Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa
oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?
Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu
jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.
Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun
@Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi
suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää
jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.
Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää.