Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mielenkiintoinen ominaisuus tullut Autopilottiin nimeltä curve assist. Ominaisuuden pitäisi sallia tiukemmat käännökset

Loiva mutka vasemmalle, ominaisuus iski päälle ja veti 80 nopeudesta 50. Mitään ääntä ei tule, vain teksti ruutuun. Ominaisuutta ei saa tietenkään pois.
Moi,

Huomasin saman. Vittu. Mitä. Paskaa.

Näitä haamujarrutuksia on ollut usein ennenkin (ei curve assistista). Ajoin eilen 400 km ja tämä sama tapahtui varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi ei ollut liukasta...
 
Moi,

Huomasin saman. Vittu. Mitä. Paskaa.

Näitä haamujarrutuksia on ollut usein ennenkin (ei curve assistista). Ajoin eilen 400 km ja tämä sama tapahtui varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi ei ollut liukasta...

Onko niin, että haamut tulee vain cruise päällä vai tapahtuuko niitä ilman cruisea myös?
 
Moi,

Huomasin saman. Vittu. Mitä. Paskaa.

Näitä haamujarrutuksia on ollut usein ennenkin (ei curve assistista). Ajoin eilen 400 km ja tämä sama tapahtui varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi ei ollut liukasta...
Minkälaisia nämä sinun haamujarrutukset olivat?
 
Onko niin, että haamut tulee vain cruise päällä vai tapahtuuko niitä ilman cruisea myös?
Vain cruise päällä. Itelläni tulee hyvin harvoin täysin yllättäen. Noin tyypillisesti yllättäviä nopeudenmuutoksia tapahtuu itselläni seuraavissa tilanteissa:
  • Ajan nelikaistaista tietä ohituskaistalla ja viereisen kaistan lähietäisyydellä oleva autoilija ajautuu liian lähelle keskiviivaa. Ei tarvitse ylittää/olla sen päällä, vain siirtyminen liian lähelle sitä, joka voitaisiin tulkita alkavaksi kaistanvaihdoksi, riittää.
  • Ajan kaksikaista tietä ja mutkassa tulee vastaan iso ajoneuvo (bussi, kuorma-auto, tms.). Myös hlöauto saattaa riittää, jos mutka on riittävän jyrkkä.
  • Ajan kaksikaistaista tietä ja vastaan tulee auto liian lähellä keskiviivaa. Pitää olla niin lähellä, että siihen kiinnittää itsekin huomiota.
  • Tietyt selittämättömät tilanteet, kuten Kehä III itään hieman ennen Jumboa. Nämä laskisin haamujarrutuksiksi, eli nopeudenmuutos tapahtuu ilman mitään loogista syytä
 
Tietyt selittämättömät tilanteet, kuten Kehä III itään hieman ennen Jumboa. Nämä laskisin haamujarrutuksiksi, eli nopeudenmuutos tapahtuu ilman mitään loogista syytä
Näissä on useasti syynä karttadata. Karttadatassa on mutka ja Tesla haluaa jarruttaa mutkaan kun on vakkarilla. Esim. Hankoon menevällä tiellä (Hangonniementie) on monta tällaista kohtaa myös, jossa tie on täysin suora, mutta karttadatassa on mutka.

Just tällaisten takia on aivan typerää tehdä mitään karttadatapohjaista nopeudenmuutoslogiikkaa adaptiiviseen vakkariin.
 
Näissä on useasti syynä karttadata. Karttadatassa on mutka ja Tesla haluaa jarruttaa mutkaan kun on vakkarilla. Esim. Hankoon menevällä tiellä (Hangonniementie) on monta tällaista kohtaa myös, jossa tie on täysin suora, mutta karttadatassa on mutka.

Onko sulla laittaa linkkiä tarkemmin missä kohtaa karttadata valehtelee? Tulee aika usein ajettua tuota pätkää, ainakaan Googlen kartat on perstuntumalla pitänyt varsin hyvin kutinsa.
 
Taitaisi vuoden vaihteessa olla auton vaihto edessä ja Model 3 olisi vaihtoehtona. Olisi muutama kysymys näistä ja uskon että täältä saan varmimman "tiedon"

Onko jotain muuta eroa 21 ja 22 välillä kuin uudemmassa on lämpöpumppu ja Ryzen. Näkyykö tuo prosessorin ero normikäytössä jotenkin? Itse hiukan karsastan tuota ilp ja sen "vikaherkkyyttä"

Autolla olisi kaksi käyttäjää. Kai autossa on jonkinlaiset profiilit eri kuljettajille, miten se arpoo jos molemmat puolison kanssa ollaan autossa, niin että esimerkiksi penkinsäädöt yms. tulee kuskin mukaan. Valitaanko esim. näytöltä profiili?

Miten takuut, nettiautossa on aika iso osa uitettu muualta, pätee ilmeisesti samat takuut.
 
Taitaisi vuoden vaihteessa olla auton vaihto edessä ja Model 3 olisi vaihtoehtona. Olisi muutama kysymys näistä ja uskon että täältä saan varmimman "tiedon"

Onko jotain muuta eroa 21 ja 22 välillä kuin uudemmassa on lämpöpumppu ja Ryzen. Näkyykö tuo prosessorin ero normikäytössä jotenkin? Itse hiukan karsastan tuota ilp ja sen "vikaherkkyyttä"

Autolla olisi kaksi käyttäjää. Kai autossa on jonkinlaiset profiilit eri kuljettajille, miten se arpoo jos molemmat puolison kanssa ollaan autossa, niin että esimerkiksi penkinsäädöt yms. tulee kuskin mukaan. Valitaanko esim. näytöltä profiili?

Miten takuut, nettiautossa on aika iso osa uitettu muualta, pätee ilmeisesti samat takuut.

Ryzen on vähän nopeampi. Jos ei pelejä pelaa niin ei siitä kauheasti lisähintaa kannata sen takia maksaa. Toki uudempi rauta niin olettaisin että saa varmaan päivityksiä pidempään.

On profiilit ja voi valkata ruudulta mitä käytetään. Ottaa varmaan oletuksena ensin sen profiilin kenen avaimen se näkee ensin, mutta profiilinvalinta on kotinäytöllä niin ei tarvitse paljoa näppäillä jos tulee väärä.

Profiilit muistaa myös eri spotify, youtube jne. tilit jos on kirjautunut omilla tileillä niihin.

Takuu pelittää vaikka on tuotu muualta.
 
Ryzen on vähän nopeampi. Jos ei pelejä pelaa niin ei siitä kauheasti lisähintaa kannata sen takia maksaa. Toki uudempi rauta niin olettaisin että saa varmaan päivityksiä pidempään.

On profiilit ja voi valkata ruudulta mitä käytetään. Ottaa varmaan oletuksena ensin sen profiilin kenen avaimen se näkee ensin, mutta profiilinvalinta on kotinäytöllä niin ei tarvitse paljoa näppäillä jos tulee väärä.

Profiilit muistaa myös eri spotify, youtube jne. tilit jos on kirjautunut omilla tileillä niihin.

Takuu pelittää vaikka on tuotu muualta.
Ok, kiitos tiedoista.

Täytyy alkaa tosissaan nyt tutkimaan ja vertailemaan myös eri autoja.
 
Onko sulla laittaa linkkiä tarkemmin missä kohtaa karttadata valehtelee? Tulee aika usein ajettua tuota pätkää, ainakaan Googlen kartat on perstuntumalla pitänyt varsin hyvin kutinsa.
Mutka oli ehkä väärä termi, mutta on siis tällainen kohta tiessä. Ehkä paremminkin jonkinasteinen liittymäkohta, joka auton navigointiviivassa näyttää siltä niinkuin tiessä olisi lievä mutka.

Screenshot_2024-11-08-11-30-13-29_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.jpg
 
Model Yhyn vuodeksi ilmaset superit:



Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?

Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.

Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun @Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.

Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää. :D
 
Taitaisi vuoden vaihteessa olla auton vaihto edessä ja Model 3 olisi vaihtoehtona. Olisi muutama kysymys näistä ja uskon että täältä saan varmimman "tiedon"

Onko jotain muuta eroa 21 ja 22 välillä kuin uudemmassa on lämpöpumppu ja Ryzen. Näkyykö tuo prosessorin ero normikäytössä jotenkin? Itse hiukan karsastan tuota ilp ja sen "vikaherkkyyttä"

Autolla olisi kaksi käyttäjää. Kai autossa on jonkinlaiset profiilit eri kuljettajille, miten se arpoo jos molemmat puolison kanssa ollaan autossa, niin että esimerkiksi penkinsäädöt yms. tulee kuskin mukaan. Valitaanko esim. näytöltä profiili?

Miten takuut, nettiautossa on aika iso osa uitettu muualta, pätee ilmeisesti samat takuut.
ILP/Ryzen taisi tulla jo vähän aiemmin refreshissä, 21 malliin vissiin eli 20:ssa ei ole. Uuden erottaa mustista ikkunalistoista ja kahvoista, vanhoissa oli kromia. Tulikohan sähköistetty takakontti myös tuossa samalla vai vähän aiemmin?

Täältä voi kanssa koittaa selata mitä muutosta tuli milloinkin Tesla Model 3 history of changes by year

Edit: "2020 M3

Model 3 updates for 2021 model year include a heat pump helping improve range and cold weather performance, powered trunk, wheel design changes, new centre console, headlight changes in some countries, the return of dimming side mirrors and chrome delete. There are also some performance tweaks."
 
Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?

Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.

Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun @Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.

Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää. :D
Täällä on ollut myös harkintaa Optimasta Teslaan. Ei se rahallisesti taida kannattaa, nyt taitaa 30tkm vuosiajolla mennä noin 2400€ bensoihin ja sähköön.
 
Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?
Alet on jo joka kvartaalin lopussa kun tesla optimoi toimitusmääriä ja tyhjentää varastoja? Tulee varmaan jonkinlainen katko tuotantoon kun linjastot vaihdetaan uuden mallin tuotantoon. Parin viikon tuotannon puuttuminen uuden mallin myyntiintulokvartaalissa auttaa varastojen tyhjentämisessä. En odottelisi merkittävästi isompaa alea kuin mitä on jo nähty kvartaalien lopussa.
 
Täällä on ollut myös harkintaa Optimasta Teslaan. Ei se rahallisesti taida kannattaa, nyt taitaa 30tkm vuosiajolla mennä noin 2400€ bensoihin ja sähköön.

Riippuu vähän miten laskee. Meillä on viimeisen vuoden n. 21 tkm ajoilla mennyt Optimalla suunnilleen 1400€ käyttökuluihin. Toisaalta koska tuo on sen reilu viisi vuotta vanha eli on pitänyt alkaa jo renkaita uusimaan ym., huoltoväli vain 15 tkm ja arvonalenema aika jäätävä, Optiman käyttökustannukset on arviolta neljän vuoden keskiarvona 27 c/km ja model Y jotain 32 c/km, joten varsinkin isommilla ajomäärillä voi hyvinkin olla kannattavaa, varsinkin jos huomioi vielä että vanhemmassa autossa saattaa tulla jotain tyyrimpiä vikojakin pikkuhiljaa jne.
 
Joulun välipäivinä vois halukkaan kannattaa kattella pikatarjouksia, tosin itte nappasin silloin tammikuussa kun hylkäsin joulukuun toimituksen ja tammikuulla -23 tuli hintapudotus.
 
  • Tietyt selittämättömät tilanteet, kuten Kehä III itään hieman ennen Jumboa. Nämä laskisin haamujarrutuksiksi, eli nopeudenmuutos tapahtuu ilman mitään loogista syytä

Lähes päivittäin kun tätä Länteen päin työmatkana ajelee, niin tuossa Jumbon kohdalla karttadatassa näkyy selkeä koukku viereiselle pikkutielle kun navigaatio päällä.. Osaa nykyään jo automaationa laittaa pikkasen kaasua tuossa kohtaa ja raportointinappia paineltu kymmeniä kertoja... Itään päin en ole haamuja huomannut :hmm:
 
Kannattaa tsekata Teslan myyntikehitystä Euroopassa, siellä on nyt hirveä paine saada myytyä tarpeeksi autoja jotta viime vuoden toimitusmäärien yli päästään ja tällä hetkellä se on epätodennäköistä, Euroopassa laahataan edelliskvarterien alla joten joulukuussa voi tulla jotain kunnon superaleja tarjolle.
 
Meh. Meinasikohan Tesla jossain vaiheessa laittaa oikeasti hyvää tarjousta poistuvasta Y:stä, näiden lume-alejen sijaan?

Lähinnä jos lähdetään siitä, että 16 kWh / 100 km keskikulutuksella, 15 tkm vuosikilsoilla ja yläkanttiin lasketulla 45c/kWh hinnalla nuo vuoden supercharget on noin tonnin arvoinen etu jos lataa pelkästään supereilla. Todennäköisesti edes puolet latauksista supereilla ei toteudu suurimmalla osalla kuskeja, joten tuon etu on aikalailla +-0 sen kanssa, että refualennuksesta lähti juuri 500€ pois.

Samaten tämä nykyinen "nollakorko" on jokseenkin puhdasta silmänlumetta. Reilu vuosi sitten kun @Sampsa tilasi oman Y:nsä, long-range varastoauto refulinkin kanssa maksoi suunnilleen 50 tonttua ja korko oli 2.99%. Nämä luvut kun pyöräyttää jonkun rahoituslaskurin läpi, huomaa että viiden vuoden tarkastelujaksolla kokonaishinta on suunnilleen 56 tonttua, eli jokseenkin tismalleen saman verran kuin nykyisellä "nollakorolla" koska listahinta on viisi tonnia korkeampi.

Tämä on toisaalta ollut vaan ihan hyvä juttu omalle autokuumeelle, kun tajusin, että eipä tuo "vanhan" Y:n diili niin kummoinen olekaan, niin jännästi katosi kaikki aikapaine auton päivityksestä ja voikin rauhassa katsella mihin suuntaan sähköautomarkkinat menee ja miltä se Juniper näyttää. :D
Hyvä syy lähteä kesällä pidemmälle euroopan roadtripille.
 
Ja 55kw akulla oleva on tehokkaammalla moottorilla kuin 60kw.
No sekin vielä. Ompa tämä muuten sekava soppa alkaa selvittelemään itselleen uutta autoa kun ei näihin ole niin perehtynyt.

Model 3 ja Y on kyllä molemmat koeajettu kun tutuilta molemmat löytyy. Ja näistä kahdesta itselle paremmaksi tuntui 3. En oikein Yyssä saanut ajoasentoa pitkän ajankaan kuluessa sopivaksi.

Edit. Nettiautoa selatessa huomannut, että osassa on sähköpenkit muistilla ja osassa ei. Eli automaationa ne ei olekaan joka mallissa, vai ilmoituksen tekijän virhe?
 
No sekin vielä. Ompa tämä muuten sekava soppa alkaa selvittelemään itselleen uutta autoa kun ei näihin ole niin perehtynyt.

Model 3 ja Y on kyllä molemmat koeajettu kun tutuilta molemmat löytyy. Ja näistä kahdesta itselle paremmaksi tuntui 3. En oikein Yyssä saanut ajoasentoa pitkän ajankaan kuluessa sopivaksi.

Edit. Nettiautoa selatessa huomannut, että osassa on sähköpenkit muistilla ja osassa ei. Eli automaationa ne ei olekaan joka mallissa, vai ilmoituksen tekijän virhe?

Paras hakea kiinnostavan autoehdokkaan variantti/tyyppihyväksyntänumero ja katsoa sen perustella sitten mitä varuisteita siinä on. Sellainenkin tuli muuten mieleen että hetken aikaa 2021 ei ratinlämmitys/takapenkin lämmitys kuulunut vakiovaruisteisiin (mutta on asennettu, "kytkentä" maksaa 300e). Muistilla olevat penkit on kyllä kaikissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 822
Viestejä
4 479 187
Jäsenet
74 015
Uusin jäsen
Az1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom