Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Potkaisuluukun hyviä puolia: kontin voi avata kanssamatkustaja jolla ei ole avaimia autoon.

Jos haet teinin lätkäharkoista, hän voi potkia kontin auki itse. Jos lähdet kaverin kanssa liikkeelle -> tämä saa itse kontin auki ilman sinun apuasi.
 
Potkaisumalli menee myös kiinni samalla tavalla ilman nappuloita (ainakin omassa hybridissä), näppärä esim isompaa tavaraa kontista ottaessa niin ei tarvitse käsiä irroittaa. Eikä potkaisu tosiaan ole potkaisu vaan kunhan käyttää jalkaa sopivasti puskurin alla, oikean tavan oppii kyllä nopeasti.
 
Aika kova paradoksi - mielipide kun ei todellakaan ole objektiivisesti yhtään mitään muuta kuin mielipide.

On aivan normaalia että eri ihmisillä on eri tarpeita ja eri mielipiteitä ja kummatkin ovat aivan yhtä oikeassa.
Kaikki asiat, jotka sanotaan olevan objektiivisesti tietyllä tavalla, ovat joko 1. empiirisiä havaintoja (subjekti havainnut), jotka ovat kokemuksellisia + liittyy jokin sääntö/laajan joukon hyväksyntä/hyväksytty lähde tai 2. loogisen sääntöjärjestelmän sisällä tapahtuvia abstakteja asioita: kuten 1+1 = 2.

Toki voit kiistää väitteeni: että minun mielestäni havainto maailmasta on sellainen, että ihmiset jakavat laajasti ajatuksen automaattiperäkontista olevan parempi kuin fyysistä liikettä avatessa vaativan. Tällöin minun mielipiteestä: hyvä/huono syntyy yleistetty objektiivinen mielipide, että toden totta, se on yleisesti ihmisten mielestä parempi. Mielipide on subjektin yksin omaava. Voidaan toki myös riidellä mikä on objektiivisuuden määritelmä; wikipedia: Objektiivisuus tarkoittaa asenteesta riippumatonta, puolueetonta, tasapuolista, yleispätevää näkemystä

Rautalangasta voidaan sanoa, että objektiivisesti arvioiden ihmiset tykkäävät sisäilman lämpötilasta +21c. Tämähän perustuu havaintoihin ihmisten kokemuksista yhdistettynä myös toki myös muuhun tietoon terveysvaikutuksista. Tämä on eriasia kuin, että minä sanon tykkäävän itse +24c sisälämpötilasta ja sanon, että ihmiset objektiivisesti tykkäävät +24c.
 
Viimeksi muokattu:
Lempäälään oli tullut Model Y nähtäville. Ainakin tuo keula on paljon paremman näköinen kuin vanhassa. Perä nyt vähän möhkö, kuten vanhassa yyssäkin.

Samalla kävin koeajamassa Model 3 LR RWD:n jossa nastarenkaat. Ei suuremmin mitään valitettavaa autossa, laadukkaan oloinen. 3 RWD mallissa ei ole niitä kaikkia kaiuttimia, josta miinus. Varmasti aika hiljainen kitkarenkailla?

IMG20250212131450.jpgIMG20250212132947.jpgIMG20250212132953.jpgIMG20250212141532.jpgIMG20250212141542.jpgIMG20250212142825.jpgIMG20250212142836.jpgIMG20250212143134.jpgIMG20250212141526.jpg
 
Mites olette huollattaneet/huoltaneet tesloja? Mulla olis tossa 2v vanha ja 50tkm ajettu Y. Tähän mennessä ainoat huoltotoimenpiteet on olleet pesu ja lasinpesunesteen lisäys. Ehkä olisi jo aika tehdä jotain. Siihen liittyen kysymyskin. Jos huollossa tulee ilmi jotain alustan välyksiä, niin saanko mä takuuseen näitä näillä kilsoilla?
 
Mites olette huollattaneet/huoltaneet tesloja? Mulla olis tossa 2v vanha ja 50tkm ajettu Y. Tähän mennessä ainoat huoltotoimenpiteet on olleet pesu ja lasinpesunesteen lisäys. Ehkä olisi jo aika tehdä jotain. Siihen liittyen kysymyskin. Jos huollossa tulee ilmi jotain alustan välyksiä, niin saanko mä takuuseen näitä näillä kilsoilla?
En ole oikein mitenkään ja kohta 2v ja 90tkm. Nyt kun vaihdan kesärenkaat alle keväällä niin tarkoitus ottaa jarrupalat pois ja putsailla ne ja katsoa miltä raitisilmasuodattimet näyttää ja vaihtaa ne tarvittaessa.

Ohjekirjan mukaan jarruneste pitäisi tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa 4v välein, eli vaihdan 2v päästä sen.

Muuta ei nyt kauheasti tarvitse tehdä. Mutta vie vaikka katsastuskonttorille alustan tarkistukseen niin menee takuuseen jos jotain väljää tms.
 
Mutta vie vaikka katsastuskonttorille alustan tarkistukseen niin menee takuuseen jos jotain väljää tms.
Menee vai? Just tuli vastaan video missä jossain atoy autohuollossa takuunalaiseen teslaan vaihdeltiin jotain puslia taakse. Eikö nekin pitäisi sitten olla niitä takuunalaisia hommia?
 
Menee vai? Just tuli vastaan video missä jossain atoy autohuollossa takuunalaiseen teslaan vaihdeltiin jotain puslia taakse. Eikö nekin pitäisi sitten olla niitä takuunalaisia hommia?
Sori OT mutta miten voikin sattua että näät sen yhden ja ainoan vidin missä joku hoopo käy vaihattamassa omaan laskuun kun on takuuta jälellä. Kun kuitenkin kyseistä asiaa on täälläkin ja muualla somessa puhuttu että kannattaa käyttää ennen takuun loppumista tarkistuttamassa väljät..

 
Sori OT mutta miten voikin sattua että näät sen yhden ja ainoan vidin missä joku hoopo käy vaihattamassa omaan laskuun kun on takuuta jälellä.
Näytti olevan kommenteissa: "Tässä on kyseessä meidän toimitusjohtajan auto. Tehtiin tämä sen takia itse ja mukana oli myös Tekniikan maailma joka myös kuvasi asiasta omille kanavilleen sisältöä."
 
Mites olette huollattaneet/huoltaneet tesloja? Mulla olis tossa 2v vanha ja 50tkm ajettu Y. Tähän mennessä ainoat huoltotoimenpiteet on olleet pesu ja lasinpesunesteen lisäys. Ehkä olisi jo aika tehdä jotain. Siihen liittyen kysymyskin. Jos huollossa tulee ilmi jotain alustan välyksiä, niin saanko mä takuuseen näitä näillä kilsoilla?
Helpoin varmaan käydä 79tkm ajettuna katsastamassa auto (tai alle 4 vuoden ikäisenä). Ne mahdolliset alustan viat pitäisi tosiaan mennä Teslan takuuseen.

Raitisilmansuodatin voi olla jo huono 50tkm ajettuna?
 
Sitten jatkokysymys. Jos käytän auton huollossa jossain paikassa x ja he toteavat, että takana on vaikka pusla välyksellinen, niin riittääkö se teslalle dokumentiksi siitä, että voin tehdä huoltopyynnön siihen nojaten.
 
Sitten jatkokysymys. Jos käytän auton huollossa jossain paikassa x ja he toteavat, että takana on vaikka pusla välyksellinen, niin riittääkö se teslalle dokumentiksi siitä, että voin tehdä huoltopyynnön siihen nojaten.
Lähde: satunnaiset keskustelut internetissä:
Ei riitä. Hylsy konttorilta tarvitaan melko/lähes varmasti.
 
Y:ssa ja S/X voi hyvin vaihtaa 2v välein mutta 3:ssa kannattaa melkein vaihtaa vuoden välein jos autoa pidetään ulkona. Sieltä on pellin ns. melkein suora putki suodattimeen ja kostuu hyvin usein.
Sen takia 3:n tuli ainakin tämä, että "tuulettaa" ajon jälkeen, jotta saavat kuivaksi tuon.

Sisätutka aktivoitu Y:ssa.
Vähän jo ajattelinkin, niin kyllä siellä taustalla on tuon taakse nyt laittaa tunnistus, että ketä istuu penkillä aka poistetaan penkin oma anturi tältä osin ja näyttävästi jotenkin myös airbagien laukeamisesta ohjataan tällä.
 
Sitten jatkokysymys. Jos käytän auton huollossa jossain paikassa x ja he toteavat, että takana on vaikka pusla välyksellinen, niin riittääkö se teslalle dokumentiksi siitä, että voin tehdä huoltopyynnön siihen nojaten.
Itse suosisin katsastusta "huoltopaikaksi". Ainakin täällä maksaa vain 30€ halvimmassa paikassa, että ei ole iso summa.

Myös Tesla itse tekee nykyisin tarkastuksia, mutta on huomattavasti kalliimpi, 120€. Menee siis tavallaan 90€ hukkaan ja erittäin hankalaa muutenkin, jos Teslan huolto ei ole lähellä.

Lähde: satunnaiset keskustelut internetissä:
Ei riitä. Hylsy konttorilta tarvitaan melko/lähes varmasti.
Juuri noin. En tiedä onko asia sitten nykyisin muuttunut? Katsastus on ainakin selkeä, kun autolla ei saa ajaa kauaa rikkinäisenä.

Tesla tosin tarkistaa muutenkin onko välystä oikeasti (paitsi katsastuksen hylkypaperin kanssa?). Jos ei ole välystä/rikki, niin lasku tulee turhasta vianetsinnästä.

Joskus käy niin, että välystä löytyy jo 79tkm ajetusta Teslasta (takuu voimassa). Riippuu toki ajotyylistä. Jos on ajettu vain erittäin siististi, niin kaikki kestää toki kauemmin. Vikana siis kai se, että raskas sähköauto ja paljon tehoja? Syö siis puslia nopeammin.
 
Taa on kanssa yhden lajin pippelin venutus kilpailu etta se on kovin automies joka huoltaa omaansa eniten.
vttuku ei +25 vuoden jälkeen enää tarvitse roplata autoa, vaihtelua sekin. Nojoo, Y:n jarrulevyt pintaruosteessa reunalta, pitää jotain tehdä kesällä itse tai teslalla. Pohjamuovit pitäisi käyttää myös irti, kun keräävät p*skaa päälleen. Ajatus pitää autoa yli 2v, muutenhan ei olisi niin väliksi.
Y:ssä 60k mittarissa. Toivottavasti tulee enemmän ajettujen kautta sitten infoa, että pitääkö jotain etukäteemmin fiksailla. Kun menee 4v/80tkm takuu umpeen niin voisi sitten improta, jos jaksaa tai ei ole varaa vaihtaa autoa. Auto ihan ok, niin takuun jälkeen voisi mm. äänieristykseen tai iskunvaimennukseen puuttuakin - jos innostuisi - siis.
 
Sulat on varmaan hyvä vaihtaa 2x vuodessa (riippuen kilometreistä).

Raittari taitaa olla 20tkm tai 2 vuotta välillä yleisesti? Eli jos ajaa 40tkm vuodessa, niin toki vähintään 2 kertaa vuodessa suositeltu vaihto.

Ihan hyvä se on vaihtaa.

Mitä ihmettä te niillä sulilla teette? Tai raittarilla? Oon ajanut vuosikaudet 40-50 tkm vuoteen ja piha täynnä koivuja. Ei silti tulis mieleenkään tehdä huoltoja kuin maks. kerran vuoteen. Tietty jos sulkia ei koskaan pyyhi puhtaaksi ja auto uittaa raittarin, niin sitten remppaa on tehtävä enemmän.
 
Mitä ihmettä te niillä sulilla teette? Tai raittarilla? Oon ajanut vuosikaudet 40-50 tkm vuoteen ja piha täynnä koivuja. Ei silti tulis mieleenkään tehdä huoltoja kuin maks. kerran vuoteen. Tietty jos sulkia ei koskaan pyyhi puhtaaksi.
Itse en ole siis vaihtanut. Mutta jotain suosituksia kai on.

Vaihdan sitten kun muistan.
 
En sitten tiedä onko näissä eroja, mutta omalla pluginikialla ajettu yli 80000 ja pyyhkimensulat tsekattiin 75000 kohdalla huollossa kun sanoin että vaihtakaa jos tarvetta. Eivät vaihtaneet kun ei tarvetta ollut. Toki tuo varmasti säästää kun auto on vakiona puolikylmässä autotallissa eikä taivasalla.

Etujarrujen pieni herkistely sitten toisaalta ei haittaisi.
 

Ihan hyvä se on vaihtaa.
Lähde: "Kaupallinen yhteistyö". Varmaan tarjolla puolueetonta ja yhtään kaupallista toimintaa suosimatonta tietoa?

Olen Teslaani vaihtanut raikkarit kerran vuodessa aina siitepölykauden jälkeen. Ajokilometrejä 20-25 tkm vuodessa, eikä vielä kertaakaan ole näyttänyt suodattimet siltä että olisi mennyt vaihto pitkäksi.
 
Ja toisenlaisena kokemuksena; omasta loppuvuodesta 23 ostetusta, ja karvan alle 30tkm ajetusta, Y:stä leipoi eilen lämpöpumppu(tai sen kompressori(?)) itsensä solmuun. Ajaessa kuului vain kevyt kolahdus/kopsahdus, ilman että mihinkään osuttiin, ja sen jälkeen tauluun häly että "ilmastointi huolettava", ja pelkästään kylmää ilmaa tarjolla. Hinurilla lähti iltapäivästä kohti Lempäälää ja tilalle tuli vaihdossa täysin samanlainen muumi.

Kustannusarvioon oli etädiagnoosin jälkeen läpsitty supermanifold, kompressori, jäähdytysnesteet sekä jotain kilkkeitä päälle, ilman töitä reipas 2500e. Takuuseen toki näillä kilsoilla vielä menee. Saapas nähdä mitä sinne nyt lopulta vaihdellaan ja kauanko hommassa kestää. Toivottavasti nuo kaikki ettei tarvitsisi saman asian pariin palata.

Päivityksenä tähän. Eilen sai oman hakea takaisin korjattuna. Vaihdettuina oli juurikin tuo koko luettelo osia mitä jo arviossa oli listattuna. Asentajan kommenttina oli että "kompressori hajonnut ja levittänyt mustaa pölyä järjestelmään. Vaihdettu osat ja huuhdeltu kenno." Siihen tuli itse kiinnitettyä heti huomiota, että auto kuulostaa nyt erilaiselta kuin mitä se on tehnyt koko tähänastisen elinkaarensa aikana. Hiljaisempi, sekä ääni on eri taajuinen, lämmittäessään näin korvakuulolla kuulosteltuna. Tiedä sitten onko hyvä vai huono asia.
 


Jos toinen kotimainen sujuu. Ei ole suomalaisten "yksinoikeus" nää pumppuviat.

Näyttäisi siltä, että tuo pumppu on tehty aivan vääristä osista liittyen sen käyttötarkoitukseen, että vuorattu tuolla suojalla. Selittää sen miksi Tesla nyt tiputti kierroksia softalla kun muuten tuo pumppu räjähtää kun osat eivät kestä.
Taitaa tämä paketti mikä Teslalla on jonkun muun tekemä "octovalve" Teslan omilla twiikeillä.

Näitä taitaa poksua sitä mukaan kunnes tuo kokonaisuus suunnitellaan uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 252
Viestejä
4 640 553
Jäsenet
76 178
Uusin jäsen
Juhan af Grann

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom