Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Oliko sulla kemppari jotain lähdettä näille spekulaatioille tai mihin arviosi perustuu?
Toista kymmentä vuotta lähes päivittäin lukenut Tesla uutisia, joista tietotulvani uhkuu. Seuraan joitain sisäpiiriläisiä ja analyytikkoja joiden pohjalta vedän omat johtopäätökset. Noista akuista esim. tihkuu ajoittain tietoa milloin näköpiirissä ja mitä parannuksia, mutta tokihan noissa on ollut viiveitä että tuotantoautoon on saapunut. Tämä lmfp akkujuttu ei kovin tuore ole:

 
Jep, Throttle House ei saanut edes yhtä kokonaista ratakierrosta ajettua ilman jarrujen ylikuumenemista.



Kehuivat hintaa, suorituskykyä suoraan ajaessa, ajotuntumaa ja normaaleilla teillä ajamista, mutta rataosuudelta haukkuja tuli sitten täysin surkeista jarruista, liian pehmeästä alustasta, huonoista renkaista ja jokaisessa mutkassa maahan ottavista kuraläpistä. Tiivistetysti ja vapaasti suomennettuna "mikään muu valmistaja ei olisi voinut hyväksyä tuotantoautossaan tällaisia ongelmia". Totesivat myös, että oikeasti nopeilla radoilla auton suorituskyky yhdistettynä huonoihin jarruihin tekee siitä suorastaan hengenvaarallisen.

Normaalisti ajavat radalla yhteensä viisi kierrosta (yksi lämmittely, kolme hot lappia ja yksi jäähdyttelykierros), mutta m3perffin kanssa oli pakko jättää yhteen kierrokseen.

Tosielämässä tosin isompi ongelma on jarrujen käyttämättömyys. Satulat jumii kun jarrupoljinta ei käytännössä koskaan tarvi painaa vaan ajo tapahtuu yhtä poljinta käyttämällä.
 
Toista kymmentä vuotta lähes päivittäin lukenut Tesla uutisia, joista tietotulvani uhkuu. Seuraan joitain sisäpiiriläisiä ja analyytikkoja joiden pohjalta vedän omat johtopäätökset. Noista akuista esim. tihkuu ajoittain tietoa milloin näköpiirissä ja mitä parannuksia, mutta tokihan noissa on ollut viiveitä että tuotantoautoon on saapunut. Tämä lmfp akkujuttu ei kovin tuore ole:

Ihan puhtaita arvauksiahan nuo maailmalla pyörivät "uutiset" ovat ja osumatarkkuus samaa luokkaa kuin sokealla tikkatauluun. Huhujen esittäminen faktana/tietona närästää ainakin minua.
 
Tosielämässä tosin isompi ongelma on jarrujen käyttämättömyys. Satulat jumii kun jarrupoljinta ei käytännössä koskaan tarvi painaa vaan ajo tapahtuu yhtä poljinta käyttämällä.
En oo nähny mitään tilastoja, mutta mutuilisin, että takalevyjen ruostuminen tulee olemaan isoin seuraus regenistä. Kyllähän tuota jarrua tulee kuitenkin jonkin verran käyteltyä, mutta ne jarrutukset ovat niin kevyitä, että takana ei tapahdu koskaan mitään. Toki takasatulat myös jumivaarassa.
 
Opetelkaa polkemaan jarrupoljinta pohjaan pysähtyneenä valoihin tai risteykseen, toki joskus kunnon abs jarrutus reilusta motarivauhdista kun valvova silmä välttää olis myös bonusta.
 
Mikä tuon regenin hyöty on käytännössä.? Olisi kiva nähdä testi , jossa ajetaan sama reitti regenillä ja ilman. Paljonko on rangessa eroa ?
 
Mikä tuon regenin hyöty on käytännössä.? Olisi kiva nähdä testi , jossa ajetaan sama reitti regenillä ja ilman. Paljonko on rangessa eroa ?
Riippuu jarruttelun määrästä. Regenillä jarrutuksen hyötysuhde on jotain alle 90 prosenttia, kitkajarruilla 0.
 
Mikä tuon regenin hyöty on käytännössä.? Olisi kiva nähdä testi , jossa ajetaan sama reitti regenillä ja ilman. Paljonko on rangessa eroa ?
Noin 13% oman M3 akkuun päätyneestä energiasta on peräisin regeneroinnista. Selviää Scan My Teslalla. Ajo aika maantie/moottoritiepainotteista.

81 tkm aikana tarkalleen ottaen noin 2900 kWh on regeneroidun energian määrä.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Testilenkin säästö siis 1,9 kWh kun kaupgissa pörrättiin about 30 km ja 1h. Rahassa säästö riippuen sähkösopparista on keskimäärin jotain 30 cent.

Jos kaupugissa pörrää vastaavan tunnin lenkin joka päivä vuoden ajan, niin säästöä vuodessa reilut 10O eur.

Jos pörräysaika kaupugissa on vaikka neljäsosa, niin säästö siis 25 eur.

Kannattaako regen ?
 
Testilenkin säästö siis 1,9 kWh kun kaupgissa pörrättiin about 30 km ja 1h. Rahassa säästö riippuen sähkösopparista on keskimäärin jotain 30 cent.

Jos kaupugissa pörrää vastaavan tunnin lenkin joka päivä vuoden ajan, niin säästöä vuodessa reilut 10O eur.

Jos pörräysaika kaupugissa on vaikka neljäsosa, niin säästö siis 25 eur.

Kannattaako regen ?

Miksi ei? Rangea lisää ja säästää rahaa, niin sanoisin, että kyllä kannattaa. Ja vaikka rahallinen säästö olisi 0e, niin kyllähän tuo yhden polkimen ajo nyt on huomattavasti mukavampaa, kuin kaasun/jarrun välillä vaihtelu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 144
Viestejä
4 433 621
Jäsenet
73 502
Uusin jäsen
Taulukko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom