Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Pitääpäs katsoa tuo. Saisi muutkin valmistajat ottaa vähän mallia Teslasta, että korjattavuus olisi yhtä helppoa.

En tuosta oikein löytänyt mitään kirjoitettua juttua, vilasin Atoy sivun, ei mitään ajankohtaista aiheesta, "Akkuautolle vaihdossa " en edes löytänyt
Akkuauto (haalari logo), siellä markkinointii akku korjausta ja lopussa
Joissain tapauksissa akku voi olla niin pahasti vaurioitunut, että se kannattaa vaihtaa toiseen. Jos akkuun joutuu esimerkiksi vaihtamaan useita moduuleita tai itse akun kuoressa on mekaanisia vaurioita, kannattaa hankkia toinen käytetty akku ja myydä vanhasta akusta ehjät moduulit muuhun käyttöön. Kysy meiltä hyvitystarjous! Auton vanha akku ei siis ole arvoton, vaikka se rikki olisikin!

Ns. kolmannen osapuolen akkukorjaus tarkoittaa myös sitä, että kyseinen akku ei enää kelpaa auton valmistajalle vaihto-osana.

Edit siellä S ja X malleihin vaihtoakku

Model S/X​

Nopeiten auto kuntoon parhaalla takuulla

Pronssi: alk. 8990 EUR (takuu 1v/30 000km)

Hopea: alk. 10990 EUR (takuu 2v/60 000km)

  • Sis. tarkastushuolto n. 1v / 30 000km kohdalla
Kulta: alk. 12950 EUR (takuu 3v/90 000km)

  • Sis. tarkastushuolto n. 1,5v / 45 000km kohdalla
  • Paras toimintamatka – vähiten kuluneet kennot

Vaihtoakku sisältää:​

  • Auto kuntoon jopa samana päivänä
  • Autosi viallinen akku vaihdetaan toiseen, Akkuauton kunnostamaan käytettyyn akkuun
  • Täydellinen, koko akun kattava takuu (akkukorjauksen takuu kattaa korjatun vian ja vaihdetut osat ja työn, mutta ei kaikkia akkukennoja)
  • Kattava raportti
  • Alkuperäinen akku jää vaihdossa Akkuautolle

Eli ilmaisesti vaihtoakut käytettyjä

Toimipisteet Tampereella ja Kankäänpään suunalla


Edit meni ohi, oliko Y ja 3 tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy sanoa, että kun puhutaan korjattavuudesta niin en ole kyllä koskaan kuullut että Tesla olisi siinä erityisen hyvä (ko. videossakin lanseeratut "tarvikeakut" ovat S ja X malleihin). Eivät siis valettuja hartsiakkuja lukuunottamatta erityisen huonojakaan toki.

Samalla lailla siellä on erikokoisia moduuleita ja varsinkin kolmosessa, joten niitä ei voi päittään vaihtaa ja vaihtelevat vieläpä saman automallin sisälläkin riippuen versiosta.

Sitä olen kyllä ihmetellyt että miksi luullaan että Tesloja ei voi korjata.

epc.tesla.com löytyy käytännössä jokainen osa, service.tesla.com löytyy korjausohjeet referenssiaikoineen, johtokaaviot yms. Sähköiset työkalut saa vuokrattua jos pitää syvempiä softa-asetuksia muuttaa. Esim. jos tekee DIY retrofitin matriisiumpioihin.

Kyllä DIY henkisen on helppo näitä ruuvata.

En halua edes laskea paljonko aikaa mulla on mennyt johonkin 2003 Volvo V70 tietyn piirikaavion etsimiseen. Harvalla valmistajalla on osalistat, korjausohjeet ja kaaviot noin helposti tyrkyllä. Yleensä ne löytyy jostain foorumilta enemmän tai vähemmän epämääräisten linkkien takaa. Jos löytyy ylipäätään.
 
Sitä olen kyllä ihmetellyt että miksi luullaan että Tesloja ei voi korjata.

epc.tesla.com löytyy käytännössä jokainen osa, service.tesla.com löytyy korjausohjeet referenssiaikoineen, johtokaaviot yms. Sähköiset työkalut saa vuokrattua jos pitää syvempiä softa-asetuksia muuttaa. Esim. jos tekee DIY retrofitin matriisiumpioihin.

Kyllä DIY henkisen on helppo näitä ruuvata.

En halua edes laskea paljonko aikaa mulla on mennyt johonkin 2003 Volvo V70 tietyn piirikaavion etsimiseen. Harvalla valmistajalla on osalistat, korjausohjeet ja kaaviot noin helposti tyrkyllä. Yleensä ne löytyy jostain foorumilta enemmän tai vähemmän epämääräisten linkkien takaa. Jos löytyy ylipäätään.

Jos nyt oikein ymmärsin niin taisi olla akun sisäisestä korjauksesta kyse. Johonkin vehkeisiin (meb?) voi vaihtaa moduuleita, teslalla on yhtä könttiä. Toki kyseessä voi ihan valmistajan kokemus aiheesta, sillä voi olla että yhden moduulin uusiminen saa lopulta akun helposti epäbalanssiin.
 
Jos nyt oikein ymmärsin niin taisi olla akun sisäisestä korjauksesta kyse. Johonkin vehkeisiin (meb?) voi vaihtaa moduuleita, teslalla on yhtä könttiä. Toki kyseessä voi ihan valmistajan kokemus aiheesta, sillä voi olla että yhden moduulin uusiminen saa lopulta akun helposti epäbalanssiin.
Ei Teslan akku ole yhtä könttiä, vaan pääasiallisesti 3 ja Y akussa on neljä moduulia
 
Ei tuo akkujen korjaus mitenkään Teslan ominaisuus, MEBeissaäkin on ihan yhtä hyvä ellei parempi korjattavuus.
Teslan suunta on kokojan tehdä iso möykky mitä ei voi korjata laisinkaan.

Edit.
Videon akut saataville nyt S:lle ja X:lle. X:n akkuja ei varastossa. 3 ja Y tulossa myöhemmin.

Hinnat/takuu
Pronssi 9k, 30 000km/1v
Hopea 11k, 60 000km/2v
Kulta 13k, 90 000km/3v

Vanha akku hyvityksenä.

Suosittelevat, että korjatullekin akulle tehdään kuntotarkistus puolessa välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Cybertruckissa näköjään aika isoja ongelmia moottoreiden kanssa. Videossa tuli esille myös itselle uutena tietona, että Cybertruckin Beast versio on ensisijaisesti etuvetoinen. Mielenkiintoinen ratkaisu ja ilmeisesti aiheuttaa ikävää ongelmaa töyssyjen kanssa (kohdasta 26:25 eteenpäin)

 
Eikös tuo selviä kun tukee GDPR tietopyynnön?
Noita lähetettyjä videoita ei saa GDPR pyynnössä koska niitä ei ole Teslan mukaan sidottu tiettyyn Tesla tiliin.

1741457343791.png
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Noita lähetettyjä videoita ei saa GDPR pyynnössä koska niitä ei ole Teslan mukaan sidottu tiettyyn Tesla tiliin.

1741457343791.png
Ei ole väliä linkitetäänkö se tiliin vai ei. Jos tallennetaan henkilötietoja (vaikkapa kuva, ääni, ip, sijainti), ne ovat aina tietosuojan piirissä.
Mutta jos tiedot anonymisoidaan, tämä muuttaa tilanteen. Ne pitää siis muuttaa kokonaisuutena sellaiseen muotoon, ettei mitenkään voida päätellä kuka on kyseessä. Tämä toki tarkoittaa esimerkiksi sijantidatan poistamista kodin ja työpaikan lähistöltä, vaan miten se tehdään jos "tietoja ei ole linkitetty tiliin"?
 
Viimeksi muokattu:
Iltalehti tarttunut Teslan lämpöpumppuongelmiin ja tehnyt uutisen.
Tarkennuksena, että lämpöpumppua ei mainita?

"Se oli kuitenkin ihmeellistä, että Tesla-riidoissa toistui aluksi usein sama aihe: maalipinta.
– Niissähän oli sellainen maalivika, että maali kuoriutui pois, ex-puheenjohtaja muistaa elävästi."

Ilmeisesti Suomessa ei ole oikein mitään Teslan johtoa, vaan ohjaavat Ruotsiin?

"On kuitenkin tärkeä huomata, että kuluttajariitalautakunta tekee ainoastaan suosituksia. Tässä tapauksessa jo mainittujen seikkojen pohjalta Tesla on päättänyt ettei tässä tapauksessa seuraa kyseistä suositusta."

Tuo siis koskee kaikkia laukunnan päätöksiä, jotka koskee Teslaa.

Tesla siis ohjaa menemään oikeuteen? Kuten esim Norjassa:

"Nähtäväksi jää, johtaako Norjan tapaus siihen, että myös muissa maissa nähdään vastaavia oikeudenkäyntejä."
 
Mitenkäs se yksi maalikeissi menikään kun tapaus hävisi kuin tuhka tuuleen? Ilmeisesti asianajajan kanssa soviteltu ja nimi alle paperiin sekä somehiljaisuus asiasta?
 
Mitenkäs se yksi maalikeissi menikään kun tapaus hävisi kuin tuhka tuuleen? Ilmeisesti asianajajan kanssa soviteltu ja nimi alle paperiin sekä somehiljaisuus asiasta?
Voi olla. Tuohan vietiin kumminkin aika pitkälle ja siitä alkoi jo tulla mainehaittaa Teslalle.

 
Niin tai oli ite tuhonnut maalipinnan jollaki kiillokeaineilla ja nyt nolottaa. Who knows.

Heh, jos olisit yhtään seurannut tuota casea niin tietäisit paremmin. Mutta aina pitää rynnätä paikalle puolustamaan Teslaa vai mitä?

Kyseinen tyyppi oli siis hommannut asiantuntijalausunnot maalipinnan paksuudesta ja oli mittauttanut useamman eri Teslan maalipinnan paksuudet ja lopputulema oli teknisesti täysin selvä.

Mutta sitten yhtäkkiä lopetti asian viemisen eteenpäin, sanoi jotain ettei voi enään asiasta puhua ja taisi tuhota some-tilitkin (en ole ihan varma tästä). Muistaakseni aika moni oli snadisti vihainen tästä koska olivat samassa tilanteessa ja olettivat että saisivat omatkin autot fiksattua tämän casen myötä.
 
Mutta sitten yhtäkkiä lopetti asian viemisen eteenpäin, sanoi jotain ettei voi enään asiasta puhua ja taisi tuhota some-tilitkin (en ole ihan varma tästä). Muistaakseni aika moni oli snadisti vihainen tästä koska olivat samassa tilanteessa ja olettivat että saisivat omatkin autot fiksattua tämän casen myötä.
Eiköhän tuo "pieru saharaan" tyyppinen katoaminen tule tapahtumaan sen lämpöpumppukeissinkin kanssa, jota juristin kanssa viedään eteenpäin. Teslalle fiksumpaa maksaa muutama asiakas hiljaiseksi kuin hävitä oikeudessa ja päästää tieto häviöstä julkiseksi.
 
Ainahan noissa sovinnoissa on diili se, että auton omistaja laittaa suun suppuun ja saa todennäköisesti vähän paremman korvauksen mitä saisi verrattuna siihen, että pitää keissistä meteliä.

Mitään sometilien poistoa nyt tuskin voidaan vaatia koska se olisi todennäköisesti kohtuuton sopimusehto, mutta ehkä omistajalle helpompaa ettei tule vahingossa hövelinä lipsautettua mitään minkä on sopinut olevan salassapidettävää.
 
Myöhemmin kyllä Tesla noita helpoja maalaili jonkun ihmeen takia eli kyllä ne näitä korjaili.
Mutta tuossa Jonin tapauksessa todennäköisesti maksettiin hiljaiseksi, olihan näitä muitakin tapauksia netissä ollut missä kerrottiin, että NDA + rahat saivat. Kyllähän Joni senkin jälkeen oli somessa jne. mutta teki tätä long covid juttua. Sekin vähän taisi kuivaa kasaan koska siitä ei sittemmin kaiketi tullut mitään.

FSD:n osalta ei saatu asioita läpi, jotenka tämä venyy vielä eikä Muskin toimesta luvattu Q1 ainakaan pitä paikkaansa tänä vuonna.
Tällä hetkellä kaikki avoinena ja asiaa ei käsitellä ainakaan kesällä sen enempää.
 
Tuskin on EU:ssa tällä hetkellä hirveetä hinkua saada läpi Teslalle sopivia muutoksia itseajavien autojen sääntelyihin.
 
Ihan positiivista, että tänne ei kukaan pysty tuomaan moista alkeellista sontaa
Nämä on hauskoja kommentteja mantereelta, jossa ei ole yhtään maailmanluokan softafirmaa. Kannattaa käpertyä osoittelemaan vain lakipykäliä sormella.

Toivon että FSD:n osalta EU:ssa tulee järki ja se sallitaan tieliikenteessä, kuten Kiinassakin.
 
Oftopikkina Forbes listalla SAP on vitonen.

Mutta noin muuten Tesla vastaa Teslan tuotteista. Tämän vuoden alkupuoltahan Tesla on viimeksi jutellut. Katsellaan nyt saavatko lainsäädännölliset asiat hoidettua.
 
Nämä on hauskoja kommentteja mantereelta, jossa ei ole yhtään maailmanluokan softafirmaa. Kannattaa käpertyä osoittelemaan vain lakipykäliä sormella.

Toivon että FSD:n osalta EU:ssa tulee järki ja se sallitaan tieliikenteessä, kuten Kiinassakin.
Jos aivan tarkkoja ollaan, niin FSD Supervised julkaistu Kiinassa mutta rajoitettuna versiona mikä ei ole 1:1:n sen mitä USAssa on vastaava tuote.
Lisäksi kyseinen FSD Kiinassa ei osaa liikennesääntöjä, joista sitten kuskit saaneet sakot. Tesla drivers are racking up fines using FSD in China

Uutisesta myös selviää, että FSD:n termi siellä on "Autopilot automatic assisted driving on urban roads".

Kuitenkin omia kokemuksia. Päätin kokeilla miten auto turn off vilkut toimivat.
Koska nykyisessä viiksessä on kaksi pykälää, niin tein muutaman havainnon. Kun ajetaan normaalisti niin riittää, että viikestä painaa kevyesti, niin vilkku jää päälle. Kun vaihtaa kaistaa tai kääntyy, se sammuu kuten pitää. Liikenneympyrät eivät vieläkään toimi ellei poistuessa tee sellaista kunnon käännöstä. Ilmeisesti lukee ratin asennosta tai koittaa tulkita viivoista, että tuliko nyt käännyttyä ja pitäisikö se vilkku laittaa pois vai ei. Suoraan en voi sanoa/verrata Juniperiin koska siinä mielestäni tämä toimi paremmin, toki liikenneympyrät eivät olleet aivan samanlaisia pk-seudulla kuin täällä maalla.

Toinen asia minkä huomasin on, että AP:lla ajaessa, niin vilkun lokiikka onkin erilainen. Kun tämä on päällä, niin kerta painallus toimii kuten ennen ja tulee kolme vilkutusta, jos tänä aikana ohittaa, niin ratissa on aika vahva vaste, että sitä saa kunnolla kääntää. Jos taas painaa pohjaan eli tulee kaksi pykälää, niin tällöin vilkku jää päälle, AP deaktivoituu ja ohitus normaalisti. Vilkku sammuu kun ylittää viivan. Tämä ehkä hiukan selittää miksi tunsin tämän vahvan vasteen/pykälän kun Juniperilla vaihdoin kaistaa AP:n päällä ollessa. Ilmeisesti softa ei ymmärrä vielä tätä, että saisi antaa kääntää vapaasti/AP deaktivoituisi. Pitää ehkä kokeilla myöhemmin uudelleen.

Lisäksi tämä toimintalogiikka, että normaali ajossa ja AP:ssa sen pitää olla erilainen. Miksei voisi olla sama molemmissa tapauksissa?
 
Toinen asia minkä huomasin on, että AP:lla ajaessa, niin vilkun lokiikka onkin erilainen. Kun tämä on päällä, niin kerta painallus toimii kuten ennen ja tulee kolme vilkutusta, jos tänä aikana ohittaa, niin ratissa on aika vahva vaste, että sitä saa kunnolla kääntää. Jos taas painaa pohjaan eli tulee kaksi pykälää, niin tällöin vilkku jää päälle, AP deaktivoituu ja ohitus normaalisti. Vilkku sammuu kun ylittää viivan. Tämä ehkä hiukan selittää miksi tunsin tämän vahvan vasteen/pykälän kun Juniperilla vaihdoin kaistaa AP:n päällä ollessa. Ilmeisesti softa ei ymmärrä vielä tätä, että saisi antaa kääntää vapaasti/AP deaktivoituisi. Pitää ehkä kokeilla myöhemmin uudelleen.
Pitää olla pieni paine ratissa siihen suuntaan mihin haluaa kaistaa vaihtaa niin ensimmäinen pykälä deaktivoi AP:n ihan normaalisti ja vilkku jatkuu kunnes kaista on vaihdettu.
 
Käytettyä vetokoukullista model 3 kyttäävänä odotan että nämä vasemmistoprotestit sun muu tarranliimailu alkaisi näkyä hinnoissa.

Ei ihan vielä. Toivottavasti saisi hyvää autoa edullisesti ja piakkoin.
Tulevia käytettyjä Juniper Y:tä odottavana mietin, että jahka nämä vasemmistoprotestit sun muu tarranliimailu alkaisi näkyä hinnoissa ja hinnat rommaisi kunnolla kun myynti ei käy.

Sitten voisin laittaa nykyisen vetokoukullisen M3 LR:ni myyntiin.

Meitä on moneen junaan. :)
 
Käytettyä vetokoukullista model 3 kyttäävänä odotan että nämä vasemmistoprotestit sun muu tarranliimailu alkaisi näkyä hinnoissa.

Ei ihan vielä. Toivottavasti saisi hyvää autoa edullisesti ja piakkoin.
Veikkaan ettei näy hinnoissa, koska kiinalaisetkin myy häkämä Briteissä, eivät välitä. Perffi vois laskea ja Model S. Myyntiin vaan kaikki mallit.

Osaisivat nyt päättää mitä Teslalla ajava on, aikaisemmin oli vihree libertaari ja nykyisin fasisti, taidampa antaa vaan olla politiikan…Onneksi noi on pitkälti pienen porukan huutoja, samat tyypit huutelee netissä, jotka liehuttaa Palestiinan lippuja.
 
Veikkaan ettei näy hinnoissa, koska kiinalaisetkin myy häkämä Briteissä, eivät välitä. Perffi vois laskea ja Model S. Myyntiin vaan kaikki mallit.

Osaisivat nyt päättää mitä Teslalla ajava on, aikaisemmin oli vihree libertaari ja nykyisin fasisti, taidampa antaa vaan olla politiikan…Onneksi noi on pitkälti pienen porukan huutoja, samat tyypit huutelee netissä, jotka liehuttaa Palestiinan lippuja.
Omassa tuttavapiirissä muutama on jättänyt Teslan pois listalta jos on auton vaihto ollut mielessä.
Palestiinan lippuja eivät varmasti heiluta, ovat aikuisia koulutettuja ihmisiä.
Ongelma onkin ehkä juuri siinä, kun ei tiedetä mitä Tesla edustaa tänään ja mitä huomenna...
 
Omassa tuttavapiirissä muutama on jättänyt Teslan pois listalta jos on auton vaihto ollut mielessä.
Palestiinan lippuja eivät varmasti heiluta, ovat aikuisia koulutettuja ihmisiä.
Ongelma onkin ehkä juuri siinä, kun ei tiedetä mitä Tesla edustaa tänään ja mitä huomenna...
Toivottavasti useammat jättävät ostamatta, sillähän meno saattaisi muuttua.
 
Vain pelkurit valitsevat autonsa muiden ihmisten näkemysten mukaan. :) Tesla yhtiö ei edusta yhtään mitään poliitttista aatetta. Itse nauraisin jos joku tulisi kertomaan, ettei uskalla ostaa automerkkiä x, koska joku vassari voisi siitä mielensä pahoittaa keväällä 2025. Tämmöisillä kulttuurisodilla on tärkeä merkitys. Annetaanko me sosiaalisille kiristäjille valta vaikuttaa tuominnallaan vai ei.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Vain pelkurit valitsevat autonsa muiden ihmisten näkemysten mukaan. :) Tesla yhtiö ei edusta yhtään mitään poliitttista aatetta. Itse nauraisin jos joku tulisi kertomaan, ettei uskalla ostaa automerkkiä x, koska joku vassari voisi siitä mielensä pahoittaa. Tämmöisillä kulttuurisodilla on tärkeä merkitys. Annetaanko me sosiaalisille kiristäjille valta vaikuttaa tuominnallaan vai ei.
Kauhea defenssi päällä kun joku äänestää lompakollaan.
 
Kauhea defenssi päällä kun joku äänestää lompakollaan.
Eiväthän he edes itse äänestäneet lompakollaan, vaan joku äänesti heidän puolestaan. :D On ihmisiä jotka ostavat autoja poseeraukseen ja heitä jotka ostavat itseään kiinnostavimman auton. Poseerausihmiset ovat alttiimpia näille vaikutteille, nyt varsinkin jos oma kupla on vasemmistoa.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi Teslalla on käteistä. Koska osakekurssi laskee kovaa tahtia. Voi olla että sieltä vedetään jotain puolivillaista ulos, että saadaan kurssi nousemaan.

Mutta saa siinä varuillaan olla kun valmistus on tehty kustannustehokkaasti ja muutenkin väistellään vastuita. Varpaillaan saa olla miten asiat etenee etenkin jos auton jo omistaa.
 
Vain pelkurit valitsevat autonsa muiden ihmisten näkemysten mukaan. :) Tesla yhtiö ei edusta yhtään mitään poliitttista aatetta. Itse nauraisin jos joku tulisi kertomaan, ettei uskalla ostaa automerkkiä x, koska joku vassari voisi siitä mielensä pahoittaa keväällä 2025. Tämmöisillä kulttuurisodilla on tärkeä merkitys. Annetaanko me sosiaalisille kiristäjille valta vaikuttaa tuominnallaan vai ei.

Muiden ihmisten näkemyksillä on kuitenkin aika iso merkitys, kun haluat vaihtaa autoa niin sen arvoon. Jos muut ihmiset eivät tuota halua, niin aika halvalla joudut myymään. Tuo on ainakin hyvä pitää mielessä, jos uutta Teslaa ostaa ja tarkoitus ei ole pitää pitkään.
 
Minulla alkaa yhä enemmän muodostumaan mielipide, että Teslan on pakko tänä vuonna tehdä jotain näyttävää. Tällä hetkellä Teslan mainetta pilaa toimarin toilailut, muut valmistajat ovat kirineet niin tekniikassa kuin hinnassa ja Teslan mallisto on kovin kapea.

Toisin sanoen: joko Musk saa kenkää, Tesla painaa hintojaan alas jopa kunnon persnetolle tai lanseeraa kiireesti jotain kiinnostavaa. Luulen, että uusi MY ei riitä nykytilanteessa. Uusien autojen ostajat pystyvät tekemään ostopäätöksen arvot huomioiden ja Tesla ei nauti kovin vahvaa luottamusta juuri nyt esimerkiksi Euroopassa ja puolikkaalle jenkkejä. Toinen puolikas ei taas osta sähköautoa...

Käytettyjen markkinoilla tilanne voi olla toinen, koska tarjonnan määrä kasvaa, jolloin hintojen laskun myötä hintalaatusuhde paranee.
 
Muiden ihmisten näkemyksillä on kuitenkin aika iso merkitys, kun haluat vaihtaa autoa niin sen arvoon. Jos muut ihmiset eivät tuota halua, niin aika halvalla joudut myymään. Tuo on ainakin hyvä pitää mielessä, jos uutta Teslaa ostaa ja tarkoitus ei ole pitää pitkään.
Kyllä eniten myydyille malleille on aina käytettynä kysyntää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 643
Viestejä
4 675 464
Jäsenet
76 654
Uusin jäsen
Tonichu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom