Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Mitä ne sille autolle siis teki? Päivitti uusimman julkisen softan sisään ja sano että nyt toimii?
Kyllä päivittivät softan ja sanoivat, että kovaa ajoa. Kuulemma tulossa vielä lisää päivityksiä jotka parantavat asiaa.
Lokit eivät kertoneet, että olisi raudassa vikaa.

Eivät kuulemma edes päivittäneet softaa, valohoitoa antoivat kuukauden parkkipaikalla. Jos siis Tege puhuu samasta tapauksesta.
En taida puhua, tuota tapausta en ole nähnyt.

Nyt on myös ilmeisesti toinen korjattu. Huollossa vajaa 5vk.
Siinä on todettu kompressorin olleen rikki ja se vaihdettiin.
Puuttui myös tämän vaimennusmatto.
 
Samahan se on polttomoottoreilla ja automaattilootilla jne. Suurin osa kestää auton eliniän, mutta osa ei kestä.

Sen jälkeen sitten jengi kaivelee lunariautoista käytettyjä moottoreita vaihdokeiksi jne.
Tosin polttomoottorin vaihto autoon on suht yksinkertaista ja halpaa ja moni osaa tehdä itse. Joku auton rungon vaihtaminen joka on samalla akkupaketti voi olla aikalailla tekemätön paikka ja onko edes laillista?(vaikuttaa turvallisuuteen tms?)

No tämän näkee kun autoja on olemassa ja ne ovat tarpeeksi vanhoja. Mikähän mahtaa olla tommosen auton hinta käytettynä takuun jälkeen? Toimiessaan hyvä peli, mutta vian sattuessa saa laittaa suoraan paaliin niin mitä tollaisesta sitten keskimäärin ollaan valmiita maksamaan? Monta kymmentä tonnia autosta joka voi minä päivänä tahansa muuttua täysin käyttö ja korjauskelvottomaksi on aika paljon?

Ei sillä Y kyllä kiinnostaa ja taidan käydä koeajolla joku päivä, tosin ei viitsi vielä pariin vuoteen ainakaan ostaa kun täytyisi saada kotilataus ensin joka tulee ehkä noin 3 v päästä kun pitää tehdä taloyhtiössä pihan ja autopaikkojen asfaltin uusiminen niin samalla laki velvoittaa latausvalmiuden laittamisen. Toisaalta voisi ehkä muuttaa omakotitaloon kunhan tämä korona hinnankorotus menee ohi niin saa ihan itse tehdä sellaiset lataushommelit kun haluaa eikä tarvitse tapella naapureiden kanssa.
 
Miksi muuten ne autot odottaa sen 5vk vetokujan pihassa? Viekö porukka ilman huoltoaikaa autonsa sinne jonoon vai mikä homma?
 
Miksi muuten ne autot odottaa sen 5vk vetokujan pihassa? Viekö porukka ilman huoltoaikaa autonsa sinne jonoon vai mikä homma?
Jos lämmitys on rikki talvella, niin eipä autolla juuri ajeta. Noita on hinattu kesken ajon Vetokujalle, josta sitten saa lähtökohtaisesti laina-auton korjauksen ajaksi.
 
Myös FW on ilmeisesti tulossa tai julkaistu, ei vaan kerrota sen enempää, että mikä ja milloin.
Nythän Muskin mukaan ongelma on, että pumppu pitää uudelleen kalibroida.

Musk siis viittaa uusimpan softaan joka juuri menossa jakeluun. Kyseinen versio sisältää noita kalibrointeja pumpulle.
 
Tarina ei kerro, luit varmaankin saman twiitin?

Edit: 1+1 tänä aamuna pitäis tulla jakeluun, twiit julkaistu klo 03 viimeyönä.
Luin kyllä. Ei tämä silti kerro mitään. 30.8 pitäisi olla FSD Beta versio fikseillä.

Seurataan mitä tulee mutta ei oikeastaan olisi iso asia kirjoittaa sinne Teslan sivulle tietoa blogiin.
 
Myös FW on ilmeisesti tulossa tai julkaistu, ei vaan kerrota sen enempää, että mikä ja milloin.
Nythän Muskin mukaan ongelma on, että pumppu pitää uudelleen kalibroida.


Ja yhä 80tkm.

Joo, mutta jos kyseessä on selkeä valmistusvirhe niin kyllä kuluttaja on seuraavanakin talvena korjaukseen oikeutettu. Virhevastuu on olemassa, ja virhevastuun raja ei ole mikään maaginen 2v ja sitten kaikki pois, virhevastuuseen liittyy myös oletettu kestoikä. ILP on kaikissa tesloissa nyt käytössä, siksi tuntuu naurettavilta nuo osan kirjoittelijoiden väitteet ettei teslaa "kiinostaisi" korjata jos heidän kaikissa uusissa autoissaan on lämmityksen kanssa joku virhe, tottakai kiinostaa ja tietenkin on prioriteetti.
 
Joo, mutta jos kyseessä on selkeä valmistusvirhe niin kyllä kuluttaja on seuraavanakin talvena korjaukseen oikeutettu. Virhevastuu on olemassa, ja virhevastuun raja ei ole mikään maaginen 2v ja sitten kaikki pois, virhevastuuseen liittyy myös oletettu kestoikä. ILP on kaikissa tesloissa nyt käytössä, siksi tuntuu naurettavilta nuo osan kirjoittelijoiden väitteet ettei teslaa "kiinostaisi" korjata jos heidän kaikissa uusissa autoissaan on lämmityksen kanssa joku virhe, tottakai kiinostaa ja tietenkin on prioriteetti.
Et vissiin ole seurannut Teslan toimintaa?
 
Tosin polttomoottorin vaihto autoon on suht yksinkertaista ja halpaa ja moni osaa tehdä itse. Joku auton rungon vaihtaminen joka on samalla akkupaketti voi olla aikalailla tekemätön paikka ja onko edes laillista?(vaikuttaa turvallisuuteen tms?)

Se että menee ropaamaan hybridi tai sähköauton systeemejä, vaatii jo koulutuksen, luvat, pätevyydet yms. Ainakin jos korjaamotoiminnasta on kyse. Maahantuojat järjestää mekaanikoille noita kursseja.
Eikä korjaamon puolella saa olla ketään muita "luvatonta" henkilöitä edes, käytännössä toisin menee - jos siis sähköistetty kulkine on siellä. Näin ainakin pari vuotta sitten ja tuskin on muuttunut.

Ei kyllä liity Teslaan vaan ihan yleisesti.

Se mitä DIY henkilöt tekee tulevaisuudessa, jää nähtäväksi.
 
Et muista mitä mieltä Tesla oli mm. pari kuukautta vanhan auton maalin tippumisesta autosta?
Maalin levyinä tippumiset massan päältä meni takuuseen mukisematta, hiekkapuhalluksesta kuluneet ei.
Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä että sais kestää vähän pidempään kun 4t km - niinkuin pääosalla kestääkin.
 
Tai lätäkköön ajettaessa takapuskuri irtoaa. "Act of God"
Sama kuin muillakin valmistajilla - näin taisi olla lopputoteamus. Ja tiettävästi näitä on sattunut ykköstapaus. Kaikki on kuitenkin lehdessä.

Vuodesta toiseen muistellaan näitä samoja yksittäistapauksia ja unohdetaan että tänäkin vuonna myytiin ~936 000 autoa joista yhdestäkään ei tippunut puskuri. :rolleyes:
 
Maalin levyinä tippumiset massan päältä meni takuuseen mukisematta, hiekkapuhalluksesta kuluneet ei.
Siitä varmaan kaikki on samaa mieltä että sais kestää vähän pidempään kun 4t km - niinkuin pääosalla kestääkin.

Vai hiekkapuhallus. Kuluttajariitalautakunta oli eri mieltä tästä hiekkapuhalluksesta (eli auton ajamisesta suomalaisella tiellä mitä ilmeisemmin), johon asti se piti kuitenkin viedä että Tesla sen suostui korjaamaan. Se on se asenne kuluttajia kohtaan yhä edelleen. Noista Tesloista lähtee kyllä maali alaosasta vieläkin, toivottavasti edes nykyään menevät takuuseen.
 
Mitä tarkoitat tuolla, oletatko oikeasti että tämäntasoista ongelmaa ei teslaa kiinosta ratkaista? Ei minulla tule yhtäkään vastaavaa tapausta mieleen, kerro toki lisää.
Vuosi sitten oli jo vastaavaa ongelmaa missä sensoreissa on ollut ongelmaa. Ei ilmoitettu minnekään liikennevirastoon, vain sisäinen tiedotus.
Tesla ei tehnyt takaisinkutsua vaan vaihtoi jos asiakas ilmoitti ongelmista.



Toinen tapaus on Model S muistipiirit, jotka hajottuaan rampauttivat koko auton. Syy miksi hajosivat oli Teslan tekemä logitus mikä tappoi muistin kirjoituksen.
Näitä ei Tesla suostunut korjaamaan itse kuin vasta siitä mentiin oikeuteen asti. Sitä ennen jos olit itse korjauttanut, jäit nuolemaan näppejä.
 
Vuosi sitten oli jo vastaavaa ongelmaa missä sensoreissa on ollut ongelmaa. Ei ilmoitettu minnekään liikennevirastoon, vain sisäinen tiedotus.
Tesla ei tehnyt takaisinkutsua vaan vaihtoi jos asiakas ilmoitti ongelmista.



Toinen tapaus on Model S muistipiirit, jotka hajottuaan rampauttivat koko auton. Syy miksi hajosivat oli Teslan tekemä logitus mikä tappoi muistin kirjoituksen.
Näitä ei Tesla suostunut korjaamaan itse kuin vasta siitä mentiin oikeuteen asti. Sitä ennen jos olit itse korjauttanut, jäit nuolemaan näppejä.


Muistipiiritapaus olis kyllä pitänyt olla heti takuukeissi, mut loppujenlopuksi sentään meni hyvin ja korjaukset korvattiin takautuvasti jopa kolmansien osapuolien tekemänä.


"Korjautin tai vaihdatin ajoneuvoni MCU-yksikön takaisinkutsussa mainitun vian vuoksi aiemmin omalla kustannuksellani. Voinko saada hyvityksen?
Jos olet aiemmin maksanut tässä takaisinkutsussa kuvatun vian ja siihen liittyvän osan korjaustöistä, saatat olla oikeutettu korvauksiin, joita koskevat tietyt ehdot. Olemme ottaneet yhteyttä takaisinkutsun piirissä olevien ajoneuvojen omistajiin. "

"Muiden kuin Teslan palveluntarjoajien suorittamiin aiempiin korjauksiin voi olla saatavilla hyvitys, jonka arvo on enintään € 2826 . Jos haluat saada hyvityksen kolmannen osapuolen suorittamista korjauksista, sinun on toimitettava asiakirjat, joista käy selvästi ilmi seuraavat seikat: korjaus on suoritettu 8 Gt:n eMMC-korttia koskevaan takaisinkutsuun liittyvän ongelman ratkaisemiseksi, korjaus on suoritettu takaisinkutsua koskevan ajanjakson aikana ja korjaus valmistui 9.4.2021 tai sitä ennen. "
 
Muistipiiritapaus olis kyllä pitänyt olla heti takuukeissi, mut loppujenlopuksi sentään meni hyvin ja korjaukset korvattiin takautuvasti jopa kolmansien osapuolien tekemänä.


"Korjautin tai vaihdatin ajoneuvoni MCU-yksikön takaisinkutsussa mainitun vian vuoksi aiemmin omalla kustannuksellani. Voinko saada hyvityksen?
Jos olet aiemmin maksanut tässä takaisinkutsussa kuvatun vian ja siihen liittyvän osan korjaustöistä, saatat olla oikeutettu korvauksiin, joita koskevat tietyt ehdot. Olemme ottaneet yhteyttä takaisinkutsun piirissä olevien ajoneuvojen omistajiin. "

"Muiden kuin Teslan palveluntarjoajien suorittamiin aiempiin korjauksiin voi olla saatavilla hyvitys, jonka arvo on enintään € 2826 . Jos haluat saada hyvityksen kolmannen osapuolen suorittamista korjauksista, sinun on toimitettava asiakirjat, joista käy selvästi ilmi seuraavat seikat: korjaus on suoritettu 8 Gt:n eMMC-korttia koskevaan takaisinkutsuun liittyvän ongelman ratkaisemiseksi, korjaus on suoritettu takaisinkutsua koskevan ajanjakson aikana ja korjaus valmistui 9.4.2021 tai sitä ennen. "
Mutta vasta kun asia käytiin oikeudessa ja sekin Jenkeissä. Se että tuli Suomeen on ihme.

En siis odottaisi ILP asiassa helppoa päätöstä.
 
Ei sitä tulosta tahkota takuukorjauksilla. Firman TJ ei ainakaan kainostele pientä harhaanjohtamista/mahdottoman lupailua, eikä vaikuta sälliltä jota niin kiinnostaa jos jonkun plebeijin auto porsii niin kauan kuin kauppa käy.
 
Vaihdetaas vähän aihetta, tietääkö kukaan montako prosenttia valoa läpipäästävää tummennuskalvoa kannattaa laittaa tuohon takaikkunaan jotta se on yhtä tummennettu kun katto muutenkin? Haluaisin siis häivyttää sen kirkkaamman osuuden takalasista.
 
Vaihdetaas vähän aihetta, tietääkö kukaan montako prosenttia valoa läpipäästävää tummennuskalvoa kannattaa laittaa tuohon takaikkunaan jotta se on yhtä tummennettu kun katto muutenkin? Haluaisin siis häivyttää sen kirkkaamman osuuden takalasista.
Yleensä ne tummentaa koko takalasin. Muuten jää sellainen tyhmä viiva/raja.
 
Paljonkohan tuo tumnennus maksaa+takasivulasit? Etulaseja ei taida saada tummentaa?
Onko sivulasien kalvotuksessa riskiä että karmittoman lasin kalvo repeää pakkasessa?
 
Paljonkohan tuo tumnennus maksaa+takasivulasit? Etulaseja ei taida saada tummentaa?
Onko sivulasien kalvotuksessa riskiä että karmittoman lasin kalvo repeää pakkasessa?

Mulla makso model S kalvotus liikkeessä 250e ,takalasit kaikki. Takuu työ kuitteineen. Ei kalvo repeä mihinkää.

300e tienoilla noi yleensä on.
 
Yleensä ne tummentaa koko takalasin. Muuten jää sellainen tyhmä viiva/raja.
Mutta jos tummentaa kokonaan ni jääkö siihen sitten kirkkaampi kohta silti erottumaan muusta lasista vähemmän tummana? Valkoiseen autoon sopii kyllä mustat lasit ni voisi jotain tehdä :hmm:
 
Mutta jos tummentaa kokonaan ni jääkö siihen sitten kirkkaampi kohta silti erottumaan muusta lasista vähemmän tummana? Valkoiseen autoon sopii kyllä mustat lasit ni voisi jotain tehdä :hmm:
Jaa a. Itsekin ajattelin sen tummentaa mutta luovuin ideasta. Maksaa todella paljon kun iso pala ja vaikea laittaa. Jätin pois ja menin takalaseilla. Ei valittamista.
 
Samanlainen tilanne oli jo syksyllä. Joko ovat saaneet autoja huollettua ja pois pihasta tai sitten autoja ei yksinkertaisesti ole niin paljon kuin on kirjoiteltu.
Joitakin huoltoja on kyllä tehty. Softa sisään ja kovaa ajoa. Sen jälkeen bumerangina takaisin.
 
Onio konkreettista lähdettä sille, ettei nuo uusimmat softakorjaukset ratkaisisi ongelmaa pysyvästi?

Asiaan etäisesti liittyen varmatoimiseksi tunnettu ilmalämpöpumppuvalmistaja Mitsubishi Electric on uusissa malleissaan kärsinyt erilaisista softa ja anturiongelmista, joiden takia pumpun hyötysuhde laskee merkittävästi ja lopulta lämmitysteho romahtaa. Tämä osoittaa sen, että toimiva lämpöpumppu on softan ja antureiden yhteispeliä, eikä se ole välttämättä hallussa edes konkarilla.
Facebook ryhmät.
Edit. 30.8 tullut jakoon ilp korjauksineen.
 
Viimeksi muokattu:
Asiaan etäisesti liittyen varmatoimiseksi tunnettu ilmalämpöpumppuvalmistaja Mitsubishi Electric on uusissa malleissaan kärsinyt erilaisista softa ja anturiongelmista, joiden takia pumpun hyötysuhde laskee merkittävästi ja lopulta lämmitysteho romahtaa

LN-mallien sulatusalgoritmi ei ole tässä se kaikkein relevantein. Eihän ne LN-mallien tehot minnekään hiipuneet, vaan sulattelivat liian usein jolloin pumppu vain yksinkertaisesti oli turhan usein pois päältä optimaalisesta käyrästä. Toisaalta se suojeli myös pumpun kestävyyttä, kun voitelu oli varmasti hoidettu.

En tiedä miten Tesla on sulatusalgoritminsa hoitanut, mutta tässä tapauksessa aikalailla täysin eri asia. Eivät nuo LN:t itseään rikkoneet, eikä niiden kylmäaine ollut kelpaamaton lämmitykseen Suomessa.
 
Missään ei ole vahvistettu että nuo Teslan pumput olisivat systemaattisesti itseään hajottaneet tai niissä olisi nimenomaan väärä kylmäaine, korjaa jos olen väärässä.

Teslan kylmäaine on kyllä vahvistettu olevan 1234yf, se ei pysty kylmällä kelillä mitenkään toimimaan lämpökoneena ulkoilmasta, koska se ei kykene höyrystymään eli muuttamaan olomuotoaan. Tämä asia on muistaakseni käyty joskus 7-8. luokalla jo minunkin lapsuudessani fysiikan tunneilla läpi, mikään termodynamiikan laki ei tuon osalta ole murtunut. Esim. mainitsemasi LN-malliston kylmäaine kykenee -50C asti kuitenkin höyrystymään ja kuten arvaat, ei se enää kovin tehokasta ole edes -30C lämpötiloissa. Siihen kun vaihdat -30C lämpötilassa höyrystyvän, niin voit päätellä ettei se ole enää kovin tehokasta edes -20C lämpötiloissa (ja tarkastaa asian suoraan PH-kaaviosta laskemalla).

Eli vaikka kuinka softalla vääntäisi asiaa, niin jos ei mistään lämpöä saa niin sitä on tyhjästä vaikea nyhjäistä. Sen lisäksi se kompura ei oikein tykkää nestemäisestä kylmäaineesta. Eli vain hukkalämpö moottorista + akustosta on käytössä kun pakkasta on tarpeeksi, eikä sieltä kai kukaan ole esittänyt yhtäkkiä löydettyä ylimääräistä lämmönlähdettä jota octovalve ei jo käyttäisi.
 
Facebookissa olevien kommenttien perusteella näissä on ollut kahta eri kylmäainetta.

Moottoreilla saa tehtyä lämpöä, sitä ei kaiketi ole juurikaan käytetty energian säästämiseksi. En tiedä muuttiko nuo päivitykset asiaa.
Euroopassa vain tuo 1234 sallittu. Muut ei.
 
Facebookissa olevien kommenttien perusteella näissä on ollut kahta eri kylmäainetta.

R134a:ta ei käytetä enää Euroopassa (GWP liian iso). Mutta sen kiehumispiste on -26C, eikä se ole koskaan tarkoitettu kylmään ympäristöön (R134a on yleinen kuumissa ympäristöissä, kuten vedenlämmittimissä).

Moottoreilla saa tehtyä lämpöä, sitä ei kaiketi ole juurikaan käytetty energian säästämiseksi. En tiedä muuttiko nuo päivitykset asiaa.

Kyllä sitä on käytetty jatkuvasti, näkee jopa Teslabjörnin videoissa sen kylmätesteissä. Sillähän se Tesla esilämmittää akkunsakin ennen Superchargeria.
 
On Suomessa toki sallittu vaikka kuinka monta erilaista kylmäainetta, ei se ollut se pointti. Mutta Teslan valikoimassa R744:sta ei ole (R744 = CO2), ja sen käyttäminen vaatisi koko Octovalven uudelleen suunnittelun.
 
On Suomessa toki sallittu vaikka kuinka monta erilaista kylmäainetta, ei se ollut se pointti. Mutta Teslan valikoimassa R744:sta ei ole (R744 = CO2), ja sen käyttäminen vaatisi koko Octovalven uudelleen suunnittelun.
Aivan totta. Onko tuosta sitten hyötyä? Eli mitkä on tuon arvot vrt 1234?

Ainakin Volkswagen ID.3 ja ID.4
Kiitos.

Sitten omaa juttua ja TM:lta myös pientä tekstiä.
Tässä mielenkiintoinen asia mikä on tullut myös itsellekin esiin.
Vaikka keli on toisinaan hyvä ja kirkas, niin talvella kun vetää ACC pois päältä, niin perä lähtee aika nopeasti alta pois. Regeniin oli ennen valinta mutta se otettiin pois ja korvattiin AI toiminnolla.
Toki tämä myös tapahtuu AP:lla mutta se taas johtuu kun Euroopan säädöstä, että viivat voi kadota liiaksi.

 
Aivan totta. Onko tuosta sitten hyötyä? Eli mitkä on tuon arvot vrt 1234?

CO2? -78C. Sillä saa todella kylmässäkin, mutta jos halutaan todella kuumassa ilmasas tehdä, niin CO2 järjestelmillä pitää järjestelmä olla hieman erilainen kuin kylmässä (superkriittinen jatkuvasti - tulee liian kalliiksi autoissa korkeiden paineiden takia).
 
Herrojen käsitys "täysjarrutuksesta/hätäjärrutuksesta" mittariston mukaan tapahtuu 79km/h-> 69km/h TAI 79km/h-> 75km/h. Hiukan jäi epäselväksi kumpi se noista videon tilanteista oli.
Ei taida olla ns. kumpikaan mutta jos olet ajanut niin se regen iskee aika voimakkaasi ja perä lähtee nopeastikin pois alta.
 
Yllätyksekseni myös neliveto regeneroi niin, että takapää pyrkii yliohjaamaan. Tuo olisi helposti korjattavissa lisäämällä regenerointia eteen.

Eiku vähentämään takaa. Tuohan merkitsee että pito on jo ylitetty ja jos sitä lisättäisiin edessäkin, niin myös eturenkaiden pito katoaisi. Kyllä sitä mielestäni vähemmän on nykyisin kuin ennen, huomaa että regen aiheuttaa välillä sitä ABS:stä tuttua "pumppaamista" jäällä.
 
”Teslan edustajan puhelimitse esittämän näkemyksen mukaan haamujarrutusongelmia ei Model Y:ssä ole koskaan esiintynyt.”

Voi lol. Tuon Teslan neuroverkkosysteemin käyttäytyminen on niin satunnaista eri valaistus, keli, user input, yms olosuhteissa että turhaan yrittävät toimittajat tehdä päätelmiä ajoreissusta toiseen. Muuttujia on miljoona eikä Tesla itsekään tiedä mistä homma kusee milloinkin. Muutenhan ongelmat olisi jo korjattu.
 
Tottahan tuo on että tarpeeksi pahassa lumisateessa adaptiivinen vakkari putoaa pois pelistä, mutta eikö kaikki adaptiiviset vakkarit tee niin? Edellinen autoni oli volkkari ja siinä adaptiivinen vakkari kytkeytyi todella pienestä lumisateesta pois, teslalla yleensä adaptiivinen vakkari pysyy huonommilla keleillä päällä kun sillä pysyi. Toki varmasti joillain valmistajilla on ehkä vieläkin huonommassa kelissä pärjääviä adaptiivisia vakkareita, mutta näistä kahdesta tesla selkeästi parempi. Tämä volkkari ei tietysti kyllä regenoinut tai hidastanut vauhtiaan niin voimakkaasti kun vakkari tippui pois, mutta se nyt ei ollutkaan sähköauto. Itellä ei ole perä lähtenyt telassa irtoamaan, mutta kai se kevyt kaasu tulee ihan refleksinomaisesti jos vakkari poistuu käytöstä, olettaen etten halua vauhtia tiputtaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 257
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom