Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Hyviä uudistuksia Y:ssä. Etukamerassa se pesuri, lisäksi lämmitys. Takatilojen muunneltavuus hyvällä tasolla.

Myski vielä vaihtoon, niin olisi harkinnassa:

 
Kameroihin liittyen. Olen huomannut että etukamera pysyy paljon paremmassa kunnossa kuin takakamera, vaikka siinä ei ole mitään pesuria. Takakamerassa on pesuri , mutta vaikka sitä käyttää , etukameran kuva on aina "puhtaampi". Hieman outo juttu etukamera pysyy ittekseen hyvin puhtaana. Lämmitykset saisi olla kaikissa autoissa vakiona, ainakin pohjolaversioissa..
 
Etukamerahan on ylhäällä taustapeilin yhteydessä ja tuulilasin pyyhkimet hoitaa näkyvyyden.



Inhimillisen pituinen video.
 
Oho. Vanha Y oli mielestäni aivan järkyttävän näköinen eikä vähiten siksi, että sen korkeus suhteessa keulansa profiilin sattui syvälle sieluun. Pakko sanoa, että tämä näyttää nyt paljon paremmalta. Ei oma pala kakkua, mutta ei erotu myöskään mitenkään negatiivisessa valossa, jos vertaa muihin tylsiin, mutta persoonattomiin SUV:eihin, joita tuntuu olevan noin 80% suomen autokannasta.
 
Mikähän on ollut syynä että kun tuli vilkkuviiksi niin siihen olisi saanut pyyhkijät helposti/pesuneste. Mutta jätetty pois.
 
Mikähän on ollut syynä että kun tuli vilkkuviiksi niin siihen olisi saanut pyyhkijät helposti/pesuneste. Mutta jätetty pois.
Rattinappi halvempi, viiksi pidetty mahdollisimman yksinkertaisena/halpuutettuna? Ei kai tuolla niin väliä ole, pääasia että on vilkkuviiksi. Rattinappi toimii varmasti pyyhkijöille ihan hyvin.
 
Rattinappi halvempi, viiksi pidetty mahdollisimman yksinkertaisena/halpuutettuna? Ei kai tuolla niin väliä ole, pääasia että on vilkkuviiksi. Rattinappi toimii varmasti pyyhkijöille ihan hyvin.
Voi valmistaa samaa rattia hiluineen kuin kolmoseen.
 
Viiksestä voi ehkä todeta, että kuitenkin kuluttajapalaute vaikuttaa; kunhan sitä annetaan tarpeeksi ja äänekkäästi.

Jopa Teslaan.
 
Saas nähdä tuleeko Kolmoseenkin tämän myötä vilkkuviiksi takaisin. Pitäisin aika todennäköisenä, koska olisi vähän hassua jos model Y olisi Teslan malliston ainoa viiksekäs auto.

Oma veikkaus, että kolmoseen palaa viiksi, jolloin molemmissa rahvaanmalleissa on se, kun taas kalliimmat X, S ja CT jatkavat viiksettömällä linjallaan.
 
Saas nähdä tuleeko Kolmoseenkin tämän myötä vilkkuviiksi takaisin. Pitäisin aika todennäköisenä, koska olisi vähän hassua jos model Y olisi Teslan malliston ainoa viiksekäs auto.

Oma veikkaus, että kolmoseen palaa viiksi, jolloin molemmissa rahvaanmalleissa on se, kun taas kalliimmat X, S ja CT jatkavat viiksettömällä linjallaan.
Jos tuo osa missä ratti/viiksi on kiinni on sama kolmosessa ja yyssä niin luulisi, että kolmoseen tulee myös viiksi koska lienee halvempaa valmistaa vain yhdenlaista osaa vaikka siinä onkin tuo viiksi enemmän? Viiksen hinta varmaan jokusen euron, mutta erilaisen osan valmistamisen hinta varmaan paljon kovempi?
 
Vertaatko nyt nykyisen Perffin hintaan vai edellisen Y:n johonkin vanhaan hintaan?

Tällä hetkellä LR AWD Y on 6500€ halvempi kuin uusi, jos ei huomioida noita boosteja yms.

Eikö fiksumpaa ole verrata kuitenkin vanhan hintaa samoilla "varusteilla" kuin uusi? Tällöin hinta on aika lähellä samaa.
 
Eikö fiksumpaa ole verrata kuitenkin vanhan hintaa samoilla "varusteilla" kuin uusi? Tällöin hinta on aika lähellä samaa.
Niin, nythän on vain joku launch malli myynnissä jossa tulee väkisin maksullinen väri ja jotain muuta. Mutta kohta kun kaikki mallit ovat saatavilla niin hinta lienee ~sama kuin vanhalla mallilla. Nuo samat hommat jos lisäisi tähän vanhaan malliin niin hinta olisi aika lähelle sama.
 
Tunnin mittainen esittely / läpikäynti uudesta Model Y:stä:


Tullut jokunen esittelyvideo tsekattua ja tästä kyseisestä videosta lähinnä tuli itsellä mieleen ettei maininnut mm. takakontin ja kattoikkunan välistä paneelin muotoilua kun edellisessä mallissa joillakin se pää kopsahti siihen. Ratin tikkaus näyttää hieman muuttuneen sisemmälle vs nykyinen 3 ratin tikkaus on suoraan vastapuolella. Lämmitetty etukamera pesun lisäksi. Takapenkit kumollaan ehkä hieman tasaisempi ruuma?

Joka tapauksessa paljon nippeliuudistuksia ja Suomi hinta pysynee samoissa jos vertaa laukaisu mallin varusteet jopa 7.5-8ke enemmän riippuen väristä minkä valitsee ja siinä nyt hintalisää pakotettuna 6.5ke eli 19" nakeilla, perusväri ja noita badge ja valokilkkeitä siellä 55ke hinnassa kunnes tippuu vuoden päästä hinta? Liekö tuo wanhan erän price drop alkaa helmikuun puolivälissä kun alkaa tulemaan uutta, mutta mitenkä pitkään menee että alkaa Berliinistä tulla karvalakit ja perus awd? Voi mennä huhti/toukokuulle.
 
Toimisiko tässä tapauksessa autolikkeen osalta virhevastuu? On käytetyissäkin vaikka nyt sinulla kilsoja onkin jo alla.
Olin jo miettimässä tuota virhevastuu juttua.

Mutta nyt taas latausluukku toimii, kun ulkona +1 tai 0 asteen lukemat. Mietin että onko vaan jotenkin jäätynyt latausluukun mekanismi ja siksi ei auennut, eikä mennyt kiinni sähköisesti?

Jep, ehdottomasti reklamaatiota myyjän suuntaan. Virhevastuu on pakottavaa lainsäädäntöä eikä siltä voi välttyä vetoamalla takuuehtoihin tai auton ikään/kilometreihin.

Menemättä enempää offtopicciin niin myöskään mikään yleismallinen "myydään korjattavaksi" klasuuli kauppakirjassa ei päde jos auton hinta ei vastaa sitä.
Kauppasopimuksessa luki pelkästään se, että 8 vuoden akkutakuu on jo loppunut.

Huoltoarvio latausluukulle olisi ollut 238€.

Screenshot_2025-01-24-16-26-11-87_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg
 
Tuo latausluukku on vähän tyyppivika. Joko sinne menee vettä ja jäätyy. Tai se joku tahi irtoaa tai pintaan tulee jäätä tai ei sitäkään vaan jotain kondensoituu sisälle niin luukku ei aukea uudemmissa kosketuksesta.

Näitä vaihdetaan aika usein 3/Y malleissa ainakin ja useasti per sama autokin.
 
Tosiaan uudessa MYssä on Tesla logo ainoastaan kiinan markkinoilla konepellissä. Muualla maailmassa antaa designin puhua.

 
Tuo latausluukku on vähän tyyppivika. Joko sinne menee vettä ja jäätyy. Tai se joku tahi irtoaa tai pintaan tulee jäätä tai ei sitäkään vaan jotain kondensoituu sisälle niin luukku ei aukea uudemmissa kosketuksesta.

Näitä vaihdetaan aika usein 3/Y malleissa ainakin ja useasti per sama autokin.
Jep, omassa '22 3:ssa on jo ainakin kerran vaihdettu pyytämättä muun huollon yhteydessä, ja nyt ollut jo pitkään rikki taas. Vähäpätöinen asia, kun käytän luukkua oven kahvasta tai sovelluksesta muutenkin, niin ei tuosta jaksa edes valittaa. Siinä kohtaa sitten kun takuu menossa umpeen.

E: tai siis, mulla se toimii kyllä sähköisesti, mutta kosketuksen tunnistus on sökönä.
 
Noissa videoissa ja kuvissa tuo takavalosysteemi näyttää hieman arveluttavalta. Livenä voi olla toisin ? Nyt kun "peräpelti" on ilman mitään pokkauksia, sekin näyttää ensihätään hieman tylyltä. Vaatii totuttelua hieman.

Yleensä se on näin , että hieman arveluttavat piirteet muuttuvat ajan saatossa hyviksi ja alussa hienot piirteet muttuvat tylsiksi. Tosin ei aina. Toivon ensimmäistä.

Mutta kiva tuo uudistus. Ja hyvä juttu kun nykyään on tapana tehdä sekä face- ja asslift. Ennentaannoin alan standardi oli pelkkä facelifti.
 
Näyttäisi USAssa saavan Lauch editioniin myös FSD paketin mukaan, saa valita värin, koukku myös mukaan ja saa valita vielä vanteet.
 
Joko ne globaalisti julkaisi ja rupes myymään?
Ihan mielenkiintoinen, katsoin pari kolme videota.
Jostain syystä pakko taas päästä koeajamaan kokeilemaan tiloja. Videoilla näyttää "isoslta", mutta silloin kun itse siihen telakat ja lastenistuimet laittoi, niin tuntui että ei ajamaan mahdu. On se päästävä kokeilemaan taas tuota, ei auta.
Pieneksi silti luulen ja model X taas kallis.

Uudempaa akkua olisin kyllä odottanut, vai minä vuonna tähän on akku julkaistu? Ilmalämpöpumpusta oliko mitään mainintaa missään, että onko mikään muuttunut, osaako joku spekseistä kattoa?

Onkohan ratin "stichaukset"/tikkaukset nyt paremmassa kohtaa, kuin Model 3 oli ainakin alkuunsa?
 
Alustan parannettu mutta tekniikka sama kuin vuodesta 2021 asti akkuineen. Toki revisioita on tullut.
Edit. Ratti näyttäisi samalta.
 
Viimeksi muokattu:
Muotoilu näyttää samalta kuin nykyisessä Y ssä. Ylöspäin kapeneva ilmapallo. Eli ruma on. Toivottavasti ominaisuuksia ja alustaa parannettu niin ei taas jää viimeiseksi autotesteissä.

Edit. Varsinkin kun santanderin valkoinen taas perus väriksi. Niitä riittää jo nykyään tuolla Prisman parkkipaikalla.
 
Joko ne globaalisti julkaisi ja rupes myymään?
Ihan mielenkiintoinen, katsoin pari kolme videota.
Jostain syystä pakko taas päästä koeajamaan kokeilemaan tiloja. Videoilla näyttää "isoslta", mutta silloin kun itse siihen telakat ja lastenistuimet laittoi, niin tuntui että ei ajamaan mahdu. On se päästävä kokeilemaan taas tuota, ei auta.
Pieneksi silti luulen ja model X taas kallis.

Uudempaa akkua olisin kyllä odottanut, vai minä vuonna tähän on akku julkaistu? Ilmalämpöpumpusta oliko mitään mainintaa missään, että onko mikään muuttunut, osaako joku spekseistä kattoa?

Onkohan ratin "stichaukset"/tikkaukset nyt paremmassa kohtaa, kuin Model 3 oli ainakin alkuunsa?
Vinkkinä, että Model X esittelyautoja saa aika usein (tälläkin hetkellä) alle 90k, mikä on sen kokoiseksi autoksi hyvinkin hinnoiteltu jos vertaa esim. Polestar 3, EX90 tai EV9. Meille MY jäi pieneksi ja nuo kaksi ensimmäistä ovat laatuvaikutelmaltaan samaa tasoa kuin 20-40k kalliimmat EQE/EQS SUV: t jne. Suosittelen tutustumaan muihinkin vaihtoehtoihin.
 
Muotoilu näyttää samalta kuin nykyisessä Y ssä. Ylöspäin kapeneva ilmapallo. Eli ruma on. Toivottavasti ominaisuuksia ja alustaa parannettu niin ei taas jää viimeiseksi autotesteissä.

Edit. Varsinkin kun santanderin valkoinen taas perus väriksi. Niitä riittää jo nykyään tuolla Prisman parkkipaikalla.
Ei ainakaan Suomessa saa edes tilattua nyt kuin mustana ja hopeana...
 
Jos mustana niin oletettavasti ei tehdä autoa ainakaan Kiinassa kun siellä sitä ei saa ko. värillä (toki tämä aika oletettavaa oli että Berliinissä EU autot varmaan tehdään).
 
2025.2 softassa uutta akunesilämmitykseen liittyen:



"Ajoneuvosi tukee nyt muiden valmistajien pikalaturien esilämmitystä, vaikka niitä ei olisi laturiluettelossa. Aseta vain pikalaturi määränpääksi ja akun esilämmitys käynnistyy tarvittaessa automaattisesti lataustehon optimoimiseksi."

Ei ihan aukea itelle mitä tuo tarkoittaa.
 
Jos mustana niin oletettavasti ei tehdä autoa ainakaan Kiinassa kun siellä sitä ei saa ko. värillä (toki tämä aika oletettavaa oli että Berliinissä EU autot varmaan tehdään).
Eikös vuodesta 2023 suurin osa MY: stä ole tullut Berliinistä? Laatu ei siellä ole kyllä ollut yhtään sen parempaa, mitä kiinassa.
 
Eikös vuodesta 2023 suurin osa MY: stä ole tullut Berliinistä? Laatu ei siellä ole kyllä ollut yhtään sen parempaa, mitä kiinassa.

Juu, eiköhän Berliinistä ole tuon jälkeen tullut käytännössä kaikki. Mutta tässä lähinnä ajattelin josko launch edition mallit tulisivat vaikka poikkeuksena kaikki Kiinasta (mutta ilmeisesti tosiaan näin ei ole).

Mutta tosiaan pettymys tuo ettei oikeastaan sähköisesti mikään muuttunut. Sähköisesti kaatuvat takapenkit on kyllä turhin ominaisuus varsinkin kun olisivat manuaalisesti nopeammat. Sitten jos niitä voi edes-taakse säätää (kuten Ionic5:saa) niin sitten niistä on jotain oikeaa hyötyä (en nähnyt onko noin vai kippaavatko vain).
 
Ne lokinsiivet nyt eivät ole laatua nähneetkään. Sn uusinkin on aika kyseenalaista onko se muka parempi kuin vaikka uusin Y sisustaltaan. Väittäisin että on heikompi
Oletko käynyt Teslan showroomissa tutustumassa uusimpaan X: n? Kyllä siinä alkaa laatu olemaan kohdillaan verrattuna aikaisempien vuosien malleihin.
 
Ne lokinsiivet nyt eivät ole laatua nähneetkään. Sn uusinkin on aika kyseenalaista onko se muka parempi kuin vaikka uusin Y sisustaltaan. Väittäisin että on heikompi
Uuttuus ässää olen käynyt katsomassa ja epäilys myös, että uusin Y olisi ihan samaa tasoa tai jopa parempi.

Laaduksi lukisin senkin, että edes se vilkkuviiksi löytyy usimmasta yystä.
 
Uuttuus ässää olen käynyt katsomassa ja epäilys myös, että uusin Y olisi ihan samaa tasoa tai jopa parempi.

Laaduksi lukisin senkin, että edes se vilkkuviiksi löytyy usimmasta yystä.
Vaihdeviiksi ei ole niin suurimenetys, koska aina ennen ajoon lähtöä on kuitenkin käytävä täppäämässä ylinopeuspiipitin (ISA) kiinni näytöltä. Samalla ranneliikkeellä swaippaa vaihteen pesään tai antaa tekoälyn hoitaa menosuunnan valinta.
 
Mutta tosiaan pettymys tuo ettei oikeastaan sähköisesti mikään muuttunut. Sähköisesti kaatuvat takapenkit on kyllä turhin ominaisuus varsinkin kun olisivat manuaalisesti nopeammat. Sitten jos niitä voi edes-taakse säätää (kuten Ionic5:saa) niin sitten niistä on jotain oikeaa hyötyä (en nähnyt onko noin vai kippaavatko vain).
Ne takapenkit myös nousee takaisin pystyyn sähköisesti. Istuinkulmaa voi myös säätää. Nämä näkyy esim. tuossa Autogefühlin videossa loppupuolella.
 
Ne takapenkit myös nousee takaisin pystyyn sähköisesti. Istuinkulmaa voi myös säätää. Nämä näkyy esim. tuossa Autogefühlin videossa loppupuolella.

Nousee nousee, mutta täysin turha ominaisuus. Nehän siirtävät etupenkkejäkin tarvittaessa (ja kallistavat niitä eteenpäin), edelleen turhaa kikkailua. Istuinkulman säätö on jopa hivenen hyödyllinen, mutta aika perus ominaisuus nykymalleissa.

Markkinamiesten nopeimmat sähköiset takapenkit ovat sitten jo sitä itseään (kun manuaalisesti olisit jo perillä).
 
Jos mustana niin oletettavasti ei tehdä autoa ainakaan Kiinassa kun siellä sitä ei saa ko. värillä (toki tämä aika oletettavaa oli että Berliinissä EU autot varmaan tehdään).
Luulisi että EU:ssa tehdään niin ei tule tulleja maksettavaksi? Tietysti jos ei kapasiteetti riitä niin sitten ei riitä, mutta varmaan pyrkimys tehdä kaikki EU:ssa myytävät EU:ssa?
 
Nousee nousee, mutta täysin turha ominaisuus. Nehän siirtävät etupenkkejäkin tarvittaessa (ja kallistavat niitä eteenpäin), edelleen turhaa kikkailua. Istuinkulman säätö on jopa hivenen hyödyllinen, mutta aika perus ominaisuus nykymalleissa.

Markkinamiesten nopeimmat sähköiset takapenkit ovat sitten jo sitä itseään (kun manuaalisesti olisit jo perillä).
Selvästi makuasia, omaan käyttöön kyllä kelpaisi hyvin tuollaiset.

Pakko kyllä kysyä kahta asiaa, kun en itse ole kartalla:
Missä autossa on nopeimmat sähköiset takapenkit?
Missä autoissa on käsikäyttö kontin puolelta?
 
Selvästi makuasia, omaan käyttöön kyllä kelpaisi hyvin tuollaiset.

Pakko kyllä kysyä kahta asiaa, kun en itse ole kartalla:
Missä autossa on nopeimmat sähköiset takapenkit?
Missä autoissa on käsikäyttö kontin puolelta?
En muista nähneeni tai kuulleeni ennen Teslaa että muissa olisi sähköistä penkkiä. Varmaan on jossakin.

Aika monessa autossa on manuaalinen avaus takana. Esim. VW autot jne. Mersussa ja BMW ainakin. Eli sinällään se ei ole uutta. Yssakin taitaa olla myös manuaaliset.

Oli ennen sähköautoja manuaaliset kaadot.
 
En muista nähneeni tai kuulleeni ennen Teslaa että muissa olisi sähköistä penkkiä. Varmaan on jossakin.

Aika monessa autossa on manuaalinen avaus takana. Esim. VW autot jne. Mersussa ja BMW ainakin. Eli sinällään se ei ole uutta. Yssakin taitaa olla myös manuaaliset.

Oli ennen sähköautoja manuaaliset kaadot.
Aika tyhjä postaus, jossain autoissa on jotain. Kysyin Weetabixilta.

Kysyin siksi, että tiedän Skodassa olevan manuaalisen kaadon takakontissa, mutta en tiedä missä muissa autoissa on. Jos on kabiinin puolelta, se ei vertaudu käytettävyydessä.
Ja jos puhutaan merkittävästi kalliimmista autoista, vertautuu aika huonosti.

Sama juttu sähköisen kaadon ja noston kanssa; jos tuplahintaiseen autoon saa ostaa lisävarusteena nopeammat, ei liene merkittävää Y-keskustelussa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 275
Viestejä
4 863 895
Jäsenet
78 636
Uusin jäsen
Magusnaps

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom