Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ei vissiin nykyhinnoilla Cybertruck käy kaupaksi kun varastotuotteena myydään jo jenkeissä. Eli aika nopeasti katosi ne "vuosien jonot".


Eiköhän se suurin massa tilauksia ollut siellä takavedoissa joita ei vielä ole saatavilla. Näistä ei varmaan iso osa realisoidu kun myyntihinnat on selvästi korkeammat kuin mitä oli aiemmin puhe, osin inflaationkin takia, mutta silti.
 
Näissä on joissain vuosimalleissa oikeita eroja. Jossain vuosimalleissa on kahta LR akkua, LG ja Panasonic. Näistä käsittääkseni LG on vähän pienempi, mutta taisi ladata paremmilla latausnopeuksilla ja tarjosi myös tyhjänä paremmin tehoa ja vastaavasti Panasonic on sitten 82kWh, eli muutaman kWh:n suurempi.

Panaa oli euroopassa tarjolla vain vähän aikaa ja nykyisin kaikki ovat kait LG:tä ja ~78/79kWh kokoa, Pana oli tuon 82kWh ja pääasiassa käytössä jenkeissä tehdyissä Model 3:sissa.

Satutko muistamaan tuota aikaväliä koska näin oli? Jollain videolla tuosta kyllä olikin puhetta. Näkeekö tuon koon jostain auton tiedoista, ilman että tarvitsee alkaa akkutestiä pyörittämään?
 
Ei vissiin nykyhinnoilla Cybertruck käy kaupaksi kun varastotuotteena myydään jo jenkeissä. Eli aika nopeasti katosi ne "vuosien jonot".


Kyl se myy, mutta oikeaan massamarkkinaan tarvitaan halvempaa mallia. Kolmanneksi myydyin ev-amerikassa. Edellä model 3 ja model y. Se mikä ei myy niin esim. fordin f150 lightning. lightningin tuotantoon melkein 2kk paussi, että saavat varastoja tyhjättyä: https://www.caranddriver.com/news/a62786190/ford-f-150-lightning-production-pause/

1731500297095.png

 
Kyl se myy, mutta oikeaan massamarkkinaan tarvitaan halvempaa mallia. Kolmanneksi myydyin ev-amerikassa. Edellä model 3 ja model y. Se mikä ei myy niin esim. fordin f150 lightning. lightningin tuotantoon melkein 2kk paussi, että saavat varastoja tyhjättyä: https://www.caranddriver.com/news/a62786190/ford-f-150-lightning-production-pause/

1731500297095.png

Sähköiset nyt ei yleisesti myy kovin hyvin. F-150 bensa myi yksinään q3 noin saman ku noi listan autot kaikki yhteensä.
 
Sähköiset nyt ei yleisesti myy kovin hyvin. F-150 bensa myi yksinään q3 noin saman ku noi listan autot kaikki yhteensä.
Jos nyt saa palata CT myyntiin mistä asia lähti liikkeelle niin se myy ihan hyvin siihen nähden mikä tuotantomäärä ja hinta on. Teslan teoreettinen maksimivalmistuskapasiteetti ct:lle reilun 100k autoa vuosi. Toki 100% utilisaatioon ei tulla tehtaalla pääsemään. Uskon, että tesla saa tuon 100k CT:ta vuodessa myytyä kun laajentaa markkinoita missä CT:ta myydään ja tuo halvempia malleja tarjolle. ts. uskon että CT kysyntä on ihan terveellä pohjalla.
 
Eikös tuo kerro, että on ylituotantoa/myynti tökkii jos kerran vielä saa Founders versiota ja normaalia suoraan varastosta?
 
Eikös tuo kerro, että on ylituotantoa/myynti tökkii jos kerran vielä saa Founders versiota ja normaalia suoraan varastosta?

Se kertoo juuri siitä. Kun pre-order backlog on purettu niin nähdään todellinen kysynnän taso ja jos alkaa varastoon kasautumaan autoja niin tuotantoa on liikaa suhteessa kysyntään.
 
Teslalla oli "jopa kaksi miljoonaa" ennakkotilausta ja tähän mennessä autoja on tehty joku 30000-40000 kpl ja nyt jo jonot on tyhjät ja autoja varastossa. Eihän toi nyt ihan silleen ole mennyt kun on varmaan ajateltu. Tiedossa lienee uusia hinnan alennuksia ja halvempia malleja ja founders-editionin ostaneilla runsasta arvonlaskua tiedossa.
 
Mikähän vikana kun maanantailta ja tiistailta jäi n. 100kWh lataukset kirjaantumatta äpin lataustilastoihin? Latasin ABC latureilla nuo. Samoina päivinä latasin myös kotona ja superillakin ja koti lataus sekä superilataus näkyy ihan oikein, mutta ABC lataus ei ollenkaan.

Myös itselleni tullut nyt tuo rengaspaine ongelma. Paineet näkyy ihan oikein, mutta n. 15km ajon jälkeen aina alkaa hälyttämään ja tämä tuli tuon uusimman 38.6 softan jälkeen, ennen sitä toimi normaalisti. Muualta kun teslalta ostettu rengas/vanne paketti talvirenkaina joten tuskin ovat Teslan alkuperäiset anturit. Mitään ei ilmeisesti voi tehdä, paitsi ostaa Teslalta anturit? Mutta mieluummin katson tuota virheilmoitusta kyllä kun alan maksamaan.
 
Mitään ei ilmeisesti voi tehdä, paitsi ostaa Teslalta anturit?
Mikä auto ja vuosimalli? Heti ollut tuo vika vai vasta n ajan kuluttua?
Ei noita antureita liian moni valmista(?). Samaa tavaraa lienee. Herjaako siis yksi rengas vai useampi? Ostin vanteet '23 Y:hyn ja erikseen "tarvike" bluetooth anturi/venttiilit ruuvasin paikalleen momenttiavaimella. Hyvin toimii. Noiden pitäisi kyllä kestää vuosia.
 
Mikä auto ja vuosimalli? Heti ollut tuo vika vai vasta n ajan kuluttua?
Ei noita antureita liian moni valmista(?). Samaa tavaraa lienee. Herjaako siis yksi rengas vai useampi? Ostin vanteet '23 Y:hyn ja erikseen "tarvike" bluetooth anturi/venttiilit ruuvasin paikalleen momenttiavaimella. Hyvin toimii. Noiden pitäisi kyllä kestää vuosia.
MYLR -23. Viime talven toimi normaalisti ja tänä vuonna toimi, kunnes tuli tuo 38.6 päivitys ja sitten ei enää toimi. Ei herjaa yksittäistä anturia vaan sanoo että rengaspaine järjestelmä vika tms. Paineet kyllä silti näkyy ihan oikein kaikkien renkaiden osalta.

Tätä samaa vaan on facebook täynnä, että tarvikeantureilla ja uusimmalla softalla käy näin.

Ja toimii aina kun lähtee ajamaan, mutta n 15km ajon jälkeen alkaa herjaamaan tuota.

Edit. Näyttäisi että 38.6 softan jakelu on lopetettu ja 38.7 on julkaistu tänään. Ja ilmeisesti anturi ongelma koskee myös Teslan alkuperäisiä antureita. Eli toivottavasti tuossa 38.7 softassa korjaus tähän.
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Näyttäisi että 38.6 softan jakelu on lopetettu ja 38.7 on julkaistu tänään. Ja ilmeisesti anturi ongelma koskee myös Teslan alkuperäisiä antureita. Eli toivottavasti tuossa 38.7 softassa korjaus tähän.
okei, en mistään tiedä, mutta jotain varmaan perseilty. Itsellä "rauhallinen" softapäivitys päällä (23 Y LR) niin ei ehkä kaikki kura ehdi tuulettimeen.
 
Facebookissa oli sanottu että tekevät useampia kyselyitä antureille minkä takia kolmannen osapuolen anturit ei vastaa. Toki myös tapahtuu Teslan omallekin. Tämä vastaus Teslan huollosta.

Toki jos korjaantuu tuolla uudella softalla niin puhuivat taas ihan pehmeitä.
 
Facebookissa oli sanottu että tekevät useampia kyselyitä antureille minkä takia kolmannen osapuolen anturit ei vastaa. Toki myös tapahtuu Teslan omallekin. Tämä vastaus Teslan huollosta.
Kyllähän tuo pahimmillaan näyttää vaikka tunnin viivettä, jos pyörät ei pyöri. Paineen kuitenkin näyttää siitä edelliseltä havainnolta. Joku ihan muu vika, jos nostaa varoituksen.
Talvirenkaat kun vaihtoi (tarvikeanturit), niin pitkä viive ~2 min. Mutta ei mitään herjoja.
Softavika? bluetooth nämät uudemmat, niin ei paljon tarvitse olla bittiä väärin, että tulos on tyhjä arpa.

Rengas kun puhkesi, niin hyvin toimi bluetooth vehjekin - ei ehtinyt mennä rengas tyhjäksi -> pystyttiin paikkaamaan.
 
Kartta näyttää ruudukkoa eikä aktivoidu kuolleen kulman kamerat vilkuttaessa ja/tai peruutuskamera?

e: autosi on jo liitetty kotona lähiverkkoon?
 
Kartta näyttää ruudukkoa eikä aktivoidu kuolleen kulman kamerat vilkuttaessa ja/tai peruutuskamera?

e: autosi on jo liitetty kotona lähiverkkoon?
Näyttää samaa sateliittikuvaa, paikallaan, kun aamulla. Sen jälkeen 100 km ajettu eli auto ei tiedä missä on. Yksikään kamera ei toimi missään tilanteessa eli kaikki avustimet herjaa. Puhelimen wlaniin oli hetken yhteydessä.
 
Näyttää samaa sateliittikuvaa, paikallaan, kun aamulla. Sen jälkeen 100 km ajettu eli auto ei tiedä missä on. Yksikään kamera ei toimi missään tilanteessa eli kaikki avustimet herjaa. Puhelimen wlaniin oli hetken yhteydessä.
ei taida olla käyttäjässä vika vaan laite rikki. Jos kehtaat niin road side assistancesta varmaan pääsee eteenpäin(?)
tai tiketti äpistä, mutta ajokelvoton uusi pitäisi mennä jonossa aika keulille.
 
Pari päivää toimi gps ja kamerat. Ei toimi enää, edes resettien jälkeen. Mikä avuksi?
Mulla oli vastaavanlainen ongelma kun uusi Highland jätti auton tiettyyn kohtaan kartalla, kamerat ei toiminut eikä sen jälkeen autopilot ja muutkaan avustimet toiminut. Sain korjattua ongelman kun annoin puhelimen Tesla sovellukselle kaikki luvat.
 
Mulla oli vastaavanlainen ongelma kun uusi Highland jätti auton tiettyyn kohtaan kartalla, kamerat ei toiminut eikä sen jälkeen autopilot ja muutkaan avustimet toiminut. Sain korjattua ongelman kun annoin puhelimen Tesla sovellukselle kaikki luvat.
Okei, kaikkea sitä. Mutta eihän se auto noita edes tiedä(?)
 
Terve,

Parisen kuukautta olen nyt miettinyt "uutta" autoa ja olen vakavasti alkanut harkitsemaan Tesla 3:sta. Jonkin verran olen tätä ketjua kahlannut ja siellä täällä joku muukin on kysynyt neuvoa Teslan hankintaan. Sähkövärkkiähän minulla ei ole koskaan ollut. Olen miettinyt sellaista v. 2021 ja n. ~100 000 km ajettua, sellaista juurikin missä lämpöpumppu löytyy.

Kuitenkin seuraavat asiat mietittävät:
  1. Lämpöpumput joissain noissa v. 2021 Tesloissa on ilmeisesti paukkunut, niihin ei vissiin ole löytynyt yhteistä nimittäjää, joka niitä rikkoo. Että onko tosiaan niin että omalla toiminnallaan tuon rikkoutumiseen ei voi edes vaikuttaa?
  2. Ruoste, kannattaako kosla viedä esim. ruostesuojaukseen samantien?
  3. Eikös näissä ole akun esilämmitys? Miten talvikeleillä tämä esilämmitys vaikuttaa rangeen?
  4. Aikaisemmissa Tesla 3:ssa ilmeisesti katsastusmies on antanut huomautuksia takapäästä. Ilmeisesti vuoden 2021 malleissa takapäälle on tehty jotain?
  5. Autoa katsottaessa / koeajattaessa onko jotain johon tulisi kiinnittää erityistä huomiota? Muuta kuin että nyt katsoo Traficom -sivuilta huoltohistoriaa tms. muita tietoja mitä irti nyt vaan saa.
Kiitos kaikille etukäteen.
 
Lämpöpumput joissain noissa v. 2021 Tesloissa on ilmeisesti paukkunut, niihin ei vissiin ole löytynyt yhteistä nimittäjää, joka niitä rikkoo. Että onko tosiaan niin että omalla toiminnallaan tuon rikkoutumiseen ei voi edes vaikuttaa?
Juuri näin. Mitään tyhjentävää syytä vikaantumisille ei ole löytynyt. Ei ne kuitenkaan kaikissa mene rikki,.

Ruoste, kannattaako kosla viedä esim. ruostesuojaukseen samantien?
Ennemmin kannattaisi noilla kilsoilla löytää jo yksilö, jossa on kunnon roiskeläpät (ei Teslan alkuperäiset) sekä PPF suojaus vähintään ovien alareunoissa sekä helmakotelossa.

Eikös näissä ole akun esilämmitys? Miten talvikeleillä tämä esilämmitys vaikuttaa rangeen?
Parantaa rangea. Piuhan päässä esilämmitetty akku toimii osittaisena lämmönlähteenä lämpöpumpulle ajon aikana.

Aikaisemmissa Tesla 3:ssa ilmeisesti katsastusmies on antanut huomautuksia takapäästä. Ilmeisesti vuoden 2021 malleissa takapäälle on tehty jotain?
Ei eroa aiemmista vuosimalleista. Alustan nivelet ovat heikkoja sekä edessä että takana, joten jotain huoltohistoriaa olisi kiva tietää noilla kilsoilla. Omaan 90tkm ajettuun ehdittiin vaihtaa takuuaikana repullinen alustan osia.

Autoa katsottaessa / koeajattaessa onko jotain johon tulisi kiinnittää erityistä huomiota? Muuta kuin että nyt katsoo Traficom -sivuilta huoltohistoriaa tms. muita tietoja mitä irti nyt vaan saa.
Renkaiden kuluminen, onko kulunut esim. takaa sisäreunasta enemmän (=pyöränkulmat). Lämpöpumpun ääni (johon tosin vaikea ottaa kantaa jos ei ääntä tunne tarkkaan). Service valikossakin voi katsoa ettei vikakoodeja tai muuta herjaa. Ruosteet/kiveniskemät. Kiveniskemät katosta ja takalasista (kalliita vaihtaa jos halkeaa eikä satu olemaan niitä kattavaa lasivakuutusta). Varmaan jotain muutakin, mutta tuossa jotain.
 
Rattibuutti tehty ja auto sammutettu valikon kautta muutamaksi minuutiksi. Kuinka vannebuutti tehdään?

Edelliseen; asetusten kautta Tesla app:lla kaikki oikeudet.

Menee pian tiketti hommiksi.
Kannattaa laittaa jo tiketti, niin voivat etänäkin katsoa vikaa jos yhteys toimii ja lavetilla huoltoon.
 
Rattibuutti tehty ja auto sammutettu valikon kautta muutamaksi minuutiksi. Kuinka vannebuutti tehdään?

Edelliseen; asetusten kautta Tesla app:lla kaikki oikeudet.

Menee pian tiketti hommiksi.
Vaihtamalla sieltä auton valikosta vanteet.

Antaisin auton olla sentry pois päältä, ovet lukossa, äppiä räpläämättä vaikka tunnin.
 
Juuri näin. Mitään tyhjentävää syytä vikaantumisille ei ole löytynyt. Ei ne kuitenkaan kaikissa mene rikki,.


Ennemmin kannattaisi noilla kilsoilla löytää jo yksilö, jossa on kunnon roiskeläpät (ei Teslan alkuperäiset) sekä PPF suojaus vähintään ovien alareunoissa sekä helmakotelossa.


Parantaa rangea. Piuhan päässä esilämmitetty akku toimii osittaisena lämmönlähteenä lämpöpumpulle ajon aikana.


Ei eroa aiemmista vuosimalleista. Alustan nivelet ovat heikkoja sekä edessä että takana, joten jotain huoltohistoriaa olisi kiva tietää noilla kilsoilla. Omaan 90tkm ajettuun ehdittiin vaihtaa takuuaikana repullinen alustan osia.


Renkaiden kuluminen, onko kulunut esim. takaa sisäreunasta enemmän (=pyöränkulmat). Lämpöpumpun ääni (johon tosin vaikea ottaa kantaa jos ei ääntä tunne tarkkaan). Service valikossakin voi katsoa ettei vikakoodeja tai muuta herjaa. Ruosteet/kiveniskemät. Kiveniskemät katosta ja takalasista (kalliita vaihtaa jos halkeaa eikä satu olemaan niitä kattavaa lasivakuutusta). Varmaan jotain muutakin, mutta tuossa jotain.
Kiitos vastauksesta.

Tilannehan meillä olisi että auto olisi katoksessa, mutta ulkona kuitenkin. Osaako hehtaaritasolla sanoa kuinka paljon tuo esilämmitys todellisuudessa sitten vaikuttaa? Sen verran toki olen perillä että auton range pienenee ajan sekä ajon myötä. Lähtökohtaisesti akku esilämmitettäisiin ennen ajoa, mutta poikkeustilanteita tulee väistämättä. Luonnollisesti voisin kuvitella että talvikeleillä on edes turha unelmoida pääsevänsä samoihin rangeihin mitä kesällä.

Mutta onko antaa jotain mutu-arviota mitä range voisi olla esim. kesä vs. talvi, ei esilämmitystä vs talvi, esilämmitys.
 
Mutta onko antaa jotain mutu-arviota mitä range voisi olla esim. kesä vs. talvi, ei esilämmitystä vs talvi, esilämmitys.
-30 -50 %.
lämpötilasta kiinni. Viime talvi oli kylmä. -25 asteessa fiksu range super-chargerilta toiselle oli 250 km. Lämmin akku tekee 100 km eron melkein.
0-asteen tienoilla sitten aika se ja sama.
 
Jos nyt saa palata CT myyntiin mistä asia lähti liikkeelle niin se myy ihan hyvin siihen nähden mikä tuotantomäärä ja hinta on. Teslan teoreettinen maksimivalmistuskapasiteetti ct:lle reilun 100k autoa vuosi. Toki 100% utilisaatioon ei tulla tehtaalla pääsemään. Uskon, että tesla saa tuon 100k CT:ta vuodessa myytyä kun laajentaa markkinoita missä CT:ta myydään ja tuo halvempia malleja tarjolle. ts. uskon että CT kysyntä on ihan terveellä pohjalla.
Kyllähän nuo CT myy, mutta viime kuussa lopetetut foundation sarjat dumpattiin inventoryyn kun ihmiset odottaa halvempia malleja. Osa vaihtanut loppuvaiheessa normaaliin dual/tri motoriin kun ei varmaan kaipaa fsd ja muuta rompetta. Mielenkiintoista nähdä saavatko missä vaiheessa ensi vuotta karvalakki CT myyntiin ja buustaako se myynnit yli 150k vai jääkö karvan alle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom