Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ootteko Teslakuskit käyttänyt tessua harjallisessa konepesussa? Tesla kieltää harjallisen pesun takuun raukeamisen uhalla, miksiköhän?

Pelkästään sellaisessa ja monta kertaa viikossa.

Eikä ole kielletty.

Kun viet Model 3 -auton autopesuun, autopesutila sulkee kaikki ikkunat ja lukitsee latausportin sekä poistaa tuulilasinpyyhkijät, Sentry Moden, ovien lukituksen poistuttaessa ja pysäköintianturin äänimerkit käytöstä. Ota tila käyttöön valitsemalla Hallintalaitteet > Huolto > Autopesutila. Ajoneuvon on oltava pysähdyksissä, eikä se saa olla latauksessa.
Jos viet auton automaattiseen autopesulaan, Ota rullaus käyttöön pitää auton vapaalla vaihteella, ottaa rullauksen käyttöön autopesun ajaksi ja estää Model 3 -autoa kytkemästä pysäköintijarrua, jos nouset kuljettajan istuimelta. Ota toiminto käyttöön painamalla jarrupoljinta ja valitsemalla Ota rullaus käyttöön tai siirtämällä vapaalle vaihteelle.
Autopesutila poistuu käytöstä, jos ajoneuvon nopeus on yli 15 km/h tai jos kosketusnäytöstä valitaan Poistu.
Varoitus
Jos Car Wash Mode -tilaa ei käytetä, pesu saattaa vaurioittaa Model 3 -autoa (esimerkiksi latausportti tai tuulilasinpyyhkimet saattavat rikkoutua). Autopesulan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin.
 
Onko kokemuksia puhelimen uwb ominaisuudesta ja sen hyödyllisyydestä Teslan kanssa? Tesla tulossa ja puhelinkin on sattumoisin uusittava, joten kannattaako ottaako uwb:ta tukeva puhelin, jolloin vaihtoehdot on aika vähissä?
 
Pesen jatkuvasti harjapesuissa, ei harjattomalla mitään tee.

UWB toimii vain uusissa Telsoissa, ei esim Y. (Vielä) En näkis itse sen takia vaivaa.
 
Pelkästään sellaisessa ja monta kertaa viikossa.

Eikä ole kielletty.

Kun viet Model 3 -auton autopesuun, autopesutila sulkee kaikki ikkunat ja lukitsee latausportin sekä poistaa tuulilasinpyyhkijät, Sentry Moden, ovien lukituksen poistuttaessa ja pysäköintianturin äänimerkit käytöstä. Ota tila käyttöön valitsemalla Hallintalaitteet > Huolto > Autopesutila. Ajoneuvon on oltava pysähdyksissä, eikä se saa olla latauksessa.
Jos viet auton automaattiseen autopesulaan, Ota rullaus käyttöön pitää auton vapaalla vaihteella, ottaa rullauksen käyttöön autopesun ajaksi ja estää Model 3 -autoa kytkemästä pysäköintijarrua, jos nouset kuljettajan istuimelta. Ota toiminto käyttöön painamalla jarrupoljinta ja valitsemalla Ota rullaus käyttöön tai siirtämällä vapaalle vaihteelle.
Autopesutila poistuu käytöstä, jos ajoneuvon nopeus on yli 15 km/h tai jos kosketusnäytöstä valitaan Poistu.
Varoitus
Jos Car Wash Mode -tilaa ei käytetä, pesu saattaa vaurioittaa Model 3 -autoa (esimerkiksi latausportti tai tuulilasinpyyhkimet saattavat rikkoutua). Autopesulan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin.

Jos manuaalia lukee pidemmälle on harjallinen pesu huomiokolmiokohdassa kielletty takuun laukeamisen uhalla:

"Varoitus
Jos peset auton autopesulan pesuautomaatissa, käytä ainoastaan harjatonta pesua. Tällaisissa pesulinjastoissa ei ole Model 3 -auton pintaan koskevia osia, kuten harjoja. Joissakin kosketuksettomissa autopesuloissa käytetään emäksisiä liuoksia, jotka saattavat ajan mittaan värjätä auton ulkoverhoilua. Vältä auton altistumista saippuoille ja kemikaaleille, joiden pH-arvo on yli 13. Jos olet epävarma, tarkista tuote-etiketti tai pyydä apua autopesulan henkilöstöltä. Vääränlaisen pesutavan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin".
 
Jos manuaalia lukee pidemmälle on harjallinen pesu huomiokolmiokohdassa kielletty takuun laukeamisen uhalla:

"Varoitus
Jos peset auton autopesulan pesuautomaatissa, käytä ainoastaan harjatonta pesua. Tällaisissa pesulinjastoissa ei ole Model 3 -auton pintaan koskevia osia, kuten harjoja. Joissakin kosketuksettomissa autopesuloissa käytetään emäksisiä liuoksia, jotka saattavat ajan mittaan värjätä auton ulkoverhoilua. Vältä auton altistumista saippuoille ja kemikaaleille, joiden pH-arvo on yli 13. Jos olet epävarma, tarkista tuote-etiketti tai pyydä apua autopesulan henkilöstöltä. Vääränlaisen pesutavan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin".

"Pesutavan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin". Eli jos pesukone on kiskaissut peilin tai latausportin irti, niin artisti maksaa (kuten kaikilla merkeillä).
 
"Pesutavan aiheuttamat vahingot eivät kuulu takuun piiriin". Eli jos pesukone on kiskaissut peilin tai latausportin irti, niin artisti maksaa (kuten kaikilla merkeillä).
Eikös tuollaisissa keisseissä käännytä sen pesufirman lompakolle. Ainakin itse sain korvauksen aikoinaan kun pesukone repi takalasinaarmuttajan varsineen autosta.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Noniin, nyt muutaman päivä sähköautoilua takana ja ihan ok talviautohan tuo Tesla on, mukavasti menee lumella huonoistakin renkaista huolimatta.

Ja näin renkaista puheenollen, millaisella rengastuksella porukka ajelee Dual Motor-Tesloillaan pk-seudulla? Itsellä ollut aika sekalaisesti kitkaa ja nastaa, mutta vähän pohdiskelen että mitä tämän uuden alle nyt sitten laittaisin. Eli mielipiteitä kuunnellaan mielellään.

Toinen kysymys, onko tosiaan niin että Teslassa tuo istumakorkeus vaan on normaalia korkeampi? Penkki liikkuu hienosti joka suuntaan, mutta tuntuu että jää alimmassa asennossaankin liian ylös, ja mielestäni vänkärin penkki menee kyllä alemmas. Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Tuntuu hölmöltä ettei muka saisi penkkiä alemmas, sillä ite olen ihan keksimittainen mutta jää silti liian ylös
 
Ja näin renkaista puheenollen, millaisella rengastuksella porukka ajelee Dual Motor-Tesloillaan pk-seudulla? Itsellä ollut aika sekalaisesti kitkaa ja nastaa, mutta vähän pohdiskelen että mitä tämän uuden alle nyt sitten laittaisin. Eli mielipiteitä kuunnellaan mielellään.
Nastat pakko olla kun muuhun suomeen verrattuna keli sohoaa koko talvikauden läpi ympäri nollaa ja meri lähellä. Tämä tuskin liittyy Teslaan mitenkään mutta mustalla jäällä tai vastaavalla mennään kitkoilla mihin suuntaan autoa huvittaa, ja kokemusta on laina-autolla tästä pahankerran lumipenkasta vs. oman auton nastat. Ongelmattomat kevyet alamäet nastoilla suunnasta riippumatta. Dual motor siis.

Ja sitten rasittaa rapistella nollan toisella puolella sohjossa tai puhtaalla asfaltilla turhaan, mutta muutakaan ei voi jos ei halua arpoa. Jossain reippaasti lahden yläpuolella kitkat ihan ok.
 
Ja näin renkaista puheenollen, millaisella rengastuksella porukka ajelee Dual Motor-Tesloillaan pk-seudulla? Itsellä ollut aika sekalaisesti kitkaa ja nastaa, mutta vähän pohdiskelen että mitä tämän uuden alle nyt sitten laittaisin. Eli mielipiteitä kuunnellaan mielellään.

Tesla Model 3 (dual motor) alla ja kolmatta talvea ajellaan kitkoilla pääkaupunkiseudulla. Merkki taitaa olla Nokia jos en väärin muista. Ei ole ollut mitään ongelmaa ja korvatkin kiittää kun ei ole sitä nastojen ropinaa. Talviajoa tulee jotakuinkin 8-12 tuhatta per talvi josta kolme-neljä kertaa tulee posotettua lappiin. Seuraavaankin autoon tulee ehdottomasti kitkat.
 
Toinen kysymys, onko tosiaan niin että Teslassa tuo istumakorkeus vaan on normaalia korkeampi? Penkki liikkuu hienosti joka suuntaan, mutta tuntuu että jää alimmassa asennossaankin liian ylös, ja mielestäni vänkärin penkki menee kyllä alemmas. Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Tuntuu hölmöltä ettei muka saisi penkkiä alemmas, sillä ite olen ihan keksimittainen mutta jää silti liian ylös

Huomasithan painaa korkeudensäätönapista edestä ja takaa nappia? Itselle ainakin sai tarpeeksi alas, 181cm pituutta.
 
Oliko noilla sexy buttonseilla vaikutusta takuuseen? Muistelisin että joskus tällaisesta oli puhetta?
Tämä itseänikin kiinnostaa. Olin jo tilaamassa knobia kunnes tajusin, että tuon commanderin asennus vaatii auton kevyttä purkamista toisen etuoven vierestä. Nuo sen tuomat toiminnallisuudet olisivat kyllä tervetulleet.
 
Tesla Model 3 (dual motor) alla ja kolmatta talvea ajellaan kitkoilla pääkaupunkiseudulla. Merkki taitaa olla Nokia jos en väärin muista. Ei ole ollut mitään ongelmaa ja korvatkin kiittää kun ei ole sitä nastojen ropinaa. Talviajoa tulee jotakuinkin 8-12 tuhatta per talvi josta kolme-neljä kertaa tulee posotettua lappiin. Seuraavaankin autoon tulee ehdottomasti kitkat.
Tismalleen sama kokemus itselläni kolmesta talvesta ja samasta autosta: painava auto ja neliveto teki tosi vakaan tuntuista ajamisesta ja missään vaiheessa ei ollut nastoja ikävä, kaupungissa eikä maantiellä.

Toki ymmärrän, että teoriassa painava auto ja kitkat voi tarkoittaa pitkää jarrutusmatkaa, mutta missään vaiheessa en törmännyt tähän käytännössä. Mutta se varmasti on selvää, että mitään halpakitkoja ei tuollaiseen autoon kannata laittaa.

M3:n ajonvakautus erityisen liukkaalla alustalla myös parantui jossain vaiheessa softapäivityksen myötä.
 
Huomasithan painaa korkeudensäätönapista edestä ja takaa nappia? Itselle ainakin sai tarpeeksi alas, 181cm pituutta.

Kokeiltu on, mutta niin alhaalla se on ku menee. Noh ehkä enemmänkin käyttäjävirhe, ei tuosta näyttänyt juuri vikinää netistä löytyvän. Oon sinua pari cm lyhyempi, mutta ajan suht edessä, joten polvi meinaa ottaa näyttöön kiinni vähän liian helposti.

Kiitoksia porukalle näkemyksistä talvirenkaiden suhteen. Tällä hetkellä autossa on suht huonot, mutta lailliset Saksan kitkat ja jopa niillä auto pysyy kohtalaisen hyvin tiessä.

Autoliike lupasi varsin avokätisesti maksaa aika ison osan renkaista, joten ajattelin laittaa suoraan ne Hakkapeliitta EV nastat, ne ilmeisesti on suht hiljaiset. Toki kitkoilla saisi ehkä vielä hiukan nipistettyä rengasäänistä
 
44.3.1 versio juuri asentui ja ainakin näin lyhyellä kokemuksella korjaantui se rengaspaine anturi hälytys. Huomenna joku 600km ajoa niin näkee sitten varmasti korjaantuiko vai ei.
 
44.3.1 versio juuri asentui ja ainakin näin lyhyellä kokemuksella korjaantui se rengaspaine anturi hälytys. Huomenna joku 600km ajoa niin näkee sitten varmasti korjaantuiko vai ei.

Onko sulla se päivitystahti valittu normaaliksi vai siihen toiseen jolla tulee nopeammin päivitykset? Itsellä herjaa kanssa, mutta toisaalta yksi rengas väittää saaneensa painetietoa viimeksi muistaakseni huhtikuussa, eli voi olla ihan rikkikin se antura.
 
Itsellä kun on normaali päivitystahti niin ei oo edes tullu tuota paskaa päivitystä rikkomaan asioita vaan tulee sitten muiden testaamana vakaat versiot. :comp:
 
Onko sulla se päivitystahti valittu normaaliksi vai siihen toiseen jolla tulee nopeammin päivitykset? Itsellä herjaa kanssa, mutta toisaalta yksi rengas väittää saaneensa painetietoa viimeksi muistaakseni huhtikuussa, eli voi olla ihan rikkikin se antura.
Nopeampi valittuna. Ehkä tyhmää, mutta olen tällainen nörtti ja haluan kaikki softapäivitykset autoon/puhelimeen/kelloon jne. heti.

Ja minulla siis ei ollut mitään rikki, vaan paineet näkyi kaikille renkaille kokoajan oikein. Jos on sinulla viimeinen anturitieto huhtikuulta niin varmaan on paristo loppu/anturi rikki. (Ilmeisesti käytännössä sama asia kun paristoa ei voine vaihtaa?)

Noin muuten näytti ainakin näin todella lyhyellä ajolla myös siltä että se vasemmanpuolen liikenteen visualisointi muuttui huomattavasti smoothimmaksi. Ennen vastaantulevat autot liikkuivat siinä vähän tökkien, mutta nyt näytti todella sulavalta. Täytyy tätäkin huomenna tutkailla tarkemmin kun on pitkää ajoa.
 
Viimeksi muokattu:
Jarmon EV kanava tutustuu tuohon 7-paikkaiseen Y-malliin Suomessa. Kiinnostava optio kaiken kaikkiaan.


Katsoin videon ja aika ahdashan tuo on, mutta toisaalta onko minkälainen tarjonta noin muuten 7 paikkaisissa sähköautoissa n. 50k€ hintaluokassa? Jos olisi perus MYLR malliin liikaa lapsia niin menisi varmasti ainakin harkintaan, mutta onneksi oma jälikasvu sopii ihan perus Y:hyn.
 
Kokeiltu on, mutta niin alhaalla se on ku menee. Noh ehkä enemmänkin käyttäjävirhe, ei tuosta näyttänyt juuri vikinää netistä löytyvän. Oon sinua pari cm lyhyempi, mutta ajan suht edessä, joten polvi meinaa ottaa näyttöön kiinni vähän liian helposti.

Kiitoksia porukalle näkemyksistä talvirenkaiden suhteen. Tällä hetkellä autossa on suht huonot, mutta lailliset Saksan kitkat ja jopa niillä auto pysyy kohtalaisen hyvin tiessä.

Autoliike lupasi varsin avokätisesti maksaa aika ison osan renkaista, joten ajattelin laittaa suoraan ne Hakkapeliitta EV nastat, ne ilmeisesti on suht hiljaiset. Toki kitkoilla saisi ehkä vielä hiukan nipistettyä rengasäänistä
Itsellä on noi Hakkapeliitta nastat ja vähän inhottavan kuuloiset oli tuossa kun ei ollut lunta. Nyt kun on lunta maassa niin on mukava ajella.
 
Katsoin videon ja aika ahdashan tuo on, mutta toisaalta onko minkälainen tarjonta noin muuten 7 paikkaisissa sähköautoissa n. 50k€ hintaluokassa? Jos olisi perus MYLR malliin liikaa lapsia niin menisi varmasti ainakin harkintaan, mutta onneksi oma jälikasvu sopii ihan perus Y:hyn.
Itse juurikin nyt kiinnostuin Y mallista kun 7 paikkainen tuli tarjolle. Ainoat vaihtoehdot on Mercedes EQB tai Kia EV9. Mercedeksessä onneton tavaratila ja EV9 hinta karkaa liian ylös.

Kolmen lapsen kanssa normaalissa arkikäytössä riittää 5 paikkaa mutta viikoittain on jomman kumman kaveri kyydissä nykyisessä Peugeot 5008 autossa.

Pikkuisen tuossa mietityttää tuo ahtaus. Eipä meillä kyllä nuo 7 hlö siirtymät ole kuin maks 30min matkoja olleet. Isoin lapsi nyt noin 150cm pitkä eli pitäis vielä pari vuotta tuonne takapenkillekin mahtua.
 
Aiempina vuosina on ollut ns holiday update nimellä oleva päivitys joulun aikaan. Nyt koitin googlailla vuodelle 2024 niin monessa paikassa sanotaan että tämä 44 versio olisi holiday update? Eihän tässä kyllä tullut juuri mitään uutta tai erikoista?(Jos nyt ei lasketa sitä että edellisen päivityksen rikkoma rengaspainejärjestelmä taas toimii) Ja jouluunkin on vielä kuukausi, eli tuleekohan siis vielä joku holiday update kuitenkin erikseen?
 
Itse juurikin nyt kiinnostuin Y mallista kun 7 paikkainen tuli tarjolle. Ainoat vaihtoehdot on Mercedes EQB tai Kia EV9. Mercedeksessä onneton tavaratila ja EV9 hinta karkaa liian ylös.

Kolmen lapsen kanssa normaalissa arkikäytössä riittää 5 paikkaa mutta viikoittain on jomman kumman kaveri kyydissä nykyisessä Peugeot 5008 autossa.

Pikkuisen tuossa mietityttää tuo ahtaus. Eipä meillä kyllä nuo 7 hlö siirtymät ole kuin maks 30min matkoja olleet. Isoin lapsi nyt noin 150cm pitkä eli pitäis vielä pari vuotta tuonne takapenkillekin mahtua.
Eikö sähköinen 5008 kelpaa? Tavaratilakin taitaa olla Y:tä isompi.
(jatkot tarvittaessa tuonne toiseen ketjuun)
 
- Akun lämmitystä latausta varten ei saa manuaalisesti päälle. Miksi ei? Kyllä sen aina saa kikkailtua päälle (navigoi johonkin toiselle laturille, jos omaa ei löydy), mutta ois vaan helpompi, jos ois nappi tolle.
Intter_websissä tuli vastaan postaus, että Holiday Updatessa tulisi tämä toiminnallisuus saataville. Toivotaan että pitää kutinsa.

Veikkaan kyllä, että joku vetänyt omat johtopäätökset tuosta "Cold Weather Improvements"-nootista.
 
Intter_websissä tuli vastaan postaus, että Holiday Updatessa tulisi tämä toiminnallisuus saataville. Toivotaan että pitää kutinsa.

Veikkaan kyllä, että joku vetänyt omat johtopäätökset tuosta "Cold Weather Improvements"-nootista.
Missä on tämmöinen huhu?
 
Itsellä on noi Hakkapeliitta nastat ja vähän inhottavan kuuloiset oli tuossa kun ei ollut lunta. Nyt kun on lunta maassa niin on mukava ajella.
Joo, samat hakka 10 EV:t Y:ssä alla 255/45/19 koossa. Kapeampikin menisi, mutta kun on vakio geminivanne 9,5", niin ei voi kapeampaa laittaa. Hyvät on mielestäni, eikä asfaltilla hajoa pää meluun vaikka toki jonkin verran ääntää. Täällä pikkuteillä on tänään taas sellainen vesijääkeli, että nasta on tarpeen varsinkin kun vaimo kuskaa lapsia. Ja nastat pitää olla kengissäkin kun koiraa käyttää ulkona (icebug).
 
Tarttis sulat vaihdella autoon, onko kokemuksia Valeo vs Bosch? Yksi edellinen auto oli hiljainen vain Boscheilla, tästä syystä tuli mieleen kysyä josko jompikumpi valmistaja on sellainen jota kannattaa välttää.
 
Tarttis sulat vaihdella autoon, onko kokemuksia Valeo vs Bosch? Yksi edellinen auto oli hiljainen vain Boscheilla, tästä syystä tuli mieleen kysyä josko jompikumpi valmistaja on sellainen jota kannattaa välttää.
model Y:hyn originaalien tilalle laitoin "BOSCH Aerotwin A 102 S" setin. Edullinen ja hyvä. Ainoa vika, että mielestäni oikea sulka pitäisi olla tuuman pidempi - jättää turhan viirun.
Mutta nuo siis kävivät suoraan paikoilleen ilman niitä ärsyttäviä sovituspalikoita, mitä yleensä yleismallin paketeissa on.
Ei ole ääntä kuulunut toistaiseksi sen enempää kuin alkuperäisistä. Eivät hajonneet myöskään toistaiseksi, vaikka olivat jäätyneet kiinni kun yritin pyyhkimiä typeryyksissäni käyttää.
Piti tilata, en löytänyt motonet jne tuolla samalla numerolla (en ollut varma meneekö muuten ilman sovittimia, jotka aina porsii).
 
Viimeksi muokattu:
model Y:hyn originaalien tilalle laitoin "BOSCH Aerotwin A 102 S" setin. Edullinen ja hyvä. Ainoa vika, että mielestäni oikea sulka pitäisi olla tuuman pidempi - jättää turhan viirun.
Mutta nuo siis kävivät suoraan paikoilleen ilman niitä ärsyttäviä sovituspalikoita, mitä yleensä yleismallin paketeissa on.
Ei ole ääntä kuulunut toistaiseksi sen enempää kuin alkuperäisistä. Eivät hajonneet myöskään toistaiseksi, vaikka olivat jäätyneet kiinni kun yritin pyyhkimiä typeryyksissäni käyttää.
Piti tilata, en löytänyt motonet jne tuolla samalla numerolla (en ollut varma meneekö muuten ilman sovittimia, jotka aina porsii).

Hyvä pointti tuo sopiminen ilman adaptereita. Itsellä ei niiden kanssa ole ongelmaa ollut muiden autojen osalta, mutta aina se on parempi mitä vähemmän ylimääräisiä osia on liitoksessa. Noi motonetin myymät Boschit on juurikin samat kun nuo mistä puhuit ja itseasiassa sulkien mitat on sivujen mukaan samat kun vähän plärää tarkemmin kuvausta. Täytynee käydä ihmettelemässä liikkeessä noita. Teslan oem-sulat nyt tuskin tekee mitää niin paljoa paremmin että kannattaisi tuplahintaa maksaa, vai?
 
Hyvä pointti tuo sopiminen ilman adaptereita. Itsellä ei niiden kanssa ole ongelmaa ollut muiden autojen osalta, mutta aina se on parempi mitä vähemmän ylimääräisiä osia on liitoksessa. Noi motonetin myymät Boschit on juurikin samat kun nuo mistä puhuit ja itseasiassa sulkien mitat on sivujen mukaan samat kun vähän plärää tarkemmin kuvausta. Täytynee käydä ihmettelemässä liikkeessä noita. Teslan oem-sulat nyt tuskin tekee mitää niin paljoa paremmin että kannattaisi tuplahintaa maksaa, vai?
Tesla käyttää Boschin sulkia.
 
Teslan oem-sulat nyt tuskin tekee mitää niin paljoa paremmin että kannattaisi tuplahintaa maksaa, vai?
Ei tesla niitä itse valmista, niin jos samat vaan löytää hyllystä 50% halvemmalla niin hyvä. Tietty siihen hakemiseen menee aikaa .. Itsekin googletin aikani. Ja silti tuo oikea on liian lyhyt, kun tsekkaa, mikä Teslan speksi on (500mm mielestäni).
Viimeksi tänään toisesta autosta putsasin jäitä/lumia niin sulka lensi hankeen, kun siinä oli tuollainen sovituspalikka välissä ja se jäätynyt sopivasti "auki". Siksi halusin sulat, jotka menee suoraan kiinni.
On niitä varmaan muitakin, mutta tilasin ekat, joista oli joku tieto, että toimii. Nyt jos pitäisi tilata, eikä olisi kiire, tilaisin teslalta.
 
Ei tesla niitä itse valmista, niin jos samat vaan löytää hyllystä 50% halvemmalla niin hyvä. Tietty siihen hakemiseen menee aikaa .. Itsekin googletin aikani. Ja silti tuo oikea on liian lyhyt, kun tsekkaa, mikä Teslan speksi on (500mm mielestäni).
Viimeksi tänään toisesta autosta putsasin jäitä/lumia niin sulka lensi hankeen, kun siinä oli tuollainen sovituspalikka välissä ja se jäätynyt sopivasti "auki". Siksi halusin sulat, jotka menee suoraan kiinni.
On niitä varmaan muitakin, mutta tilasin ekat, joista oli joku tieto, että toimii. Nyt jos pitäisi tilata, eikä olisi kiire, tilaisin teslalta.
Vähän tyhmä kysymys ehkä, mutta miksi tätä tarvitsee arpoa, kun esim. Mätänetin verkkosivut ja/tai sulkien vieressä oleva kirjanen/sähköinen taulu kertoo suoraan mitkä sulat käy?

e: Jos toinen sulka tuntuu väärältä, niin ostaa irtokappaleita "oikean" pituiset.
 
Ainakin tämä setti on sopiva Model 3:n, 2019-2023.
Bosch AeroTwin A102S pyyhkijänsulkasarja 65+48 cm

Mutta sanotaanko, että oli Boschin tai Valeot, yhtä hyvin ne pyyhkii sen mitä pyyhkii.

Edit. Y:ssa näköjään ihan samat. Oikea mitta on 47,5cm vaikka Bosch listaa sen 48cm.
 
Vähän tyhmä kysymys ehkä, mutta miksi tätä tarvitsee arpoa, kun esim. Mätänetin verkkosivut ja/tai sulkien vieressä oleva kirjanen/sähköinen taulu kertoo suoraan mitkä sulat käy?
ne käy, mutta ne ei kerro, käykö suoraan vai jollain muoviklipsillä, joka ei pysy vaikka jäätyessään kiinni. Siksi tilasin sellaiset, jotka on on "OEM" kiinnityksellä kuten tuon mainitsemani 102. Voi olla että yleissulan kiinnike on suoraan sama -- en tiedä - en jaksanut 4 euron hintaeron takia lähteä motonettiin mittaamaan.
edit: tuossa 102 paketissa on lueteltu autot johon suoraan käyvät, jokunen Audi ja Tesla. Niin kuvittelen, että se kiinnike on noihin suoraan 1:1. Samoja sulkiahan nuo kaikki ovat, mutta kiinnikettä jännitin.
 
ne käy, mutta ne ei kerro, käykö suoraan vai jollain muoviklipsillä, joka ei pysy vaikka jäätyessään kiinni. Siksi tilasin sellaiset, jotka on on "OEM" kiinnityksellä kuten tuon mainitsemani 102. Voi olla että yleissulan kiinnike on suoraan sama -- en tiedä - en jaksanut 4 euron hintaeron takia lähteä motonettiin mittaamaan.
edit: tuossa 102 paketissa on lueteltu autot johon suoraan käyvät, jokunen Audi ja Tesla. Niin kuvittelen, että se kiinnike on noihin suoraan 1:1.
Jos otat jotkut muut, niin näissä tulee kyllä "sopiva" liitin, joutuu vähän veistämään muovia, että menee sisälle. Tai sitten pidät nykyiset tallessa ja kierrätät niitä Boschin kanssa.
Edit. Boschin muissa Aeroissa ei tule oikeaa adapteria, vaan adapteri 4 sopii, josta toinen muoviklipsi puukolla pois.
 
Viimeksi muokattu:
Jos otat jotkut muut, niin näissä tulee kyllä "sopiva" liitin, joutuu vähän veistämään muovia, että menee sisälle. Tai sitten pidät nykyiset tallessa ja kierrätät niitä Boschin kanssa.
eip, kun nämä 102 boschit menee nimenomaan suoraan kiiinni metalliin ilman mitään palikoita - siksi. "OEM" (vaikka toki oikea 15 mm liian lyhyt, mutta toimii)
ehkä joo ymmärsin väärin, toki ne saa niillä muoveillakin toimimaan, mutta tässä tapauksessa en niitä halunnut. Siksi piti tilata eikä hakea yleismalleja.
 
ne käy, mutta ne ei kerro, käykö suoraan vai jollain muoviklipsillä, joka ei pysy vaikka jäätyessään kiinni. Siksi tilasin sellaiset, jotka on on "OEM" kiinnityksellä kuten tuon mainitsemani 102. Voi olla että yleissulan kiinnike on suoraan sama -- en tiedä - en jaksanut 4 euron hintaeron takia lähteä motonettiin mittaamaan.
edit: tuossa 102 paketissa on lueteltu autot johon suoraan käyvät, jokunen Audi ja Tesla. Niin kuvittelen, että se kiinnike on noihin suoraan 1:1. Samoja sulkiahan nuo kaikki ovat, mutta kiinnikettä jännitin.
Eihän nuo yleissulkia mitkään ole siinä mielessä, että jos Tesla ei ole keksinyt pyörää tässä uusiksi, niin sama sulka löytyy sekä parina (kuten tuo myyntipaketti) että irtokappaleena. Ostaa siitä sitten vain pidemmän irtokappaleen.

e: Googlen perusteella tuo Teslan kiinnike on ihan joku noista "perus"malleista.
 
eip, kun nämä 102 boschit menee nimenomaan suoraan kiiinni metalliin ilman mitään palikoita - siksi. "OEM" (vaikka toki oikea 15 mm liian lyhyt, mutta toimii)
ehkä joo ymmärsin väärin, toki ne saa niillä muoveillakin toimimaan, mutta tässä tapauksessa en niitä halunnut. Siksi piti tilata eikä hakea yleismalleja.
Pitää tarkistaa mutta mielestäni se "adapteri" lähtee kyllä irti kuten muissakin.
Edit. Teslan sivujen mukaan oikea koko Model 3:n on 65cm ja 47,5cm.
Pyyhkimen pituuden on oltava kuljettajan puolella 26 tuumaa (650 mm) ja 20 tuumaa (500 mm) matkustajan puolella.

Model Y taas 65cm ja 50cm.
Pyyhkimen pituuden on oltava kuljettajan puolella 26 tuumaa (650 mm) ja 19 tuumaa (475 mm) matkustajan puolella.
 
Sulassa se adapteri on.
toki, mutta tuosta se ei lähde käsittääkseni irti kuten yleismalleista.
on mahdollista, että olen ihan kuutamolla näistä nykysulista, mutta viimeisin 10v vuotta näiden lerppusulkien kanssa ollut noita sovittimia aina, ja ne ovat aivan kauheita. 102 sopi suoraan, varmaan jokin muukin käy.
nojoo, pakko vääntää. Siis se auton metallitanko tulee tuohon suoraan, ei ole mitään sovitinta välissä. niks-naks. "Bosch Aerotwin tuulilasinpyyhkijät ovat varustettu esikootulla, mallikohtaisella alkuperäiskiinnikkeellä, jonka ansiosta sulkien asennus käy helposti ja nopeasti."

sulka.png
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 506 771
Jäsenet
74 394
Uusin jäsen
jonde94

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom