Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En tiedä miksi pienen auton tarvitsisi olla ponneton rimpula sen enempää ku isonkaan.
Mun pointi oli se, että toisivat myös pikkumoottorisen/pikkuakkuisen tarjolle eivätkä lähtisi heti siihen typerään 0-100 henkselien paukutteluun. Maltillisempi teho kun vaikuttaa niin moneen asiaan autossa, joilla on mahdollisuus hinata sitä hintaa alaspäin.

Ylipäätään sähköautot ovat tarpeettoman tehokkaita suurimmalle osalle käyttäjäkuntaa.
Eurovalmistajat ovat tosin ymmärtäneet tämän ja yrittävät tuoda ponettomia rimpuloita myyntiin.
 
Tesla aikoo tuoda tuleviin ajoneuvoihin CT:stä tuttuja juttuja:



Edullinen Tesla on edelleen tulossa:



HW3 kompuutteri on päivitettävä jotta FSD on mahdollinen:


Tuossa vahvistuu entisestään että kyseessä mallien 3 ja y halvennetut versiot tulossa julkaisuun kesäkuun loppuun mennessä eli vuoden taitteessa uunista ulos. Suomeen varmaan 2026 aikana, mutta hinta varmaan kohtuu arvokas kun vertaa sitten mitä markkinoilla saatavana.
 
Mikä tuon integrated audio & body structure on ?
Jos olisit kuvan avannut, niin siellähän se lukee. Enpä ole CT:n audioarvosteluita nähnyt, mutta yleisesti ottaen Tesloissa on ollut varsin hyvät audiojärjestelmät, jopa paremmat kuin monen lisävarusteiste järjestelmät.
1738218873305-png.1469388
 
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.
 
Sääli että suuntavilkun toiminta on pakotettu tuohon automaattiseen malliin. Itsekin pidin kyllä sen toiminnasta, mutta puolen vuoden käytön jälkeen poistin sen käytöstä koska se ei toimi varmasti vaan jättää välillä yllättävissäkin paikoissa vilkun päälle. Ajaessa en kiinnosta seurailla meneekö vilkku pois päältä vai ei, joten otin normaalin mallin käyttöön. Nyt toimii 100% varmuudella ilman ajatusta, joka on kyllä selkeä parannus vaikka menettääkin "älykkään" poiskytkennän esim kaistaa vaihtaessa.
Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaan

Kolmen vilkutuksen käyttö on oikein hyvä kaistan vaihtoon ja liikenneympyrästä poistumiseen. Tuotakin kun saisi vielä asetuksista säätää 1-5 vilkutusta vaihtoehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kokemus automaattivilkusta. Sen logiikka ei pelaa tarpeeksi luotettavasti että viitsisi normaaliajossa käyttää. Varsinkin kun tässä omalla asuinalueella on niin paljon liikenneympyröitä joissa se automatiikka ei toimi ollenkaan

olmen vilkutuksen käyttö on oikein hyvä kaistan vaihtoon ja liikenneympyrästä poistumiseen. Tuotakin kun saisi vielä asetuksista säätää 1-5 vilkutusta vaihtoehdoilla.
Itse taas en haluaisi tuosta automaattivilkusta luopua millään. Ympyröissäkin se toimii enimmäkseen kun opetteli tekemään pienen vastakäännön ratilla ympyrästä poistuttaessa, mutta toki voisi toimia luotettavammin. Tuon hyödyt ovat kuitenkin mielestäni haittoja suuremmat.
 
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.

Miten ensirekisteröinti eroaa myydystä? Eikai autoslan tiedotuskeskus laske noihin mukaan 2022 Saksassa myytyä Model Y:tä?

Pelkkää Y rekisteröitiin 300kpl enemmän kuin ex30.
 
Miten ensirekisteröinti eroaa myydystä? Eikai autoslan tiedotuskeskus laske noihin mukaan 2022 Saksassa myytyä Model Y:tä?

Pelkkää Y rekisteröitiin 300kpl enemmän kuin ex30.
Niin lähde oli Traficomin ensirekisteröintien tietokanta. Nyt kyllä huomasin että puuttus marras-joulukuu.
 
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.

Ei myyty.

EX30 ensirekisteröinnit laski selvästi loppuvuonna. Syytä en tiedä, ehkäpä EU:n tullit ilmeistyi EX30 hintaan vai mikä oli syynä, mutta Model Y otti tosiaan loppuvuonna sen kaulan kiinni minkä EX30 oli alkuvuonna tehnyt.

1738222176464.png
 
Tuossa vahvistuu entisestään että kyseessä mallien 3 ja y halvennetut versiot tulossa julkaisuun kesäkuun loppuun mennessä eli vuoden taitteessa uunista ulos. Suomeen varmaan 2026 aikana, mutta hinta varmaan kohtuu arvokas kun vertaa sitten mitä markkinoilla saatavana.

Juu noista jo olemassa olevista malleista voi tulla jokin esim. sisustaltaan halvennettu malli myyntiin. Mitään uutta mallia ei ole tulossa myyntiin tänä vuonna, koska sellaista ei ole edes prototyypitetty eikä ole mitään vuotoja.

Uuden mallin julkasu saattaa toki tulla, mutta siitä voi mennä Teslalla vuosia ennenkuin on tuotannossa.
 
Eli nuo 800V ja muut parhaat todennäköisesti saapuu mS & mX täysuudistuksessa joskus 202x
Ainakin oli viime vuonna puhetta tuosta next gen roadsterista, jospa siihen tulisi ensin noita cybertruckissa koeponnistettuja uutuus ominaisuuksia ennenkuin s/x. Itse en pidä edes järkevänä investointeina castingeja s/x kun niin pienet volyymit ja nuo laitteet kohtuu arvokkaita, että takaisinmaksu liian pitkä.

48/800v etherloopilla varmaan helppoa integroida ihan budjettiluokan malleihin kunhan sen kehitys alkaa hipoa loppuansa, mutta menee varmaan 3v ainakin.
 
Halvempia malleja tulossa -> Uudesta Model Y:stä tulee standardi-range ja normaali long-range versio ilman launch-editionia ja siinä se?

Ja sitten pistetään Musk lavalle kertomaan kuinka nyt tulee vielä halvempi malli maailman parhaiten myyvästä autosta?
 
Ompahan lupauksia taas. Jotenkin olisi uskottavampaa jos lausunnoissa olisi edes vähän varovaisuutta. Mutta sehän ei markkinoille sovi , sillä osakkeen arvoa on pakko pumpata keinolla millä tahansa ylös. Se tässä ihmetyttää, että vastaanotto on aina yhtä hyväksyvää, ikäänkuin kaikki uskovat sen nikottelematta. Kyllähän nuo toteutuu jossain vaihessa, mutta olen kyllä kaikille Teslan aikataluille nykyään yltiöskeptinen. En tiedä mistä johtuu ??

Jos mä töissäni lupailisin vuosi toisensa jälkeen pitämättömiä aikatauluja, saisin kenkää. Tosin eipä mun puheilla paljoa pörssikurssejakaan heilautella. Sen takia fudut olisi varmaan oikeutettuja :)
 
Clubin yhteistyökumppanin terveisiä! ⭐

🔋 **Varmista Teslasi ajoakun kunto!** 🔋

Tarjoamme kattavan korkeajänniteakun tarkastuksen Tesla Clubilaisille tarjoushintaan 199€ sis. alv 25,5%. Meidän asiantunteva tiimimme suorittaa sähköiset ja visuaaliset tarkastukset, jotka sisältävät:

✅ Tiiveystesti
✅ Kapasiteetti ja suorituskyky
✅ Visuaalinen tarkastus
✅ Vikakoodien ja kosteuden analysointi
✅ Erityistarkastukset

Saat kattavan raportin ja suosituksia, jotka auttavat estämään akkuongelmia. Älä jätä akun kuntoa sattuman varaan – ota yhteyttä ja varaa aikasi jo tänään!

Tarjous on voimassa tammikuun aikana tehtyihin tilauksiin. Täytä kaavake ja mainitse koodi:

Suosittelemme täyttämään kaavakkeen linkin kautta.
Helppo liittyä kun liittyy FB ryhmään Tesla Owners Finland. Tarjous siis Akkuautolta.
 
Ei myyty.

EX30 ensirekisteröinnit laski selvästi loppuvuonna. Syytä en tiedä, ehkäpä EU:n tullit ilmeistyi EX30 hintaan vai mikä oli syynä, mutta Model Y otti tosiaan loppuvuonna sen kaulan kiinni minkä EX30 oli alkuvuonna tehnyt.

1738222176464.png
Eikö tuo tullut saataville vasta viime vuonna tuon EX30? Eli noissa isoissa luvuissa oli ennakkotilatut autot jotka tulivat kerralla. Sitten kun ennakkotilatut on rekisteröity niin paljastuu ns. todellinen myynti, joka on toki paljon pienempi lukema kun ne muutamat kuukaudet johon osuu koko edellisen vuoden aikana ennakkomyydyt autot? Näin tämän itse näkisin.
 
Sääli että suuntavilkun toiminta on pakotettu tuohon automaattiseen malliin. Itsekin pidin kyllä sen toiminnasta, mutta puolen vuoden käytön jälkeen poistin sen käytöstä koska se ei toimi varmasti vaan jättää välillä yllättävissäkin paikoissa vilkun päälle. Ajaessa en kiinnosta seurailla meneekö vilkku pois päältä vai ei, joten otin normaalin mallin käyttöön. Nyt toimii 100% varmuudella ilman ajatusta, joka on kyllä selkeä parannus vaikka menettääkin "älykkään" poiskytkennän esim kaistaa vaihtaessa.
Kaipa tolla vivulla voi sitä käyttää manuaalisesti. Täppäys päälle ja täppäys pois?
 
Kaipa tolla vivulla voi sitä käyttää manuaalisesti. Täppäys päälle ja täppäys pois?
Luulisi, tai ainakin tuolla nykyisellä Y:llä voi. Itse pidän aina tuota automaattia päällä ja joskus jos se ei satu toimimaan (lähinnä silloin kun on kaistaviivat lume alla tms.) niin sitten vaan näpäytän vilkun pois viiksellä. Yleisesti ottaen olen tuohon kuitenkin hyvin tyytyväinen, mutta toki on tilanteita missä se nyt vaan ei toimi, mutta samanlailla olisi varmasti tilanteita joissa 3 vilkutusta ei riitäkään jne. Eli tuskin mitään täydellistä pystyy reaalimailmassa tekemäänkään.
 
Eikö tuo tullut saataville vasta viime vuonna tuon EX30? Eli noissa isoissa luvuissa oli ennakkotilatut autot jotka tulivat kerralla. Sitten kun ennakkotilatut on rekisteröity niin paljastuu ns. todellinen myynti, joka on toki paljon pienempi lukema kun ne muutamat kuukaudet johon osuu koko edellisen vuoden aikana ennakkomyydyt autot? Näin tämän itse näkisin.

Varsin mahdollista. Tosin hinnastahan kaikki on kiinni ja EX30 hinnassa on paljon suojatulleja eli jos hintaa ei ole nostettu, niin ei sitä varmaankaan laskettu ole.

Autona se on ainakin fiksun kokoinen ja kun oman auton ajaa laturille sellaisen viereen niin kyllä siinä huokailee, että olispa itelläkin tuollainen astetta käytännöllisemmän kokoinen vaikka nykynen auto on vain 15cm pidempi kuin EX30 niin livenä se tuntuu isolta erolta.
 
Luulisi, tai ainakin tuolla nykyisellä Y:llä voi. Itse pidän aina tuota automaattia päällä ja joskus jos se ei satu toimimaan (lähinnä silloin kun on kaistaviivat lume alla tms.) niin sitten vaan näpäytän vilkun pois viiksellä. Yleisesti ottaen olen tuohon kuitenkin hyvin tyytyväinen, mutta toki on tilanteita missä se nyt vaan ei toimi, mutta samanlailla olisi varmasti tilanteita joissa 3 vilkutusta ei riitäkään jne. Eli tuskin mitään täydellistä pystyy reaalimailmassa tekemäänkään.
Jeps. Mä en taas voi sietää sitä automaattista vilkkua, vaan hoidan tuo aina täppäämällä päälle ja pois. Käsihän on siinä vilkulla jo valmiiksi kun sen laittaa päälle, niin yksi pieni sormen liike ja kaikki toimii kun ihmisen mieli
 
Anekdootti: viime vuonna Suomessa myytiin Volvo EX30 sähköautoa enemmän kuin Tesloja yhteensä. Kyse siis uusista autoista - käytettyjä Tesloja toki tuodaan paljon.
1738233716270.png

Tesloja myyty yhteensä 3717 kpl
Volvo EX30 2042 kpl
 
Eikös noissa Waymon autoissa ole jotain sadantonnin liidareita ja raadareita?
Juu. Ne on täys kallista teknologiaa + upeasti peräkontissa nvidian datakeskus. Tuli waymo vastaan austinissa pari päivää sitten. Joka nurkassa(edessä ja takana) surras lidar+sensorit + katolla iso häkkyrä. Ei tuollaista ratkaisua kutisteta lähitulevaisuudessa autoon minkä kuluttaja ostaa alle 50ke hinnalla tai edes alle 150ke hinnalla.

1738238631188.jpeg
 
Kutistetaan Teslan FSDta myöskään? Se ei ole vieläkään itsestään ajava ja onko sitten kesälläkään.
 
Tuossa oli kohtuu hyvin specsattu earnings call juttuja. Lähinnä suuntaviivoja, mutta itselle ehkä se mielenkiintoisin tieto tuolta bongattu tuo fsd julkaisu Hollannissa toukokuussa ja sitä myöten laajemmin Eurooppaan. Menee kyllä vähintään ensi vuodelle unsupervised Euroopassa ellei peräti -27.
 
Ompahan lupauksia taas. Jotenkin olisi uskottavampaa jos lausunnoissa olisi edes vähän varovaisuutta. Mutta sehän ei markkinoille sovi , sillä osakkeen arvoa on pakko pumpata keinolla millä tahansa ylös. Se tässä ihmetyttää, että vastaanotto on aina yhtä hyväksyvää, ikäänkuin kaikki uskovat sen nikottelematta. Kyllähän nuo toteutuu jossain vaihessa, mutta olen kyllä kaikille Teslan aikataluille nykyään yltiöskeptinen. En tiedä mistä johtuu ??

Jos mä töissäni lupailisin vuosi toisensa jälkeen pitämättömiä aikatauluja, saisin kenkää. Tosin eipä mun puheilla paljoa pörssikurssejakaan heilautella. Sen takia fudut olisi varmaan oikeutettuja :)
Tulevaisuudesta ei voi olla varma. Muskilla yli optimaaliset käsitykset kaikesta, että heti huomenna tulee. Itse odottelisin rauhassa fsd toimintaa vielä muutaman vuoden, että kehtaa pääpiirteittäin sillä ajella. Ylipäänsä kaikki teslalla kokeilevaa prototyyppiä, josta ajan saatossa voi kehkeytyä erittäin järkevää kokonaisuutta. Tässä esimerkki castingistä kun vielä puoli tiessä:
 
Kutistetaan Teslan FSDta myöskään? Se ei ole vieläkään itsestään ajava ja onko sitten kesälläkään.
Kamerapohjaisessa on mahdollisuus olla halpa lähitulevaisuudessa. waymon lähestymistapa ei edes teoriassa ole kuluttajateknologiaan sopiva. Tosin eihän waymo edes yritä tehdä kuluttajatuotetta vaan taksia. Taksi voi olla kallis kun hinta saadaan takaisin + voittoa kuskaamalla asiakkaita 24/7/365.

Ihan lupauksia antavastihan uusin FSD ajaa. Ei enää mitään ihan älyttömiä vaikeuksia koko ajan versus mikä tilanne oli 6kk sitten tai 12kk takaperin.
 
Kamerapohjaisessa on mahdollisuus olla halpa lähitulevaisuudessa. waymon lähestymistapa ei edes teoriassa ole kuluttajateknologiaan sopiva. Tosin eihän waymo edes yritä tehdä kuluttajatuotetta vaan taksia. Taksi voi olla kallis kun hinta saadaan takaisin + voittoa kuskaamalla asiakkaita 24/7/365.

Ihan lupauksia antavastihan uusin FSD ajaa. Ei enää mitään ihan älyttömiä vaikeuksia koko ajan versus mikä tilanne oli 6kk sitten tai 12kk takaperin.
Nykyinen FSD on supervised eli sitä pitää valvoa. Teslahan pyrkii Austinissa juuri tekemään taksipalvelua.
 
Pyyhkijät pyyhkii ainakin meillä lumen tuulilasilta pois ja vakkari on toiminut kovassakin lumisateessa. Eli oman kokemuksen osalta ei sano mitään. Kunhan se lumipyry on vielä sellainen, että ihminenkin voi seuraavan auton nähdä.

Mutta eihän se riitä että tuulilasikamerat on puhtaana, noissa itseajavissa pitää olla 360 näkyvyys kameroilla koko ajan.
 
Kannattaa tuohon itseajavuuteen muistaa, että Wayno ja Tesla eivät ole ainoita. Esim. Out-of-spec kanavan uusinta kiina-autovideota katsoo niin siellä esim. Huawei on myös aika pitkällä ja niissä taisi olla sekä lidaria että kameraa. Pelkkä kamerapohjainen on toki kustannuksia säästävä (jos se toimii), mutta väitän että lidarin kustannukset tippuvat nopeammin kuin Teslan pelkkiin kameroihin perustuva tulee toimimaan.
 
Mutta eihän se riitä että tuulilasikamerat on puhtaana, noissa itseajavissa pitää olla 360 näkyvyys kameroilla koko ajan.
Se on totta. Sivukamerat Model Y:ssä ainakin pysyy tosi hyvin puhtaana kelissä kuin kelissä, mutta takakamera on nopeasti lumen peitossa jos tulee kunnolla lunta. En tiedä mihin se sitten suostuisi, jos takakamera on peitettynä. Etenisikö silti vai ei. Takakameraahan ei siihen suoranaisesti tarvita jos eteenpäin mennään, mutta peruuttelu on hankalampaa. Sivukamerathan näkevät taakse päin kaistat ym.
 
Nyt kun varmistui ettei HW3 Tesloihin voi tulla FSD:tä ja Teslakin päivittää vain ne Teslat jotka ovat auton kanssa samaan aikaan ostaneet sen FSD paketin niin mitenkäs se lain näkökulmasta menee, että ainakin käytettyjen Teslojen myynti-ilmoituksissa on monesti lukenut, että autossa os FSD kykyinen tietokone. (en muista tarkkaa sanamuotoa)?

Voiko autokauppias olla korvausvelvollinen jos myynti-ilmoituksessa on mainittu se FSD tietokone tms. FSD mahdollisuus?

Edit: mm. tälläisiä mainintoja on käytettyjen Teslojen ilmoituksissa "FSD-tietokone valmiudella" "Full Self-Driving computer" jne.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun varmistui ettei HW3 Tesloihin voi tulla FSD:tä ja Teslakin päivittää vain ne Teslat jotka ovat auton kanssa samaan aikaan ostaneet sen FSD paketin niin mitenkäs se lain näkökulmasta menee, että ainakin käytettyjen Teslojen myynti-ilmoituksissa on monesti lukenut, että autossa os FSD kykyinen tietokone. (en muista tarkkaa sanamuotoa)?

Voiko autokauppias olla korvausvelvollinen jos myynti-ilmoituksessa on mainittu se FSD tietokone tms. FSD mahdollisuus?
Jos Tesla siis päivittää vain ne autot joissa tuo FSD on jo maksettu niin tarkoittaako tämä sitä, että nyt samalla poistuu FSD:n ostamisen mahdollisuus jälkikäteen niistä autoista joihin sitä ei vielä ole ostettu? Vai saakohan tuon silti vielä ostaa vanhaan autoon ja samalla sitten saa päivitetyn raudan?

Ainakin nyt vielä voisi FSD:n ostaa MY -23 autoon apilla kun juuri katsoin. No ei sinänsä väliä koska tuo taitanee tulla eurooppaan sitten kun olen ajanut tällä autolla jo 400 000+km jos silloinkaan joten tuskin tulisi tähän sitä ostettua kuitenkaan.
 
Nyt kun varmistui ettei HW3 Tesloihin voi tulla FSD:tä ja Teslakin päivittää vain ne Teslat jotka ovat auton kanssa samaan aikaan ostaneet sen FSD paketin niin mitenkäs se lain näkökulmasta menee, että ainakin käytettyjen Teslojen myynti-ilmoituksissa on monesti lukenut, että autossa os FSD kykyinen tietokone. (en muista tarkkaa sanamuotoa)?

Voiko autokauppias olla korvausvelvollinen jos myynti-ilmoituksessa on mainittu se FSD tietokone tms. FSD mahdollisuus?
Oma veikkaus on ettei unsupervised FSD:tä tule euroopassa edes HW4:ään. En kyllä tiedä luvattiinko sellaista alunperinkään.
 
Jos Tesla siis päivittää vain ne autot joissa tuo FSD on jo maksettu niin tarkoittaako tämä sitä, että nyt samalla poistuu FSD:n ostamisen mahdollisuus jälkikäteen niistä autoista joihin sitä ei vielä ole ostettu? Vai saakohan tuon silti vielä ostaa vanhaan autoon ja samalla sitten saa päivitetyn raudan?

Musk naureskeli sen kommenttinsa jälkeen jossa harmitteli kuinka työlästä se Teslalle on vaihtaa nse HW4 niihin HW3 autoihin, että onneksi niitä FSD paketteja ei kauheasti ole myyty. Joka viittaisi siihen, että tulee vain niihin autoihin johon se on jo ostettu ja muut eivät saa FSD:tä.
 
Oma veikkaus on ettei unsupervised FSD:tä tule euroopassa edes HW4:ään. En kyllä tiedä luvattiinko sellaista alunperinkään.
Ei varmasti ja tuota HW4.0 ei edes saa päivityksenä vanhaan autoon vaan Teslan on tehtävä joku uusi versio nyt joka sopii HW3.0 autoihin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 429
Viestejä
4 612 588
Jäsenet
75 829
Uusin jäsen
ozi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom