Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt tarjoavat 3,75% rahoituskorolla niin hintaa tulee vielä 8000e lisää 5v maksuajalla vrt. loppuvuoden 0% korkotarjoukseen. Loppuhinnaksi 55t vs 69t niin onhan se jo aika huima ero hinnassa.

7-paikkaista versiota tuosta tuskin on edes tulossa.

EDIT: Hetkonen eihän siellä tarjota enää edes nyky Y-mallista 7-paikkaista versiota. Se lysti jäi lyhyeksi, kun tuli vasta syksyn lopussa myyntiin.
2021-2022 vaihteessa vielä kalliimman Model Y: n hankkineena voin kuvitella, että arvonlasku tulee olemaan lähivuosina varsin merkittävä. Early adopterit ovat yleensä valmiita maksamaan sen hinnan, jotta saavat auton alle mahd. pian.
 
Jännästi tosin sanoi, että tuota ei käytetä automasttiajoon tms. muuhunkaan vaan on pelkästään kuskille parantamaan näkyvyyttä.

Vilkkuviiksi on (ainoa viiksi mikä tuossa on, ei mitään vastusta ja/tai pykälää käytettäessä).

Jos hinta on oikeasti 60k+ niin on nykymarkkinassa aika kallis, varsinkin kun latauskyvyssä.ei ole tapahtunut mitään (170kW lfp ja 250kW nmc mutta huonolla latauskäyrällä).
Eiköhän tuo etupuskurikamera oteta pysäköintiavustimeen ja muihin juttuihi mukaan myöhemmin. Eihän tuota etupuskurikameraa ole ollu ku vasta CTssä.
 
Näin Y uudistui:
4% more aerodynamic
• 2.8% more range on Long Range AWD trim (now 320 miles)
• Up to 50% of the parts in the car are new
• Glass roof has 7x better heat refraction vs the old Model Y via new silver coating. This will also reduce load on the HVAC system, as this improve efficiency since you won't need to cool as much
• Front bumper camera (a first for the Model Y) with sprayer to clean off debris
• Fastest power folding rear seats in the industry
• Long Range is 28 lbs heavier than before
• 0.2" lower ground clearance vs old Y
• 51% less vibration on rough roads vs old Model Y, 22% overall decrease in road noise & 20% less wind noise
• 66% better call quality via improved cabin mics
• 3% stiffer body structure
• Improved braking performance for more energy recapture
• New 16 speaker sound system (up from 14 before). More punchy and much better midrange performance
• Annoying deep resonance tone from rear of car has been eliminated
• Improved door latch and door seals. More premium door "thunk" closing sound
• 27% more downforce on rear tires
• New gearing in powertrain for slight efficiency improvement
• Changed lubrication in powertrain for reduced frictional losses
• The front seats automatically move forward so the rear seat headrests don't hit the front seats when folding down
• Redesigned interior with new door cards
• New metal looking speaker housing trim
• More premium interior materials. The fabric is softer to the touch and sewn with a more refined process to present a better overall texture. Double stitching design on dash (new Model 3 doesn't have that)
• No more gear stalk. Drive, reverse, park, etc is controlled via the screen. Turn signal stalk is still there (unlike the new Model 3)
• New steering wheel contains light controls, horn, new camera button, wiper controls and mic control.
• New dash design with textured/woven material
• Multicolor ambient LED interior lighting extending from dash to rear seat doors
• Updated more premium center console
• Acoustic double pane glass on rear windows and back window (was only on front windows before). "360º acoustic glass"
• Center touchscreen now brighter, has smaller bezels, higher contrast & is more responsive. Larger 15.4" main screen (vs 15" for old Y)
• More sound insulation for a quieter ride
• Upgraded suspension for a softer ride
• Front seatbelt pickup point is 27mm lower to accommodate larger body sizes
• Slimmer turn signal stalk
• New hole at bottom of steering wheel to rest fingers
• New silver trim around wireless phone charging area (Model 3 doesn't have this)
• New squared off rear trunk glass shape
• Next-gen Airwave 2.0 ventilation system. Passenger can now turn off just their side.
• Vanity mirror has a CRI index of over 90% for a more accurate representation of makeup, etc.
• Reduced top speed of 125mph (from 155mph) due to more efficient tires
• Better handling
• Passengers are more protected from door impacts due to new latch at the bottom of the door
• Quieter automatic closing trunk
• Rear tail light bar is the first indirect reflective body panel taillight of its kind
• Frunk now has a drain hole to empty liquids
• Bottom rear seat cushions are 0.6" (1.5cm) longer for improved comfort. Headrests are 0.7" (1.7cm) wider.
• Drag coefficient of 0.22 (vs 0.23 in old Model Y)
• Redesigned lower rear bumper
• Front seats are now ventilated & heated. All cabin seats are now perforated
• No fog lights anymore. Headlights are located underneath the new front light bar
• 8" touchscreen for rear passengers in the back to control climate & enjoy entertainment. You can connect two headsets at the same time
• Three 65W USB-C chargers. You can charge a laptop
• Improved bluetooth
• 50% improved cellular connectivity. 2X greater WiFi range (dual-band)
• 10x improved connectivity to phone so car will recognize your phone from farther away
• Two new wheel designs that better optimize battery life
• New Tesla lettering replaces rear Tesla logo badge
• Car is 1.6" longer overall
• Front light bar with an overall slimmer and sleeker front car design
• New "TESLA" logo on steering wheel
• Deliveries start in March 2025

Parantunut ajomukavuus sekä hiljaisuus ehkä miellyttää eniten, lisänä nippu muita "siellä sun täällä." Sen näkee sitte ens vuonna katsotaanko MYP uudelleen, mitä saa tästä vaihdossa vai mitä on markkinoilla silloin.
 
Noita parannusprosentteja ja kertoimia kun katsoo, niin ei voi olla miettimättä , että oliko alkuperäine Y sitten ihan paska :)

pari tärkeää poimintaa muutoslistasta:

Turhamaisuuspeilit antavat nyt todellisen kuvan, jos aikaisemmin on ollut 90 % pielessä :) . Nää on näitä tärkeitä diil breikkereitä
Vanity mirror has a CRI index of over 90% for a more accurate representation of makeup, etc.
Tärkeä asia perheautolle
• 27% more downforce on rear tires
Alan nopeimmat penkit, perkele, nyt meni auto hankintaan :)
• Fastest power folding rear seats in the industry

Vakavasti puhuen, hyviä ja tarpeelissia uudistuksia, markkinointiosastolla vaan lähtenyt hieman mopo käsistä.
 
Kameroihin liittyen. Olen huomannut että etukamera pysyy paljon paremmassa kunnossa kuin takakamera, vaikka siinä ei ole mitään pesuria. Takakamerassa on pesuri , mutta vaikka sitä käyttää , etukameran kuva on aina "puhtaampi". Hieman outo juttu etukamera pysyy ittekseen hyvin puhtaana. Lämmitykset saisi olla kaikissa autoissa vakiona, ainakin pohjolaversioissa..
 
Etukamerahan on ylhäällä taustapeilin yhteydessä ja tuulilasin pyyhkimet hoitaa näkyvyyden.



Inhimillisen pituinen video.
 
Oho. Vanha Y oli mielestäni aivan järkyttävän näköinen eikä vähiten siksi, että sen korkeus suhteessa keulansa profiilin sattui syvälle sieluun. Pakko sanoa, että tämä näyttää nyt paljon paremmalta. Ei oma pala kakkua, mutta ei erotu myöskään mitenkään negatiivisessa valossa, jos vertaa muihin tylsiin, mutta persoonattomiin SUV:eihin, joita tuntuu olevan noin 80% suomen autokannasta.
 
Mikähän on ollut syynä että kun tuli vilkkuviiksi niin siihen olisi saanut pyyhkijät helposti/pesuneste. Mutta jätetty pois.
 
Mikähän on ollut syynä että kun tuli vilkkuviiksi niin siihen olisi saanut pyyhkijät helposti/pesuneste. Mutta jätetty pois.
Rattinappi halvempi, viiksi pidetty mahdollisimman yksinkertaisena/halpuutettuna? Ei kai tuolla niin väliä ole, pääasia että on vilkkuviiksi. Rattinappi toimii varmasti pyyhkijöille ihan hyvin.
 
Saas nähdä tuleeko Kolmoseenkin tämän myötä vilkkuviiksi takaisin. Pitäisin aika todennäköisenä, koska olisi vähän hassua jos model Y olisi Teslan malliston ainoa viiksekäs auto.

Oma veikkaus, että kolmoseen palaa viiksi, jolloin molemmissa rahvaanmalleissa on se, kun taas kalliimmat X, S ja CT jatkavat viiksettömällä linjallaan.
 
Saas nähdä tuleeko Kolmoseenkin tämän myötä vilkkuviiksi takaisin. Pitäisin aika todennäköisenä, koska olisi vähän hassua jos model Y olisi Teslan malliston ainoa viiksekäs auto.

Oma veikkaus, että kolmoseen palaa viiksi, jolloin molemmissa rahvaanmalleissa on se, kun taas kalliimmat X, S ja CT jatkavat viiksettömällä linjallaan.
Jos tuo osa missä ratti/viiksi on kiinni on sama kolmosessa ja yyssä niin luulisi, että kolmoseen tulee myös viiksi koska lienee halvempaa valmistaa vain yhdenlaista osaa vaikka siinä onkin tuo viiksi enemmän? Viiksen hinta varmaan jokusen euron, mutta erilaisen osan valmistamisen hinta varmaan paljon kovempi?
 
Vertaatko nyt nykyisen Perffin hintaan vai edellisen Y:n johonkin vanhaan hintaan?

Tällä hetkellä LR AWD Y on 6500€ halvempi kuin uusi, jos ei huomioida noita boosteja yms.

Eikö fiksumpaa ole verrata kuitenkin vanhan hintaa samoilla "varusteilla" kuin uusi? Tällöin hinta on aika lähellä samaa.
 
Eikö fiksumpaa ole verrata kuitenkin vanhan hintaa samoilla "varusteilla" kuin uusi? Tällöin hinta on aika lähellä samaa.
Niin, nythän on vain joku launch malli myynnissä jossa tulee väkisin maksullinen väri ja jotain muuta. Mutta kohta kun kaikki mallit ovat saatavilla niin hinta lienee ~sama kuin vanhalla mallilla. Nuo samat hommat jos lisäisi tähän vanhaan malliin niin hinta olisi aika lähelle sama.
 
Tunnin mittainen esittely / läpikäynti uudesta Model Y:stä:


Tullut jokunen esittelyvideo tsekattua ja tästä kyseisestä videosta lähinnä tuli itsellä mieleen ettei maininnut mm. takakontin ja kattoikkunan välistä paneelin muotoilua kun edellisessä mallissa joillakin se pää kopsahti siihen. Ratin tikkaus näyttää hieman muuttuneen sisemmälle vs nykyinen 3 ratin tikkaus on suoraan vastapuolella. Lämmitetty etukamera pesun lisäksi. Takapenkit kumollaan ehkä hieman tasaisempi ruuma?

Joka tapauksessa paljon nippeliuudistuksia ja Suomi hinta pysynee samoissa jos vertaa laukaisu mallin varusteet jopa 7.5-8ke enemmän riippuen väristä minkä valitsee ja siinä nyt hintalisää pakotettuna 6.5ke eli 19" nakeilla, perusväri ja noita badge ja valokilkkeitä siellä 55ke hinnassa kunnes tippuu vuoden päästä hinta? Liekö tuo wanhan erän price drop alkaa helmikuun puolivälissä kun alkaa tulemaan uutta, mutta mitenkä pitkään menee että alkaa Berliinistä tulla karvalakit ja perus awd? Voi mennä huhti/toukokuulle.
 
Toimisiko tässä tapauksessa autolikkeen osalta virhevastuu? On käytetyissäkin vaikka nyt sinulla kilsoja onkin jo alla.
Olin jo miettimässä tuota virhevastuu juttua.

Mutta nyt taas latausluukku toimii, kun ulkona +1 tai 0 asteen lukemat. Mietin että onko vaan jotenkin jäätynyt latausluukun mekanismi ja siksi ei auennut, eikä mennyt kiinni sähköisesti?

Jep, ehdottomasti reklamaatiota myyjän suuntaan. Virhevastuu on pakottavaa lainsäädäntöä eikä siltä voi välttyä vetoamalla takuuehtoihin tai auton ikään/kilometreihin.

Menemättä enempää offtopicciin niin myöskään mikään yleismallinen "myydään korjattavaksi" klasuuli kauppakirjassa ei päde jos auton hinta ei vastaa sitä.
Kauppasopimuksessa luki pelkästään se, että 8 vuoden akkutakuu on jo loppunut.

Huoltoarvio latausluukulle olisi ollut 238€.

Screenshot_2025-01-24-16-26-11-87_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Tuo latausluukku on vähän tyyppivika. Joko sinne menee vettä ja jäätyy. Tai se joku tahi irtoaa tai pintaan tulee jäätä tai ei sitäkään vaan jotain kondensoituu sisälle niin luukku ei aukea uudemmissa kosketuksesta.

Näitä vaihdetaan aika usein 3/Y malleissa ainakin ja useasti per sama autokin.
 
Tuo latausluukku on vähän tyyppivika. Joko sinne menee vettä ja jäätyy. Tai se joku tahi irtoaa tai pintaan tulee jäätä tai ei sitäkään vaan jotain kondensoituu sisälle niin luukku ei aukea uudemmissa kosketuksesta.

Näitä vaihdetaan aika usein 3/Y malleissa ainakin ja useasti per sama autokin.
Jep, omassa '22 3:ssa on jo ainakin kerran vaihdettu pyytämättä muun huollon yhteydessä, ja nyt ollut jo pitkään rikki taas. Vähäpätöinen asia, kun käytän luukkua oven kahvasta tai sovelluksesta muutenkin, niin ei tuosta jaksa edes valittaa. Siinä kohtaa sitten kun takuu menossa umpeen.

E: tai siis, mulla se toimii kyllä sähköisesti, mutta kosketuksen tunnistus on sökönä.
 
Noissa videoissa ja kuvissa tuo takavalosysteemi näyttää hieman arveluttavalta. Livenä voi olla toisin ? Nyt kun "peräpelti" on ilman mitään pokkauksia, sekin näyttää ensihätään hieman tylyltä. Vaatii totuttelua hieman.

Yleensä se on näin , että hieman arveluttavat piirteet muuttuvat ajan saatossa hyviksi ja alussa hienot piirteet muttuvat tylsiksi. Tosin ei aina. Toivon ensimmäistä.

Mutta kiva tuo uudistus. Ja hyvä juttu kun nykyään on tapana tehdä sekä face- ja asslift. Ennentaannoin alan standardi oli pelkkä facelifti.
 
Näyttäisi USAssa saavan Lauch editioniin myös FSD paketin mukaan, saa valita värin, koukku myös mukaan ja saa valita vielä vanteet.
 
Joko ne globaalisti julkaisi ja rupes myymään?
Ihan mielenkiintoinen, katsoin pari kolme videota.
Jostain syystä pakko taas päästä koeajamaan kokeilemaan tiloja. Videoilla näyttää "isoslta", mutta silloin kun itse siihen telakat ja lastenistuimet laittoi, niin tuntui että ei ajamaan mahdu. On se päästävä kokeilemaan taas tuota, ei auta.
Pieneksi silti luulen ja model X taas kallis.

Uudempaa akkua olisin kyllä odottanut, vai minä vuonna tähän on akku julkaistu? Ilmalämpöpumpusta oliko mitään mainintaa missään, että onko mikään muuttunut, osaako joku spekseistä kattoa?

Onkohan ratin "stichaukset"/tikkaukset nyt paremmassa kohtaa, kuin Model 3 oli ainakin alkuunsa?
 
Alustan parannettu mutta tekniikka sama kuin vuodesta 2021 asti akkuineen. Toki revisioita on tullut.
Edit. Ratti näyttäisi samalta.
 
Viimeksi muokattu:
Muotoilu näyttää samalta kuin nykyisessä Y ssä. Ylöspäin kapeneva ilmapallo. Eli ruma on. Toivottavasti ominaisuuksia ja alustaa parannettu niin ei taas jää viimeiseksi autotesteissä.

Edit. Varsinkin kun santanderin valkoinen taas perus väriksi. Niitä riittää jo nykyään tuolla Prisman parkkipaikalla.
 
Joko ne globaalisti julkaisi ja rupes myymään?
Ihan mielenkiintoinen, katsoin pari kolme videota.
Jostain syystä pakko taas päästä koeajamaan kokeilemaan tiloja. Videoilla näyttää "isoslta", mutta silloin kun itse siihen telakat ja lastenistuimet laittoi, niin tuntui että ei ajamaan mahdu. On se päästävä kokeilemaan taas tuota, ei auta.
Pieneksi silti luulen ja model X taas kallis.

Uudempaa akkua olisin kyllä odottanut, vai minä vuonna tähän on akku julkaistu? Ilmalämpöpumpusta oliko mitään mainintaa missään, että onko mikään muuttunut, osaako joku spekseistä kattoa?

Onkohan ratin "stichaukset"/tikkaukset nyt paremmassa kohtaa, kuin Model 3 oli ainakin alkuunsa?
Vinkkinä, että Model X esittelyautoja saa aika usein (tälläkin hetkellä) alle 90k, mikä on sen kokoiseksi autoksi hyvinkin hinnoiteltu jos vertaa esim. Polestar 3, EX90 tai EV9. Meille MY jäi pieneksi ja nuo kaksi ensimmäistä ovat laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa kuin 20-40k kalliimmat EQE/EQS SUV: t jne. Suosittelen tutustumaan muihinkin vaihtoehtoihin.
 
Muotoilu näyttää samalta kuin nykyisessä Y ssä. Ylöspäin kapeneva ilmapallo. Eli ruma on. Toivottavasti ominaisuuksia ja alustaa parannettu niin ei taas jää viimeiseksi autotesteissä.

Edit. Varsinkin kun santanderin valkoinen taas perus väriksi. Niitä riittää jo nykyään tuolla Prisman parkkipaikalla.
Ei ainakaan Suomessa saa edes tilattua nyt kuin mustana ja hopeana...
 
Jos mustana niin oletettavasti ei tehdä autoa ainakaan Kiinassa kun siellä sitä ei saa ko. värillä (toki tämä aika oletettavaa oli että Berliinissä EU autot varmaan tehdään).
 
2025.2 softassa uutta akunesilämmitykseen liittyen:



"Ajoneuvosi tukee nyt muiden valmistajien pikalaturien esilämmitystä, vaikka niitä ei olisi laturiluettelossa. Aseta vain pikalaturi määränpääksi ja akun esilämmitys käynnistyy tarvittaessa automaattisesti lataustehon optimoimiseksi."

Ei ihan aukea itelle mitä tuo tarkoittaa.
 
Jos mustana niin oletettavasti ei tehdä autoa ainakaan Kiinassa kun siellä sitä ei saa ko. värillä (toki tämä aika oletettavaa oli että Berliinissä EU autot varmaan tehdään).
Eikös vuodesta 2023 suurin osa MY: stä ole tullut Berliinistä? Laatu ei siellä ole kyllä ollut yhtään sen parempaa, mitä kiinassa.
 
Eikös vuodesta 2023 suurin osa MY: stä ole tullut Berliinistä? Laatu ei siellä ole kyllä ollut yhtään sen parempaa, mitä kiinassa.

Juu, eiköhän Berliinistä ole tuon jälkeen tullut käytännössä kaikki. Mutta tässä lähinnä ajattelin josko launch edition mallit tulisivat vaikka poikkeuksena kaikki Kiinasta (mutta ilmeisesti tosiaan näin ei ole).

Mutta tosiaan pettymys tuo ettei oikeastaan sähköisesti mikään muuttunut. Sähköisesti kaatuvat takapenkit on kyllä turhin ominaisuus varsinkin kun olisivat manuaalisesti nopeammat. Sitten jos niitä voi edes-taakse säätää (kuten Ionic5:saa) niin sitten niistä on jotain oikeaa hyötyä (en nähnyt onko noin vai kippaavatko vain).
 
Ne lokinsiivet nyt eivät ole laatua nähneetkään. Sn uusinkin on aika kyseenalaista onko se muka parempi kuin vaikka uusin Y sisustaltaan. Väittäisin että on heikompi
Oletko käynyt Teslan showroomissa tutustumassa uusimpaan X: n? Kyllä siinä alkaa laatu olemaan kohdillaan verrattuna aikaisempien vuosien malleihin.
 
Ne lokinsiivet nyt eivät ole laatua nähneetkään. Sn uusinkin on aika kyseenalaista onko se muka parempi kuin vaikka uusin Y sisustaltaan. Väittäisin että on heikompi
Uuttuus ässää olen käynyt katsomassa ja epäilys myös, että uusin Y olisi ihan samaa tasoa tai jopa parempi.

Laaduksi lukisin senkin, että edes se vilkkuviiksi löytyy usimmasta yystä.
 
Uuttuus ässää olen käynyt katsomassa ja epäilys myös, että uusin Y olisi ihan samaa tasoa tai jopa parempi.

Laaduksi lukisin senkin, että edes se vilkkuviiksi löytyy usimmasta yystä.
Vaihdeviiksi ei ole niin suurimenetys, koska aina ennen ajoon lähtöä on kuitenkin käytävä täppäämässä ylinopeuspiipitin (ISA) kiinni näytöltä. Samalla ranneliikkeellä swaippaa vaihteen pesään tai antaa tekoälyn hoitaa menosuunnan valinta.
 
Mutta tosiaan pettymys tuo ettei oikeastaan sähköisesti mikään muuttunut. Sähköisesti kaatuvat takapenkit on kyllä turhin ominaisuus varsinkin kun olisivat manuaalisesti nopeammat. Sitten jos niitä voi edes-taakse säätää (kuten Ionic5:saa) niin sitten niistä on jotain oikeaa hyötyä (en nähnyt onko noin vai kippaavatko vain).
Ne takapenkit myös nousee takaisin pystyyn sähköisesti. Istuinkulmaa voi myös säätää. Nämä näkyy esim. tuossa Autogefühlin videossa loppupuolella.
 
Ne takapenkit myös nousee takaisin pystyyn sähköisesti. Istuinkulmaa voi myös säätää. Nämä näkyy esim. tuossa Autogefühlin videossa loppupuolella.

Nousee nousee, mutta täysin turha ominaisuus. Nehän siirtävät etupenkkejäkin tarvittaessa (ja kallistavat niitä eteenpäin), edelleen turhaa kikkailua. Istuinkulman säätö on jopa hivenen hyödyllinen, mutta aika perus ominaisuus nykymalleissa.

Markkinamiesten nopeimmat sähköiset takapenkit ovat sitten jo sitä itseään (kun manuaalisesti olisit jo perillä).
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
265 954
Viestejä
4 606 925
Jäsenet
75 717
Uusin jäsen
Rafa83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom