Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ompas taas ollut kyllä mukava ajella kun on ollut plussakelejä. Tuntuu että akku ei tyhjene ollenkaan kun vertaa pakkaskeleihin, joihin kerkesi taas tottumaan, vaikka ei toki tänä talvena kauheasti pakkasia ollutkaan. Mutta ihan valtava ero kyllä akun kestossa kun ei tarvitse esilämmitystä jne.
 
Mitä tarkoitat? Ei ainakaan arvonlasku tästä enää enempää voi kiihtyä. Toki onhan se mahdollista että kohta joutuu antamaan vielä rahaa auton mukana että joku huolii sen.
Ei arvo ainakaan alemmas voi mennä, ehkä… Mutta jos kauppa ei käy ja rahaa ei tule, niin jostain aletaan aina karsimaan. On se sitten huolto, toimipisteet, tuotekehitys, softa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla alkaa yhä enemmän muodostumaan mielipide, että Teslan on pakko tänä vuonna tehdä jotain näyttävää. Tällä hetkellä Teslan mainetta pilaa toimarin toilailut, muut valmistajat ovat kirineet niin tekniikassa kuin hinnassa ja Teslan mallisto on kovin kapea.

Toisin sanoen: joko Musk saa kenkää, Tesla painaa hintojaan alas jopa kunnon persnetolle tai lanseeraa kiireesti jotain kiinnostavaa. Luulen, että uusi MY ei riitä nykytilanteessa. Uusien autojen ostajat pystyvät tekemään ostopäätöksen arvot huomioiden ja Tesla ei nauti kovin vahvaa luottamusta juuri nyt esimerkiksi Euroopassa ja puolikkaalle jenkkejä. Toinen puolikas ei taas osta sähköautoa...

Käytettyjen markkinoilla tilanne voi olla toinen, koska tarjonnan määrä kasvaa, jolloin hintojen laskun myötä hintalaatusuhde paranee.
Ootko jo unohtanut että robotaksi aloittaa teksasissa kesällä kyllä sit kaikki vakuuttuu FSD:stä :)
 
Ootko jo unohtanut että robotaksi aloittaa teksasissa kesällä kyllä sit kaikki vakuuttuu FSD:stä :)
Vähä pelkään että sie saat tuosta launchista hyvää matskua ainaki pariksi kuukaudeksi. :D Mutta aina voi toivoa se menisi sittenkin hyvin. Se olisi mullistava juttu. Toki eka pitää saada ne apuihmiset pois sieltä jos niillä aloittavat, ennenku sitä FSD:tä oikeasti testataan.
 
Vähä pelkään että sie saat tuosta launchista hyvää matskua ainaki pariksi kuukaudeksi. :D Mutta aina voi toivoa se menisi sittenkin hyvin. Se olisi mullistava juttu. Toki eka pitää saada ne apuihmiset pois sieltä jos niillä aloittavat, ennenku sitä FSD:tä oikeasti testataan.
Mitenkäs se Waymo?
 


Testattu miten CT jaksaa oikeasti koukun osalta. Speksattu 11 000 paunaan mutta petti 10 000 paunan kohdalla. Sitä ennen jo piti ääntä että jotain hajosi. Tuota ei ilmeisesti ole tehty jatkuvaan rasitukseen ja sen takia myös takaosa heikentyy. Näkyy että liimattu ja niitattu runkoon kiinni.

Teräsrunkoinen Dodge kesti ongelmitta samaisen tilanteen.
 
Liimaa on käytetty vähän muuallakin ja ilmeisesti ei myöskään aina kestä joko kylmää lämpötilaa tai sitten lämpötilavaihtelua ja paneelit irtoaa.

 
Onko muuten Cybertruckin tuotantoluvuista mitään infoa? Näitähän oli Musk-sedän puheissa ennakkomaksettuna miljoona kpl tai jotain?
 
Testattu miten CT jaksaa oikeasti koukun osalta. Speksattu 11 000 paunaan mutta petti 10 000 paunan kohdalla. Sitä ennen jo piti ääntä että jotain hajosi. Tuota ei ilmeisesti ole tehty jatkuvaan rasitukseen ja sen takia myös takaosa heikentyy. Näkyy että liimattu ja niitattu runkoon kiinni.

Tyhmä kysymys mutta eikai hinausmassaa testata siten että koukkua painetaan alaspäin? Eli siis tuo 10k paunaa kertoo enemmän siitä mitä auto kestää pituussuunnassa eli testin olisi pitänyt olla siten että kaivuri vetää taaksepäin koukkua 10k paunan voimalla, ei alaspäin.
 
Tyhmä kysymys mutta eikai hinausmassaa testata siten että koukkua painetaan alaspäin? Eli siis tuo 10k paunaa kertoo enemmän siitä mitä auto kestää pituussuunnassa eli testin olisi pitänyt olla siten että kaivuri vetää taaksepäin koukkua 10k paunan voimalla, ei alaspäin.
Standardi noiden testaamiseen vissiin on SAE-J2638 ja siinä testataan joka suuntaan; pitkittäin, pystyyn ja poikittain
1741686146122.png

 
Standardi noiden testaamiseen vissiin on SAE-J2638 ja siinä testataan joka suuntaan; pitkittäin, pystyyn ja poikittain

Jos olen ymmärtänyt oikein niin 10k paunan virallinen hinauskapasiteetti ei kuitenkaan vaadi sitä että koukku kestää 10k paunan voimaa alaspäin - vai olenko ymmärtänyt väärin?
 
Mitenkäs se Waymo?
Pitää toki mennä Waymon ohi, että se on mullistava. Vastikaan tästä keskusteltiin, mutta oliko se nyt niin, että mahdolliset rajat missä Tesla voisi FSD:n toimiessa ohittaa Waymon on moottoriteiden käyttäminen nopeampien reittien muodostamiseen ja toiseen kaupunkiin ajaminen. Toki jos pystyy edes Waymon tasoon paljon halvemmalla sensoriteknologialla ja samaan turvallisuuden tasoon, on sekin jo jonkinlainen askel.
 
Vain pelkurit valitsevat autonsa muiden ihmisten näkemysten mukaan. :) Tesla yhtiö ei edusta yhtään mitään poliitttista aatetta. Itse nauraisin jos joku tulisi kertomaan, ettei uskalla ostaa automerkkiä x, koska joku vassari voisi siitä mielensä pahoittaa keväällä 2025. Tämmöisillä kulttuurisodilla on tärkeä merkitys. Annetaanko me sosiaalisille kiristäjille valta vaikuttaa tuominnallaan vai ei.
Aika hupaisa väite, kun samaan aikaan itse valittaa kiinalaisista autoista ja pitää auton ostaneita "länsimaisina pettureina." :hmm:
 
Tyhmä kysymys mutta eikai hinausmassaa testata siten että koukkua painetaan alaspäin? Eli siis tuo 10k paunaa kertoo enemmän siitä mitä auto kestää pituussuunnassa eli testin olisi pitänyt olla siten että kaivuri vetää taaksepäin koukkua 10k paunan voimalla, ei alaspäin.

1741690944325.png


Näyttäisi että standardinmukaisessa testissä painetaan koukkua korkeintaan kuormalla 0.85*maksimi vetomassa.

Ja vetomassahan ei tarkoita että voi vetää vaikka pystysuoraa mäkeä ylös sen painoista kärryä.

Randomilla autodata sivuilta BMW X5 vetomassa, siinä lukee että 2700kg saa vetää korkeintaan 12% mäessä. Ja vetokoukulle saa laittaa 140kg painoa.

1741691220312.png




En näillä tiedoilla lähtisi cyberiä ostamaan jos aikeissa aina vetää maksimipainoista kärryä, mutta se ei pidä paikkaansa että pelkän vetokoukun varassa pitäisi pystyä roikottamaan koko vetomassaa mihin tahansa suuntaan.
 
Kyllähän se CT tuossa hyvin kesti, ja varsinkin verraten siihen mitä luvataan.

Mutta eihän se luonnollisesti ns. oikeille isoille lavaautoille pärjää, mutta eikai kukaan sitä minkään ison vetämiseen hankikaan.
 
Käytettyä vetokoukullista model 3 kyttäävänä odotan että nämä vasemmistoprotestit sun muu tarranliimailu alkaisi näkyä hinnoissa.

Ei ihan vielä. Toivottavasti saisi hyvää autoa edullisesti ja piakkoin.
Nyt kun vasemmiston protestit ja boikotit on todettu LAITTOMIKSI itse vapaan maailman johtajan toimesta niin Teslan myynti väistämättä lähtee uuteen nousuun. Eli hinnanalennuksia on turha odottaa jatkossa :cigarbeye:

1741710341318.png
 
Kyllä, nimenomaan auto off ominaisuus käytössä.
Kokeilin tätä ja toimii.
Kun "pakottaa" rattia kevyesti siihen suuntaan ja samalla vilkkua, niin pysyy päällä kunnes kaistanvaihto tehty. Toki siinä tuntuu selleinen pieni "kynnys" vs jos pistää jatkuvan vilkutuksen päälle, jossa se selkeästi vapautuu ja on paljon smoothimpi. Mikä lie, että pitänyt kaksi eri toimintalogiikkaa.
 
Onhan tuossa Teslassa muitakin ihmeellisyyksiä. Jos pistät nelivetotilan päälle niin kaikki ajamisen äly poistuu samalla käytöstä. Vakkarin tai AP jos pistää päälle niin nelivetotila poistuu käytöstä.
 
Onhan tuossa Teslassa muitakin ihmeellisyyksiä. Jos pistät nelivetotilan päälle niin kaikki ajamisen äly poistuu samalla käytöstä. Vakkarin tai AP jos pistää päälle niin nelivetotila poistuu käytöstä.
Niin siis maastoajotila, jota ei ole tarkoitettu tieliikenteeseen. Siksi siinä ei ole avustimia. Neliveto kyllä toimii aina tarvittaessa.
 
Onhan tuossa Teslassa muitakin ihmeellisyyksiä. Jos pistät nelivetotilan päälle niin kaikki ajamisen äly poistuu samalla käytöstä. Vakkarin tai AP jos pistää päälle niin nelivetotila poistuu käytöstä.
Uudessa Y:ssä on uusi 'liukkaan pinnan tila' tms joka pitää nelivedon päällä jatkuvasti mutta toimii tuo 'äly' myös. Saas nähdä tuleeko softapäivityksenä vanhaan
 
Niin siis maastoajotila, jota ei ole tarkoitettu tieliikenteeseen. Siksi siinä ei ole avustimia. Neliveto kyllä toimii aina tarvittaessa.

Meinaa vaan talvella olla aika epävarmaa menoa ennen kuin auto tajuaa ottaa etupään mukaan ja näitä välttääkseni olen käyttänyt sitten tuota ajoittain.
 
Onko sitten softassa jotain eroja, kun omassa pysyy kyllä neliveto aika kauan päällä vakkarinkin kanssa. Ainakin OBD datan mukaan etumoottorille on mennyt sähköä vakkarillakin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 822
Viestejä
4 679 867
Jäsenet
76 662
Uusin jäsen
benq

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom