Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Teslalla taitaa ollakin omaa pissapojan täytettä myynnissä, ainakin vaihteistoöljyt on. ;)

Ei sillä, että ostaisin, markettitavaralla mennään...
 
100 mL erissä myytävää Elon Muskin omin käsin seikoittamaa premium tuulilasinpesunestettä joka ei jätä kameran tuhoavaa pesunestefilmiä kuivuessaan, 99 €/plo. Ostaisitko?

Itse olen aina käyttänyt halvinta koville pakkasille tarkoitettua.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se vakkari putoaa pelistä pois paljon helpommin esmes ID4 kanssa. Varsinkin jos on loskakeli niin ei mene kauaa että mittaristo hohkaa kuin koreaksi laitettu joulukuusi.

Ja siihen ei auta mikään määrä lasinpesunapin painamista. Täytyisi pysätä ja itse putsata auton keula.

Huonossa kelissä on selvästi toimintavarmempi tuo teslan ratkaisu. Tietenkään loska auton keulassa ei vaikuta enää vakkarin toimintaan toisin kuin monessa muussa autossa.

Joku haamujarrutus aina samassa kohtaa on paljon siedettävämpi kuin vakkarin käytännössä täysi toimimattomuus pitkällä lapin reissulla. Nimimerkillä kokemusta on.

Mielellään ei toki olisi kumpaakaan.
 
Tuosta aasinsiltana sähköautoa vielä kokemattomalle talvella niin se on aikas vekkulia tajuta, että se auto on 'kylmä' sekä ulkona, että lämpimässäkin tallissa; konepeitto ja valot on lumisateella lumessa, koska ei hohkaa enää lämpöä moottorista ja vastaavasti sitä lämmittävää murikkaa ei ole keulalla myöskään talliin ajaessa, auton sulaminen kestää pidemmän aikaa kuin ajosta lumisen polttiksen ajaminen samaan paikkaan.
 
Minulla ei ole ollut Teslan vakkarin kameran kanssa ongelmia. Ehkä pesen riittävästi lasia, vaikka käytän aina halvinta mahdollista litkua. Niin BMW kuin VW vehkeissä on taas adaptiivinen vakkari hypännyt päältä lukuisia kertoja, kun riittävä loska/lumikerros on puskuriin kertynyt huonolla kelillä. Bemarissa meni tukkoon ihan nätillä talvisäälläkin, jos matkaa oli tarpeeksi ja tiellä pöllyävää lunta.
 
Nojaako ne muut "normaalit" autot ajoavustumissa 100% kamerapohjaiseen toteutukseen? Todennäköisesti eivät, eli pesunesteen automaattiannosteluun ei ole niin suurta syytä.

Ja tuo pesunesteen valinta.. hohhoijjaa. Jos Tesla on tosiaan niin herkkä mahdolliselle pesunestekalvolle tuulilasissa, että kamerat alkaa sen takia toimia väärin niin eikö tässä kohtaa Teslan pitäisi lanseerata oma "superpee^tm" pesuneste tai muuten ohjeistaa käyttäjiä "approved" nesteiden käyttöön.
Kyllä normaalit aineet varmasti toimii, itse vaan tykkään ajatella tuon asian noin. Ymmärtääkseni jotkut ovat tommoisista kalvoista kertoneet jostain. Ei se varmasti kameraa ainakaan auta. Teen itse Lasolista.

Turhaa tuommoista negatiivista hohhoi-kielenkäyttöä tuot tänne. Mietihhän viestejäsi. :)
 
Viimeviikolla tuli ajettua lahen motaria aivan järkyttävässä kelissä ja vakkari ei pompannu kuin vasta silloin pois kun näkyvyys oli oikeasti todella huono sankan lumisateen takia. Kyllä tuo Teslan vision ap/vakkari toimii kamerapohjaisesti oikeasti hyvin sen puolesta. Normi Vesi/loska/kurakelit ei vaikuta vakkariin mitenkään.
 
En mäkään oo saanu muita kameroita ikinä pois pelistä kun ne sivupalkeissa olevat, jotka nyt eivät vaikuta mihinkään, eikä niitä siksi jaksa jäästä/lumesta putsailla ennen ajamista.
 
Turhaan kyllä tehty tämä 2 paikkaa lisää Model Y:n.
Liian pieni auto, että siitä saisi mitään järkevää hyötyä.
 
Turhaan kyllä tehty tämä 2 paikkaa lisää Model Y:n.
Liian pieni auto, että siitä saisi mitään järkevää hyötyä.

Tietysti vähän marginaalissa ne tilanteet missä tuo on hyvä, mutta jos on vaikka 4 lasta eikä aina tarvitse kaikkia kuskata mukana niin voi hyvinkin riittää. Paljon halvempi kuitenkin kun vaikka model X, jossa toki sitten paremmat tilat, mutta ei välttämättä kaikilla ole laittaa niin paljoa rahaa tai halua maksaa jos käyttö on satunnaista.
 
Aika hyödytön tuo mielestäni on. Vaikea nähdä tilannetta jossa tuota kannattaisi oikeasti harkita. Toki joku muutaman vuoden ikkuna sopivassa tilanteessa ehkä.

Jos pitää enemmän penkkejä olla, niin kyllä niissä olisi ihan hyvä sitten olla mahdollisuus myös istua. Tokihan valikoima ei ole valtava såhkiksissä muutenkaan, mutta.on noita käsittääkseni ainakin Mersun EQB, Peugeotin 5008, Kia EV9, Id buzz ja muutamia muitakin. Mikään noista ei ole lähellekään Xn hintoja. Tilojen osalta tietty kolmannella penkkirivillä ei välttämättä noissakaan mitään ruhtinaallisia tiloja ole mutta sentään jonkinlaiset.

Jenkeissä sitten varmaan Rivian ja muutama muukin mahdollisesti sopiva.
 
Viimeksi muokattu:
Lapsilla tuppaa olemaan aikuisia pienemmät jalat, keskimäärin.


Kannattaa muistaa, että pienemmät lapset tarvitsevat helposti lisäistuimen ja aikuisten apua/varmennuksen, että pääsevät paikalleen. Sen ikäiset, joille lisäistuin ei ole tarpeen, tuo on jo aikasta pieni, varsinkin sisäänmeno. Björnikin on 173 cm mitallaan (sanoi videolla) hyvin lähellä finninaamaista 12-14 vuotiasta. Käytännössä tuossa on siis ihan parin-kolmen vuoden aikaikkuna junioreista riippuen miten tuonne joku voi mahtua. Ja silloinkin aika naftisti.
 
Tämä 7-paikkainen menee samaan sarjaan kuin pakettiauto Y. Kiva idea, mutta toteutus ontuu kun ei haluta tuoda uutta koria markkinoille.
 
100000km tuli model 3:n mittariin. Tuulilasissa 5 kiveniskua ja nyt tuli 6, tosin 5cm tuulilasin yläpuolelle, eli kattolasissakin nyt häränsilmä ja halkeama.. Aika kivimagneetti tuo kyllä on.
 
100000km tuli model 3:n mittariin. Tuulilasissa 5 kiveniskua ja nyt tuli 6, tosin 5cm tuulilasin yläpuolelle, eli kattolasissakin nyt häränsilmä ja halkeama.. Aika kivimagneetti tuo kyllä on.
Kiveniskemiin vaikuttaa yleensä turvaväli. Toki ruuhkaisilla motareilla on käytännössä mahdotonta pitää turvavälejä kun aina löytyy se joku joka vaihtaa kaistaa aivan nenän edestä ja nakkelee mahdolliset kivet keskiviivan tuntumasta lasiin.
 
Pohjois-Suomessa myynti ainakin nousee tietyn uskonnollisen lahkon jäsenillä!

Sinänsä aika kompaktit, eivät vie paljon tilaa taitettuna.

No jos jostain id buzzista saa kolmannen rivin irti vain vetämällä hihnasta, niin taitettuna vähän tilaa vievä penkki nyt ei kauheasti vakuuta jos sitä ei saa ilman verhoilun irroittamisia irti.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä 7-paikkainen menee samaan sarjaan kuin pakettiauto Y. Kiva idea, mutta toteutus ontuu kun ei haluta tuoda uutta koria markkinoille.

Jenkeissähän tätä 7-paikkaista Y:tä on myyty jo iät ja ajat. Onhan sitten Model X jos oikeasti isompaa autoa haluaa, tuo Y:n kolmas rivi kun on tosiaan lähinnä pienille lapsille tai tilapäiseen käyttöön tarkoitettu.

Kannattaa muistaa, että pienemmät lapset tarvitsevat helposti lisäistuimen ja aikuisten apua/varmennuksen, että pääsevät paikalleen. Sen ikäiset, joille lisäistuin ei ole tarpeen, tuo on jo aikasta pieni, varsinkin sisäänmeno. Björnikin on 173 cm mitallaan (sanoi videolla) hyvin lähellä finninaamaista 12-14 vuotiasta. Käytännössä tuossa on siis ihan parin-kolmen vuoden aikaikkuna junioreista riippuen miten tuonne joku voi mahtua. Ja silloinkin aika naftisti.

Itse näkisin tuo vähän isommassa perheessä ihan näppäräksi välimallin ratkaisuksi, joka kyllä menisi useamman vuoden. Kuten @mrBarrelNut linkkaamassa videossakin näkyy, turvavyöistuin mahtuu ihan hyvin kolmannelle riville, joten (nykystandardeilla) 3-4 lapsen suurperheessä voisi hyvin dumpata ne isoimmat lapset turvavyöistuimella (jotka ovat usein muutenkin rakenteeltaan sirompia kuin varsinaiset turvaistuimet) kolmannelle riville ja pienemmät turvaistuinta tarvitse lapset keskiriville missä on myös isofixit. Sitten kun pienemmät kasvaa ja siirtyvät myös turvavyöistuimiin, voi keskipenkkejä siirtää vähän eteenpäin ja kolmosrivillä on taas vähän paremmin tilaa myös niille isommille lapsille. Nykyäänhän noita istuimia kun pitäisi suositusten mukaan käyttää suunnilleen lukioikään saakka. :D

Mutta joo, eihän tuo mitenkään täydellinen ratkaisu ole ja viimeistään sitten lasten lähestyessä teini-ikää tila loppuu armotta kesken, mutta kyllähän tuolla nyt varmasti jonkinlainen segmentti on. Jos itselle tulisi vielä kolmas lapsi, niin olisi varmaan hyvinkin potentiaalinen vaihtoehto, koska suurimman osan ajasta auto kulkisi kuitenkin vain minä tai vaimo ratissa, jolloin joku minibussi olisi ison osan ajasta täysin ylimoitettu, siinä missä seitsemänpaikkainen model Y on vielä ihan "tavallinen auto" (niin hyvässä kuin pahassa).
 
Nykyäänhän noita istuimia kun pitäisi suositusten mukaan käyttää suunnilleen lukioikään saakka. :D
Voihan sitä tarvita vielä myöhemminkin jos hakee uuden vaimon Thaimaasta :D
Mutta joo, eihän tuo mitenkään täydellinen ratkaisu ole ja viimeistään sitten lasten lähestyessä teini-ikää tila loppuu armotta kesken, mutta kyllähän tuolla nyt varmasti jonkinlainen segmentti on. Jos
Jos on jonkun junnujoukkueen kuskina niin onhan toi näppärä kun mahtuu useampi pelaaja kerralla kyytiin ym. Muistan lapsena jonkun 9 paikkasen (3+3+3) jenkkifarkun johon mahtus koko korisjengi. Sellasta autoa en ole sen jälkeen nähnyt, taisi olla 60/70-luvulta enkä muista merkkiä. Myrkyn vihreä.

Olen kyllä samaa mieltä että segmentti on kapea.
 
Kiveniskemiin vaikuttaa yleensä turvaväli. Toki ruuhkaisilla motareilla on käytännössä mahdotonta pitää turvavälejä kun aina löytyy se joku joka vaihtaa kaistaa aivan nenän edestä ja nakkelee mahdolliset kivet keskiviivan tuntumasta lasiin.
Ei turvavälistä ole juurikaan apua. Isoimmat osumat itselle ovat tulleet nelikaistaisellakin vastaantulijoiden puolelta. Kyseessä on täysin puhtaasti tilastolotto, jossa motarilla ajava "voittaa" suurempien liike-energioiden takia selvästi useammin. Samat iskemät niihin kaupunkiautoihinkin tulee, mutta lasi kestää pienillä kuopilla häränsilmän/halkeamisen sijaan. Auton keulan muoto vaikuttaa omien kokemuksien mukaan jonkun verran kovien osumien määrään, Teslan virtaviivainen muotoilu ei juuri suojaa.
 
Auton keulan muoto vaikuttaa omien kokemuksien mukaan jonkun verran kovien osumien määrään, Teslan virtaviivainen muotoilu ei juuri suojaa.
Kysyin joskus lasiliikkeestä tuleeko enemmän autoja joissa on pystympi tuulilasi mutta olivat kovin sitä mieltä ettei ole vaikutusta. Maalaisjärki sanois toista.
 
Jos on jonkun junnujoukkueen kuskina niin onhan toi näppärä kun mahtuu useampi pelaaja kerralla kyytiin ym. Muistan lapsena jonkun 9 paikkasen (3+3+3) jenkkifarkun johon mahtus koko korisjengi. Sellasta autoa en ole sen jälkeen nähnyt, taisi olla 60/70-luvulta enkä muista merkkiä. Myrkyn vihreä.

Chevy Suburbania saa 9-paikkaisena vielä nykyäänkin.

 
Kysyin joskus lasiliikkeestä tuleeko enemmän autoja joissa on pystympi tuulilasi mutta olivat kovin sitä mieltä ettei ole vaikutusta. Maalaisjärki sanois toista.
Enemmän se pystympi keula auttaa. Ja tuulilasin pinta-ala vaikuttaa enemmän kuin lasin kulma. Pystymmässä autossa yleensä on vähemmin pinta-alaa ja muutenkin todennäköisesti kirveellä veistetty keula, niin osumia vähemmän. Tesloissa ja muissa missä lasi on pirun viisto ja isokokoinen, omakohtaisen kokemuksen perusteella osuu enemmän.

e: Tai sitten uudet lasit ovat täyttä ****aa.
 
Uudet lasit on täyttä paskaa, muuttunu jossain lähestyessä -20 lukua. Niistä jäi pois joku aine, samalla niistä on tullut entistä ohuempia painon vuoksi > hauraita paskoja.
 
100000km tuli model 3:n mittariin. Tuulilasissa 5 kiveniskua ja nyt tuli 6, tosin 5cm tuulilasin yläpuolelle, eli kattolasissakin nyt häränsilmä ja halkeama.. Aika kivimagneetti tuo kyllä on.
Y:n kanssa olen huomannut, että kiveniskeämien jälkiä on syntynyt vain lasin keskikohtaan ja alhaalle. Näin oli niin aiemman ja nyt vaihdetun lasin osalta. Osumia on kyllä ollut enemmän, kun vain lasin keskikohdan alalaitaan on syntynyt jälkiä. Toki liikaa johtopäätöksiä ei kannata asiasta vetää.

Ei turvavälistä ole juurikaan apua. Isoimmat osumat itselle ovat tulleet nelikaistaisellakin vastaantulijoiden puolelta. Kyseessä on täysin puhtaasti tilastolotto, jossa motarilla ajava "voittaa" suurempien liike-energioiden takia selvästi useammin.
Samaa mieltä. Juuri viikonloppuna ajoin vasenta kaistaa, kun oikealla kaistalla ja noin 30-40 m edellä menevä auto sinkosi nastan tai kiven lasiin keskelle.
 
Y:n kanssa olen huomannut, että kiveniskeämien jälkiä on syntynyt vain lasin keskikohtaan ja alhaalle. Näin oli niin aiemman ja nyt vaihdetun lasin osalta. Osumia on kyllä ollut enemmän, kun vain lasin keskikohdan alalaitaan on syntynyt jälkiä. Toki liikaa johtopäätöksiä ei kannata asiasta vetää.

Taitaa eniten olla alalaidassa tosiaan. Tuo katon hajoittanut oli viereillä kaistavalla ajavan kuorma-auton nostattama kivi, eikä kolahduksesta ja lasin jäljestä päätellen ihan pienimmästä päästä.
 
Teslan myyjä savustaa, pisti just tekstaria että jos nollakorolla vielä Y:tä haluaa niin kannattaa tilata koska nollakorkotarjous loppuu 22.11... Uskoo ken tahtoo. :cool:

Tosin eipä tuo ihan mahdotonta ole, jos Juniper tulee heti alkuvuodesta ja tarvitsevat hetken tuotantolinjojen päivittämiseen ym.
 
Teslan myyjä savustaa, pisti just tekstaria että jos nollakorolla vielä Y:tä haluaa niin kannattaa tilata koska nollakorkotarjous loppuu 22.11... Uskoo ken tahtoo. :cool:

Tosin eipä tuo ihan mahdotonta ole, jos Juniper tulee heti alkuvuodesta ja tarvitsevat hetken tuotantolinjojen päivittämiseen ym.

Jos käppyröihin uskomista niin MY lojuu varastoissa pitkälti yli 3 tuhatta kappaletta ja M3 toinen mokoma. Tuskin lähtee tarjous mihinkään.
 
Nyt on 800 km Highlandilla alla. Tykännyt kyllä, mukavaa ajoa. Viimeistely tuntuu laadukkaalta ja alusta mukavalta aiemmin testattuuhin Tesloihin verrattuna.

Muutama haamu tullut reissussa ja pyyhkimissä pientä totuttelua. Ainakin tänään autopilotilla ikkunasta ei tyyliin nähnyt ulos eikä pyyhkimet pyyhkinyt. En muista oliko noissa jotain yhteyttä. Ilmeisesti näitä perus Teslan ”ominaisuuksia”.

Tyytyväinen kyllä, rattivilkkuihin tottui samantien.
 
Melko hyvä pitää kyllä viimeistelyn ja alustan olla, että ne kuittaa noinkin lyhyen matkan aikana useamman haamujarrutuksen ja toimimattomat pyyhkijät posin puolelle. Itse olisin tuossa kohtaa jo ollut yhteydessä myyjään että saisiko toimivan auton, kiitos.

19-20 mallin M3 itsellä ollut nyt hetken kiikarissa, mutta tämä ketju on kyllä saanut vakavasti harkitsemaan muita merkkejä.
 
Nyt on 800 km Highlandilla alla. Tykännyt kyllä, mukavaa ajoa. Viimeistely tuntuu laadukkaalta ja alusta mukavalta aiemmin testattuuhin Tesloihin verrattuna.

Muutama haamu tullut reissussa ja pyyhkimissä pientä totuttelua. Ainakin tänään autopilotilla ikkunasta ei tyyliin nähnyt ulos eikä pyyhkimet pyyhkinyt. En muista oliko noissa jotain yhteyttä. Ilmeisesti näitä perus Teslan ”ominaisuuksia”.

Tyytyväinen kyllä, rattivilkkuihin tottui samantien.
Et nähnyt ulos ikkunasta ja haamujarrutuksia tuli, ja silti tyytyväinen?

Ota time out hetkeksi ja palaa asiaan, kun autokuume helpottaa.
 
Et nähnyt ulos ikkunasta ja haamujarrutuksia tuli, ja silti tyytyväinen?

Ota time out hetkeksi ja palaa asiaan, kun autokuume helpottaa.
Noh eipä se iso homma ole tarvittaessa ratista painaa pyyhinnappia jos joskus pyyhin jättää pyyhkimättä. Haamuille ei varmaan voi mitään, en tiedä oliko pimeällä sadekelillä vaikutusta.

Ehkä nyt itse en niin kriittisesti tuohon autoiluun suhtaudu että jokin homma ei toimi täydellisesti niin palauttaisin kauppaan. Aika moni alle 40 k auto varmaan tässä tapauksessa kauppaan palautuisi.
 
Nyt on 800 km Highlandilla alla. Tykännyt kyllä, mukavaa ajoa. Viimeistely tuntuu laadukkaalta ja alusta mukavalta aiemmin testattuuhin Tesloihin verrattuna.

Muutama haamu tullut reissussa ja pyyhkimissä pientä totuttelua. Ainakin tänään autopilotilla ikkunasta ei tyyliin nähnyt ulos eikä pyyhkimet pyyhkinyt. En muista oliko noissa jotain yhteyttä. Ilmeisesti näitä perus Teslan ”ominaisuuksia”.

Tyytyväinen kyllä, rattivilkkuihin tottui samantien.
Pyyhkijä juttu on aika ymmärrettävä kun katsoo onko lasin ylälaita märkä, yleensä ei ole kun ei pyyhi odotetusti. Aero pitää sen sopivasti kuivana jos on sopiva keli ja vauhti. Tuossa ei auttaisi edes perinteinen sadesensori, lokaatio pitäisi olla eri ja sitten teslankin tekniikka luultavasti pelittäisi ok.
Tän saattaisi voida korjata jollain tulostettavalla ilmanohjaimella joka tulisi frunkkipellin reunaan kiinni ja kastelisi kamerat "tahallaan".
 
Viimeksi muokattu:
Viimesivulla oli omaa pohdintaan ja mietteitä noista haamuista ja niiden vaikutuksesta omaan ostovalintaan.

Noh nyt muutaman yön nukuttuani päätin käydä kokeilemassa aluksi tuollaisen -22vm 45tkm rullatun LR M3:n, ja heti perään Teslan koeajoauton, eli -24vm 10tkm rullatun SR M3:n.

Molemmilla autoilla ajelin sen tunnin verran jatkuvasti vakkari tai autopilotti päällä, noin puolet ajasta isoa tietä 100km/h rajoituksilla ja puolet taas pienempiä teitä eri nopeusrajoituksilla.
Molemmissa autoissa tuntui toimivan ongelmitta myös pikkuteillä, vaikka vastaan tuli niin isoa kuin pientäkin autoa. Ihan positiivinen kokemus, vaikka olihan tuo naurettavan pieni aika oikeasti asiaa havainnoida. Mutta ei se nyt joka mutkassa jarruja ollut kiinni vetämässä, toisin kuin ehkä joistain youtube-videoista voisi ymmärtää.

Noin muuten olin kyllä positiivisesti yllättynyt tuosta vanhemmastakin Teslasta. Kyllähän tuo uusi toki oli kaikilta osin parempi. Omaan silmään hienompi niin sisältä kuin päältä, hiljaisempi ja mukavampi ajaa.

Aloin kuitenkin oikeasti miettimään arvonaleneman kannalta, josko kuitenkin tämä edukkaampi M3 olisi parempi vaihtoehto ekaksi sähkäriksi.

Siksipä tuli mieleen pari kysymystä enemmän tietäville:

-Eri myyjät saattaa ilmoittaa akun kooksi esim 75, 79, 80 ja 82kWh. Eikös nuo kaikki ole kuitenkin käyttökapasiteetiltaan 75kWh ja todellista kokoa 82kWh?

-Lämmitettävä ratti ja penkit löytynee kaikista Euroopassa uutena myydyistä autoista, oli se sitten myyty esim Suomessa, Saksassa tai Ranskassa?

-Tehdastakuu taitaa olla ihan ok jo pelata meilläkin vaikka olisi tuontiauto, kunhan on alle 4v ja 80tkm ajettu?

Katselin siis käytännössä vain -22vm LR malleja, ja niitä koskee nuo kysymyksetkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 378
Viestejä
4 493 486
Jäsenet
74 122
Uusin jäsen
Elmeri Hannukainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom