Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Jenkkilän puolella Cybertruckin Foundation-versioiden kysyntä hiipui ja Foundation-versioiden tekeminen lopetettu. Nyt on alkanut 20000 dollaria halvempien mallien toimitukset, hinta nyt alkaen $79990, aiemmin Foundation versiot oli alkaen $99990. Hinnat alkaen hinta nyt sama kuin Model X:llä.

 
Onkos täällä porukka tulossa ensi lauantaina tuonne Teslan valoshow tapahtumaan tesloillaan?
Kuulemma muutamaa autoa vaille maailmanennätyksestä. Nyt Stadin Tesla kuskit mars Vermolle. Vielä ehtii.

IMG_0086.jpeg
 
Onko tapahtumaan live striimiä? Aika vähän löytyi googlella tapahtumasta.
Ohi on ja ikävä kyllä ei tullut uutta maailmanennätystä. 902 Teslaa ja 1001 olisi pitänyt olla uuteen ennätykseen. Alkuperäinen tavoite oli jopa 2500 teslaa. Oli kyllä mukavat kinkerit! Snuuzun patja tuntu kyllä hyvältä 🤩

Edit. Noin 300 ilmottautunutta jäi tulematta. :(
 
Viimeksi muokattu:
Vähän alkanut kutkuttamaan tollanen M3 hankinta. Uutena vai käytettynä? Tollanen 2023 maksaisi suurinpiirtein 33 k e mikä olisi 10 k uutta halvempi. Toki Tesla tarjoaa paljon parempaa rahoitusta. Harmillisesti 1,99 % Teslalla kun Y:ssä 0,99%. Toki sitten olisi uusi malli mutta en tiedä onko ehdoton.
 
@Mariini

Juuri näin. Olen tässä nyt kohtuullisen lähiaikoina käynyt koeajamassa uuden M3 ja "vanhan" mY. Suurin osa kolmosen päivityksistä liikkuu välillä minimaalinen-yhdentekevä. Alusta oli hieman parannettu, tiemelu samaa luokkaa, voimalinjassa ym. ei ole tapahtunut mitään, takanäyttö on turha ja itse ainakin pärjään ilman penkkien viilennystäkin. Absoluuttisen huonompaa taas on vilkku- ja vaihdeviiksien poisto.

Jos nyt ehkä Teslan lähiaikoina ostan, niin oma valinta olisi "vanha" Y. Mutta kaikki toki painottaa itse tärkeäksi kokemiaan asioita.


(oletuksena, että viimeisimmät vanhat Kolmoset oli samanlaisia kuin nykyinen Y ja toisaalta että Y:n facelift noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin kolmosen)
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa varmaan 2023 aikana ei tullut mitään merkittävää muutosta eli jos ostaa 2023 auton niin pitäisi olla noi uudemmat suorittimet ym?
2022 vuotiset parhaita koska Ryzen ja USS. Mutta toki sillä Tesla Visionillakin pärjää. Itse ottaisin niin uuden ja vähän ajetun kun saat budjetillasi, yleistakuu kun on 4v/80tkm.
 
@Mariini

Juuri näin. Olen tässä nyt kohtuullisen lähiaikoina käynyt koeajamassa uuden M3 ja "vanhan" mY. Suurin osa kolmosen päivityksistä liikkuu välillä minimaalinen-yhdentekevä. Alusta oli hieman parannettu, tiemelu samaa luokkaa, voimalinjassa ym. ei ole tapahtunut mitään, takanäyttö on turha ja itse ainakin pärjään ilman penkkien viilennystäkin. Absoluuttisen huonompaa taas on vilkku- ja vaihdeviiksien poisto.

Jos nyt ehkä Teslan lähiaikoina ostan, niin oma valinta olisi "vanha" Y. Mutta kaikki toki painottaa itse tärkeäksi kokemiaan asioita.


(oletuksena, että viimeisimmät vanhat Kolmoset oli samanlaisia kuin nykyinen Y ja toisaalta että Y:n facelift noudattaa suunnilleen samaa kaavaa kuin kolmosen)
Highlandin UWB tekniikalla toimiva kontin avaus sekä viilennetyt penkit on kyllä jonkunlainen plussa.
 
Highlandin UWB tekniikalla toimiva kontin avaus sekä viilennetyt penkit on kyllä jonkunlainen plussa.

Kuten sanottua; mikä kullekin on tärkeää. Nykyisessä autossa on viilennetyt penkit ja tuota Teslan UWB:ta vastaavalla tavalla toimiva handsfree kontti. Olisinkohan ehkä kahdesti testimielessä pitänyt penkkien viilennystä päällä ja tuo automaattikontti lähinnä vituttaa, kun se rupeaa piipittelemään joka kerta kun auton takaa kulkee ohi ja toisaalta silloin kun sitä ehkä haluaisikin käytttää, avautumisessa kestää sen verran pitkään, että avaimet olisi ehtinyt kaivamaan taskusta jo viidesti. Potkaisukontti olisi jees, tuo taas on aika turha.
 
Aamupuuhien ohessa tuli nähtyä CT. Jos joku mulle pakottas tollasen niin teipattuna kyllä parempi kuin metallisena. Tosin makuasioistahan ei voi kuin kiistellä ja teippiä monenlaista.
ct.png
 
Saako tuota automaattista huurteenpoistoa pois niin että muu ilmastointiautomatiikka jää päälle? Näillä keleillä menee joka startilla melkeen päälle autossa on ku saunassa kun puhaltaa kuumaa lämpötilasäädöistä huolimatta. Huurteenpoistonapissa vaan vaihtoehdot auto ja max. Usein ei oo ees ikkunat huurussa niin millä tuo triggaa, ulkolämpötilalla?
 
Saako tuota automaattista huurteenpoistoa pois niin että muu ilmastointiautomatiikka jää päälle? Näillä keleillä menee joka startilla melkeen päälle autossa on ku saunassa kun puhaltaa kuumaa lämpötilasäädöistä huolimatta. Huurteenpoistonapissa vaan vaihtoehdot auto ja max. Usein ei oo ees ikkunat huurussa niin millä tuo triggaa, ulkolämpötilalla?
Ei saa pois muuten kuin laittamalla ilmastoinnin manuaalille.
 
2022 vuotiset parhaita koska Ryzen ja USS. Mutta toki sillä Tesla Visionillakin pärjää. Itse ottaisin niin uuden ja vähän ajetun kun saat budjetillasi, yleistakuu kun on 4v/80tkm.
Samalla kun USS:t lähti niin jousitusta pehmennettiin. Itse arvostan ainakin vähemmän pintakovaa kyytiä, mutta jollekin tutkat voi olla tärkeämmät
 
Olisinkohan ehkä kahdesti testimielessä pitänyt penkkien viilennystä päällä ja
Jenkit osaa kyllä tämän. Jeepissä ominaisuus on hyvin toteutettu. Sitten menin kokeilemaan KGM:n vastaavaa niin se oli onneton, vähän penkin reunoista viilensi.

Ilmastonmuutoksen myötä voi tuotakin joskus arvostaa Suomessa mutta kyllä täällä ratinlämmittimet ym. ovat tärkeämpiä.
 
Jaahas, "Tesla Disables 12V Power Sockets and USB Ports While Sentry Mode is Active in Update 2024.32"

On tullut mm. käytettyä matkajääkaappia 12v pistokkeen varassa + sentry päällä. Onpa ärsyttävää, että tuo nyt muutetaan uudessa päivityksessä. Toivottavasti tuo CT:n virransyöttönäkymä tulisi tilalle, jolloin voisi käyttää 12V/usb pistokkeita myös ilman sentryä, mutta onpa tyypillistä Teslaa että viedään eka ominaisuus pois ja sitten joskus ehkä saattaa tulla korvaava (parempi tai joskus huonompi) ominaisuus tilalle.

 
CT:n tuotantovauhti oli alkukesästä 1300 kipaletta/viikko. Tavoite vuoden loppuun mennessä 2500 viikko. Jos tesla pääsee 2500 CT viikko tahtiin niin teoriassa max kapasiteetti 2025 aikana 130k kärryä. Toki 100% utilisaatioon ei päästä missään tehtaassa.

Eiköhän tuo 100k CT ensi vuonna paukahda toimitettuihin. Lähinnä mietin miten tuo Trump sotkee taloutta ja 4680 throttlaa ensi kesän jälkeen päivityksillä linjastoihin. Saavat varmaan -25 loppuun capacityn 200k vuodessa cybertruckeja, mutta kansa vaatii sitten sitä 60k dollarin karvalakki CT mikä taitaa mennä -26 puolelle?
 
En ole niin velho, että olisin saanut tuon soittimen linkattua tähän suoraan, mutta jutussa on.


On muuten paskat jarrut näissä. :oops:

Jep, Throttle House ei saanut edes yhtä kokonaista ratakierrosta ajettua ilman jarrujen ylikuumenemista.



Kehuivat hintaa, suorituskykyä suoraan ajaessa, ajotuntumaa ja normaaleilla teillä ajamista, mutta rataosuudelta haukkuja tuli sitten täysin surkeista jarruista, liian pehmeästä alustasta, huonoista renkaista ja jokaisessa mutkassa maahan ottavista kuraläpistä. Tiivistetysti ja vapaasti suomennettuna "mikään muu valmistaja ei olisi voinut hyväksyä tuotantoautossaan tällaisia ongelmia". Totesivat myös, että oikeasti nopeilla radoilla auton suorituskyky yhdistettynä huonoihin jarruihin tekee siitä suorastaan hengenvaarallisen.

Normaalisti ajavat radalla yhteensä viisi kierrosta (yksi lämmittely, kolme hot lappia ja yksi jäähdyttelykierros), mutta m3perffin kanssa oli pakko jättää yhteen kierrokseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, "Tesla Disables 12V Power Sockets and USB Ports While Sentry Mode is Active in Update 2024.32"

On tullut mm. käytettyä matkajääkaappia 12v pistokkeen varassa + sentry päällä. Onpa ärsyttävää, että tuo nyt muutetaan uudessa päivityksessä. Toivottavasti tuo CT:n virransyöttönäkymä tulisi tilalle, jolloin voisi käyttää 12V/usb pistokkeita myös ilman sentryä, mutta onpa tyypillistä Teslaa että viedään eka ominaisuus pois ja sitten joskus ehkä saattaa tulla korvaava (parempi tai joskus huonompi) ominaisuus tilalle.


Itsellä kanssa ollut reissussa matkajääkaappi päällä 24/7, kun sentry käytössä. Nyt talvella tuskin tarvetta, mutta ensi kesää ajatellen mitä vaihtoehtoja tuon käyttöön on jatkossa? Camp-mode ja manuaalisesti ovet lukkoon ainoa vaihtoehto, jos haluaa pitää jääkaapissa virrat päällä?
 
Samalla kun USS:t lähti niin jousitusta pehmennettiin. Itse arvostan ainakin vähemmän pintakovaa kyytiä, mutta jollekin tutkat voi olla tärkeämmät
Itsellä tuo -22 ja imo jousitus on ainakin kolmosessa erinomainen ja sopii auton luonteeseen. Y:stä en osaa sanoa kun en ole ikinä testannut.
 
Itsellä kanssa ollut reissussa matkajääkaappi päällä 24/7, kun sentry käytössä. Nyt talvella tuskin tarvetta, mutta ensi kesää ajatellen mitä vaihtoehtoja tuon käyttöön on jatkossa? Camp-mode ja manuaalisesti ovet lukkoon ainoa vaihtoehto, jos haluaa pitää jääkaapissa virrat päällä?
Dog-mode ja pelkän ilmastoinnin päälle jättäminen mahdollistavat myös 24/7 jääkaapin päällä eikä tarvitse laittaa manuaalisesti ovia lukkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: jpp


Vermon valotapahtumasta vähän gallupia lämpöpumppujen paskoontumisesta.

Aika selkeällä marginaalilla suurimmalla osalla ei ole hajonnut ja yhdelläkään ei ollut mennyt yhtä enempää
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 987
Viestejä
4 431 112
Jäsenet
73 461
Uusin jäsen
jorggi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom