Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt viisaita sanoja: painanko liipaisinta Tesla 39k karvalakki vai 44k longrange takatuuppari? Kumpi akkuteknologia parempi jos roikottaa kokoajan pistokkeen päässä latauksessa ns. hitaassa latatauksessa (Suko).

Ajot on 99 % kaupunkirälläystä 50-70 km päivässä 4-10 km stinttejä kerrallaan. Mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen on.

Arvonalenema näissä pelottaa, mutta voiko tuon 39k arvo nyt "romahtaa" parissa vuodessa - tuskin ja toivotaan ettei.
Kun itse pohdin keväällä rwd ja awd:n välillä niin silloin jostain videoista ja artikkeleista luin että tuo 39k saisi olla vaikka aina latauksessa.
 
Kun itse pohdin keväällä rwd ja awd:n välillä niin silloin jostain videoista ja artikkeleista luin että tuo 39k saisi olla vaikka aina latauksessa.

No siis ei se jatkuvasti 100% lataus LFP-akullekaan varsinaisesti hyvää tee, mutta se kestää kuitenkin syklejä niin paljon paremmin, että akun kulumisesta ei ole niin paljon haittaa. Sen lisäksi LFP vaatii ajoittaista 100% lataamista akun varaustila-arvion kalibroimiseksi, mitä ei LR:n NMC-akuilla tarvitse tehdä.
 
Nyt viisaita sanoja: painanko liipaisinta Tesla 39k karvalakki vai 44k longrange takatuuppari? Kumpi akkuteknologia parempi jos roikottaa kokoajan pistokkeen päässä latauksessa ns. hitaassa latatauksessa (Suko).

Ajot on 99 % kaupunkirälläystä 50-70 km päivässä 4-10 km stinttejä kerrallaan. Mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen on.

Arvonalenema näissä pelottaa, mutta voiko tuon 39k arvo nyt "romahtaa" parissa vuodessa - tuskin ja toivotaan ettei.
Päivänselvä valinta. LR. 5k:lla saat aika paljon isomman akun ja tulet kiittelemään valintaasi niillä harvoilla pitkillä ajoilla + talvipakkasilla.
 
Itse ottaisin edelleen uusista malleista tuon pikkuakkuisen LFP-takavedon. En näillä omilla 40tkm vuosiajoilla ole keksinyt mitään todellista tarvetta isommalle akulle tai nelivedolle.
 
Itse ottaisin edelleen uusista malleista tuon pikkuakkuisen LFP-takavedon. En näillä omilla 40tkm vuosiajoilla ole keksinyt mitään todellista tarvetta isommalle akulle tai nelivedolle.

Taikasana onkin ne omat tarpeet. Itse asun huonosti hoidetulla helvetin mäkisellä alueella, joka on talvisin aika perseestä kulkea ja olen sutinut ihan tarpeeksi etuvetoautolla venerampeilla, että itselle neliveto seuraavassa autossa olisi aika ihan ehdoton juttu. Toki takavetokin on jo vetohommissa parempi kuin etuveto ja akun puolesta pärjättäisiin kyllä pienemmälläkin, koska säännöllisesti tulee vedettyä pidempää siivua lähinnä PKS-JKL-PKS ja ABRP:n mukaan ero SR:n ja LR:n välillä on yksi reilu 5 min latauspysähdys enemmän SR:llä. Siinä mielessä ei se takaveto nyt täysin poissuljettu ole vieläkään, mutta toisaalta kuitenkin ihan oikeaa tarvetta sille nelivedollekin on ja kuten tuossa jotkut jo totesikin, isompi akku antaa kuitenkin enemmän pelivaraa ja huolettomuutta vaihtelevissa säissä, satunnaisilla pidemmillä reissuilla jne.

Mutta kannattaa tosiaan tarkasti miettiä, mitkä ne aidot tarpeet itsellä on. Sitä tässä vielä itsekin teen, kun on tuo hintaero takatuupparin ja nelivedon välillä kuitenkin 10 kiloeuroa, jolle mahdollisesti olisi muutakin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko käynyt livenä tsekkaamassa? Itse ainakin suorastaan hämmästyin sitä tilan määrää ja vaikka toki isompiakin autoja löytyy, niin esim. kontissa on oikeasti enemmän tilaa kuin isossa osassa "SUV" sähkäreitä(varsinkin ala- ja keulakontti laskettuna). Toki tuo takaluukun muoto rajoittaa vähän lastaamista ja suksiluukun puute on huono juttu jos tarvitsee jotain pitkää tavaraa ihmisiä kyydissä roudata. Toisaalta itse olen käyttänyt kohta neljännesvuosisadan mittaisen autoilu-uran aikana suksiluukkua ehkä kahdesti, joten henkilökohtaisesti pärjään mainiosti kyllä ilmankin. Meillä on nelihenkinen perhe, jossa on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, enkä epäile yhtään etteikö tilan puolesta mahduttaisi ihan heittämällä kolmoseen.

Tässä kun on tosiaan käynyt renkaita potkimassa, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä mihin käytännössä kaikki muut valmistajat sitä tilaa oikein hukkaa, kun se alakontti (jos sitä edes on) on täysin onneton ja konepellin alla on hirveät määrät jotain rojua, mutta ei yhtään säilytystilaa.



Tuosta uudesta RWD LR:stä en tiedä, mutta akkukemia on SR:ssä eri (LFP, eli hitaampi lataamaan ja vähän huonompi kylmässä, mutta pitäisi kestää lataussyklejä 10x määrä noiden isoakkuista NMC-kemiaan verrattuna) ja popit on marginaalisesti huonommat, mutta muuta eroa ei ole. Itsekin tässä nyt taas aloin tuota kolmosta tuskailemaan, vaikka vähän olin jo päättänyt sen skipata. Hinta on vaan pirun houkutteleva suhteessa siihen mitä kaikkea sillä saa. Eniten arveluttaa lähinnä nuo (edelleen vitun typerät) nappivilkut ja maavara, mutta toisaalta nykyisessä autossa on (ainakin virallisesti) sentin matalampi maavara ja silläkin on pärjätty...

Olen ajanut Model 3:sta suunnilleen neljästi, myös Highlandia. Ja myös Higlandiin sovitellut lastenistuimia, mitä on nykyisessä E-segmentin farmarissa. "Ei mahdu" tai ajoasennosta joutuu tinkimään. Toki "voisihan sitä pakottaa itsensä sopimaan", mutta ei viitsi ostaa autoa joka jo valmiiksi ärsyttää. Teslan kontti on kyllä kivan pitkä, se on iha hyvä minustakin kolmosessa. Mut vastaavasti jos hiihtosuksia, jääkiekkomaillaa tai jotain, niin ei vaan enää tässä tilanteessa kuljetella kuten aikoinaan sedanilla auton sivussa - nyt ne on saatava keskelle.

Mut onhan toi Karvalakki Model 3 kova kyllä, joskin koukku 1450e lisää...

Joskus 8v päästä sit Model 3 Hihglandeja käytettynä vaikka kuinka ja halvalla ;D
 
Model 3 Long Range RWD tullut myyntiin, 702km WLTP, 5,2sek 0-100. 44 900e suomi hinta.


edit. Kappas, karvalakki takatuuppari nyt alle 40k€.
Sertifioitu wltp tosiaan 18" nakeilla 702 wltp ja 19" nakeilla 640 wltp. Varmaankin nuo huuhaana pidetty longrange awd 678 range 18" nakeilla aika oikea sitten kun 19" nakeille sertifioitu wltp on 629 wltp.

Nyt sitten odotellaan milloin y mallin hinnat droppaa. Eipä nuo sinänsä mitään uutta ole kun olen tässä jo pidemmän aikaa arvioinut noiden longrange awd mallien kipurajaksi 45ke.

Entiset longranget muuttuu kohta standard malleiksi ja kehitys kehittyy.
 
Olen ajanut Model 3:sta suunnilleen neljästi, myös Highlandia. Ja myös Higlandiin sovitellut lastenistuimia, mitä on nykyisessä E-segmentin farmarissa. "Ei mahdu" tai ajoasennosta joutuu tinkimään. Toki "voisihan sitä pakottaa itsensä sopimaan", mutta ei viitsi ostaa autoa joka jo valmiiksi ärsyttää. Teslan kontti on kyllä kivan pitkä, se on iha hyvä minustakin kolmosessa. Mut vastaavasti jos hiihtosuksia, jääkiekkomaillaa tai jotain, niin ei vaan enää tässä tilanteessa kuljetella kuten aikoinaan sedanilla auton sivussa - nyt ne on saatava keskelle.

Mut onhan toi Karvalakki Model 3 kova kyllä, joskin koukku 1450e lisää...

Joskus 8v päästä sit Model 3 Hihglandeja käytettynä vaikka kuinka ja halvalla ;D

Joo, kuten tuossa just edellisessä viestissä oli puhetta, niin omien tarpeiden mukaan kannattaa auto tietysti valita. Tosin se pitää sanoa, että itse kun sovittelin tuota meidän möhkälemäistä Joie i-spin safea highlandiin, niin meni ihan heittämällä ja eteenkin jäi vielä reilusti tilaa, selvästikin enemmän kuin nykyisessä Optimassa vaikka se on selvästi pidempi auto.

Eipä siinä, enpä ole itsekään vielä mitään oikeita päätöksiä tehnyt siitä tuleeko SR vai LR, kolmonen vai Y, vai Tesla ylipäätään. Ennen talvea kuitenkin haluaisin uuden auton alle ja tällä hetkellä Tesla on kuitenkin vahvoilla, koska esim. EV6 tähän mennessä saamani tarjoukset on kyllä ainakin olleet ihan paskaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 075
Viestejä
4 433 870
Jäsenet
73 475
Uusin jäsen
nicsuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom