Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Lähenee jo 8k per week giga Berliinissä y tuotanto.
 
Oliko sulla kemppari jotain lähdettä näille spekulaatioille tai mihin arviosi perustuu?
Toista kymmentä vuotta lähes päivittäin lukenut Tesla uutisia, joista tietotulvani uhkuu. Seuraan joitain sisäpiiriläisiä ja analyytikkoja joiden pohjalta vedän omat johtopäätökset. Noista akuista esim. tihkuu ajoittain tietoa milloin näköpiirissä ja mitä parannuksia, mutta tokihan noissa on ollut viiveitä että tuotantoautoon on saapunut. Tämä lmfp akkujuttu ei kovin tuore ole:

 
Jep, Throttle House ei saanut edes yhtä kokonaista ratakierrosta ajettua ilman jarrujen ylikuumenemista.



Kehuivat hintaa, suorituskykyä suoraan ajaessa, ajotuntumaa ja normaaleilla teillä ajamista, mutta rataosuudelta haukkuja tuli sitten täysin surkeista jarruista, liian pehmeästä alustasta, huonoista renkaista ja jokaisessa mutkassa maahan ottavista kuraläpistä. Tiivistetysti ja vapaasti suomennettuna "mikään muu valmistaja ei olisi voinut hyväksyä tuotantoautossaan tällaisia ongelmia". Totesivat myös, että oikeasti nopeilla radoilla auton suorituskyky yhdistettynä huonoihin jarruihin tekee siitä suorastaan hengenvaarallisen.

Normaalisti ajavat radalla yhteensä viisi kierrosta (yksi lämmittely, kolme hot lappia ja yksi jäähdyttelykierros), mutta m3perffin kanssa oli pakko jättää yhteen kierrokseen.

Tosielämässä tosin isompi ongelma on jarrujen käyttämättömyys. Satulat jumii kun jarrupoljinta ei käytännössä koskaan tarvi painaa vaan ajo tapahtuu yhtä poljinta käyttämällä.
 
Toista kymmentä vuotta lähes päivittäin lukenut Tesla uutisia, joista tietotulvani uhkuu. Seuraan joitain sisäpiiriläisiä ja analyytikkoja joiden pohjalta vedän omat johtopäätökset. Noista akuista esim. tihkuu ajoittain tietoa milloin näköpiirissä ja mitä parannuksia, mutta tokihan noissa on ollut viiveitä että tuotantoautoon on saapunut. Tämä lmfp akkujuttu ei kovin tuore ole:

Ihan puhtaita arvauksiahan nuo maailmalla pyörivät "uutiset" ovat ja osumatarkkuus samaa luokkaa kuin sokealla tikkatauluun. Huhujen esittäminen faktana/tietona närästää ainakin minua.
 
Tosielämässä tosin isompi ongelma on jarrujen käyttämättömyys. Satulat jumii kun jarrupoljinta ei käytännössä koskaan tarvi painaa vaan ajo tapahtuu yhtä poljinta käyttämällä.
En oo nähny mitään tilastoja, mutta mutuilisin, että takalevyjen ruostuminen tulee olemaan isoin seuraus regenistä. Kyllähän tuota jarrua tulee kuitenkin jonkin verran käyteltyä, mutta ne jarrutukset ovat niin kevyitä, että takana ei tapahdu koskaan mitään. Toki takasatulat myös jumivaarassa.
 
Opetelkaa polkemaan jarrupoljinta pohjaan pysähtyneenä valoihin tai risteykseen, toki joskus kunnon abs jarrutus reilusta motarivauhdista kun valvova silmä välttää olis myös bonusta.
 
Mikä tuon regenin hyöty on käytännössä.? Olisi kiva nähdä testi , jossa ajetaan sama reitti regenillä ja ilman. Paljonko on rangessa eroa ?
 
Mikä tuon regenin hyöty on käytännössä.? Olisi kiva nähdä testi , jossa ajetaan sama reitti regenillä ja ilman. Paljonko on rangessa eroa ?
Riippuu jarruttelun määrästä. Regenillä jarrutuksen hyötysuhde on jotain alle 90 prosenttia, kitkajarruilla 0.
 
Mikä tuon regenin hyöty on käytännössä.? Olisi kiva nähdä testi , jossa ajetaan sama reitti regenillä ja ilman. Paljonko on rangessa eroa ?
Noin 13% oman M3 akkuun päätyneestä energiasta on peräisin regeneroinnista. Selviää Scan My Teslalla. Ajo aika maantie/moottoritiepainotteista.

81 tkm aikana tarkalleen ottaen noin 2900 kWh on regeneroidun energian määrä.
 
Testilenkin säästö siis 1,9 kWh kun kaupgissa pörrättiin about 30 km ja 1h. Rahassa säästö riippuen sähkösopparista on keskimäärin jotain 30 cent.

Jos kaupugissa pörrää vastaavan tunnin lenkin joka päivä vuoden ajan, niin säästöä vuodessa reilut 10O eur.

Jos pörräysaika kaupugissa on vaikka neljäsosa, niin säästö siis 25 eur.

Kannattaako regen ?
 
Testilenkin säästö siis 1,9 kWh kun kaupgissa pörrättiin about 30 km ja 1h. Rahassa säästö riippuen sähkösopparista on keskimäärin jotain 30 cent.

Jos kaupugissa pörrää vastaavan tunnin lenkin joka päivä vuoden ajan, niin säästöä vuodessa reilut 10O eur.

Jos pörräysaika kaupugissa on vaikka neljäsosa, niin säästö siis 25 eur.

Kannattaako regen ?

Miksi ei? Rangea lisää ja säästää rahaa, niin sanoisin, että kyllä kannattaa. Ja vaikka rahallinen säästö olisi 0e, niin kyllähän tuo yhden polkimen ajo nyt on huomattavasti mukavampaa, kuin kaasun/jarrun välillä vaihtelu.
 
Miksi ei? Rangea lisää ja säästää rahaa, niin sanoisin, että kyllä kannattaa. Ja vaikka rahallinen säästö olisi 0e, niin kyllähän tuo yhden polkimen ajo nyt on huomattavasti mukavampaa, kuin kaasun/jarrun välillä vaihtelu.
Regen on ihan hyvästä, mutta miksi ei voida vaan käyttää kahta poljinta, kaasun nostamalla rullaa ja jarruista ensin regen ja sitten levyillä kun painaa tarpeeksi, tms., en ymmärrä mikä tuossa yhden polkimen ajossa oikein viehättää.
 
Regenistä saadaan aina välillä kinaa, mutta optimaalisinta tosiaan olisi ettei sitä koskaan tarvitsisi käyttää (eikä myöskään jarrulevyjä).

Tesla on suunniteltu yksinomaan regenin maksimaaliseen käyttöön mahdollisimman yksinkertaisesti, jossa on omat hyvät ja huonot puolensa.

Itsekään en yhden polkimen ajosta tykkää ja ehdottomasti kannatan jarrupolkimen käyttöä regeniin, mutta toiset saattavat tykätä Teslan tavasta, joten siinähän tykkäävät. Kaikille omansa.
 
Regen on ihan hyvästä, mutta miksi ei voida vaan käyttää kahta poljinta, kaasun nostamalla rullaa ja jarruista ensin regen ja sitten levyillä kun painaa tarpeeksi, tms., en ymmärrä mikä tuossa yhden polkimen ajossa oikein viehättää.
Voithan sää valita sen rullaamaan jos siltä tuntuu.
Ite tykkään yhden polkimen käytöstä.
 
Regen on ihan hyvästä, mutta miksi ei voida vaan käyttää kahta poljinta, kaasun nostamalla rullaa ja jarruista ensin regen ja sitten levyillä kun painaa tarpeeksi, tms., en ymmärrä mikä tuossa yhden polkimen ajossa oikein viehättää.

Yksinkertaista, helppoa ja mukavaa? Oletko ajellut Teslalla enemmänkin, että kokemuksesta tiedät että ei miellytä sinua? Itsellä ainakaan en olisi yhden polkimen ajoa kehunut, kun olin teslalla jo pidempään ajanut, mutta vasta kun siirtyi takaisin autoon, josta ei löydy niin huomasi miten kätevä se oikeasti on. Eli en osaisi kaivata, jos en sellaista olisi jo pidempään käyttänyt.
 
No jos varsinaiset jarrut menee kuralle?
Tuohan on tunnettu sivuvaikutus.

Aivan. Itse tulee joskus, kun muistaa niin tehtyä parit kunnon jarrutukset ihan jarruilla. Toki autovalmistajat voisivat tehdä autoihin toteutuksen, joka regenin sijaan käyttäisi jarruja tasaisin väliajoin. Tällä varmaan jarrujen käyttämättömyydestä johtuvat ongelmat vähenisivät ja tuskin olisi kulutuksessa kovin suurta eroa, kun pääasiassa olisi kuitenkin regen käytössä.
 
Voithan sää valita sen rullaamaan jos siltä tuntuu.
Ite tykkään yhden polkimen käytöstä.
Voi toki, jos sellaisen auton sattuu omistamaan missä tämä on mahdollistettu.
Lieköhän tällaista vaan olemassa, Tesla ei ainakaan tätä mahdollista.

Yksinkertaista, helppoa ja mukavaa? Oletko ajellut Teslalla enemmänkin, että kokemuksesta tiedät että ei miellytä sinua? Itsellä ainakaan en olisi yhden polkimen ajoa kehunut, kun olin teslalla jo pidempään ajanut, mutta vasta kun siirtyi takaisin autoon, josta ei löydy niin huomasi miten kätevä se oikeasti on. Eli en osaisi kaivata, jos en sellaista olisi jo pidempään käyttänyt.
Yksinkertaista varmasti joo, loput riippunee mistä tykkää.
Päivittäin tuolla tulee ajettua kolmatta vuotta.
On toki tullut muitakin autoja ajettua samaan aikaan ja en silti pidä. Mutta kukin tyylillään, helpoin olisi kun saisi valinnan miten haluaa käyttää.
 
Itse mieltäisin järkeväksi komboksi rullauksen ja regeni jarrupolkimesta. Haluaisin rennosti rullata kohti risteystä ilman että pidän nilkkaa jäykkänä ja hiljalleen hivutan poljinta. Muutenkin rullauksen hyötysuhde on lähellä sataa siinä missä jatkuvassa regenissä menetän sen 10% (hyötysuhde 90%).

Tarvittaessa vaikka viimeisellä metrillä ottaa sen 90% liike-energiasta talteen jysäyttämällä jarrut pohjaan ja regeni tekee purskeen akkuun. E: Joo tiedän että vaatisi vähä uutta teknologiaa tuommoinen, mutta tässä väliajalla regeniä niin paljon jarrupolkimesta kuin mahdollista ja loput kitkajarruilla.
 
Voi toki, jos sellaisen auton sattuu omistamaan missä tämä on mahdollistettu.
Lieköhän tällaista vaan olemassa, Tesla ei ainakaan tätä mahdollista.


Yksinkertaista varmasti joo, loput riippunee mistä tykkää.
Päivittäin tuolla tulee ajettua kolmatta vuotta.
On toki tullut muitakin autoja ajettua samaan aikaan ja en silti pidä. Mutta kukin tyylillään, helpoin olisi kun saisi valinnan miten haluaa käyttää.
Totta rullaus tilaa ei taidakkaan enää olla tesloissa.
 
Voithan sää valita sen rullaamaan jos siltä tuntuu.
Ite tykkään yhden polkimen käytöstä.
Paitsi, että kun Teslalla nimenomaan sitä ei voi tehdä, ainakaan ilman 3rd party tinkelitankeleita. Voit toki säätää sen jääkö auto hitaasti rullaamaan vai pysähtyykö kokonaan regenillä, mutta ajovauhdissa vapaata rullausta ei Teslassa ole.

Olen siinä ymmärryksessä, että nykyään Tesla pakottaa väkisellä regenin päälle, koska Jenkkilässä käytetyt EPA-kulutusluvut perustuvat johonkin autojen "keskimääräisiin asetuksiin", joten he "pakkoregenillä" fiksaavat lukuja haluamaansa suuntaan. Toisaalta tämähän on jossakin määrin vaan todiste sen puolesta, että regen on ainakin kulutuksen näkökulmasta hyvä juttu, mutta itse tykkäisin silti jos se olisi säädettävä. Varsinkin kun se aina voimakas regen saattaa edelleen varsinkin liukkaalla kelillä aiheuttaa ihan turhia vaaratilanteita.
 
Voi toki, jos sellaisen auton sattuu omistamaan missä tämä on mahdollistettu.
Lieköhän tällaista vaan olemassa, Tesla ei ainakaan tätä mahdollista.
on niitä. Esim bmw missä saa ihan itse valita rullaako vapaasti, eritasoisia regeneitä tai sitten yhden polkimen ajon.
Kaikissa tapauksissa jarrupoljinta käyttämällä regen on pääasiallinen jarru ja ottaa mukaan oikeat jarrut jos tarvii.
Softaahan se vaan on.
 
Onhan noita blended brake -toteutuksia käytännössä kaikissa (paitsi Teslassa). Osassa sitten regeniä voi lennosta säätää ja/tai siihen on enemmänkin asetuksia (manuaalisia, automaattisia, liikenteen mukaan säätyviä ja vaikka mitä). Yhden polkimen ajo -moodin olemassaolo sitten vähän vaihtelee enemmän. Vähän kuin ladattavissa hybrideissäkin taitaa aika lailla kaikissa olla ensin regen ja sitten vasta jarru (tai ainakaan itse en ole sellaista ajanut, jossa regeniä ei olisi jarrupolkimella). Toki regenin voimakkuuden säätöä sitten ei kaikissa välttämättä ole (omassakaan ei ole, mutta vakionopeudensäädin regeneroi reilusti enemmän kuin normi jalan nostaminen kaasulta).

Itse olen tykännyt enemmän rullaavammasta ajotyylistä, mutta tuokin vähän riippuu varmaan kuskista että mikä se itselle omin tyyli on. Itselle tuo jatkuva nopeuden ylläpito on selvästi epämiellyttävämpää kuin rullaaminen ja sitten nopeuden hillitseminen tarvittaessa.

Teslan tapauksessa blended-brake toteutuksen pois jättäminen varmasti säästää sekä kuluissa, että mahdollisesti painossakin.
 
En oo nähny mitään tilastoja, mutta mutuilisin, että takalevyjen ruostuminen tulee olemaan isoin seuraus regenistä. Kyllähän tuota jarrua tulee kuitenkin jonkin verran käyteltyä, mutta ne jarrutukset ovat niin kevyitä, että takana ei tapahdu koskaan mitään. Toki takasatulat myös jumivaarassa.
Niinhän sitä luulisi, mutta ei itselläni ainakaan tässä 90k ajetussa ole yksikään levy ruosteessa. Ja todella harvoin tulee jarrupoljinta painettua.
 
Miksi edes piti poistaa, jos ovat tuomassa takaisin?

Jotain lueskelin, että porukka on kikkaillut kaikenmaailman mikroaaltouuneja sun muita noihn 12 V liittimiin, mistä on varsinkin Kiinassa syttynyt autopaloja. Varmaan säikähtivät vaan sitä, mutta nyt sitten säikähtivät asiakkaiden ölinää sen poistosta. Tiedä sitä, Teslalla touhu on niin kovin poukkoilevaa. :D
 
Miten tuo robotaxi? Ajaako itsenäisesti?
Edit. Kertaluonteinen FSDn siirto tuotiin taas takaisin.
 
Kyllähän nuo varmaan ajavat itsekseen, mutta miten sitten matkustajien kyytiinotto ja pudottaminen? Voinko ottaa käsipystyn baari-illan jälkeen? Entä osaako kybertaxi navigoida apteekin eteen tiputtamaan mummoni? Löytääkö se ulos pysäköintialueelta tai parkkihallista?
 
Jotain lueskelin, että porukka on kikkaillut kaikenmaailman mikroaaltouuneja sun muita noihn 12 V liittimiin, mistä on varsinkin Kiinassa syttynyt autopaloja. Varmaan säikähtivät vaan sitä, mutta nyt sitten säikähtivät asiakkaiden ölinää sen poistosta. Tiedä sitä, Teslalla touhu on niin kovin poukkoilevaa. :D
Samalla logiikalla pitäisi Suomesta poistaa kaikki kiukaat, aiheuttavat tulipaloja kun jengi kuivaa vaatteita ym.

Onko Teslassa myös V2L?
 
Kyllähän nuo varmaan ajavat itsekseen, mutta miten sitten matkustajien kyytiinotto ja pudottaminen? Voinko ottaa käsipystyn baari-illan jälkeen? Entä osaako kybertaxi navigoida apteekin eteen tiputtamaan mummoni? Löytääkö se ulos pysäköintialueelta tai parkkihallista?
Äpillä tilataan kuten uber.
 
Turha tuosta täällä murehtia, ei tule meidän elinaikana tänne.
Täällä on jo somalian cybercab kun taksikuskit puhuu ja räplää puhelinta samaan aikaan kun ajavat.

On toi jotenkin hieno proto. Ovet ei kyllä mahdu aukeamaan kokonaan suomalaisessa kapeassa parkkiruudussa..
 
Mikä tämän taksin businessidea on , ihan en ymmärrrä ? Mitä hyötyä on siitä että taksissa ei ole kuskia. Eikös tuolla ameriikan mantereella taksikuskit veivaa autoa likipitäen minimipalkalla, joten ei tuo taksikyydin kustannuksia pahemmin hetkauta.
Kuski voi myös tarvittaessa laittaa auton lataukseenkin, kuskittoman auton on ajettava jonekin jossa joku laittaa sen lataukseen. Cyberlataajin ammattikunta syntyy.
 
Jos aikovat kilpailla nykyisten robotaxien kanssa niin tuleeko tämä nyt ulos myös? Vai vedetäänkö sillä linjalla että FSD Supervisedia hiotaan ja unsupervised oli taas lupaus mitä ei pidetä?

Koska tuota samaa mantraa on käyty vuodesta 2016 asti että ensi vuonna on FSD. Lisäksi mikä on robotaxin rauta? Jos se eroaa nykyisestä jo pelkällä lisäkameralla ja tutkalla se kertoo että nykyiset eivät saa luvattua FSDta koskaan.
 
Jos aikovat kilpailla nykyisten robotaxien kanssa niin tuleeko tämä nyt ulos myös? Vai vedetäänkö sillä linjalla että FSD Supervisedia hiotaan ja unsupervised oli taas lupaus mitä ei pidetä?

Koska tuota samaa mantraa on käyty vuodesta 2016 asti että ensi vuonna on FSD. Lisäksi mikä on robotaxin rauta? Jos se eroaa nykyisestä jo pelkällä lisäkameralla ja tutkalla se kertoo että nykyiset eivät saa luvattua FSDta koskaan.


Cybercabissa on AI5 rauta, ei liidareita tai raadareita.

Will cost below $30,000 USD.

· One person will be able to take care of a small fleet easily.

· Cybercab production begins before 2027.

· Comes with inductive charging.

· Tesla Social Media mentioned Fleet Management software.

· Tesla showed off an automated cleaning system in the video, vacuuming the vehicle, wiping the seats and screens.

· CyberCab will still be Vision-only, no need for radar or lidar.

· Call it once, and its available for you all day, for either quick trips or long trips.
 
Mikä tämän taksin businessidea on , ihan en ymmärrrä ? Mitä hyötyä on siitä että taksissa ei ole kuskia. Eikös tuolla ameriikan mantereella taksikuskit veivaa autoa likipitäen minimipalkalla, joten ei tuo taksikyydin kustannuksia pahemmin hetkauta.
Kuski voi myös tarvittaessa laittaa auton lataukseenkin, kuskittoman auton on ajettava jonekin jossa joku laittaa sen lataukseen. Cyberlataajin ammattikunta syntyy.
Cybercabissa on langaton lataus.
 
Kuulostaa auton vuokraukselta, jos kyse on kerran päivästä kerrallaan. Aloitusaika on ainakin riittävän väljä, mutta ihan jees että joku oikea vuosi on edes mainittu vaikka en ihan hirveän optimisti tuonkaan suhteen ole. Sinänsä taas alle 30k, ei kuulosta enää edes halvalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 178
Viestejä
4 504 042
Jäsenet
74 337
Uusin jäsen
Sipulix

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom