Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jos teillä ei ole tota maksettavaa connectionia, laitatteko aina manuaalisesti vaan wifin päälle esim Spotifyta varten?
Laitoin puhelimen pistämään hotspotin päälle aina, kun bluetooth yhdistää autoon. Samsungilla onnistui ihan natiivisti tällainen rutiini, muilla merkeillä joko natiivisti tai sitten varmaan joku IFTTT.

Toimii aika hyvin, tosin pieni viive on että auto yhdistää hotspottiin ja jos siinä ehtisi lähteä liikkeelle, niin taitaa joutua auton Wifi-valikosta valitsemaan puhelimen hotspotin. Muutoin yhdistää automaattisesti ja pysyy päällä ajaessakin.
 
Laitoin puhelimen pistämään hotspotin päälle aina, kun bluetooth yhdistää autoon. Samsungilla onnistui ihan natiivisti tällainen rutiini, muilla merkeillä joko natiivisti tai sitten varmaan joku IFTTT.

Toimii aika hyvin, tosin pieni viive on että auto yhdistää hotspottiin ja jos siinä ehtisi lähteä liikkeelle, niin taitaa joutua auton Wifi-valikosta valitsemaan puhelimen hotspotin. Muutoin yhdistää automaattisesti ja pysyy päällä ajaessakin.
Juu iphonessa ei taida tällaista mahdollisuutta olla vaan pitää manuaalisesti aina laittaa…
 
Koska ei ole sellaista. Ja vaikka sen hotspotin jättäisi niin että on aina päällä, niin ei se sitä yhteyttä oikeasti jaa ennen kun täppää pois päältä ja takaisin päälle
Shortcuts sovelluksella voi kyllä tehdä automaation, joka laittaa hotspotin päälle, kun auto yhdistää bluetoothilla Teslaan.
 
Mikähän idea oli joulupäivityksessä poistaa kulutusgraafista 10km, 25km ja 50km kulutukset ja korvata ne pelkällä 300km kulutuksella. Nyt ei näe lyhytaikaista keskikulutusta enää mistään.
 
Ei kyllä ole tullut katseltua kulutuslukemia sähkäreissä kun riittää tieto paljon pääsee pahimmillaan kilometrejä täydellä akulla. Ainakin tuolla 300km graafi voisi olla luettavuudeltaan nopeampi ja selkeämpi?
 
Mikähän idea oli joulupäivityksessä poistaa kulutusgraafista 10km, 25km ja 50km kulutukset ja korvata ne pelkällä 300km kulutuksella. Nyt ei näe lyhytaikaista keskikulutusta enää mistään.
Tätä kanssa ihmettelen. Miksei voinut vaan lisätä 300km valintaa ja jättää muut ennalleen? No ei tuo nyt sinänsä mihinkään niin vaikuta, mutta oli nyt tavallaan ihan mielenkiintoista tietoa nuo tarkemmat lyhyen ajan lukemat.
 
Onhan se 300km aika huono, jos haluaa jostain syystä tietää vaikka lämpimän auton kulutuksen motarilla. Ei kai tuolla tiedolla yleensä hirveästi tee ja harvoin noita tulee katsottua, vaan pitkälti navin arvion perusteella mennään kun pitkää matkaa tekee. Mutta silti omituista alkaa poistamaan tai huonontamaan ominaisuuksia.
 
Onhan se 300km aika huono, jos haluaa jostain syystä tietää vaikka lämpimän auton kulutuksen motarilla. Ei kai tuolla tiedolla yleensä hirveästi tee ja harvoin noita tulee katsottua, vaan pitkälti navin arvion perusteella mennään kun pitkää matkaa tekee. Mutta silti omituista alkaa poistamaan tai huonontamaan ominaisuuksia.
Eikös se piirrä sitä viivaa sitten niin katsot vaan että paljoko on ollu se jatkuva kulutus hetki sitten ja arvioi siitä, eikai se motarilla iha kauheasti vaihtele jos pitkää matkaa ajelee.
 
Laitoin puhelimen pistämään hotspotin päälle aina, kun bluetooth yhdistää autoon. Samsungilla onnistui ihan natiivisti tällainen rutiini, muilla merkeillä joko natiivisti tai sitten varmaan joku IFTTT.

Toimii aika hyvin, tosin pieni viive on että auto yhdistää hotspottiin ja jos siinä ehtisi lähteä liikkeelle, niin taitaa joutua auton Wifi-valikosta valitsemaan puhelimen hotspotin. Muutoin yhdistää automaattisesti ja pysyy päällä ajaessakin.
Toivoisin kyllä sellaista softapäivitystä joka mahdollistaisi sen että auton Wifi jää päälle myös kun lähtee ajamaan. Itse ainakin lähden useimmiten niin nopeesti liikkeelle että sen pitää käydä manuaalisesti laittamassa päälle heti kun on vaihde kytketty. Kotoa lähdettäessä auto ehtii tosin yleensä kytkeytymään kotiverkkoon ennen kuin lähtee liikkeelle jolloin se myös osaa "lennosta" kytkeytyä hotspotiin.
 
Mikähän idea oli joulupäivityksessä poistaa kulutusgraafista 10km, 25km ja 50km kulutukset ja korvata ne pelkällä 300km kulutuksella. Nyt ei näe lyhytaikaista keskikulutusta enää mistään.
Ai se muuttui tällä tavalla. Just joulupäivitys latautumassa ja oletin 300 km tulevan edellisten rinnalle. No, eipä tuota koko näkymää ole juuri enää tullut käytettyä, vaan trippi on toiminut kulutusmittarina, tai sitten ne muut kulutusnäkymän välilehdet (riippuen mitä haetaan).

Suurin hyöty tuosta näkymästä oli se, jos haluaa arvioda jäljellä olevaa rangea "manuaalisesti" edellisen 10/25/50 kilometrin kulutuksen perusteella, mutta navi hoitaa homman niin hyvin että harvoin ollut enää tarvetta.
 
Holiday Update näyttäisi ainakin itsellä rikkoneen jotain Enhance Commanderin toimintoja, joka ei nyt sinällään yllätä. Ainakaan latauspistokkeen lukitus ei aamulla auennut takakahvaa pitämällä.
Mikähän idea oli joulupäivityksessä poistaa kulutusgraafista 10km, 25km ja 50km kulutukset ja korvata ne pelkällä 300km kulutuksella. Nyt ei näe lyhytaikaista keskikulutusta enää mistään.
Joo, tämä oli kyllä hölmö muutos. Luulin ennakkoon, että tuovat lisänä tuon pidemmän matkan, mutta päättivät sitten samalla poistaa nuo lyhyemmät kokonaan :btooth:
 
Holiday Update näyttäisi ainakin itsellä rikkoneen jotain Enhance Commanderin toimintoja, joka ei nyt sinällään yllätä. Ainakaan latauspistokkeen lukitus ei aamulla auennut takakahvaa pitämällä.
Mulla tämä ei toiminut n. viikko sitten, ennen Holiday Updaten tuloa. Päivittelin Commanderin tai kävin autossa niin lähti taas jossain välissä toimimaan :hmm: Saattoi siis olla Commanderin omaakin sekoilua.
 
Mulla tämä ei toiminut n. viikko sitten, ennen Holiday Updaten tuloa. Päivittelin Commanderin tai kävin autossa niin lähti taas jossain välissä toimimaan :hmm: Saattoi siis olla Commanderin omaakin sekoilua.
On mahdollista, tosin viikonloppuna vielä toimi, eikä välissä ole Commanderiin tehty päivityksiä.
 
Jahas, 2024.44.25.2 tuli sitten tarjolle.
Holiday-update oli itselleni aika turha. Lyhyiden kulutusnäkymien poisto tai jonkin pelin sekä valoshown lisäys ei hetkauta sitten pätkääkään.

Hunajaa olisi tirahtanut, jos ymmärtäisivät muuttaa näyttöleiskan ajossa toimivaksi. Edes niin, että kun ei aja AP:lla, leiska olisi muokattava pikanäppäimin ja näytöllä näkyvin tiedoin. Minun layout olisi seuraava.

Kunnollisen kokoiset pikanäppäimet:
- Muutama suosikkiyhteyshenkilö
- Puhelinluettelo
- Soitinnäkymä eteen/taakse valinnoilla
- Lämpötila ja tuuletusnopeus
- Maastoasetus (talvella)
- Chill/sport
- Regenerointi (50% / 100% jos sais toivoa)

Näkyvät tiedot:
- Iso ajonäkymä (nopeus, vakkari, vilkut jne)
- Pieni karttanäkymä, josta aukeaa navi
- Infoboxi (matka/kulutus/ulkolämpötila jne)
- Pysähtymisnäkymä oldschool 3:n mukaan

Lisäksi kaikki valintanapit ja menut olisivat isokokoisilla napeilla/vivuilla ajaessa. Tärkein puhelinluettelo.
 
Mä olen melkoisen varma, että pörssiyhtiöllä ei ole pienintäkään mahdollisuutta kertoa tuollaisia tietoja jossain random-tapaamisessa ilman saman tiedon jakamista esim. lehtistötiedotteella. Ts. täyttä paskaa koko "uutinen".
Miksi ei ole? Kyllähän pörssiyhtiöt tuon tuosta kertovat sijoittajille ja yhteistyökumppaneille mitä on tulossa ilman että siitä tehdään mitään isoa numeroa. Sijoittajatapaamisessa tai jossain ryyppäjäisissä alan tapahtumassa suljettujen ovien takana.
 
Miksi ei ole? Kyllähän pörssiyhtiöt tuon tuosta kertovat sijoittajille ja yhteistyökumppaneille mitä on tulossa ilman että siitä tehdään mitään isoa numeroa. Sijoittajatapaamisessa tai jossain ryyppäjäisissä alan tapahtumassa suljettujen ovien takana.

Tekevät jos siitä ei jää kiinni. Jenkeissä ollaan aika tarkkoja tuon suhteen (pl. poliitikkojen osalta) ja siellä on riskinä todella rajut sanktiot jos jää kiinni ns. MNPI (material nonpublic information) levittämisestä.

Minäkään en usko että Tesla olisi missään yksittäisen pankin puhelussa kertonut mitään noin tarkkoja speksejä tulevasta mallista.
 
Miksi ei ole? Kyllähän pörssiyhtiöt tuon tuosta kertovat sijoittajille ja yhteistyökumppaneille mitä on tulossa ilman että siitä tehdään mitään isoa numeroa. Sijoittajatapaamisessa tai jossain ryyppäjäisissä alan tapahtumassa suljettujen ovien takana.
Eiköhän jenkkilästä löydy meitä vastaavat pykälät, että yksittäistä omistajatahoa ei saa suosia muiden osakkeenomistajien kustannuksella. Tuon juorun tasoa olevat "tiedot" kuuluisivat varmasti sellaiseen kategoriaan, jota ei voi kertoa vain osalle. Mallin julkaisullahan olisi todennäköisesti hyvin välitön vaikutus kurssiin. Kyllä ne ovat ihan eri foorumit kuin sijoittajatapaamiset ja alan tapahtumat, jossa tieto liikkuu jos liikkuu. Governance kun on noissa järjestetyissä jutuissa aina mukana, niin 101% varmuudella kaikki tieto on lukuisaan kertaan selattu läpi mahdollisen ei-julkisen tiedon julkaisun välttämiseksi.
 
Eiköhän jenkkilästä löydy meitä vastaavat pykälät, että yksittäistä omistajatahoa ei saa suosia muiden osakkeenomistajien kustannuksella. Tuon juorun tasoa olevat "tiedot" kuuluisivat varmasti sellaiseen kategoriaan, jota ei voi kertoa vain osalle. Mallin julkaisullahan olisi todennäköisesti hyvin välitön vaikutus kurssiin. Kyllä ne ovat ihan eri foorumit kuin sijoittajatapaamiset ja alan tapahtumat, jossa tieto liikkuu jos liikkuu. Governance kun on noissa järjestetyissä jutuissa aina mukana, niin 101% varmuudella kaikki tieto on lukuisaan kertaan selattu läpi mahdollisen ei-julkisen tiedon julkaisun välttämiseksi.
Teslan Q2 ja Q3 kvartaaliraporteissa kerrottu sijoittajille, että halvempi malli edistyy aikataulussa. Tuotannossa h1 2025. En jaksa linkata lähteitä yhä uudestaan ja uudestaan. Lähteet on jo ketjuun linkattu useamman kerran.
 
Teslan Q2 ja Q3 kvartaaliraporteissa kerrottu sijoittajille, että halvempi malli edistyy aikataulussa. Tuotannossa h1 2025. En jaksa linkata lähteitä yhä uudestaan ja uudestaan. Lähteet on jo ketjuun linkattu useamman kerran.

Irrelevanttia tämän asian kannalta, tämä yo. tieto olisi pitänyt julkaista kaikille samanaikaisesti Teslan toimesta koska se on selvästi tarkempaa tietoa kuin mitä Tesla on kertonut tähän asti.
 
Irrelevanttia tämän asian kannalta, tämä yo. tieto olisi pitänyt julkaista kaikille samanaikaisesti Teslan toimesta koska se on selvästi tarkempaa tietoa kuin mitä Tesla on kertonut tähän asti.
eiköhän tuosta tule oikeusjuttu jos jotain on tehty väärin. Epäilen että tässä ollaan huutelemassa sutta ilman parempaa tietoa ja mitään ei ole tehty väärin.. tietoahan voidaan antaa esim. Nda:n alla tavalla joka estää tiedon vääränlaisen käyttämisen. Vastuu jää sitten tiedon vastaanottajalle noudattaako nda:ta.
 
Viimeksi muokattu:
eiköhän tuosta tule oikeusjuttu jos jotain on tehty väärin. Epäilen että tässä ollaan huutelemassa sutta ilman parempaa tieto ja mitään ei ole tehty väärin.. tietoahan voidaan antaa esim. Nda:n alla tavalla joka estää tiedon vääränlaisen käyttämisen. Vastuu jää sitten tiedon vastaanottajalle noudattaako nda:ta.
Jos tuollainen tarkka tieto on tullut julki väärää reittiä, niin ymmärtääkseni (jenkkien säännöstöä pilkun tarkasti tuntematta) yrityksen on myös julkaistava sama tieto. Eipä ole näkynyt.
e: Ilmiselvää fan based fictioniahan tuo koko "tieto" on.
 
Viimeksi muokattu:
eiköhän tuosta tule oikeusjuttu jos jotain on tehty väärin. Epäilen että tässä ollaan huutelemassa sutta ilman parempaa tietoa ja mitään ei ole tehty väärin.. tietoahan voidaan antaa esim. Nda:n alla tavalla joka estää tiedon vääränlaisen käyttämisen. Vastuu jää sitten tiedon vastaanottajalle noudattaako nda:ta.

Ei se noin mene, ei voi antaa tietoa ulkopuolelle vaikka olisi NDA päällä koska ko. taho voisi itse hyödyntää tätä tietoa osakemarkkinoilla. Tästä ollaan todella tarkkoja firmojen osalta.

Siksi en usko että ko. tietoa on jaettu ulkopuolisille eikä siten mitään oikeusjuttuakaan tietysti tule.
 
Vielä pitää tapahtua vaikka mitä, että tuo halpaversio tulee ulos.
- Julkaisutilaisuus
- Arvioitu tuotannon aloitus
- Koeajot jne.
Kun näistä alkaa näkymään koeajoa peitettynä, niin ollaan aika lähellä julkaisua, Teslan kanssa arviolta 6-8kk. Voi vielä mennä tovi, että tuo halpamalli tulee ulos.
 
Ei se noin mene, ei voi antaa tietoa ulkopuolelle vaikka olisi NDA päällä koska ko. taho voisi itse hyödyntää tätä tietoa osakemarkkinoilla. Tästä ollaan todella tarkkoja firmojen osalta.

Siksi en usko että ko. tietoa on jaettu ulkopuolisille eikä siten mitään oikeusjuttuakaan tietysti tule.

Sisäpiiritiedon jakaminen on määritetty markkinoiden väärinkäyttöasetuksessa ja lain mukaan tieto on julkistettava jos se luovutettaisiin toiselle osapuolelle ilman että vastaanottajaa koskee salassapitovelvollisuus.

Näin ollen tietoa ei tarvitse julkistaa jos se luovutetaan osapuolelle, jota koskee salassapitovelvollisuus joko NDA:n tai lain puitteissa.

EDIT: Tämä siis Suomessa. Luulisin että jenksulassa mennään suurin piirtein samaan tapaan. En onneksi siihen ole joutunut tarkemmin perehtymään.
 
Viimeksi muokattu:
Sisäpiiritiedon jakaminen on määritetty markkinoiden väärinkäyttöasetuksessa ja lain mukaan tieto on julkistettava jos se luovutettaisiin toiselle osapuolelle ilman että vastaanottajaa koskee salassapitovelvollisuus.
Ei mene näin, tuo ei riitä.

Ajattele jos vaikkapa Elon Musk kertoo kaverilleen A että Tesla tulee tekemään tappiota Q4 mutta sanoo ettei kaveri saa kertoa siitä eteenpäin. Mutta pelkkä NDA ei estä tätä A:ta myymästä lyhyeksi Teslan osakkeita ja siten tekemään voittoa kun tulos julkistetaan ja kurssi romahtaa.

Eli mikään NDA ei todellakaan riitä.

Finanssivalvonta sanoo näin:

Sisäpiiritietoa ei saa käyttää eikä neuvoa muita käyttämään

Jos olet saanut sisäpiiritietoa, sinua koskee kielto hankkia tai luovuttaa rahoitusvälinettä kuten esimerkiksi osaketta, jota tieto koskee, riippumatta siitä, onko sinut merkitty listayhtiön tai neuvonantajan sisäpiiriluetteloon. Huomaa myös, että kielto koskee myös toisen lukuun, kuten esimerkiksi perheenjäsenen tai sijoitusyhtiön lukuun, tapahtuvaa hankkimista tai luovuttamista. Jos sinulla on sisäpiiritietoa, et voi siis ostaa rahoitusvälineitä esimerkiksi lastesi tai puolisosi lukuun. Myös toimeksiannon, jonka olet antanut ennen kuin sait sisäpiiritietoa, peruuttaminen tai muuttaminen on kiellettyä sisäpiiritiedon käyttämistä, jos sinulla toimeksiannon peruuttamis- tai muuttamishetkellä on sisäpiiritietoa.

Eli jos joku on saanut Teslalta sisäpiiritietoa niin se ei saa sitä hyödyntää millään tavalla kaupankäynnissä. Jokainen voi arvata haluaako ko. pankki sitoa kätensä Teslan kaupankäynnin osalta vain sen takia että on saanut sisäpiiritietoa. Toki tätä on todella vaikeaa valvoa mutta jos nyt paljastuisi että em. tieto pitäisikin paikkansa ja ko. pankki on tehnyt kauppaa Teslan osakkeella niin se ottaa jättimäisen riskin.

Eli lyhyesti, en usko tähän huhuun, pidän sitä ns. tornarina.
 
Onhan tuo nyt ihan päivänselvää, että tuo twiitti on vain huomionhakua ja "engagementtia" mitä ikinä sille onkaan vastine suomen kielessä.

Oleellisia avainsanoja:
rumored
Reportedly
A.ka keksittiin tää juttu tai joku muu keksi ja me uutisoidaan ja saatiin paljon klikkejä.

Varmaan sieltä joskus vuonna nakki ja kivi on tulossa uutta mallia, mutta mikä niin sitä tuskin tietää edes Musk itse.
 
Eli lyhyesti, en usko tähän huhuun, pidän sitä ns. tornarina.

Johtopäätelmän suhteen olen ihan samaa mieltä. Toimijoilla jotka hyvin usein käsittelevät sisäpiiritietoa (pankit, kirjanpitäjät, tilintarkastajat, verottaja) on yleensä hyvin tarkat määräykset ja koulutukset siitä miten tietoa pitää käsitellä ja mihin sen johtaa.

Sen sijaan sijoittajat ja asiakkaat eivät yleensä kuulu sisäpiiriin, ja heille tarjottava näkyvyys roadmappiin on hyvin rajallinen.

Mutta salassapitosopimus/NDA on nimenomaan se dokumentti joka määrittää salassapidettävän informaation ja rikkomisesta aiheutuvat sopimukselliset sanktiot. Se voi olla tietysti osana jotakin muuta sopimusta. Näiden lisäksi voi tulla tietysti lain puitteissa muitakin sanktioita.
 
Mutta salassapitosopimus/NDA on nimenomaan se dokumentti joka määrittää salassapidettävän informaation ja rikkomisesta aiheutuvat sopimukselliset sanktiot. Se voi olla tietysti osana jotakin muuta sopimusta. Näiden lisäksi voi tulla tietysti lain puitteissa muitakin sanktioita.

Et nyt ymmärrä - NDA koskee vain tiedon edelleen jakamista, se ei ole mikään kaupankäyntirajoitussopimus. Eli mikään NDA ei todellakaan riitä tällaisissa tapauksissa.
 
Mielestäni tuollainen pikkuauto pelkistetyllä tyylillä a'la Tesla voisi olla kovakin juttu. Jotenkin pikkuautoissa on yleisesti totuttu tuollaiseen halpuutukseen enemmän ja näinollen se on myös laajemmin hyväksyttävämpää ja ymmärrettävämpää.
 
Mielestäni tuollainen pikkuauto pelkistetyllä tyylillä a'la Tesla voisi olla kovakin juttu. Jotenkin pikkuautoissa on yleisesti totuttu tuollaiseen halpuutukseen enemmän ja näinollen se on myös laajemmin hyväksyttävämpää ja ymmärrettävämpää.

Samaa mieltä, jos tollanen "Polo" -luokan auto tulisi ja sen saisi Euroopassakin alle 30ke uutena niin se olisi todella kova veto ja varmaan myisi sikana.
 
Samaa mieltä, jos tollanen "Polo" -luokan auto tulisi ja sen saisi Euroopassakin alle 30ke uutena niin se olisi todella kova veto ja varmaan myisi sikana.
Jos tuosta "vuodosta" nyt jotain on totta niin siinähän sanottiin että auto olisi 30k hintainen "post-incentives". Eli jenkkien sähköautoetu + bensasäästöt == "vähä niinku ostasit 30k auton". Varmaan kotosuomessa lähtöhinta 40k ja nelivedolla enemmä.
 
Eikö se muski nyt aika selkeästi sanonut joku 6kk sitten että Tesla ei noihin pikkuatoihin lähde koska siellä ei ole businestä. Kiina tulee omistamaan tuon pikku kinneri luokan. Vaikka Muski nyt yleensä lupailee liikoja niin tuskin se nyt tuohon suuntaan alkaa heittelmään. Paitsi jos Musk uskoo että Trump antaa Teslalla suojan Kiinalaisilta Usassa.
 
Eikös noita pikkusia halpis vehkeitä ole jo, esim sähkösitruuna e-c3 ja dacia spring? Mitähän nuo myy?

On joo mutta ne on aika karsittuja akun osalta, varsinkin dacia.

Jos tuosta "vuodosta" nyt jotain on totta niin siinähän sanottiin että auto olisi 30k hintainen "post-incentives". Eli jenkkien sähköautoetu + bensasäästöt == "vähä niinku ostasit 30k auton". Varmaan kotosuomessa lähtöhinta 40k ja nelivedolla enemmä.

Ei tosta mitenkään voi 40ke pyytää, lähtöhinta pitää olla lähellä 30ke jotta erottautuu kolmosesta.
 
Eikö se muski nyt aika selkeästi sanonut joku 6kk sitten että Tesla ei noihin pikkuatoihin lähde koska siellä ei ole businestä. Kiina tulee omistamaan tuon pikku kinneri luokan. Vaikka Muski nyt yleensä lupailee liikoja niin tuskin se nyt tuohon suuntaan alkaa heittelmään. Paitsi jos Musk uskoo että Trump antaa Teslalla suojan Kiinalaisilta Usassa.
Jenkit ei ole pikkuauto kansaa. Lähinnä euroopan hömpötyksiä nuo pikkukinnerit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 163
Viestejä
4 530 811
Jäsenet
74 769
Uusin jäsen
tarkenis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom