskus oli pitkään työmaa ja 60km/h rajoitus.
 
Itsellä kyllä tuntuu melko hyvin lukevan ihan kylteistä? Ainakin huomasin että nyt kun oli 120 rajoituksia niin vaihtoi nopeuksia sen perusteella. Vaihteleeko sitten että jos ottaa datasta?
 
Teslan nykyinen softa ei osaa/pysty lukemaan motarilla näitä nopeuksia. Taajanopeudet kyllä osaa lukea. Muuten tieto tulee karttadatasta ja se myös kumoaa luetun tiedon.

Viime talvena oli talvinopeudet kyllä mutta tänä talvena ei ole kertaakaan näkynyt. Ilmeisesti poistettu tämä ominaisuus tai ei toimi.
 
Mä ajelen työmatkat (tku-salo-tku) vanhaa tietä moottoritien sijaan. Ajoaika parin minuutin tarkkuudella sama, vanha tie on lyhyempi reitti eikä niin puuduttava kuin moottoritie, pienempi kulutus, vähemmän rengasmelua (no, tää oli sen edellisen KIAn aikana olennainen). Siellä on nyt 80 rajoitus ja kesällä 100. Parin viikon kuluttua sen näkee miten käy.
 
Teslan nykyinen softa ei osaa/pysty lukemaan motarilla näitä nopeuksia. Taajanopeudet kyllä osaa lukea. Muuten tieto tulee karttadatasta ja se myös kumoaa luetun tiedon.

Viime talvena oli talvinopeudet kyllä mutta tänä talvena ei ole kertaakaan näkynyt. Ilmeisesti poistettu tämä ominaisuus tai ei toimi.
Motarilla tulee jonkun verran ajettua eikä auto kyllä kertaakaan näyttänyt 120 km/h talvella. Nyt kun on tullut kesärajoituksia niin näytti kyllä asianmukaisesti.
 
Onko siellä mitään talvirajoituksia ollutkaan? Motarillakin ehdottaa muistaakseni ympäri vuoden 120km/h.

On kyllä ärsyttävää että ettei mihinkään saada keskitetysti nopeustietoja kaikkien autojen saataville viranomaisten toimesta, ja niin että autojen olisi pakko sieltä ensisijaisesti ne hakea. Vieläkin taitaa motarilla olla se yksi haamukohta Paimion kohdalla missä joskus oli pitkään työmaa ja 60km/h rajoitus.
Muistaakseni luin tästä saksanpoikien teslafoorumilta että 2027 tulisi jokaisen eu maan teiden nopeusrajoitukset olla viranomaisen tietokannassa ja autot voisi sieltä saada tien oikean nopeusrajoituksen.
 


FSD12 ei näe seinää ja ajaisi läpi ellei kuski reagoi. FSD13 näkee seinän ja pysähtyy. Toki huomioitavaa että testien välillä on eroa eikä tehdä samalla hetkellä peräkkäin. Myös seinämä on erilainen kuin Markin aikaisempi.

Rauta siis tekee eroja joka tarkoittaa että HW3 ei ole toimiva/riittävä rauta FSDlle. Toki ei HW4 ole myöskään ehkä riittävä koska siinäkin riittää korjattavaa.
 
Toi testi osoittaa, että paremmalla softalla ja uudemmilla kameroilla voi tunnistusta parantaa. Mutta ei osoita Mark Roberin testiä virheelliseksi.
 
Toi testi osoittaa, että paremmalla softalla ja uudemmilla kameroilla voi tunnistusta parantaa. Mutta ei osoita Mark Roberin testiä virheelliseksi.
Tuokin vähän hutaistu testi sinne päin. Pitäisi ajaa testit peräkkäin asian vahvistamiseksi.

Edit. Teslan julkinen all hands meeting tulevaisuudesta. Model Y kuulemma vuoden myydyin auto ja Optimus tänä vuonna tuotantoon, massatuotanto 2026. Paras tuote.
 
Viimeksi muokattu:
Potilaana Model S 90D 2016 fl. Tesla sovellus ei päivity? Eli en saanut laitettua aamulla esilämmitystä päälle.

Viimeiset 4kk on tuo puhelin sovellus toiminut ihan hyvin, eli sen ajan mitä auto on minulla ollut.

Täytyy varmaan ainakin puhelin käynnistää uudelleen, kun pelkkä sovelluksen sammutus ei auttanut.
 
Sovelluksen poisto ja uudelleen asennus yleensä auttaa jos alkaa nikottelemaan säännöllisesti.
 
Tullut nyt jokunen päivä tässä ajettua tuolla Auto turn of vilkulla.

Se toimii parhaiten juuri kaistanvaihdossa ja kääntyessä mutta muissa tapauksissa kuten ympyrästä poistuessa pitää tehdä iso kaarros. Muuten jää vilkuttamaan. Sama sitten APn kanssa että kun tekee kaistanvaihdon niin saa keskittyä siihen että muistaa myös nykästä rattia koska muuten vain kolme vilkutusta ja loppuu. Eikä AP mene pois kuin vääntämällä. Muuten tulee vain pieni vaste ja AP tippuu kun menee oikein.

Tuota voisi parantaa siten että se vaan jäisi päälle kerrasta ja AP tippuisi hetken päästä pois.

Nykyisellään tämä ratkaisu on huono ja epävarma kun sitoo ajatuksen muualle hetkellisesti vs oikea vilkkuvipu.
Ei selvästi vain sovi sinulle. Itse näen huomattavasti helpompana sen, että auto turn off vilkulla vilkun kytkeminen on tilanteesta riippumatta aina sama (1. pykälään napautus) ja käytännössä vain liikenneympyröistä suoraan tai vasemmalle ajaessa tarvitsee yleensä kytkeä pois manuaalisesti. Perinteisellä vilkulla pitää joka vilkunkäyttötilanteessa valita joko (lähtökohtaisesti liian lyhytkestoinen) kaistanvaihtovilkku tai vilkku päälle. Nyt kun välillä ajelee puolison autolla niin pitää aina hetki muistutella itseään, että on kaksi vilkutusvaihtoehtoa joista pitää aina tehdä tilannekohtainen valinta.

En tiedä toimiiko sulla tuo "ratin nykäisy" jotenkin eri tavalla AP:lla ajaessa, mutta itselläni normaali käden lepuutus n. klo 8-10 välimaastossa riittää sekä pitämään "pidä ratista kiinni" nalkutuksen poissa että mahdollistaa AP:n tippumisen samalla pois kun vilkun pistää päälle. Vaati toki jokusen yrityksen alussa että oppi oikean paineen jolla tuo toimii jouhevimmin.
 
Ite oon kans ajellu tämän talven nyt tuolla automaattivilkulla. Toimii sen verran hyvin että ei ärsytä, ja on kevyempi normiajossa vähän vaan siirtää vipua, että tekee kokovilkutuksen. Tosiaan liikenneympyröissä joskus ei palauta. Sanoisin että omassa käytössä tuo on miellyttävämpi, kuin se manuaalivaihtoehto.
 
Ei selvästi vain sovi sinulle. Itse näen huomattavasti helpompana sen, että auto turn off vilkulla vilkun kytkeminen on tilanteesta riippumatta aina sama (1. pykälään napautus) ja käytännössä vain liikenneympyröistä suoraan tai vasemmalle ajaessa tarvitsee yleensä kytkeä pois manuaalisesti. Perinteisellä vilkulla pitää joka vilkunkäyttötilanteessa valita joko (lähtökohtaisesti liian lyhytkestoinen) kaistanvaihtovilkku tai vilkku päälle. Nyt kun välillä ajelee puolison autolla niin pitää aina hetki muistutella itseään, että on kaksi vilkutusvaihtoehtoa joista pitää aina tehdä tilannekohtainen valinta.

En tiedä toimiiko sulla tuo "ratin nykäisy" jotenkin eri tavalla AP:lla ajaessa, mutta itselläni normaali käden lepuutus n. klo 8-10 välimaastossa riittää sekä pitämään "pidä ratista kiinni" nalkutuksen poissa että mahdollistaa AP:n tippumisen samalla pois kun vilkun pistää päälle. Vaati toki jokusen yrityksen alussa että oppi oikean paineen jolla tuo toimii jouhevimmin.
Lepuutus toimii vain siihen suuntaan missä käytä pitää. Toiseen suuntaan rattia pitää aina kääntää kaistanvaihdon osalta että saa trigattua pysyvän vilkun kaistanvaihdon aikana jos AP päällä.

Mutta mielestäni tuntuu että kehitetty uusi tapa mikä ei toimi 100%/luotettavasti.
 
M3: jätin illalla laittamatta laturiin, ku katoin, että "kalliita" yötunteja pörssisähköllä ja akku riittää tämän päivän ajoihin.

Range oli illalla joku 46%, aamulla katoin appista niin 41%. Mistähän tuo johtuu? Illalla oli -5 ja nyt aamulla -18. Ei kai pakkasen muutos voi nyt noin paljon vaikuttaa?

Onko jotakin asetuksia, mitä kannattaa rukata, jotta ei tyhjään syö parkissa akkua?

Testasin tänään Camp Modea auton esilämmityksessä. Mahto n. 10 min lämmitä sisätila -14 -> +20. Kivan nopeasti tuo lämpenee vrt. aiemmissa autoissa ollu Eberi/Weba, niin ei minusta niin lämpöseksi sisätiloja tee... niin ja penkit olleet kuitenki aina jäässä niissä 😆
 
Mutta mielestäni tuntuu että kehitetty uusi tapa mikä ei toimi 100%/luotettavasti.
Vaikkei automaatio toimi 100 % kaikissa tilanteissa oikein, niin on se silti parempi kuin täysin manuaalinen vaihtoehto. Se 3 vilkautuksen automaattinen kun on auttamatta liian lyhyt oikeasti turvalliseen kaistanvaihtoon, niin automaattinen vilkku parantaa myös tästä vinkkelistä turvallisuutta.

Lepuutus toimii vain siihen suuntaan missä käytä pitää. Toiseen suuntaan rattia pitää aina kääntää kaistanvaihdon osalta että saa trigattua pysyvän vilkun kaistanvaihdon aikana jos AP päällä.
En ymmärrä ongelmaa, kun kyllähän sitä rattia joka tapauksessa pitää kääntää siihen suuntaan mihin haluaa kaistanvaihdon suorittaa. Kevyt paine haluttuun suuntaan, vilkun napautus, AP lähtee pois, kaistan vaihto, vilkku kytkeytyy itsestään pois, AP päälle.

Range oli illalla joku 46%, aamulla katoin appista niin 41%. Mistähän tuo johtuu? Illalla oli -5 ja nyt aamulla -18. Ei kai pakkasen muutos voi nyt noin paljon vaikuttaa?

Onko jotakin asetuksia, mitä kannattaa rukata, jotta ei tyhjään syö parkissa akkua?
Viisi prosenttia kuulostaa ihan normaalilta jos verrataan ajon jälkeen hieman lämmintä akkua vs. pakkaselle jäähtynyt akku. Se "hävinnyt" kapasiteetti kyllä palaa kun akku lämpenee. Sentry on se yleisin asetus, joka saattaa olla turhaan vaikka kotipihassakin päällä ja syö kyllä akkua.
 
Kevät on taas täällä ja sehän tarkoittaa sitä, että Teslassa voi vaihtaa manuaalisen ilmastoinnin Auto tilaan ja ajella (ainakin välillä) autopilotilla.

Jaa mie olen pitäny lämpöstöinnin Auto:lla koko ajan nyt talvella. Välillä näyttää tekevän pientä huurteenpoistoa, vaikka tuulilasi silminnähden sula. Toiminu kuiten ihan hyvin näin lyhyellä kokemuksella.

Mitä manuaaliasetuksia suotava käyttää talvella?
 
M3: jätin illalla laittamatta laturiin, ku katoin, että "kalliita" yötunteja pörssisähköllä ja akku riittää tämän päivän ajoihin.

Range oli illalla joku 46%, aamulla katoin appista niin 41%. Mistähän tuo johtuu? Illalla oli -5 ja nyt aamulla -18. Ei kai pakkasen muutos voi nyt noin paljon vaikuttaa?

Onko jotakin asetuksia, mitä kannattaa rukata, jotta ei tyhjään syö parkissa akkua?

Testasin tänään Camp Modea auton esilämmityksessä. Mahto n. 10 min lämmitä sisätila -14 -> +20. Kivan nopeasti tuo lämpenee vrt. aiemmissa autoissa ollu Eberi/Weba, niin ei minusta niin lämpöseksi sisätiloja tee... niin ja penkit olleet kuitenki aina jäässä niissä 😆
Kyllä tuo 5% lasku on minusta vielä täysin normaali. Koska yön aikana akku ehtii jonkun verran jäähtyä (-18 astetta). Eli akusta saa enää 41%, koska akku on niin kylmä?

Jos olisi ollut vaikka vaan 0 astetta yöllä, niin kylmyys ei juurikaan olisi laskenut noita prosentteja. Eli siis kylmästä akusta saa vähemmän energiaa ulos.
 
Vaikkei automaatio toimi 100 % kaikissa tilanteissa oikein, niin on se silti parempi kuin täysin manuaalinen vaihtoehto. Se 3 vilkautuksen automaattinen kun on auttamatta liian lyhyt oikeasti turvalliseen kaistanvaihtoon, niin automaattinen vilkku parantaa myös tästä vinkkelistä turvallisuutta.


En ymmärrä ongelmaa, kun kyllähän sitä rattia joka tapauksessa pitää kääntää siihen suuntaan mihin haluaa kaistanvaihdon suorittaa. Kevyt paine haluttuun suuntaan, vilkun napautus, AP lähtee pois, kaistan vaihto, vilkku kytkeytyy itsestään pois, AP päälle.


Viisi prosenttia kuulostaa ihan normaalilta jos verrataan ajon jälkeen hieman lämmintä akkua vs. pakkaselle jäähtynyt akku. Se "hävinnyt" kapasiteetti kyllä palaa kun akku lämpenee. Sentry on se yleisin asetus, joka saattaa olla turhaan vaikka kotipihassakin päällä ja syö kyllä akkua.
Ok. Onko järkevää pätkäajossa lämmittää pelkästään sisätilat normaalisti appilla vai appin campmodella?

Onko niissä muuta eroa kuin että campmode ei lämmitä akkua?

Kyselinkin tuosta aiemmin, niin akun esilämmityksessä ei ole porukan mielestä järkeä, jos tiedossa ei ole pitempää ajosiivua. Eli nurkka-ajoon (1-25 km/ajokerta) pelkästään sisätilojen/penkkien lämmitys.
 
Jaa mie olen pitäny lämpöstöinnin Auto:lla koko ajan nyt talvella. Välillä näyttää tekevän pientä huurteenpoistoa, vaikka tuulilasi silminnähden sula. Toiminu kuiten ihan hyvin näin lyhyellä kokemuksella.

Mitä manuaaliasetuksia suotava käyttää talvella?
Tuntuu tällä M3 olevan aivan oma sielunelämänsä mitä puolen vuoden omistuksen aikana huomannut. Alkutalvesta auto:lla vähän väliä huurteenpoisto päällä. Oikeastaan tämän vuoden puolella varmaan ollut vallan automaatilla, eikä ole juurikaan ylimääräisiä aikoja ollut huurteenpoisto päällä.
Samoin tuntuu olevan vakkarilla/ap parempia ja huonompia aikoja. Välillä säikkyy vastaantulevia sen verran paljon että näyttö välkkyy punaisena ja kunnon jarrutukset. Sitten saattaa samassa paikassa taas toimia aivan ongelmitta pitkät ajat. Jossain vaiheessa säikkyi vastaantulijoita useinkin, mutta tuota hätäjarrutusta ei onneksi montaa kertaa ole tehnyt.
Lomareissulla taas tuli 1700+km ajeltua ja taisi kerran säikähtää vastaantulijaa.
Tuotakaan ei ole vielä ymmärtänyt että koska tuo päättää alentaa nopeutta jos rajoitus muuttuu vaikka 80 -> 60. Tunnistaa kyllä nopeuden, mutta ei joka kerta kuitenkaan hidasta. Samoin tuo millä järjellä nostaa nopeuden 60 -> 80. Olisiko 3 kertaa nostanut automaattisesti nopeuden ja tuota väliä ajelee kuitenkin n. 3 kertaa viikossa pariin kertaan.
 
Tuntuu tällä M3 olevan aivan oma sielunelämänsä mitä puolen vuoden omistuksen aikana huomannut. Alkutalvesta auto:lla vähän väliä huurteenpoisto päällä. Oikeastaan tämän vuoden puolella varmaan ollut vallan automaatilla, eikä ole juurikaan ylimääräisiä aikoja ollut huurteenpoisto päällä.
Samoin tuntuu olevan vakkarilla/ap parempia ja huonompia aikoja. Välillä säikkyy vastaantulevia sen verran paljon että näyttö välkkyy punaisena ja kunnon jarrutukset. Sitten saattaa samassa paikassa taas toimia aivan ongelmitta pitkät ajat. Jossain vaiheessa säikkyi vastaantulijoita useinkin, mutta tuota hätäjarrutusta ei onneksi montaa kertaa ole tehnyt.
Lomareissulla taas tuli 1700+km ajeltua ja taisi kerran säikähtää vastaantulijaa.
Tuotakaan ei ole vielä ymmärtänyt että koska tuo päättää alentaa nopeutta jos rajoitus muuttuu vaikka 80 -> 60. Tunnistaa kyllä nopeuden, mutta ei joka kerta kuitenkaan hidasta. Samoin tuo millä järjellä nostaa nopeuden 60 -> 80. Olisiko 3 kertaa nostanut automaattisesti nopeuden ja tuota väliä ajelee kuitenkin n. 3 kertaa viikossa pariin kertaan.
Ok 😬

Joo, muutamat haamujarrut tullu täälläki vakkarilla, kun vastaatuleva bussi/rekka tullut liian läheltä ohi.

AP en ole juuri käyttänyt. Ehkä kesemmällä sitte 😎
 
Vaikkei automaatio toimi 100 % kaikissa tilanteissa oikein, niin on se silti parempi kuin täysin manuaalinen vaihtoehto. Se 3 vilkautuksen automaattinen kun on auttamatta liian lyhyt oikeasti turvalliseen kaistanvaihtoon, niin automaattinen vilkku parantaa myös tästä vinkkelistä turvallisuutta.


En ymmärrä ongelmaa, kun kyllähän sitä rattia joka tapauksessa pitää kääntää siihen suuntaan mihin haluaa kaistanvaihdon suorittaa. Kevyt paine haluttuun suuntaan, vilkun napautus, AP lähtee pois, kaistan vaihto, vilkku kytkeytyy itsestään pois, AP päälle.


Viisi prosenttia kuulostaa ihan normaalilta jos verrataan ajon jälkeen hieman lämmintä akkua vs. pakkaselle jäähtynyt akku. Se "hävinnyt" kapasiteetti kyllä palaa kun akku lämpenee. Sentry on se yleisin asetus, joka saattaa olla turhaan vaikka kotipihassakin päällä ja syö kyllä akkua.
BMWssa on mahdollisuus valita 3 tai 5 vilkutuksen valinta.

Kun teet tuolla APn kanssa kaistanvaihdon niin jos et ole tarpeeksi nopea sen ratin ”nykäisyn” kanssa niin AP ei kytkeydy pois tai joissakin tapauksissa kytkeytyy mutta vilkku toimii vain 3 kertaa. Ei suoraan ole niin intuitiivinen kuin kahden portaan vilkku ja vilkutukseen ei tarvitse keskittyä kun se toimii.

Myös jos ei tee oikein niin AP vastustaa että ratin nykäisyssä tuntee sen portaan kun vapauttaa ohjauksen kun taas normaalisti laitat vilkun päälle niin AP vapauttaa kaistanvaihtoon ratin selkeämmin ja eikä vastusta.

Tuota pitäisi selkeästi jatkokehittää mukavammaksi niille kellä ei ole EAP tai FSD pakettia koska selkeästi tuntuu että toiminto nojaa liikaa näihin.
 
Jaa mie olen pitäny lämpöstöinnin Auto:lla koko ajan nyt talvella. Välillä näyttää tekevän pientä huurteenpoistoa, vaikka tuulilasi silminnähden sula. Toiminu kuiten ihan hyvin näin lyhyellä kokemuksella.

Mitä manuaaliasetuksia suotava käyttää talvella?
Itselläni huurteenpoisto lähes koko ajan päällä talvisin, jos automaatilla pitää. Asetukset manuaalilla ollut ylös, keskelle, alas puhallus ja puhalluksen nopeus 2-5.
 
Ok. Onko järkevää pätkäajossa lämmittää pelkästään sisätilat normaalisti appilla vai appin campmodella?

Onko niissä muuta eroa kuin että campmode ei lämmitä akkua?

Kyselinkin tuosta aiemmin, niin akun esilämmityksessä ei ole porukan mielestä järkeä, jos tiedossa ei ole pitempää ajosiivua. Eli nurkka-ajoon (1-25 km/ajokerta) pelkästään sisätilojen/penkkien lämmitys.
Onko sillä nyt niin väliä, jos kotona latailet autoa. Itse olen aina vaan laittanut ilmastoinnin päälle, jolloin se lämmittää myös akkua.
BMWssa on mahdollisuus valita 3 tai 5 vilkutuksen valinta.

Kun teet tuolla APn kanssa kaistanvaihdon niin jos et ole tarpeeksi nopea sen ratin ”nykäisyn” kanssa niin AP ei kytkeydy pois tai joissakin tapauksissa kytkeytyy mutta vilkku toimii vain 3 kertaa. Ei suoraan ole niin intuitiivinen kuin kahden portaan vilkku ja vilkutukseen ei tarvitse keskittyä kun se toimii.

Myös jos ei tee oikein niin AP vastustaa että ratin nykäisyssä tuntee sen portaan kun vapauttaa ohjauksen kun taas normaalisti laitat vilkun päälle niin AP vapauttaa kaistanvaihtoon ratin selkeämmin ja eikä vastusta.

Tuota pitäisi selkeästi jatkokehittää mukavammaksi niille kellä ei ole EAP tai FSD pakettia koska selkeästi tuntuu että toiminto nojaa liikaa näihin.
Siis hetkinen, kytketkö sä AP:n pois päältä nykimällä rattia? Mikset vaan paina vilkkua kunnolla pohjaan niin AP vapautuu ja normivakkari jää päälle, voit vaihtaa kaistan tai siirtyä liittymään ilman mitään ongelmia.
 
Nyt poistin Tesla sovelluksen ja asensin uudelleen. Jostain syystä ei toimi vieläkään.
Välillä nää hukkaa yhteydet ja/tai menee niin syvään uneen ettei saa heräteltyä äpillä ja joutuu käymään autolla avaamassa ovet.
Joskus sekään ei auta vaan saattaa olla oikeasti jotain vikaa yhteyksissä.
 
Välillä nää hukkaa yhteydet ja/tai menee niin syvään uneen ettei saa heräteltyä äpillä ja joutuu käymään autolla avaamassa ovet.
Joskus sekään ei auta vaan saattaa olla oikeasti jotain vikaa yhteyksissä.
Juu.
Nyt viimeksi tein rattibootin, eli molemmat rullat pohjaan. Nyt näyttää sovellus taas toimivan täysin normaalisti :) Onneksi vaan joku väliaikainen härö, että ei ole mikään rikki.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
272 025
Viestejä
4 696 597
Jäsenet
76 852
Uusin jäsen
aapomo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom