Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Olisiko antaa jotain kättä pidempää tähän että miksei Tesla saisi FSDta tänne koska regulaatiot estävät? Voisiko Tesla kuitenkin noudattaa regulaatioita? Ja kuka vetää mattoa alta?
Autopilot paskittiin jo aikoja sitten lobbaamalla siihen kaistanvaihtovilkutus ja rajoitus kääntökulmaan mutkissa. Tesla ei ole sen jälkeen tehnyt kunnollista versiota eurooppaan, ymmärrettävästi.

Eurooppalainen autoteollisuus saa läpi mitä rajoitteita haluaa. Ajat eivät ole olleet vapaita markkinoita suosivia vuosikymmeneen.

Eli voitte ajoittaa arviot Teslan FSDstä Euroopassa siihen milloin jotain vastaavaa on saksalaisilla ja ranskalaisilla valmistajille, jotka eivät tee asian suhteen mitään uskottavaa kehitystä.
 
Autopilot paskittiin jo aikoja sitten lobbaamalla siihen kaistanvaihtovilkutus ja rajoitus kääntökulmaan mutkissa. Tesla ei ole sen jälkeen tehnyt kunnollista versiota eurooppaan, ymmärrettävästi.

Eurooppalainen autoteollisuus saa läpi mitä rajoitteita haluaa. Ajat eivät ole olleet vapaita markkinoita suosivia vuosikymmeneen.

Eli voitte ajoittaa arviot Teslan FSDstä Euroopassa siihen milloin jotain vastaavaa on saksalaisilla ja ranskalaisilla valmistajille, jotka eivät tee asian suhteen mitään uskottavaa kehitystä.
Missä on kerrottu, että autoteollisuus on ajanut läpi nämä rajoitteet? Mersulla on L3 tason automatiikka USAssa ja Euroopassa.
 
Näin on ja se AP1 on MobilEyen tekemä ihan pätevä kaistallapitoavustin ja autossa on erillinen sadetunnistin mikä toimii paremmin kuin myöhempi kamerapohjainen tänäkään päivänä. Tunnistat jo kuvista auton jossa ei ole sivukameroita b-pilareissa ja sivuvilkuissa, mutta service-välilehdeltä sen voi myös varmistaa.

Jos on MCU2 autossa niin siinä on vielä sama rauta kuin suurimassa osassa Teslan fleettiä (myös M3/MY) ja softan voi olettaa olevan kuranttia vielä jonkin aikaa.
Näyttäisi olevan S 90D FL 2016 autossa MCU1.

Tuossa juuri on se muistipiirin hajoaminen, mutta tesla taitaa sen korjata veloituksetta.

"Tesla’s MCU1 Infotainment System: The Basics
Models: Model S, Model X
Years: 2013-2018
Recalls: eMMC replacement (NVIDIA Tegra 3)"

 
Autopilot paskittiin jo aikoja sitten lobbaamalla siihen kaistanvaihtovilkutus ja rajoitus kääntökulmaan mutkissa. Tesla ei ole sen jälkeen tehnyt kunnollista versiota eurooppaan, ymmärrettävästi.

Eurooppalainen autoteollisuus saa läpi mitä rajoitteita haluaa. Ajat eivät ole olleet vapaita markkinoita suosivia vuosikymmeneen.

Eli voitte ajoittaa arviot Teslan FSDstä Euroopassa siihen milloin jotain vastaavaa on saksalaisilla ja ranskalaisilla valmistajille, jotka eivät tee asian suhteen mitään uskottavaa kehitystä.

Tää nyt on ihan täyttä sontaa, sorry vaan.

Tesla ei ole jenkeissäkään hakenut lupia mihinkään autonomiseen ajoon vaan menee sielläkin lv2 mallilla koska se ei pysty ottamaan vastuuta omasta tuotteestaan. Ei tämä ole mikään EU protektionismijuttu, siellä on tulossa lv4 joka on jo joissain EU maissa ilmeisesti jo rajoitetusti testissä.

Tesla haluaa myydä autonomista ajamista mutta ei halua ottaa mitään vastuuta itse. Se on tässä se ongelma, ei EU.
 
Missä on kerrottu, että autoteollisuus on ajanut läpi nämä rajoitteet? Mersulla on L3 tason automatiikka USAssa ja Euroopassa.
Nämä on yli 6 vuotta vanhoja asioita. Tuleeko uutena?

Se oli jyrki käteinen joka oli yksi yö nähnyt unta joka perusteella toi hyvin tarkat speksit sallitusta kääntökulmasta parlamenttiin. Kaikkien yllätykseksi se vaikutti vain tasan yhden valmistajan tuotteisiin, joka tuli EUn ulkopuolelta.
 
Näyttäisi olevan S 90D FL 2016 autossa MCU1.

Tuossa juuri on se muistipiirin hajoaminen, mutta tesla taitaa sen korjata veloituksetta.

"Tesla’s MCU1 Infotainment System: The Basics
Models: Model S, Model X
Years: 2013-2018
Recalls: eMMC replacement (NVIDIA Tegra 3)"

MCU2 päivitys FM radiolla maksaa 2500e, joten tuon voi jo laskea Ravenin eduksi. Hyvä jos tekevät goodwillinä korjauksen, mutta se Tegra-pohjainen MCU1 on lähes ei-käytettävä suorituskyvyltään, ja ei saa enää järkevää softatukea, joten MCU2 on lähes pakollinen. Niissä saattaa myös näyttö kellastua alihankkijan huonon liimauksen UV käsittelyn seurauksena, vaikka olisi aiemmin korjattu.

Toinen pakollinen on CCS päivitys joka oli kohtuulliset 300e ainakin tullessaan.
 
Nämä on yli 6 vuotta vanhoja asioita. Tuleeko uutena?

Se oli jyrki käteinen joka oli yksi yö nähnyt unta joka perusteella toi hyvin tarkat speksit sallitusta kääntökulmasta parlamenttiin. Kaikkien yllätykseksi se vaikutti vain tasan yhden valmistajan tuotteisiin, joka tuli EUn ulkopuolelta.
Nyt en kyllä usko tätä ilman, että annat jotain kättä pidempää. Jyrki tehnyt tämän rajoitteen, että Tesla ei saa tuotua nykyistä FSD Supervised L2 tason kokonaisuutta Eurooppaan? Missä vielä kuski valvoo auton tekemisiä.
 
Tää nyt on ihan täyttä sontaa, sorry vaan.

Tesla ei ole jenkeissäkään hakenut lupia mihinkään autonomiseen ajoon vaan menee sielläkin lv2 mallilla koska se ei pysty ottamaan vastuuta omasta tuotteestaan. Ei tämä ole mikään EU protektionismijuttu, siellä on tulossa lv4 joka on jo joissain EU maissa ilmeisesti jo rajoitetusti testissä.

Tesla haluaa myydä autonomista ajamista mutta ei halua ottaa mitään vastuuta itse. Se on tässä se ongelma, ei EU.
EU/UNECE ovat tässä juurikin ongelma. Level 2 avustimet eivät saa olla liian hyviä.
 
Ei, olet täysin väärässä. Tesla olisi voinut hakea lv3 hyväksyntää niin jenkeissä kuin EU:ssa jo kauan sitten mutta jostain syystä se ei halua.

Haluaako joku palstan Tesla-faneista yrittää selittää miksi ei?
Siis kyllähän se pitäisi jokaisen ymmärtää miksi Tesla ei ole hakenut vielä level3/4/5 hyväksyntää FSD:lle? Siksi kun ei se ole vielä niin luotettava että se ajaisi tarpeeksi luotettavasti itsenäisesti.

Miksi FSD:tä ei voisi kohdella samalla tavalla kuin perus autopilottia?
 
Puolustamatta ketään valmistajaa tai syyttämättä EU regulaatioita on kuitenkin selkeää että molemmilla tahoilla hommat kusee. Eun puolelta ei vielä ole saatu aikaan riittävän turvallisia asetuksia lvl4 automatioon ja autonvalmistajiltakaan ei löydy vielä riittävää osaamista raudan/softan puolelta.
Tuossa Mersu koittaa saada muutamalle tienpätkälle Saksassa siis autobaanoille osittaista lvl3 autonomiaa 95kmh ensi vuodelle.

Ei näytä sen kummoisemmalta bimmerilläkään eli valmistajat eivät kykene edes kunnon lvl3 tällä hetkellä vaan osittaisiin räpellyksiin tietyillä tieosuuksilla tietyissä maissa.

Ainakin tuo tuleva lvl4 regulaatio antaa jo hieman enemmän toimivaltoja 2025 kun sallitaan minimaalinen ihmisen hallittavuus, mutta vuosiahan tuo ottaa että EU päättää lopulliset reguloinnit turvalliseen autonomiaan ja Teslan fsd pääsee Suomi pojan käyttöön.
 
MCU2 päivitys FM radiolla maksaa 2500e, joten tuon voi jo laskea Ravenin eduksi. Hyvä jos tekevät goodwillinä korjauksen, mutta se Tegra-pohjainen MCU1 on lähes ei-käytettävä suorituskyvyltään, ja ei saa enää järkevää softatukea, joten MCU2 on lähes pakollinen. Niissä saattaa myös näyttö kellastua alihankkijan huonon liimauksen UV käsittelyn seurauksena, vaikka olisi aiemmin korjattu.

Toinen pakollinen on CCS päivitys joka oli kohtuulliset 300e ainakin tullessaan.
CCS päivitys on tehty ja sen jälkeen vielä auton laturi laitettu kokonaan uusiksi, kun alkuperäinen meni rikki.

Facebookista luin, että 4G päivitys maksaa vain 200€. Joko tuo päivitys on jo tehty, tai sitten S 2016 on jo alunperin 4G modeemilla?

MCU2 (intel), 2500€ on sen verran kallis, että se kyllä jäisi ostamatta. Nettiautosta katsoin kuvia, niin noissa 8 vuotta vanhoissa ainakin oli kaikissa MCU1 (nvidia). Eli tosiaan 8 vuotta vanhaa jo, mutta itselle olisi vielä riittävää.

Edit:
Eli aika hyvin tesla pitää huolta vanhoistakin autoista, kun muutamalla satasella saa paranneltua autoa.
 
Tämä AP on avustin jonka avulla parannetaan turvallisuutta, että vähentää kuljettajan kuormitusta. Ainakin jossakin tapauksissa.

Nykyään vähän 50/50 kun kuormittaa enemmän kun on näitä outoja automaatioita tuotu mitkä voivat vain läimäyttää jarrut kiinni koska vain.
 
CCS päivitys on tehty ja sen jälkeen vielä auton laturi laitettu kokonaan uusiksi, kun alkuperäinen meni rikki.

Facebookista luin, että 4G päivitys maksaa vain 200€. Joko tuo päivitys on jo tehty, tai sitten S 2016 on jo alunperin 4G modeemilla?

MCU2 (intel), 2500€ on sen verran kallis, että se kyllä jäisi ostamatta. Nettiautosta katsoin kuvia, niin noissa 8 vuotta vanhoissa ainakin oli kaikissa MCU1 (nvidia). Eli tosiaan 8 vuotta vanhaa jo, mutta itselle olisi vielä riittävää.

Edit:
Eli aika hyvin tesla pitää huolta vanhoistakin autoista, kun muutamalla satasella saa paranneltua autoa.
Nojoo, ei se Tegralla varustettu MCU1 ollut enää käyttökelpoinen uudemmilla softilla kun ne on optimoitu uudemmalle raudalle, vaikka muuten "toimisi". 500e säästää päivityksessä jos ei ota FM radiota. Olikohan niin että jos autossa ei ole AP2 tietokonetta niin on tonnin päivitys pelkälle MCUlle. Tuo on joka tapauksessa edessä joten miksi kärvistellä SER jätteen kanssa. Hyvä tinkimisen paikka.

Jos ei ole LTE modeemia niin eihän siinä liiku data enää ollenkaan ilman wifiä.

Itselleni herää myös kysymyksiä auton muustakin ylläpidosta jos siihen on tuollaiset päivitykset jätetty tekemättä.
 
Tämä AP on avustin jonka avulla parannetaan turvallisuutta, että vähentää kuljettajan kuormitusta. Ainakin jossakin tapauksissa.
Hiljaisilla maantieosuuksilla, jossa nopeusrajoitukset 60-100 km/h. Kaikkialla muualla (enemmän kuin yksi kaista menosuuntaan, taajamat, pihatiet yms.) + talvella kaikkialla näiden pitäisi olla yksiselitteisesti kielletty ja nimenomaan siten, että kuljettaja ei pysty mitenkään tuota kieltoa ohittamaan. Voisi olla softalla sidottuna vaikka meidän talvirengaskauteen. 1.12 -> kevät ominaisuus ei käytettävissä.
 
Nojoo, ei se Tegralla varustettu MCU1 ollut enää käyttökelpoinen uudemmilla softilla kun ne on optimoitu uudemmalle raudalle, vaikka muuten "toimisi". 500e säästää päivityksessä jos ei ota FM radiota. Olikohan niin että jos autossa ei ole AP2 tietokonetta niin on tonnin päivitys pelkälle MCUlle. Tuo on joka tapauksessa edessä joten miksi kärvistellä SER jätteen kanssa. Hyvä tinkimisen paikka.

Jos ei ole LTE modeemia niin eihän siinä liiku data enää ollenkaan ilman wifiä.

Itselleni herää myös kysymyksiä auton muustakin ylläpidosta jos siihen on tuollaiset päivitykset jätetty tekemättä.
Miksi noilla olisi yhtään mitään tekemistä auton muun ylläpidon kanssa? Pitäisikö siis kaikkien maksaa 2,5k€, jotta pieruappsit toimivat tai muuten on huonosti ylläpidetty auto?

Miksi noin muutenkin MCU1 ei mielestäsi ole mitenkään käyttökelpoinen enää?

Jos auto on tuo yhdessä linkissä oleva, näyttää siinä myös ihan LTE olevan.
 
Miksi noilla olisi yhtään mitään tekemistä auton muun ylläpidon kanssa? Pitäisikö siis kaikkien maksaa 2,5k€, jotta pieruappsit toimivat tai muuten on huonosti ylläpidetty auto?

Miksi noin muutenkin MCU1 ei mielestäsi ole mitenkään käyttökelpoinen enää?

Jos auto on tuo yhdessä linkissä oleva, näyttää siinä myös ihan LTE olevan.
Jos noin ilmeisestä parannuksesta pitää säästää (tässä tapauksessa 1000e), niin mahdollisesti on ollut aika tiukka budjetti yli 100ke auton kanssa.

Pieruappsit tulivat MCU1 aikana. Itse en koskaan edes aukaissut sitä arcade osaa.

Hitaasti toimiva kartta ja navigointi sekä streamaus, ja bugit / resetoinnin tarve (joka kestää kauemmin kuin työmatka) perustelevat päivityksen. Osan saa takaisin kun auton jälleenmyynti helpottuu.
 
Jos noin ilmeisestä parannuksesta pitää säästää (tässä tapauksessa 1000e), niin mahdollisesti on ollut aika tiukka budjetti yli 100ke auton kanssa.

Pieruappsit tulivat MCU1 aikana. Itse en koskaan edes aukaissut sitä arcade osaa.

Hitaasti toimiva kartta ja navigointi sekä streamaus, ja bugit / resetoinnin tarve (joka kestää kauemmin kuin työmatka) perustelevat päivityksen. Osan saa takaisin kun auton jälleenmyynti helpottuu.
No eihän ketään tässä mitään 100k€ MCU1 autoa ollut ostamassa, toiseksi, mitä veikkaat moniko auton alkuperäinen omistaja on edes tiennyt tuollaisesta päivityksestä koska Tesla:n hienot yhden konfiguraation autot ja huollosta pitäisi osata kysyä asiaa omatoimisesti.

Ymmärrän pointtisi, mutta kannattaa nyt muistaa, ettei kaikki aja jotain 1000km matkoja joka päivä navin varassa ja varmaan 90% ihmisistä riittää, kun radio kuuluu, joten harvoja tuskin edes kiinnostaa koko päivitys kunhan pääsee paikasta toiseen.

Varsinkin, kun Teslaan tyytyväisimpiä tuntuvat olevan ne, joita ei vähempää kiinnosta millä ajavat kunhan pääsevät paikasta toiseen ja ne jotka välittävät, vaihtavat pois.
 
Haamuilut tuntuvat kadonneen vakioreitiltä jälleen, ei kertaakaan vakkaria tullut kaarreavustin häiritsemään.
 
No eihän ketään tässä mitään 100k€ MCU1 autoa ollut ostamassa, toiseksi, mitä veikkaat moniko auton alkuperäinen omistaja on edes tiennyt tuollaisesta päivityksestä koska Tesla:n hienot yhden konfiguraation autot ja huollosta pitäisi osata kysyä asiaa omatoimisesti.

Ymmärrän pointtisi, mutta kannattaa nyt muistaa, ettei kaikki aja jotain 1000km matkoja joka päivä navin varassa ja varmaan 90% ihmisistä riittää, kun radio kuuluu, joten harvoja tuskin edes kiinnostaa koko päivitys kunhan pääsee paikasta toiseen.

Varsinkin, kun Teslaan tyytyväisimpiä tuntuvat olevan ne, joita ei vähempää kiinnosta millä ajavat kunhan pääsevät paikasta toiseen ja ne jotka välittävät, vaihtavat pois.

Eihän se radio kuulu Jos MCU vaatii rebootin heti autoon astuessa ja ei valmistu ennen kuin saapuu töihin 20min myöhemmin.

Miksi ostaa Tesla, jos sen paras ominaisuus eli toimiva älyteknologia, ei toimi.

Oman kokemuksen perusteella täytyy olla todella pihi jos kärvistelee tuon legacy raudan kanssa.

Muistaakseni Tesla lähetti meiliä tai tekstarin tai viestin Tesla appin sisällä kun tuo päivitys tuli saataville, oli sitten alkuperäinen tai myöhempi omistaja.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se radio kuulu Jos MCU vaatii rebootin heti autoon astuessa ja ei valmistu ennen kuin saapuu töihin 20min myöhemmin.

Miksi ostaa Tesla, jos sen paras ominaisuus eli toimiva älyteknonogia, ei toimi.

Oman kokemuksen perusteella täytyy olla todella pihi jos kärvistelee tuon legacy raudan kanssa.

Muistaakseni Tesla lähetti meiliä tai tekstarin tai viestin Tesla appin sisällä kun tuo päivitys tuli saataville, oli sitten alkuperäinen tai myöhempi omistaja.
Sulla on varmaan paljonkin sitten kokemusta MCU1:sestä kun noin varmaa tietoa tulee sen käyttäytymisestä ja sen kanssa kärvistelystä?

Älyteknologiasta voidaan nyt olla montaa mieltä vs AA/Carplay, mutta tätä koko keskustelua lienee turha jatkaa enempää, uusi Tesla paras ja muut (Teslat ja valmistajat) kasa itseään /s.
 
Sulla on varmaan paljonkin sitten kokemusta MCU1:sestä kun noin varmaa tietoa tulee sen käyttäytymisestä ja sen kanssa kärvistelystä?

Älyteknologiasta voidaan nyt olla montaa mieltä vs AA/Carplay, mutta tätä koko keskustelua lienee turha jatkaa enempää, uusi Tesla paras ja muut (Teslat ja valmistajat) kasa itseään /s.
En tiedä, varmaan monella kirjoittelijalla enemmän kun niin kovasti haastetaan.

Hain MCU1 auton uutena 2017 Vetokujalta ja päivitin vasta 2022. eMMC jumpat ja keltaiset näytöt tulivat myös tutuksi.

Ollaan kaverin kanssa myös murtauduttu MCU1een ja katseltu vähän sisuksiin. Kaverin autoon jälkiasennettiin mm. AP.

Teslan myin pois kesällä kun hankin toisen auton jo yli vuosi sitten. Siinä oleva android auto ei tunnu auttavan mobiiliappin ja monien puutteellisten perustoimintojen kanssa mitenkään.

Kovasti on muuttunut keskustelu Teslasta, käyttäjäkunta jne. kymmenessä vuodessa.
 
Nyt sitten voitkin kertoa miten Model 3 Highland on jäänyt jälkeen muista saman hintaluokan autoista?
Missä on 360 kamerat, tutkat, HUD jne.? Onhan noita karsittu että saadaan painettua hintaa alas. Softan osalta tulee uutta mutta ne keskittyvät pääosin viihteeseen, eikä niinkään itse käytön parantamiseen. Fontit vain pienenee ja selkeät napit katoavat. Pakotetaan automatiikkaa mikä ei toimi.
CT kait ihan kelpo raudalla. Toki vastaavat roippeet sais tulla jo koko mallistoon.
Osittain joo mutta aika lapsenkengissä tuo vielä on. 4680 ei vakuuttanut, 48V systeemi heikko koska jos yksi osa pettää koko auto pimeänä.
 
Tainnut uutena ominaisuutena tullut, että vakkari alkaa välillä hidastamaan nopeutta kun käyttää pissapoikaa. Pissapojan ruikkiminen aiheuttaa hetkeksi tilanteen, että auto ei mielestään näe tarpeeksi ja ilmoittaa vakkarin nopeuden pudotuksesta ruudulla. Teki näin muutaman kerran tänään työmatkalla, vakkari palautui kun pissat saatu pyyhittyä. Pyyhkijät hyvät ja vaihdettu uusiin pari kuukautta sitten.
 
Tainnut uutena ominaisuutena tullut, että vakkari alkaa välillä hidastamaan nopeutta kun käyttää pissapoikaa. Pissapojan ruikkiminen aiheuttaa hetkeksi tilanteen, että auto ei mielestään näe tarpeeksi ja ilmoittaa vakkarin nopeuden pudotuksesta ruudulla. Teki näin muutaman kerran tänään työmatkalla, vakkari palautui kun pissat saatu pyyhittyä. Pyyhkijät hyvät ja vaihdettu uusiin pari kuukautta sitten.
Kuulostaa ihanalta featurelta aamuruuhkassa käytettynä. Näin kanssa-autoilijan näkökulmasta.
 
Miksi noilla olisi yhtään mitään tekemistä auton muun ylläpidon kanssa? Pitäisikö siis kaikkien maksaa 2,5k€, jotta pieruappsit toimivat tai muuten on huonosti ylläpidetty auto?

Miksi noin muutenkin MCU1 ei mielestäsi ole mitenkään käyttökelpoinen enää?

Jos auto on tuo yhdessä linkissä oleva, näyttää siinä myös ihan LTE olevan.
Sulla on varmaan paljonkin sitten kokemusta MCU1:sestä kun noin varmaa tietoa tulee sen käyttäytymisestä ja sen kanssa kärvistelystä?

Älyteknologiasta voidaan nyt olla montaa mieltä vs AA/Carplay, mutta tätä koko keskustelua lienee turha jatkaa enempää, uusi Tesla paras ja muut (Teslat ja valmistajat) kasa itseään /s.

Nyt on Facelift Model S 90D pihassa :)

MCU1
Autopilot 1

LTE/4G päivitys tuohon on tosiaan tehty. Se maksaa teslalla vain 200€. Järkevä hinta ja erittäin tärkeä ominaisuus.

Ihan tuliterä auton sisäinen laturi.

Tyytyväinen kyllä ja minusta 23k€ hinta oli sopiva? Laitoin päivityksen latautumaan ja nyt on saattanut asentaakin sen jo. Versionumero 2024.44.4 . Luultavasti aika uusi?

Ainakin tuolla nykyisellä vanhemmalla versiolla tomi tosi hyvin. Ei toki vastaa 2024 autoa, mutta se olisikin "hieman" kalliimpi.

Ei vikoja. Paitsi lasinpesunestettä piti heti laittaa. Tosi siistissä kunnossa. Kun auto on ollut Suomessa, niin hitaalla laturilla ladattu kotona ja töissä. Vähän nopeampi ohjelmisto oli 2020 Teslassa, joka on ollut myös. Mutta ei kyllä käytännössä eroa mitenkään liikaa? En kumminkaan kaikkia ohjelmiston ominaisuuksia osaa edes käyttää. Esim nettiselainta en käyttänyt Model 3 autossa ollenkaan.

Facebookissa oli jotain, että ennen MCU1 autoon ei ole oikein päivityksiä valunut, mutta nykyisin jo tulee ihan riittävän useasti uusi versio?
 
Tainnut uutena ominaisuutena tullut, että vakkari alkaa välillä hidastamaan nopeutta kun käyttää pissapoikaa. Pissapojan ruikkiminen aiheuttaa hetkeksi tilanteen, että auto ei mielestään näe tarpeeksi ja ilmoittaa vakkarin nopeuden pudotuksesta ruudulla. Teki näin muutaman kerran tänään työmatkalla, vakkari palautui kun pissat saatu pyyhittyä. Pyyhkijät hyvät ja vaihdettu uusiin pari kuukautta sitten.
Mulla ajoi melkein ojaan pyyhkimisen jälkeen kun viivat meni sekaisin.
 
Taidat olla melko tyytymätön Teslaan. Miksi et vaihda johonkin toiseen merkkiin? Eikö näistä saa ihan kelpo hyvityksen vaihdossa?
Onko se tyytymättömyyttä kertoa miten AP toimii jos se sokaistuu tai menettää kyvyn hahmottaa missä ajaa tai näkee olemattomia viivoja?
Vaihtaisin pois mutta vielä pitää nopeuttaa maksamista, että saisi jotain hyvää vaihdossa. Tällä hetkellä arvonalenema on 1000€/kk. Toivotaan, että jossain vaiheessa tuo hidastuu. Toistaiseksi pitää maksaa tästä, että joku ottaisi vaihdossa. Mutta tähän ei vielä taivu koska on halpa korko nykyisessä.
 
eikö Y:ssä ole jo vakiona läpät (Suomeen tuoduissa). Jos ei ole, niin teslan oma läpät .. ovat pehmeät (kumia vs. kiinanromut kovaa muovia), eivät mene rikki hangessa tms. Ainiin, takana tietty ei ole vakiona.

On joo läpät, mutta kun tulee ajeltua hiekkateitä niin menee kyl sivut kuraan äkkiä ja enemmän mitä muilla autoilla mitä ajellut niin mietin et olisiko jotkin muut kuin alkuperäiset vähä paremmat.
 
On joo läpät, mutta kun tulee ajeltua hiekkateitä niin menee kyl sivut kuraan äkkiä ja enemmän mitä muilla autoilla mitä ajellut niin mietin et olisiko jotkin muut kuin alkuperäiset vähä paremmat.
todnäk ei .. mietin itse (hiekkatietä myös), että olisi vetänyt popniiteillä motonetin tms. roiskeläppäkumia levennykseksi alkup. läppiin. En ole jaksanut, taitaisi tulla ralliauton näköiset läpät ennen kuin olisi oikeasti hyötyä. Metrin korkeudelle tuo on ison osan vuotta aivan täysin kurassa. Ja lopun vuotta sitten pölyssä.
 
Teslan omat etuläpät on aika "läpät" eikä hyvässä mielessä, ensimmäisenä talvena lähtee takuuvarmasti irti.

En tiedä vempeleen, mutta Rally Armorin on röyhkeästä hinnastaan välittämättä parhaimmasta päästä, ellei parhaat. Pienet ja sievät ne ei ole, mutta suojaus pelaa eikä jäätyvä suojalumi revi niitä irti kuten OEM.
 
Teslan omat etuläpät on aika "läpät" eikä hyvässä mielessä, ensimmäisenä talvena lähtee takuuvarmasti irti.
Jaa, kyllä Y:ssä pysynyt pari talvea hyvin paikallaan, vaikka hangessa kahlataan tai pyöränkaaret on täynnä jäätä. Päinvastoin, joustavat hyvin niin eivät lähde mihinkään. (voihan olla tuuriakin vaan)
 
Viimeksi muokattu:
Mistä saisi Model Y alkuperäisen roiskeläpän kiinnike nastan? Yksi tuollainen kiinnike hajosi ja läppä nyt roikkuu enää toisen varassa. Vempeleestä saisi, mutta mieluummin hakisin jostain läheltä Motonet/Biltema/Puuilo tms kaupasta heti huomenna. Mutta osaako joku sanoa mikä on sopiva kun Motonetissäkin valikoimaa on vaikka ja kuinka.
 
Viimeksi muokattu:
Tainnut uutena ominaisuutena tullut, että vakkari alkaa välillä hidastamaan nopeutta kun käyttää pissapoikaa. Pissapojan ruikkiminen aiheuttaa hetkeksi tilanteen, että auto ei mielestään näe tarpeeksi ja ilmoittaa vakkarin nopeuden pudotuksesta ruudulla. Teki näin muutaman kerran tänään työmatkalla, vakkari palautui kun pissat saatu pyyhittyä. Pyyhkijät hyvät ja vaihdettu uusiin pari kuukautta sitten.
Ei tuo aivan uusi ominaisuus ole, kyllä itsellä ainakin joitakin kuukausia sitten käynyt jo. Varmaan tietyt olosuhteet tarvitsee niin jotenkin häikäistyy tai sokaistuu.
 
No jopas on arvokas muovikikkare, Teslalta näköjään saisi hintaan 0,13€/kpl, mutta mitenköhän sieltä saa ostettua? Voisin käydä hakemassa kun sinne matkaa sama kun motonetiin.

Edit: näköjään tuossa olikin 8 kpl eikä vain 1, joten ihan kohtuu hinta siis.
Teslalta saat tilattua varaosia nykyään tekemällä äpin kautta tiketin ja siihen osanumerot mitä haluat ostaa.
 
Onko se tyytymättömyyttä kertoa miten AP toimii jos se sokaistuu tai menettää kyvyn hahmottaa missä ajaa tai näkee olemattomia viivoja?
Vaihtaisin pois mutta vielä pitää nopeuttaa maksamista, että saisi jotain hyvää vaihdossa. Tällä hetkellä arvonalenema on 1000€/kk. Toivotaan, että jossain vaiheessa tuo hidastuu. Toistaiseksi pitää maksaa tästä, että joku ottaisi vaihdossa. Mutta tähän ei vielä taivu koska on halpa korko nykyisessä.
Oletko hankkinut auton vasta hiljattain, kun olet päätynyt tonnin per kk arvonalenemaan, ja perustuuko käsityksesi arvonalenemasta mahdolliseen hyvityshintaan vai kenties autoliikkeen tarjoamaan ostohintaan? Omassa Y:ssä arvonalenema olisi kyllä ollut huomattavasti pienempi, jos olisin vaihtanut syksyllä käytettyyn bemariin (i4 M50). Kysyin vaihtotarjousta parista liikkeestä, mutta en kuitenkaan vaihtanut, kun ymmärsin lopulta, että tämä sopii paremmin käyttötarkoituksiimme. Se on tietysti selvää, että Autovexin kautta on vaikeaa saada hyvää ostotarjousta varsinkin, jos kyse on uudemmasta ja kalliimmasta sähköautosta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
263 360
Viestejä
4 570 734
Jäsenet
75 143
Uusin jäsen
JayHo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom