Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Eikö se muski nyt aika selkeästi sanonut joku 6kk sitten että Tesla ei noihin pikkuatoihin lähde koska siellä ei ole businestä. Kiina tulee omistamaan tuon pikku kinneri luokan. Vaikka Muski nyt yleensä lupailee liikoja niin tuskin se nyt tuohon suuntaan alkaa heittelmään. Paitsi jos Musk uskoo että Trump antaa Teslalla suojan Kiinalaisilta Usassa.
Sanoi muistaakseni Q3n tilaisuudessa että ei pikkuautoa vaan kaikki panokset Robotaxi/FSD.
 
Kiina tulee omistamaan tuon pikku kinneri luokan.

Montako kiinalaista pikkusähkäriä on euroopan markkinoilla nyt? Ei kovin montaa, joskin en tunne koko euroopan markkinaa.

Vrt. eurooppalaisvalmistajien tarjonta, joita on jo kourallinen.

Edit. Replyn voi siirtää ot:na tuonne yleistä ketjuun.
 
Sanoi muistaakseni Q3n tilaisuudessa että ei pikkuautoa vaan kaikki panokset Robotaxi/FSD.
"Preparations remain underway for our offering of new vehicles – including more affordable models – which we will begin launching in the first half of 2025."

Teslan Q3 infosta suoraan, aika suoraan tuossa kyllä sanotaan halvempien mallien olevan tulossa (ainakin julkaisuun) jo 2025 alussa. Ei tuossa tietysti mitään sen tarkempaa tietoa mistään uudesta mallista ollut, jonka vuoksi spekulaatiot ovatkin pyörineet aluksi ainakin vain sen ympärillä, että sieltä olisi mahdollisesti tulossa vain halpuutettu model 3.
 
Joskus voi tulla joku pikkuauto, mutta ensi vuodelle ei millään ehdi. Siitä olisi pitänyt jo nyt vuotaa asioita kuten verhottuja testiautoja, salaa tehtaissa osista otettuja kuvia, erilaisia haettuja lupia ja ja muita joissa pitää olla specsejä. Se Model Y Juniper tulee, koska koko tämä vuosi on siitä saatu vuotoja, mutta mitään Model Q:ta ei ole ainakaan ensi vuonna tulossa.

Ja Tesla on tosiaan jenkkfirma, jota johtaa itsevaltiaan elkein amerikkalaistunut kultalusikka suussa syntynyt mamu. Ei jenkit ymmärrä autojen päälle, niiden autot pitää olla isoja ja epäkäteviä (siis muulloinkin kun perheessä on n+1 lasta jolloin talon kokoinen perhevankkuri on oikeasti kätevä). Jenkit haluaa autoja jotka on melkein 5 metriä pitkiä ja yli 2 metriä leveitä eikä mikään järkevän ja näppärän kokoisia autoja.
 
Viimeksi muokattu:
Sanoi muistaakseni Q3n tilaisuudessa että ei pikkuautoa vaan kaikki panokset Robotaxi/FSD.

Täsmällisesti Q3 dekissä sanotaan asiasta näin:
Product Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
This approach will result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our vehicle volumes in a more capex efficient manner during uncertain times. This should help us fully utilize our current expected maximum capacity of close to three million vehicles, enabling more than 50% growth over 2023 production before investing in new manufacturing lines.
Our purpose-built Robotaxi product will continue to pursue a revolutionary “unboxed” manufacturing strategy.
 
Myöhemmin sanoi että ei tule.
Lähdekriittisyyttä ja luetunymärtämistä tarvii. Tarkka elon lainaus alla. Pitää ymmärtää mitä regular tarkoittaa keskustelun kontekstissa. Kontekstissa tuleva halvempi malli ei ole elonin mielestä "regular" ja konteksti cybertaxi+itseajavuus. Elonin pään sisällä halvemman mallin haluttavuus ja logiikka liittynee itseajavuuteen. Itseajavuus on syy ostaa teslan pikkukinneri versus joku muu pikkukinneri.

So, anyway, basically, I think having a regular 25K model is pointless. It would be silly. Like it would be completely at odds with what we believe.
Keskustelun aloitus mihin tuo regular viittaa lähtee tästä
So, I think we've made very clear that we're -- the future is autonomous. I mean, it's going to be -- I've actually said this many years ago, but that in my strong belief and I believe that is panning out to be true, very obvious retrospect is that the future is autonomous electric vehicles. And nonautonomous gasoline vehicles here will be like riding a horse and using a foot bone. It's not that there are no horses.

Lainaus on samasta kvartaalipalaverista missä juuri kerrottiin että halvempi auto tulee 2025 h1. Ei sitä ole peruttu,...
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaan mitä tulee. En usko että tulee mitään muuta kuin paperijulkaisu.
 
Katsotaan mitä tulee. En usko että tulee mitään muuta kuin paperijulkaisu.
Minä veikkaan että tulee model3:sta muokattu hieman halvempi karvalakkimalli(materiaalit, akun koko, auton koko) tuotantoon missä on myös yksittäisiä kikkoja valmistuspuolella siihen, että hinta tulee alaspäin. Ei tule 25k$ autoa, ehkä 30k$ kärry. Inflaatiokin kyllä laukannut ajan kanssa sen lisäksi, että valmistusprosessin ambitioita skaalattu alaspäin.
 
Minä veikkaan että tulee model3:sta muokattu hieman halvempi karvalakkimalli(materiaalit, akun koko, auton koko) tuotantoon missä on myös yksittäisiä kikkoja valmistuspuolella siihen, että hinta tulee alaspäin. Ei tule 25k$ autoa, ehkä 30k$ kärry. Inflaatiokin kyllä laukannut ajan kanssa sen lisäksi, että valmistusprosessin ambitioita skaalattu alaspäin.
Tuota oli jo Meksikossa saatavilla.
 
Tämähän alkanut näyttää ihan mitä sattuu kulutuksia.

Ei sitten riittänyt että poistettiin nuo tarkemmat lukemat mutta samalla paskotaan koko näkymä 😅 en nyt ihan tiedä tuosta regenistä kun motarilla ajaa vakkari päällä....
1000021608.jpg
 
Ei sitten riittänyt että poistettiin nuo tarkemmat lukemat mutta samalla paskotaan koko näkymä 😅 en nyt ihan tiedä tuosta regenistä kun motarilla ajaa vakkari päällä....
Aika surkea tuo uusi näkymä. Mutta ei tossa regeniä ole toi vihreä osuus, vaan toi valkoinen viiva keskellä on vissiin "nimellinen kulutus", eli joku tyyliin joku epa-kulutuksen keskiarvo. Hölmö lukeva siihenkin poimittu siis verrokiksi, mihin tuota kulutuskäyrää verrataan.
 
Onko muut huomannut että tämä viimeisin päivitys muutti luistoneston toimintaa? Itsellä model Y, 2023 RWD. Aiemmin luistonesto jarrutteli todella terävästi joka oli välillä tosi ärsyttävää. Nykyisin on paljon pehempi jarrutus eikä sellaista nykimistä. En tiedä onko se sitten nimenomaan tuo "Cold Weather Improvements" vaikka ei siinä ole mitään mainintaa tälläisestä.
 
Onko muut huomannut että tämä viimeisin päivitys muutti luistoneston toimintaa? Itsellä model Y, 2023 RWD. Aiemmin luistonesto jarrutteli todella terävästi joka oli välillä tosi ärsyttävää. Nykyisin on paljon pehempi jarrutus eikä sellaista nykimistä. En tiedä onko se sitten nimenomaan tuo "Cold Weather Improvements" vaikka ei siinä ole mitään mainintaa tälläisestä.
Täällä on ainakin tuntunut smoothimmalta ajo nelivedolla, ei räksytä luistonesto niin paljoa kuin viime talvena ja on nelikkona enemmän, mutkissa saa pidettyä enemmän vauhtia vaikka luistaisikin. MYLR täällä. Naapurilla sama auto ja oli samaa mieltä että tämä talvi ollut parempi.
 
En voi verrata kun aiemmin ollut kitkat ja nyt nastat, mutta voi mahdoton kuinka onkaan pitoa. Kelillä kun kelillä voinut lasketella aivan huoleti ja auto pysyy tiessä kun tauti. Tällähän vois lähteä vaikka johonkin pidemmällekin, jos saisi jostain akkuun lisää kapaa.
 
Tuulilasisaaga jatkuu.
Tesla ”Osiin on kehityksen myötä tullut kehitystä jolloin mahdollisesti pieniä muutoksia näihin on voinut tulla”. Korjausta ei siis ole elleivät kehitä parempia vastuksia etukameralle tai muuta tätä erilaiseksi.

Illalla lähdin ajoon ja lämmitin 30 minuuttia, että auto oli sulanut. Siitä motarille ja pakkasta -7C. Ei mennyt kauaa kun etukamera oli huurussa ja kaikki herkut pois. Mukaan lukien törmäysvaroitin, kaistalta poistumisvaroitus jne.

Teslan neuvo oli pistää jatkuva hönkä tuulilasille eli auto maksimi lämmitykselle. Ihanaa ajella hiki valuen mutta huuru poistui joskus 50min jäkeen, että alkoivat toiminnot taas toimimaan.

Kun saat välillä ACC/Autopilotin päälle niin kun tulee näkyvyys ongelmia, niin ekana hidastaa 5-10kmh ja sen huomaa. Jonka jälkeen äänimerkki ja ilmoitus että ei käytössä. Regen iskee taas hitaammin tässä mukaan. Jos kaasulla koittaa avittaa tätä hidastumista mikä tulee kun kamera ei näe, niin meno on nykivää ja soutaa huopaa menoa.
 
Tuulilasisaaga jatkuu.
Tesla ”Osiin on kehityksen myötä tullut kehitystä jolloin mahdollisesti pieniä muutoksia näihin on voinut tulla”. Korjausta ei siis ole elleivät kehitä parempia vastuksia etukameralle tai muuta tätä erilaiseksi.

Illalla lähdin ajoon ja lämmitin 30 minuuttia, että auto oli sulanut. Siitä motarille ja pakkasta -7C. Ei mennyt kauaa kun etukamera oli huurussa ja kaikki herkut pois. Mukaan lukien törmäysvaroitin, kaistalta poistumisvaroitus jne.

Teslan neuvo oli pistää jatkuva hönkä tuulilasille eli auto maksimi lämmitykselle. Ihanaa ajella hiki valuen mutta huuru poistui joskus 50min jäkeen, että alkoivat toiminnot taas toimimaan.

Kun saat välillä ACC/Autopilotin päälle niin kun tulee näkyvyys ongelmia, niin ekana hidastaa 5-10kmh ja sen huomaa. Jonka jälkeen äänimerkki ja ilmoitus että ei käytössä. Regen iskee taas hitaammin tässä mukaan. Jos kaasulla koittaa avittaa tätä hidastumista mikä tulee kun kamera ei näe, niin meno on nykivää ja soutaa huopaa menoa.
Uudet (3) lasit on kyllä paskaa, luetun mukaan kannattaa vaatia vanhanmallinen "tarvike" lasi. Siinä on vastuslangat jotka toimii.

Lisää Tesla sekoilua taas eiliseltä, lopettaneet parts.helsinki jne sähköpostiosoitteet mistä pystyi tilaamaan osia. Nämä siirtyneet appiin siten että huoltotiketille kuvaa tarpeet ja kirjoittaa asiansa. Ok - ei mahdoton, mutta eivät enää suostu lähettämään vaan noudettava huoltopisteeltä 3pv kuluessa. WTF, voi tulla yllätyksenä, mutta jotkut saattaa asua esim muualla kuin eteläsuomessa tai oulussa. :oops:
 
Tarvikkeena saa lasia mutta ei Teslalta saa kuin näitä uusia. Luulisi että aito ja alkuperäinen lasi toimisi kuten pitää.
 
Tulis sinne nyt nuo Nesteen ja ST1 letkut myös... Ihmettelen kun vieläkään ei omalla paikkakunnalla ole CM laturit valikossa, ABC:n on.
 
Onko vinkkejä kun Tesla äppi iPhonessa kuluttaa niin pirusti virtaa? Viimeinen 10 pv aikana melkein 30% kaikesta akun kulutuksesta puhelimessa vaikka pahemmin sitä edes käytä. Taustalla jotain raksuttaa kuitenkin koko ajan.
 
Koitapa sitä perinteistä, että poista sovellus ja asenna myöhemmin uudelleen.
 
Tarvikkeena saa lasia mutta ei Teslalta saa kuin näitä uusia. Luulisi että aito ja alkuperäinen lasi toimisi kuten pitää.

Mikä liike näitä tarvikelaseja myy ja asentaa? Itsellä tupannut menemään edellisissä autoissa lasi per talvi, niin voisin jo valmiiksi katsoa vaihtopaikan. Harmillinen homma kyllä toi sun tapaus. Itsellä taitaa olla vielä tehdaslasi 22vm loppupuolelta, kun ei tuollaista ominaisuutta ole vielä tullut eteen
 
Mikä liike näitä tarvikelaseja myy ja asentaa? Itsellä tupannut menemään edellisissä autoissa lasi per talvi, niin voisin jo valmiiksi katsoa vaihtopaikan. Harmillinen homma kyllä toi sun tapaus. Itsellä taitaa olla vielä tehdaslasi 22vm loppupuolelta, kun ei tuollaista ominaisuutta ole vielä tullut eteen
Ymmärtääkseni tarvikelasia saa keneltä vain kun pyytää.
 
Mikä liike näitä tarvikelaseja myy ja asentaa? Itsellä tupannut menemään edellisissä autoissa lasi per talvi, niin voisin jo valmiiksi katsoa vaihtopaikan. Harmillinen homma kyllä toi sun tapaus. Itsellä taitaa olla vielä tehdaslasi 22vm loppupuolelta, kun ei tuollaista ominaisuutta ole vielä tullut eteen
Kuulemma Carglassilta sais vanhan mallisilla vastuslangoilla olevaa lasia. Oman lasin voi helposti tarkistaa kummilla langoilla se on.

Vannha ylempänä/vasemmalla, uusi alempana/oikealla..

Screenshot_20241214_195417_Firefox.jpgScreenshot_20241214_195404_Firefox.jpg
 
Viimeksi muokattu:
I
Kuulemma Carglassilta sais vanhan mallisilla vastuslangoilla olevaa lasia. Oman lasin voi helposti tarkistaa kummilla langoilla se on.

Vannha ylempänä/vasemmalla, uusi alempana/oikealla..

Screenshot_20241214_195417_Firefox.jpgScreenshot_20241214_195404_Firefox.jpg
Kyllähä tuo uus lasi näyttää ihan täysin surkealta noitten lankojen osalta. Käsittämätöntä.
 
Cybertruck latailee SC V4 325 kW 400v ja Euroopassa imassut yli 400kw ilmeisesti 800v. Vastaavasti Porsche taycan latailee 320kw kun lanseeraus vaiheessa 270kw. No katsellaan mitä ensi vuonna nuo luvatut 500kw näyttää CTssä ja mitä 3/y latailee uusilla akuilla, ehkä kansanmallitkin imaisee sitten noin 400kw niillä ennustetuilla 95kwh akuilla?
 
Cybertruck latailee SC V4 325 kW 400v ja Euroopassa imassut yli 400kw ilmeisesti 800v. Vastaavasti Porsche taycan latailee 320kw kun lanseeraus vaiheessa 270kw. No katsellaan mitä ensi vuonna nuo luvatut 500kw näyttää CTssä ja mitä 3/y latailee uusilla akuilla, ehkä kansanmallitkin imaisee sitten noin 400kw niillä ennustetuilla 95kwh akuilla?
Onko jossain käyrää? Possu vetää yli 300kw aina 62% asti.
 
Aika vähän tuolla huipputeholla on tosiaan väliä siinä mielessä, että enemmän merkkaa se kuinka kauan sitä saadaan ylläpidettyä. Model3 awd sopivalla Panasonicin akulla taitaa saada pidettyä about 25% asti huipputehoansa. Lgn akuilla ei mitään jakoa tuohon. Cyberi on vähän erikoistapaus kun jakaa akkuansa ja sitä on voinut ladata nopeampaa electrified America asemilla kuin Teslan omilla. Ei se ainakaan noissa roadtripeissä ole erottunut millään tavalla muista truck luokan sähkö ajoneuvoista, mitä nyt latauskäyttäyryminen ollut vähän mitä sattuu (myös Teslan omilla latureilla).
 
I

Kyllähä tuo uus lasi näyttää ihan täysin surkealta noitten lankojen osalta. Käsittämätöntä.
Nyt kun menin haukkumaan tuota tuollaista lasia niin piti käydä kattomassa omaa Berliinin Y:n lasia. Se on tuollainen kai "uudempi" ja on tullut tehtaalta tuolla kesällä -23. Ei ole kertaakaan ollut huurtumisongelmaa. Auto asuu kyllä lämpimässä tallissa. Onkohan kaikissa Model Y sitten tämä?

IMG_2383.jpeg
 
Nyt kun menin haukkumaan tuota tuollaista lasia niin piti käydä kattomassa omaa Berliinin Y:n lasia. Se on tuollainen kai "uudempi" ja on tullut tehtaalta tuolla kesällä -23. Ei ole kertaakaan ollut huurtumisongelmaa. Auto asuu kyllä lämpimässä tallissa. Onkohan kaikissa Model Y sitten tämä?

IMG_2383.jpeg
Sinulla on tallissa. Jätä se ulos.
 
Sinulla on tallissa. Jätä se ulos.
Jep mut onhan se työpäivät ulkona ja sitten reissuissa ulkona koko ajan.

Mutta en siis kyllä epäile etteikö tommonen lämpeävä ja kylmenevä minilasikoppi huurru jos se ei ikinä pääse kuivamaan.
 
Sinulla on tallissa. Jätä se ulos.
eikös näistä ollu jokunen tiivistämisvideo tubessa, kun jengillä palanu hermot niin pultanneet irti ja laittaneet isolla vaivalla vesitiiviiks niin loppuu huurteet. Vastaavia löytyy takavalojen tiivistykseen kun ne tyyppivikaset muovivalut päästää kosteuden sisään, mutta voi sit ite tiivistää ulkoa päin.
 
eikös näistä ollu jokunen tiivistämisvideo tubessa, kun jengillä palanu hermot niin pultanneet irti ja laittaneet isolla vaivalla vesitiiviiks niin loppuu huurteet. Vastaavia löytyy takavalojen tiivistykseen kun ne tyyppivikaset muovivalut päästää kosteuden sisään, mutta voi sit ite tiivistää ulkoa päin.
Jaa a. Nyt puhutaan siitä etukameroista. Ei valojen akvaarioista.
 
Onko jossain käyrää? Possu vetää yli 300kw aina 62% asti.
Ei oo osunut kohdalle käppyröitä vielä. Tuo Porschen latausnopeuden 50kw päivitysupgradatus 5v aikana kohtuu säälittävä ja johtuu käytännössä faceliftin isommasta akusta. Mutta joo hyvä että saavat flättinä valokaaret aikaiseksi ja akut näyttää vaggineella ilmeisesti menevän nopeammin vaihtokuntoon pikaladattaessa. Paras latausnopeus omasta mielestäni on 6 sek kun töpsöli kiinni yön ylitse ja jos ensi vuonna kyettäisiin jo siihen langattomaan lataustelakkaan tesloissa niin se on sitten instant 👌. Vaikka siihen y junipeerin tulisi heti alussa se 95kwh akku oli se sitten vaikka 800v ja piikkitehot 370kw niin se on vaan pirun hidasta, mutta sanotaanko että riittävän nopeaa -30 pakkasellakin jos joutuu tekemään yhden vessakäynnin että pääsee perille roikan nokkaan.
 
Ei oo osunut kohdalle käppyröitä vielä. Tuo Porschen latausnopeuden 50kw päivitysupgradatus 5v aikana kohtuu säälittävä ja johtuu käytännössä faceliftin isommasta akusta.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä. Uudempi malli ottaa sen optimin jo 21 asteessa (eli paljon aiemmin kuin aiempi eikä tarvitse lämmittää niin paljon) ja lataa täydellä.teholla todella paljon kauemmin. Käytännössä siis lataa maksimia 62-65% asti ja 200kWh/h vielä sinne 75% asti.

Eli 11 minuuttia lataa yhtämittaisesti yli 300 kW/h/h teholla ja 12 minuutissa saa 65 kWh akkuun virtaa.

Se on kyllä totta, että Teslan latausnopeus perustuu pitkälle siihen että tullaan alhaisilla ykkös prosenteilla laturille koska teho tippuu aika välittömästi alaspäin kun akun varaustaso hivenen nousee.
 
Pystyykö Model 3:sta säätämään siten että käyttää tolppavirtaa vain ennen ajastettua lämmitystä? Nimimerkillä taloyhtiössä on tolppa ilman kelloa eli jos laitan piuhan illalla kiinni niin silloin lataa koko ajan.

Toki voisi ostaa ajastetun töpselin väliin.
 
Pystyykö Model 3:sta säätämään siten että käyttää tolppavirtaa vain ennen ajastettua lämmitystä? Nimimerkillä taloyhtiössä on tolppa ilman kelloa eli jos laitan piuhan illalla kiinni niin silloin lataa koko ajan.

Toki voisi ostaa ajastetun töpselin väliin.
Äpistä voi ajastaa latauksen.
 
Pystyykö Model 3:sta säätämään siten että käyttää tolppavirtaa vain ennen ajastettua lämmitystä? Nimimerkillä taloyhtiössä on tolppa ilman kelloa eli jos laitan piuhan illalla kiinni niin silloin lataa koko ajan.

Toki voisi ostaa ajastetun töpselin väliin.
Ruudulta tai appista ajastus lataukselle.
 
Kokkolan Autohuollon mies oli aikakin videollaan tuosta puhui.

Taisi puhua taksikäytössä olleesta jota pikaladattiin (ja kun rahaa tehdään vain ajamalla niin todennäköisesti aina mahdollisimman täyteen varsinkin seuraavaa vuoroa odottamaan).

Ja kyllähän näiden tekijöiden tiedetään ihan tieteellisten tutkimuksien perusteella kuluttavan NMC akkua merkistä riippumatta. 185tkm ja Suomen oloissa taksikäytössä tarkoittanee jo ~500 sykliä, jollei jopa enemmän kun siinä tolpallakin lämmitys/jäähdytys on kuluttanut.
 
En nyt taas ole ihan varma, mutta onko jotain muuttunut tuossa latausasemille navigoinnissa. Tänään kun pääkaupunkiseudulta lähdin ajamaan kohti Tamperetta, niin en pystynyt navigoimaan millekään latausasemalle Riihimäki - Hämeenlinna -alueelle, ainoastaan pääkaupunkiseudulla lähialueen latausasemille tai kauempana oleville Teslan asemille (esim. Akaa). Vasta kun oli lähellä Hämeenlinnaa, pystyi valitsemaan kohteeksi Tiiriön Ionityn.
 
En nyt taas ole ihan varma, mutta onko jotain muuttunut tuossa latausasemille navigoinnissa. Tänään kun pääkaupunkiseudulta lähdin ajamaan kohti Tamperetta, niin en pystynyt navigoimaan millekään latausasemalle Riihimäki - Hämeenlinna -alueelle, ainoastaan pääkaupunkiseudulla lähialueen latausasemille tai kauempana oleville Teslan asemille (esim. Akaa). Vasta kun oli lähellä Hämeenlinnaa, pystyi valitsemaan kohteeksi Tiiriön Ionityn.
Pystyt vaikka Helsingissä ollessasi laittamaan Sallan ABC laturin naviin niin, että eka zoomailet auton kartan Sallan päälle ja sitten täppäät lataus valikosta/salamasta laturit esille kartalle. Näin on ollut kyllä aina. Vain Teslan superit näytetään ns. aina.
 
Testasin uudelleen ja tosiaan ongelma oli se, että ensin painoin salama-kuvaketta ja sitten koitin zoomata haluttuun paikkaan. Kun näköjään olisi pitänyt ekaksi zoomata ja sitten vasta painaa salamaa.

No, eipä tämäkään nyt sitten tullut mieleen siinä ajaessa kun koitti kartalta poimia tulevaa latauspaikkaa. Ei ole tähän käytettävyysongelmaan aiemmin tullut törmättyä.
 
Kuten tiedossa on, Tesla on päättänyt olla noudattamatta kuluttajariitalautakunnan ratkaisuja, joiden mukaan heidän tulisi hyvittää virhevastuun perusteella pian takuun jälkeen hajonneista lämpöpumpuista. Koska kuluttajariitalautakunnan ratkaisut eivät ole juridisesti sitovia, ainoa keino edistää asiaa on viedä asia käräjäoikeuden käsiteltäväksi.
Kyselin aikaisemmin kiinnostuneita lähtemään yhdessä ajamaan kannetta Teslaa vastaan. Ajatus oli, että odotellaan muutama kuluttajariitalautakunnan ratkaisu ja lähdetään niiden turvin eteenpäin. Odottavan aika on kuitenkin osoittautunut pitkäksi, toistaiseksi en ole ainakaan tietoinen kuin kahdesta ratkaisusta. Niissä molemmissa on suositeltu maksettavaksi hyvitystä. Asiassa on nyt tehty ratkaisu, että tätä lähdetään nyt viemään eteenpäin. Vaikka ratkaisuja ei ole kuin kaksi, vastaavia tapauksia on pilvin pimein. Nämä kaksi ratkaisua ja sen päälle tarvittaessa hankittava asiantuntijalausunto ovat minun näkemykseni mukaan riittävä osoitus siitä, että kysymyksessä on ennenaikainen rikkoutuminen ja siten virhe.
Itsetarkoitus ei ole päästä oikeuteen, joten luonnollisesti prosessi alkaa neuvotteluilla Teslan kanssa. Jos ne eivät johda tulokseen, asia kuitenkin tullaan viemään käräjäoikeuteen. Jos olet kiinnostunut lähtemään porukkaan mukaan, voit olla yhteydessä minuun sähköpostilla mikko.heinonkoski@heinonkoski.fi tai puhelimitse 045 262 3515 niin annan mielelläni lisätietoja. Vastailen toki tässä ketjussakin esiin nouseviin kysymyksiin.
Mahdollisesta toimeksiannosta ja asian ajamisesta vastaa yritykseni Asianajotoimisto Heinonkoski Oy ja allekirjoittanut toimii asiasta vastaavana asianajajana.
Ryhmistä bongattu postaus.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 807
Viestejä
4 566 389
Jäsenet
75 024
Uusin jäsen
Tähtisaari

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom