Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos tuo olisi ainoa syy, kaikki teslat hajoaisivat 100% varmuudella aina kun lämpötila on riittävän kylmä.

Tarvitaan lisäksi joku toinen tekijä joka selittää sen, että miksi vain osa pakkaselle altistetuista autoista hajoaa.

Se toinen tekijä voi olla joku ihan materiaalitekninen ongelma.

Ja tietenkään kaikki Teslat ei hajoaisi kylmällä vain ainoastaan ne joilla ajetaan silloin ja se jo itsessään tekee siitä harvinaista sitllä -29C lämpötiloja on todella harvoin ja niissäkin maissa joissa niitä esiintyy (Esim. juurikin suomi) on kyseessä niin harvinainen lämplötila, että jo polttomoottorien aikaan ihmiset on autoilleet vain äärimmäisen tarpeen tai pako vaatiessa. Kun lämpötila laskee jo alle -25 niin huomaa kuinka vähän autoja on liikenteessä.

Eli se olisi kiva tietää, että monessako Teslassa on pumppu hajonnut kun:

a) Tesla on ollut liikenteessä -29C asteessa.
b) Autoa on säilytetty pihalla eli on lähtenyt kylmästä, jolloin pumpulla on oikeasti lämmitettävä sekä auto, että akku siitä -29C lämpötilasta.

Jo nuo ehdot laskee huomattavasti potentiaalisten autojen määrää, joten voisi olla vaikka 90% eikä me tiedettäisi.
 
Se toinen tekijä voi olla joku ihan materiaalitekninen ongelma.

Ja tietenkään kaikki Teslat ei hajoaisi kylmällä vain ainoastaan ne joilla ajetaan silloin ja se jo itsessään tekee siitä harvinaista sitllä -29C lämpötiloja on todella harvoin ja niissäkin maissa joissa niitä esiintyy (Esim. juurikin suomi) on kyseessä niin harvinainen lämplötila, että jo polttomoottorien aikaan ihmiset on autoilleet vain äärimmäisen tarpeen tai pako vaatiessa. Kun lämpötila laskee jo alle -25 niin huomaa kuinka vähän autoja on liikenteessä.

Eli se olisi kiva tietää, että monessako Teslassa on pumppu hajonnut kun:

a) Tesla on ollut liikenteessä -29C asteessa.
b) Autoa on säilytetty pihalla eli on lähtenyt kylmästä, jolloin pumpulla on oikeasti lämmitettävä sekä auto, että akku siitä -29C lämpötilasta.

Jo nuo ehdot laskee huomattavasti potentiaalisten autojen määrää, joten voisi olla vaikka 90% eikä me tiedettäisi.
Teslan ohjekirjassakin mainitaan että älä altista autoa yli vuorokaudeksi alle -30C.

Toki tuo lämpöpumpun suction puolen lämpötila on eri asia kuin ulkolämpötila.
 
Mitä niitä syitä ihmetellä. Tesla tehnyt huonon järjestelmän ja omistaja kärsii sen koska Tesla ei kanna vastuuta. Ne ostaa ketkä uskaltaa.
Heillä on ollut jo vuosia mahdollisuus korjata tämä mutta eivät ole tehneet.
 
1000027922.jpg

Onko tietoa mikä tämän aiheuttaa? Porsiiko ilppi vai vain jäässä?
 
Katso huoltovalikosta et mitä siellä on?

 
1000027922.jpg

Onko tietoa mikä tämän aiheuttaa? Porsiiko ilppi vai vain jäässä?
Lämpöpumppu "leikannut kiinni" veikkaisin? Nyt on ollut edes hieman kylmempi sää, niin lämpöpumppukin joutuu tekemään hieman työtä, ei kestä.

Onko vielä perustakuu voimassa? Mielestäni kesällähän nuo kyllä kestää ja lämpöpumpun täystuho tapahtuu juuri talvella.

Huoltovalikosta tosiaan selviää mikä voisi olla rikki? Aika riski kyllä ostaa Tesla jossa on lämpopumppu. Siis rahan menon kannalta. Tesla ei enää noita maksa 80tkm tai 4 vuoden jälkeen, vaikka selvä tyyppivika kyseessä.

Lämpöpumpun toimintakierroksia on pienennetty jossain vaiheessa, eli vähemmän tehoa ilmeisesti. Tuolla yritetty siis saada lämpöpumppu toimimaan vähän kauemmin?

Ongelmaa on myös vähätelty, että vika olisi "jo" korjattu. Vaikka ainut päivytys taitaa olla tuo "tehorajoutus", että lämpöpumpun sisäinen kuormitus olisi pienempi. Eli eri osiakin on kyllä käytetty, mutta kaikki Teslan lämpöpumput saattaa hajota sitten jossain vaiheessa ehkä?
 
Tuleeko lämmintä ilmaa enää? Omassa yksilössä tuo oli nimenomaan se service-moden ulkopuolinen häly mikä tuli kun lämpöpumpun kompressori lahosi.
Esilämmityksen verran tietääkseni lämmitti, mutta ajon aikana ei enää tullut tietääkseni lämpöä. Vaimo autolla liikkeellä niin pitää katsoa nuo vikakoodit kun auto on pihassa.

MY on 2023/12 mallia ja liisari eli ainoa vaiva on nämä säädöt eli huoltoon roudaus, vars-auton saaminen ja lasten penkkien siirto. Aika monta liisaria kyllä ollut ja tämä oli ensimmäinen, jossa tullut isompia ongelmia.
 
Onko noi pienemmät Teslat kaikki ns. kovia alustaltaan? S varmaan omassa luokassaan. Muuten kiinnostelisi kovastikin.
Mitä noissa on huomioitavaa käytettynä n.30k hintaluokassa?
Uudistettu Model 3 oli hyvä ajaa. Tosin se oli nastarenkailla. Kitkat olisi toki hiljaisemmat.

Auto on vaan liian kallis teille, 40600€.

Model 3 ei saa vetokoukkua enää jälkikäteen lisättyä, koska vetomassat on 0kg.

Kannattaa varmaan joku muuten sopiva Model 3 käydä koeajamassa, että onko tielle liian kovia?

Paljon on tullut kaikkia parannuksia, jos rahat riittäisi tuohon uudistettuun Model kolmoseen. Laatu aika lailla Model S ja X tasoa? Tesla myyjä ainakin sano, että ei noissa S ja X malleissa oikein ole järkeä, koska ovat niin kalliita/ylihintaisia.

Toki käytetty Model S 30k€? Siinä on jo suurin auton ylihinta sulanut pois? Model S on fiksummalla takakontilla, koska on 5 ovinen auto. Kannattaa verrata koeajolla 3 ja S, että kumpi auto itselle olisi mieluisampi? S saa myös ilmajousituksella.
 
Teslan ohjekirjassakin mainitaan että älä altista autoa yli vuorokaudeksi alle -30C.

Tämä on tyypillistä tekstiä valmistajilta jotka yrittää venkoilla vastuustaan pois, enkä tarkoita pelkästään Teslaa.

Jos tuotteen saattaa markkinoille suomessa, sen tulee kestää hajoamatta normaalisti suomessa esiintyviä olosuhteita. Jos ei kestä, asia tulee tuoda korostetulla tavalla esille kaupanteon yhteydessä.

Ts. Se on valmistajan vastuulla suunnitella tuote sellaiseksi, että se ei pasko itseään normaaleissa käyttöolosuhteissa.
 
Model S rempaa. 1 tunti meni raidetangon pään vaihdossa. Aika yksinkertainen oli vaihtaa, kun vaan työkalut löytyi lainaan. Jonkunlainen nostokohtakin löytyi tunkille.

Osa näytti ehjältä, mutta kai siinä kumminkin jo pieni välys oli.
 
Katso huoltovalikosta et mitä siellä on?

Nämä virheet löytyivät huoltotilasta.

20250216_144937.jpg
 
Ongelma Teslan lämpöpumpussa on r1234yf kylmäaine mikä ei enää höyrysty alle -29.5C lämpötilassa. Sen jälkeen se kulkeutuu nesteenä kompressorille mikä aiheuttaa hydrolockin ja kompressorin rikkoutumisen.

Tesla on käyttänyt Denson, Sanden ja Hanon merkkisiä kompressoreita. Ihan tunnettuja valmistajia eikä ko. ongelma korjaannu eri kompressorilla.
Siinähän se ongelma voi piilläkin kun on eri toimijoilta erilaisia eriä, joissa voi olla heikkolaatuisempaa alumiinia? Onhan näitä metallinväärennyksiä paljastunut teollisuudessa ja voi olla ihan puhdas vahinkokin joku pieni erä viallinen. Ainakin joku vuosi sitten tais olla polemiikkia että erä oli viallinen Berliinissä. Tokihan tuo pojan longrange y Berliinistä toiminut ongelmitta kolme talvea kop kop.

Paljon ne ainakin noita muuttuvia palikoita ilp aikakaudella muokanneet ja paikallistaneet ongelman ydintä. Tuskin tämän talven hajonneet teslat Savukoskella elelee kun ei tuo -30 pakkanen ole oikein paukkunut. Ontuva aihe laittaa kylmäaineen piikkiin. Olihan noissa kolmosissa ennen Highland päivitystä jumissa ja tukossa ilmanottoräppänätkin lumesta ja jäästä ja nyt faceliftien myötä ne uusittu ja cybertruckissa tais olla jo uudempi supermanifold mikä lienee käytössä jo juniperissa jne. Vuoden päästä ollaan taas kokemusta rikkaampia uusien y mallien suhteen joko nämä harvat hajoamiset ovat historiaa?
 
Siinähän se ongelma voi piilläkin kun on eri toimijoilta erilaisia eriä, joissa voi olla heikkolaatuisempaa alumiinia? Onhan näitä metallinväärennyksiä paljastunut teollisuudessa ja voi olla ihan puhdas vahinkokin joku pieni erä viallinen. Ainakin joku vuosi sitten tais olla polemiikkia että erä oli viallinen Berliinissä. Tokihan tuo pojan longrange y Berliinistä toiminut ongelmitta kolme talvea kop kop.

Paljon ne ainakin noita muuttuvia palikoita ilp aikakaudella muokanneet ja paikallistaneet ongelman ydintä. Tuskin tämän talven hajonneet teslat Savukoskella elelee kun ei tuo -30 pakkanen ole oikein paukkunut. Ontuva aihe laittaa kylmäaineen piikkiin. Olihan noissa kolmosissa ennen Highland päivitystä jumissa ja tukossa ilmanottoräppänätkin lumesta ja jäästä ja nyt faceliftien myötä ne uusittu ja cybertruckissa tais olla jo uudempi supermanifold mikä lienee käytössä jo juniperissa jne. Vuoden päästä ollaan taas kokemusta rikkaampia uusien y mallien suhteen joko nämä harvat hajoamiset ovat historiaa?
Ei tarvitse olla ulkona -30C että kylmäaine menee -30C lämpöiseksi lämpöpumppujärjestelmässä. Joku pellepeloton voisi tehdä testin ja muokata teslan pumpun toimimaan R-32 kylmäaineella. Väitän että ongelmat katoaisivat.
 
Siinähän se ongelma voi piilläkin kun on eri toimijoilta erilaisia eriä, joissa voi olla heikkolaatuisempaa alumiinia? Onhan näitä metallinväärennyksiä paljastunut teollisuudessa ja voi olla ihan puhdas vahinkokin joku pieni erä viallinen. Ainakin joku vuosi sitten tais olla polemiikkia että erä oli viallinen Berliinissä. Tokihan tuo pojan longrange y Berliinistä toiminut ongelmitta kolme talvea kop kop.

Paljon ne ainakin noita muuttuvia palikoita ilp aikakaudella muokanneet ja paikallistaneet ongelman ydintä. Tuskin tämän talven hajonneet teslat Savukoskella elelee kun ei tuo -30 pakkanen ole oikein paukkunut. Ontuva aihe laittaa kylmäaineen piikkiin. Olihan noissa kolmosissa ennen Highland päivitystä jumissa ja tukossa ilmanottoräppänätkin lumesta ja jäästä ja nyt faceliftien myötä ne uusittu ja cybertruckissa tais olla jo uudempi supermanifold mikä lienee käytössä jo juniperissa jne. Vuoden päästä ollaan taas kokemusta rikkaampia uusien y mallien suhteen joko nämä harvat hajoamiset ovat historiaa?
En usko tuohon heikkolaatuiseen alumiiniseokseen ollenkaan.

Suunnitteluvirhe? Joka siis pitäisi mennä virhevastuuseen, mutta koska Tesla, niin ei tietenkään mene.
 
Model 3 ei saa vetokoukkua enää jälkikäteen lisättyä, koska vetomassat on 0kg.
Tämä koskee vain vanhaa mallia, tähän on tilatessa pitänyt ottaa koukku.
Highland malleissa on vetomassat oli koukkua tai ei. Täten näihin saa jälkikäteen koukun. Jopa Perffiin, jossa jarrullinen/jarruton on 500kg.
 
Tämä koskee vain vanhaa mallia, tähän on tilatessa pitänyt ottaa koukku.
Highland malleissa on vetomassat oli koukkua tai ei. Täten näihin saa jälkikäteen koukun. Jopa Perffiin, jossa jarrullinen/jarruton on 500kg.
Joo. 30k€ ei vielä uutta mallia tosiaan saa. Vähän joutuisi säästämään rahaa (noin 10k€).

Tuo on kyllä uuden Model kolmosen yksi plussista muiden uudistuksien lisäksi. Tosin Performancen 500kg on aika onneton vetomassa.

Yllättävän hyvä tuo Highland Model 3. Lupaa hyvää uudistuneelle Model yylle myös.
 
Joo. 30k€ ei vielä uutta mallia tosiaan saa. Vähän joutuisi säästämään rahaa (noin 10k€).

Tuo on kyllä uuden Model kolmosen yksi plussista muiden uudistuksien lisäksi. Tosin Performancen 500kg on aika onneton vetomassa.

Yllättävän hyvä tuo Highland Model 3. Lupaa hyvää uudistuneelle Model yylle myös.
Kova on luotto.
Ymmärtääkseni tuli vain mahdollisuus navigoida muillekin latureille kuin niille jotka Teslan listassa on latureita tms. En tiedä pitääkö ne kuitenkin jossain tunnistua latureiksi eli vai voiko myös ns. tyhjälle parkkipaikalle navigoida kertoen sen olevan laturi jos tietää siellä olevan laturi.

Esilämmitysnappia ei Tesla vieläkään saanut, se on vain paremmilla merkeillä. Tesla tulee hiukan jälkijunassa näissä softajutuissa :D
Kartan tiedoissa kohteen pitää olla ns. laturi, että se lämmittää. Kuitenkaan ei voi vielä tehdä Teslan oman kartan kautta suunnitelmaa näitä käyttäen.
 
Model S rempaa. 1 tunti meni raidetangon pään vaihdossa. Aika yksinkertainen oli vaihtaa, kun vaan työkalut löytyi lainaan. Jonkunlainen nostokohtakin löytyi tunkille.

Osa näytti ehjältä, mutta kai siinä kumminkin jo pieni välys oli.
Siellä auton allahan on ihan kunnon nostokohdat olemassa, mutta vaativat vain sen nostokumin, että saa parhaiten hyödynnettyä, muuten voi olla hiukan heikko nostaa siitä.
 
Ei tarvitse olla ulkona -30C että kylmäaine menee -30C lämpöiseksi lämpöpumppujärjestelmässä. Joku pellepeloton voisi tehdä testin ja muokata teslan pumpun toimimaan R-32 kylmäaineella. Väitän että ongelmat katoaisivat.
Pakko jopa sinun myöntää, että Tesla voisi asialle tehdä jotain jos haluaisi. Heillä on 100% varmasti torppa täynnä helvetin älykkäitä eri alojen insinöörejä.
Vaikuttaa lähinnä vittuilulta omaan silmään että sama asia jatkuu vuosia.
 
Siellä auton allahan on ihan kunnon nostokohdat olemassa, mutta vaativat vain sen nostokumin, että saa parhaiten hyödynnettyä, muuten voi olla hiukan heikko nostaa siitä.
Täytyy tosiaan ostaa tuollainen, kun vaihtaa kesärenkaita.


Sen oikean nostokohdan kyllä löysin. Akku tosin hyvin lähellä, eli tarkkana saa olla. Nyt oli jääkiekon tapainen lätkä ilman sitä tappia auton ja tunkin välissä.

S, X, 3 ja Y ilmeisesti kaikkiin käy samanlainen "palikka".
 
Model 3 ihan ok nostella ilman noita lisätalloja, mutta Model S:ssä akkukotelon tiivistereuna tulee epämukavan lähelle nostopaikkaa, kun se on vielä alempana sitä tasaista nostopaikkaa. Eli noilla talloilla on oikeasti käyttöö sen kanssa.
 
Pakko jopa sinun myöntää, että Tesla voisi asialle tehdä jotain jos haluaisi. Heillä on 100% varmasti torppa täynnä helvetin älykkäitä eri alojen insinöörejä.
Vaikuttaa lähinnä vittuilulta omaan silmään että sama asia jatkuu vuosia.
Kyllä mä voin sen ihan myöntää. En ihan täysin ymmärrä miksi tätä Tesla ei korjaa.

Dataahan Teslalla on valtavasti kun huolto ja tikettijärjestelmä on suoraan Teslan käsissä.
 
Toimiiko muilla normaalisti peilien himmennys?
Kun kytkee omassa 2022 M3 tuon ominaisuuden päälle, niin on aina tummanna peilit.
 

Liittovaltio ostaa loppuvuodesta meemiautoja 400 miljoonalla.
Ei osta. Tämä on jäädytetty.

Taitaa mennä vuoden pääähän että tuo halpa Model 2 nähdään maailmalla. Jos sieltä tulisi auto ulos ja myyntiin niin pitäisi näkyä jo vuotoja.

Monella muullakin valmistajalla on luvalla halpaa perusautoa vuodelle 2026.
 
Kaipa nämä FSD älykkäät ajoneuvot joskus oppivat säätämään ajovalojansa jotenkin muuten kuin näin.
On nämä sentään vähän vähentyneet, mutta silti näytä liikkuu vieläkin. Olettamuksella ”Toi on Tesla”, menee erittäin harvoin pieleen. Tässä mallisuoritus ns ajovalotilan suuntauksesta.

IMG_8060.jpeg
 
Esilämmityksen verran tietääkseni lämmitti, mutta ajon aikana ei enää tullut tietääkseni lämpöä. Vaimo autolla liikkeellä niin pitää katsoa nuo vikakoodit kun auto on pihassa.

MY on 2023/12 mallia ja liisari eli ainoa vaiva on nämä säädöt eli huoltoon roudaus, vars-auton saaminen ja lasten penkkien siirto. Aika monta liisaria kyllä ollut ja tämä oli ensimmäinen, jossa tullut isompia ongelmia.

Minulla saman vuosimallin MY vaan puhalteli kylmää ja lämmintä ilmaa vaihdellen, ei kuitenkaan tullut mitään vikailmoitusta.
 
Minulla saman vuosimallin MY vaan puhalteli kylmää ja lämmintä ilmaa vaihdellen, ei kuitenkaan tullut mitään vikailmoitusta.
Itellä oli muinoin sama ongelma Model 3:ssa ja service valikon vikakoodilistaus oli täynnä vcfront_a160_compressorinhibited alertteja. Ongelma korjaantui kun Teslan huollossa lisäsivät kylmäainetta.
Tavan käyttäjän näkymässä ei näkynyt mitään vikakoodeja tuohon liittyen.
 
Itellä oli muinoin sama ongelma Model 3:ssa ja service valikon vikakoodilistaus oli täynnä vcfront_a160_compressorinhibited alertteja. Ongelma korjaantui kun Teslan huollossa lisäsivät kylmäainetta.
Tavan käyttäjän näkymässä ei näkynyt mitään vikakoodeja tuohon liittyen.
Paljonkohan tuo kylmäaineen lisäys maksaa takuun ulkopuolisena työnä?
 
Itellä oli muinoin sama ongelma Model 3:ssa ja service valikon vikakoodilistaus oli täynnä vcfront_a160_compressorinhibited alertteja. Ongelma korjaantui kun Teslan huollossa lisäsivät kylmäainetta.
Tavan käyttäjän näkymässä ei näkynyt mitään vikakoodeja tuohon liittyen.
Mulla teki viikonloppuna jonkun kummallisen härön. Automaattiasetuksilla ei puhallellut mitään/hyvin hitaasti suhteessa pakkaseen. Manuaalina toimi normaalisti pl. ettei auto tarjonnut ilmavirranohjaus-valikkoa. Mobiiliappi mainitsi järjestelmähäiriön kun koitin laittaa etänä lämpöjä, mutta auton ilmoituksissa ei näkynyt mitään. Ongelma alkoi kun latasin softapakettia (luultavasti ei tietenkään liity asiaan mitenkään) ja loppui sen jälkeen kun auto oli päivittynyt.
 
Kunhan löydät paikan missä on R134a vaihtoon vehkeet niin 50 - 100 euron välissä sanoisi oma arvaus. Tuo kaasu on puoli-ilmaista niin maksetaan vain työstä. Tämä siis ihan täysin mutua.
Jos ei tiedä, niin ei kannattaisi neuvoa. Tesloissa on R1234yf. Tuo kylmäaine ei puolestaan ole puoli-ilmaista vaan maksaa yli kaksinkertaisesti R134a kylmäaineeseen verrattuna.
 
Kaipa nämä FSD älykkäät ajoneuvot joskus oppivat säätämään ajovalojansa jotenkin muuten kuin näin.
On nämä sentään vähän vähentyneet, mutta silti näytä liikkuu vieläkin. Olettamuksella ”Toi on Tesla”, menee erittäin harvoin pieleen. Tässä mallisuoritus ns ajovalotilan suuntauksesta.

IMG_8060.jpeg
Tuo kuva täsmää täysin omiin kokemuksiin, aina sama ”paha silmä”. Mutta en ole näihin törmännyt 1-tiellä sen softapäivityksen jälkeen, ilmeisesti tarpeeksi uusia Tesloja tms. ? Vanhemmat mallit jatkaa häikimistä(?)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 386
Viestejä
4 638 254
Jäsenet
76 241
Uusin jäsen
Kalimeelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom