En ole niinkään huolissani tavanomaisesta päivittäisestä ajosta, vaan kyse oli lähinnä maksimaalisesta rangesta eri ääriolosuhteissa . Eli leikitäänpä hypoteettisesti että optimi-olosuhteilla kesällä päästään 440 km. Mutta tuossa IFLT_ITG vastasikin ja jos oikein ymmärsin, niin karkeasti talvella kylmällä akulla pääsee n. 50% tuosta 440 km matkasta. Ja esilämmitetyllä akulla talvella se olisi 70% tuosta 440 km matkasta.
Jos näin, niin sanoisin että aika turhaan sitä sitten pohdit. Jos päivittäinen ajo ei ole ongelma, niin M3LR on edelleen yksi parhaimmista autoista mitä pitkän matkan etenemiskykyyn tulee. Toki ymmärrän, että ensimmäiseen sähköautoon siirtyvää se voi mietityttää, mutta mielestäni range lukemaan ei kannata liikaa jumittua.
Ihan hyvä nyrkkisääntö on, että vähintään 50 % WLTP-lukemasta pääsee oikestaan aina, jos lähdetään täydellä akulla, ajo suoritetaan yhtäjaksoisesti ja akku voi olla perillä tyhjä. Tuo 220 km (eli puolet 440 km matkasta) on mielestäni jo selvästi alakanttiin. Mulla on 2020 vuoden M3LR, jossa on PTC vastus. Oikein kovilla -20 pakkasilla satasen nopeudessa kulutus on muistaakseni ollut joku 26-27 kWh/100km ja silloinkin pääsisi teoriassa noin 270 kilometriä joka on noin 50% WLTP:stä. Kesällä voi vetää peräkärryäkin noilla kulutuksilla.
Yhtälö muuttuu jos tulee pysähdyksiä. Oikein lyhyessä pätkäajossa (ilman latauksia!) range voi talvikeleissä jäädä jopa alle 200 kilometriin, mutta jos (koti)laturi löytyy niin tämäkään ei tee muuta kuin nostaa sähkölaskua. Matka-ajossa kannattaa tiedostaa, että lataustaukojen optimiväli on noin 150-200 kilometriä, sillä parhaat lataustehot saavutetaan tyhjällä akulla. Alussa voi ajaa täyden akun takia vähän pidempään, mutta matkalla ne stopit tulee sitten useammin.
Case-esimerkki kotoani Kuusamoon (Teslan supereilla. Muita käyttämällä voisi ensimmäinen etappi olla pidempikin. 3-4 taukoa tarvitaan silti tähän n. 800km matkaan, olen ajanut molemmilla määrillä)
- Ensimmäinen etappi 2,5h / 230 km (täysi akku)
- Lataustauko 7 minuuttia
- Toinen etappi 1h 45min / 160 km
- Lataustauko 16 minuuttia
- Kolmas etappi 2h/170 km
- Lataustauko 29 minuuttia
- Neljäs etappi 2h 45min / 250 km (pidempi matka, koska Kajaanin ja Kuusamon välillä ei supereita)