Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt viisaita sanoja: painanko liipaisinta Tesla 39k karvalakki vai 44k longrange takatuuppari? Kumpi akkuteknologia parempi jos roikottaa kokoajan pistokkeen päässä latauksessa ns. hitaassa latatauksessa (Suko).

Ajot on 99 % kaupunkirälläystä 50-70 km päivässä 4-10 km stinttejä kerrallaan. Mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen on.

Arvonalenema näissä pelottaa, mutta voiko tuon 39k arvo nyt "romahtaa" parissa vuodessa - tuskin ja toivotaan ettei.
Kun itse pohdin keväällä rwd ja awd:n välillä niin silloin jostain videoista ja artikkeleista luin että tuo 39k saisi olla vaikka aina latauksessa.
 
LFP eli perus RWD saat lataa aina 100% asti.
LR RWD on taas NMC ja max 80% päivä. 100% jos saat ajettua.
 
Kun itse pohdin keväällä rwd ja awd:n välillä niin silloin jostain videoista ja artikkeleista luin että tuo 39k saisi olla vaikka aina latauksessa.

No siis ei se jatkuvasti 100% lataus LFP-akullekaan varsinaisesti hyvää tee, mutta se kestää kuitenkin syklejä niin paljon paremmin, että akun kulumisesta ei ole niin paljon haittaa. Sen lisäksi LFP vaatii ajoittaista 100% lataamista akun varaustila-arvion kalibroimiseksi, mitä ei LR:n NMC-akuilla tarvitse tehdä.
 
Nyt viisaita sanoja: painanko liipaisinta Tesla 39k karvalakki vai 44k longrange takatuuppari? Kumpi akkuteknologia parempi jos roikottaa kokoajan pistokkeen päässä latauksessa ns. hitaassa latatauksessa (Suko).

Ajot on 99 % kaupunkirälläystä 50-70 km päivässä 4-10 km stinttejä kerrallaan. Mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen on.

Arvonalenema näissä pelottaa, mutta voiko tuon 39k arvo nyt "romahtaa" parissa vuodessa - tuskin ja toivotaan ettei.
Päivänselvä valinta. LR. 5k:lla saat aika paljon isomman akun ja tulet kiittelemään valintaasi niillä harvoilla pitkillä ajoilla + talvipakkasilla.
 
Itse ottaisin edelleen uusista malleista tuon pikkuakkuisen LFP-takavedon. En näillä omilla 40tkm vuosiajoilla ole keksinyt mitään todellista tarvetta isommalle akulle tai nelivedolle.
 
Itse ottaisin edelleen uusista malleista tuon pikkuakkuisen LFP-takavedon. En näillä omilla 40tkm vuosiajoilla ole keksinyt mitään todellista tarvetta isommalle akulle tai nelivedolle.

Taikasana onkin ne omat tarpeet. Itse asun huonosti hoidetulla helvetin mäkisellä alueella, joka on talvisin aika perseestä kulkea ja olen sutinut ihan tarpeeksi etuvetoautolla venerampeilla, että itselle neliveto seuraavassa autossa olisi aika ihan ehdoton juttu. Toki takavetokin on jo vetohommissa parempi kuin etuveto ja akun puolesta pärjättäisiin kyllä pienemmälläkin, koska säännöllisesti tulee vedettyä pidempää siivua lähinnä PKS-JKL-PKS ja ABRP:n mukaan ero SR:n ja LR:n välillä on yksi reilu 5 min latauspysähdys enemmän SR:llä. Siinä mielessä ei se takaveto nyt täysin poissuljettu ole vieläkään, mutta toisaalta kuitenkin ihan oikeaa tarvetta sille nelivedollekin on ja kuten tuossa jotkut jo totesikin, isompi akku antaa kuitenkin enemmän pelivaraa ja huolettomuutta vaihtelevissa säissä, satunnaisilla pidemmillä reissuilla jne.

Mutta kannattaa tosiaan tarkasti miettiä, mitkä ne aidot tarpeet itsellä on. Sitä tässä vielä itsekin teen, kun on tuo hintaero takatuupparin ja nelivedon välillä kuitenkin 10 kiloeuroa, jolle mahdollisesti olisi muutakin käyttöä.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko käynyt livenä tsekkaamassa? Itse ainakin suorastaan hämmästyin sitä tilan määrää ja vaikka toki isompiakin autoja löytyy, niin esim. kontissa on oikeasti enemmän tilaa kuin isossa osassa "SUV" sähkäreitä(varsinkin ala- ja keulakontti laskettuna). Toki tuo takaluukun muoto rajoittaa vähän lastaamista ja suksiluukun puute on huono juttu jos tarvitsee jotain pitkää tavaraa ihmisiä kyydissä roudata. Toisaalta itse olen käyttänyt kohta neljännesvuosisadan mittaisen autoilu-uran aikana suksiluukkua ehkä kahdesti, joten henkilökohtaisesti pärjään mainiosti kyllä ilmankin. Meillä on nelihenkinen perhe, jossa on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, enkä epäile yhtään etteikö tilan puolesta mahduttaisi ihan heittämällä kolmoseen.

Tässä kun on tosiaan käynyt renkaita potkimassa, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä mihin käytännössä kaikki muut valmistajat sitä tilaa oikein hukkaa, kun se alakontti (jos sitä edes on) on täysin onneton ja konepellin alla on hirveät määrät jotain rojua, mutta ei yhtään säilytystilaa.



Tuosta uudesta RWD LR:stä en tiedä, mutta akkukemia on SR:ssä eri (LFP, eli hitaampi lataamaan ja vähän huonompi kylmässä, mutta pitäisi kestää lataussyklejä 10x määrä noiden isoakkuista NMC-kemiaan verrattuna) ja popit on marginaalisesti huonommat, mutta muuta eroa ei ole. Itsekin tässä nyt taas aloin tuota kolmosta tuskailemaan, vaikka vähän olin jo päättänyt sen skipata. Hinta on vaan pirun houkutteleva suhteessa siihen mitä kaikkea sillä saa. Eniten arveluttaa lähinnä nuo (edelleen vitun typerät) nappivilkut ja maavara, mutta toisaalta nykyisessä autossa on (ainakin virallisesti) sentin matalampi maavara ja silläkin on pärjätty...

Olen ajanut Model 3:sta suunnilleen neljästi, myös Highlandia. Ja myös Higlandiin sovitellut lastenistuimia, mitä on nykyisessä E-segmentin farmarissa. "Ei mahdu" tai ajoasennosta joutuu tinkimään. Toki "voisihan sitä pakottaa itsensä sopimaan", mutta ei viitsi ostaa autoa joka jo valmiiksi ärsyttää. Teslan kontti on kyllä kivan pitkä, se on iha hyvä minustakin kolmosessa. Mut vastaavasti jos hiihtosuksia, jääkiekkomaillaa tai jotain, niin ei vaan enää tässä tilanteessa kuljetella kuten aikoinaan sedanilla auton sivussa - nyt ne on saatava keskelle.

Mut onhan toi Karvalakki Model 3 kova kyllä, joskin koukku 1450e lisää...

Joskus 8v päästä sit Model 3 Hihglandeja käytettynä vaikka kuinka ja halvalla ;D
 
Model 3 Long Range RWD tullut myyntiin, 702km WLTP, 5,2sek 0-100. 44 900e suomi hinta.


edit. Kappas, karvalakki takatuuppari nyt alle 40k€.
Sertifioitu wltp tosiaan 18" nakeilla 702 wltp ja 19" nakeilla 640 wltp. Varmaankin nuo huuhaana pidetty longrange awd 678 range 18" nakeilla aika oikea sitten kun 19" nakeille sertifioitu wltp on 629 wltp.

Nyt sitten odotellaan milloin y mallin hinnat droppaa. Eipä nuo sinänsä mitään uutta ole kun olen tässä jo pidemmän aikaa arvioinut noiden longrange awd mallien kipurajaksi 45ke.

Entiset longranget muuttuu kohta standard malleiksi ja kehitys kehittyy.
 
Olen ajanut Model 3:sta suunnilleen neljästi, myös Highlandia. Ja myös Higlandiin sovitellut lastenistuimia, mitä on nykyisessä E-segmentin farmarissa. "Ei mahdu" tai ajoasennosta joutuu tinkimään. Toki "voisihan sitä pakottaa itsensä sopimaan", mutta ei viitsi ostaa autoa joka jo valmiiksi ärsyttää. Teslan kontti on kyllä kivan pitkä, se on iha hyvä minustakin kolmosessa. Mut vastaavasti jos hiihtosuksia, jääkiekkomaillaa tai jotain, niin ei vaan enää tässä tilanteessa kuljetella kuten aikoinaan sedanilla auton sivussa - nyt ne on saatava keskelle.

Mut onhan toi Karvalakki Model 3 kova kyllä, joskin koukku 1450e lisää...

Joskus 8v päästä sit Model 3 Hihglandeja käytettynä vaikka kuinka ja halvalla ;D

Joo, kuten tuossa just edellisessä viestissä oli puhetta, niin omien tarpeiden mukaan kannattaa auto tietysti valita. Tosin se pitää sanoa, että itse kun sovittelin tuota meidän möhkälemäistä Joie i-spin safea highlandiin, niin meni ihan heittämällä ja eteenkin jäi vielä reilusti tilaa, selvästikin enemmän kuin nykyisessä Optimassa vaikka se on selvästi pidempi auto.

Eipä siinä, enpä ole itsekään vielä mitään oikeita päätöksiä tehnyt siitä tuleeko SR vai LR, kolmonen vai Y, vai Tesla ylipäätään. Ennen talvea kuitenkin haluaisin uuden auton alle ja tällä hetkellä Tesla on kuitenkin vahvoilla, koska esim. EV6 tähän mennessä saamani tarjoukset on kyllä ainakin olleet ihan paskaa.
 
Tais mennä nyt ostohousut jalkaan, vaikka kuinka rattinapit ärsyttää ja lämpöpumppu pelottaa. Eiköhän tuolla 4 vuotta ajele ja laittaa sitten kiertoon jos pumput porsii.

Saakos Teslalta rahat takaisin, jos peruu tilauksen? LR takapotkun toimitusaika vielä arvoitus ja toi korkokamppis voimassa vuoden loppuun...
 
Tossa LR RWD:ssä alkaa WLTP näyttämään aika hyvältä. Mielestäni ihan pohtimisen arvoinen vaihtoehto AWD LR:lle, jos vajaavetoisuuta lukuunottamatta on muuten sama auto (audiot yms.)
Long Range- ja Performance- ajoneuvoissa on 17 kaiutinta, kaksi subwooferia ja kaksi vahvistinta ja Rear-Wheel Drive -ajoneuvoissa 9 kaiutinta ja yksi vahvistin.

Nerffatut poppikset takapotkuissa, mutta bang of bucket kyllä tuo longrange takapotku Highland ATM.
 
Toki takavetokin on jo vetohommissa parempi kuin etuveto ja akun puolesta pärjättäisiin kyllä pienemmälläkin, koska säännöllisesti tulee vedettyä pidempää siivua lähinnä PKS-JKL-PKS ja ABRP:n mukaan ero SR:n ja LR:n välillä on yksi reilu 5 min latauspysähdys enemmän SR:llä.

Tohon ABRP:hen ei kannata luottaa edes vähää alusta. Varsinkin talvikeleillä vetää ihan lottokoneesta noita arvioitaan.

Ja yksilöllisiähän noi mieltymykset aina on, mutta akkuhommissa enemmän on aina enemmän, vaikka suurin osa ajosta olisikin lyhyttä ja mahis ladata himassa. Se iso akku tuo vaan paljon lisää joustavuutta. Esim. Model 3 LR AWD on näillä keleillä vielä jees ja latauksia voi arkiajoissa sovitella sopiviin 0c/kW slotteihin eikä pitkälläkään matkalla vielä isommin ahdista. Talvella menee tälläkin vähän harrastamiseksi ja pienemmällä akulla homma on tietenkin vielä nihkeämpää.
 
Model 3 Long Range RWD tullut myyntiin, 702km WLTP, 5,2sek 0-100. 44 900e suomi hinta.


edit. Kappas, karvalakki takatuuppari nyt alle 40k€.
40k RWD 2% korolla olisi aika houkutteleva diili jos en autoa (Teslaa) jo omistaisi. Siinä saa halvalla kuukausierällä hyvää autoa.
 
Viimeksi muokattu:
40k RWD 2% korolla olisi aika houkutteleva diili jos sen autoa (Teslaa) jo omistaisi. Siinä saa halvalla kuukausierällä hyvää autoa.
Taidan ehkä itsekin taipua karvalakin puolelle, 17,5kWh lisää akkua + 1s kiihtyvyyteen ei kuitenkaan taida olla 5ke arvoinen. Varsinkin kun karvalakkeja saisi heti toimitettuna.
 
Taidan ehkä itsekin taipua karvalakin puolelle, 17,5kWh lisää akkua + 1s kiihtyvyyteen ei kuitenkaan taida olla 5ke arvoinen. Varsinkin kun karvalakkeja saisi heti toimitettuna.
Niin, akusta voi sen 5k maksaa jos sitä oikeasti tarvitsee. Riippuu ihan tilanteesta kuka tarvitsee ja kuka ei. Sitten taas 45k RWD ja 50k AWD välillä tulee muutakin kun vain tehoa, parempaa kajaria ym. Tässä taas kyse siitä mitä kukakin arvostaa. Aika hyvin Tesla on hinnoitellut nyt vaihtoehdot, perffi onkin sitten 60k hintaan jo selkeästi premiumimpi valinta.
 
Sertifioitu wltp tosiaan 18" nakeilla 702 wltp ja 19" nakeilla 640 wltp. Varmaankin nuo huuhaana pidetty longrange awd 678 range 18" nakeilla aika oikea sitten kun 19" nakeille sertifioitu wltp on 629 wltp.

Nyt sitten odotellaan milloin y mallin hinnat droppaa. Eipä nuo sinänsä mitään uutta ole kun olen tässä jo pidemmän aikaa arvioinut noiden longrange awd mallien kipurajaksi 45ke.

Entiset longranget muuttuu kohta standard malleiksi ja kehitys kehittyy.
Tiedä miten kehitys kehittyy. Tämä LR RWD tekniikka on vuodelta 2021. Vain ulkokuori on uutta.
 
Jaahas, "Tesla Disables 12V Power Sockets and USB Ports While Sentry Mode is Active in Update 2024.32"

On tullut mm. käytettyä matkajääkaappia 12v pistokkeen varassa + sentry päällä. Onpa ärsyttävää, että tuo nyt muutetaan uudessa päivityksessä. Toivottavasti tuo CT:n virransyöttönäkymä tulisi tilalle, jolloin voisi käyttää 12V/usb pistokkeita myös ilman sentryä, mutta onpa tyypillistä Teslaa että viedään eka ominaisuus pois ja sitten joskus ehkä saattaa tulla korvaava (parempi tai joskus huonompi) ominaisuus tilalle.


Dog-mode ja pelkän ilmastoinnin päälle jättäminen mahdollistavat myös 24/7 jääkaapin päällä eikä tarvitse laittaa manuaalisesti ovia lukkoon.
Ei riitä dog mode. Ainoa millä toimii on camp mode. Iso miinus :tdown:
 
Niin, akusta voi sen 5k maksaa jos sitä oikeasti tarvitsee. Riippuu ihan tilanteesta kuka tarvitsee ja kuka ei. Sitten taas 45k RWD ja 50k AWD välillä tulee muutakin kun vain tehoa, parempaa kajaria ym. Tässä taas kyse siitä mitä kukakin arvostaa. Aika hyvin Tesla on hinnoitellut nyt vaihtoehdot, perffi onkin sitten 60k hintaan jo selkeästi premiumimpi valinta.

Käsittääkseni LR RWD:n ja AWD:n ainoa ero on moottorien määrä. Molemmissa pitäisi nuo paremmat poppikset olla.
 
Mä sovittelin vähän ostohousuja tohon uuteen AWD LR:ään viikonloppuna kun olin bongaavinani 0,99% korkotarjouksella. Ongelmana nyt oikeastaan se, että en halua antaa vanhaa pois niillä max. 33k tarjouksilla, joita Autovexistä tähän tällä hetkellä sain. Huolettomia kilsoja kuitenkin vielä sellainen 25k/1,5v jäljellä. Täytyy nyt varmaan ainakin ensi syksyyn asti pidätellä ja koittaa suunnata tuhalailuhalut muihin asioihin.
 
Miksihän tämä sivu antaa ymmärtää, että olisi 17 kajarii, kun ylhääl sivun alussa on tuo LR RWD?

 
Miksihän tämä sivu antaa ymmärtää, että olisi 17 kajarii, kun ylhääl sivun alussa on tuo LR RWD?

Näin näyttäs olevan sivuilla.
Teslan suunnitteleman uuden premium-äänentoistojärjestelmän ansiosta voit nauttia studiotason äänestä millä tahansa istuinpaikalla. Long Range- ja Performance- ajoneuvoissa on 17 kaiutinta, kaksi subwooferia ja kaksi vahvistinta ja Rear-Wheel Drive -ajoneuvoissa 9 kaiutinta ja yksi vahvistin. Sisältää Spotifyn, Apple Musicin ja Tidalin natiivituen.
 
Täh. Kyllä mä oon ainakin niiden kanssa operoinut kun auto on jäänyt parkkiin ja jääkaappi pysyy päällä. Sentryä en kyllä käytä, jos se asiaan jotain vaikuttaa.
Just testailin, takakontista sammuu virrat heti kun iskee dog moden päälle. Eikä voi käyttää sentryä dog moden kanssa.

Auto on -23 myp 2024.32.6
 
Miksihän tämä sivu antaa ymmärtää, että olisi 17 kajarii, kun ylhääl sivun alussa on tuo LR RWD?

Vanhaa tietoa jäänyt sivuille. 9 kaiutinta on.

 
Kumpaan päädyit?
Päädyin lopulta LR Awd malliin. Enkä päivääkään oo katunut, tosin ehkä vaan korkoa jonka silloin sain autolle :/ ratti vilkut ei oo kertaakaan harmittanut. Pari päivää meni kun niitä osaa käyttää luonnollisesti 👍 (kuka nyt haluaisi sellaiset vanhanmallisen auton vilkun viikset kun tekniikka menee eteenpäin 😁)
 
Mitä tulisi ottaa huomioon, jos harkitsee 2019-2020 mallin Model kolmosta noin 20k€ budjetilla. Hollannista (linkki) näyttäisi saavan noin 20k€ budjetilla 150 - 200tkm ajettuja long range malleja. Tähän tulisi lisäksi kaiketi noin tonni autoveroa. Tässä esimerkiksi 75kWh AWD. Haaveissa olisi ajaa autolla neljä vuotta ja noin 20tkm. per vuosi.

Edit. ei välttämättä kannata lähteä merta edemmäs kalaan, nettiautossakin näyttäisi olevan 22k€ long range AWD. Suomiautona nähnyt luultavasti enemmän maantiesuolaa ja ehkä pahemmin ruosteessa kuin keskemmältä Eurooppaa haettu?
 
Mitä tulisi ottaa huomioon, jos harkitsee 2019-2020 mallin Model kolmosta noin 20k€ budjetilla. Hollannista (linkki) näyttäisi saavan noin 20k€ budjetilla 150 - 200tkm ajettuja long range malleja. Tähän tulisi lisäksi kaiketi noin tonni autoveroa. Tässä esimerkiksi 75kWh AWD. Haaveissa olisi ajaa autolla neljä vuotta ja noin 20tkm. per vuosi.

Edit. ei välttämättä kannata lähteä merta edemmäs kalaan, nettiautossakin näyttäisi olevan 22k€ long range AWD. Suomiautona nähnyt luultavasti enemmän maantiesuolaa ja ehkä pahemmin ruosteessa kuin keskemmältä Eurooppaa haettu?
Kato ainakin esim. carverticalilla historia. Jonkun verran noita on pelle pelottomat parsinu kasaan mällipeleistä. Hauska oli viimekesän baltian/itäeuroopan reissulla todeta tämä omin silmin kun latvia-liettua akselilla autonkuljetusrekassa oli mällättyjä Model 3sia.:) Ja vastaavia rekkoja näin useamman.
 
Viimeksi muokattu:
Just testailin, takakontista sammuu virrat heti kun iskee dog moden päälle. Eikä voi käyttää sentryä dog moden kanssa.

Auto on -23 myp 2024.32.6
Onkohan sitten ero 3 vs Y. Kolmosessa virrat otetaan matkustamon keskilokerosta. Ja en oo tosiaan Sentrylla kokeillut, mutta ilman sitä molemmat modet + pelkkä ilmastoinnin päällejättäminen pitää virrat myös 12v + usb liittimillä.
 
Onkohan sitten ero 3 vs Y. Kolmosessa virrat otetaan matkustamon keskilokerosta. Ja en oo tosiaan Sentrylla kokeillut, mutta ilman sitä molemmat modet + pelkkä ilmastoinnin päällejättäminen pitää virrat myös 12v + usb liittimillä.

Oletko milloin tuota testaillut? Tuo, että virtaa ei saa, on tullut vasta nyt päivityksissä.
 
Oletko milloin tuota testaillut? Tuo, että virtaa ei saa, on tullut vasta nyt päivityksissä.
Syyskuun alkupuolella viimeksi reissannut jääkaapin kanssa, joten en tosiaan tiedä josko on sen jälkeen muuttunut.

Mä ymmärsin tosta uutisesta, että koskisi vain jos käyttää Sentryä. Itse en ole tuota käyttänyt ensimmäisen viikon jälkeen täysin poskettoman virrankulutuksen takia - varsinkaan kun on vaikea keksiä yhtään tilannetta jossa siitä voisin jotain hyötyä. Jossain leirintäalueella keskellä metsää tms. olisi varsinkin ihan vihoviimeinen idea käyttää tuota virtasyöppöä kun siellä on jo ne jääkaapit yms. samoissa harrastuksissa.
 
Mitä tulisi ottaa huomioon, jos harkitsee 2019-2020 mallin Model kolmosta noin 20k€ budjetilla. Hollannista (linkki) näyttäisi saavan noin 20k€ budjetilla 150 - 200tkm ajettuja long range malleja. Tähän tulisi lisäksi kaiketi noin tonni autoveroa. Tässä esimerkiksi 75kWh AWD. Haaveissa olisi ajaa autolla neljä vuotta ja noin 20tkm. per vuosi.

Edit. ei välttämättä kannata lähteä merta edemmäs kalaan, nettiautossakin näyttäisi olevan 22k€ long range AWD. Suomiautona nähnyt luultavasti enemmän maantiesuolaa ja ehkä pahemmin ruosteessa kuin keskemmältä Eurooppaa haettu?
Kyllä noilla kilsoilla alkais jo kiinnostaa jonkinlainen akun kapasiteettia kuvaava tieto, jotta näkisi missä kunnossa se on. Voi lukea BMS tiedot Scan My Teslalla (varmasti helpoin keino jos adapterikaapeli ja lukija), ajaa Service valikon akkutestin (kestää vaan aika pitkään) tai yksinkertaisesti ajaa autolla akun täydestä lähes tyhjäksi. Lisäksi on jotain kolmannen osapuolen testejä. Alkaa noilla kilsoilla "väärinkäyttö" (seisottaminen/lataaminen 100%, suuri määrä pikalatauksia) jo näkymään akun kunnossa, vaikka mistään takuuseen menevästä heikkenemästä ei olisi edes kyse.

Sit toki lisäksi itse suosisin "Täysin itsestään ajava tietokone" eli HW3 autoja.
 
Syyskuun alkupuolella viimeksi reissannut jääkaapin kanssa, joten en tosiaan tiedä josko on sen jälkeen muuttunut.

Mä ymmärsin tosta uutisesta, että koskisi vain jos käyttää Sentryä. Itse en ole tuota käyttänyt ensimmäisen viikon jälkeen täysin poskettoman virrankulutuksen takia - varsinkaan kun on vaikea keksiä yhtään tilannetta jossa siitä voisin jotain hyötyä. Jossain leirintäalueella keskellä metsää tms. olisi varsinkin ihan vihoviimeinen idea käyttää tuota virtasyöppöä kun siellä on jo ne jääkaapit yms. samoissa harrastuksissa.

Joo voi hyvin olla, että koskee vain Sentryä, kun en ole itse ehtinyt testailemaan. Eikö tuo Sentry kuitenkin vähemmän virtaa kuluttaisi kuin camp/dog-mode, jos tarve olisi vain jääkaapille saada virtaa? Dog/Camp pitää kuitenkin auton päällä ja lisäksi ilmastointi mikä olisi täysin turhaa.

Ja ei tuo Sentryn kulutus mielestäni mikään mahdoton ole. Tässä noin kuukausi sitten oli auto rautatieasemalla parkissa työreissun ajan ja Tessien lukemat tuosta pysäköinnistä -1.70 kWh•9h 12m eli vajaa 2%. Jos joku kolhii autoa ja tuon avulla saisi tekijän tiedot ja säästää vakuutuksen oma vastuun, niin mielestäni ihan tuon pienen kulutuksen arvoinen.
 
Joo voi hyvin olla, että koskee vain Sentryä, kun en ole itse ehtinyt testailemaan. Eikö tuo Sentry kuitenkin vähemmän virtaa kuluttaisi kuin camp/dog-mode, jos tarve olisi vain jääkaapille saada virtaa? Dog/Camp pitää kuitenkin auton päällä ja lisäksi ilmastointi mikä olisi täysin turhaa.
Ei. Ilmastointihan ei kesällä vie juuri mitään, jos pyynti lähellä ulkolämpötilaa, eikä noi matkakaapitkaan paljoa vie. Muutama prossa yön aikana. Pidemmällä reissulla ton jääkaapin vaikutusta ei edes huomaa.

Sentry vei ainakin viimeksi käyttäessäni heittämällä 10% päivässä. Akku tyhjänä alvariinsa ja hyöty 0.
 
75 akulla sentryn kulutus on noin 0,5% per tunti ja siihen päälle miten vilkkaasti porukka liikkuu. Tämä siis Intelillä. AMD vie jonkun verran enemmän.

Netin mukaan 7.2kW per päivä. Tekee noin 300W per tunti.
 
75 akulla sentryn kulutus on noin 0,5% per tunti ja siihen päälle miten vilkkaasti porukka liikkuu. Tämä siis Intelillä. AMD vie jonkun verran enemmän.

Netin mukaan 7.2kW per päivä. Tekee noin 300W per tunti.

Olisikohan tuohon jo jotain optimointeja tullut, kun tuo oma 1.7kWh kulutus reilun 9 tunnin aikana ei oikein täsmää tuohon. Eikö Tesla tuosta alkuvuodesta maininnut, että tuohon olisi tulossa päivitystä joka tuota laskee.

Tosin kun tuo ei kotona ole käytössä, niin aika pieneksi varsinkin arjessa tuo kulutus 0,5% tunnnissakin on. Toki, jos telttailee usean päivän metsässä niin siinähän tuo nyt on sama ottaa pois.
 
Olisikohan tuohon jo jotain optimointeja tullut, kun tuo oma 1.7kWh kulutus reilun 9 tunnin aikana ei oikein täsmää tuohon. Eikö Tesla tuosta alkuvuodesta maininnut, että tuohon olisi tulossa päivitystä joka tuota laskee.

Tosin kun tuo ei kotona ole käytössä, niin aika pieneksi varsinkin arjessa tuo kulutus 0,5% tunnnissakin on. Toki, jos telttailee usean päivän metsässä niin siinähän tuo nyt on sama ottaa pois.
Ei ainakaan ole vielä mainittu, että olisi tullut. Tavoitteena ollut 40% vähempi kulutus.
 
Ei ainakaan ole vielä mainittu, että olisi tullut. Tavoitteena ollut 40% vähempi kulutus.
Joo googlettelin kanssa, eikä löytynyt mitään mainintaa, että olisi tullut jo. Mutta jos laskee tuon 300W/tunti ja tavoitteena olevan 40% pienemmän kulutuksen, niin tulisi tuosta reilusta 9 tunnista aika tarkkaan 1,7kWh mitä Tessie tuon pysäköinnin aikaiseksi kulutukseksi mainitsee. Mutta ehkä todennäköisempi vaihtoehto, että tuo Sentry on vain tipahtanut kesken pysäköinnin pois päältä ja siksi kulutus jäänyt noin matalaksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 119
Viestejä
4 435 884
Jäsenet
73 485
Uusin jäsen
ramboaslak

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom