Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

En ole lukenut uutista, mutta ihmetyttää ettei etumatkustajat saaneet oviaan auki; aina pitää olla kieltämässä Telsaa tuntematonta asiakasta ettei menis aukaiseen hätäaukaisusta vaan "ei siitä, paina tuosta napista." Olivatko tiedottomia vai...
Aluperäisessä uutisessa oli kuva autosta. Vauhtia on ollut varmasti aika reilusti ottaen huomioon miten muodoton auto oli niin veikkaisin että etumatkustajat on ollut hengettömänä jo betonipilariin iskeytyessä. Takapenkillä kolme matkustajaa eiköhän nuo ole vähintäänkin olleet taju kankaalla. En ainakaan usko että akkupalo auton runkoa nuin muodottomaksi vetää pelkästään.

1731923447613.png
 
Keulan hinaussilmukan luukun takana on kaksi johdinta, joille virtaa antamalla saa matalajännitepuolen aktivoitua.

9V paristo tais (kuulemma) riittää. :hmm:
 
Aluperäisessä uutisessa oli kuva autosta. Vauhtia on ollut varmasti aika reilusti ottaen huomioon miten muodoton auto oli niin veikkaisin että etumatkustajat on ollut hengettömänä jo betonipilariin iskeytyessä. Takapenkillä kolme matkustajaa eiköhän nuo ole vähintäänkin olleet taju kankaalla. En ainakaan usko että akkupalo auton runkoa nuin muodottomaksi vetää pelkästään.

1731923447613.png
No tuossa ei auta kyllä mikään ovenkahva enää. Ovi ei aukea ilman palokunnan hydraulileikkureita.
 
Tämä oli myös mielenkiintoinen kohta manuaalista:
You can open a rear door manually (if equipped) in the unlikely situation in which Model Y has no power:
Note
Not all Model Y vehicles are equipped with a manual release for the rear doors.

Eli ilmeisesti tuota ei välttämättä edes ole. EU-alueella varmaankin on. Mutta ei siitä iloa kyllä ole hätätapauksessa vaikka olisikin.
 
Keulan hinaussilmukan luukun takana on kaksi johdinta, joille virtaa antamalla saa matalajännitepuolen aktivoitua.

9V paristo tais (kuulemma) riittää. :hmm:
No ei sitä LV-puolta mistään hyppyjohdoista aktivoida. Sieltä hinaussilmukan luukun takaa löytyvistä johdoista saa avattua etukontin (jonka lukitus on sähköinen), jotta pienjänniteakkuun on ylipäätään mahdollista päästä käsiksi. Kyllä se sitten vaatii hieman enemmän jännitettä ja virtaa kuin mitä 9 V paristosta lähtee, jotta loppujärjestelmä herää akun ollessa kaput.


Lähde:
 
Osaako joku sanoa, että miksi noissa -22vm LR kolmosissa on kahta koodia moottorille? Katsellut jonninverran noita eri Vin-koodeja ja osassa on B ja osassa K

B = Dual motor - standard (usually M3)

K = Dual motor, hairpin winding

Yhdessä 6.2022 käyttöön otetussa Ranskan tuontiautossa on tuo B, samoin kun toisessa 6.2022 käyttöön otetussa Saksan tuonnissa. Kun taas esim kahdessa muussa Saksasta tuodussa on K ja ne on käyttöönoettu 3.2022 ja 12.2022.

Onko tuolla oikeasti mitään väliä, että kumpi moottori siellä on, vai kannattaako pyrkiä ostamaan tuollainen K-koodilla oleva?

Edit: Tuli vielä mieleen tuo panel cap takaluukun vasemmassa ylänurkassa jossa takaluukun avaava jousi sijaitsee, meneekö sen säätö takuuseen vai joutuuko maksamaan, onko kellään kokemusta? Yhdessä yksilössä jota vakavasti harkitsen, irvistää tuo kulma aika pahasti muihin vertaamiini kolmosiin vaikka kyseisessä yksilössä muuten on paneelit ihan kohdallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Oliskohan korona?

Voi mennä takuuseen jos takuuta jäljellä, mutta kovinkin pienet kosmeettiset on äkkiä vanhoissa autoissa 'within spec.'
 
Osaako joku sanoa, että miksi noissa -22vm LR kolmosissa on kahta koodia moottorille? Katsellut jonninverran noita eri Vin-koodeja ja osassa on B ja osassa K

B = Dual motor - standard (usually M3)

K = Dual motor, hairpin winding

Yhdessä 6.2022 käyttöön otetussa Ranskan tuontiautossa on tuo B, samoin kun toisessa 6.2022 käyttöön otetussa Saksan tuonnissa. Kun taas esim kahdessa muussa Saksasta tuodussa on K ja ne on käyttöönoettu 3.2022 ja 12.2022.

Onko tuolla oikeasti mitään väliä, että kumpi moottori siellä on, vai kannattaako pyrkiä ostamaan tuollainen K-koodilla oleva?

Edit: Tuli vielä mieleen tuo panel cap takaluukun vasemmassa ylänurkassa jossa takaluukun avaava jousi sijaitsee, meneekö sen säätö takuuseen vai joutuuko maksamaan, onko kellään kokemusta? Yhdessä yksilössä jota vakavasti harkitsen, irvistää tuo kulma aika pahasti muihin vertaamiini kolmosiin vaikka kyseisessä yksilössä muuten on paneelit ihan kohdallaan.

VIN perusteella ei oikein kannata tehdä päätöksiä mitä siellä on, vaan katsoo trafilta tyyppihyväksyntänumeron / variantin ja sitten selaa (toivottavasti tuli oikea linkki):


ja moottorin tiedot:


EDIT: itseasiassa jälkimmäinen lista sisältää tiedot variant/tyyppihyväksynnän mukaan, ja olihan siellä VIN-koodin kirjainkin mainuttu :-) Mielenkiinnosta kannattaa kuitenkin katsoa tuo eka lista läpi, siinä on jotain pienempiä muutoksia mitä ei välttämättä muuten huomaa (kuten ehkä tuplalasit takaovissa).
 
Onkos muuten pitkään vilkun automaattinen sammuttaminen toiminut liikenneympyrässä, olin ihan ällikällä lyöty kun vaihteeksi ajelin Teslalla ja ei tarvinnut vilkkua kuitata pois..
 
Onkos muuten pitkään vilkun automaattinen sammuttaminen toiminut liikenneympyrässä, olin ihan ällikällä lyöty kun vaihteeksi ajelin Teslalla ja ei tarvinnut vilkkua kuitata pois..
Ilmeisesti automaattiset suuntavillkut täppä päällä? Tuo ei osaa ottaa pois vilkkua jos poistut liikenneympyrästä ellet sitten ole kääntänyt rattia riittävästi, jolloinka se vilkku poistuu niinkuin perinteisesti kaikissa autoissa.
 
Ilmeisesti automaattiset suuntavillkut täppä päällä? Tuo ei osaa ottaa pois vilkkua jos poistut liikenneympyrästä ellet sitten ole kääntänyt rattia riittävästi, jolloinka se vilkku poistuu niinkuin perinteisesti kaikissa autoissa.

Juu. Mutta teki tuon 4 kertaa peräkkäin että meni automaattisesti pois, niin ajattelin onko siihen tullut jo fiksaus. Voi toki olla että olen sitten kurvaillut eri tavalla kuin ennen.
 
Onko suosituksia Teslan tuulilasin vaihtajaksi PK-seudulla? Laittaako joku Teslan alkup-lasia? Pärähti moottoritienopeudessa kivi tms lasiin ja alkavaa halkeamaa jo pukkaa. On noita varmaan jo joka paikassa vaihdettu, mutta mielellään veisi vaihtoon sellaiseen paikkaan, että onnistuu kerrasta. Nin, model Y ja takuutus niin sen 200e maksaa.
+50 tkm ajettu lasi jo vähän kulunut, niin eipä toistaalta harmita että menee uusiksi. "Ennen oli lasit parempia".
Tämä taitaa olla ~7. lasi, joka menee minulla vakuutukseen vajaan 10 v aikana. Suurin osa hajonnut 1-tiellä, pieni kiveniskemä ja siitä sitten halkeaa pidemmän päälle. Nyt tuli Teslaan sen verran iso häränsilmä ja alkavaa halkeamaa, että korjaus tuskin onnistuu. Teipin laitoin päälle.
 
Onko suosituksia Teslan tuulilasin vaihtajaksi PK-seudulla? Laittaako joku Teslan alkup-lasia? Pärähti moottoritienopeudessa kivi tms lasiin ja alkavaa halkeamaa jo pukkaa. On noita varmaan jo joka paikassa vaihdettu, mutta mielellään veisi vaihtoon sellaiseen paikkaan, että onnistuu kerrasta. Nin, model Y ja takuutus niin sen 200e maksaa.
+50 tkm ajettu lasi jo vähän kulunut, niin eipä toistaalta harmita että menee uusiksi. "Ennen oli lasit parempia".
Tämä taitaa olla ~7. lasi, joka menee minulla vakuutukseen vajaan 10 v aikana. Suurin osa hajonnut 1-tiellä, pieni kiveniskemä ja siitä sitten halkeaa pidemmän päälle. Nyt tuli Teslaan sen verran iso häränsilmä ja alkavaa halkeamaa, että korjaus tuskin onnistuu. Teipin laitoin päälle.
Vetokujan Autoklinikalta saa Teslan logolla olevaa lasia joka on saint cobainin valmistama.
 
Vetokujan Autoklinikalta saa Teslan logolla olevaa lasia joka on saint cobainin valmistama.
ok, kiitoksia tiedosta. Imho turha paikkailla, kun kerran meni rikki. 200e kärsii uudesta lasista ja menee taas kirkkaana taas seuraavat n tkm.
(Lunta päällä ja lämppäri täysille on hyvä keino säästyä paikkuulta)
Lasivakuutus lienee itsellä ainoa, jossa olen "omillani".
 
Viimeksi muokattu:
VIN perusteella ei oikein kannata tehdä päätöksiä mitä siellä on, vaan katsoo trafilta tyyppihyväksyntänumeron / variantin ja sitten selaa (toivottavasti tuli oikea linkki):


ja moottorin tiedot:


EDIT: itseasiassa jälkimmäinen lista sisältää tiedot variant/tyyppihyväksynnän mukaan, ja olihan siellä VIN-koodin kirjainkin mainuttu :-) Mielenkiinnosta kannattaa kuitenkin katsoa tuo eka lista läpi, siinä on jotain pienempiä muutoksia mitä ei välttämättä muuten huomaa (kuten ehkä tuplalasit takaovissa).

Hetki piti tavata lukemaansa mutta kyllähän sitä tietoa sitten löytyi:D

Näyttää olevan VC22 tämä versio, ja ekasta linkistä löytyi päivitystiedot päivämäärälle 21.2.2022

a3a42fdd365ea1075f7406f59c6610801aca0b85.png


Eli tuosta ensimmäisestä kohdasta voisi päätellä, että tuossa yksilössä on sitten kuitenkin nuo uudemmat moottorit, vaikka Vin-koodin mukaan olisi vanhemmat?

Olisi varmaan helpointa vaan kävellä kauppaan ja ostaa uusi, mutta parashan olisi jos monen käytetyn joukosta vaan löytäisi sen parhaan diilin. Tuntuu vaan järjestään että joka yksilöllä on ajettu ihan miten sattuu:D Vanteet täynnä kanttarijälkiä ja muutenkin ulkokuori mitä sattuu.
 
Ja niin, tuon toisen linkin takana olevan tiedon mukaan B:koodilla olisi 3D5 mottori joka on Fractional Slot Wire kun taa K:koodin moottori olisi 3D7 Hairpin Winding. Etumoottori noissa on ilmeisesti kaikissa sama.

Eli varmaksi ei voine sanoa, ellei mene auton alle tutkimaan. Noh siitä päästäänkin takaisin alkuperäiseen kysymykseen, onko sillä oikeasti mitään väliä, että kumpi pata siellä takana hyrrää? :lol:
 
Mulla oli lasinvaihto kesällä Carglassillä enkä ole tehnyt mitään koulutuksia itse ja AP toimii yhtä hyvin kuin ennenkin.
Koulutus tapahtuu niin että lasinvaihtaja täppää valikosta kameran kalibroinin päälle. Sen jälkeen ajelet normaalisti sellaisilla teillä missä on kaistaviivat/merkinnät näkyvissä 30-50km. Tämän takia ei kannata lasinvaihtoa jättää talvikeleihin kun ei ole kaistaviivoja hyvin näkyvissä -> kalibrointi ei onnistu.
 
Ei tarvitse tuon takia vielä miettiä EAP/FSD ostamista :D mutta kyllähän tuota ilmaiseksi kokeilisi. Tosin en kyllä kehtaisikaan jossain kaupan parkkipaikalla oven eteen summonaa, lähinnä ahtaiden paikkojen kanssa tuosta voisi olla iloa. Toki pitäisi myös luottoa olla siihen ettei se kolauta naapuriin tai kanttariin tms.
 
Ei tarvitse tuon takia vielä miettiä EAP/FSD ostamista :D mutta kyllähän tuota ilmaiseksi kokeilisi. Tosin en kyllä kehtaisikaan jossain kaupan parkkipaikalla oven eteen summonaa, lähinnä ahtaiden paikkojen kanssa tuosta voisi olla iloa. Toki pitäisi myös luottoa olla siihen ettei se kolauta naapuriin tai kanttariin tms.
Itse varmaan pakittelisin usein parkkipaikoilta autojen väleistä ja omasta autotallista ja katospaikalta pois metrin pari, kun pitää lapsia asennella. Veikkaan että aika usein tulisi käytettyä. Ja jos se kerta osaisi ajaa sieltä katoksesta pois, niin sama kai sen olisi itse kääntää itsensä siihen asunnon eteen siinä samalla.

Mutta en kyllä tonneja tuosta maksa. Ehkä pari sataa suostuisin laittamaan.
 
Pitääpä testata ASSia kunhan kelit paranee. Itse olen jo sitä vanhaakin käytellyt parkkiruudusta ulos houkutteluun, kun on ollut lapsi mukana. Vanha summoni oli kyllä ihan hirveä, toimi 30 % ajasta.
 
29.11 asti tilatuissa ja 31.12 vastaanotetuissa y malleissa 0 korko voimassa. Olisko tuo hyvä referenssi nyt juniper julkaisulle, että vuodenvaihteessa julkaisu ja asiakastoimitukset Kiinassa alkavat. Tänne peräpohjolaan jos saapuisi helmikuussa niin olisi hyvä.

Screenshot_2024-11-21-16-58-01-817_com.brave.browser.jpg
 
Summon näyttää nyt kamerat ilman premium connectivityä. Sentryn kautta vaatii tilauksen. Oletettavasti kuitenkin pitää olla ns. kantaman sisällä, joten ei taida korvata sentryn kautta kameroiden tuijottelua.

IMG_1229.jpeg
 
Nyt reilun viikon ollut karvalakki Model 3 alla. Ensimmäinen sähkövempain itselle. Tykkään suuresti.

Pari ärsykettä:
- Välillä adaptiivinen vakkari himmaa ilman syytä "huonon näkyvyden" takia, esim. kevyessä lumisateessa. Saako jotenkin "tyhmän" vakkarin päälle joka jauhaa samaa vauhtia ulkoisista tekijöistä riiippumatta? Pari kertaa käynyt, joten ei kovin suuri ongelma.
- Adaptiivinen vakkari ajelee jopa kaukaisimmalla asetuksella aivan liian lähellä edellä ajavaa talvikelissä. Se 3D liikennemonitori (mikälie nimeltään) näyttää kyllä autot huomattavasti kauempana, ilmeisesti ei siis perustu tuohon?
- Kevyessä lumisateessa välillä pyyhkijät keksivät, että nyt vois olla tarvetta pyyhkäistä. Pari paskahalvausta ollut lähellä, kun lähtee yllättäen kuivaa tuulilasia hinkkaamaan ja ääni on aikas jäätävä. Saa toki rullasta pois, mutta vartin päästä menee takaisin automaatille.
- Akun lämmitystä latausta varten ei saa manuaalisesti päälle. Miksi ei? Kyllä sen aina saa kikkailtua päälle (navigoi johonkin toiselle laturille, jos omaa ei löydy), mutta ois vaan helpompi, jos ois nappi tolle.
- Ikkunat ja sisätilan muovit nitisee ja natisee aikalailla lumi/jää röpelöllä. Paljaalla tiellä menee kivasti.

Nämä oikeastaan kaikki talveen liittyviä, oli ehkä huonoin mahdollinen aika ostaa sähkömobiili näin talven kynnyksellä. Kesää odotellessa.. :itku:
 
Ei ole tyhmää vakkaria. Jos kamera ei näe niin menetät kaikki. Näitä on tullut tänä vuonna useammin kuin viime vuonna. Lienee joku päivitys muuttanut toimintoja.

Muut asiat ovat kuten olet jo itse todennut. Toistaiseksi ei ole palautekanavaa. Vain toiveita mitkä Tesla joskus ehkä korjaa tai parantaa.
 
Nyt reilun viikon ollut karvalakki Model 3 alla. Ensimmäinen sähkövempain itselle. Tykkään suuresti.

Pari ärsykettä:
- Välillä adaptiivinen vakkari himmaa ilman syytä "huonon näkyvyden" takia, esim. kevyessä lumisateessa. Saako jotenkin "tyhmän" vakkarin päälle joka jauhaa samaa vauhtia ulkoisista tekijöistä riiippumatta? Pari kertaa käynyt, joten ei kovin suuri ongelma.
- Adaptiivinen vakkari ajelee jopa kaukaisimmalla asetuksella aivan liian lähellä edellä ajavaa talvikelissä. Se 3D liikennemonitori (mikälie nimeltään) näyttää kyllä autot huomattavasti kauempana, ilmeisesti ei siis perustu tuohon?
- Kevyessä lumisateessa välillä pyyhkijät keksivät, että nyt vois olla tarvetta pyyhkäistä. Pari paskahalvausta ollut lähellä, kun lähtee yllättäen kuivaa tuulilasia hinkkaamaan ja ääni on aikas jäätävä. Saa toki rullasta pois, mutta vartin päästä menee takaisin automaatille.
- Akun lämmitystä latausta varten ei saa manuaalisesti päälle. Miksi ei? Kyllä sen aina saa kikkailtua päälle (navigoi johonkin toiselle laturille, jos omaa ei löydy), mutta ois vaan helpompi, jos ois nappi tolle.
- Ikkunat ja sisätilan muovit nitisee ja natisee aikalailla lumi/jää röpelöllä. Paljaalla tiellä menee kivasti.

Nämä oikeastaan kaikki talveen liittyviä, oli ehkä huonoin mahdollinen aika ostaa sähkömobiili näin talven kynnyksellä. Kesää odotellessa.. :itku:

Suurimpaan osaan noista ei valitettavasti ole lääkettä, vaan niitä pitää vain sietää ja samaa mieltä kaikista. Tai no vakkaria käytän vain hyvissä olosuhteissa ja se lienee se suositus.

Pyyhkijät eivät kai automaattisesti mene päälle 15 minuutin kuluttua, vaan menevät aina automaatille kun laitat vakkarin päälle. Itsekin tulee vakkaria laitettua päälle ja pois, niin kyllähän ne sitten päätyvät automaatille ja tekevät tuota.

S3XY sovelluksella saa "korjattua" tuon, estämällä pyyhkijöiden menon automaatille kun vakkari kytketään päälle. Sillä voi myöskin kytkeä akun lämmityksen manuaalisesti päälle. Ja toki paljon muuta kivaa.
 
Suurimpaan osaan noista ei valitettavasti ole lääkettä, vaan niitä pitää vain sietää ja samaa mieltä kaikista. Tai no vakkaria käytän vain hyvissä olosuhteissa ja se lienee se suositus.

Pyyhkijät eivät kai automaattisesti mene päälle 15 minuutin kuluttua, vaan menevät aina automaatille kun laitat vakkarin päälle. Itsekin tulee vakkaria laitettua päälle ja pois, niin kyllähän ne sitten päätyvät automaatille ja tekevät tuota.

S3XY sovelluksella saa "korjattua" tuon, estämällä pyyhkijöiden menon automaatille kun vakkari kytketään päälle. Sillä voi myöskin kytkeä akun lämmityksen manuaalisesti päälle. Ja toki paljon muuta kivaa.
Juu, ei noista mikään maailmanloppu ole. Ja totta, kuulostaa loogiselta että vakkari on se joka resetoi pyyhkijät takaisin automaatille, eipä tullut ajateltua.

Noita S3XY gadgetteja vilkuilin jo aikasemmin, mutta ei ainakaan tällä vähäisellä kokemuksella ole tullut vielä fiilistä, että oispa jollekin toiminnolle fyysinen nappi tai knob. Ilmeisesti siis pelkkä Commander riittäisi, että pääsee sovelluksen leluihin käsiksi? Pitänee laittaa harkintaan, kiitokset.
 
Uudestaan tullut tuota vcfront_a160_compressorinhibited hälyä servicemodeen joten varasin ensi viikolle huollon. Pakko tehdä jotain vaikkei tuo varsinaisesti ole mitenkään mihinkään vaikuttanut, mutta takuu loppuu parin kuukauden sisällä kilometrien takia, vaikka auto alle 2v onkin. Täytyy sitten viedä vielä johonkin alusta tarkastukseen josko on alustassa vikaa niin saa vielä takuuna sen kuntoon.
 
Uudestaan tullut tuota vcfront_a160_compressorinhibited hälyä servicemodeen joten varasin ensi viikolle huollon. Pakko tehdä jotain vaikkei tuo varsinaisesti ole mitenkään mihinkään vaikuttanut, mutta takuu loppuu parin kuukauden sisällä kilometrien takia, vaikka auto alle 2v onkin. Täytyy sitten viedä vielä johonkin alusta tarkastukseen josko on alustassa vikaa niin saa vielä takuuna sen kuntoon.
Kerro sitten mitä tekivät tuolle vcfront a160lle.
 
Kerro sitten mitä tekivät tuolle vcfront a160lle.
Laittelen raporttia kun huolto tehty. Samaan laitoin myös maininnan ui_a089_radiosoftreseterror hälytyksestä jota myös näyttää aina välillä tulevan. Voihan toki olla että kummallakaan ei ole mitään oikeaa merkitystä, mutta pakko viedä huoltoon kun Tesla ei varsinaisesti ole kuuluisa siitä että tulisivat vastaan yhtään heti kun autolla on ajettu yli 80tkm ja omalla tuurillani muuten leviää ilmastointi ja radio heti kun mittarissa on 80 001 km.
 
Ootteko Teslakuskit käyttänyt tessua harjallisessa konepesussa? Tesla kieltää harjallisen pesun takuun raukeamisen uhalla, miksiköhän?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Viestejä
4 506 333
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom