Viimesivulla oli omaa pohdintaan ja mietteitä noista haamuista ja niiden vaikutuksesta omaan ostovalintaan.
Noh nyt muutaman yön nukuttuani päätin käydä kokeilemassa aluksi tuollaisen -22vm 45tkm rullatun LR M3:n, ja heti perään Teslan koeajoauton, eli -24vm 10tkm rullatun SR M3:n.
Molemmilla autoilla ajelin sen tunnin verran jatkuvasti vakkari tai autopilotti päällä, noin puolet ajasta isoa tietä 100km/h rajoituksilla ja puolet taas pienempiä teitä eri nopeusrajoituksilla.
Molemmissa autoissa tuntui toimivan ongelmitta myös pikkuteillä, vaikka vastaan tuli niin isoa kuin pientäkin autoa. Ihan positiivinen kokemus, vaikka olihan tuo naurettavan pieni aika oikeasti asiaa havainnoida. Mutta ei se nyt joka mutkassa jarruja ollut kiinni vetämässä, toisin kuin ehkä joistain youtube-videoista voisi ymmärtää.
Noin muuten olin kyllä positiivisesti yllättynyt tuosta vanhemmastakin Teslasta. Kyllähän tuo uusi toki oli kaikilta osin parempi. Omaan silmään hienompi niin sisältä kuin päältä, hiljaisempi ja mukavampi ajaa.
Aloin kuitenkin oikeasti miettimään arvonaleneman kannalta, josko kuitenkin tämä edukkaampi M3 olisi parempi vaihtoehto ekaksi sähkäriksi.
Siksipä tuli mieleen pari kysymystä enemmän tietäville:
-Eri myyjät saattaa ilmoittaa akun kooksi esim 75, 79, 80 ja 82kWh. Eikös nuo kaikki ole kuitenkin käyttökapasiteetiltaan 75kWh ja todellista kokoa 82kWh?
-Lämmitettävä ratti ja penkit löytynee kaikista Euroopassa uutena myydyistä autoista, oli se sitten myyty esim Suomessa, Saksassa tai Ranskassa?
-Tehdastakuu taitaa olla ihan ok ja pelata meilläkin vaikka olisi tuontiauto, kunhan on alle 4v ja 80tkm ajettu?
Katselin siis käytännössä vain -22vm LR malleja, ja niitä koskee nuo kysymyksetkin.