Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Nyt olisi hyviä testikelejä Lapissa :tup: Pakkasta monessa paikkaa yli 30-raitaa.
TM aloitti tällä viikolla talvitestauksen.

Oma M3 LR -21 on nyt viimeisimmän softan jälkeen toiminut hieman oudosti lämmityksen suhteen. Yleensä kun auton laittaa applarista lämmitykseen kovemmallakin pakkasella, tulee n. 10-15min jälkeen ilmoitus notta sisätilan lämmöt saavutettu. Nykyään kestää huomattavasti kauemmin, vaikkakin kyllä se loppujen lopuksi ne lämpötilat saa kehitettyä, esimerkiksi tänään -15 autotallissa kesti hieman vajaa 30 min että saavutti pyydetyn 21 astetta. Toisaalta tuon jälkeen kun lähti ajelemaan niin auto olikin kunnolla lämmitetty myös akun osalta, regenit oli täysillä. Akkua kului n. 8% lämmitykseen.

Torstaina kävin -20 pakkasessa ajelemassa (40km) huomattavasti lyhyemmällä lämmityksellä (~10 min) ja pääosan matkaa sisälämmöt oli tyyliin +10, loppumatkasta (motarilla) lämpesi sitten jota +15 kun pääsin taas kotosalle.

Facesta bongasin jonkun huomion että uudemmat softat prioirisoi akun lämmitystä jotta regen olisi nopeammin käytössä. Tiedäppä tässä sitten että onko oman yksilön toiminta sitä mitä sen pitäisi olla. Varsinkin kun kävin lataamassa K-latauksessa ja kun vihdoin sain latauksen lähtemään (paska lCCS-liitin laturissa, toimii aika randomilla kun sitä painaa sopivasti), auto heitti näytölle tällaista:
IMG_20220108_134504.jpg

Tuo kyllä hävisi ja lämpöäkin riitti jonkin ajan jälkeen. Epäilen että johtui siitä kun kuskin ovi jäi auki ja meni aika pitkään sen s$%tanan laturin kanssa tuskaillessa... eli sisälämmöt laski ja lämmitys ei pysynyt perässä.
Tilaa huolto. Siellä on varmaan sensorit kabut. Tai sitten ILPssa jotain muuta.
 
Oon huomannut samaa päivityksen jälkeen, esilämmitys tuntuisi lämmittävän akkua enemmän ja sisätiloja hitaammin kun ennen, ainakin kunnon pakkaskeleillä kun on lähemmäs -20. Jos taas astuu itse sisään autoon ni sisätilat lämpee nopeammin.

Niin ja mulle tuli tuo sama ilmoitus silloin pari viikkoa sitten, lämmöt hävisi sillon kokonaan ku oli pikalatauksen esilämmitys ajon aikana käytössä. Vastaava bugi ei oo sen jälkeen toistunu eikä ilmotusta tullu uudestaan, varasin kyllä sen huoltoajan, mutta pitää soitella ja kysyä että onko turha reissu tulla näyttämään.
Tilaa huolto. Siellä on varmaan sensorit kabut. Tai sitten ILPssa jotain muuta.

Huollon tilasin jo torstaina kun kylmissään sai ajella. Pitää nyt seurata tuon toimintaa tässä kun pakkaspäiviä on tarjolla vielä, huoltoaika ois helmikuun 15. pvä.

Auton kanssa on kerran aikaisemmin ollut ongelmaa lämmityksessä, tuolloin autoon oli juuri tullut softapäivitys (olikohan 2021.40.6 tai jotain) ja silloin kesken ajon lämmitys alkoi heiketä. Auto/manual vaihtelu auton viiletessä tuntui tulloin auttavan joten se vaikutti ainakin pääosin olevan softaongelma...

ILPin kanssa on pari kertaa ollut että se ei tunnu käynnistyvän eli ei pöhise normaaliin tyyliin. Tuolloinkin auto on yleensä lämminnyt, mutta vaikuttanut että kulutus on suurempaa eli onkohan lämmitys sitten pääosin motttoreilla tehty?
Silloin kun ILP ei pöhise, ajottain kuuluu myös tietynlainen 'kolina' joka vaikuttas että jokin yrittää käynnistyä mutta ei onnistu. Jäätä tuulettimessa tms? Ohessa video tuosta. Tämä on aina selvinnyt kun auton antaa kunnolla lämmitä, paikat vissiin sulaa ja asiat toimii taas.
 
Joo ei tätä varmaan softalla fixata, tänään auto totesi -20 asteen pakkasessa suoraan että ilmastointi tarvii fixiä eikä lämmittänyt ollenkaan. No hetken pähkäilin että soitanko roadsideen vai mihin mutta ajoinkin sitten tänne Kivisydämeen josko sulatus auttaa. Ja melkein heti lämmitys hörähtikin käyntiin kun sain auton parkkiin. Eli jotain jäässä siten että tuo ei enää osaa/uskalla toimia? BTW hauska ajaa kun hengitys höyryää -6 sisälämmöissä :D. Kyllähän tälle jotain tarttis tehdä... Olikos nyt mikä sellanen numero mihin kannattaa soitella?
 
Ymmärsinkö nyt oikein että kaikki ilmalämpöpumpulliset Teslat 3/Y/S/X siis ovat ongelmallisia pakkaskeleillä motarilla? Itse kuvittelin että tämä on vain 3/Y ongelmam
 
Eipä taida tulla ihan pienellä tämä asia kuntoon. Uusin softa ei auta, anturien uusiminen ei auta. Joihinkin autoihin vaihdettu supermanifold, ei auta vissiin sekään. Taitaa olla perustavanlaatuisesti viallinen koko lämmitysjärjestelmä. Ei taida olla tällä hetkellä kykeneviä tekemään lapin reissua lämpöpumpulliset Teslat, jokainen hajoaa vuorollaan.
 
Nykysellään en pysty Oulusta kovin pitkälle lähtemään kun ei tiedä yhtään miten tuo lämmitys sattuu toimimaan... ehkä sitten kun on nollakelit.
 
Kuulostaa vähän erikoiselta, koska "afterburnerit" päällä lämmityvastukset lämmittävät käsittäkäseni 7kW teholla. Luulisi sen nyt edes auttavasti pitävän kabiinit lämpimänä kovallakin pakkasella, jos nyt ei ehkä 25C lämmöissä, niin edes jossain siedettävissä lukemissa.
 
Ilmeisesti noissa uusissa ei ole vastuksia lainkaan...


Näkyy olevan kanadassa samaa tautia.
 
Viimeksi muokattu:
ILP S:siä ei Suomes ole. Niissä ei ongelmia ku vastus pelaa.

Oma 5/2018 S 100D on kuuma ku sauna.

Y ja 3:set ei kinosta niin kauan ku tuo lämmitys onglema on. Osalla pelaa täällä pohjoisessa just fine mut isolla osalla ei
 
Ilmeisesti noissa uusissa ei ole vastuksia lainkaan...
Ei ole ei, tosin moottoreilla pystyy tuottaan 3,5kW lämpötehoa per moottori joka voidaan johtaa nestekiertoon ja pumpullisissa malleissa kabiiniin asti. Ja näissä tämä on myös ainoa lämmönlähde siinä vaiheessa kun ulkoilmasta ei enää saa lämpöä pumpattua. Sr-malleissa siis vain 3,5kW mikä on kyllä todella vähän kovemmilla pakkasilla jos pitäis ohjaamon lisäks myös akku pitää lämpimänä. Nelivedoilla sitten tuplat minkä vois kuvitella joten kuten riittävän, mutta taitaa sitä vikaa olla ihan järjestelmän suunnittelussa/komponenteissa/softassa jos myös nelivedot kyykkää.

Onneks itellä on kiuasmalli, 7kW ohjaamoon välitöntä lämpöä vastusten kautta ja toiset 7kW akulle moottoreiden kautta. Ei ole tullut kylmä ja esilämmitys mukavan nopeaa. Vielä kun sais manuaalisesti akun lämmityksen päälle myös ajon aikana niin sais lataustehot kohilleen myös muilla kuin teslan latureilla. Tai naville kun vois kertoa että kohteessa on tarkoitus pikaladata.
 
Ei ole ei, tosin moottoreilla pystyy tuottaan 3,5kW lämpötehoa per moottori joka voidaan johtaa nestekiertoon ja pumpullisissa malleissa kabiiniin asti. Ja näissä tämä on myös ainoa lämmönlähde siinä vaiheessa kun ulkoilmasta ei enää saa lämpöä pumpattua. Sr-malleissa siis vain 3,5kW mikä on kyllä todella vähän kovemmilla pakkasilla jos pitäis ohjaamon lisäks myös akku pitää lämpimänä. Nelivedoilla sitten tuplat minkä vois kuvitella joten kuten riittävän, mutta taitaa sitä vikaa olla ihan järjestelmän suunnittelussa/komponenteissa/softassa jos myös nelivedot kyykkää.

Onneks itellä on kiuasmalli, 7kW ohjaamoon välitöntä lämpöä vastusten kautta ja toiset 7kW akulle moottoreiden kautta. Ei ole tullut kylmä ja esilämmitys mukavan nopeaa. Vielä kun sais manuaalisesti akun lämmityksen päälle myös ajon aikana niin sais lataustehot kohilleen myös muilla kuin teslan latureilla. Tai naville kun vois kertoa että kohteessa on tarkoitus pikaladata.
Itsekin ihmettelen että ilp kyllä pitäs helpolla vielä -25 pumppailla lämpöä, mutta ongelmat alkavat jo -15 jälkeen. Oisko suunnittelu virhe octovalvessa ku junnaa se neste matkalla ja viilenee. Normaalisti kyllä pelkkä ilp kykenee lämmittämään, mutta oisko tässä tapauksessa kyse siitä että octovalve koittaa kylmää akkua lämmittää ja matkustamo imee lämmöt kunnes ei matkustamoon riitä hönkiä kun kaikki lämpö menee akulle. Voi olla nesteen vaihto edessä tai vastuksen laitto, tuskin softa ainakaan riittävällä tasolla auttaa -30 asteessa ainakaan
 
Ei ole ei, tosin moottoreilla pystyy tuottaan 3,5kW lämpötehoa per moottori joka voidaan johtaa nestekiertoon ja pumpullisissa malleissa kabiiniin asti. Ja näissä tämä on myös ainoa lämmönlähde siinä vaiheessa kun ulkoilmasta ei enää saa lämpöä pumpattua. Sr-malleissa siis vain 3,5kW mikä on kyllä todella vähän kovemmilla pakkasilla jos pitäis ohjaamon lisäks myös akku pitää lämpimänä. Nelivedoilla sitten tuplat minkä vois kuvitella joten kuten riittävän, mutta taitaa sitä vikaa olla ihan järjestelmän suunnittelussa/komponenteissa/softassa jos myös nelivedot kyykkää.

Jep aikaisemmin on lämpöä aina riittänyt ihan hyvin vaikka välillä oma on kuulostanut että se illpi ei pöhise. Ei sillä että tietäisin miltä sen pitäisi kuulostaa, mutta jäänyt se vaikutelma että jos paikat jäässä = ilppi ei toimi ja moottoreiden lämmityksellä mennään = kulutus korkeampi. Sitten kun sulaa = pöhisee ja kulutus maltillisempi.

Tänään ekaa kertaa jätti tuonkin pois ja sanoi suoraan että korjaa mua. Kaiketi sitä lämpöä kuitenkin hieman sai kabiiniin kun -20 pakkasessa sisällä oli kuitenkin vain -6... auto oli yön hidaslatauksessa niin oisko sitten akussa/systeemissä yleensä ollut hieman lämpöä mitä kierrättää...

Onneks itellä on kiuasmalli, 7kW ohjaamoon välitöntä lämpöä vastusten kautta ja toiset 7kW akulle moottoreiden kautta. Ei ole tullut kylmä ja esilämmitys mukavan nopeaa. Vielä kun sais manuaalisesti akun lämmityksen päälle myös ajon aikana niin sais lataustehot kohilleen myös muilla kuin teslan latureilla. Tai naville kun vois kertoa että kohteessa on tarkoitus pikaladata.

Tätä navigointi-optiota kyllä kaipailisin itsekin. Täällä kun ei sopivia latureita ole ihan lähellä niin tahtoo osa aika mennä latauksesta akun lämmittelyyn...
 
Jos nykyisessä ILP suunnittelussa tehot ei riitä -20, niin se ei auta mitään jos Teslan huolto vaihtaa uuden vastaavan tilalle yksilöihin jotka on "fyysisesti rikki". Kyllä se vaatisi jotain isompaa ratkaisua, eli uudistettua ILPpiä sisään. Näiden vaihto kaikille maksaisi taas Teslalle, jännä seurailla miten käy. Toki jos tämä kaikki on vain softavikaa niin erikoinen juttu, mutta ei sekään mahdotonta tietysti ole.
 
Ei ole ei, tosin moottoreilla pystyy tuottaan 3,5kW lämpötehoa per moottori joka voidaan johtaa nestekiertoon ja pumpullisissa malleissa kabiiniin asti. Ja näissä tämä on myös ainoa lämmönlähde siinä vaiheessa kun ulkoilmasta ei enää saa lämpöä pumpattua. Sr-malleissa siis vain 3,5kW mikä on kyllä todella vähän kovemmilla pakkasilla jos pitäis ohjaamon lisäks myös akku pitää lämpimänä. Nelivedoilla sitten tuplat minkä vois kuvitella joten kuten riittävän, mutta taitaa sitä vikaa olla ihan järjestelmän suunnittelussa/komponenteissa/softassa jos myös nelivedot kyykkää.

Onneks itellä on kiuasmalli, 7kW ohjaamoon välitöntä lämpöä vastusten kautta ja toiset 7kW akulle moottoreiden kautta. Ei ole tullut kylmä ja esilämmitys mukavan nopeaa. Vielä kun sais manuaalisesti akun lämmityksen päälle myös ajon aikana niin sais lataustehot kohilleen myös muilla kuin teslan latureilla. Tai naville kun vois kertoa että kohteessa on tarkoitus pikaladata.
Miten nuo moottorit tuottavat lämpöä paikallaan, miten se käytännössä toimii? Kun nimenomaan paikallaan ja pienillä nopeuksilla sitä lämpöä riittää, mutta 100km/h nopeuksissa vähemmän.
 
Tuolla perusteella olisi softavika. Asiaa sotkee muutamat autot, joissa on myös fyysistä vikaa. Ensimmäiset ilpilliset tuli jo vuosi sitten asiakkaille, herättää kysymyksiä miksi ongelma alkoi eskaloitua vasta nyt?
Teslalle tärkeintä on autojen toimitus, ne luvut vain. Muulla ei ole väliä ja SC sitten hoitaa näitä.
 
Miten nuo moottorit tuottavat lämpöä paikallaan, miten se käytännössä toimii? Kun nimenomaan paikallaan ja pienillä nopeuksilla sitä lämpöä riittää, mutta 100km/h nopeuksissa vähemmän.

Oiskohan tuolla jotain littyen asiaan: Tesla New Patent To Use Electric Motor Waste Heat Mode To Heat Battery

"In a waste heat mode, the drive motor electronics power the stator without causing rotation of the rotor. Further, in the waste heat mode, the drive motor fluid pump at least partially fills the hollow cylindrical body with the fluid to force the fluid from the hollow cylindrical body via the fluid exit ports to spray upon the stator end-windings and to extract heat from the stator end-windings. Still further, the drive motor fluid pump circulates the fluid to a heat exchanger for heating a battery. "
 
Kyllä vain. Lämmityslaitteen toimimattomuus on sillä tavalla perustavaa laatua liikenneturvallisuuteen vaikuttava vika, että Traficom järjestänee tuosta takaisinkutsun ja valvoo sen toteutusta. Mikäli ei tule pysyvästi kuntoon, niin siinä on edellytykset kaupan purulle.
Kiinnostaako Traficomia? Kuka kertoo että on vikaa?
Onko lomaketta jossain?
 

Kaikki lähtee tietysti valmistajan omasta aktiivisuudesta ratkaista ongelma. En tunne tilannetta jossa valmistaja jättäisi korjaamatta tai järjestämättä takaisinkutsun suoraan turvallisuuteen vaikuttavissa vioissa.
Onkohan tuolla ne Model S frunkin ongelmat listattuna?
 
Onkohan tuolla ne Model S frunkin ongelmat listattuna?
Taitaa olla aika hidas tuo takaisinkutsu ohjelma kun yhdessä aikaisemmassa autossani tuli käsijarrun takaisinkutsu kun auto oli jo 4v vanha ja se takaisinkutsu edelleen päällä tietysti kun kaikkia autoja ei ole tarkastettu syystä tai toisesta.
Takaisin ilp ongelmaan. Mietin että liekö lokakuu 2020 jälkeen kun saapui ilppiä Tesla 3 koitettiin ekana talvena hätäratkaisuna vaihdella antureita ja toivoa vaan että sillä ratkeaisi. Nyt kun markkinoilla kunnolla lisää 3/y malleja tämä käytännössä ekana talvena sitten ilmenee konkreettisesti. Esim Suomessa noita ilpillisiä 3 saapui käytännössä viime talven jälkeen kun maaliskuussa tuli eka isompi 300 kpl erä maahan, jolloin oli jo käytännössä ohi -15 pakkaset. Joka tapauksessa tuo tulee ennemmin tai myöhemmin korjatuksi.
 
Facen Tesla-ryjhmässä oli spekulaatiota että tuossa ilpissä olisi vääränlaiset kylmäaineet, joka tekee sen että jos ne pääsee liian kylmäksi, ei tarpeeksi painetta -> ilppi ei voi toimia koska muuten hajoais. Ja tätä liiallista hajoamista on koitettu softalla estää, mutta aina löytyy rajatapauksia missä tuo tapahtuu. Vissiin jotkut venttiilit tms menee vikatilaan tai jotain ja se vikatila pitää sitten resetoida. Eli rattibootti, vanteiden koon vaihto yms saattaa auttaa (mulla ei). Voin laittaa siihen postaukseen linkkiä, en varmaan osaa selittää tuota kunnolla/oikein.

Toinen 'varma' tieto oli että joku rele tuossa lämmityksessä sekoilee/hajoaa kylmässä ja sitä kuulemma vaihtelevat kans. Ilmeisesti osa isompaa johtohärdelliä niin joutuu käyttämään huollossa, mobiiliapu ei sitä pysty tekemään.

Mikä lienee oikea ongelma, voi tieten olla useamman tekijän summa...
 
Vähän kuulostaa myös että sensorien yms. vaihtaminen ei ole se lopullinen ratkaisu:
Ei sillä on se joillakin auttanutkin, voihan näissä olla useampaakin ongelmaa.
 
Facen Tesla-ryjhmässä oli spekulaatiota että tuossa ilpissä olisi vääränlaiset kylmäaineet, joka tekee sen että jos ne pääsee liian kylmäksi, ei tarpeeksi painetta -> ilppi ei voi toimia koska muuten hajoais. Ja tätä liiallista hajoamista on koitettu softalla estää, mutta aina löytyy rajatapauksia missä tuo tapahtuu. Vissiin jotkut venttiilit tms menee vikatilaan tai jotain ja se vikatila pitää sitten resetoida. Eli rattibootti, vanteiden koon vaihto yms saattaa auttaa (mulla ei). Voin laittaa siihen postaukseen linkkiä, en varmaan osaa selittää tuota kunnolla/oikein.

Toinen 'varma' tieto oli että joku rele tuossa lämmityksessä sekoilee/hajoaa kylmässä ja sitä kuulemma vaihtelevat kans. Ilmeisesti osa isompaa johtohärdelliä niin joutuu käyttämään huollossa, mobiiliapu ei sitä pysty tekemään.

Mikä lienee oikea ongelma, voi tieten olla useamman tekijän summa...

Tuo kylmäainespekulaatio on yhdeltä käyttäjältä ja en itse ainakaan tuohon usko koska löytyy paljon autoja jotka toimivat normaalisti ja hyvin jopa -30c kelissä. Meidän on melkein turha spekuloida mikä siellä on vikana, osalla varmasti rautavikaa, osalla jotain muuta. Kuten Mineraalimies sanoi niin tuskin on mitään perustavanlaatuista suunnitteluvikaa koska osalla toimii ongelmitta. Kiusallinen vika ja ei auta kun odottaa että Teslalta tulee tähän korjaus.
 
Kiusallinen vika ja ei auta kun odottaa että Teslalta tulee tähän korjaus.
Vähä auki on, että tuleeko korjausta. Vaihdellaanko vaan antureita ja laitetaan autot ajoon kunnes hajoaa taas seuraavan kerran ensi talvena. Eikö tätä vikaa ole jo vuoden ajan autoissa ollut ja mitään muutosta tänä aikana ei ole tapahtunut.

Tesla on koittanut korjata tätä usealla eri tavalla, eikä mikään korjaus ole onnistunut pysyvästi. Toimivat vain hetken aikaa.
 
Facen Tesla-ryjhmässä oli spekulaatiota että tuossa ilpissä olisi vääränlaiset kylmäaineet

Eikös noissa R1234yf:ää ole? Tosin luulisin että se rikkoisi kompuran jos ei höyrysty, sellaisen vaihdosta en ole vielä kuullut. Mutta tässä sivussa tuli huomattua että ID3 näköjään käyttää CO2:sta, mikä onkin jännä ratkaisu.
 
Niin toivoa sopii että ei mitään perustavanlaatuista ole ongelmana, kylmäaineiden vaihto esmes lienee isompi remontti. Tuo että osalla toimii puhuisi sen puolesta että ongelma on ratkaistavissa. Toisaalta taas kun tätä tosiaan on ollut ihan alusta asti ja vieläkin ihan uusissa autoissa samaa, pistää miettimään että onko nämä anturin vaihdot yms. vain jotain mitä tehdään sen takia että muka jotain tehdään...
Kuulemma uutta softapäivitystä tulossa.
 
Vähä auki on, että tuleeko korjausta. Vaihdellaanko vaan antureita ja laitetaan autot ajoon kunnes hajoaa taas seuraavan kerran ensi talvena. Eikö tätä vikaa ole jo vuoden ajan autoissa ollut ja mitään muutosta tänä aikana ei ole tapahtunut.

Tesla on koittanut korjata tätä usealla eri tavalla, eikä mikään korjaus ole onnistunut pysyvästi. Toimivat vain hetken aikaa.
Varmaan ymmärrät etteivät voi noin toimia - eivätkä varmasti toimikkaan - jos pumpulle ei löydy pysyvää korjausta niin varmaan tulee joku PTC retrofit recall ja pakkasrajasta siirrytään käyttämään vastuksia.
 
Eikös noissa R1234yf:ää ole? Tosin luulisin että se rikkoisi kompuran jos ei höyrysty, sellaisen vaihdosta en ole vielä kuullut. Mutta tässä sivussa tuli huomattua että ID3 näköjään käyttää CO2:sta, mikä onkin jännä ratkaisu.

Joo tuota ainetta ilmeisesti. En noista itse tiedä, mutta se facen info oli että -20 olisi liian alhainen paine.

Hankalapa tuosta sanoa mitään tuntematta asiaa kunnolla. Mitä tuota keskustelua seurannut niin tuo systeemi ei ilmeisesti ole sinänsä ilmalämpöpumppu koska sitä lämpöä ei tehdä ilmasta vaan jotenkin tuosta systeemissä kiertävästä lämpöenergiasta, joten silloin tuo ilman lämpötila ei olisikaan niin merkitsevä. Voin kyllä höpistä omiani, pitänee kaivella enemmän tietoja kun joutaa...
 
Joo tuota ainetta ilmeisesti. En noista itse tiedä, mutta se facen info oli että -20 olisi liian alhainen paine.

Hankalapa tuosta sanoa mitään tuntematta asiaa kunnolla. Mitä tuota keskustelua seurannut niin tuo systeemi ei ilmeisesti ole sinänsä ilmalämpöpumppu koska sitä lämpöä ei tehdä ilmasta vaan jotenkin tuosta systeemissä kiertävästä lämpöenergiasta, joten silloin tuo ilman lämpötila ei olisikaan niin merkitsevä. Voin kyllä höpistä omiani, pitänee kaivella enemmän tietoja kun joutaa...

Jos laudan insinöörejä kiinnostaa tutustua toimintaperiaatteeseen niin tässä hyvä katsaus. Tuon mukaan olisi mahdollisuus myös ilmasta ottaa lämpöä systeemiin.

Mahdollisia lämmönlähteitä olisi:
  • Battery System
  • Power Converter
  • Inverter
  • Oil Heat Exchanger (Traction Motor & Transmission)
  • Radiator (Ambient Air)
  • Low Voltage Heaters
Linkistä lisää jos jotakuta kiinnostaa.
 
Hankalapa tuosta sanoa mitään tuntematta asiaa kunnolla. Mitä tuota keskustelua seurannut niin tuo systeemi ei ilmeisesti ole sinänsä ilmalämpöpumppu koska sitä lämpöä ei tehdä ilmasta vaan jotenkin tuosta systeemissä kiertävästä lämpöenergiasta, joten silloin tuo ilman lämpötila ei olisikaan niin merkitsevä. Voin kyllä höpistä omiani, pitänee kaivella enemmän tietoja kun joutaa...

Ei lämpöpumppu tarkoita että lämpöä vain ilmasta otettaisiin, ihan mikä tahansa aine käy siihen (lämpövoimakone). Sen takiahan se akustakin saa otettua, kun siellä on kiertävä neste josta pystytään sitä lämpöä puristamaan pois.

Joka tapauksessa, useimmilla noista vekottimista on pakkasrajat luonnollisesti, jonka jälkeen joko prosessi ei enää kannata tai muita ongelmia tulee eteen. Mutta ei tuon pitäisi tulla yllätyksenä yhdenkään ILPin valmistajalle, mutta kun Elonhan ilmoitti että Octovalve on niin kehittynyt että kaikki muut ILP valmistajat ovat tässäkin vuosikymmeniä heitä jäljessä. Eikös Elon ilmoitellut että rupeavat tekemään koteihin myös lämpöpumppuja kun ovat niin edistyksellisiä?

Taisi vaan käydä Elonit taas vaihteeksi.
 



Taitaa mennä nämä 2020/2021 teslat kategoriaan ei sovellu pohjoisiin oloihin. Täytyykin varoitella tuttuja välttämään näitä.
 
Nyt oli face ryhmässä huolto viesteistä kuva. Eli tulee eristykset jollekkin putkille, kylmä aine kompuroissa väärä. Ei pysty tietyissä oloissa tuota painetta -> kompura off jottei rikkoudu. Akusto lämpee mut koppi ei.
 
Täytyy nyt katsoa miten tämä etenee mutta menee kyllä oman Y:n tilaus peruutukseen jos ei tule kuntoon ( ja jos vetokoukkuja ei ala saada ), toimitus olisi helmikuussa. Onneksi tuosta pääsee satasella eroon
Edit: Ja missään tapauksessa en ota vastaan jos ei tule 2022 päivityksillä
 
Nyt oli face ryhmässä huolto viesteistä kuva. Eli tulee eristykset jollekkin putkille, kylmä aine kompuroissa väärä. Ei pysty tietyissä oloissa tuota painetta -> kompura off jottei rikkoudu. Akusto lämpee mut koppi ei.

Jos tuo todellakin on fakta niin ei voi kuin jälleen todeta autonvalmistajan toimista ja "asiakas testaa" protokolastaan:
borat-great.gif
 
Mulle tulissa helmikuussa m3. Mutta kysynys: q2 toimituksiin pitäisi tulla amd ryzen, lämmitettävät pyyhkijät, parempi natalajänniteakku ja myöh mahd ilmastoidut penkit. Kannattaako yleensä ottaen ottaa q1 autoa vastaan jos tietää että seur erässä on jo paremmat varusteet m3/y ?
 
Tässä viimeisin kehitys:

Eli näyttää että ratkaisu ehkä löydetty. Toivotaan että noin pienestä kiinni ja homma rokkaa ton jälkeen.

1641808805010.png


Mulle tulissa helmikuussa m3. Mutta kysynys: q2 toimituksiin pitäisi tulla amd ryzen, lämmitettävät pyyhkijät, parempi natalajänniteakku ja myöh mahd ilmastoidut penkit. Kannattaako yleensä ottaen ottaa q1 autoa vastaan jos tietää että seur erässä on jo paremmat varusteet m3/y ?

Muista, että jos odotat niin taas on uudet päivitykset tulossa. Teslalla kuitenkin kehityssykli on korkea. Tuon ryzen / Lion akkupäivityksen ehkä itse odottaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Mulle tulissa helmikuussa m3. Mutta kysynys: q2 toimituksiin pitäisi tulla amd ryzen, lämmitettävät pyyhkijät, parempi natalajänniteakku ja myöh mahd ilmastoidut penkit. Kannattaako yleensä ottaen ottaa q1 autoa vastaan jos tietää että seur erässä on jo paremmat varusteet m3/y ?
Itelle tällä hetkellä tulossa toukokuun erässä Model 3. Jos tarjotaan helmikuun autoa, josta noi päivitykset puuttuu, niin jätän ottamatta. Jätän myös yleisesti ottaen koko auton ottamatta jos nämä lämmitysongelmat ei ratkea pysyvällä korjauksella.
 
Joo ryzeniä kovasti kehutaan. Nyt muuten multa olikin hävinnyt arvioitu toimitusaika (helmikuu) sovelluksesta. Onkohan auto nyt valmistettu ja tarkka pvm tiedossa vai siirtyykö toimitusaika jos tuo toimitusaika-arvio on otettu pois?
 
Täytyy nyt katsoa miten tämä etenee mutta menee kyllä oman Y:n tilaus peruutukseen jos ei tule kuntoon ( ja jos vetokoukkuja ei ala saada ), toimitus olisi helmikuussa. Onneksi tuosta pääsee satasella eroon
Edit: Ja missään tapauksessa en ota vastaan jos ei tule 2022 päivityksillä
Tesla ei mainosta tätä hirveästi, mutta euroopassa tai ainakin suomessa tilauksen saa peruuttaa ilman että menettää edes sitä satasta. Liittyy johonkin kuluttajansuojalakiin. Sun pitää vaan erikseen pyytää teslalta sitä satasta takaisin niin antavat kyllä.
 
Joo ryzeniä kovasti kehutaan. Nyt muuten multa olikin hävinnyt arvioitu toimitusaika (helmikuu) sovelluksesta. Onkohan auto nyt valmistettu ja tarkka pvm tiedossa vai siirtyykö toimitusaika jos tuo toimitusaika-arvio on otettu pois?
Minulla oli maaliskuu arviona toimitusajasta ja on hävinnyt myös tuo arvio.
 
Tässä viimeisin kehitys:

Eli näyttää että ratkaisu ehkä löydetty. Toivotaan että noin pienestä kiinni ja homma rokkaa ton jälkeen.

1641808805010.png




Muista, että jos odotat niin taas on uudet päivitykset tulossa. Teslalla kuitenkin kehityssykli on korkea. Tuon ryzen / Lion akkupäivityksen ehkä itse odottaisin.

Hyvä homma että ainakin jotain ovat keksineet tämän edistämiseksi, toivotaan että tuolla ratkeaa. Mutta kyllähän tuonkin jälkeen on hieman normaalia enemmän korkeajännitystä talviautoilussa :).

Oma tuntuu nyt toimivan taas, kävin asioilla ja lämmitys toimi ilman virheilmoituksia. Paitsi sisälämmöt ei ihan pääse tavotteeseen, +16 jäi vaikka pyynti oli +20. Auto oli yön kylmässä tallissa (auton mukaan -13).
Teslan supporttikin soitteli just, laitoin eilen sivujen kautta kyssäriä huoltoon liittyen. Sovittiin että seurataan tilannetta ja jos vielä se virheilmoitus palaa niin lavetilla Tampereelle. En tiä oisko pitänyt vaan kylmän viileästi sanoa että ei toimi...
No nyt auto on tuossa pihalla taas piuhassa kiinni, katotaan huomenna mikä on meininki. Vaikkakin taitaa huomenna olla sen verran lämpimämpää että en usko tuon enää oireilevan.
 
Hyvä homma että ainakin jotain ovat keksineet tämän edistämiseksi, toivotaan että tuolla ratkeaa. Mutta kyllähän tuonkin jälkeen on hieman normaalia enemmän korkeajännitystä talviautoilussa :).

Oma tuntuu nyt toimivan taas, kävin asioilla ja lämmitys toimi ilman virheilmoituksia. Paitsi sisälämmöt ei ihan pääse tavotteeseen, +16 jäi vaikka pyynti oli +20. Auto oli yön kylmässä tallissa (auton mukaan -13).
Teslan supporttikin soitteli just, laitoin eilen sivujen kautta kyssäriä huoltoon liittyen. Sovittiin että seurataan tilannetta ja jos vielä se virheilmoitus palaa niin lavetilla Tampereelle. En tiä oisko pitänyt vaan kylmän viileästi sanoa että ei toimi...
No nyt auto on tuossa pihalla taas piuhassa kiinni, katotaan huomenna mikä on meininki. Vaikkakin taitaa huomenna olla sen verran lämpimämpää että en usko tuon enää oireilevan.

Auttaskohan jos laittas pahvin keulamaskiin kuten perinneautoissa? :cool:
 
Jännä havainto, -20 keli ajastettu lähtö klo 18 ja auto aloitti esilämmityksen lähes 3h ennen lähtöä. Auto on normi valovirtapiuhalla kiinni, eli tuntuu nyt lämmittävän akkua max tuolla 3kw teholla kun varaus pysty 100%.

Mielestäni ei ennen tehnyt näin, vaan pisti vaan lämmöt täysille 30-60min ennen lähtöä ja tämä johti siihen ettei 3kw piuhasta tullut sähkö riittänyt ja akusta lähti aina ~3-4%. Katotaan paljon nyt on akkua klo 18 ja onko auto lämmin.
 
Onko joku saanut oikeasti varmuutta tuleeko teslaan m3/y todellakin nuo akku, prosessori,istuintuuletukset jne uudistukset q2 lähtien vai onko kyseessä vain tornihuhu? Tässä voi kosahtaa teslan omiin nilkkoihin heidän heikko informaatio jos perätön huhu on liikkeellä ja porukat kieltäytyy q1 erästä em uudistusten takia.
 
Onko joku saanut oikeasti varmuutta tuleeko teslaan m3/y todellakin nuo akku, prosessori,istuintuuletukset jne uudistukset q2 lähtien vai onko kyseessä vain tornihuhu? Tässä voi kosahtaa teslan omiin nilkkoihin heidän heikko informaatio jos perätön huhu on liikkeellä ja porukat kieltäytyy q1 erästä em uudistusten takia.
Akku ja ryzen päivityksestä on ihan kuviakin ja videoita joten ne on jo tuotantoautoissa, penkkejä ei ole nähnyt vielä kukaan.
 
Minua edelleen mietityttää tuo 12V li-ion akku ja nämä pakkaset. Miten sitä muka ladataan talvella ilman kompleksista bms/lämmityskyhäelmää? Tyypillinen auton laturihan vain raiskaa akkuun 14.4V kyselemättä ja lyijyakut tämän kestävätkin, tykkäävät jopa pakkasella korkeammista jännitteistä. Ei olisi nyt sitten 1. kertaa kun Kalifornian pojilta unohtuisi miettiä toimintaa täällä Jumalan selän takana.
 
Minua edelleen mietityttää tuo 12V li-ion akku ja nämä pakkaset. Miten sitä muka ladataan talvella ilman kompleksista bms/lämmityskyhäelmää? Tyypillinen auton laturihan vain raiskaa akkuun 14.4V kyselemättä ja lyijyakut tämän kestävätkin, tykkäävät jopa pakkasella korkeammista jännitteistä. Ei olisi nyt sitten 1. kertaa kun Kalifornian pojilta unohtuisi miettiä toimintaa täällä Jumalan selän takana.

BMS on tottakai loopissa mukana - kuten kaikissa litiumakuissa ja ei, et lataa sitä lyijyakun laturilla.

Käytännössä tuo on CATL NMC Prismatic kennoilla tehty 4S setuppi. Tuo kemia kestää latailla kohtuu viileässäkin ja jos tarvitsee lämmittää niin ottaa kovempaa virtaa hetken ulos ja sit lataa täyteen ajoakusta, ei tarvitse erillistä lämmitintä vaan voidaan tehdä softalla.

1641829713924.png


Tarkemmin:
Osa1:
Osa2:
 
Tuo kemia kestää latailla kohtuu viileässäkin ja jos tarvitsee lämmittää niin ottaa kovempaa virtaa hetken ulos ja sit lataa täyteen ajoakusta, ei tarvitse erillistä lämmitintä vaan voidaan tehdä softalla.

Tuossa on max discharge -20C ja charge -10C. Talvella jatkuvastiko sitä puretaan ja täytetään? Koska muutenhan siinä on oltava lämmitys ettei tipu noin alas.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 714
Viestejä
4 493 687
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom