Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos siinä kotikulmilla sattuu olemaan joku Type2-laturi niin se voi olla ihan toimiva ratkaisu myös? Sitten jos voi latailla kotona matkalaturilla pistorasiasta niin avot.
Ihan tuhoon tuomittu ajatus aina arpoa onko se vapaana vai ei. Ja kauanko siinä saa pysäköidä. Jos käyttää viikossa 10 h autossa, niin siihen ei taatusti kaipaa toista kymmäntä tuntia laturin kanssa tuskailua.
 
Kiitoksia paljon vastauksista!

Joo menee hankalaksi tuon kanssa kun ei oikein ole mahdollisuutta kotilataukseen.

Koti pihalla ei voi ladata kun se on yleinen tie. Parkkipirkko muistuttaa kyllä asiasta sitten
 
Kiitoksia paljon vastauksista!

Joo menee hankalaksi tuon kanssa kun ei oikein ole mahdollisuutta kotilataukseen.

Koti pihalla ei voi ladata kun se on yleinen tie. Parkkipirkko muistuttaa kyllä asiasta sitten
Komppaan kyllä tässä, että ilman kotilatausta on vähän tuskaa. Ajattelin, että hyvin pärjää julkisella, mutta oli se kyllä aika työlästä aina ajella julkiselle ja istua siellä se 20-30 minuuttia ja odotella latausta. Kun ajeli sieltä kotiin, niin 8% akusta häipyi jo siinä. Kun taloyhtiöön tuli lataussysteemi (eParking), niin vaikka se on 16A lataus, niin on se kyllä helpottanut elämää ja uudelleen en tuohon julkiseen rumbaan lähtisi.
 
Joo turha se on itseään sähköautolla kiusata jos ei kotona voi ladata. Vaikka monet muuta väittää niin ei se oikeastaan miltään ominaisuuksiltaan ole vastaavan tasoista bensa/dieselautoa parempi. (toki suomen autoverotus hieman vääristää että mikä on se vastaavan tasoinen, verottomia hintoja kun katsoo niin aika hulppean dieselinkin saa perus sähkiksen hinnalla).
 
Näkemyksesi ontuu sillä juuri kukaan sähköön vaihtanut ei halua, eikä vaihda, takaisin minnekään polttoaineen kanssa tuhertamista vaativaan autoiluun.

Sähköauto on kaikessa parempi, sen haaste on energiavarastonsa pienuus.
 
Kiitoksia paljon vastauksista!

Joo menee hankalaksi tuon kanssa kun ei oikein ole mahdollisuutta kotilataukseen.

Koti pihalla ei voi ladata kun se on yleinen tie. Parkkipirkko muistuttaa kyllä asiasta sitten

Larppasin sähköautoilua lainavehkeellä lyhyen tovin ilman kotilatausta. Matkaa ei tullut likimainkaan mitä sinun profiilisi, joten sinänsä mutuilua, mutta en lähtisi noilla lähtötiedoilla ilman suurta luottamusta, että kotiin moisen saa kohtalaisella aikataululla. Vähemmän ajavalle kauppareissun aikana latailu ei ole paha rasti, mutta ~päivittäin ei kyllä kiinnostaisi istua odottelemassa palkkien täyttymistä tasan yhtään. Kovin montaa kertaa ei ainakaan minun tarvinnut nauttia tuosta "tapa aikaa jotenkin ilman muuta agendaa," että se ihan oikeasti vitutti. Ehkei kaikkia, minua ainakin.
 
Onko tämä rölli? Akun voit ihan surutta ajella vaikka yhteen rosenttiin. Porukka ottaa nämä akun rosenttihommat pikkasen liian tosissaan. Autot on kuluvia juttuja ja käyttöesineitä.
Jos kotilatausta ei ole ja kilsoja tulee 52tkm/vuosi tahtia, en suosittele sähköautoa.
Äläs nyt. Teslalla on myös omia merkintöjä.
  • Vältä akun varaustason laskemista liian alhaiseksi (akkukuvake muuttuu keltaiseksi, kun akun jäljellä oleva kapasiteetti laskee 20 prosenttiin tai sen alle).
 
Näkemyksesi ontuu sillä juuri kukaan sähköön vaihtanut ei halua, eikä vaihda, takaisin minnekään polttoaineen kanssa tuhertamista vaativaan autoiluun.

Sähköauto on kaikessa parempi, sen haaste on energiavarastonsa pienuus.
No en tiedä onko tullut ajeltua liian hyvillä polttiksilla ennen sähköön siirtymistä vai mikä kun en oikeasti koe että olisi jotenkin parempi. Ihan samallainen mutta omilla haasteillaan juuri latauksen ja rangen suhteen mitä ei polttiksessa ole.
 
Reditissä joku oli editoinut auton ilman tuota etuosan light baria. Olisi kyllä noin 157% paremman näköinen tämmöisenä:

model y.webp


Kun miettii vielä auton teknisiä ominaisuuksia, niin niihinhän ei tehty oikeastaan mitään muutoksia suorituskyvyn ja akun osalta. Neliveto on 0.1 sekuntia nopeampi kuin nykyinen acceleration boostin kanssa ja takavedossa sama homma. Akuille ei vissiin tehty mitään. Täällä oli ihan hyvää spekulointia, että se huhuttu 95kWh akku tulisi vähän myöhemmin. 450/550km ranget eivät ole enää nykypäivä mitään erityistä, päinvastoin.

Hirveän hyviähän muutokset esim. hiljaisuuden ja paremman alustan osalta ovat, ei siinä mitään.
 
Teslalla ei ole mitään millä parantaa suorituskykyä tai akkuja. Moottorit ovat samaa mitä Model 3:n osalta nähty ja niitä on vain paranneltu vuosien aikana mutta ei mitään muuta uutta. 2023 on viimeisin optimointi moottoreihin mitä myydään tänä vuonnakin.
Akkujen osalta 4680 veti vesiperän.
 
Teslalla ei ole mitään millä parantaa suorituskykyä tai akkuja. Moottorit ovat samaa mitä Model 3:n osalta nähty ja niitä on vain paranneltu vuosien aikana mutta ei mitään muuta uutta. 2023 on viimeisin optimointi moottoreihin mitä myydään tänä vuonnakin.
Akkujen osalta 4680 veti vesiperän.

Eikös esim. se huhuttu 95kWh akku olisi ollut CATL:n käsialaa?
 
Eikös esim. se huhuttu 95kWh akku olisi ollut CATL:n käsialaa?
Huhuttu, näkee jos joskus edes tulee mutta tuokin nostaa tällöin auton hintaa ellei ole hyvää diiliä pitää sitä nykyisessä tasossa. Tesla ei voi nostaa hintaa jos aikaa tehdä kauppaa.
Ja akkukin olisi CATLin suunnittelema ja tekemä, ei Teslan eli en näe, että Tesla itse saisi mitään kehitettyä.
 
Joutuuko tuon kanssa seisomaan jarrun päällä pysähdyksissä kun kääntää rattia? Ei tee hyvää alustalle. Muuten varmasti ihan kiva joskin ei kyllä nopeuta mitään.

Olen viimeiset kolmekymmentä vuotta kääntänyt rattia painaessani samalla jarrua, toki vain veivatessa milloin missäkin, mutta päivitäin. Onko siinä joku ongelma?

Edit: Jaahas, tästä olikin useampi jo kysellyt. En huomannut ennen kirjoittelua, mutta ei ole omat autot ainakaan siihen hajonneet. Muuten on voinut suttua tulla riippuen merkistä.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän tuossakin oo se autoshift joka hoitaa menosuunnan valinnan.
Mukavempi ja hiljasempi kyyti tuossa varmasti on.

Kuinka hyvin se autosift toimii? Oppiiko se ajanmyötä mihin suuntaan auton halutaan menevän, eli esim. peruutetaan kotipihasta pois jne. vai mihin sen toiminta perustuu?

Sillä kun mietin arjen ajoja, niin kertaataan ei ole tilannetta jossa edessä olisi jokin seinä kun pitää lähteä peruuttamaan. Kotona on edessä nurmikko (talvella lumi) ja ainoa joka kertoo ettei eteenpäin kannata mennä lämppäritolppa. Töissä on edessä jalkakäytävä joka on niin leveä, että joskus autot menee siitä kun se on samalla korkeudella kuin parkkipaikka. Ja ruokakaupassa kun käy niin siinä ei pidä vaihtaa suuntaa ollenkaan ainoastaan pysähtyä siksi ajaksi että lastataan laatikot autoon, sillä meidän kaupassa noutopiste on läpi ajettavaa mallia. Ja jos sattuu kauppakeskuksessa käymään niin sielläkin on edessä monesti sellainen autokaistan näköinen ihmiskaista eikä siis mitään autoja.

Eli mietin oppiiko se auto miten noissa pitää käyttäytyä kun 95% kerroista on sellaisia ettei edessä ole mitään ja muulloin pitää peruuttaa paitsi ruokakaupassa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi kyllä noin 157% paremman näköinen tämmöisenä:
No mielipideasioita. Ilman tuota viivaa se on samanlainen ruma keula kuin nykyisessäkin Y:ssä, mielestäni huomattavasti paremman näköinen kuvissa kuin vanha.

Uudelleen suunniteltu runkovalu joka vähentää osien lukumäärää 70stä yhteen



Pitäisi kyllä nähdä joku "how it's made" video ennen kuin uskon tuota yhtä puuta olevaa runkoa. Tuohan kai tehdään niillä italialaisten kehittämillä painevalulaitteilla ja sikäli kun "valamista" miettii niin tuollainen yhdestä palasta tehty osa kuulostaa erikoiselta.
 
Teslalla ei ole mitään millä parantaa suorituskykyä tai akkuja. Moottorit ovat samaa mitä Model 3:n osalta nähty ja niitä on vain paranneltu vuosien aikana mutta ei mitään muuta uutta. 2023 on viimeisin optimointi moottoreihin mitä myydään tänä vuonnakin.
Akkujen osalta 4680 veti vesiperän.
Toisaalta ihan hyvä, jos moottoria ei suuremmin tarvitse rempata / korjata --> nythän ei ole käytännössä ollenkaan juttua, että sähkömoottorit itsessään menisivät rikki, vaan kyse on pikemminkin akkujen vikaantumisesta.

Innolla odottelen kyllä Tekniikan Maailman arviota, kun ne sentään kirjoittaa ihan asiallistakin kommenttia ts. rakentavaa kritiikkiäkin.

Jossain luki, että 5cm pidempi kuin edellinen Model Y. Onkohan mittoja saatavilla, että minne mitta on mennyt edelliseen verrattuna?
Tosin oisi kyllä mielellään kuullut, että lämpöpumppua olisi fiksattu johonkin suuntaan.

Näköjään Vantaallekin ehkä tulossa SuperChargeri viimein, vai lieneekö enemmänkin huhua saatavilla.

Jos pitäis ennustaa, niin tulevaisuudessa (3v päästä) mennään induktio-latausmagneettisysteemiin tai ainakin optio tulee siihen (joka ois kyllä näppärä kotilatauksessa).

1736622137989.png
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta ihan hyvä, jos moottoria ei suuremmin tarvitse rempata / korjata --> nythän ei ole käytännössä ollenkaan juttua, että sähkömoottorit itsessään menisivät rikki, vaan kyse on pikemminkin akkujen vikaantumisesta.

Innolla odottelen kyllä Tekniikan Maailman arviota, kun ne sentään kirjoittaa ihan asiallistakin kommenttia ts. rakentavaa kritiikkiäkin.

Jossain luki, että 5cm pidempi kuin edellinen Model Y. Onkohan mittoja saatavilla, että minne mitta on mennyt edelliseen verrattuna?
Pituutta lisää mutta kontti pienempi.

Näyttäisi myös paino nouseen.
 
Jossain luki, että 5cm pidempi kuin edellinen Model Y. Onkohan mittoja saatavilla, että minne mitta on mennyt edelliseen verrattuna?
Ainakin takaa diffuusori pullottaa senttikaupalla enemmän kuin vanhassa. Eli tuo pituuden kasvu lienee pelkän aerodynamiikan parantamisen seurausta (edessä keulan muoto + takadiffuusori).
 
Pituutta lisää mutta kontti pienempi.

Näyttäisi myös paino nouseen.
No niinpäs olikin, tässäpä nämä.. Eli noin 4,1cm pidempi ja ilmeisesti 0,4cm leveämpi. Maavara 0,5cm pienempi.
Painossa 13kg eroa, eli ei mitään. Tavaratila 20litraa vähemmän, et oisko sentit sitten takapenkillä.
Rangea 18km lisää.

Onhan nuo äkkiseltään melko pientä, eli varmaan ajonautinnon/ajotuntuman parantuminen tulee olemaan suurin tekijä? Ja Teslalle itsessään tuo etukamera varmaan tärkeä, joskin miten lienee lunta hakee. Ainakin voi sen parkkitutkahomman saada tarkaksi.


1736622438080.png
 
Reditissä joku oli editoinut auton ilman tuota etuosan light baria. Olisi kyllä noin 157% paremman näköinen tämmöisenä:

model y.webp


Kun miettii vielä auton teknisiä ominaisuuksia, niin niihinhän ei tehty oikeastaan mitään muutoksia suorituskyvyn ja akun osalta. Neliveto on 0.1 sekuntia nopeampi kuin nykyinen acceleration boostin kanssa ja takavedossa sama homma. Akuille ei vissiin tehty mitään. Täällä oli ihan hyvää spekulointia, että se huhuttu 95kWh akku tulisi vähän myöhemmin. 450/550km ranget eivät ole enää nykypäivä mitään erityistä, päinvastoin.

Hirveän hyviähän muutokset esim. hiljaisuuden ja paremman alustan osalta ovat, ei siinä mitään.
Tuo keskiledi taitaa olla erillinen osa? Siitäku nyppäsis johdon irti niin ois hyvä. Sama myös takana olevalle ledille :cool:
 
Teslalla ei ole mitään millä parantaa suorituskykyä tai akkuja. Moottorit ovat samaa mitä Model 3:n osalta nähty ja niitä on vain paranneltu vuosien aikana mutta ei mitään muuta uutta. 2023 on viimeisin optimointi moottoreihin mitä myydään tänä vuonnakin.
Akkujen osalta 4680 veti vesiperän.

Huoh.

4680 akkukennot ovat Cybertruckissa, ja tulevat Cybercabiin, Optimukseen ja arvattavasti seuraavaksi uusiin S, X ja Next Gen malleihin. Teslalla on jatkuvasti kasvava kyky valmistaa 4680 kennoja (eri akkukemioilla), mutta uskon että 3 ja Y saavat 4680 akkukennot vasta kun Panasonic ja LG alkavat niitä Teslalle valmistaa.

Joka tapauksessa 3 ja Y ovat akunkin suhteen edelleen hyvin kilpailukykyisiä, ja näiden kansanmallien suhteen myös kustannuksilla on väliä, Tesla ei halua valmistaa sähköautoja persnetolla.

EDIT: Lisäänpä vielä sen, että automalleilla joita valmistetaan liki 2 miljoonaa kappaletta vuodessa, akkuihin ja akkukennoihin liittyy hinnan lisäksi sellainenkin tekijä kuin saatavuus. Akkupaketteihin sopivia kennoja pitää saada muihin sähköautovalmistajiin nähden massiivisia määriä riittävillä spekseillä. Eksoottiset ja kalliit ratkaisut eivät ole mahdollisia tässä keississä, pl. jotkut erikoismallit.
 
Viimeksi muokattu:
Huoh.

4680 akkukennot ovat Cybertruckissa, ja tulevat Cybercabiin, Optimukseen ja arvattavasti seuraavaksi uusiin S, X ja Next Gen malleihin. Teslalla on jatkuvasti kasvava kyky valmistaa 4680 kennoja (eri akkukemioilla), mutta uskon että 3 ja Y saavat 4680 akkukennot vasta kun Panasonic ja LG alkavat niitä Teslalle valmistaa.

Joka tapauksessa 3 ja Y ovat akunkin suhteen edelleen hyvin kilpailukykyisiä, ja näiden kansanmallien suhteen myös kustannuksilla on väliä, Tesla ei halua valmistaa sähköautoja persnetolla.

EDIT: Lisäänpä vielä sen, että automalleilla joita valmistetaan liki 2 miljoonaa kappaletta vuodessa, akkuihin ja akkukennoihin liittyy hinnan lisäksi sellainenkin tekijä kuin saatavuus. Akkupaketteihin sopivia kennoja pitää saada muihin sähköautovalmistajiin nähden massiivisia määriä riittävillä spekseillä. Eksoottiset ja kalliit ratkaisut eivät ole mahdollisia tässä keississä, pl. jotkut erikoismallit.
Aika heikko tuo 4680 on ollut kun sitä testattiin Y:ssa ja palattiin takaisin vanhaan. Sitten CT:ssa vaihdetaan akkupaketteja uuteen. Ei sinällään vakuuta tuo 4680 ainakaan toistaiseksi.
Teslahan jatkuvasti optimoi valmistusta mahdollisimman halvaksi, jotta saisi enemmän voittoa mutta kuten on nähty. Katteista syödään kunhan vaan myydään mitä saadaan ulos.
 
Cyberiin ei vieläkään saa sitä lisäakkupakettia. Tai siis toki se on myyty, mutta toimituksia ei ole näkynyt (ja olisiko että foundation sarja piti jo vakiona sisällä tuon).

Tokihan CT on jatkuvan huoltorumban kourissa, että mahtaako olla edes kapasiteettia lähteä asentamaan vaikka sellainen olisi olemassa. Kiinteästi kun pitää vielä asentaa niin Teslahan sen vain voi tehdä.

Mutta joo, aika hitaasti tuntuvat uuden Yn lanseeraavan länsimarkkinoille. Tai ehkä se vain tuntuu siltä ja julkaisusykli on sama kuin aiemmin.
 
Myyhän Tesla autojakin periaatteella rahat tänne ja auto tulee ehkä joskus (Roadster) :D

Joku hölmöläinen noihinkin on lähtenyt mukaan.
 
Ei välttämättä taas koske köyhää joka Roadsterin ennakkomaksun on laittanu sisään. :smoke:
 
Onhan se porukka olemassa, jolle tulee kiire päivittää uusimpaan lookkiin, että naapurit ei luule köyhäksi.
Juurikin näin, Teslan osalta evoluutio menee samalla tavalla kuin iPhonen, eli uusinta pitää olla tai et ole juuri mitään ja nyt kun ulkonäöllisesti uudempi on älyttömän paljon paremman näköinen niin päivitys on ihan no brainer, etenkin kun vanhasta ulkonäöstä vielä jotain hyvitetään.
 
Viimeksi muokattu:
Töötti/lukitusäänet/mikään ulkopuolinen ääni ei toimi pakkasella. Jos käyn parkkihallissa sulattamassa auton niin taas toimii, mutta lopettaa toimimisen taas kun jäätyy. Kaiuttimessa lienee vettä/kosteutta joka estää toimisen kun se jäätyy? Mitään hälyä ei tule autoon, mutta mitään ei vain kuulu.

Tein nyt tiketin kun takuu loppuu kohta, mutta jos huoltoajankohtana ei ole pakkasta niin painavatko vain tööttiä ja sanovat että toimiihan?
 
Ota vaikka videoklippi siihen talteen.

Itsellä kaiketi sama vika kun piti tuos kokeilla sitä megafonia, sellainen kaiketi on mahdollista (en oo leikkiny, en tiedä?) mut ei mitään tule ulos. En kyllä korjauttele erikseen kun en tarvitse.
 
Pituutta lisää mutta kontti pienempi.

Näyttäisi myös paino nouseen.
Wanhassa y mallin manuaalissa Australiassa sanotaan eka rivin jälkeen penkit taitettuna tavaratilaksi 2041 litraa ja y mallin opal esittelyssä Australian sivulla 2130+ litraa ja alla tarkennettu 2138 litraa. Lisäksi tuo frunk isompi uudessa eli total volume yli 100 litraa isompi, joka mainittu myös täällä:
Käy sinänsä järkeen kun pituutta tullut melkein se 5cm lisää.
 
Wanhassa y mallin manuaalissa Australiassa sanotaan eka rivin jälkeen penkit taitettuna tavaratilaksi 2041 litraa ja y mallin opal esittelyssä Australian sivulla 2130+ litraa ja alla tarkennettu 2138 litraa. Lisäksi tuo frunk isompi uudessa eli total volume yli 100 litraa isompi, joka mainittu myös täällä:
Käy sinänsä järkeen kun pituutta tullut melkein se 5cm lisää.
Käy nyt katsomassa nuo linkit ensin. Noiden mukaan kadonnut tilaa kun vertaa uuteen.
 
Onko normaalia että lämmittää akkua pidempään eikä lataa yhtään? Nyt on ollut varmaan 30 minuuttia piuhan päässä ja edelleen lukee että lämmitetään akkua mutta yhtään virtaa ei tule…
 
Pääsi tänään nauttimaan ensimmäistä kertaa puolentoista vuoden omistamisen aikana karmittomuuden iloista. Yyssä oli tainnut jäädä edellisellä oven sulki kerralla ikkuna raolleen oven avaus -asentoon, niin että jäi lumen mentävä rako oven ollessa kiinni. Lumi oli sitten sulanut esilämmityksessä ja jäätynyt uudestaan ikkunan alareunaan sisäpuolelle. Piti auttaa ikkunaa, että sai sen edes kiinni ennen liikkeelle lähtöä.

Ja jooo… kuminhoitoaine tuli ostettua syksyllä mutten kerennyt sitä ikkunoihin läiskiä. Noh ensi viikolla on plussakelit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 554
Viestejä
4 589 184
Jäsenet
75 448
Uusin jäsen
Vilikissa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom