Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jenkkilän puolella Cybertruckin Foundation-versioiden kysyntä hiipui ja Foundation-versioiden tekeminen lopetettu. Nyt on alkanut 20000 dollaria halvempien mallien toimitukset, hinta nyt alkaen $79990, aiemmin Foundation versiot oli alkaen $99990. Hinnat alkaen hinta nyt sama kuin Model X:llä.

 
Onkos täällä porukka tulossa ensi lauantaina tuonne Teslan valoshow tapahtumaan tesloillaan?
Kuulemma muutamaa autoa vaille maailmanennätyksestä. Nyt Stadin Tesla kuskit mars Vermolle. Vielä ehtii.

IMG_0086.jpeg
 
Onko tapahtumaan live striimiä? Aika vähän löytyi googlella tapahtumasta.
Ohi on ja ikävä kyllä ei tullut uutta maailmanennätystä. 902 Teslaa ja 1001 olisi pitänyt olla uuteen ennätykseen. Alkuperäinen tavoite oli jopa 2500 teslaa. Oli kyllä mukavat kinkerit! Snuuzun patja tuntu kyllä hyvältä 🤩

Edit. Noin 300 ilmottautunutta jäi tulematta. :(
 
Viimeksi muokattu:
Vähän alkanut kutkuttamaan tollanen M3 hankinta. Uutena vai käytettynä? Tollanen 2023 maksaisi suurinpiirtein 33 k e mikä olisi 10 k uutta halvempi. Toki Tesla tarjoaa paljon parempaa rahoitusta. Harmillisesti 1,99 % Teslalla kun Y:ssä 0,99%. Toki sitten olisi uusi malli mutta en tiedä onko ehdoton.
 
@Mariini

Juuri näin. Olen tässä nyt kohtuullisen lähiaikoina käynyt koeajamassa uuden M3 ja "vanhan" mY. Suurin osa kolmosen päivityksistä liikkuu välillä minimaalinen-yhdentekevä. Alusta oli hieman parannettu, tiemelu samaa luokkaa, voimalinjassa ym. ei ole tapahtunut mitään, takanäyttö on turha ja itse ainakin pärjään ilman penkkien viilennystäkin. Absoluuttisen huonompaa taas on vilkku- ja vaihdeviiksien poisto.

Jos nyt ehkä Teslan lähiaikoina ostan, niin oma valinta olisi "vanha" Y. Mutta kaikki toki painottaa itse tärkeäksi kokemiaan asioita.


(oletuksena, että viimeisimmät vanhat Kolmoset oli samanlaisia kuin nykyinen Y ja toisaalta että Y:n facelift noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin kolmosen)
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa varmaan 2023 aikana ei tullut mitään merkittävää muutosta eli jos ostaa 2023 auton niin pitäisi olla noi uudemmat suorittimet ym?
2022 vuotiset parhaita koska Ryzen ja USS. Mutta toki sillä Tesla Visionillakin pärjää. Itse ottaisin niin uuden ja vähän ajetun kun saat budjetillasi, yleistakuu kun on 4v/80tkm.
 
@Mariini

Juuri näin. Olen tässä nyt kohtuullisen lähiaikoina käynyt koeajamassa uuden M3 ja "vanhan" mY. Suurin osa kolmosen päivityksistä liikkuu välillä minimaalinen-yhdentekevä. Alusta oli hieman parannettu, tiemelu samaa luokkaa, voimalinjassa ym. ei ole tapahtunut mitään, takanäyttö on turha ja itse ainakin pärjään ilman penkkien viilennystäkin. Absoluuttisen huonompaa taas on vilkku- ja vaihdeviiksien poisto.

Jos nyt ehkä Teslan lähiaikoina ostan, niin oma valinta olisi "vanha" Y. Mutta kaikki toki painottaa itse tärkeäksi kokemiaan asioita.


(oletuksena, että viimeisimmät vanhat Kolmoset oli samanlaisia kuin nykyinen Y ja toisaalta että Y:n facelift noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin kolmosen)
Highlandin UWB tekniikalla toimiva kontin avaus sekä viilennetyt penkit on kyllä jonkunlainen plussa.
 
Highlandin UWB tekniikalla toimiva kontin avaus sekä viilennetyt penkit on kyllä jonkunlainen plussa.

Kuten sanottua; mikä kullekin on tärkeää. Nykyisessä autossa on viilennetyt penkit ja tuota Teslan UWB:ta vastaavalla tavalla toimiva handsfree kontti. Olisinkohan ehkä kahdesti testimielessä pitänyt penkkien viilennystä päällä ja tuo automaattikontti lähinnä vituttaa, kun se rupeaa piipittelemään joka kerta kun auton takaa kulkee ohi ja toisaalta silloin kun sitä ehkä haluaisikin käytttää, avautumisessa kestää sen verran pitkään, että avaimet olisi ehtinyt kaivamaan taskusta jo viidesti. Potkaisukontti olisi jees, tuo taas on aika turha.
 
Aamupuuhien ohessa tuli nähtyä CT. Jos joku mulle pakottas tollasen niin teipattuna kyllä parempi kuin metallisena. Tosin makuasioistahan ei voi kuin kiistellä ja teippiä monenlaista.
ct.png
 
Saako tuota automaattista huurteenpoistoa pois niin että muu ilmastointiautomatiikka jää päälle? Näillä keleillä menee joka startilla melkeen päälle autossa on ku saunassa kun puhaltaa kuumaa lämpötilasäädöistä huolimatta. Huurteenpoistonapissa vaan vaihtoehdot auto ja max. Usein ei oo ees ikkunat huurussa niin millä tuo triggaa, ulkolämpötilalla?
 
Saako tuota automaattista huurteenpoistoa pois niin että muu ilmastointiautomatiikka jää päälle? Näillä keleillä menee joka startilla melkeen päälle autossa on ku saunassa kun puhaltaa kuumaa lämpötilasäädöistä huolimatta. Huurteenpoistonapissa vaan vaihtoehdot auto ja max. Usein ei oo ees ikkunat huurussa niin millä tuo triggaa, ulkolämpötilalla?
Ei saa pois muuten kuin laittamalla ilmastoinnin manuaalille.
 
2022 vuotiset parhaita koska Ryzen ja USS. Mutta toki sillä Tesla Visionillakin pärjää. Itse ottaisin niin uuden ja vähän ajetun kun saat budjetillasi, yleistakuu kun on 4v/80tkm.
Samalla kun USS:t lähti niin jousitusta pehmennettiin. Itse arvostan ainakin vähemmän pintakovaa kyytiä, mutta jollekin tutkat voi olla tärkeämmät
 
Olisinkohan ehkä kahdesti testimielessä pitänyt penkkien viilennystä päällä ja
Jenkit osaa kyllä tämän. Jeepissä ominaisuus on hyvin toteutettu. Sitten menin kokeilemaan KGM:n vastaavaa niin se oli onneton, vähän penkin reunoista viilensi.

Ilmastonmuutoksen myötä voi tuotakin joskus arvostaa Suomessa mutta kyllä täällä ratinlämmittimet ym. ovat tärkeämpiä.
 
Jaahas, "Tesla Disables 12V Power Sockets and USB Ports While Sentry Mode is Active in Update 2024.32"

On tullut mm. käytettyä matkajääkaappia 12v pistokkeen varassa + sentry päällä. Onpa ärsyttävää, että tuo nyt muutetaan uudessa päivityksessä. Toivottavasti tuo CT:n virransyöttönäkymä tulisi tilalle, jolloin voisi käyttää 12V/usb pistokkeita myös ilman sentryä, mutta onpa tyypillistä Teslaa että viedään eka ominaisuus pois ja sitten joskus ehkä saattaa tulla korvaava (parempi tai joskus huonompi) ominaisuus tilalle.

 
CT:n tuotantovauhti oli alkukesästä 1300 kipaletta/viikko. Tavoite vuoden loppuun mennessä 2500 viikko. Jos tesla pääsee 2500 CT viikko tahtiin niin teoriassa max kapasiteetti 2025 aikana 130k kärryä. Toki 100% utilisaatioon ei päästä missään tehtaassa.

Eiköhän tuo 100k CT ensi vuonna paukahda toimitettuihin. Lähinnä mietin miten tuo Trump sotkee taloutta ja 4680 throttlaa ensi kesän jälkeen päivityksillä linjastoihin. Saavat varmaan -25 loppuun capacityn 200k vuodessa cybertruckeja, mutta kansa vaatii sitten sitä 60k dollarin karvalakki CT mikä taitaa mennä -26 puolelle?
 
En ole niin velho, että olisin saanut tuon soittimen linkattua tähän suoraan, mutta jutussa on.


On muuten paskat jarrut näissä. :oops:

Jep, Throttle House ei saanut edes yhtä kokonaista ratakierrosta ajettua ilman jarrujen ylikuumenemista.



Kehuivat hintaa, suorituskykyä suoraan ajaessa, ajotuntumaa ja normaaleilla teillä ajamista, mutta rataosuudelta haukkuja tuli sitten täysin surkeista jarruista, liian pehmeästä alustasta, huonoista renkaista ja jokaisessa mutkassa maahan ottavista kuraläpistä. Tiivistetysti ja vapaasti suomennettuna "mikään muu valmistaja ei olisi voinut hyväksyä tuotantoautossaan tällaisia ongelmia". Totesivat myös, että oikeasti nopeilla radoilla auton suorituskyky yhdistettynä huonoihin jarruihin tekee siitä suorastaan hengenvaarallisen.

Normaalisti ajavat radalla yhteensä viisi kierrosta (yksi lämmittely, kolme hot lappia ja yksi jäähdyttelykierros), mutta m3perffin kanssa oli pakko jättää yhteen kierrokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, "Tesla Disables 12V Power Sockets and USB Ports While Sentry Mode is Active in Update 2024.32"

On tullut mm. käytettyä matkajääkaappia 12v pistokkeen varassa + sentry päällä. Onpa ärsyttävää, että tuo nyt muutetaan uudessa päivityksessä. Toivottavasti tuo CT:n virransyöttönäkymä tulisi tilalle, jolloin voisi käyttää 12V/usb pistokkeita myös ilman sentryä, mutta onpa tyypillistä Teslaa että viedään eka ominaisuus pois ja sitten joskus ehkä saattaa tulla korvaava (parempi tai joskus huonompi) ominaisuus tilalle.


Itsellä kanssa ollut reissussa matkajääkaappi päällä 24/7, kun sentry käytössä. Nyt talvella tuskin tarvetta, mutta ensi kesää ajatellen mitä vaihtoehtoja tuon käyttöön on jatkossa? Camp-mode ja manuaalisesti ovet lukkoon ainoa vaihtoehto, jos haluaa pitää jääkaapissa virrat päällä?
 
Samalla kun USS:t lähti niin jousitusta pehmennettiin. Itse arvostan ainakin vähemmän pintakovaa kyytiä, mutta jollekin tutkat voi olla tärkeämmät
Itsellä tuo -22 ja imo jousitus on ainakin kolmosessa erinomainen ja sopii auton luonteeseen. Y:stä en osaa sanoa kun en ole ikinä testannut.
 
Itsellä kanssa ollut reissussa matkajääkaappi päällä 24/7, kun sentry käytössä. Nyt talvella tuskin tarvetta, mutta ensi kesää ajatellen mitä vaihtoehtoja tuon käyttöön on jatkossa? Camp-mode ja manuaalisesti ovet lukkoon ainoa vaihtoehto, jos haluaa pitää jääkaapissa virrat päällä?
Dog-mode ja pelkän ilmastoinnin päälle jättäminen mahdollistavat myös 24/7 jääkaapin päällä eikä tarvitse laittaa manuaalisesti ovia lukkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: jpp


Vermon valotapahtumasta vähän gallupia lämpöpumppujen paskoontumisesta.

Aika selkeällä marginaalilla suurimmalla osalla ei ole hajonnut ja yhdelläkään ei ollut mennyt yhtä enempää
 
Model 3 Long Range RWD tullut myyntiin, 702km WLTP, 5,2sek 0-100. 44 900e suomi hinta.


edit. Kappas, karvalakki takatuuppari nyt alle 40k€.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään kautta linjan tiputdettu kolmosen hintoja. Vähän aikaa sitten oli vielä 53 500€ awd ja vielä eilen 51 500€, kun nyt lähtee tasan 50 kilolla.

Pitääkö tässä nyt sittenkin saatana ruveta taas tuota kolmosta miettimään? :D
 
Model 3 Long Range RWD tullut myyntiin, 702km WLTP, 5,2sek 0-100. 44 900e suomi hinta.


edit. Kappas, karvalakki takatuuppari nyt alle 40k€.
Tossa LR RWD:ssä alkaa WLTP näyttämään aika hyvältä. Mielestäni ihan pohtimisen arvoinen vaihtoehto AWD LR:lle, jos vajaavetoisuuta lukuunottamatta on muuten sama auto (audiot yms.)
 
Aika selkeällä marginaalilla suurimmalla osalla ei ole hajonnut ja yhdelläkään ei ollut mennyt yhtä enempää
Video TL;DR, mutta ehkä pitää katsoa jotta saa jotain tilastoa tuosta aikaan. Joku 10% "kyllä" olisi sekin selkeällä marginaalilla "suurimmalla osalla ei ole hajonnut", mutta olisi silti valtavan suuri vikaprosentti massavalmisteisessa tuotteessa.
 
17283677696906536136669682459296.jpg
17283677825438248163055570393769.jpg


Tässä Highlandin renkaita potkiessani huomaan, ettei näissä ole 'liian pientä' rengasta leveydeltään vedettynä vakiovanteelle kuten MYP:issä.
 
Video TL;DR, mutta ehkä pitää katsoa jotta saa jotain tilastoa tuosta aikaan. Joku 10% "kyllä" olisi sekin selkeällä marginaalilla "suurimmalla osalla ei ole hajonnut", mutta olisi silti valtavan suuri vikaprosentti massavalmisteisessa tuotteessa.

Toki, mutta mitä tässä nyt enemmän tai vähemmän tosissaan renkaita potkinut lähiaikoina suuntaan jos toiseen, niin tuntuu että kaikissa nykyautoissa olevan jotain varsin yleisiä ja ärsyttäviä vikoja. Esim. Ioniq 5 ja EV6 surullisenkuuluisat 12 v akku / ICCU - ongelmat, joiden ansiosta 50-60 tonnin auton omistajat joutuu kantamaan koko ajan ylläpitolaturia mukanaan ja virittelemään jotain tupankansytytin-varausmittareita jne.

Teslassa on paljon tyhmää paskaa, mutta niin on kaikissa muissakin, ainakin meikäläisen budjettiluokassa kun liikutaan.
 
Vermon valotapahtumasta vähän gallupia lämpöpumppujen paskoontumisesta.

Aika selkeällä marginaalilla suurimmalla osalla ei ole hajonnut ja yhdelläkään ei ollut mennyt yhtä enempää

No ei välttämättä. Eihän nuo ongelmat yleensäkään prosentuaalisesti koske kauhean isoa joukkoa autoja, mutta jos jotain osaa on hajonnut tilastollisesti kuitenkin ns. enemmän kuin tavallisesti, niin se kyllä näkyy netin autopalstoilla, jonne kirjoittavat - ja jossa näkyvyyttä saavat - ne joilla ongelmia on. En tiedä onko tälläkään palstalla kovin montaa jolla se on levinnyt?

Mulla oli aikanaan autossani (W211) "surullisen kuuluisat" SBC -jarrut, joiden kerrottiin hajoavan kaikissa autoissa. Saattoi pitää paikkansakin, mutta toisaalta esim. omallani ajettu jo 300k kun myin pois ja ei ollut vielä hajonnut. Korjaus taisi maksaa joku vajaa pari tonnia, joten en nyt tiedä olisiko noihin kilsoihin nähden ollut mikään suhteettoman iso kulukaan, vaikka olisikin hajonnut "kaikista". Mersuhan alkoi sitten vuosien saatossa vaihtamaan noita goodwillinä myös kaikkiin takuun ohittaneisiin autoihin, joista yksikkö laukesi, mutta kauhea kohkaaminen siitä oli malliston alkutaipaleen aikana. Harva muisti samalla mainita, että ko. jarrut olivat parhaat, joita olen tänäkään päivänä normaalissa perhekuljettimessa käyttänyt.
 
Model 3 Long Range RWD tullut myyntiin, 702km WLTP, 5,2sek 0-100. 44 900e suomi hinta.


edit. Kappas, karvalakki takatuuppari nyt alle 40k€.

Ohops, hyvää hintaa tarjolla kyllä. Harmi kun tilat ei riitä edes kakkosautoksi ja suksiluukun puute viimeistelee paketin sopimattomuuden, kun ei voi mitään pitkää kuljettaa matkassa jos kyydissä ihmisiä.
Lupaa silti hyvä Juniper Y:lle.
Vaikeahan tossa silti on jotain KIA EV3:sta perustella taikka Elroqqiakaan, jos halvemmalla saa Model 3:sta..
 
Ihan hyvään hetkeen tuli tuo alennus, ollut tässä vakavassa pohdinnassa. Ihan perus karvalakki riittäisi itselle, siinäkin näyttäisi pienemmillä vanteilla wltp olevan 550 km. Oliko näissä jotain muita merkittäviä eroja olevan mallien välillä pl neliveto, kiihtyvyys ja matka? Model 3 kyseessä siis.
 
Ohops, hyvää hintaa tarjolla kyllä. Harmi kun tilat ei riitä edes kakkosautoksi ja suksiluukun puute viimeistelee paketin sopimattomuuden, kun ei voi mitään pitkää kuljettaa matkassa jos kyydissä ihmisiä.
Lupaa silti hyvä Juniper Y:lle.
Vaikeahan tossa silti on jotain KIA EV3:sta perustella taikka Elroqqiakaan, jos halvemmalla saa Model 3:sta..

Oletko käynyt livenä tsekkaamassa? Itse ainakin suorastaan hämmästyin sitä tilan määrää ja vaikka toki isompiakin autoja löytyy, niin esim. kontissa on oikeasti enemmän tilaa kuin isossa osassa "SUV" sähkäreitä(varsinkin ala- ja keulakontti laskettuna). Toki tuo takaluukun muoto rajoittaa vähän lastaamista ja suksiluukun puute on huono juttu jos tarvitsee jotain pitkää tavaraa ihmisiä kyydissä roudata. Toisaalta itse olen käyttänyt kohta neljännesvuosisadan mittaisen autoilu-uran aikana suksiluukkua ehkä kahdesti, joten henkilökohtaisesti pärjään mainiosti kyllä ilmankin. Meillä on nelihenkinen perhe, jossa on kaksi päiväkoti-ikäistä lasta, enkä epäile yhtään etteikö tilan puolesta mahduttaisi ihan heittämällä kolmoseen.

Tässä kun on tosiaan käynyt renkaita potkimassa, niin ei voi kyllä kuin ihmetellä mihin käytännössä kaikki muut valmistajat sitä tilaa oikein hukkaa, kun se alakontti (jos sitä edes on) on täysin onneton ja konepellin alla on hirveät määrät jotain rojua, mutta ei yhtään säilytystilaa.

Ihan hyvään hetkeen tuli tuo alennus, ollut tässä vakavassa pohdinnassa. Ihan perus karvalakki riittäisi itselle, siinäkin näyttäisi pienemmillä vanteilla wltp olevan 550 km. Oliko näissä jotain muita merkittäviä eroja olevan mallien välillä pl neliveto, kiihtyvyys ja matka? Model 3 kyseessä siis.

Tuosta uudesta RWD LR:stä en tiedä, mutta akkukemia on SR:ssä eri (LFP, eli hitaampi lataamaan ja vähän huonompi kylmässä, mutta pitäisi kestää lataussyklejä 10x määrä noiden isoakkuista NMC-kemiaan verrattuna) ja popit on marginaalisesti huonommat, mutta muuta eroa ei ole. Itsekin tässä nyt taas aloin tuota kolmosta tuskailemaan, vaikka vähän olin jo päättänyt sen skipata. Hinta on vaan pirun houkutteleva suhteessa siihen mitä kaikkea sillä saa. Eniten arveluttaa lähinnä nuo (edelleen vitun typerät) nappivilkut ja maavara, mutta toisaalta nykyisessä autossa on (ainakin virallisesti) sentin matalampi maavara ja silläkin on pärjätty...
 
Hitsit kun nuo Teslan sivut on vaan teknisten tietojen suhteen niin surkeat. Tuo Long Range RWD on varmaankin NMC akulla, joten sen latausnopeus on varmaan halvimman LFP akkuisen latausnopeutta nopeampi? Mutta mistään en ainakaan itse latausnopeutta löydä mistään.
 
Superin teho riippuu onko minkä sukupolven laturikenttä, nythän niitä ollaan päivittämässä v.4:een esim Jalasjärvi on toimenpiteenä pimeänä paraikaa.
 
Antaako noi superchargerit max 170 kun latausnopeus aikana ilmoitettu samana?
Hyvä huomio, olisiko virhe vai onko LFP:ssä sitten parempi latauskäyrä ja ehkä hieman pienempi kulutus (tosin LFP-akku on tiheämpi kWh/kg, eli ehkä painoeroa ei ole).

Käytännössähän Teslat eivät tuolla 200kW teholla pitkään lataa, vaan hyvin nopeasti pudotaan kohtuullisempiin lukemiin.
 
Nyt viisaita sanoja: painanko liipaisinta Tesla 39k karvalakki vai 44k longrange takatuuppari? Kumpi akkuteknologia parempi jos roikottaa kokoajan pistokkeen päässä latauksessa ns. hitaassa latatauksessa (Suko).

Ajot on 99 % kaupunkirälläystä 50-70 km päivässä 4-10 km stinttejä kerrallaan. Mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen on.

Arvonalenema näissä pelottaa, mutta voiko tuon 39k arvo nyt "romahtaa" parissa vuodessa - tuskin ja toivotaan ettei.
 
Nyt viisaita sanoja: painanko liipaisinta Tesla 39k karvalakki vai 44k longrange takatuuppari? Kumpi akkuteknologia parempi jos roikottaa kokoajan pistokkeen päässä latauksessa ns. hitaassa latatauksessa (Suko).

Ajot on 99 % kaupunkirälläystä 50-70 km päivässä 4-10 km stinttejä kerrallaan. Mahdollisuus hitaaseen kotilataukseen on.

Arvonalenema näissä pelottaa, mutta voiko tuon 39k arvo nyt "romahtaa" parissa vuodessa - tuskin ja toivotaan ettei.
Jos arvonalenema huolettaa, niin tottakai mitä halvemman ostat sitä vähemmän sen arvo voi laskea.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 048
Viestejä
4 433 045
Jäsenet
73 470
Uusin jäsen
J4ssu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom