Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Aika hyvin uusin ASS tuntuu toimivan. Milläköhän aikataulululla tulee eurooppaan.
Ongelma tällaisissa testeissä ja sertifikaateissa on softapäivitykset. Sitten pitäisi aina suorittaa kalliit testit uudelleen. Tämä siis yleisellä tasolla.Tuleehan se heti kun valmistaja läpäisee viranomaisen testit ja pystyy oikeasti osoittamaan että se toimii ja vieläpä riittävän turvallisesti (sekä ottaa lainvoimaisen vastuun tietty mahdollisista seurauksista).
Eikö tuo ASS toimi jenkeissäkin niin että se auton haltija itse kännykkäsovelluksesta koko ajan painaa nappia pohjassa jossa lukee "come to me". Jos vaaratilanne tulee niin siitä napista pitää päästää irti. Jos tulee kolari niin se on sen napin painajan vastuulla koska ihminen itse käskytti auton ajamaan vaikka kolari oli tiedossa.Tuleehan se heti kun valmistaja läpäisee viranomaisen testit ja pystyy oikeasti osoittamaan että se toimii ja vieläpä riittävän turvallisesti (sekä ottaa lainvoimaisen vastuun tietty mahdollisista seurauksista).
Tuleeko auton olla kokoajan näköetäisyydellä että toimii vai mistä napin painaja tietää mahdollisesta tulevasta kolarista?Eikö tuo ASS toimi jenkeissäkin niin että se auton haltija itse kännykkäsovelluksesta koko ajan painaa nappia pohjassa jossa lukee "come to me". Jos vaaratilanne tulee niin siitä napista pitää päästää irti. Jos tulee kolari niin se on sen napin painajan vastuulla koska ihminen itse käskytti auton ajamaan vaikka kolari oli tiedossa.
Ottaen huomioon miten EU näitä asioita käsittelee niin veikkaisin tuon tulevan EU kamaralla mahdolliseksi samalla tyylillä että sitä nappia pitää painaa kännykästä mutta lisäksi sen napin painajan pitää istua autossa kuskin paikalla ja pitää ratista kiinni ja hallinnoida itse polkimia.
Ainakin kamerat näkyy näytölläTuleeko auton olla kokoajan näköetäisyydellä että toimii vai mistä napin painaja tietää mahdollisesta tulevasta kolarista?
Saaks painaa etänä kännissä? Jos ei niin pitää jakaa ruutu kaverille.Eikö tuo ASS toimi jenkeissäkin niin että se auton haltija itse kännykkäsovelluksesta koko ajan painaa nappia pohjassa jossa lukee "come to me".
Eikö vain olisi parempi mennä suoraan siihen L5:n? Koska tilanteet muuttuu ja reitit muuttuu.Tulispa Teslaan tai mihin vaan autoon joku "tekoälyopastustus", että voisi opettaa ns. "oman perusreittinsä" sille. Tuo olisi ihan hyödyllinen, kun voisi vaikka matkat työpaikalle ja/tai harrastuksiin opettaa "manuualisesti" tekoälyn tukemana.
Mikä muu valmistaja tarjoaa parkkipaikan läpi ajoa liikenteen seassa?Ei tuo ole uutta mutta hyvä, että Tesla alkaa ottamaan perinnevalmistajia kiinni ominaisuuksissa.
Muutama video redditissä näkynyt kuinka tuokin vetänyt toisen auton kylkeen ja tolppaan. Että ei ihan täydellinen ole.
Mersulla on ainakin. Kalliimman pään autoissa.Mikä muu valmistaja tarjoaa parkkipaikan läpi ajoa liikenteen seassa?
Jätitkö tarkoituksella mainitsematta että ne Teslan edelliset parkkitutkiin perustuvat summonit ja autoparkit oli aika kuppasia vrt. nämä uudet kamera pohjaiset?Mersulla on ainakin. Kalliimman pään autoissa.
Kannattaa muistaa että Summon ei ole uusi juttu Teslallakaan. Se oli heillä jo vuosia sitten mutta nyt julkaistiin ”uutena” ominaisuutena kun saatiin toimimaan ilman tutkia.
Muillahan on olemassa myös vastaavat toiminnot ja jopa automaattinen parkkeerauskin.
En. Koska ominaisuutena nämä eivät ole uusia vaan Tesla koittaa nousta omasta kuopastaan ja tarjota ominaisuudet mitkä heillä oli jo vuosia sitten ”uutena”.Jätitkö tarkoituksella mainitsematta että ne Teslan edelliset parkkitutkiin perustuvat summonit ja autoparkit oli aika kuppasia vrt. nämä uudet kamera pohjaiset?
Tosta UI:sta jaksetaan kohkata. Mä oon yhden käyttöön ekalla kerralla kahden sekunnin pituisen viiveen tuoneen muutoksen huomannut, kun Camp- ja dogmodet olivat siirtyneet ruudun oikeasta laidasta ylös keskelle. Mitään muuta - ainakaan sellaista jota olisi tarvetta käyttää ajon aikana - en ole huomannut. Nopeuden fontti yms. taisivat muuttua malliksi seniori samassa päivityksessä, mutta noita en laske muutoksiksi.En. Koska ominaisuutena nämä eivät ole uusia vaan Tesla koittaa nousta omasta kuopastaan ja tarjota ominaisuudet mitkä heillä oli jo vuosia sitten ”uutena”.
Kuten myös nämä UI muutokset. Eka se paskomaan ja sen jälkeen tarjotaan muutokset ”uusina” kun aikaisemmin ne oli jo.
Tarkoitan muutosta edellisestä versiosta uuteen.Tosta UI:sta jaksetaan kohkata. Mä oon yhden käyttöön ekalla kerralla kahden sekunnin pituisen viiveen tuoneen muutoksen huomannut, kun Camp- ja dogmodet olivat siirtyneet ruudun oikeasta laidasta ylös keskelle. Mitään muuta - ainakaan sellaista jota olisi tarvetta käyttää ajon aikana - en ole huomannut. Nopeuden fontti yms. taisivat muuttua malliksi seniori samassa päivityksessä, mutta noita en laske muutoksiksi.
Millä nimellä kyseinen ominaisuus löytyy tai onko siitä videoita? Löydän vain Active Parking Assist / Parktronic, joka osaa taskuparkkeerata tai pysäköidä muuten lähellä olevan ruutuun kuskin istuessa ratissaMersulla on ainakin. Kalliimman pään autoissa.
Eli jostain joka tapahtunut joskus +2v sitten jolloin kaikki oli paremmin? Vähän kun se vanha ERP, josta tulee helvetin hyvä heti kun otetaan käyttöön uusi ERP?Tarkoitan muutosta edellisestä versiosta uuteen.
Se UI mitä nyt käytät sisältää todella paljon v10 UIsta tuotuja asioita esim. välilehdet mitä voit vaihtaa auton alla.Eli jostain joka tapahtunut joskus +2v sitten jolloin kaikki oli paremmin? Vähän kun se vanha ERP, josta tulee helvetin hyvä heti kun otetaan käyttöön uusi ERP?
Se UI mitä nyt käytät sisältää todella paljon v10 UIsta tuotuja asioita esim. välilehdet mitä voit vaihtaa auton alla.
Puhun pelkästään UIsta ja sen tuomista muutoksista.
@Torz Intelligent Parking System.
Toimii molempiin suuntiin.
![]()
Seven Mercedes-Benz models ready for highly automated and driverless parking. | Mercedes-Benz Group
Following the S-Class, EQS and the EQE Saloons, the highly automated parking function INTELLIGENT PARK PILOT¹ (SAE Level 4²) is now also available for the new E-Class Saloon and Estate, the EQE SUV and the EQS SUV1. Driving into a car park, exiting the vehicle, and sending it to a pre-booked...group.mercedes-benz.com
Kyllä näitä löytyy muiltakin. Teslan kohdalla tuo ei ole uusi juttu kuin sen osalta, että saivat sen vasta nyt toimimaan taas.
Edit. Huhuja että FSD Supervised tulee olemaan todella rajoittunut Euroopassa.
Nyt en ymmärrä yhtään mistä puhutaan. Mitkä ihmeen välilehdet ja muutokset? En ole noteerannut ensimmäistäkään välilehteä tuossa auton ui:ssa.Se UI mitä nyt käytät sisältää todella paljon v10 UIsta tuotuja asioita esim. välilehdet mitä voit vaihtaa auton alla.
Puhun pelkästään UIsta ja sen tuomista muutoksista.
Siinä vasemmassa alanurkassa se laatikko mitä voit swaippailla. En muista miksi sitä tarkalleen kutsutaan.Nyt en ymmärrä yhtään mistä puhutaan. Mitkä ihmeen välilehdet ja muutokset? En ole noteerannut ensimmäistäkään välilehteä tuossa auton ui:ssa.
Siis se auton kuva, jota painamalla saa valikkomenut esiin? Ei kai tossa ui:ssa swaippaamalla tule kun lämppärin säädöt esille. Tai jos tulee, niin enpä ole ainakaan itse ollut moisesta tietoinen.Siinä vasemmassa alanurkassa se laatikko mitä voit swaippailla. En muista miksi sitä tarkalleen kutsutaan.
V10 oli tuo, V11 siinä oli staattisena kulutus mutta myöhemmin tuli muut. V11 heikensi todella paljon käyttöä verrattuna V10:n. Paranee mutta ei ole vielä samalla tasolla nykyinen.
Ne kortit siinä alhaalla.Siis se auton kuva, jota painamalla saa valikkomenut esiin? Ei kai tossa ui:ssa swaippaamalla tule kun lämppärin säädöt esille. Tai jos tulee, niin enpä ole ainakaan itse ollut moisesta tietoinen.
Enpäs ole edes huomannu moisia. Se menuvalikko (auto) + sitten niitä pikakuvakkeita erilaisiin sovelluksiin joille ei ole mitään käyttöä, koska omistan puhelimen jossa bluetooth.Ne kortit siinä alhaalla.
Ei se kuitenkaan ole se pääpointti. Vaan se, että Tesla tuo/toi V11 uusina ominaisuuksian poistettuja ominaisuuksia.Enpäs ole edes huomannu moisia. Se menuvalikko (auto) + sitten niitä pikakuvakkeita erilaisiin sovelluksiin joille ei ole mitään käyttöä, koska omistan puhelimen jossa bluetooth.
Eikai näitä nyt kuitenkaan erityisemmin missään mainosteta ja softapäivitykset ovat ilmaisia. Toki jos jostain asiasta tykkää ja seuraavassa päivityksessä ui on muuttunut niin onhan se sinänsä ikävää, mutta onko sekään sitten hyvä että mikään ei muutu koskaan? Suurimmassa osassa autoja ui on se mikä se on ja ikinä ei päivitetä, huonot asiat ovat siinä sitten paalaukseen asti. Teslaan sentään tullut paljon hyviä uusia ominaisuuksia.Ei se kuitenkaan ole se pääpointti. Vaan se, että Tesla tuo/toi V11 uusina ominaisuuksian poistettuja ominaisuuksia.
Muillahan on selkeät faceliftit, että jutut vaihtuu kun auto vaihtuu tai se päivittyy.Eikai näitä nyt kuitenkaan erityisemmin missään mainosteta ja softapäivitykset ovat ilmaisia. Toki jos jostain asiasta tykkää ja seuraavassa päivityksessä ui on muuttunut niin onhan se sinänsä ikävää, mutta onko sekään sitten hyvä että mikään ei muutu koskaan? Suurimmassa osassa autoja ui on se mikä se on ja ikinä ei päivitetä, huonot asiat ovat siinä sitten paalaukseen asti. Teslaan sentään tullut paljon hyviä uusia ominaisuuksia.
Mielestäni parempi kuitenkin että päivittyy kun että ei päivittyisi. Harva asia tulee kerralla täydelliseksi kuitenkaan.
Tuommoiset äänieristykset kun tulisi joka autoon tehtaalta. Nyt kelpaa ajella hiljaisella autolla.
Tuommoiset äänieristykset kun tulisi joka autoon tehtaalta. Nyt kelpaa ajella hiljaisella autolla.
Montako tonnia pitää köyhtyä tuollaisen äänieristyksen tekemisestä autoon?
Ei taida selvitä ihan satasilla tuosta kun puoli sisustaa avataan ja mankeloidaan mattoa neliökaupalla joka luukkuun, oveen, lattiaan ja koteloon.
2.1ke. Saa tuolla hinnalla toki finikorilta heikomman äänieristyksen lisäksi ruostesuojauksen samoihin hintoihin.Tämä kyllä vahvistaa aika hyvin omaa käsitystä siitä, että eipä tuo Highland nyt mitenkään ihmeellisen hiljainen auto ole vieläkään, saati kovin paljon vanhoja malleja hiljaisempi. Toki Y:ssä on sitten vielä enemmän "kaikukoppaa", mutta aikalailla samanlaiset ajomelufiilikset jäi itselle molemmista. Toki jotain väitteitä olen kuullut, että Highlandin hiljaisuutta on saatu myös paremmalla aerolla, mutta toisaalta kun on noita revikoita katsellut niin erot uuden ja vanhan mallin sisämelussa on muutaman desibelin sisällä toisistaan, joten ei siitäkään nyt ihan hirveästi melua ole saatu pois.
Eipä siinä, olen minä paljon Tesloja meluisammillakin autoilla ajanut.
Sama kävi mielessä. Kaksi ukkoa useamman tunnin tekee noin monilla erikoismateriaaleilla niin uskoisin hinnan olevan helposti lähempänä viitä kuin yhtä tonnia...
Tuommoiset äänieristykset kun tulisi joka autoon tehtaalta. Nyt kelpaa ajella hiljaisella autolla.
Jep. Eipä ne tuplalasit poista meluja, mutta mukavasti vaimentaa ja Highlandin pyöränkaarieristeet se suurin seikka wanhaan 3 verrattuna niin ei pistä se melu korvaan pahasti. Esim poika tykkäs -19 Tesla 3 hiljaisena vaikka käytiin tuo Highland ajelee ja sillä referenssinä leaf -18. Paljolti makuasioita, mutta itse koen kaikki autot tehtaalta yllättävän meluisina niin mielellään tuplalasit ja lisää eristettä joka rakoon niin mukavampi puhua autossa.Voin uskoa. Ite teetin samalla pajalla just tasan saman omaan model 3:een (jo kohta 5 vuotta sitten). Kieltämättä hieman yllätys miten vähän tuolla highlandissa mitään valmiina oli, vaikka arvosteluissa erityisesti hehkutettu hiljasuutta.
Tuo desibelimittari ei kerro koko kuvaa. Kokonais äänen määrä hiljeni, mutta erityisesti puheäänen ja jossain keskialueen huminasta leikkas ison palan. Tulee sellanen vakaampi fiilis autoon.
Sinänsä haluaisin mennä, mutta mietityttää vain että jos tuollaisella kohtuu pienellä alueella on joku 2000 autoa niin pääseekö tuolta koskaan pois? Tai siis pääsee toki, mutta meneekö johonkin puoleenyöhön tms?Onkos täällä porukka tulossa ensi lauantaina tuonne Teslan valoshow tapahtumaan tesloillaan?
Noin 1000 autoa on nyt ilmottautunut. Onhan siellä muutakin puuhaa, mm. Yli 25 teltallista tesloihin ja sähköautoihin liittyvää häppeninkiä.Sinänsä haluaisin mennä, mutta mietityttää vain että jos tuollaisella kohtuu pienellä alueella on joku 2000 autoa niin pääseekö tuolta koskaan pois? Tai siis pääsee toki, mutta meneekö johonkin puoleenyöhön tms?
Eli muuten varmaan ihan jees, mutta pitääkö sitten jonottaa tuntikausia poispääsyä?
Toki, mutta tuon itse valoshown jälkeen kun kaikki lähtee samaan aikaan oletettavasti niin pitääkö sitten jonottaa monta tuntia? Miten viime kerralla autot tuolta purkaantui pois?Noin 1000 autoa on nyt ilmottautunut. Onhan siellä muutakin puuhaa, mm. Yli 25 teltallista tesloihin ja sähköautoihin liittyvää häppeninkiä.
Positiivisena muutoksena huomannut et ei ole enää tullut (vielä?) vastaan liikenteessä Tesloja joissa ajovalot närästää. Tais se kuskin puoleinen ajovalo olla aina jotenkin häikäisevästi tms? Olikos se valopäivitys nyt ketä tästä kiittää?
Mitä väliä vaikka joutuisi jonottamaan pari tuntia? Edes kerran vuodessa joutuu jonottamaan vähän aikaa hauskan tapahtuman vuoksiSinänsä haluaisin mennä, mutta mietityttää vain että jos tuollaisella kohtuu pienellä alueella on joku 2000 autoa niin pääseekö tuolta koskaan pois? Tai siis pääsee toki, mutta meneekö johonkin puoleenyöhön tms?
Eli muuten varmaan ihan jees, mutta pitääkö sitten jonottaa tuntikausia poispääsyä?
Viimeksi Vermoon pääseminen kesti viimeisen kilometrin osalta tunnin, kun liikennevalot olivat päällä ja kääntymään pääsi vain pieni määrä autoja kerralla. Kiersin itse sitten toista kautta, niin pääsin osan jonon ohi - ei niin että siitä varsinaisesti mitään hyötyä oli, kun odottaa piti sama aika kuitenkin, että kaikki autot olivat paikoillaan. Saattoi olla että kävi poliisikin paikalla ihmettelemässä ruuhkaa jossain kohtaa.Toki, mutta tuon itse valoshown jälkeen kun kaikki lähtee samaan aikaan oletettavasti niin pitääkö sitten jonottaa monta tuntia? Miten viime kerralla autot tuolta purkaantui pois?