Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos mustana niin oletettavasti ei tehdä autoa ainakaan Kiinassa kun siellä sitä ei saa ko. värillä (toki tämä aika oletettavaa oli että Berliinissä EU autot varmaan tehdään).
Luulisi että EU:ssa tehdään niin ei tule tulleja maksettavaksi? Tietysti jos ei kapasiteetti riitä niin sitten ei riitä, mutta varmaan pyrkimys tehdä kaikki EU:ssa myytävät EU:ssa?
 
Nousee nousee, mutta täysin turha ominaisuus. Nehän siirtävät etupenkkejäkin tarvittaessa (ja kallistavat niitä eteenpäin), edelleen turhaa kikkailua. Istuinkulman säätö on jopa hivenen hyödyllinen, mutta aika perus ominaisuus nykymalleissa.

Markkinamiesten nopeimmat sähköiset takapenkit ovat sitten jo sitä itseään (kun manuaalisesti olisit jo perillä).
Selvästi makuasia, omaan käyttöön kyllä kelpaisi hyvin tuollaiset.

Pakko kyllä kysyä kahta asiaa, kun en itse ole kartalla:
Missä autossa on nopeimmat sähköiset takapenkit?
Missä autoissa on käsikäyttö kontin puolelta?
 
Selvästi makuasia, omaan käyttöön kyllä kelpaisi hyvin tuollaiset.

Pakko kyllä kysyä kahta asiaa, kun en itse ole kartalla:
Missä autossa on nopeimmat sähköiset takapenkit?
Missä autoissa on käsikäyttö kontin puolelta?
En muista nähneeni tai kuulleeni ennen Teslaa että muissa olisi sähköistä penkkiä. Varmaan on jossakin.

Aika monessa autossa on manuaalinen avaus takana. Esim. VW autot jne. Mersussa ja BMW ainakin. Eli sinällään se ei ole uutta. Yssakin taitaa olla myös manuaaliset.

Oli ennen sähköautoja manuaaliset kaadot.
 
En muista nähneeni tai kuulleeni ennen Teslaa että muissa olisi sähköistä penkkiä. Varmaan on jossakin.

Aika monessa autossa on manuaalinen avaus takana. Esim. VW autot jne. Mersussa ja BMW ainakin. Eli sinällään se ei ole uutta. Yssakin taitaa olla myös manuaaliset.

Oli ennen sähköautoja manuaaliset kaadot.
Aika tyhjä postaus, jossain autoissa on jotain. Kysyin Weetabixilta.

Kysyin siksi, että tiedän Skodassa olevan manuaalisen kaadon takakontissa, mutta en tiedä missä muissa autoissa on. Jos on kabiinin puolelta, se ei vertaudu käytettävyydessä.
Ja jos puhutaan merkittävästi kalliimmista autoista, vertautuu aika huonosti.

Sama juttu sähköisen kaadon ja noston kanssa; jos tuplahintaiseen autoon saa ostaa lisävarusteena nopeammat, ei liene merkittävää Y-keskustelussa.
 
Eikös EV-9 ja IONIQ 9 ole, samoin tietysti joku iX ja EQS SUV.

Sähköllä nousevat penkit siis.
 
Aika tyhjä postaus, jossain autoissa on jotain. Kysyin Weetabixilta.

Kysyin siksi, että tiedän Skodassa olevan manuaalisen kaadon takakontissa, mutta en tiedä missä muissa autoissa on. Jos on kabiinin puolelta, se ei vertaudu käytettävyydessä.
Ja jos puhutaan merkittävästi kalliimmista autoista, vertautuu aika huonosti.

Sama juttu sähköisen kaadon ja noston kanssa; jos tuplahintaiseen autoon saa ostaa lisävarusteena nopeammat, ei liene merkittävää Y-keskustelussa.
Ei varmaan ole mitään järkeä alkaa luetella niitä autoja, joissa penkkien kaatovipu kontissa on. Sen verran yleinen ominaisuus, jos kontti on pitkä. Lyhyissähän yhdet ja samat vivut riittää muutenkin. Kaatovipu jees, mutta ei siitö nyt sori vaan saa mitenköön erityistö premiumia aikaiseksi.

Autogefuhlin videossa se sanottiin hyvin, ihmeellistä minimalisointia ja kustannusten säästöä kuskin paikan ominaisuuksissa ja sitten pistävät sähköistä takapenkin kaatoa ja pikkunäyttöä taakse. Ei ihan linjakasta. Epäilivät, että Kiinan myynti vaatii kaikkea turhaa perseensuristinta.
 
Kiinan ehdoillahan Tesla näitä ominaisuuksia tuo. Siellähän on myös paljon nopeampi sykli esim. appien kanssa. On karaokea, enemmän pelejä jne. Lisäksi paremmat navigointi kuvineen ja ohjauksineen.
 
En myöskään ymmärrä tuota Teslan feature-priorisointia. Ymmärtäisin jos nuo takapenkin extrajutut olisivat jossain "professional taxi-packagessa" jonka voi viidellä tonnilla ruksia mukaan ja kaupantekijäisiksi saisi vahvemmat tukivarret jotka kestävät paremmin ammattiajon kilsat.

Kuvittelisin että nykyisen lainsäädännön aikana takana istutaan lähinnä isofixien ja korokkeiden kanssa, jolloin kaikki penkkeien sähkökaatelut, lämmitykset ja ilmastoinnit ovat valtaosalle takamatkustajista turhia.
 
Käytetyn Tesla Model 3 hankinnasta kokemuksia:

Teslaan saa Teslan kautta Helvetian jatkotakuun tai sitten on toki Fragusta etc. Ajattelin itse ottaa aikanaan Helvetian jatkotakuun, taisi olla joku 1800 € 2 v./40tkm. Ainakaan takuuehdoissa ei rajata ilmalämpöpumppua ulkopuolelle.

Aika luotettavia noi on ollut, mutta ilmalämpöpumppu on se heikoin lenkki Model 3 autoissa vm. 2021 - eteenpäin ja yleisesti alustan osia alkaa mennä 80tkm jälkeen - riippuen kuskin vauhdikkuudesta varmastikin. Highland arvoitus. Itse en ostaisi Model 3 kuin 2021 tai uudempana, koska laatu on mennyt joka vuosi parempaan suuntaan, kannattaa ajaa noita uudempia ja sitten verrata vanhempaan, eron suuruus subjektiivinen tekijä. Uudemmissa on myös edessä akustiikkalasit ja myös tuulilasin etureunan lämmitys, ettei pyyhkijät jäädy, sekä oliko nyt vain uudemmissa matriisivalot - joillekin näillä ei ole mitään väliä toki.
 
En myöskään ymmärrä tuota Teslan feature-priorisointia. Ymmärtäisin jos nuo takapenkin extrajutut olisivat jossain "professional taxi-packagessa" jonka voi viidellä tonnilla ruksia mukaan ja kaupantekijäisiksi saisi vahvemmat tukivarret jotka kestävät paremmin ammattiajon kilsat.

Kuvittelisin että nykyisen lainsäädännön aikana takana istutaan lähinnä isofixien ja korokkeiden kanssa, jolloin kaikki penkkeien sähkökaatelut, lämmitykset ja ilmastoinnit ovat valtaosalle takamatkustajista turhia.

Ottamatta kantaa Teslan featureihin, niin en ymmärrä miksi esim. ilmastointi olisi perheautoissa takana sen turhempi kuin edessä. Tottakai lastenkin mukavuudella on väliä tasan yhtä paljon kuin aikuisten.

Ja sitten tuo isofix hommeli, sehän on se harvinaisempi tapaus kun koskee vain ja ainostaan pientä hetkeä lapsiperheiden elämässä, sitten tulee pariksi vuodeksi jokin koroke ja viimeistään kouluun mennessä ne lapsetkin istuu ilman mitään apuvälineitä. Eli lapsiperheen arjessa autojen takapenkeillä istuu enemmän ihmisiä ilman apuvälineitä kuin niiden kanssa.
 
Ottamatta kantaa Teslan featureihin, niin en ymmärrä miksi esim. ilmastointi olisi perheautoissa takana sen turhempi kuin edessä. Tottakai lastenkin mukavuudella on väliä tasan yhtä paljon kuin aikuisten.

Siis ilmastointihan viilentää koko auton ja onhan niitä monessa autossa suuttimia takanakin? Vai mitä tarkoitat tuolla?

Se että saa säädettyä omat zonet takapenkeillä on sitten eri asia, itselleni ei kovin tärkeä asia eikä tältä osin takapenkiltä kuulu kitinää mutta ehkä jossain taksikäytössä merkityksellistä.
 
Ottamatta kantaa Teslan featureihin, niin en ymmärrä miksi esim. ilmastointi olisi perheautoissa takana sen turhempi kuin edessä. Tottakai lastenkin mukavuudella on väliä tasan yhtä paljon kuin aikuisten.

Ja sitten tuo isofix hommeli, sehän on se harvinaisempi tapaus kun koskee vain ja ainostaan pientä hetkeä lapsiperheiden elämässä, sitten tulee pariksi vuodeksi jokin koroke ja viimeistään kouluun mennessä ne lapsetkin istuu ilman mitään apuvälineitä. Eli lapsiperheen arjessa autojen takapenkeillä istuu enemmän ihmisiä ilman apuvälineitä kuin niiden kanssa.
Ainakin Saksassa ja Italiassa lasten on käytettävä istuimia 12v tai 150cm pituuteen asti. Se tarkoittaa nähdäkseni sitä, että valtaosa lapsiperheajasta mennään korokkeella joka tekee noista lämmittimistä turhia.

Penkkien automaattinen kaataminenkin on hankalaa jos pitää ensin käsin poistella noita korokkeita takaa.
Siis ilmastointihan viilentää koko auton ja onhan niitä monessa autossa suuttimia takanakin? Vai mitä tarkoitat tuolla?

Se että saa säädettyä omat zonet takapenkeillä on sitten eri asia, itselleni ei kovin tärkeä asia eikä tältä osin takapenkiltä kuulu kitinää mutta ehkä jossain taksikäytössä merkityksellistä.
Nyt on siis kyse siitä että takapenkki itse on lämmitetty.

edit: eipä niitä sentään ole ilmastoitu?
 
Ainakin Saksassa ja Italiassa lasten on käytettävä istuimia 12v tai 150cm pituuteen asti. Se tarkoittaa nähdäkseni sitä, että valtaosa lapsiperheajasta mennään korokkeella joka tekee noista lämmittimistä turhia.

Penkkien automaattinen kaataminenkin on hankalaa jos pitää ensin käsin poistella noita korokkeita takaa.

Nyt on siis kyse siitä että takapenkki itse on lämmitetty.

edit: eipä niitä sentään ole ilmastoitu?
Sama se Suomessa on. Isolla istuimella mennään ihan lapsesta riippuen 7-8 v asti ja siitö vielä korokkeella perään. Kahteen-kolmeen autoon sitö lapsiaikana joutuu penkeillä varautumaan, jos 3-5 v. välein vaihtaa. Vanhemmille lapsille takapenkin varustelu on ok. Jossain vaiheessa kehityskaarta on syytä saada joka ikinen toiminto takapenkin hallintalaitteista kytkettyä pois.
 
Sama se Suomessa on. Isolla istuimella mennään ihan lapsesta riippuen 7-8 v asti ja siitö vielä korokkeella perään. Kahteen-kolmeen autoon sitö lapsiaikana joutuu penkeillä varautumaan, jos 3-5 v. välein vaihtaa. Vanhemmille lapsille takapenkin varustelu on ok. Jossain vaiheessa kehityskaarta on syytä saada joka ikinen toiminto takapenkin hallintalaitteista kytkettyä pois.
Suomessa raja on kait 135cm joka tulee vastaan tosiaan useita vuosia aiemmin?
 
No suomessa rajat tulee tosiaan vastaan jo ennen kouluikää, jolloin enemmistön ajasta lapsiperheissä lapset istuu ilman mitään apuvälineitä autossa.

Ja kyllä meillä on takana samat lämmitetyt penkit kuin edessäkin eikä tulisis mieleenikään ettei olisi. Sama koskee ilmastoinnin suuttimia jotka on todella tärkeät olla myös takana kun ennenvanhaan autoissa oli suuttimia vain edessä niin kesällä takana oli kuuma ja aikuisilla edessä kylmä ja talvella toistepäin. Onneksi kehitys on kehittynyt.
 
No suomessa rajat tulee tosiaan vastaan jo ennen kouluikää, jolloin enemmistön ajasta lapsiperheissä lapset istuu ilman mitään apuvälineitä autossa.
Laki määrää, että turvalaitetta/-istuinta pitää käyttää vähintään 135cm asti, mutta suositus on 150cm. Lähinnä se siis on vanhempien tyhmyyttä, jos heti 135cm tultua täyteen heitetään turvaistuin mäkeen. Meillä lapset istui aina tuonne noin neljänteen luokkaan asti istuimissa, koska ainakin itselle sen oman lapsen turvallisuus autoilleissa on kaikista tärkeintä.
 
Käytetyn Tesla Model 3 hankinnasta kokemuksia:

Teslaan saa Teslan kautta Helvetian jatkotakuun tai sitten on toki Fragusta etc. Ajattelin itse ottaa aikanaan Helvetian jatkotakuun, taisi olla joku 1800 € 2 v./40tkm. Ainakaan takuuehdoissa ei rajata ilmalämpöpumppua ulkopuolelle.

Aika luotettavia noi on ollut, mutta ilmalämpöpumppu on se heikoin lenkki Model 3 autoissa vm. 2021 - eteenpäin ja yleisesti alustan osia alkaa mennä 80tkm jälkeen - riippuen kuskin vauhdikkuudesta varmastikin. Highland arvoitus. Itse en ostaisi Model 3 kuin 2021 tai uudempana, koska laatu on mennyt joka vuosi parempaan suuntaan, kannattaa ajaa noita uudempia ja sitten verrata vanhempaan, eron suuruus subjektiivinen tekijä. Uudemmissa on myös edessä akustiikkalasit ja myös tuulilasin etureunan lämmitys, ettei pyyhkijät jäädy, sekä oliko nyt vain uudemmissa matriisivalot - joillekin näillä ei ole mitään väliä toki.
Aika hyvänä pelisääntönä on käytettyjen Teslojen kohdalla on ostaa uusin vuosimalli, mikä sopii budjettiin. Toki huomioiden takuuasiat.
 
Käytetyn Tesla Model 3 hankinnasta kokemuksia:

Teslaan saa Teslan kautta Helvetian jatkotakuun tai sitten on toki Fragusta etc. Ajattelin itse ottaa aikanaan Helvetian jatkotakuun, taisi olla joku 1800 € 2 v./40tkm. Ainakaan takuuehdoissa ei rajata ilmalämpöpumppua ulkopuolelle.

Aika luotettavia noi on ollut, mutta ilmalämpöpumppu on se heikoin lenkki Model 3 autoissa vm. 2021 - eteenpäin ja yleisesti alustan osia alkaa mennä 80tkm jälkeen - riippuen kuskin vauhdikkuudesta varmastikin. Highland arvoitus. Itse en ostaisi Model 3 kuin 2021 tai uudempana, koska laatu on mennyt joka vuosi parempaan suuntaan, kannattaa ajaa noita uudempia ja sitten verrata vanhempaan, eron suuruus subjektiivinen tekijä. Uudemmissa on myös edessä akustiikkalasit ja myös tuulilasin etureunan lämmitys, ettei pyyhkijät jäädy, sekä oliko nyt vain uudemmissa matriisivalot - joillekin näillä ei ole mitään väliä toki.
Tuossa 2021 Model kolmosessa on myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Sekä tosiaan matriisivalot.

Jatkotakuu kattaa lämpöpumpun, mutta pelkästään sen. Eli jos siinä samalla hajoaa koko lämpöpumppu järjestelmä, niin takuu korvaa vain sen lämpöpumpun hinnan. Loput jää itselle maksettavaksi.
 
Fragus Electric korvaa, mutta on oltava nimenomaan tuo Electric vakuutus. Ryhmässä on ollut hiljattain keskustelua, Fraguksen toisenlainen vakuutus korvas kompressorin, mut kaikki tingeltangeli meni käyttäjän maksettavaksi. Toisella ryhmäläisellä oli mennyt sen electricin alle kaikki pumppurempassa.
 
Tuossa 2021 Model kolmosessa on myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Sekä tosiaan matriisivalot.

Jatkotakuu kattaa lämpöpumpun, mutta pelkästään sen. Eli jos siinä samalla hajoaa koko lämpöpumppu järjestelmä, niin takuu korvaa vain sen lämpöpumpun hinnan. Loput jää itselle maksettavaksi.
Helvetian ehdoissa ei ollut kai Fraguksen kaltaista rajausta.
 
On/oli vaan helvetin kallis ja kilometreiltään lyhytkestoinen, muutaman päivän katselin, puntaroin sekä pohdin ja kuitenkin ajoin ajatuksissani kilometrit ohi hankintamahdollisuudesta. :comp:

(Helvetia)
 
Fragus Electric korvaa, mutta on oltava nimenomaan tuo Electric vakuutus. Ryhmässä on ollut hiljattain keskustelua, Fraguksen toisenlainen vakuutus korvas kompressorin, mut kaikki tingeltangeli meni käyttäjän maksettavaksi. Toisella ryhmäläisellä oli mennyt sen electricin alle kaikki pumppurempassa.
Onko tästä jotain lähdettä, että Fragus electric korvasi kompuran etc.?

Takuuehdoissa on tämä:
Sopimus ei kata muuta kuin kohdassa 8 määritellyt komponentit, Sopimukseen sisältymättömän komponentin aiheuttamaa seurannaisvaurioita, eikä myöskään Sopimukseen sisältyvien komponenttien aiheuttamia seurannaisvaurioita. Mikäli rikkoutunutta tai viallista komponenttia ei ole yksilöity kohdassa 8, ei se silloin sisälly tähän Sopimukseen.

Minä muistelen, että joku FB:ssä kertoi, että meni ilppi paskaksi ja kappas, sanoivat, että on seurannaisvaurio osasta X joka ei kuulu takuuseen. Ei korvata.

Akkutakuuasioissa kannattaa muistaa, että jos takuu ei kata niitä osia joilla akkukotelon tiiveys saavutetaan, niin kosteusvauriot jäänevät pois takuun piiristä. Vanhoissa Model S malleissa oli juuri näitä kosteusongelmia.

Fraguksen ehdot ovat selvemmät kuin Helvetian, sentään lueteltu komponenti läpi mitä korvataan.
 
Tjoo, pitää nostaa kättä. 🖖🏻

Me luemme ilmeisesti samaa Model Y ryhmän keskustelua, mutta muistin väärin ja sopimusehtoja selaten se on kuten sanoit.
 
CT vaatii kyllä teipit pintaan. Aika monta nähnyt ja aina metallipintainen ruma mun silmään
1737913595394.jpeg
 
Tuossa 2021 Model kolmosessa on myös lämmitettävä ratti ja sähköinen takaluukku. Sekä tosiaan matriisivalot.

Jatkotakuu kattaa lämpöpumpun, mutta pelkästään sen. Eli jos siinä samalla hajoaa koko lämpöpumppu järjestelmä, niin takuu korvaa vain sen lämpöpumpun hinnan. Loput jää itselle maksettavaksi.
Suomeen lämmitetty ratti tuli 05/2021 tuotujen autojen mukana kuten myös ainakin varmasti uudistuneet sisäpaneelit. Sitä ennen oli jo uudistukset mutta esim. ovipaneelit olivat vanhaa ja lämmitettyä rattia ei ollut.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 101
Viestejä
4 612 033
Jäsenet
75 738
Uusin jäsen
e4zY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom