Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei varmaan ole mitään järkeä alkaa luetella niitä autoja, joissa penkkien kaatovipu kontissa on. Sen verran yleinen ominaisuus, jos kontti on pitkä. Lyhyissähän yhdet ja samat vivut riittää muutenkin. Kaatovipu jees, mutta ei siitö nyt sori vaan saa mitenköön erityistö premiumia aikaiseksi.Aika tyhjä postaus, jossain autoissa on jotain. Kysyin Weetabixilta.
Kysyin siksi, että tiedän Skodassa olevan manuaalisen kaadon takakontissa, mutta en tiedä missä muissa autoissa on. Jos on kabiinin puolelta, se ei vertaudu käytettävyydessä.
Ja jos puhutaan merkittävästi kalliimmista autoista, vertautuu aika huonosti.
Sama juttu sähköisen kaadon ja noston kanssa; jos tuplahintaiseen autoon saa ostaa lisävarusteena nopeammat, ei liene merkittävää Y-keskustelussa.
En myöskään ymmärrä tuota Teslan feature-priorisointia. Ymmärtäisin jos nuo takapenkin extrajutut olisivat jossain "professional taxi-packagessa" jonka voi viidellä tonnilla ruksia mukaan ja kaupantekijäisiksi saisi vahvemmat tukivarret jotka kestävät paremmin ammattiajon kilsat.
Kuvittelisin että nykyisen lainsäädännön aikana takana istutaan lähinnä isofixien ja korokkeiden kanssa, jolloin kaikki penkkeien sähkökaatelut, lämmitykset ja ilmastoinnit ovat valtaosalle takamatkustajista turhia.
Ottamatta kantaa Teslan featureihin, niin en ymmärrä miksi esim. ilmastointi olisi perheautoissa takana sen turhempi kuin edessä. Tottakai lastenkin mukavuudella on väliä tasan yhtä paljon kuin aikuisten.
Ainakin Saksassa ja Italiassa lasten on käytettävä istuimia 12v tai 150cm pituuteen asti. Se tarkoittaa nähdäkseni sitä, että valtaosa lapsiperheajasta mennään korokkeella joka tekee noista lämmittimistä turhia.Ottamatta kantaa Teslan featureihin, niin en ymmärrä miksi esim. ilmastointi olisi perheautoissa takana sen turhempi kuin edessä. Tottakai lastenkin mukavuudella on väliä tasan yhtä paljon kuin aikuisten.
Ja sitten tuo isofix hommeli, sehän on se harvinaisempi tapaus kun koskee vain ja ainostaan pientä hetkeä lapsiperheiden elämässä, sitten tulee pariksi vuodeksi jokin koroke ja viimeistään kouluun mennessä ne lapsetkin istuu ilman mitään apuvälineitä. Eli lapsiperheen arjessa autojen takapenkeillä istuu enemmän ihmisiä ilman apuvälineitä kuin niiden kanssa.
Nyt on siis kyse siitä että takapenkki itse on lämmitetty.Siis ilmastointihan viilentää koko auton ja onhan niitä monessa autossa suuttimia takanakin? Vai mitä tarkoitat tuolla?
Se että saa säädettyä omat zonet takapenkeillä on sitten eri asia, itselleni ei kovin tärkeä asia eikä tältä osin takapenkiltä kuulu kitinää mutta ehkä jossain taksikäytössä merkityksellistä.
Sama se Suomessa on. Isolla istuimella mennään ihan lapsesta riippuen 7-8 v asti ja siitö vielä korokkeella perään. Kahteen-kolmeen autoon sitö lapsiaikana joutuu penkeillä varautumaan, jos 3-5 v. välein vaihtaa. Vanhemmille lapsille takapenkin varustelu on ok. Jossain vaiheessa kehityskaarta on syytä saada joka ikinen toiminto takapenkin hallintalaitteista kytkettyä pois.Ainakin Saksassa ja Italiassa lasten on käytettävä istuimia 12v tai 150cm pituuteen asti. Se tarkoittaa nähdäkseni sitä, että valtaosa lapsiperheajasta mennään korokkeella joka tekee noista lämmittimistä turhia.
Penkkien automaattinen kaataminenkin on hankalaa jos pitää ensin käsin poistella noita korokkeita takaa.
Nyt on siis kyse siitä että takapenkki itse on lämmitetty.
edit: eipä niitä sentään ole ilmastoitu?
Suomessa raja on kait 135cm joka tulee vastaan tosiaan useita vuosia aiemmin?Sama se Suomessa on. Isolla istuimella mennään ihan lapsesta riippuen 7-8 v asti ja siitö vielä korokkeella perään. Kahteen-kolmeen autoon sitö lapsiaikana joutuu penkeillä varautumaan, jos 3-5 v. välein vaihtaa. Vanhemmille lapsille takapenkin varustelu on ok. Jossain vaiheessa kehityskaarta on syytä saada joka ikinen toiminto takapenkin hallintalaitteista kytkettyä pois.
Tuskin tuossa eu-alueella eroa on. 135-150 cm eroa voi tulla vuosi tai viisi, ihan lapsesta riippuu.Suomessa raja on kait 135cm joka tulee vastaan tosiaan useita vuosia aiemmin?
Laki määrää, että turvalaitetta/-istuinta pitää käyttää vähintään 135cm asti, mutta suositus on 150cm. Lähinnä se siis on vanhempien tyhmyyttä, jos heti 135cm tultua täyteen heitetään turvaistuin mäkeen. Meillä lapset istui aina tuonne noin neljänteen luokkaan asti istuimissa, koska ainakin itselle sen oman lapsen turvallisuus autoilleissa on kaikista tärkeintä.No suomessa rajat tulee tosiaan vastaan jo ennen kouluikää, jolloin enemmistön ajasta lapsiperheissä lapset istuu ilman mitään apuvälineitä autossa.
Aika hyvänä pelisääntönä on käytettyjen Teslojen kohdalla on ostaa uusin vuosimalli, mikä sopii budjettiin. Toki huomioiden takuuasiat.Käytetyn Tesla Model 3 hankinnasta kokemuksia:
Teslaan saa Teslan kautta Helvetian jatkotakuun tai sitten on toki Fragusta etc. Ajattelin itse ottaa aikanaan Helvetian jatkotakuun, taisi olla joku 1800 € 2 v./40tkm. Ainakaan takuuehdoissa ei rajata ilmalämpöpumppua ulkopuolelle.
Aika luotettavia noi on ollut, mutta ilmalämpöpumppu on se heikoin lenkki Model 3 autoissa vm. 2021 - eteenpäin ja yleisesti alustan osia alkaa mennä 80tkm jälkeen - riippuen kuskin vauhdikkuudesta varmastikin. Highland arvoitus. Itse en ostaisi Model 3 kuin 2021 tai uudempana, koska laatu on mennyt joka vuosi parempaan suuntaan, kannattaa ajaa noita uudempia ja sitten verrata vanhempaan, eron suuruus subjektiivinen tekijä. Uudemmissa on myös edessä akustiikkalasit ja myös tuulilasin etureunan lämmitys, ettei pyyhkijät jäädy, sekä oliko nyt vain uudemmissa matriisivalot - joillekin näillä ei ole mitään väliä toki.
Älä nyt ihan paskaa puhu. Sulla ei taida olla yhtään käsitystä minkä kokoisia lapset ovat keskimäärin koulun aloittaessa?No suomessa rajat tulee tosiaan vastaan jo ennen kouluikää, jolloin enemmistön ajasta lapsiperheissä lapset istuu ilman mitään apuvälineitä autossa.
Tuossa 2021 Model kolmosessa on myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Sekä tosiaan matriisivalot.Käytetyn Tesla Model 3 hankinnasta kokemuksia:
Teslaan saa Teslan kautta Helvetian jatkotakuun tai sitten on toki Fragusta etc. Ajattelin itse ottaa aikanaan Helvetian jatkotakuun, taisi olla joku 1800 € 2 v./40tkm. Ainakaan takuuehdoissa ei rajata ilmalämpöpumppua ulkopuolelle.
Aika luotettavia noi on ollut, mutta ilmalämpöpumppu on se heikoin lenkki Model 3 autoissa vm. 2021 - eteenpäin ja yleisesti alustan osia alkaa mennä 80tkm jälkeen - riippuen kuskin vauhdikkuudesta varmastikin. Highland arvoitus. Itse en ostaisi Model 3 kuin 2021 tai uudempana, koska laatu on mennyt joka vuosi parempaan suuntaan, kannattaa ajaa noita uudempia ja sitten verrata vanhempaan, eron suuruus subjektiivinen tekijä. Uudemmissa on myös edessä akustiikkalasit ja myös tuulilasin etureunan lämmitys, ettei pyyhkijät jäädy, sekä oliko nyt vain uudemmissa matriisivalot - joillekin näillä ei ole mitään väliä toki.
Hyviä uudistuksia Y:ssä. Etukamerassa se pesuri, lisäksi lämmitys. Takatilojen muunneltavuus hyvällä tasolla.
Myski vielä vaihtoon, niin olisi harkinnassa:
Helvetian ehdoissa ei ollut kai Fraguksen kaltaista rajausta.Tuossa 2021 Model kolmosessa on myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Sekä tosiaan matriisivalot.
Jatkotakuu kattaa lämpöpumpun, mutta pelkästään sen. Eli jos siinä samalla hajoaa koko lämpöpumppu järjestelmä, niin takuu korvaa vain sen lämpöpumpun hinnan. Loput jää itselle maksettavaksi.
Onko tästä jotain lähdettä, että Fragus electric korvasi kompuran etc.?Fragus Electric korvaa, mutta on oltava nimenomaan tuo Electric vakuutus. Ryhmässä on ollut hiljattain keskustelua, Fraguksen toisenlainen vakuutus korvas kompressorin, mut kaikki tingeltangeli meni käyttäjän maksettavaksi. Toisella ryhmäläisellä oli mennyt sen electricin alle kaikki pumppurempassa.
Mattamusta olisi kovin hieno ainakin omasta mielestä.CT vaatii kyllä teipit pintaan. Aika monta nähnyt ja aina metallipintainen ruma mun silmään
![]()
Suomeen lämmitetty ratti tuli 05/2021 tuotujen autojen mukana kuten myös ainakin varmasti uudistuneet sisäpaneelit. Sitä ennen oli jo uudistukset mutta esim. ovipaneelit olivat vanhaa ja lämmitettyä rattia ei ollut.Tuossa 2021 Model kolmosessa on myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Sekä tosiaan matriisivalot.
Jatkotakuu kattaa lämpöpumpun, mutta pelkästään sen. Eli jos siinä samalla hajoaa koko lämpöpumppu järjestelmä, niin takuu korvaa vain sen lämpöpumpun hinnan. Loput jää itselle maksettavaksi.
Kiillotettuna aika veikeän näköinenCT vaatii kyllä teipit pintaan. Aika monta nähnyt ja aina metallipintainen ruma mun silmään
![]()
Kauhean näköinen. Paljas paljon kivempi. Jos oikeasti haluaisi meikata niin maalaisi mustaksi tai valkoiseksi.CT vaatii kyllä teipit pintaan. Aika monta nähnyt ja aina metallipintainen ruma mun silmään
![]()
Eipä tuo parhaan näköinen teippaus ole, mutta näin ton starship teipatun eilen. Kuvissa metallipinta näyttää hyvältä, mutta luonnossa kauhea mun silmään. Makuasioista ei voi tosin kuin väitellä.Kauhean näköinen. Paljas paljon kivempi. Jos oikeasti haluaisi meikata niin maalaisi mustaksi tai valkoiseksi.
Lähinnä noita "starbase" yms tekstejä kritisöin. Ilman niitä hieno.Eipä tuo parhaan näköinen teippaus ole, mutta näin ton starship teipatun eilen. Kuvissa metallipinta näyttää hyvältä, mutta luonnossa kauhea mun silmään kun. Makuasioista ei voi tosin kuin väitellä.
Sähköisesti kaatuvat takapenkit vs. vaihteenvalitsin, niin ei liene hirveän montaa, joka valitsisi ensimmäisenMutta tosiaan pettymys tuo ettei oikeastaan sähköisesti mikään muuttunut. Sähköisesti kaatuvat takapenkit on kyllä turhin ominaisuus varsinkin kun olisivat manuaalisesti nopeammat. Sitten jos niitä voi edes-taakse säätää (kuten Ionic5:saa) niin sitten niistä on jotain oikeaa hyötyä (en nähnyt onko noin vai kippaavatko vain).
Varmasti aika moni valitsisi sähköisesti kaatuvat penkit. Ei se vaihteen swaippaaminen ruudulta nyt niin vaikeaa/työläämpää ole. Varsinkin jos tekoäly hoitaa homman. Ja muutenkin se ylinopeuspiipitin on kuitenkin sieltä näytöltä käytävä täppäämässä mutelle...Sähköisesti kaatuvat takapenkit vs. vaihteenvalitsin, niin ei liene hirveän montaa, joka valitsisi ensimmäisen
Noh, Tesla gonna Tesla..
Noinkohan ? Montahan kertaa vuodessa keskimäärin kaadetaan takapenkkejä ? ( vs. vaihdetaan vaihdetta ) Mitähän ongelmaa tällä sähköistämisellä on taas ratkottu ?Varmasti aika moni valitsisi sähköisesti kaatuvat penkit. Ei se vaihteen swaippaaminen ruudulta nyt niin vaikeaa/työläämpää ole.
Jos siellä on turvaistuimia, tulee ne taas ottaa pois jolloin samalla sitten kaataa manuaalisestikin penkin. Ehkä Kiinassa tämä on joku juttu minkä takia se on autoon laitettu sähköisesti säätyvät takapenkit?Noinkohan ? Montahan kertaa vuodessa keskimäärin kaadetaan takapenkkejä ? ( vs. vaihdetaan vaihdetta ) Mitähän ongelmaa tällä sähköistämisellä on taas ratkottu ?
Monissa autoissa ylipäätään tehdään välillä hieman kyseenalaisia/tarpeettomia (sähköisiä)ratkaisuja vain sen takia että niin voidaan tehdä. Ja sitten jätetään tekemättä sellaisia asioita joita olisi oikeasti hyvä /tarpeellinen ratkaista. Pätee vähän kaikkiin nykyautoihin. Kai tämä on sitten sitä kehitystä ?
ööö ? Kerro lisää. Miten toi toimii.Takaluukun avaus jalan heilautuksella? Toki tämä on nyt korvattu/tehty puhelimen tunnistuksella
Varmaan idea on käyttää sitä autoshiftiä eli auto tekee puolestasi menosuunnan valinnan. Tämähän osaa jo vaihella menosuuntaa kun vekslaa vaikka pieneen ruutuun parkkiin missä pitää vaihdella D ja R väliä.Noinkohan ? Montahan kertaa vuodessa keskimäärin kaadetaan takapenkkejä ? ( vs. vaihdetaan vaihdetta ) Mitähän ongelmaa tällä sähköistämisellä on taas ratkottu ?
Eli siis sähköllä nousevat ja laskevat ikkunat, sähkösesti säädettävät etupenkit, sähköllä säädettävät peilit, sähköllä nouseva ja sulkeutuva kontinluukku jne on turhaa kun nekin voidaan hoitaa kyllä käsipelillä..?Monissa autoissa ylipäätään tehdään välillä hieman kyseenalaisia/tarpeettomia (sähköisiä)ratkaisuja vain sen takia että niin voidaan tehdä. Ja sitten jätetään tekemättä sellaisia asioita joita olisi oikeasti hyvä /tarpeellinen ratkaista. Pätee vähän kaikkiin nykyautoihin. Kai tämä on sitten sitä kehitystä ?
Teslassa toimii UWB tekniikalla.ööö ? Kerro lisää. Miten toi toimii.
Aika monessa on jalan heilautus tuettuna eli käytät jalkaa takapuskurin alla niin takaluukku aukeaa tai sulkeutuu tilanteen mukaan.ööö ? Kerro lisää. Miten toi toimii.
Aika monessa on jalan heilautus tuettuna eli käytät jalkaa takapuskurin alla niin takaluukku aukeaa tai sulkeutuu tilanteen mukaan.
Teslassa on UWB eli se taas aistii jos puhelin on x aikaa takaluukun kohdalla ja avaa mutta vaatii puhelimelta tuen mitä taas ei kaikilla ole.
Noissa potkuhommissahan voi vaikka liukkaalla tai huonon tasapainon omaava horjahtaa ja kaatua.
En nyt tietenkään ihan perusasiota tarkoittanut.Eli siis sähköllä nousevat ja laskevat ikkunat, sähkösesti säädettävät etupenkit, sähköllä säädettävät peilit, sähköllä nouseva ja sulkeutuva kontinluukku jne on turhaa kun nekin voidaan hoitaa kyllä käsipelillä..?
ok, kiitos selvennyksestä. Ihan fiksu ajatus. Teslalla ei sitten norkoilla turhaan takakontin edessäTeslassa on UWB eli se taas aistii jos puhelin on x aikaa takaluukun kohdalla ja avaa mutta vaatii puhelimelta tuen mitä taas ei kaikilla ole.
Noissa potkuhommissahan voi vaikka liukkaalla tai huonon tasapainon omaava horjahtaa ja kaatua.
Ai "hieman" kyseenalaisia/tarpeettomia... En tykkäisi ajatella näin kyynisesti, mutta kyllähän tämä täysin tarpeettoman elektrosälän lisääminen (funktionaalisten manuaalivipujen tilalle) tuoksahtaa autovalmistajien siirtymältä kohti tulevaisuutta, jossa polttovehkeiden lukemattomat vikakohteet eivät jonakin päivänä enää tuo voita leivälle.Monissa autoissa ylipäätään tehdään välillä hieman kyseenalaisia/tarpeettomia (sähköisiä)ratkaisuja vain sen takia että niin voidaan tehdä. Ja sitten jätetään tekemättä sellaisia asioita joita olisi oikeasti hyvä /tarpeellinen ratkaista. Pätee vähän kaikkiin nykyautoihin. Kai tämä on sitten sitä kehitystä ?
Voisihan tuon käsinkin säätää, mutta ihan kätevää että auto tunnistaa kuljettajan ja säätää penkin ja ratin kohdalleen samalla kun avaa oven. Toki aika turhaa jos ajaa autollaan aina itse.Tosin ykkössijaa se ei ehkä voittaisi. Omasta mielestä kaikkein älyttömin on ratin etäisyyksien sähköinen säätö (esim. EV6). For real?! Itse ostin nykyisen autoni 4 vuotta sitten ja sen rattia on säädetty tasan yhden kerran. Ja niillekin jotka joutuvat usein säätämään rattia (esim. pariskunnat), veikkaan että manuaalinen ratin nykäisy oikeaan kohtaan on vähintään 5x nopeampi kuin odotella servon jurnutusta.
Jaa niin tuohan menee tietysti muistitoiminnolla. No sitten ehkä jollain tasolla ymmärrän. Mutta mieluummin manuaalinen silti.Voisihan tuon käsinkin säätää, mutta ihan kätevää että auto tunnistaa kuljettajan ja säätää penkin ja ratin kohdalleen samalla kun avaa oven. Toki aika turhaa jos ajaa autollaan aina itse.
Juujuu ja mullakin nappaa välillä naapurin sepon asetukset kun samaan aikaan lähdetään aamulla töihin...En ole itse pääsyt kokeilemaan miten hyvin tunnistaa eri kuskit mutta joillakin menee ristiin tai ei ota oikeaa profiilia jos mennään ns. yhdessä autoon.