Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aika yllättävä veto, että vilkkuviiksi palasi. Mitähän tunteita tämä herättää kolmosen omistajissa.... Eipä asialle enää mitää voi, mutta ainakin itselleni Teslan edustajakin sanoi viime kesänä miten tuleva Y tulee olemaan varmasti samoilla rattivilkuilla. Tällöin yksi kolmosen ostoa estävä tekijä oli nämä rattivilkut.
 
Aika yllättävä veto, että vilkkuviiksi palasi.
Eipä tuo nyt yllättävää ole. Tavallisille ihmisille kun näitä autoja tehdään.

Tällöin yksi kolmosen ostoa estävä tekijä oli nämä rattivilkut.
Voivat hyvinkin tuoda viikset myös kolmoseen kun kerran ovat järkiinsä tulleet. Niinhän se yokekin tuli ja meni.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan ristiriitaisia, kun sitä ehdittiin jo niin puolustella, että napit ratissa toimii niin hyvin, että viiksi on turha. Tulevaisuus on viiksetön ja mitänäitänytoli
Jos 3 jää ilman viikseä, niin se on kyllä huono ratkaisu. Eli kai tuo viiksi muutos tulee siihenkin (että ei syö myyntiä).
 
Teslan aikaisempien toimien perusteella pitäisin hyvin todennäköisenä, että jatkossa kolmostakin saa viiksillä ja mahdolisesti joku retrofit tulee myös jo myytyihin Highlandeihin. Varsinkin vilkkuviiksen poistaminen oli äärimmäisen epäsuosittu temppu kaikkien muiden paitsi kovimpien Tesla-fanipoikien keskuudessa ja osaltaan kontribuoi itsellänikin Teslan skippaamiseen (ei toki mitenkään merkittävin tekijä), vaikka pidinkin aika todennäköisenä että joutuvat perumaan visionsa vilkuttomasta tulevaisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös jollain ole / oli käytössä ohjauspyörä jossa keskiosa pysyy koko ajan paikallaan ? Siinähän tuollainen nappivilkku voisi jotenkin edes toimia.
 
Eikös jollain ole / oli käytössä ohjauspyörä jossa keskiosa pysyy koko ajan paikallaan ? Siinähän tuollainen nappivilkku voisi jotenkin edes toimia.
Sitikkahan noita kiintokeskiöitä harrasti. Jonkun pätkän moisella ajanut ja hieman ristiriitaiset tuntemukset, lähinnä kun joutui irrottamaan käden ratista painamista varten, jos ratti ei ole suorassa. Eli vilkun kanssa oltais ihan samassa kömpelyydessä kuin ratin mukana pyörivissä, toki sillä erolla että tuossa ei tarvitsisi miettiä mihin suuntaan sitä vilkkua nyt pitää painaa, jos ratti on puoli kierrosta ympäri.
 
Onko siis varmaa, että viiksi tulee Euroopan Model Y:n? Eikös jonnekin Australiaan ollut aiemminkin jotain erityiskikkareita?
Teslan kohdalla mikään ei ole täysin varmaa ennen kuin auto on edessäsi. Kannattaa pitää siitä kiinni niin ei tule pettymyksiä. Edes myyjätkään eivät aina tiedä sen enempää, kuin mitä internetissä on mainittu.
 
Jos viiksi tulee takaisin, tässähän on potenttiaalinen vaihtoehto. Keväällä pitäisi auto kattella.
Saa nähdä tuleeko ensimmäiset autot hieman kalliimmalla hinnalla? Muualla tulee isommat vanteet, ulkoväri ja acceleration boost niihin ensimmäisiin. Ja vasta hieman myöhemmin tulisi tilattavaksi myös se hinnat alkaen malli.

Melko turhia nuo kaikki, paitsi ehkä ulkoväri.
 
Ei autoon pituutta ole tullut minnekään mikä tiloja olisi kasvattanut, ainoastaan puskurit ovat edessä ja takana pidemmät. Kuvassa pystyviivat auttamaan hahmottamista, että minne tullut lisää senttejä.

modely.jpg

Sama autohan se on...
 
Jos 3 jää ilman viikseä, niin se on kyllä huono ratkaisu. Eli kai tuo viiksi muutos tulee siihenkin (että ei syö myyntiä).

Kolmoseen viiksi ja hatchback rakenne takakonttiin, niin voisin harkita. Y on aivan liian iso auto, kolmonenkin vähän siinä ja siinä, mutta koiria sillä ei kuskata.
 
Kolmoseen viiksi ja hatchback rakenne takakonttiin, niin voisin harkita. Y on aivan liian iso auto, kolmonenkin vähän siinä ja siinä, mutta koiria sillä ei kuskata.

Jos Y:stä tulisi lyhyempi malli (esim. keulassa on selvästikin ylimääräistä tilaa kun siellä on se frunkki eli jos siitä sais vaikka 25cm pois ja sitten takaa toiset 25cm pois pituutta) niin olis kyllä mukavan kokoinen auto.

Sitten kun vielä sisään saisi tosiaan sekä vilkkuviiksen, että suunnanvalitsin viiksen ja mukavat sähköiset kangaspenkit, sadetunnistimen pyyhkijöille, kunnon adaptiivisen vakkarin ja Applen CarPlayn niin aika vaikea olisi autoa vastustaa.
 
Kolmoseen viiksi ja hatchback rakenne takakonttiin, niin voisin harkita. Y on aivan liian iso auto, kolmonenkin vähän siinä ja siinä, mutta koiria sillä ei kuskata.

Samat ajatukset. Kolmonen olisi muuten sopivan kokoinen, mutta kontin luukku on surkea ja tappaa käytettävyyden. Hatchback olisi todella kova, mutta vielä parempi olisi farkku. Semmoinen jos tulisi niin ostaisin niin vitusti! Lupaan, daddy Elon pls?

1736770121478.png
 
Jos Y:stä tulisi lyhyempi malli (esim. keulassa on selvästikin ylimääräistä tilaa kun siellä on se frunkki eli jos siitä sais vaikka 25cm pois ja sitten takaa toiset 25cm pois pituutta) niin olis kyllä mukavan kokoinen auto.

Sitten kun vielä sisään saisi tosiaan sekä vilkkuviiksen, että suunnanvalitsin viiksen ja mukavat sähköiset kangaspenkit, sadetunnistimen pyyhkijöille, kunnon adaptiivisen vakkarin ja Applen CarPlayn niin aika vaikea olisi autoa vastustaa.
Kuvailitko just ID.3:n :D
 
Tyhmä kysymys, tietämättä yhtään miten autotehtaat toimii, mutta tuon mukaan autonrakentajille kerrotaan maantaina, että te muuten alatte tekemään uutta autoa huomenna vanhan sijaan. Eiköhän se teiltä ihan hyvin onnistu ? Kyllä te osaatte. :)
 
Minuutin tik-tok video ja kyllä se siitä. Sitä tietysti voisi kuvitella, että perehdytystarve on otettu huomioon. Olisiko se tässä tilanteessa sitten niin pieni, että ei mene aikaa?
 
Vanhoista pyyhkijänsulista tuli raitoja, niin ostin Biltemasta uudet. Tosi helppo oli ne laittaa Model ässään.

Ehkä aiheellista uusia myös raitisilmasuodatin, kun ne sulatkin oli jo selkeästi vanhat. Auto siis 2016 90D FL. Täytyy varmaan Motonetistä käydä selvittämässä, että mikä suodatin olisi sopiva. Sekä etsiä asennusohje.


-----
Kesää varten löytyi 20" vanteet ja eturenkaat 500€ hintaan. Vanteet piti olla alunperin 19", mutta myyjä oli laittanut hieman väärät tiedot. Vielä melko hyvät sopivaa kokoa olevat takarenkaatkin löytyi (10" vanne). Ei ollut ainakaan hinnalla pilattu 40€/2kpl.

Uudet kun olisi 285€/kpl.
 
Ne suodattimet on sen verran halpoja Teslalla itsellään, että tee huoltopyyntö ja rangeri tulee ne vaihtamaan.
 
Ne suodattimet on sen verran halpoja Teslalla itsellään, että tee huoltopyyntö ja rangeri tulee ne vaihtamaan.
Totta. Täytyy harkita sitäkin. Tosin itse haluaisin räpeltää paikalleen, kun aika pieni vaiva.

Täytyy sekin selvittää, että montako raitisilmasuodatinta siinä FL 2016 ässässä oikein on.

Edit:
Yksi suodatin vaan.
 
Viimeksi muokattu:

Uudessa y mallissa viidesosa vähempi tiemelua ja tuulensuhinaa sekä puolet vähemmän värinöitä/tärinää tienpinnasta. Luultavasti ne samat konin jouset mitä Highlandissa ja gigavalut paranneltuna rakenteelliseen akkuun juntattuna.
Tuolla maininta selkeästi suuremmasta frunkista, mutta pitänee odotella manuaalia, että tietää litrat.
 
Paljonko Y myi Kiinassa? Sehän oli Kiinan myydyin malli jo 2023 (456000 kappaletta ja rapiat päälle). No googletin ja näköjään 480000 ja rapiat päälle. 5% kasvu ihan ok (vuonna 23 +24%).
 
"To start producing" viittaa kyllä kovasti tuotantoon, mutta mikä lie ollut sanoma alkuperäiskielellä.
Tuossa handelsblattin kolumnissa että haluaa tuotantoon tiistaina ei toki takaa että sieltä puskee heti 5k/week tuotannolla vaan lähinnä että koeponnistaa tuotantolinjoja. Jos noita useita tuhansia autoja alkaa lojumaan parkkiksella perjantaihin mennessä niin eiköhän se konfiguraattori avaudu tilaukselle.
 
Yhdysvalloissa viime vuonna luonnollisesti Teslat myivät hyvin. Huomion arvoista on se että Cybertruck oli koko vuoden tilastoissa #5, vaikka CT valmistus alkoi hitaasti mutta kiihtyi loppuvuotta kohden. Tälle vuodelle siis povaan että Cybertruck on TOP3 joukossa.

 
Siellä kuitenkin oli pitkä myyntijono jo valmiina. En lähtisi cyberin myynnin lentoon lähtöä vielä julistamaan. Q4:saa myytiin noita kuitenkin vähemmän kuin Q3:saa, huolimatta että hinnasta poistettiin se foundation osuus (eli 20000 dollaria).

Mielenkiinnolla odotan miten Q1:ssä noita myydään. Mahdolliset tullit saattavat tietty sekoittaa jenkeissä, mutta taitaa tuo segmentti olla vähiten niistä kärsivä.
 
Huomion arvoista on se että Cybertruck oli koko vuoden tilastoissa #5, vaikka CT valmistus alkoi hitaasti mutta kiihtyi loppuvuotta kohden. Tälle vuodelle siis povaan että Cybertruck on TOP3 joukossa.

CT:n myynti sakkasi about täysin Q3 lopussa ja koko Q4:n. En keksi miksi nousisi ensi vuonna kun koko odotuslista (miljoonia) on jo syöty eikä tunnu kelpaavan.
 
Saako tuolta puhelinapista mitään järkevää tietoa ulos siitä koska tiketti on tehty? Eli olen tehnyt tiketin, mutta siihen ei nyt ole vastattu mitään enkä ole saanut aikaa varattua. Menee takuurajan kilsat kohta yli, eli jos jotain sattuukin ja Tesla poistaa tiketin/ei vastaa siihen niin millä todistan että tiketti oli tehty kun takuu oli vielä voimassa?
 
Saako tuolta puhelinapista mitään järkevää tietoa ulos siitä koska tiketti on tehty? Eli olen tehnyt tiketin, mutta siihen ei nyt ole vastattu mitään enkä ole saanut aikaa varattua. Menee takuurajan kilsat kohta yli, eli jos jotain sattuukin ja Tesla poistaa tiketin/ei vastaa siihen niin millä todistan että tiketti oli tehty kun takuu oli vielä voimassa?
Ota screenshotti siitä tiketistä. Metatieto kyllä kertoo, että screenshotti on otettu kun takuu oli voimassa.
 
Saako tuolta puhelinapista mitään järkevää tietoa ulos siitä koska tiketti on tehty? Eli olen tehnyt tiketin, mutta siihen ei nyt ole vastattu mitään enkä ole saanut aikaa varattua. Menee takuurajan kilsat kohta yli, eli jos jotain sattuukin ja Tesla poistaa tiketin/ei vastaa siihen niin millä todistan että tiketti oli tehty kun takuu oli vielä voimassa?
Tuliko siitä alkuperäisen tiketin laatimisesta vahvistustekstari tai sähköposti? Sen vastaanottoajankohta varmaan toimii myös todisteena.
 
Omasta mielestä oli pettymys tämä Y:n facelift. Varsinkin takapää näyttää jotenkin oudolle. Mielestäni olisi ollut tyylikkäämpi samoilla valopäivityksillä kuin highland kolmonen.

Se hyvä tuossa kuitenkin on, että autot erottuvat toisistaan ja nyt uuteen kolmoseen ei kyllästy ulkonäön puolesta niin nopeasti.
 
Tuliko siitä alkuperäisen tiketin laatimisesta vahvistustekstari tai sähköposti? Sen vastaanottoajankohta varmaan toimii myös todisteena.
Ei tule mitään tekstaria tai mailia. Voi tuolta tietysti screenshotin ottaa, muttei siinä oikein näy mitään järkevää. Taidan laittaa tiketin kautta viestin asiasta, että tiketti on tehty kilsat on nyt xx xxx km. Ja siitä sitten vielä screenshotti. Kun nyt helposti menee tuo 80 000 km yli jos eivät kohta reagoi.
 
Omasta mielestä oli pettymys tämä Y:n facelift. Varsinkin takapää näyttää jotenkin oudolle. Mielestäni olisi ollut tyylikkäämpi samoilla valopäivityksillä kuin highland kolmonen.

Se hyvä tuossa kuitenkin on, että autot erottuvat toisistaan ja nyt uuteen kolmoseen ei kyllästy ulkonäön puolesta niin nopeasti.
Omasta mielestä näyttää nyt erittäin hyvältä ja nyt varsinkin valkoisena joka oli mielestäni muumimammamaisin väri legacy Y:ssä

my.jpg
myf.jpg
 
Osaako joku kertoa, pystyykö 7 paikkaisen Model Y:n kolmannelle riville eli takapenkille laittamaan lastenistuimen selkä menosuuntaan ja löytyneekö jostain videoa tai kuvaa moisesta suoritteesta? Onko siellä isofixejä tms. keinoa kiinnittää jotenkin?

Tavoite: keskirivin takapenkille 2x lastenistuinta, keskipenkki alhaalla koko ajan tai melko säännöllisesti, ja takapenkillä eli kolmannella rivillä ois sitten yks lastensistuin selkä menosuuntaan, jonne sijoittaminen käytännössä takakontin kautta. Ksittääkseni ei voi käyttää "tavanomaista kulkureittiä" kolmannelle riville, jos lastenistuimet keskirivillä..

Onko jollain jo 7-paikkainen Y ajossa, tai arviota että onnistuuko sinne taakse sijoittaa istuinta selkä menosuuntaan, vai onko selkänoja liian nopeasti vastassa ts. ei mahdu?

Ei toki loppuelämää noin, mutta jos X vuotta...... On vaan niin paljon halvempi tuo Y rangeensa nähden, kuin joku ID Buzz tms..
 
Ei kyllä onnistu. :D

Model X kuuspaikkaisena on parempi kiinnostuksen kohde. Saksasta löytyy valikoimaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 816
Viestejä
4 587 854
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom