Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Model 3 (2020) kävi läpi Tekniikan Maailman käyttötestin. Tässä yhteenveto.
1641973327238.png
Kohtuu heikkoa arvostelua ajettavuus-osioon. Mistä eivät toimittajat tykänneet?
 
Itse olisin antanut hallintalaitteista kyllä paremmat pisteet, mikä ongelma niissä on? Ajettavuus talvella varmaan tuossa 2020 testissä ihan ansaittu, mutta nyt 2021 korjattu softalla merkittävästi. Selvästi paremmin kiinni tiessä nykyisellään. Kesäajettavuudesta tyydyttävä on kans vähän outo. :o
Mukavuus on kuten arvostelussa kirjattu - tyydyttävä, mutta mitäpä muuta sporttialustasta voi odottaa. :cool:
 
Eipä tuostakaan iloa ole jos matkalla pitää ladata kun silloin sitä akkua ei oikein passaa jäähdyttää vain päinvastoin lämmittää. Oikein toimiva systeemi lyhyillä matkoilla pakkasilla jos on aina roikan nokassa, tai pitkilläkin matkoilla nollan tuntumassa (+/- 10C) kun selkeästi ohjaamoa tarvitsee lämmittää ja ilmassa on vielä hyödynnettävää lämpöenergiaa. Mutta tyhjästä on paha nyhjästä ja kovilla pakkasilla tuo systeemi kyllä tarvis ehottomasti vastukset rinnalle turvaamaan lämmitys, nopeuttamaan esilämmitystä jne. Ja takavetomalleihin myös lisäämään lämpötehoa, ei tuo 3,5kW millään riitä kylmissä olosuhteissa mukavaan matkantekoon.

Mutta kuten varakreivi sanoi, niin toimintamatkakriittisissä tapauksissa usein hyödytön systeemi ja vikaherkkyyden takia vähintään ärsyttävä jos ei jopa vaarallinen.

Kyllä siitä latauksen jälkeisen jälkilämmön hyödyntämisestä on paljonkin iloa pitkällä matkalla jossa joutuu pikalataamaan kerran. Tämän latauksen jälkeen loppumatka menee mukavan pienellä kulutuksella, perillä sitten latailee tyhjän akun vähän hitaammin vaikka yön aikana. Toki vähän ideaalitapaus, mutta itselläni on tuollainen matka mitä teen pari kertaa kuukaudessa ja latauksen jälkeen kiva ajella pienellä kulutuksella vaikka kuinka kylmä. Toki ne vastukset olisi kiva olla sielä rinnalla kaikista kylmpiä kelejä varten, mutta minkäs teet.
 
Jahans kaippa sieltä on sitten jotain ultimaattista softapäivitystä tulossa:

Eli ongelma tai ainakin yksi osa sitä olisi tuo etusäleikön tukkiutuminen, jolloin joku sisäänoton läppä ei pääse sulkeutumaan (tai se läppä on jäässä) -> kompura off. Mutta mutta, miten tuo nyt sitten softalla korjataan? Vikatilassa ilmotus käyttäjälle että putsaappa se etugrilli? Vai koitetaanko väkisin pyörittää lämpöpumppua vaikka ei ole toiminnan kannalta optimaalista? Oisko että ne eristykset tarvitaan vielä lisäksi tähän yhtälöön...

BTW, tuota läppää varmaan oma auto koittanut säätää kun talven aikana pariin otteeseen ilmastoinnin pöhinä on puuttunut ja edesta kuulunut säännöllisin väliajoin kolinaa. Sitten kun auto on sulanut tarpeeksi niin läppä toimii -> ilmastointi hörähtänyt käyntiin. Viimeksi sen huomasi kun idlailin parkissa ~10 min ja yhtäkkiä auto tärisee kun tuo käynnistyy. Jännä kyllä että noissa tilanteissa vanhemmilla softilla lämmintä riitti...

Tuo vian paikallistuminen kyllä ainakin korreloi oikein ihmisten valitusten kanssa, eli nimenomaan motarilla kaikista pahimmat ongelmat. Katotaan miten korjaavat, mutta hyvä että tutkivat ja yrittävät. Tuo oma tapaukseni missä lämmitys kerran hajosi tapahtui kanssa motarilla, ja korjautui kun auto oli hetken parkissa lämpenemässä pikalaturissa. En tiedä onko helmikuun alun huoltoaikani turha, kerkeävätkö vielä oikeita ratkaisuja tuomaan, vähän tuntuisi ettei pelkällä softapäivityksellä joku läpän jäätyminen korjaannu.
 
Kohtuu heikkoa arvostelua ajettavuus-osioon. Mistä eivät toimittajat tykänneet?
Havaintoja:
-Takana jarruputki roikkui irti, ei oltu tehtaalla jaksettu laittaa kiinnikkeeseen
-Jäätymisongelmia koettiin esimerkiksi pyyhkimissä, takaluukussa ja latausluukussa
-Lämmityslaitteen teho kovalla pakkasella on riittämätön (testiautossa oli lämpöpumppu) josta seuraa autossa jäätyminen ja lasien huurtuminen
-Liian matala maavara
-Haamujarrutukset
-Huono lasinpesujärjestelmä (suuttimet jäätyvät, kurakelissä taas pesimien suuntaus on huono, ja kuljettajan näkökenttään jää ikävä lika-alue, joka ei puhdistu, vaikka kuinka yrittää pestä)
-Huono pyyhinautomatiikka
-Kaukovaloautomatiikka vaihtaa liian hitaasti takaisin pitkille
-Latausportin jumiuitumiset
-Avainkortin käyttö hankalaa (Kerran kuljettaja soitti pääkäyttäjälle ja totesi: ”Auto on nyt lukossa ja kortti tuolla keskikonsolissa”)
-Model 3 pyrkii seurailemaan maalattuja ajoratamerkintöjä ja joskus myös muita niiden tapaisia viivoja. Auto saattoi äkkiä pyrkiä pois suunnasta niin, että vastaan sai panna ihan tosissaan.
-Ovien lukitus ei toiminut (ongelma kävi ilmi ajoon lähtiessä, kun keskinäyttö ilmoitti oikean etuoven olevan yhä auki, vaikka se ei ollut)
-Outo haju ohjaamossa (palasi otsonoinnin jälkeenkin)
-Jousitus liian kova (mikä ärsyttää ihan kaikilla teillä nyökkimällä ja pompottamalla)
-Ohjaus jakaa mielipiteitä: osa pitää tunnottomasta mutta nopeavälitteisenä urheilullisen tuntuisesta ohjauksesta, osa ei
-Todella korkea melutaso
-Takalasilta valuu sekä vettä että lunta sisään tavaratilaan
-(Epätasainen) maalipinta kesti käyttötestin ajan, ei ruostetta havaittavissa
-Auton sisätiloissa ei kulumaa (muovipenkit kestävät kulutusta?)
-Halvat käyttökulut
-Toimiva älypuhelinsovellus
 
Tuo vian paikallistuminen kyllä ainakin korreloi oikein ihmisten valitusten kanssa, eli nimenomaan motarilla kaikista pahimmat ongelmat. Katotaan miten korjaavat, mutta hyvä että tutkivat ja yrittävät. Tuo oma tapaukseni missä lämmitys kerran hajosi tapahtui kanssa motarilla, ja korjautui kun auto oli hetken parkissa lämpenemässä pikalaturissa. En tiedä onko helmikuun alun huoltoaikani turha, kerkeävätkö vielä oikeita ratkaisuja tuomaan, vähän tuntuisi ettei pelkällä softapäivityksellä joku läpän jäätyminen korjaannu.
Jep mullakin on nyt ~kk aikaa huoltoon, tuskin ehtii softan lisäksi muuta tulla. Vaikuttas että mitään ei sinänsä ole rikki (pl. suunnittelu :D) eli antureiden yms vaihdolle ei ole tarvetta, eristykset sitten vielä kysymysmerkki... No eiköhän ne ole yhteydessä kun huollon aika lähenee, nyt tuossa tiketissä ei ole vielä mitään tietoja. Varmaan etqnä kattovat mitä pystyvät ensiksi...
 
Juu ei ollut pelkkiä ruusuja TM Testi. Jarruja ei oltu tehtaalla jaksettu asentaa kunnolla. Pakkasella loppui lämpö. Autopilot jarruttelee siltojen alla vaarallisesti ja vetelee kaistalta toiselle talvella. Kaikkea pientä. Plussaa hienosta voimalinjasta ja hyvästä softasta. Auto oli kestänyt hyvin sisältä ja ulkoa 60000 km.
 
Luin. En väitä että joutuu jokaisen auton korjaamaan mitä liikkeellä ilpillä. Mutta sievoinen summa näyttää olevan ylipäätään tuo ilpin rikkoutuminen vähän niin kuin nykyautoissa ilmastointi korjaukset pahimmillaan tonneja. Tuossa tosiaan just on case vaihdelleet osia ja pois sulkeneet ongelman ydintä. Se että tuo viimasuoja edessä kusee jäätyessään ja softa ei ilmoita poistamaan jäätä ritilästä taitaa aiheuttaa suurimman ongelman plus asentavat eristystä ilpin putkiin lienee poistaa ongelman.
Tämä eristys ei välttämättä liity millään tapaan tähän ongelmaan vaan se on joku muu korjaus. Näitä tehtiin kun se ILP piti kovaa ääntä ja värisytti koko autoa.

Voihan se olla että tehtaalta lähtenyt jo ilman tätä tai osat loppui rautakaupasta.
 
Juu ei ollut pelkkiä ruusuja TM Testi. Jarruja ei oltu tehtaalla jaksettu asentaa kunnolla. Pakkasella loppui lämpö. Autopilot jarruttelee siltojen alla vaarallisesti ja vetelee kaistalta toiselle talvella. Kaikkea pientä. Plussaa hienosta voimalinjasta ja hyvästä softasta. Auto oli kestänyt hyvin sisältä ja ulkoa 60000 km.
Mitä sanoivat jarruista?
 
Fremontin kokoonpanossa omat ongelmansa edelleen ilmeisesti.. Nuo autopilotin ominaisuudet on enemmän tai vähemmän kaikissa nykyautoissa joissa on kyseisiä avustimia. Se että auto on kestänyt hyvin 60000km on positiivinen uutinen yleisen laadun kannalta.
Ei ne Kiinassakaan sen parempia ole.
 
Kyseessä oli Kiinassa kasattu auto. Takajarrun hydraulinen? letku oli irti kiinnikkeistään heiluskelemassa auton pohjassa.
 
Hieno homma että systeemi toimii -30 pakkasessa ja ylikin. Huono juttu että pitää laittaa etusäleikköön talveksi vanha kunnon viimasuoja. No jospa tuo keulan säleikkö upgradetaan ensi talveksi lämmitetyillä visiireillä tai muu mekanismi.

No -30C:ssä se ei pysty ulkoilmasta ottamaan lämpöä mitenkään (kylmäaine ei pysty höyrystymään), mutta kyllähän se akusta silloinkin kykenee. Miten tuo sitten riittää lämmitykseen on toinen tarina, luultavasti ei riitä.
 
-Huono lasinpesujärjestelmä (suuttimet jäätyvät, kurakelissä taas pesimien suuntaus on huono, ja kuljettajan näkökenttään jää ikävä lika-alue, joka ei puhdistu, vaikka kuinka yrittää pestä)

Tämä muuten pitää paikkansa, nyt unohtunut taas kun ei ole ollut kurakelejä. Muistaako joku tähän sen DIY-korjauksen? Ei nimittäin itsellänikään tuohon alavasempaan ruiskuta ollenkaan, joten siihen jää ikävät jäljet (ja naarmuntunut lasikin, mutta sitä nyt on vaikea välttää millään autolla). Muistan että aikoinaan joku oli vääntänyt sitä ruiskutuspäätä toiseen suuntaan ja saanut sillä paremman kattavuuden.
 
No -30C:ssä se ei pysty ulkoilmasta ottamaan lämpöä mitenkään (kylmäaine ei pysty höyrystymään), mutta kyllähän se akusta silloinkin kykenee. Miten tuo sitten riittää lämmitykseen on toinen tarina, luultavasti ei riitä.
Jos osaavat koodata moottoreiden afterburnerit lämmittämään tarpeeksi kovalla teholla sitä akun kiertoa, niin ainakin LR:llä ja Perf-mallilla luulisi 7kW tehon riittävän vähintään kohtuullisesti.

SR+:ssa on normaalisti vain 3.5kW lämpötehoa tarjolla, joten sen kanssa voi olla vähän hintsua kovemmilla pakkasilla.
 
Havaintoja:
-Takana jarruputki roikkui irti, ei oltu tehtaalla jaksettu laittaa kiinnikkeeseen
-Jäätymisongelmia koettiin esimerkiksi pyyhkimissä, takaluukussa ja latausluukussa
-Lämmityslaitteen teho kovalla pakkasella on riittämätön (testiautossa oli lämpöpumppu) josta seuraa autossa jäätyminen ja lasien huurtuminen
-Liian matala maavara
-Haamujarrutukset
-Huono lasinpesujärjestelmä (suuttimet jäätyvät, kurakelissä taas pesimien suuntaus on huono, ja kuljettajan näkökenttään jää ikävä lika-alue, joka ei puhdistu, vaikka kuinka yrittää pestä)
-Huono pyyhinautomatiikka
-Kaukovaloautomatiikka vaihtaa liian hitaasti takaisin pitkille
-Latausportin jumiuitumiset
-Avainkortin käyttö hankalaa (Kerran kuljettaja soitti pääkäyttäjälle ja totesi: ”Auto on nyt lukossa ja kortti tuolla keskikonsolissa”)
-Model 3 pyrkii seurailemaan maalattuja ajoratamerkintöjä ja joskus myös muita niiden tapaisia viivoja. Auto saattoi äkkiä pyrkiä pois suunnasta niin, että vastaan sai panna ihan tosissaan.
-Ovien lukitus ei toiminut (ongelma kävi ilmi ajoon lähtiessä, kun keskinäyttö ilmoitti oikean etuoven olevan yhä auki, vaikka se ei ollut)
-Outo haju ohjaamossa (palasi otsonoinnin jälkeenkin)
-Jousitus liian kova (mikä ärsyttää ihan kaikilla teillä nyökkimällä ja pompottamalla)
-Ohjaus jakaa mielipiteitä: osa pitää tunnottomasta mutta nopeavälitteisenä urheilullisen tuntuisesta ohjauksesta, osa ei
-Todella korkea melutaso
-Takalasilta valuu sekä vettä että lunta sisään tavaratilaan
-(Epätasainen) maalipinta kesti käyttötestin ajan, ei ruostetta havaittavissa
-Auton sisätiloissa ei kulumaa (muovipenkit kestävät kulutusta?)
-Halvat käyttökulut
-Toimiva älypuhelinsovellus
Noista jo monet korjattu esim tupla lasit edestä ja takaa uupuu Q3 2020 valmistetusta M3 sekä ilppi tuli vasta lokakuun lopulla 2020 valmistettuihin autoihin, että kyllä TM omiaan höpöttää jos lämpöpumppua väittää. Ja noista poistuu uusissa autoissa tuo pissapojan ruiskutus erilainen nykyään sekä tuleva alalasin lämmitysjärjestelmä ettei pyyhkijät jäädy. Ja varmasti on ollut enemmän ja vähemmän latausluukun jäätymistä -20 vuoden talvella kuin nykyään lämpöä luukkuun tulee tosin jäätyy siinä missä bensaauton luukutkin. Tuo takakontin tiivistekin uusittu nii ei enää kuse konttiin. Oikeastaan nyky kolmoseen tuosta uskon tuon jousitusjäykkyyden pompotuksen häiritsevän
 
Havaintoja:
-Lämmityslaitteen teho kovalla pakkasella on riittämätön (testiautossa oli lämpöpumppu) josta seuraa autossa jäätyminen ja lasien huurtuminen
Ei kai tuossa ollut lämpöpumppua kun oli käyttöönotettu 29.6.2020.

Noista jo monet korjattu esim tupla lasit edestä ja takaa uupuu Q3 2020 valmistetusta M3 sekä ilppi tuli vasta lokakuun lopulla 2020 valmistettuihin autoihin, että kyllä TM omiaan höpöttää jos lämpöpumppua väittää. Ja noista poistuu uusissa autoissa tuo pissapojan ruiskutus erilainen nykyään sekä tuleva alalasin lämmitysjärjestelmä ettei pyyhkijät jäädy. Ja varmasti on ollut enemmän ja vähemmän latausluukun jäätymistä -20 vuoden talvella kuin nykyään lämpöä luukkuun tulee tosin jäätyy siinä missä bensaauton luukutkin. Tuo takakontin tiivistekin uusittu nii ei enää kuse konttiin. Oikeastaan nyky kolmoseen tuosta uskon tuon jousitusjäykkyyden pompotuksen häiritsevän
Ei TM minusta edes väittänyt missään ettö tuossa autossa olisi ollut lämpöpumppu, tekstissä vain mainittiin että nykyisissä autoissa moinen löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kai tuossa ollut lämpöpumppua kun oli käyttöönotettu 29.6.2020.


Ei TM minusta edes väittänyt missään ettö tuossa autossa olisi ollut lämpöpumppu, tekstissä vain mainittiin että nykyisissä autoissa moinen löytyy.
Ok. Juu joka tapauksessa kyseessä born in The USA kolmonen, jota ei voi kovin verrata MIC versioon. No suoraan sanottuna sontaa nuo kolmosen laadut alkuvuosilta verrattuna edes 2021 ja nykyään jo paljon puutoksia päivitetty ja korjattu
 
Noista jo monet korjattu esim tupla lasit edestä ja takaa uupuu Q3 2020 valmistetusta M3 sekä ilppi tuli vasta lokakuun lopulla 2020 valmistettuihin autoihin, että kyllä TM omiaan höpöttää jos lämpöpumppua väittää. Ja noista poistuu uusissa autoissa tuo pissapojan ruiskutus erilainen nykyään sekä tuleva alalasin lämmitysjärjestelmä ettei pyyhkijät jäädy. Ja varmasti on ollut enemmän ja vähemmän latausluukun jäätymistä -20 vuoden talvella kuin nykyään lämpöä luukkuun tulee tosin jäätyy siinä missä bensaauton luukutkin. Tuo takakontin tiivistekin uusittu nii ei enää kuse konttiin. Oikeastaan nyky kolmoseen tuosta uskon tuon jousitusjäykkyyden pompotuksen häiritsevän
Ongelmista unohtui mainita että lisäksi B-pilarin verhous irtosi jarrutettaessa :facepalm:
1641996361046.png
Ja näyttö sekosi puhdistuksen jälkeen. Toipui vasta boottauksen jälkeen.
 
Ongelmista unohtui mainita että lisäksi B-pilarin verhous irtosi jarrutettaessa :facepalm:
1641996361046.png
Ja näyttö sekosi puhdistuksen jälkeen. Toipui vasta boottauksen jälkeen.
Juu hyviä ominaisuuksia . Yhtenä ominaisuutena alkupään kolmosissa oli myös etupenkin pulttien irtoilut. No sattuuhan näitä, onneksi vähenemässä määrässä uusissa autoissa. Mutta itse kiertäisin kaukaa kaikki kromilistoilla olevat kolmoset kärjistettynä.
 
Paskapuhetta, jos kyseessä on tuo kuvassa oleva auto.
katso liitettä 769250

11Location of ManufactureF = Fremont, CA, USA

Results 5YJ3E7EA8LF727904
PositionDescriptionValue
1-3Manufacturer5YJ = Tesla, Inc.
4Make3 = Model 3
5Body TypeE = Sedan 4 Door (Model 3, Left-Hand Drive)
6Restraint System7 = Type 2 manual seatbelts (Front, Rear*3) with Front Airbags, Side Inflatable Restraints & Active Hood
7Battery TypeE = Electric
8Motor/Drive UnitA = Single Motor - Standard Model 3
9Check Character8
10Model YearL = 2020
11Location of ManufactureF = Fremont, CA, USA
12Serial #, 100,000s digit7
13-17Serial Number Digits27904
Jaa. Ymmärsin sitten väärin tai luin huolimattomasti. Opettelehan silti käyttäytymään.
 
Jutussa mainitaan myös isolla heti alussa että monet testin aikaiset oikut/puutteet eivät enää uudempia vaivaa.
 
Luin tuon Tekniikanmaailman testin ja ihan hyvä artikkeli oli. Tasapuolisesti ja asiallisesti käytiin läpi Model 3:n vahvuuksia, heikkouksia ja ongelmia.

Jos vaihteeksi jotain positiivista, niin onhan tuon uuden 60kWh akulla varustetun Model 3:n energiatehokkuus (kuvassa rivillä 7) aika omaa luokkaa näissä Kris Rifan (Youtube) testeissäkin. Saman matkan kulkee kuin paljon isommilla akuilla varustetut autot, vaikka testi on tuossa porukassa tehty selvästi kylmimmässä kelissä. 56kWh nettokapasiteetilla kulkee talvella motaria yhtä pitkän matkan kuin 75kWh netolla varustettu XC40 kesäkelissä.

Screenshot 2022-01-12 at 11.40.00.jpg
 
Noista jo monet korjattu esim tupla lasit edestä ja takaa uupuu Q3 2020 valmistetusta M3 sekä ilppi tuli vasta lokakuun lopulla 2020 valmistettuihin autoihin, että kyllä TM omiaan höpöttää jos lämpöpumppua väittää. Ja noista poistuu uusissa autoissa tuo pissapojan ruiskutus erilainen nykyään sekä tuleva alalasin lämmitysjärjestelmä ettei pyyhkijät jäädy. Ja varmasti on ollut enemmän ja vähemmän latausluukun jäätymistä -20 vuoden talvella kuin nykyään lämpöä luukkuun tulee tosin jäätyy siinä missä bensaauton luukutkin. Tuo takakontin tiivistekin uusittu nii ei enää kuse konttiin. Oikeastaan nyky kolmoseen tuosta uskon tuon jousitusjäykkyyden pompotuksen häiritsevän

Kyllä uusikin tiiviste kaataa tavaratilaan kaikki jäät/lumet kun avaa jäisen luukun, siihen se ei auta. Minkä ongelman noista tuplalasit muka korjasivat? Tai mikä muutos lasinpesunesteen suihkuttamisessa on tullut (Google ei löytänyt) ? Ei latausluukunkaan lämmityksessä mitään eroa ole ollut, sehän tulee takatavaratilasta vuotaen, mutta sitähän se on tehnyt myös TM:n autossa yhtälailla (tässäkään ei pitäisi olla -21 / -20 muutosta).

Kyllä nuo kaikki ongelmat taitavat olla edelleen ihan oikeita.
 
Kyllä uusikin tiiviste kaataa tavaratilaan kaikki jäät/lumet kun avaa jäisen luukun, siihen se ei auta. Minkä ongelman noista tuplalasit muka korjasivat? Tai mikä muutos lasinpesunesteen suihkuttamisessa on tullut (Google ei löytänyt) ? Ei latausluukunkaan lämmityksessä mitään eroa ole ollut, sehän tulee takatavaratilasta vuotaen, mutta sitähän se on tehnyt myös TM:n autossa yhtälailla (tässäkään ei pitäisi olla -21 / -20 muutosta).

Kyllä nuo kaikki ongelmat taitavat olla edelleen ihan oikeita.
2021 Tesla Model Y Gets New Windshield Wipers [VIDEO] - TeslaNorth.com
Tuossa se pyyhkijöiden ero vanhaan malliin. No latausluukun lämmitykseen saatiin parannusta myöhemmin. Siihen en ota kantaa että auttoiko TM testistä alusta lähtien, mutta parani.
Tuplalasit auttaa melussa ja lämmössä, vaikkei mitenkään isosti on silti parannus. Tuskin nuo huvikseen on tullut kun on id4 ja jopa eqs lisävarusteena? Ja takakontin tiivisteen muoto kiinamalleissa muuttu hieman muotoaan ja reikä tuli, ei tietysti lunta ja jäätä auta mutta sadevesi ei enää konttiin tipu.
 
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on Teslan omistamisesta Helsingin tai Tampereen ulkopuolella. Autohan ei virallisesti tarvi huoltoa, mutta aina sitä jotain tulee. Ajaako porukka satojen kilometrien päähän huoltoon?
 
Tuplalasit auttaa melussa ja lämmössä, vaikkei mitenkään isosti on silti parannus. Tuskin nuo huvikseen on tullut kun on id4 ja jopa eqs lisävarusteena? Ja takakontin tiivisteen muoto kiinamalleissa muuttu hieman muotoaan ja reikä tuli, ei tietysti lunta ja jäätä auta mutta sadevesi ei enää konttiin tipu.

No sadevesi ei enää valu ikkunasta, mutta kyllä mulla ainakin jäätä ja lunta valitettavasti vielä tulee. Model Y:ssä tosin sitä ongelmaa ei toivottavasti ole. Mitä tulee tuplalaseihin, niin ei mulla ainakaan melu siitä suunnasta tule, vaan renkaiden kautta ja talvella luonnollisesti kattolasin kautta. Kumpaankaan ei tuplalasit sivuilla auta mitenkään. Ne tuplalasit auttavat maissa, joissa on silkinpehmää asfalttia ja ei ole jäätä. Täällä se vaikutus on huomattavasti pienempi eikä olisi tuohon kohtaan arvostelussa vaikuttanut mitenkään (Model 3 on joka tapauksessa meluisa auto).
 
Eiköhän ne meteliä varten ole laitettu, ainakin mainosmielessä näin hölöttävät. Nehän on Californian ilmastoon suunniteltu, tuskin siellä hirveästi huurtuu?
Tesla has new glass technology for noise reduction, temperature control, and more
No tossa ainakin puhutaan melusta ja paremmasta lämmönhallinnasta.
Tesla's New Laminated Glass: What Happens When You Put It To The Test?
Tuossa oli mainintaa kestävyydestä, on joskus tullut kilautettua rikki sivuikkuna ja tuommosta hankalampi hajottaa. Oma kokemus ainakin tämän vuoden koeajossa oli että tuo tuplalasi vaimentaa esim terävän nastarenkaan ääntä miellyttävän pehmeäksi ohi menevästä autosta. Voisin kuvitella että ei noilla laseilla hyttiä tarvitse kuumentaa niin isolla energialla talvipakkasilla.
 
Minkälaisia kokemuksia ihmisillä on Teslan omistamisesta Helsingin tai Tampereen ulkopuolella. Autohan ei virallisesti tarvi huoltoa, mutta aina sitä jotain tulee. Ajaako porukka satojen kilometrien päähän huoltoon?

Nyt puolen vuoden sisään kaksi kertaa käynyt Tesla takuuhuollossa. Ensimmäisen kerran Vetokujalla (500 km päässä), jonne joutui itse ajelemaan lämmitysvastuksen hajottua. Ei huurtunut Teslan mukaan tarpeeksi että olisi hinurihommia. Toisen kerran meni joulun pyhät Lempäälässä takamoottorin pyörintänopeusanturin vaihdossa, tuo 400 km matka tosin taittui lavetin kyydissä, pois joutui itse hakemaan. Molemmilla kerroilla on kohtalaisen helposti irronnut loaneri alle korjauksen ajaksi, toisella kertaa joutui vain tyytymään perinteiseen kansanvaunuun M3P:n sijasta.

Tiedostin autoa ostaessa sen faktan että valtuutettu huolto on tavanomaista kauempana, en vain uskonut että tätä saa myötäänsä sinne puljata. Itse huollon toiminnasta ei pahaa sanottavaa.
 
Kyllä uusikin tiiviste kaataa tavaratilaan kaikki jäät/lumet kun avaa jäisen luukun, siihen se ei auta. Minkä ongelman noista tuplalasit muka korjasivat? Tai mikä muutos lasinpesunesteen suihkuttamisessa on tullut (Google ei löytänyt) ? Ei latausluukunkaan lämmityksessä mitään eroa ole ollut, sehän tulee takatavaratilasta vuotaen, mutta sitähän se on tehnyt myös TM:n autossa yhtälailla (tässäkään ei pitäisi olla -21 / -20 muutosta).

Kyllä nuo kaikki ongelmat taitavat olla edelleen ihan oikeita.

Aika moneen sedanin luukkuun saa lunta sisään jos lumi on helposti irtoavaa, muutos auttaa veden kanssa, sitä ei tule. Tuplalasit auttaa rengasmeluun. Latausluukku tietyillä keleillä jäätyy, mutta miten ihmeellinen ongelma tuo nyt on? Jäätyi minun edellisen auton bensaluukkunikin samoilla keleillä, ei siinäkään lämmitystä ollut.
 
Noista jo monet korjattu esim tupla lasit edestä ja takaa uupuu Q3 2020 valmistetusta M3 sekä ilppi tuli vasta lokakuun lopulla 2020 valmistettuihin autoihin, että kyllä TM omiaan höpöttää jos lämpöpumppua väittää. Ja noista poistuu uusissa autoissa tuo pissapojan ruiskutus erilainen nykyään sekä tuleva alalasin lämmitysjärjestelmä ettei pyyhkijät jäädy. Ja varmasti on ollut enemmän ja vähemmän latausluukun jäätymistä -20 vuoden talvella kuin nykyään lämpöä luukkuun tulee tosin jäätyy siinä missä bensaauton luukutkin. Tuo takakontin tiivistekin uusittu nii ei enää kuse konttiin. Oikeastaan nyky kolmoseen tuosta uskon tuon jousitusjäykkyyden pompotuksen häiritsevän
Tuo alalasin lämmitysjärjestelmä on täysi huhu. Sitä ei ole ollut missään papereissa tai muutos tiedoissa mainittuna.
 
Kiitos vastauksista! Nämä riittää vahvistamaa että Tesla ei vielä ainakaan ole meidän perheelle. Itsellä vetokujalle ”vain” reilu 100km matkaa. Mutta yksikin tämmöinen reissu keskellä ruuhkavuosia ei vaan oikein käy. Harmi, Y olisi kaikin puolin todella passeli auto.
 
Näköjään oman kolmosen 12v lyijyakku vetelee viimeisiään (auto 6/2019). Kovien pakkasten aikaan antautui ja auto sammutti "not essentials" pois ja käytti normaaleihin toimintoihin DC-DC muuntajaa eli ajoakkua. Pystyy ajamaan normaalisti ja lämmitys pelaa penkinlämmittimiä lukuunottamatta. Tuossa just laitoin 12v akun laturiin (mitattuna 12.4v lepojännite nollakelissä) jos sillä sit vielä jonku aikaa ajelis :) . Pitää antaa kyl pisteet teslan insinööreille, erittäin helppo homma latailla tai vaihtaa. Näytöltä shut down, takapenkin alta yksi klipsu pois että korkeajännite saadaan pois ja dc-dc kylmäksi. Sit vaan frunkista kate pois helposti repäsemällä ja akunkengät 10mm avaimella. (muista jättää ovet auki/ikkuna auki sillä ne ei taida muuten avautua ilman sähköä). :coffee:
 
Tänne tuli tuo lämpöpumppuongelmat "korjaava" 2021.44.30.6 päivitys tänään. Tulis nyt vaan kylmä takaisin niin voisi testata.
 
Pitää antaa kyl pisteet teslan insinööreille, erittäin helppo homma latailla tai vaihtaa. Näytöltä shut down, takapenkin alta yksi klipsu pois että korkeajännite saadaan pois ja dc-dc kylmäksi. Sit vaan frunkista kate pois helposti repäsemällä ja akunkengät 10mm avaimella. (muista jättää ovet auki/ikkuna auki sillä ne ei taida muuten avautua ilman sähköä). :coffee:

Onko tää oikeasti vielä hankalampaa jossain muussa autossa? (Nopeasti muuten kuoli 12V akku, ei kai se nyt noin nopeasti pitäisi antautua).
 
Tänne tuli tuo lämpöpumppuongelmat "korjaava" 2021.44.30.6 päivitys tänään. Tulis nyt vaan kylmä takaisin niin voisi testata.
Tämä on jo testattu useamman toimesta ja ei auta. Varmaan olis pikkuhiljaa syytä vähä kaikkien lopettaa haaveilu, että tämä softapäivityksillä korjattaisiin. Tai ainakaan hengitystä ei kannata ruveta pidättelemään.
 
Onko tää oikeasti vielä hankalampaa jossain muussa autossa? (Nopeasti muuten kuoli 12V akku, ei kai se nyt noin nopeasti pitäisi antautua).
En tiedä millaisia autoja sinulla on ollut mutta nopeammin tässä akulle pääsi kuin vaikka 1.9tdi seatissa. Takapenkki nousee yhdellä sormella työnnettävällä klipsulla (kuten takapenkit kaatuvat) ja hv akku irtoaa yhdellä vivulla. Tehty sekunneissa. Kate frunkista irtoaa nostamalla, ei tarvitse edes repiä.
Mitä lukenut niin 12v akku antautuu näissä 2-4 vuodessa. Mutta joo nopeasti meni mulla.
 
Ongelma voi olla sekin kun Tesla iteroi autojaan jatkuvasti ja muuttaa osaa sieltä täältä selvästikin ilman kunnon testausta eri olosuhteissa. Luotettavuus kärsii tästä. Jos olisi esim selkeä facelift jossa kipukohdat korjattaisiin ja testattaisiin homma toimisi paremmin. Nyt autoa tehdään niinkuin kännykän pieruappia.
 
Näköjään oman kolmosen 12v lyijyakku vetelee viimeisiään (auto 6/2019). Kovien pakkasten aikaan antautui ja auto sammutti "not essentials" pois ja käytti normaaleihin toimintoihin DC-DC muuntajaa eli ajoakkua. Pystyy ajamaan normaalisti ja lämmitys pelaa penkinlämmittimiä lukuunottamatta. Tuossa just laitoin 12v akun laturiin (mitattuna 12.4v lepojännite nollakelissä) jos sillä sit vielä jonku aikaa ajelis :) . Pitää antaa kyl pisteet teslan insinööreille, erittäin helppo homma latailla tai vaihtaa. Näytöltä shut down, takapenkin alta yksi klipsu pois että korkeajännite saadaan pois ja dc-dc kylmäksi. Sit vaan frunkista kate pois helposti repäsemällä ja akunkengät 10mm avaimella. (muista jättää ovet auki/ikkuna auki sillä ne ei taida muuten avautua ilman sähköä). :coffee:
Eikö muka saa suoraan napata akkukenkiä irti ja uusi tilalle? Takuuseen kyllä saat uuden akun jos vielä takuu voimassa.
 
Eikö muka saa suoraan napata akkukenkiä irti ja uusi tilalle? Takuuseen kyllä saat uuden akun jos vielä takuu voimassa.

Joo takuuseen saan, aika on 24.1. Haluan vaan ajaa sinne asti normaalisti. :) Varmaan ne voi suoraanki repiä mutta sit muistettava et dc-dc pitää niissä jännitteen. E1: niin ja jos ottaa sen ajoakun kaapelin irti takapenkin alta niin resetoi silloin laturin joka edesauttaa vikailmoitusten häviämistä.

E2. 1,5h virtaa ja akku täys. Piuhat kiinni ja kaikki toimii sekä herjat hävinnyt. ✌️
 
Viimeksi muokattu:
Joo takuuseen saan, aika on 24.1. Haluan vaan ajaa sinne asti normaalisti. :) Varmaan ne voi suoraanki repiä mutta sit muistettava et dc-dc pitää niissä jännitteen. E1: niin ja jos ottaa sen ajoakun kaapelin irti takapenkin alta niin resetoi silloin laturin joka edesauttaa vikailmoitusten häviämistä.

E2. 1,5h virtaa ja akku täys. Piuhat kiinni ja kaikki toimii sekä herjat hävinnyt. ✌
Pitääkö näissä kertoa autolle, että akku vaihdettu niinkuin nykypolttiksissa käynnistysakun kanssa? Nopeasti kyllä meni akku ottaen huomioon, että se on jatkuvasti latauksessa (=lyijyakulle hyvä) eikä siitä oteta isoja virtoja.
 
Tämä on jo testattu useamman toimesta ja ei auta. Varmaan olis pikkuhiljaa syytä vähä kaikkien lopettaa haaveilu, että tämä softapäivityksillä korjattaisiin. Tai ainakaan hengitystä ei kannata ruveta pidättelemään.
Siis kuka testannut? Tämä päivitys julkaistiin eilen illalla suomen aikaa ja tänään ollut ainakin suomessa ihan plussakelit
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 739
Viestejä
4 494 362
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom