Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Oma 2 centtiä näihin range juttuihin.

Yleensä keskustelu menee niin että puhutaan/kysytään, paljonko tuolla pääsee maksimissaan.

Mutta mun mielestä se mikä merkkaa, on se mitä pääsee 80-20% latausvälillä. Matka ajoihin nykyisten kaikkien Teslojen range riittää kyllä, ja jos ei riitä väitän että psykologialla/asenteilla on tekemistä asian kanssa. Silloin kannattaa valita muu käyttövoima.

Lataussuositus on normisti tuo 80% ja 20% kohdalla alkaa yleensä tulemaan rangeahdistus vastaan, etenkin talvella. Eli normiajossa näillä pelataan tuolla akunvälillä. Ja talvella pätkäajossa, missä joko lämmität autoa välillä tai pidät auton lämpimänä, tuolla ei pitkälle mennä. Saattaa olla että 100km pätkäajon jälkeen tekee mieli etsiä laturia pikaisesti. Kesällä niinkään ei pätkäajo vaikuta rangeen, vaikka kabiinin ylilämpeämissuoja olisi kokoajan päällä.
 
Tänään taas jäi apista puuttumaan päälle 70kWh lataukset. Tällä viikolla jo yli 200kWh lataukset jääneet pois tuolta apin tilastoista. Alkoi maanantaina ja ei siis ole koskaan aikaisemmin jäänyt puuttumaan yhtään latausta. Onko kellään muulla samaa ongelmaa?
 
Tosin ensi vuonna Trumppi on jo vallan kahvassa kiinni ja 7,5k tax incentives muisto vain, eli edelleen se takaveto maksaa halpputettunakin n. 70k-80k ja vaikea uskoa tuon hintaiselle autolle olevan mitään massamarkkinoita edes Amerikassa.
Niin musk kannattaa poistoa kun todennäköisesti se vähiten haittaa sen myyntejä, mutta poistuuko tuki vasta 2026 vai milloinka.
 
Mielenkiintoisia kommenteja CATLin toimarilta

However, the biggest battery maker in the world, Contemporary Amperex Technology Limited, better known as CATL, believes that going down the cylindrical cell route is a dead end. CATL’s founder and head honcho, Robin Zeng, told Tesla CEO Elon Musk this to his face. The reaction was silence.

Zang, who spoke with Reuters, said he had told Tesla’s head honcho that his bet on the 4680 cylindrical battery “is going to fail and never be successful.”


"We had a very big debate, and I showed him," Zeng said. "He was silent. He doesn't know how to make a battery. It's about electrochemistry. He's good for the chips, the software, the hardware, the mechanical things."


Paljon muutakin mielenkiintoista kommentia Teslaan liittyen.
En näe tuossa mitään ihmeellistä? Lfp syönyt jo yli 50% alasta ja siihen kun tulee päälle sodium ion akut ultra halpaan luokkaan ja solidstate batteryt high endiin niin aika marginaaliseksi valuu sylinterimalliset 5v sisällä. Hinta se loppupeleissä ratkaisee ja nuohan lupailee ihan just kohta kuiva-akkuja itse kukanenkin 26-29 vuosina, mutta ei ollut tulossa volyymillä ja sen lisäksi vielä edullisesti eli on noissa 4680 elinvoimaa tämä vuosikymmen.
 
Teslalta on viimein tulossa myös V4 Superchargereihin noiden lataustolppien lisäksi V4 kaapit.





Supercharging has come a long way — our first opening in 2012 started with charging speeds of just 90kW.
Since then, our engineering teams have continuously been upgrading our Supercharger equipment.
In 2023, we launched our V4 Post, which made improvements to the charging experience for all EVs.
Today, we're announcing the V4 Cabinet — capable of delivering up to 500kW for cars and 1.2MW for Semi.
  • Faster charging: Supports 400V-1000V vehicle architectures, including 30% faster charging for Cybertruck. S3XY vehicles enjoy 250kW charge rates they already experience on V3 Cabinet — charging up to 200 miles in 15 minutes.
  • Faster deployments: V4 Cabinet powers 8 posts, 2X the stalls per cabinet. Lower footprint and complexity = more sites coming online faster.
  • Next-generation hardware: Cutting-edge power electronics designed to be the most reliable on the planet, with 3X power density enabling higher throughput with lower costs.
Our first sites with V4 Cabinets are going into permitting now. First openings in 2025.
 
Teslalta on viimein tulossa myös V4 Superchargereihin noiden lataustolppien lisäksi V4 kaapit.




Hieman näköjään myöhästyy vaihteeksi kun odotettiin jo tälle vuodelle. Oli jo aikaisemmin impattu CT yli 400kw Euroopassa, mutta tolla kaapilla onnistuu 500kw. Ehkä tuo semin 1.2mw ihmetyttää kun aika laimeaa mehua antaa kun rekkapuolella standardoivat jo 2mw tehoja tosin onhan noilla kinukeilla jo henkilöautopuolella yli 600kw lataukset. Sitten jäädään odottamaan muutama vuosi perinteisten merkkien vastaantuloa.
 
Facen Model Y kanavalla oli näemmä alkanut varsin mielenkiintoinen keskustelu koskien Marja Veitolan Tesla-omistajille esittämää kysymystä siitä, että (tiivistetysti lainaten) miltä tuntuu nykyään omistaa Tesla tietäen Elon Muskin ajatukset ja hänen yhteydet Donald Trumpiin.

Tietysti se keskustelu oli nopeasti lukittu koska kyseisellä palstalla ei hyväksytä politisoitunutta keskustelua, mutta sanonpahan vaan tänne itse, että henkilökohtaisesti vituttaa kuin pientä oravaa Elon Muskin nykymeno ja en siitä johtuen juurikaan nauti autollani ajamisesta. Mutta - irtikään en pääse kiitos massiivisen arvonromahduksen.
 
Facen Model Y kanavalla oli näemmä alkanut varsin mielenkiintoinen keskustelu koskien Marja Veitolan Tesla-omistajille esittämää kysymystä siitä, että (tiivistetysti lainaten) miltä tuntuu nykyään omistaa Tesla tietäen Elon Muskin ajatukset ja hänen yhteydet Donald Trumpiin.

Tietysti se keskustelu oli nopeasti lukittu koska kyseisellä palstalla ei hyväksytä politisoitunutta keskustelua, mutta sanonpahan vaan tänne itse, että henkilökohtaisesti vituttaa kuin pientä oravaa Elon Muskin nykymeno ja en siitä johtuen juurikaan nauti autollani ajamisesta. Mutta - irtikään en pääse kiitos massiivisen arvonromahduksen.

En ota muuhun kantaa mutta Maria Veitolan mielipiteet kuuntelen tarkasti, kun on täsmälleen vastakkaista mieltä kuin hän niin on todennäköisesti oikeassa.
 
Ajeleehan porukka tuolla tien päällä vielä vw kuplilla samalla puhuen iPhoneensa...
Ei kovin usea kuitenkaan mieti tai tiedä miten, missä tai kenen toimesta tuotetta valmistetaan tai kuka yrityksen omistaa. Ne keitä asiat häiritsee niin nehän äänestää lompakollaan, mitä tuota enempää vatvomaan tai provoamaan.
 
Nykyinen liisari loppuu reilu puolen vuoden päästä ja odotellut kovasti Juniperia.

Mutta kyllä tänne vaikuttaa Teslan näkyvimmät kasvot eli Muskin käsittämätön sekoilu. Just nyt vähän ristiriitainen fiilis ja todennäköisesti en halua millään tavalla a) sponssata b) linkkautua noihin säätöihin millään tavalla. Mutta jokainen omalla tyylillään. Kun olin aivan skidi, oli meilläkin neuvostoliiton Lada.

Ja joo varmasti se minkä nyt ottaakaan seuraavaksi biiliksi niin siinä on alihankintaa ja palikkaa esim. Kiinasta. Silti aivan eri asia pistää hypoteettisesti kättä taskuun ja luovuttaa kaikki rahat mihin sattuu.
 
Voihan se myös joillakin lisätä Teslan haluttavuutta. Ketä toisaalta omistajien poliittiset mielipiteet kiinnostaa autokaupoilla? Ei mitään tietoa BMW, VW ja Mersun omistajien puoluekirjoista? Oikeisto, vasemmisto?
 
Facen Model Y kanavalla oli näemmä alkanut varsin mielenkiintoinen keskustelu koskien Marja Veitolan Tesla-omistajille esittämää kysymystä siitä, että (tiivistetysti lainaten) miltä tuntuu nykyään omistaa Tesla tietäen Elon Muskin ajatukset ja hänen yhteydet Donald Trumpiin.

Tietysti se keskustelu oli nopeasti lukittu koska kyseisellä palstalla ei hyväksytä politisoitunutta keskustelua, mutta sanonpahan vaan tänne itse, että henkilökohtaisesti vituttaa kuin pientä oravaa Elon Muskin nykymeno ja en siitä johtuen juurikaan nauti autollani ajamisesta. Mutta - irtikään en pääse kiitos massiivisen arvonromahduksen.
Mietitkö myös maitoa juodessasi, että ompas tämä paskaa kun valion toimari on sitä ja tätä mieltä? Vaatteiden käyttö ahdistaa kun vaatefirman pomo on jotain mieltä jostain? Temusta tilaat krääsää joka on valmistettu lapsityövoimalla, mutta hei, ihan sama vaikka Temun toimari lämmittäisi taloaan polttamalla kissanpoikasia, kun et tiedä hänen nimeään ja hän ei ole julkisuudessa, niin kaikki ok?

Itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa. Tosin näin Teslan omistavana, mutta etenkin näin Teslan osakkeita omistavana olen kyllä Eloniin oikein tyytyväinen. Osake noussut todella paljon tässä lähiaikoina.
 
Voihan se myös joillakin lisätä Teslan haluttavuutta. Ketä toisaalta omistajien poliittiset mielipiteet kiinnostaa autokaupoilla? Ei mitään tietoa BMW, VW ja Mersun omistajien puoluekirjoista? Oikeisto, vasemmisto?
Muilla harmaita hajuttomia mauttomia tyyppejä johtajina tiukalla työasialinjalla vs. maailman omistaja, joka soittaa suutaan paljoa miettimättä ihan mistä tahansa. Suattaapi olla, että tuossa syy miksi ei tarvitse puhua muiden yritys johdon suuntauksista. Ei porukka halua leimautua ryhmän jäseneksi, jos ei koe kuuluvansa joukkoon. Oli se sitte Teslan fanclub, lippalakkijuntti-bemaristit tai keski-ikäkriisi porssesti.
 
Facen Model Y kanavalla oli näemmä alkanut varsin mielenkiintoinen keskustelu koskien Marja Veitolan Tesla-omistajille esittämää kysymystä siitä, että (tiivistetysti lainaten) miltä tuntuu nykyään omistaa Tesla tietäen Elon Muskin ajatukset ja hänen yhteydet Donald Trumpiin.

Tietysti se keskustelu oli nopeasti lukittu koska kyseisellä palstalla ei hyväksytä politisoitunutta keskustelua, mutta sanonpahan vaan tänne itse, että henkilökohtaisesti vituttaa kuin pientä oravaa Elon Muskin nykymeno ja en siitä johtuen juurikaan nauti autollani ajamisesta. Mutta - irtikään en pääse kiitos massiivisen arvonromahduksen.
Vaikka Veitolan viesti liittyikin Trumpin ja Muskin kautta Teslaan niin tästä aiheesta voisi olla parempi keskustella täällä kuin sotkea tätä autoalueen keskustelua:

 
Tesla apissa ei enää näy latauksia, alkuviikosta näkyy vielä jotain, mutta sen jälkeen ei enää mitään. Katsoin autosta kaikki tietojen jako asetukset yms. Mutta kaikki on päällä. Kellään muulla samaa ongelmaa? Tein kyllä jo tiketin kun mitään ei oikein mistään löydy tällaiseen ongelmaan, josko saisivat etänä katsottua onko autossa jotain ongelmaa?

Samalla huomasin kun service modea selailin, että n viikko sitten on kerran tullut vcfront_a160_compressorinhibited. Tarkoittaako että pumppu menee vaihtoon? Ei ole kyllä ilman service modea näkynyt ja ei ole ollut ongelmaakaan. Vielä 10tkm takuuta jäljellä niin täytyy tästäkin laittaa tiketti kunhan lataustiketti on selvitetty.
 
Tesla apissa ei enää näy latauksia, alkuviikosta näkyy vielä jotain, mutta sen jälkeen ei enää mitään. Katsoin autosta kaikki tietojen jako asetukset yms. Mutta kaikki on päällä. Kellään muulla samaa ongelmaa? Tein kyllä jo tiketin kun mitään ei oikein mistään löydy tällaiseen ongelmaan, josko saisivat etänä katsottua onko autossa jotain ongelmaa?

Samalla huomasin kun service modea selailin, että n viikko sitten on kerran tullut vcfront_a160_compressorinhibited. Tarkoittaako että pumppu menee vaihtoon? Ei ole kyllä ilman service modea näkynyt ja ei ole ollut ongelmaakaan. Vielä 10tkm takuuta jäljellä niin täytyy tästäkin laittaa tiketti kunhan lataustiketti on selvitetty.
Vcfront a160 tuli itelläkin viime talvena. Ymmärtääkseni kylmäainetta puuttui 350grammaa.

Myös yhteen tikettiin voi laittaa useamman ongelman.

Screenshot_20241116_121052_Samsung Notes.jpg
 
Viimeksi muokattu:


Hyviä päivityksiä S3XY appiin, erityisesti Highlandin omistajille mutta muillekin.
Highland:
  • Automaattinen ISA:n (ylinopeudesta piippaavan pakollisen avustimen) mykistys
  • Ledinauhoille funktionaalisuutta, mm. kuolleen kulman varoittimena ja tervetuloanimaatio
Kaikki mallit:
  • Muistiprofiilit pelkääjän penkille
  • Automaattinen vaihto pysäköintivaihteelle kun turvavyö avataan (jotenkin luulin että tämä on jo vakiona)
  • Napista autopilotin vauhdin päivitys voimassa olevaan nopeusrajoitukseen
Lisäksi joku karvalakki-HUD puhelimen näytöstä heijastumalla, vissiin näiltä joskus on tulossa ihan oikeakin HUD ja sitä valmistelevat.
 
TB tais just demotakin noita knobilla, vilahti listauksessa.

 
Viimeksi muokattu:
Facen Model Y kanavalla oli näemmä alkanut varsin mielenkiintoinen keskustelu koskien Marja Veitolan Tesla-omistajille esittämää kysymystä siitä, että (tiivistetysti lainaten) miltä tuntuu nykyään omistaa Tesla tietäen Elon Muskin ajatukset ja hänen yhteydet Donald Trumpiin.

Tietysti se keskustelu oli nopeasti lukittu koska kyseisellä palstalla ei hyväksytä politisoitunutta keskustelua, mutta sanonpahan vaan tänne itse, että henkilökohtaisesti vituttaa kuin pientä oravaa Elon Muskin nykymeno ja en siitä johtuen juurikaan nauti autollani ajamisesta. Mutta - irtikään en pääse kiitos massiivisen arvonromahduksen.
Miettiikö joku oikeasti autoa ostaessa kuka on firmassa CEO tai omistaja ja sitten vielä tekee ostopäätöksen sen perusteella. 😂
 
Miettiikö joku oikeasti autoa ostaessa kuka on firmassa CEO tai omistaja ja sitten vielä tekee ostopäätöksen sen perusteella. 😂
Miksei? Olihan mediallakin kauhea ajojahti ja isot lööppiotsikot, kun turhat julkkikset päättävät boikotoida Kärkkäistä jne. Yleisesti puhutaan "vastuullisuudesta". Musk nyt yleisesti itse aiheuttaa kohunsa somepäivityksillänsä.
 


Hyviä päivityksiä S3XY appiin, erityisesti Highlandin omistajille mutta muillekin.
Highland:
  • Automaattinen ISA:n (ylinopeudesta piippaavan pakollisen avustimen) mykistys
  • Ledinauhoille funktionaalisuutta, mm. kuolleen kulman varoittimena ja tervetuloanimaatio
Kaikki mallit:
  • Muistiprofiilit pelkääjän penkille
  • Automaattinen vaihto pysäköintivaihteelle kun turvavyö avataan (jotenkin luulin että tämä on jo vakiona)
  • Napista autopilotin vauhdin päivitys voimassa olevaan nopeusrajoitukseen
Lisäksi joku karvalakki-HUD puhelimen näytöstä heijastumalla, vissiin näiltä joskus on tulossa ihan oikeakin HUD ja sitä valmistelevat.

Kivoja päivityksiä, mutta eivät sitten kaikkia saaneet gen 1 commanderiin, jollaisen ehdin juuri itse hankkia heti kun autoni viime vuoden lopulla sain. Hieman ärsyttää, että kun olisi hetken odottanut niin tuli tuo gen 2 commander ja nyt ei itse saa tuota ISA piipitystä tämän kautta pois päältä. No, onneksi tuohon on jo jonkinlainen automaatio itselle muodostunut painaa tuo itse pois päältä kun ajamaan lähtee.
 


Tietotykitystä tukan juureen, sama kaveri jonka lämpöpumppuselvitys on täällä ollutkin.


Mielenkiintoinen video.

Tuon perusteella ainakaan 16V akulla varustetussa Teslassa ei pitäisi tuon matalajänniteakun tyhjetä sen takia ettei sitä ladata korkeajänniteakusta auton ollessa sammutettuna, koska korkeajänniteakun BMS:n monitorointipiiristä ohjataan max. 500 milliamppeeria tuon matalajänniteakun omalle BMS:lle latausta varten (ja myös noille etuosan kolmelle kontrollerille) silloinkin kun korkeajänniteakun kontaktorit ovat auki ja auto sammutettuna.
 
Menipä matrixit huonoksi 38.7 jälkeen. Tyhjällä tiellä vaan alkoi sammuttelemaan kesken ajon valoja kuten näkisi auton.

En ole ennen huomannut että olisi reagoinut liikennemerkkeihin/kyltteihin. Nyt räpsii valoja päälle ja pois.
 
Itsellä oli alkuperäinen 12V akku vielä hyvässä hapessa kun laitoin vaihtoon. Yli 5 vuotta oli kuitenkin jo ikää ja harmittaisi jos se sattuu väsymään jossain Inarin ja Utsjoen välissä. Kuitenkin aika pieni vaiva vaihtaa näin etukäteen.

Itse mutuilisin että sentryn käyttö on myös vaikuttanut pitämään akun hyvässä hapessa tälläisessa ”legacy” autossa, sillä 12V järjestelmä on tietenkin aktiivisena ja lataa pikkuakkua silloin.
 
Itsellä oli alkuperäinen 12V akku vielä hyvässä hapessa kun laitoin vaihtoon. Yli 5 vuotta oli kuitenkin jo ikää ja harmittaisi jos se sattuu väsymään jossain Inarin ja Utsjoen välissä. Kuitenkin aika pieni vaiva vaihtaa näin etukäteen.

Itse mutuilisin että sentryn käyttö on myös vaikuttanut pitämään akun hyvässä hapessa tälläisessa ”legacy” autossa, sillä 12V järjestelmä on tietenkin aktiivisena ja lataa pikkuakkua silloin.
3/y:ssä ei ole niin kriittinen kun dcdc muuntimen päässä voi ajella lähes normaalisti. Auto vaan ei mene sleeppiin ollenkaan,ei lämmitä akkua ja penkinlämmittimet ei toimi. Akunlämmityksen saa kuitenki päälle service modessa jos tarvitsee. Mutta imo järkevää vaihtaa silti ennakolta vs sit kovimmalla pakkasella.
 
Miettiikö joku oikeasti autoa ostaessa kuka on firmassa CEO tai omistaja ja sitten vielä tekee ostopäätöksen sen perusteella. 😂

Teslan tapauksessa se on aika luonnollista huomioida, että osa sun automerkkisi brändiä on sekopäinen lapsen tasolla oleva idiootti miljardööri joka voi koska tahansa saada mitä tahansa päähänsä ja sä edustat osaltas sitä sekopäätä ajamalla sen autoa. Se sama miljardööri vieläpä hallitsee firmaa kuin pohjoiskorean diktaattori konsanaan jolloin sen ego menee aina firman edun edelle (koska se on henkisesti kuin pikkulapsi) jonka takia esim. bugien korjaamiset ei nouse työlistalle kun ko. firma paukuttaa maksimimäärän miestyötunteja tekoälykuplassa pysymiseen tai kokonaisia osastoja voidaan laukkaattaa vain koska sen diktaattorin ego ei kestä jos joku sitä viisampi sanoo sille vastaan ja kaiken kukkuraksi se sama miljardööri on aktiivinen jenkkien politiikassa ja nosti sarjarikollisen takaisin jenkkien pressaksi ja se omistaa yhden ison somealustan jolla kampittaa sananvapautta ja vääriä mielilpiteitä koska se sama ylikehittynyt mutta hauras ego ei kestä vääriä mielipiteitä.

Eli kyllä joku miettii Teslaa ostaessaan myös autonsa ja tulevaisuutta sekä brändiä jota se auto edustaa eli siis miettii Muskia. Missään normaalissa kunnon firmassa tai autossa ei sillä toimarilla ole mitään väliä ja juuri kukaan ei osaisi sanoa esim. BMW:n tai vaikka Nissanin toimarista mitään saati edes nimeä. Tesla eroaa tässä asiassa muista firmoista valitettavasti.
 
Teslan tapauksessa se on aika luonnollista huomioida, että osa sun automerkkisi brändiä on sekopäinen lapsen tasolla oleva idiootti miljardööri joka voi koska tahansa saada mitä tahansa päähänsä ja sä edustat osaltas sitä sekopäätä ajamalla sen autoa. Se sama miljardööri vieläpä hallitsee firmaa kuin pohjoiskorean diktaattori konsanaan jolloin sen ego menee aina firman edun edelle (koska se on henkisesti kuin pikkulapsi) jonka takia esim. bugien korjaamiset ei nouse työlistalle kun ko. firma paukuttaa maksimimäärän miestyötunteja tekoälykuplassa pysymiseen tai kokonaisia osastoja voidaan laukkaattaa vain koska sen diktaattorin ego ei kestä jos joku sitä viisampi sanoo sille vastaan ja kaiken kukkuraksi se sama miljardööri on aktiivinen jenkkien politiikassa ja nosti sarjarikollisen takaisin jenkkien pressaksi ja se omistaa yhden ison somealustan jolla kampittaa sananvapautta ja vääriä mielilpiteitä koska se sama ylikehittynyt mutta hauras ego ei kestä vääriä mielipiteitä.

Eli kyllä joku miettii Teslaa ostaessaan myös autonsa ja tulevaisuutta sekä brändiä jota se auto edustaa eli siis miettii Muskia. Missään normaalissa kunnon firmassa tai autossa ei sillä toimarilla ole mitään väliä ja juuri kukaan ei osaisi sanoa esim. BMW:n tai vaikka Nissanin toimarista mitään saati edes nimeä. Tesla eroaa tässä asiassa muista firmoista valitettavasti.
No tolla logiikalla totta munassa täytyy ajatella natsi-Saksaa jos ajaa BMW:llä Continentalin renkailla Hugo Bossin puku päällä.
 
Teslan tapauksessa se on aika luonnollista huomioida, että osa sun automerkkisi brändiä on sekopäinen lapsen tasolla oleva idiootti miljardööri joka voi koska tahansa saada mitä tahansa päähänsä ja sä edustat osaltas sitä sekopäätä ajamalla sen autoa. Se sama miljardööri vieläpä hallitsee firmaa kuin pohjoiskorean diktaattori konsanaan jolloin sen ego menee aina firman edun edelle (koska se on henkisesti kuin pikkulapsi) jonka takia esim. bugien korjaamiset ei nouse työlistalle kun ko. firma paukuttaa maksimimäärän miestyötunteja tekoälykuplassa pysymiseen tai kokonaisia osastoja voidaan laukkaattaa vain koska sen diktaattorin ego ei kestä jos joku sitä viisampi sanoo sille vastaan ja kaiken kukkuraksi se sama miljardööri on aktiivinen jenkkien politiikassa ja nosti sarjarikollisen takaisin jenkkien pressaksi ja se omistaa yhden ison somealustan jolla kampittaa sananvapautta ja vääriä mielilpiteitä koska se sama ylikehittynyt mutta hauras ego ei kestä vääriä mielipiteitä.

Eli kyllä joku miettii Teslaa ostaessaan myös autonsa ja tulevaisuutta sekä brändiä jota se auto edustaa eli siis miettii Muskia. Missään normaalissa kunnon firmassa tai autossa ei sillä toimarilla ole mitään väliä ja juuri kukaan ei osaisi sanoa esim. BMW:n tai vaikka Nissanin toimarista mitään saati edes nimeä. Tesla eroaa tässä asiassa muista firmoista valitettavasti.
Ehkä nämä poliittiset tunteenpurkaukset kannattaisi sijoittaa tuonne politiikkapuolelle mieluummin. Siellä on jopa Muskille oma lanka, jossa harmituksensa voi käydä kertomassa.
 
No tolla logiikalla totta munassa täytyy ajatella natsi-Saksaa jos ajaa BMW:llä Continentalin renkailla Hugo Bossin puku päällä.
Sun logiikkas toimis vain, jos natsit johtaisi edelleen ko. firmoja. Musk on muista poikkeava yritysjohtaja, niin hyvässä kuin pahassa ja merkin imago on aina vaikuttanut ihmisten auton ostoon. Nämä on ihan perusasioita, ei pitäisi olla mitään syytä todistella, että firman saamalla julkisuudella ei ole vaikutusta merkkiin X. Johan tätä markkinointiosastot tutkii etukäteen ja ”spinnaa” tarvittaessa. BMW kun lanseerais arjalaisauton, niin varmasti tulisi reaktio myyntiin. Osa negatiiviseen suuntaan, osa positiiviseen. BMW ei tietysti moista tee, kun markkinointi sanoo etukäteen sen olevan merkille huonoksi. Teslalta moinen filtteri puuttuu, kun Musk sanoo mitä lystää - Varmasti hänelläkin on silti tavoitteet sanomisissa ovat. Epäselvä asia on vain se, yhtenevätkö Muskin ja Teslan tavoitteet…
 
Sun logiikkas toimis vain, jos natsit johtaisi edelleen ko. firmoja. Musk on muista poikkeava yritysjohtaja, niin hyvässä kuin pahassa ja merkin imago on aina vaikuttanut ihmisten auton ostoon. Nämä on ihan perusasioita, ei pitäisi olla mitään syytä todistella, että firman saamalla julkisuudella ei ole vaikutusta merkkiin X. Johan tätä markkinointiosastot tutkii etukäteen ja ”spinnaa” tarvittaessa. BMW kun lanseerais arjalaisauton, niin varmasti tulisi reaktio myyntiin. Osa negatiiviseen suuntaan, osa positiiviseen. BMW ei tietysti moista tee, kun markkinointi sanoo etukäteen sen olevan merkille huonoksi. Teslalta moinen filtteri puuttuu, kun Musk sanoo mitä lystää - Varmasti hänelläkin on silti tavoitteet sanomisissa ovat. Epäselvä asia on vain se, yhtenevätkö Muskin ja Teslan tavoitteet…
Hitto kun näiden oikeamielisesti ajattelevien firmojen pomot lanseeraisivat kohtuuhintaisen, hyvät tavaratilan omaavan auton. Tesla Y:tä ei uskalla näemmä ostaa ja Huyndain Ioniq vitonenkin ja muut variantit vedettiin juuri pöntöstä alas lapsityövoiman johdosta. (https://www.google.com/amp/s/amp.cn...rtment-of-labor-sues-hyundai-over-child-labor)

Yrittäisivät nyt osata käyttäytyä!
 
Hitto kun näiden oikeamielisesti ajattelevien firmojen pomot lanseeraisivat kohtuuhintaisen, hyvät tavaratilan omaavan auton. Tesla Y:tä ei uskalla näemmä ostaa ja Huyndain Ioniq vitonenkin ja muut variantit vedettiin juuri pöntöstä alas lapsityövoiman johdosta. (https://www.google.com/amp/s/amp.cn...rtment-of-labor-sues-hyundai-over-child-labor)

Yrittäisivät nyt osata käyttäytyä!
Onko Ioniq 5 penkit tehty kuolleista lapsityöläisistä? Huyndai paljastuikin nyt kaikista oksettavimmaksi autonvalmistajaksi ja katsonkin tästä eteenpäin halveksuen kyseisen automerkin omistajia :sick:

Toivottavasti Tesla FI tarjoisi ennen Y mallisukupolven vaihtumista samanlaista kompensaatiorahaa kuin Saksassa (Teslan ympäristöbonus arvoltaan 6 000 euroa 31.12.2024 asti), jolloin aloitusmallin hinta Suomessakin olisi sopivat 41 rahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa toki Musk vaikuttaa, mutta eihän se toki ainoa peruste ole kun niitä nyt löytää muitakin. Ihan jo se, että jälkimarkkinassa ei noudateta kuluttajariitalautakunnan päätöksiä riittää nykyisessä markkinatilanteessa (jossa muiltakin tulee kilpailukykyisiä autoja, osassa parempia, osassa huonompia) itselleni.
 
Teslan turvallisuustilastot eivät sittenkään taida olla niin mairittelevat kuin annetaan ymmärtää:


Syitä voi olla monia, mutta Jenkeissä itseajavuuden mainostuksella voi olla osansa tässä.
Mutuilua vaan. Teslaa ostava porukka on luultavasti nuoremmmasta päästä. Tuskin kovin moni mummeli selviää erikoisesta käyttöliittymästä > jää ostamatta. Lisäksi auton tehot ovat tarpeetoman suuret. Nuorehko ajaja + isot tehot.
 
Sinänsä tuohon Teslakuolleisuuteen on varmasti monia syitä ja kokemattomat kuskit varmasti on yksi. Viihdejörjestelmän kyyläämisen ja tehojen hallitsemattomuuden laitan ihan valmistajan piikkiin. Ehkäpä siksi Highland versio on niin yliagressiivinen tuon näytön tuijottaminen varoittamisen kanssa, että siellä Teslalla on enemmän dataa siitä mitä tarkalleen ajoneuvon hallinnan menetyksessä tehdään.
 
Hitto kun näiden oikeamielisesti ajattelevien firmojen pomot lanseeraisivat kohtuuhintaisen, hyvät tavaratilan omaavan auton. Tesla Y:tä ei uskalla näemmä ostaa ja Huyndain Ioniq vitonenkin ja muut variantit vedettiin juuri pöntöstä alas lapsityövoiman johdosta. (https://www.google.com/amp/s/amp.cn...rtment-of-labor-sues-hyundai-over-child-labor)

Yrittäisivät nyt osata käyttäytyä!
Eihän tässä nyt mitenkään ollut kyse siitä miten joku ajattelee :D Ties mitä luurankoa siellä on itse kullakin kaapissa, mutta vain yksi pomoistq on ostanut sosiaalisen median alustan huuteluilleen.
 
38.7 softa korjasi itselläni olleen ongelman, että lataukset eivät näkyneet tilastoissa enää. Viikon lataukset jäivät apista pois. Tiedä sitten mikä oli ongelma.

38.7 softa ei sen sijaan korjannut tuota rengaspaine valvonta ongelmaa joka tuli 38.6 softassa. Paineet näkyvät kyllä oikein, mutta auto valittaa vikaa, lähtee välillä pois mutta tulee takaisin.
 
Uskomatonta että tälläisiä systeemeitä saa edes valmistaa. Onko tämä nyt taas sitä kustannussäästöä? Hieno juttu Tesla , onnittelut.

Takaovien tarina on toinen eikä kaikissa Model Y -malleissa ole mekaanista avauskeinoa lainkaan. Ja vaikka olisi, sitä ei vahingossa löydä, varsinkaan paniikissa.

Päästäkseen avauskaapeliin käsiksi on irrotettava ovitaskujen pohjamatto, jonka alta paljastuu punaisella napilla varustettu kansi. Tämän kannen alla on piilossa mekaanisen avaamisen mahdollistava kaapeli.
Linja-autoista tuttu "lasivasara" etupenkkin selkänojiin :)
 
Tuo Teslan takaovien hätäavaus on kyllä oikeasti aivan käsittämätön ja vaikea ymmärtää, miten se voi olla missään laillinen. Aivan kolossaalisen paskaa suunnittelua.



Tuollainen "hätä"-avausmekanismi on käytännössä puhdas kuolemantuomio, jos ovi pitäisi saada nopeasti hätätilanteessa auki, varsinkin jos tuosta ei ole etukäteen tietoinen. Siltikin voisin kuvitella, että vaikka tuon avausmekanismin tietäisi niin silti voisi kolarin jälkeisessä paniikissa kun auto on tulessa ja/tai katollaan olla aika helvetin vaikea lähteä tyynesti vaan kaivamaan tuota esiin.

Miksi vitussa takaovien manuaaliavaus ei ole samanlainen kuin edessä?
 
Viimeksi muokattu:
Tarina ei kerro että olisi tuossa kuolonpalo keississä ovet edes avautuneet ilman palomiesten hydraulista väännintä joka repii ovet irti rutatusta autosta puhtaalla voimalla.

Yhtä kaikki onhan tuo takaovien avaus ilman sähköä aika mahdotonta.
 
Ehkä tuossa avausmekanismissa haetaan SpaceX hengessä Apollo 1 tyyppistä fiilistä. /s

Eikö noihin ole mitään EU säännöksiä? Mun mielestä oven avautuminen helposti on helvetisti tärkeämpi ominaisuus kuin joku piippaava varoitin 1 km/h ylinopeudesta.
 
En ole lukenut uutista, mutta ihmetyttää ettei etumatkustajat saaneet oviaan auki; aina pitää olla kieltämässä Telsaa tuntematonta asiakasta ettei menis aukaiseen hätäaukaisusta vaan "ei siitä, paina tuosta napista." Olivatko tiedottomia vai...
Toki paniikki on paniikki ja olen samaa mieltä, että nää ovenkahvat on pyörän keksimistä uudelleen vaan sen keksimisen takia ja turhaa paskaa.

Käsittääkseni auto sammuu pienvirran osalta kun kolaritunnistin on reagoinut jotain puolen tunnin sisään.
 
Ehkä tuossa avausmekanismissa haetaan SpaceX hengessä Apollo 1 tyyppistä fiilistä. /s

Eikö noihin ole mitään EU säännöksiä? Mun mielestä oven avautuminen helposti on helvetisti tärkeämpi ominaisuus kuin joku piippaava varoitin 1 km/h ylinopeudesta.
Tietämättä säännöksiä oletan, että tässä täyttyy säännökset kun ne on avattavissa myös mekaanisesti. Se on sitten toinen tarina, että onko ne sijoitettu ja merkattu siten, että ne hätätilanteessakin löytää.. Voi olla, että kyseinen kohta EU säännöksistä otetaan tarkempaan syyniin ja sinne tehdään tarkennuksia miten oven mekaaninen avaus pitää olla sijoitettu tai merkattu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 480
Viestejä
4 489 930
Jäsenet
74 244
Uusin jäsen
Ogeh

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom