Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Tuohan on normaalia, että vestaantumattomat osakepalkitsemiset (RSUt tai optiot) menettää irtisanoutumisen/-sanomisen yhteydessä. Jo saadut osakkeet tietysti säilyvät työntekijällä.
Joo. Tää on normaalia amerikkalaisissa yrityksissä. Jos hakee uutta duunia samalla kun on vielä vanhassa töissä niin yleensä uusi työnantaja jollain tavalla kompensoi menetetyt osakepalkkiot kun harva muuten lähtee fimaa vaihtamaan(allekirjoituspalkkio, osakkeita uuteen yritykseen tms). Osakekannustinloukku on aika akuutti firmoissa missä kannustimet menneet niin kattoon ettei uusi työnantaja mitenkään voi kompensoida. Esimerkki tästä nvidia. Vaikea vaihtaa duunia jos menettää ison osan superarvoon menneistä osakkeista. Tosin ei ehkä kannata itkeä jos on osakekannustinloukussa kun sehän tarkoittaa että rahaa tulee,...
 
Viimeksi muokattu:
Pakko sanoa että olen aika yllättynyt tuosta Q3 tuloksesta kun tosiaan paras ikinä q3 ja kolmanneksi paras osavuosi ikinä. Model Y käy edelleen kaupaksi ja ei ihme, se on edelleen paras auto luokassaan. Ajattelin, että ehkä myynti hiipuisi ennen faceliftiä ja kun kaikkialla rummutetaan, että sähköautojen myynti on ongelmissa. Ei näköjään Teslalla. Model Y kelpaa nykymallinakin yli muiden huonompien vaihtoehtojen ja on naapurimaassammekin parhaiten myyvä sähköauto.

 
Pakko sanoa että olen aika yllättynyt tuosta Q3 tuloksesta kun tosiaan paras ikinä q3 ja kolmanneksi paras osavuosi ikinä. Model Y käy edelleen kaupaksi ja ei ihme, se on edelleen paras auto luokassaan. Ajattelin, että ehkä myynti hiipuisi ennen faceliftiä ja kun kaikkialla rummutetaan, että sähköautojen myynti on ongelmissa. Ei näköjään Teslalla. Model Y kelpaa nykymallinakin yli muiden huonompien vaihtoehtojen ja on naapurimaassammekin parhaiten myyvä sähköauto.

Kai se Y nyt myy koska halpa ja melkein nollakorolla.

Edit. FSD Supervisedin ajoa CT:lla missä uusimmat stackit.

- Oli ajamassa kartioiden yli
- Ajoi liikenneympyrässä väärään suuntaan
- Ajoi väärää kaistaa kun piti mennä vasemmalle

Eipä montaa päivää ole Robotaxi showin.
 
Viimeksi muokattu:
Robotaxia jos haluaa spekuloida niin onko tutkaa tai lidaria robossa tai ainakin enemmän/paremmat kamerat ja enemmän laskentatehoa kuin normi tesloissa? Ehkä HW5 ja target 2025 lopulla rauta pilottikäytössä erittäin rajatusti? En usko, että robotaxi on oikeassa asiakaskäytössä autonomisesti ainakaan tänä tai ensi vuonna.
 
Pakko sanoa että olen aika yllättynyt tuosta Q3 tuloksesta kun tosiaan paras ikinä q3 ja kolmanneksi paras osavuosi ikinä. Model Y käy edelleen kaupaksi ja ei ihme, se on edelleen paras auto luokassaan. Ajattelin, että ehkä myynti hiipuisi ennen faceliftiä ja kun kaikkialla rummutetaan, että sähköautojen myynti on ongelmissa. Ei näköjään Teslalla. Model Y kelpaa nykymallinakin yli muiden huonompien vaihtoehtojen ja on naapurimaassammekin parhaiten myyvä sähköauto.

Odotin kesällä Berliinin laajentamista, mutta ilmoittivat ensi vuodelle siirtämistä, mutta hyvä tulos. Ehkä toivoa 1.9 miljoonaan autoon vielä tänä vuonna, mutta viime vuoden ennätys paukkuu rikki ja byd jää nuolemaan näppejään.
 
Odotin kesällä Berliinin laajentamista, mutta ilmoittivat ensi vuodelle siirtämistä, mutta hyvä tulos. Ehkä toivoa 1.9 miljoonaan autoon vielä tänä vuonna, mutta viime vuoden ennätys paukkuu rikki ja byd jää nuolemaan näppejään.
Tais käydä niin, että "huonot ajat" johti siihen ettei nykyisten mallien tuotantoa tarvi lisätä. Tuliskohan tehtaiden laajennukset siinä kohtaa kriittiseksi kun aletaan halvempaa autoa valmistamaan isommissa määrin? Berliinissähän kyllä laajennus käynnissä, mutta hidasta on kun on ituhipit kahleissa työmäällä ja jotain pommejakin kaiveltiin pois maastosta. Taitaa meksikon tehdaskin olla aikalailla jäissä.
 
Kai se Y nyt myy koska halpa ja melkein nollakorolla.

Edit. FSD Supervisedin ajoa CT:lla missä uusimmat stackit.

- Oli ajamassa kartioiden yli
- Ajoi liikenneympyrässä väärään suuntaan
- Ajoi väärää kaistaa kun piti mennä vasemmalle

Eipä montaa päivää ole Robotaxi showin.


Hyvä tuote myy. Montako tuntia piti ajaa jotta tuli nuo kohdat joissa piti kuskin ohjata?
 
Hyvä tuote myy. Montako tuntia piti ajaa jotta tuli nuo kohdat joissa piti kuskin ohjata?
Videon mukaan noin 50 mailia ja 49min.
Videolla on 5 eventtiä mistä influensseri puhuu eli noin 10 mailin välein piti auto ottaa hallintaan, jos tapahtuisi tasaisin väliajoin.
 
Olis hauska joskus noihin fsd pätkiin ottaa tavismummo ajamaan samat reitit ja verrata miten ei formulakuski joita kuitenkin on liikenteessä vertautuu automatiikkaan. Läheskään kaikki ihmiset ei aja täydellisesti. Nimimerkillä fillarilla liikenteen seassa ja aina pelottaa kun osa autoilijoista on sokeita ja vetää kuolemaa pelkäämättömästi esim. päin punaisia ja stop merkeistä pysähtymättä. Viime vuonna pakettiauto ajoi niin läheltä suoralla tiellä missä minä reunassa, että kolahti pyöränsarveen pakettiauton kylki. Onneksi en lentänyt siitä pöpelikköön.

Menihän mun autokin lunastuskuntoon 1.5v sitten. Lähdin vihreistä liikkeelle ja joku tuli päin punaisia talla pohjassa, että kerkeehän tästä vielä erittäin vanhoilla valoilla.
 
Olis hauska joskus noihin fsd pätkiin ottaa tavismummo ajamaan samat reitit ja verrata miten ei formulakuski joita kuitenkin on liikenteessä vertautuu automatiikkaan. Läheskään kaikki ihmiset ei aja täydellisesti.
Ei kovin hyvä peruste lisätä huonosti/arvaamattomasti ajavien määrää teillä…
 
Ei kovin hyvä peruste lisätä huonosti/arvaamattomasti ajavien määrää teillä…
Laitat sanoja mun suuhun. En väittänyt mitään tuon suuntaista. Olisi vain kiva verrata niitä ei niin hyviä ihmiskuskeja automatiikkaan. Lopputulema voi olla sekin, että ajolupaa pois herkemmin niin ihmisiltä kuin automatiikalta.
 
Ilmeisesti seuraavassa softapäivityksessä tulee mahdollisuus kuitenkin käyttää ilmaista Spotify-tiliä autossa. Eli rajoitettua / mainosversiota Spotifystä voi jatkossa käyttää musiikin toistoon eikä ole pakko olla maksullista streaming-palvelua.

 
Mahtaisiko olla Spotifyn puolelta jopa vaatimuksena. Jos kerran normikännylläkin ilmaista spotifyä käyttelee, niin mahtaako Teslalla olla tuohon mitään erivapauksia. Ja sitten jos/kun tuo nykyinen soppari on Spotifyn kanssa neuvoteltu, niin kuulostaisi Spotifyn kannalta huonolta diilitä että sovellus poistuisi kokonaan, eikä ilmaisversion mainosvetoisuutta voisi sisäänvetotuotteena käyttää.
 
Ilmeisesti seuraavassa softapäivityksessä tulee mahdollisuus kuitenkin käyttää ilmaista Spotify-tiliä autossa. Eli rajoitettua / mainosversiota Spotifystä voi jatkossa käyttää musiikin toistoon eikä ole pakko olla maksullista streaming-palvelua.


Peileistä tuli mieleen, että olen pitkään toivonut paikkaan sidotun automaattisen käännön olevan säädettävissä niin, että se tekisi käännön vasta auton P:lle laiton yhteydessä. Jos nyt laittaa käännön tapahtumaan sijainnissa x, niin se tapahtuu aina kun saavuttaa kyseisen sijainnin. Ihan turha ominaisuus jos haluaisin esim. työpaikalla peruuttaa ruutuun ja vain siellä saada peilit kääntymään heti kun auto on pysäköity. Peilit käännettynä peruuttelu ei ole oikein mielekästä.

Nyt tuo ominaisuus toimii oikeastaan vain jos on esimerkiksi kapea autotalli, johon pitää ajaa peilit käännettynä.
 
Peileistä tuli mieleen, että olen pitkään toivonut paikkaan sidotun automaattisen käännön olevan säädettävissä niin, että se tekisi käännön vasta auton P:lle laiton yhteydessä. Jos nyt laittaa käännön tapahtumaan sijainnissa x, niin se tapahtuu aina kun saavuttaa kyseisen sijainnin. Ihan turha ominaisuus jos haluaisin esim. työpaikalla peruuttaa ruutuun ja vain siellä saada peilit kääntymään heti kun auto on pysäköity. Peilit käännettynä peruuttelu ei ole oikein mielekästä.

Nyt tuo ominaisuus toimii oikeastaan vain jos on esimerkiksi kapea autotalli, johon pitää ajaa peilit käännettynä.
Eikö kertomasi käyttötapaus hoidu sillä, että peilit kääntyy, kun ovet menee lukkoon? Toki se ei ole sijaintiperusteista, eli peilit on sitten aina parkissa käännettyinä, ei ainoastaan työpaikan pihassa (mikä on mielestäni vain positiivinen asia).

Vai onko työpaikan parkkis niin ahdas, että autosta pois noustessa pitää jo olla peilit käännettynä?
 
Laitat sanoja mun suuhun. En väittänyt mitään tuon suuntaista. Olisi vain kiva verrata niitä ei niin hyviä ihmiskuskeja automatiikkaan. Lopputulema voi olla sekin, että ajolupaa pois herkemmin niin ihmisiltä kuin automatiikalta.

Jossain vaiheessa varmaan siihen mennään että autolla ei saa enää ajaa jos ei ole automatiikkaa kytketty päälle.

Tai itseasiassahan tähän on jo menty aikaa sitten alkaen ABS:stä nykyisiin ylinopeusvaroittimiin. Ja kortissa on ollut pidempään mahdollisuus vaatimuksesta ajoavustimiin.
 
Eikö kertomasi käyttötapaus hoidu sillä, että peilit kääntyy, kun ovet menee lukkoon? Toki se ei ole sijaintiperusteista, eli peilit on sitten aina parkissa käännettyinä, ei ainoastaan työpaikan pihassa (mikä on mielestäni vain positiivinen asia).

Vai onko työpaikan parkkis niin ahdas, että autosta pois noustessa pitää jo olla peilit käännettynä?
Jälkimmäinen, eli olis kiva olla peilit käännettynä jo kun poistuu autojen välistä. Ei ne ruudut normaalia ahtaampia ole, mutta on se mukavampi jos peilit on käännettynä kun sieltä välistä pujahtaa pois. Siksi olisi hyvä, jos sijaintiperustaiselle käännölle voisi valita "käännä kun saavutaan sijaintiin" tai "käännä kun ollaan sijainnissa ja asetetaan P". Avaus voisi sitten toimia päinvastoin, eli "avaa kuin lähdetään sijainnista" tai "avaa kun ollaan sijainnissa ja valitaan D/R").
 
Miksi olette niin kovin kiinnostuneita vuodesta toiseen kvartaalien myyntimääristä. En ole minkään muun merkin kohdalla koskaan kohdannut samaa.
Ei muut merkit taida kiinnostaa samalla tavalla tekkiläisiä. Eihän samanlaista topickiakaan taida olla muista merkeistä täällä? Ja varmaan myös sen takia kun täällä on jo uumoiltu että Teslan myynti hiipuu koska vanha mallisto, ei 25ke halpis teslaa? Myös taidettu spekuloida jo Teslan konkurssilla koska hinnan alennukset, nollakorko tarjoukset, liian suuret tehtaat jne.
 
Myyntimäärät korreloi varmaan suoraan keskustelun määrään. Toinen puoli elon musk joka on pinnalla ihan eri tavalla kuin jonkun toisen automerkin CEO joiden nimiä en edes tiedä. Kolmas pointti se, että tesla tekee hyvin avoimesti asioita, toisinaan epäonnistuu, toisinaan onnistuu. Teslan taivalta voi seurata viikottain kun aina tapahtuu jotain. Moni muu automerkki ei anna mitään tietoa ulos kesken prosessin ja ei ole oikein keskusteltavaa. Esimerkkinä kovasti kiinnostaisi mitä ford broncon midlife refresh pitää sisällään mutta ford ei edes vihjaile tuosta päivityksestä mikä on kuitenkin kai tulossa 2025h1:lla.
 
Laitat sanoja mun suuhun. En väittänyt mitään tuon suuntaista. Olisi vain kiva verrata niitä ei niin hyviä ihmiskuskeja automatiikkaan. Lopputulema voi olla sekin, että ajolupaa pois herkemmin niin ihmisiltä kuin automatiikalta.
No mikä muukaan tarkoitus tuolla vertailulla sitten olisi? Kantava ajatus automaation käyttöönotossahan on juuri se, että parantaa turvallisuutta ajamalla paremmin kuin ihminen. Kysymys lienee siis vain siitä, mikä on se taso joka automaatiolle kelpaa. Muskille jos antaa tilaisuuden osoittaa, että kuuro-sokea mummo ajaa paskemmin, niin sehän julkistaa heti nyky-FSD:n valmiiksi tuotteeksi. Todellisuudessa on kuitenkin selvää, että sekä FSD että tietty otanta kortillisista mummoista/papoista/muista urpoista ei kuulu mitenkään liikenteeseen (ainakaan valvomatta).
 
Yhden Musk-aiheisen kirjan kuuntelin. Siinä oli kaukaa vuosien takaa vääntöä itseajavuudesta ja ajoavustimista.

Siinäkin todettiin että auton pitää osata ajaa pirun paljon paremmin kuin keskiverto kuljettajan, jotta se löisi läpi.

Siinä on joku tunnepohjainen juttu joka saa ihmiset aivan laukalle.

Jos se taas esim säästää ihmishenkiä vähentämällä onnettomuuksia, se ei kiinnosta ketään, vaikka faktaa olisikin lyödä pöytään.
 

Aikaisempi takaisinkutsu koski vajaata 12 000 autoa ja nyt 27 000 autoa. Myynnillisesti aika huonoksi jäi tämä neljännes. Kova ylituotanto ainakin tällä hetkellä CT osalta.
Mistäs vedit tuon että kova ylituotanto ja myynnillisesti huono myyntineljännes? Tarkoitat varmaan Cybertrukkia kun muuten kokonaisuudessa oli kolmanneksi paras vuosineljännes. Linkissä ei ainakaan puhuta sellaisesta.
 

Aikaisempi takaisinkutsu koski vajaata 12 000 autoa ja nyt 27 000 autoa. Myynnillisesti aika huonoksi jäi tämä neljännes. Kova ylituotanto ainakin tällä hetkellä CT osalta.
Eikös tuo 27k ole määrällisesti suurin piirtein kaikki CT:t? Jonkun uutisen aiemmasta takaisinkutsusta näin, jossa huhtikuuhun mennessä oli toimitettu 4 k kappaletta ja Q3 numerot muille malleille oli 22k eli Q2+Q3 ei voi olla paljoa 23k enempää ellei S ja X myynti ole pysähtynyt täysin seinään.
 
Eikös tuo 27k ole määrällisesti suurin piirtein kaikki CT:t? Jonkun uutisen aiemmasta takaisinkutsusta näin, jossa huhtikuuhun mennessä oli toimitettu 4 k kappaletta ja Q3 numerot muille malleille oli 22k eli Q2+Q3 ei voi olla paljoa 23k enempää ellei S ja X myynti ole pysähtynyt täysin seinään.
Sama softa kaikissa niin ei yllätys jos recall koskea kaikkia? Tosin toihan menee OTA-päivityksellä ilman pajalla käymistä niin ei iso vaiva korjata. Yllättävän iso määrä CT:ta saatu maailmalle jos oikeasti tehty jo 27k. Voipi 2025 korkkaantua 100k uutta CT:ta vuodessa ulos tällä tahdilla.
 
Mistäs vedit tuon että kova ylituotanto ja myynnillisesti huono myyntineljännes? Tarkoitat varmaan Cybertrukkia kun muuten kokonaisuudessa oli kolmanneksi paras vuosineljännes. Linkissä ei ainakaan puhuta sellaisesta.
CTta kyllä. Aikaisempi takaisinkutsu koski 12000 ja nyt 27000.

Teslan omassa lukee että tuotettu others autoja 26000. Joista ainakin lienee 2000-3000 autoa S/X.

Jolloin CTlle jää 12000 valmistettua autoa.

Tesla kertonut alkuvuonna että 1300 autoa viikossa.

Tämä tekee arviolta 15600 autoa. Netissä on ollut kuvia kun satoja autoja on pelloilla.
 
Tais käydä niin, että "huonot ajat" johti siihen ettei nykyisten mallien tuotantoa tarvi lisätä. Tuliskohan tehtaiden laajennukset siinä kohtaa kriittiseksi kun aletaan halvempaa autoa valmistamaan isommissa määrin? Berliinissähän kyllä laajennus käynnissä, mutta hidasta on kun on ituhipit kahleissa työmäällä ja jotain pommejakin kaiveltiin pois maastosta. Taitaa meksikon tehdaskin olla aikalailla jäissä.
2nd phase laajenee metsätalkoilla ja pommien kaivuilla, mutta tarkoitin tuota 500k capacityn ekaa puolikasta tehtaasta kun "piti" olla 8k per week jo viime vuoden lopulla ja ei näytä toteutuvan kuin ensi vuonna ja siltikin vajaa tuotanto kun siihen pääsevät.

Voihan se toinen puolisko tehtaasta olla pyhitetty tälle Tesla 2.5 kunhan sen julkistus putkahtaa. Euroopalle taitaa riittää 500k y mallia Berliinistä kun kiinnostus siirtyy pikkuhiljaa tuonne halvempaan versioon.
 
CTta kyllä. Aikaisempi takaisinkutsu koski 12000 ja nyt 27000.

Teslan omassa lukee että tuotettu others autoja 26000. Joista ainakin lienee 2000-3000 autoa S/X.

Jolloin CTlle jää 12000 valmistettua autoa.

Tesla kertonut alkuvuonna että 1300 autoa viikossa.

Tämä tekee arviolta 15600 autoa. Netissä on ollut kuvia kun satoja autoja on pelloilla.
Tuon mukaan vuodessa 27k CT tehty, joihin takaisinkutsu OTAna kun liian rivakkaan kuskin noustessa ja pakki silmään voip näyttö pimentyä pariksi sekunniksi.

Noitahan stockpiletty kun menevät Meksikoon.

Muokattu vuodessa
 
Viimeksi muokattu:
Tuon mukaan kuukaudessa 27k CT tehty, joihin takaisinkutsu OTAna kun liian rivakkaan kuskin noustessa ja pakki silmään voip näyttö pimentyä pariksi sekunniksi.

Noitahan stockpiletty kun menevät Meksikoon.
Vajaassa vuodessa.
As per a Safety Recall Report from the National Highway Traffic Safety Adminstration (NHTSA), a total of 27,185 Cybertrucks that were produced between November 13, 223 and September 14, 2024 are affected by the recall.
 
Ei muut merkit taida kiinnostaa samalla tavalla tekkiläisiä.
Varmasti kiinnostaa mutta eivät vain vaivaudu keskustelemaan samasa mittakaavassa. Veikkaan että täälläkin on tojo kuskeja enemmistö :)
Moni muu automerkki ei anna mitään tietoa ulos kesken prosessin ja ei ole oikein keskusteltavaa. Esimerkkinä kovasti kiinnostaisi mitä ford broncon midlife refresh pitää sisällään mutta ford ei edes vihjaile tuosta päivityksestä mikä on kuitenkin kai tulossa 2025h1:lla.
Eivät kerro ennenkuin on varmaa ja asiat toteutuvat oikeasti. Teslalla vähän toisenlainen tapa, asiat voivat toteutua tai sitten eivät. Tiedä siitä sitten kumpi parempi tapa,
Sitäpaitti, tiedättäekö mitä edes Juniper tuo tullessaan, siis faktana ? Sehän on tulossa ihan kohta tai sitten ei :) Suattaapi tulla pian tai suattaapi olla että ei.
Aikaisempi takaisinkutsu koski vajaata 12 000 autoa ja nyt 27 000 autoa. Myynnillisesti aika huonoksi jäi tämä neljännes. Kova ylituotanto ainakin tällä hetkellä CT osalta.
Myös käsittämätön kiinnostus automalliin jota euroopassa edes myydä, on toinen ihmettelyn aihe. Miksi jonkun CT:n recall kiinnostaa täällä ? Miksi ?
 
Kuten itse kirjoitit niin Teslan tapa ilmoittaa asioista on erilainen. Varmaankin osakkeenomistajia voi kiinnostaa myykö uusi auto vai ei.
 
Ihan oikeastiko täytyy tekniikkafoorumilla ihmetellä miksi tällä hetkellä johtavan valmistajan myyntiluvut ja uusin malli kiinnostaa vaikka sitä ei myydä Suomessa?
 
Varmaankin osakkeenomistajia voi kiinnostaa myykö uusi auto vai ei.
Tuskin täällä kovinkaan moni on osakkeenomistaja.

Ei sillä ettei kysinen tieto kiinnostaisi, mutta ihmettelen vain miksi se on niin kiinnostavaa Teslan omistajien kesken. Vastaavaa dataa kun on saatavilla käytännössä kaikilta muiltakin, mutta siitä ei vaan keskustella / kiinnostuta vastaavasa mittakavassa.

Ihan oikeastiko täytyy tekniikkafoorumilla ihmetellä miksi tällä hetkellä johtavan valmistajan myyntiluvut ja uusin malli kiinnostaa vaikka sitä ei myydä Suomessa?
Ihan ihka oikeasti.

Eikös niitä tojoja myydä tuomessa enemmän, mutta Corolla Jormaa ei tilastot paljoa.

Ei minuakaan kiinnosta pätkääkään keskustella nykyisen autoni myyntimääristä. En ymmärrä miksi sen pitäisi kiinnostaa minua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
254 655
Viestejä
4 428 359
Jäsenet
73 392
Uusin jäsen
RautiainenAaro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom