Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt on 2022 vuoden Model 3 RWD (LFP) -mallilla 2.5v ja 100000km takana. Ohessa sekalaista tilastoa matkan varrelta.
  • Kilometrejä 100000km
  • Akun nykykunto 95%
  • Auton latauksista kotilatauksilla 92%, 8% julkista pikalatausta
  • Ajonaikainen kulutus 100tkm ajalta auton mukaan sisältäen tasapuolisesti kesää ja talvea: 15,1kWh/100km
  • Kokonaiskulutus sisältäen esilämmitykset, lataushäviöt, sentryt ynnä muut ajamisen ulkopuoliset kulutukset: 18.5kWh/100km
  • Lataushäviöt, esilämmitykset ynnä muut huomioiden kulutus euroissa noin 2.83e/100km
  • Autoilun arvioidut kokonaiskulut tähän mennessä noin 32c/km. Ei hirveän pahat, mutta odotettua suuremmat kun ei silloin ostaessa osannut ennakoida arvonlaskun olevan ihan niin suuri kuin on toteutunut.
Korjausta/huoltoa auto on tarvinnut seuraavasti, kaikki korjaukset menneet takuun piikkiin. Jäljellä autossa enää voimalinjan ja akun takuu.
  • Natisevan vasemman takatukivarren korjaus toukokuu 2023
  • Latausluukun korjaus joulukuu 2023 (virheilmoitus: luukku ei ehkä aukea painettaessa)
  • Molempien takatukivarsien ja pyörän laakereiden korjaus heinäkuussa 2024 (tuomio haettu katsastuskonttorin alustatarkastuksesta ennen takuun loppua)
  • Toisen ajovalon vaihto kun päiväajovalo oli himmentynyt heinäkuussa 2024
  • 2v kohdalla muiden korjausten yhteydessä jarrusatuloiden puhdistus/voitelu Teslalla 190e. Ilmansuodattimet ja tuulilasinpyyhkimet vaihdettu itse, yhteensä noin 100e.
  • Alkuperäiset renkaat käytössä, kesärenkaissa uraa tarpeeksi suunnilleen ensi kesän loppupuolelle asti
Auton toimintamatka-tilasto ajettaessa tasanopeudella erilaisissa lämpötiloissa ja ajonopeuksissa:

Screenshot 2024-12-31 at 7.28.49.png


Screenshot 2024-12-31 at 7.28.33.png
 
Nyt on 2022 vuoden Model 3 RWD (LFP) -mallilla 2.5v ja 100000km takana. Ohessa sekalaista tilastoa matkan varrelta.

  • Alkuperäiset renkaat käytössä, kesärenkaissa uraa tarpeeksi suunnilleen ensi kesän loppupuolelle asti
Hyvin ovat kyllä renkaat kestäneet. Joissakin videoissa on raportoitu samaa jopa huomattavasti pidemmillä km-määrillä.
 
Kokkolan autohuolto kehitellyt Teslan akulle fiksun oloisen akkusuojan auton pohjaan. Olisi mennyt itsellä kylä heti tilaukseen, mutta eivät suositelleet asennusta takuunalaiseen autoon :(
 
Eivät ole kehitelleet vaan paikkakunnalla toimiva toinen yritys. Asentavat haluttaessa kyllä. Ja muihinkin kuin Tesloihin.
 
Riippuu mitä setä on mieltä. Setä voi käskeä ottaa levyn pois, että akkukotelo näkyy, sekin selviää videolta jos ihmiset viitsis katsoa ne eivätkä pomppis pelkkien otsikoiden varassa.
 
Hyvin ovat kyllä renkaat kestäneet. Joissakin videoissa on raportoitu samaa jopa huomattavasti pidemmillä km-määrillä.

Juu. Itsellä meni 60tkm kohdalla molemmat sarjat vaihtoon. Kesäkumeista takana kankaat jo näkyvissä. Ilmeisesti näyttöprofiili erilainen, tämä toimii naisten kauppakassina 🤔
 
Oletko hankkinut auton vasta hiljattain, kun olet päätynyt tonnin per kk arvonalenemaan, ja perustuuko käsityksesi arvonalenemasta mahdolliseen hyvityshintaan vai kenties autoliikkeen tarjoamaan ostohintaan? Omassa Y:ssä arvonalenema olisi kyllä ollut huomattavasti pienempi, jos olisin vaihtanut syksyllä käytettyyn bemariin (i4 M50). Kysyin vaihtotarjousta parista liikkeestä, mutta en kuitenkaan vaihtanut, kun ymmärsin lopulta, että tämä sopii paremmin käyttötarkoituksiimme. Se on tietysti selvää, että Autovexin kautta on vaikeaa saada hyvää ostotarjousta varsinkin, jos kyse on uudemmasta ja kalliimmasta sähköautosta.
2021 kesällä Model 3 Performance. Nyt ajettu 110tkm. Kyselin kesällä tarjouksia kun oli tarkoitus vaihtaa pois. Aluksi sain siihen 30-32k väliin tarjoukset. Kun tarkoitus oli alkaa tekemään elokuussa vaihtoa toiseen autoon oli tarjoukset tippuneet 26-28k tasolle.

Tarjoukset tulivat Autovex, Nettiauton vastaava palvelu ja suorat kyselyt eri firmoilta vaihdossa tai suoralla ostolla.

Teslaa on liikenteessä paljon ja ylitarjontaa niin nykyisestä vaikea saada mitään.
 
2021 kesällä Model 3 Performance. Nyt ajettu 110tkm. Kyselin kesällä tarjouksia kun oli tarkoitus vaihtaa pois. Aluksi sain siihen 30-32k väliin tarjoukset. Kun tarkoitus oli alkaa tekemään elokuussa vaihtoa toiseen autoon oli tarjoukset tippuneet 26-28k tasolle.

Tarjoukset tulivat Autovex, Nettiauton vastaava palvelu ja suorat kyselyt eri firmoilta vaihdossa tai suoralla ostolla.

Teslaa on liikenteessä paljon ja ylitarjontaa niin nykyisestä vaikea saada mitään.
Itse olisin kyllä ihan tyytyväinen siihen, jos 100 tkm ajetusta autosta saisi vielä kouraan noin puolet siitä, mitä se on maksanut uutena. Muilla merkeillä tilanne voi olla huomattavasti heikompi.
 
Nyt on 2022 vuoden Model 3 RWD (LFP) -mallilla 2.5v ja 100000km takana. Ohessa sekalaista tilastoa matkan varrelta.
  • Kilometrejä 100000km
  • Akun nykykunto 95%
  • Auton latauksista kotilatauksilla 92%, 8% julkista pikalatausta
  • Ajonaikainen kulutus 100tkm ajalta auton mukaan sisältäen tasapuolisesti kesää ja talvea: 15,1kWh/100km
  • Kokonaiskulutus sisältäen esilämmitykset, lataushäviöt, sentryt ynnä muut ajamisen ulkopuoliset kulutukset: 18.5kWh/100km
  • Lataushäviöt, esilämmitykset ynnä muut huomioiden kulutus euroissa noin 2.83e/100km
  • Autoilun arvioidut kokonaiskulut tähän mennessä noin 32c/km. Ei hirveän pahat, mutta odotettua suuremmat kun ei silloin ostaessa osannut ennakoida arvonlaskun olevan ihan niin suuri kuin on toteutunut.
Korjausta/huoltoa auto on tarvinnut seuraavasti, kaikki korjaukset menneet takuun piikkiin. Jäljellä autossa enää voimalinjan ja akun takuu.
  • Natisevan vasemman takatukivarren korjaus toukokuu 2023
  • Latausluukun korjaus joulukuu 2023 (virheilmoitus: luukku ei ehkä aukea painettaessa)
  • Molempien takatukivarsien ja pyörän laakereiden korjaus heinäkuussa 2024 (tuomio haettu katsastuskonttorin alustatarkastuksesta ennen takuun loppua)
  • Toisen ajovalon vaihto kun päiväajovalo oli himmentynyt heinäkuussa 2024
  • 2v kohdalla muiden korjausten yhteydessä jarrusatuloiden puhdistus/voitelu Teslalla 190e. Ilmansuodattimet ja tuulilasinpyyhkimet vaihdettu itse, yhteensä noin 100e.
  • Alkuperäiset renkaat käytössä, kesärenkaissa uraa tarpeeksi suunnilleen ensi kesän loppupuolelle asti
Auton toimintamatka-tilasto ajettaessa tasanopeudella erilaisissa lämpötiloissa ja ajonopeuksissa:

Screenshot 2024-12-31 at 7.28.49.png


Screenshot 2024-12-31 at 7.28.33.png
Teitkö auton oman akkutestin vai jonkun 3.osapuolen kuten aviloo? Itellä 97tkm ajettu, marraskuussa 2022 uutena ostettu lfp kolmonen. Suurinosa latailusta kotona ja aina ladattu täyteen. Latausraja pidetty aina 100%.
 
Teitkö auton oman akkutestin vai jonkun 3.osapuolen kuten aviloo? Itellä 97tkm ajettu, marraskuussa 2022 uutena ostettu lfp kolmonen. Suurinosa latailusta kotona ja aina ladattu täyteen. Latausraja pidetty aina 100%.
Tuo on Teslamaten arvio akun kunnosta. Luku on aikalailla sama kuin mitä saa kun ottaa auton ilmoittaman toimintamatkan 100% latauksella ja vertaa sitä uutena auton antamaan toimintamatkaan 439km.
 
Model S 90D (224tkm) olen laittanut sen enemmän paikkansa pitävän range mittarin käyttöön. Melkein täydellä latauksella näyttää 395km.

Screenshot_2025-01-01-11-35-16-45_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Mietin vaan, että voiko tuosta päätellä akun kunnosta mitään? Prosentti näkymä on käytössä normaalisti. Auton ikä 8 vuotta.

Eikös se 100% lataaminen joskus harvoin ole ihan suositeltavaakin, että akku balansoi itseään?
 
Model S 90D (224tkm) olen laittanut sen enemmän paikkansa pitävän range mittarin käyttöön. Melkein täydellä latauksella näyttää 395km.

Screenshot_2025-01-01-11-35-16-45_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Mietin vaan, että voiko tuosta päätellä akun kunnosta mitään? Prosentti näkymä on käytössä normaalisti. Auton ikä 8 vuotta.

Eikös se 100% lataaminen joskus harvoin ole ihan suositeltavaakin, että akku balansoi itseään?
Jos tiedät mitä tuo auton rangemittari näytti uutena, ja vertaat sitä mitä se näyttää nyt, niin saat jotain osviittaa kuinka monta prosenttia on haihtunut kapasta pois. Itellä on 22 vuoden karvalakki model 3, jossa ollut uutena tuo rangemittari näyttämä range 439km, ja nyt 97tkm myöhemmin se näyttää täydellä akulla 419km. Eli noin 4,56% olisi tässä ajassa lähtenyt akkukapasta.

Oletko muuten käynyt vilkaisemassa jo service valikon puolella että ei ole mitään isompia vikakoodeja? Myös ainakin PTC-vastus lämmitteisessä kolmosessa näkee sieltä onko PTC-elementissä kaikki sauvat kondiksessa.
 
Jos tiedät mitä tuo auton rangemittari näytti uutena, ja vertaat sitä mitä se näyttää nyt, niin saat jotain osviittaa kuinka monta prosenttia on haihtunut kapasta pois. Itellä on 22 vuoden karvalakki model 3, jossa ollut uutena tuo rangemittari näyttämä range 439km, ja nyt 97tkm myöhemmin se näyttää täydellä akulla 419km. Eli noin 4,56% olisi tässä ajassa lähtenyt akkukapasta.

Oletko muuten käynyt vilkaisemassa jo service valikon puolella että ei ole mitään isompia vikakoodeja? Myös ainakin PTC-vastus lämmitteisessä kolmosessa näkee sieltä onko PTC-elementissä kaikki sauvat kondiksessa.
Sillä paljon enemmän väärin näyttävällä kulutusmittarilla voisi myös katsoa, että paljonko se näyttää ja verrata siihen uuden auton lukemaan.

Yksi iloitus tuli autopilotista, kun se ei lähtenyt vasta-auringossa päälle. Ja pesuneste oli jo aluksi loppu. Täytyypä selata, että onko tuossa samanlaista service valikkoa ja miten sinne pääsee?
 
Sillä paljon enemmän väärin näyttävällä kulutusmittarilla voisi myös katsoa, että paljonko se näyttää ja verrata siihen uuden auton lukemaan.

Yksi iloitus tuli autopilotista, kun se ei lähtenyt vasta-auringossa päälle. Ja pesuneste oli jo aluksi loppu. Täytyypä selata, että onko tuossa samanlaista service valikkoa ja miten sinne pääsee?
 
Jos tiedät mitä tuo auton rangemittari näytti uutena, ja vertaat sitä mitä se näyttää nyt, niin saat jotain osviittaa kuinka monta prosenttia on haihtunut kapasta pois. Itellä on 22 vuoden karvalakki model 3, jossa ollut uutena tuo rangemittari näyttämä range 439km, ja nyt 97tkm myöhemmin se näyttää täydellä akulla 419km. Eli noin 4,56% olisi tässä ajassa lähtenyt akkukapasta.

Oletko muuten käynyt vilkaisemassa jo service valikon puolella että ei ole mitään isompia vikakoodeja? Myös ainakin PTC-vastus lämmitteisessä kolmosessa näkee sieltä onko PTC-elementissä kaikki sauvat kondiksessa.
PTC:stä ei ollut ainakaan vikakoodia. Jotain "pieniä" siellä näkyi ainakin yksi, mutta täytyy googlata mitä ne tarkoittaa.

Tuo epärealistinen range näyttö näyttää 491km. Täytyy vaan etsiä mitä tuo lukema on ollut uutena 8 vuotta sitten.
Screenshot_2025-01-01-12-37-36-19_dea0ed4dc7fea9051b966dd91d80d9ae.jpg

Asetuksista on luultavasti Range Mode nyt päällä. -8 pakkasta, niin täytyykin muistaa kytkeä tuo asetus pois päältä. Ei ehkä lämpö riitä kunnolla?
 
Traficom näyttää tuon ilmoitetun lukeman 557km.

Nyt siis 491km eli 66km olisi "kulunut" akusta pois.

Screenshot_2025-01-01-14-30-10-09_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Edellisellä omistajalla Model S on ollut 20tkm -> 224tkm. Ja ladattu pääosin vain hidaslatureilla kotona ja töissä. Siellä perheessä oli myös toinen samanlainen, jota ladattu lähes aina pikalatureilla. Kuulemma mukaan akku oli siinä hieman huonompi? Noin 45km vähemmän Rangea kai siinä toisessa samanlaisessa.
 
Onko kenelläkään kokemusta Tesla 3 takakontin vääntymisestä? Huomasin, että ensimmäisessä kuvassa vasen puoli vähän ylhäällä (ei ehkä kuvassa näy). Samalla sisäpuolella näkyy, että saranan ruuvit on vääntyny hieman alkuperäisestä paikasta. Voiko johtua kylmyydestä, kun takaluukku pakottaa itseään auki vai mikäköhän voisi olla ja kannattaako tehdä jotain?

IMG_0274.jpeg


IMG_0275.jpeg
 
Näyttäis äkkisältään, että maalauksen jälkeen tota on säädetty jossain vaiheessa paremmin istuvaksi. No eihän se ihan täydellisesti istu vieläkään. mutta taitaa teslassa olla normaalia.
Eri asia on sitten jos ne pultit on löysällä...
 
Tuulilasi halkesi, tosin vain tuosta alhaalta niin että ei juurikaan tule sen musta alueen yläpuolelle. Katsoin että on tuo vanhanmallinen lasi jossa paremmat vastukset kameroille, joten en ehkä haluaisi lasia vaihdattaa uuteen. Vakuutus on toki, mutta onkohan haittaa ilmoittaa asia vasta joskus myöhemmin? Toetysti täytyy nyt katsoa että vaihdattaa tämän vakuutuksen voimassaoloaikana ainakin, jos vaikka vaihdan vakuutusyhtiötä.

Alhaalla kiveniskemä piilossa ja nyt kun on pakkasta niin lämmitys halkaisi.

Toinenkin ongelma tuli, ulkokaiuttimesta ei kuulu mitään, ei siis tööttiä eikä lukitusääntä. Tämä kävi kerran aiemminkin ja silloinkin kovalla pakkasella. Pari tuntia lämmintä parkkihallia korjasi asian, eli täytyy tuota kokeilla taas.
 
Viimeisimmät lasinvaihdot on mennyt jo niin et varaa ajan vakuutusyhtiön "kumppanikorjaamolle" ja ne hoitaa loput vakuutusyhtiön suuntaan.
 
Halvimmat myynnissä olevat Model 3 LR AWD n. 22ke, uhka vai mahdollisuus? Mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jos tuollaista lähtee vakavissaan katsomaan?

Neliveto, vetomassaa (ainakin osassa), kohtuullinen range ja latausnopeudet, hyvä vakiovarustelu jne. M3 ei ole aiemmin ollut oikein edes listallani mutta em. kriteereillä edukasta vaihtoehtoa haarukoidessani nousi aika selkeästi esille.
 
Onko kenelläkään kokemusta Tesla 3 takakontin vääntymisestä? Huomasin, että ensimmäisessä kuvassa vasen puoli vähän ylhäällä (ei ehkä kuvassa näy). Samalla sisäpuolella näkyy, että saranan ruuvit on vääntyny hieman alkuperäisestä paikasta. Voiko johtua kylmyydestä, kun takaluukku pakottaa itseään auki vai mikäköhän voisi olla ja kannattaako tehdä jotain?
Tästä ohjetta takakontin säätöön. Ei varmaan tarvitse noinkaan kattavasti säädellä ja saa paremmaksi: Model 3 Service Manual | Tesla
Tuo Teslan kontin asemointi on jotenkin tosi heppoisesti toteutettu ja tuntuu elävän omaa elämäänsä ajan myötä. Voi olla, että tuo on sinulla päässyt vain vähän lipsahtamaan juurikin jos nostomoottori on pakottanut jäätynyttä konttia auki.


Katsoin että on tuo vanhanmallinen lasi jossa paremmat vastukset kameroille, joten en ehkä haluaisi lasia vaihdattaa uuteen.
Ilmeisesti edelleen jostain saa tarvikelasia, jossa vastukset oikein. Facebook-keskusteluissa ainakin näkynyt tällaista, mutta ei ole valitettavasti itsellä muistissa että mistä tarkalleen niitä vanhan designin vastuslangallisia laseja löytyy.


Halvimmat myynnissä olevat Model 3 LR AWD n. 22ke, uhka vai mahdollisuus? Mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jos tuollaista lähtee vakavissaan katsomaan?
Suosisin halvemmasta päästä HW3:lla varustettuja 2020 malleja, joissa alkaa olla pahimpia lapsuksia korjattu. Painottaisin myös yksilöä jossa etu- ja takaroiskeläpät ja PPF, jos suinkin sellainen löytyy. Helmat ja ovien alareunat menee karmeaan kuntoon jos ajelee vähänkin hiekkatietä ilman edellämainittuja.

Muuten: Akun kapasiteetin testaus tavalla tai toisella (Scan my Tesla, esimerkiksi), vikahistoria ajon jälkeen Service Modesta (josta kyllä häviää kaikki paitsi aivan viimeisimmät & aktiiviset viat), alustan kunto, renkaiden kuluman tasaisuus.
 
Suosisin halvemmasta päästä HW3:lla varustettuja 2020 malleja, joissa alkaa olla pahimpia lapsuksia korjattu. Painottaisin myös yksilöä jossa etu- ja takaroiskeläpät ja PPF, jos suinkin sellainen löytyy. Helmat ja ovien alareunat menee karmeaan kuntoon jos ajelee vähänkin hiekkatietä ilman edellämainittuja.

Muuten: Akun kapasiteetin testaus tavalla tai toisella (Scan my Tesla, esimerkiksi), vikahistoria ajon jälkeen Service Modesta (josta kyllä häviää kaikki paitsi aivan viimeisimmät & aktiiviset viat), alustan kunto, renkaiden kuluman tasaisuus.

Tuliko ILP tuossa HW3 mukana? Niiden kanssa lienee yhtä lailla ongelmia kuin Y:ssäkin?

Näyttäisi saavan tuohon 22ke lähinnä 2019-mallisia joissa akkutakuuta vielä joku 20-40tkm ja muutama vuosi. Mitä ne pahimmat lapsukset ovat noissa alkupään malleissa, heikko maali helmoissa nyt ilmeisesti ainakin?
 
Tuliko ILP tuossa HW3 mukana? Niiden kanssa lienee yhtä lailla ongelmia kuin Y:ssäkin?

Näyttäisi saavan tuohon 22ke lähinnä 2019-mallisia joissa akkutakuuta vielä joku 20-40tkm ja muutama vuosi. Mitä ne pahimmat lapsukset ovat noissa alkupään malleissa, heikko maali helmoissa nyt ilmeisesti ainakin?
ILP tuli 2021. Tämän tyyppisiä changelog listoja löytyy googlettelemalla, josta saa osviittaa milloin tuli mitäkin: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-3-year-over-year-changelog.315456/

2019 malleissa oman vajavaisen tietämyksen perusteella: Maalipinnan laatu (erityisesti mustaa kannattaa välttää näissä ja uudemmissakin), vanha HW2.5, yleinen kokoonpanon laatu nitinöineen, natinoineen ja panel gappeineen.
 
Ei lähtenyt vetämään markkinat Euroopassa/jenkeissä muutaman kuukauden viiveellä verrattuna Kiinaan, mutta merkkejä autokaupan menestykseen paremmat jo joulukuun osalta ainakin Suomessa verrattuna 2023. Anyway Tesla vaihteeksi king of the hill ev toimituksissa 1.789 milj vs byd 1.765 milj. Saa nähdä joko ensi vuonna byd menee ohi.
 
Kieltämättä ei ihan odotetunlainen vuosi Teslalla kun selvästi vähemmän kasvua kuin 38% mitä edellinen vuosi oli piti aika hyvin paikkansa. Kun ekaa kertaa yhdeksään vuoteen myyntimäärät laskivat 1,1%(vaikka hinta/tuote varmaan hivenen nousi koska Cybertruck oli sen verran kallis ellei sitten hinnan leikkaukset vieneet toiseen suuntaan liikaa).
 
Viimeksi muokattu:
Ei lähtenyt vetämään markkinat Euroopassa/jenkeissä muutaman kuukauden viiveellä verrattuna Kiinaan, mutta merkkejä autokaupan menestykseen paremmat jo joulukuun osalta ainakin Suomessa verrattuna 2023. Anyway Tesla vaihteeksi king of the hill ev toimituksissa 1.789 milj vs byd 1.765 milj. Saa nähdä joko ensi vuonna byd menee ohi.
Markkina kyllä kasvaa, Tesla ei. Kaikista kampanjoista huolimatta.
 
Markkina kyllä kasvaa, Tesla ei. Kaikista kampanjoista huolimatta.

No eipä toisaalta ole mikään ihme, kun kaikki tietää, että Juniper on ihan nurkan takana ja loppuvuoden tarjoukset oli loppujen lopuksi aika paskat. Sillä ne minutkin potentiaalisena ostajana menettivät. Väistyvä model Y ei ollut käytännössä ollenkaan alessa (koska listahinta pumpattiin ylös ennen "nollakorkoa") ja kolmosen 1.99% korkokin oli vähän liikaa, kun monet kilpailijat laittoi 0.99% tai ihan 0%.
 
Näyttäisi saavan tuohon 22ke lähinnä 2019-mallisia joissa akkutakuuta vielä joku 20-40tkm ja muutama vuosi. Mitä ne pahimmat lapsukset ovat noissa alkupään malleissa, heikko maali helmoissa nyt ilmeisesti ainakin?
Piti ihan selailla millaisia tuohon hintatasoon on saatavilla. Tuolta 2019 voi löytyä myös vähän sekasikiöitä, kuten tämä yksilö, jossa on jo "täysin ajava tietokone 3" = HW3, mutta silti kuvan perusteella näyttää olevan nahkaratti joka vaihtui keinomateriaaliin 2020 vuosimalliin. Samasta autosta näkee myös hyvin miten karmeaan kuntoon helmakotelot menee ilman roiskeläppiä 150 tkm ajetussa. Aika karuja näytti olevan valtaosassa helmat noilla kilsoilla enkä nähnyt ilmeisesti ainuttakaan yksilöä jossa olisi ollut jotkut muut kuin Teslan omat läpät tai ei läppiä ollenkaan.

 
Olikin renkaiden myynti-ilmoituksessa hieman väärä rengaskoko. Huomasin vasta kotona tarkistaa tuon korkeuden. Uudet merkki kitkat. Nykyiset: 235/50R19

Uudet:
235/55R19
255/50R19

Auto Model S 90D facelift 2016. Vakio rengaskoko on 245/45R19.

Kysymys siis, että mahtuisiko nuo uudet renkaat mitenkään ässän alle? Varmaan edessä on vähemmän tilaa?
 
Kieltämättä ei ihan odotetunlainen vuosi Teslalla kun selvästi vähemmän kasvua kuin 38% mitä edellinen vuosi oli piti aika hyvin paikkansa. Kun ekaa kertaa yhdeksään vuoteen myyntimäärät laskivat 1,1%(vaikka hinta/tuote varmaan hivenen nousi koska Cybertruck oli sen verran kallis ellei sitten hinnan leikkaukset vieneet toiseen suuntaan liikaa).

Karuin luku noista tänään julkistetuista on tuo kvartaalin "Other models" -sarake; vuodentakaiseen kun vertaa niin poljettiin lähes paikoillaan Cybertruckista huolimatta. Muutenhan myynti veti ihan kohtalaisen hyvin.
 
Toinenkin ongelma tuli, ulkokaiuttimesta ei kuulu mitään, ei siis tööttiä eikä lukitusääntä. Tämä kävi kerran aiemminkin ja silloinkin kovalla pakkasella. Pari tuntia lämmintä parkkihallia korjasi asian, eli täytyy tuota kokeilla taas.
1,5h Lidlin lämpimässä parkkihallissa ja lähti taas toimimaan normaalisti.

Mutta pitäisi kai tuon pakkasellakin toimia?
 
No eipä toisaalta ole mikään ihme, kun kaikki tietää, että Juniper on ihan nurkan takana ja loppuvuoden tarjoukset oli loppujen lopuksi aika paskat. Sillä ne minutkin potentiaalisena ostajana menettivät. Väistyvä model Y ei ollut käytännössä ollenkaan alessa (koska listahinta pumpattiin ylös ennen "nollakorkoa") ja kolmosen 1.99% korkokin oli vähän liikaa, kun monet kilpailijat laittoi 0.99% tai ihan 0%.
Kiinassa on paljon tarjontaa ja siellä ei Tesla ole saanut kauppaa tehtyä. Markkinat ovat USA ja EU mutta katsotaan. USAsta poistuu kohta tuet ja EUssa haluttaisiin halvempaa. Mutta kiinalaiset puskevat tänne
 
Olikin renkaiden myynti-ilmoituksessa hieman väärä rengaskoko. Huomasin vasta kotona tarkistaa tuon korkeuden. Uudet merkki kitkat. Nykyiset: 235/50R19

Uudet:
235/55R19
255/50R19

Auto Model S 90D facelift 2016. Vakio rengaskoko on 245/45R19.

Kysymys siis, että mahtuisiko nuo uudet renkaat mitenkään ässän alle? Varmaan edessä on vähemmän tilaa?
Koska leveys sama ja sivuvallin korkeudessa vain reilu sentti eroa niin veikkaan että mahtuu mutta tämä siis ilman mitään tietoa S:stä.

Facebookin Tesla ryhmässä kysyin. Ei mahdu edessä. 235/50R19 on ihan maksimi, kun nekin on ylikokoa.

Taakse mahtuisi 255/50R19.


Oli onneksi erittäin halvat 150€ sarja.

Pelkkä yksi takarengas 327€.

Eturengas 285€/kpl.
 
Facebookin Tesla ryhmässä kysyin. Ei mahdu edessä. 235/50R19 on ihan maksimi, kun nekin on ylikokoa.

Taakse mahtuisi 255/50R19.


Oli onneksi erittäin halvat 150€ sarja.

Pelkkä yksi takarengas 327€.

Eturengas 285€/kpl.
Aivan mielipuolisen huonot renkaat. Ainakin kun virheenä nuo otin ja edelliset oli hakka 10, ero on erittäin dramaattinen nokian nastojen eduksi.
 
Samasta autosta näkee myös hyvin miten karmeaan kuntoon helmakotelot menee ilman roiskeläppiä 150 tkm ajetussa
1735842605176.jpeg


Ei muuten montaa vuotta mene, että katsastuksessa menee helposti läpi - ruuvimeisseli helmasta siis. Jos Tesla on yhtään ottanut oppia legacy valmistajilta kuten Vagilta, niin tuossa lokarin takana on myös valmis komposti muhimassa.

Olikin renkaiden myynti-ilmoituksessa hieman väärä rengaskoko. Huomasin vasta kotona tarkistaa tuon korkeuden. Uudet merkki kitkat. Nykyiset: 235/50R19

Uudet:
235/55R19
255/50R19

Auto Model S 90D facelift 2016. Vakio rengaskoko on 245/45R19.

Kysymys siis, että mahtuisiko nuo uudet renkaat mitenkään ässän alle? Varmaan edessä on vähemmän tilaa?

235/55r19 on +5% isompi vierintäkehä
255/50r19 on +9% isompi vierintäkehä.

235/50r19 on +2%.

Sanoisin, että +5% voi vielä mahtua, mutta +9% yhdistettynä kasvaneeseen leveyteen ei mahdu, ellei jostain muuta varmaa tietoa ole.
(Esim. onko samaa autoa myyty jollain toisilla renkailla toisella varustetasolla)
Eikös Teslan manuaalissa kerrota rengaskoot mitkä mahtuu? Niiden avulla voisi haarukoida.
 
235/55r19 on +5% isompi vierintäkehä
255/50r19 on +9% isompi vierintäkehä.

235/50r19 on +2%.

Sanoisin, että +5% voi vielä mahtua, mutta +9% yhdistettynä kasvaneeseen leveyteen ei mahdu, ellei jostain muuta varmaa tietoa ole.
(Esim. onko samaa autoa myyty jollain toisilla renkailla toisella varustetasolla)
Eikös Teslan manuaalissa kerrota rengaskoot mitkä mahtuu? Niiden avulla voisi haarukoida.

Vaihtoehtoinen rengaskoko on 21". Eli taakse mahtuu 265/35R21. Täytyypä laittaa laskuriin ja verrata.

Screenshot_2025-01-02-20-45-53-24_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg


 
235/55r19 on +5% isompi vierintäkehä
255/50r19 on +9% isompi vierintäkehä.

235/50r19 on +2%.

Sanoisin, että +5% voi vielä mahtua, mutta +9% yhdistettynä kasvaneeseen leveyteen ei mahdu, ellei jostain muuta varmaa tietoa ole.
(Esim. onko samaa autoa myyty jollain toisilla renkailla toisella varustetasolla)
Eikös Teslan manuaalissa kerrota rengaskoot mitkä mahtuu? Niiden avulla voisi haarukoida.
Auton peräpää olisi ilmeisesti 1cm korkeammalla?

Screenshot_2025-01-02-20-51-36-70_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg

Yksi laskuri:
 
Aivan mielipuolisen huonot renkaat. Ainakin kun virheenä nuo otin ja edelliset oli hakka 10, ero on erittäin dramaattinen nokian nastojen eduksi.
Juu. Kyllä varmaan Nokian nastat tai muut nastat olisi ne kaikkein parhaimmat.

Uudet 140€/kpl kitkat nyt. Neliveto auttaa vetopitoon. Mutta tuskin on mitkään parhaat renkaat nuo.
 
Vaihtoehtoinen rengaskoko on 21". Eli taakse mahtuu 265/35R21. Täytyypä laittaa laskuriin ja verrata.


1735844946999.png


Nuo on rinnakkaiskokoja, eli vierintäkehä ei muutu 245/45r19 ja 245/45r21 välillä. 265/35r21 takana on toki muutaman prosentin isompi kuin eturengas, mutta teslan tapauksessa ilmeisesti ei ole merkitystä. Ja taakse aika usein mahtuukin isommat, kun niiden ei tarvitse kääntyä.

Mutta yleisesti kannattaa vilkaista lähimmät vastaava koot renkaista. Tietyt koot on selvästi yleisempiä kuin toiset ja ilman valmistusmäärän takia niitä voi saada merkittävästi edullisemmin kuin jotain "välikokoa" vaikka se olisi pienempikin. Itse ostaisin ehkä hieman vakiokokoa isommat ja talvirenkaiden tapauksessa mahdollisesti vähän kapeammat pienemmän uraherkkyyden takia. Mutta autokohtaista, että miten iso merkitys. Leveämmässähän on aina karkeasti parempi pito pl. sohjoliirto.

Mutta se mikä tuohon Model S:ään nyt on halpa+hyvä niin en osaa vastata. Rengasliikkeiden sivuilla on tosiaan noita laskureita ja itse olen vannetukun sivujen laskuria käyttänyt kun se näyttää kivasti kaikki vaihtoehtoiset koot tietyn rajan sisällä. Vannetukkua tosin en muuten kannata ja suosittele, koska firman pomo on kokovartalokyrpä. (mm. tuomittu työpaikkakiusaaja)
 
Halvimmat myynnissä olevat Model 3 LR AWD n. 22ke, uhka vai mahdollisuus? Mitä pitäisi erityisesti tarkistaa jos tuollaista lähtee vakavissaan katsomaan?

Neliveto, vetomassaa (ainakin osassa), kohtuullinen range ja latausnopeudet, hyvä vakiovarustelu jne. M3 ei ole aiemmin ollut oikein edes listallani mutta em. kriteereillä edukasta vaihtoehtoa haarukoidessani nousi aika selkeästi esille.
Mulla oli 2 vuotta sitten Model 3 Performance. Mustaa väriä välttäisin, kun se on kai huonommin kestävä, kuin muut värit.

Esim tuo 21500€ maksava voisi olla ihan hyvä?

Itsekin mietin Model 3 LR awd autoa myös yhtenä vaihtoehtona. 23k€ hinnalla sai kumminkin nyt ostettua Model S 90D facelift 2016. 224tkm ajettu.

Hieman erilaisia autoja Model 3 ja Model S. Omasta mielestä S on parempi. S toki oli 3 vuotta vanhempi, mutta ainakin täällä oleva on erittäin hyvin säilynyt. En ole kiveniskuakaan löytänyt mistään.

Model S varmaan kumminkin pois laskuista?
 
No eipä toisaalta ole mikään ihme, kun kaikki tietää, että Juniper on ihan nurkan takana ja loppuvuoden tarjoukset oli loppujen lopuksi aika paskat. Sillä ne minutkin potentiaalisena ostajana menettivät. Väistyvä model Y ei ollut käytännössä ollenkaan alessa (koska listahinta pumpattiin ylös ennen "nollakorkoa") ja kolmosen 1.99% korkokin oli vähän liikaa, kun monet kilpailijat laittoi 0.99% tai ihan 0%.
Kyllähn jenkkilässä oli porkkanaa tarjolla yllin kyllin.
 
Lainaus.
Osakkeen arvostuksesta kertova p/e luku on noin 107 eli osakkeen hinta ylittää yhtiön osakekohtaisen tuloksen yli satakertaisesti. Näin korkea p/e-luku kertoo yleensä poikkeuksellisen voimakkaista kasvuodotuksista.
Myyntilukujen kääntyminen laskuun sopii heikosti yhteen näiden odotusten kanssa


Hirmuinen on kyllä usko.
 
Cybertruckeja muutama nähty Floridassa. Karmean iso, kolho ja karmean ruma ilmestys luonnossa. Ei helvetti, kuvaa parhaiten ja ytimekkäimmin.

Livenä ihan helvetin paljon rumempi kuin mediassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 333
Viestejä
4 562 738
Jäsenet
75 182
Uusin jäsen
sallamaria

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom