Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liekö maantieteellisiä tai autokohtaisia eroja, mutta noin omat kokemukset täältä idästä. Olethan muistanut sen tuulilasilämmitysmoodin (=kuumaa ilmaa lasin alle)?

Varmasti on, jos ajat vain 80km/h tiellä ilman pysähdyksiä niin ethän tällaiseen tilanteeseen ikinä joudu. Eikä Suomessa oikein muualla hirveästi ole todellista liikennettä. Tähän vielä sitten lisäät päälle tietysti meren läheisyyden. Ja kyllä, tuulilasinlämmitysmoodi on aika tuttu varmaan jokaiselle joka on ajanut vuosikymmeniä autoja ;)

Eikos tuo kuitenkin ole hetkellinen bugi enemmänkin teslan kohdalla?

Tavallaan. Hinausautossa luultavasti on lämmin ;)
 
Eikos tuo kuitenkin ole hetkellinen bugi enemmänkin teslan kohdalla? Niillä polttomoottoriautoilla on kyseessä pysyvä ominaisuus, joka ilman tolppapaikkaa tekee liikkumisesta talvella melko vittumaista.
Mielummin itse palelisin ekat 5-10km ilman takkia, kuin menisin lämpöseen autoon, joka sitten vaikka 30km jälkeen lopettaa lämpimän ilman puhaltamisen "hetkellisen bugin" takia..
Polttomoottoriautot(ilman tolppaa/pa-käyttöstä lämmitintä) ovat vain aluksi kylmiä. Plussan puolelle sisätilan itsellä kaikki saavat kyllä pienellä tyhjäkäynnilläkin.
 
Tavallaan. Hinausautossa luultavasti on lämmin
Kesällä juuri olin hinausautossa kyydissä 30 asteen lämmössä kun uudehkosta huolletusta polttomoottori volvosta katkesi laturin hihna, joka onnistui viemään mennessään myös nokkaketjun ja venttiilit.

Tuli mietittyä siinäkin sähköauton tekniikan yksinkertaisuuden etuja hinausta odotellessa.
 
Tulee sieltä silti lämpöä, tämä Teslan ongelmahan on että lämmitys loppuu yhtäkkiä (on toiminut alkumatkasta).
Tämä softabugihan nyt ilmeisesti on korjattu. Muutama tapaus naamakirjassa on päivittänyt softan kesken pitkänmatkan ajon kun lämmitys on lakannut toimimasta. Päivityksen jälkeen lämmitys palannut. Varmaan hiihtolomien aikaan nähdään laajemmalla otannalla onko softabugi korjattu.
 
Eikö ole hassua että toisaalla valitetaan että nykyauton pahin puoli on siinä yleistyvät sähköiset komponentit?
Ei sinänsä, voi olla ihan eri henkilöt valittamassa eri aiheista.

Itse valitin autojen sähköjutuista niin pitkään kun omistin italialaisia ja ranskalaisia autoja.
 
Mistä muuten näkee minkä valmistajan akut Model 3 on? Vaikuttaa olevan Googlen perusteella melkoinen sekamelska, mutta onko jotain varmaa keinoa tarkistaa asia ajoneuvon tiedoista?

katso liitettä 765085
ODB lukija ja scan my Tesla.

Tai sitten VIN decoder niin näkee missä auto tehty. Sen jälkeen mikä toimituserä.

Eikä muuten tule sitten helpottumaan asia. Uudet perffit tulee LGn uudella akulla mikä on 79kwh vs entinen Panasonic 82kwh. Koskee myös LR malleja.
 
Ostaa, ihan omaa luokkaansa olevan sähköauton voimalinjan, latausnopeudet ja käyttöliittymän ilman autoteollisuuden vanhanaikaisia ratkaisuja.
Hyundai/Kialla on jos paremmat latausnopeudet ja käyttöliittymähän Tesla-fanien mukaan paskottiin juuri.
 
Paperilla joo, mutta käytännössä ei. Varsinkin meikäläisissä lämpötiloissa EV6 ja Ioniq5 taitaa ladata keskimäärin vain 50-70kW teholla vaikka lupaukset toki on ihan toista. Teslan käyttöliittymästä en tiedä, mitä siitä nyt on paskottu?
Kohta tulee softapäivitys EV6 ja Ioniq 5, että osaavat lämmittää akkua eli saavat korjattua kylmän aiheuttanut ongelmat.

V11 käyttöliitttymä.
 
Eipä noissa eroa suuresti ole. LG parempi kylmällä kuin Pana. Toki voinut muuttua jo päivityksessä.

Enemmänkin se että akku on 75kwh akku.
 
Ne eivät toimi ajaessa näin, tuota en tarkoittanut. Vaan esim. Evoquessa "winter-mode" tarkoitti että joka pyyhkäisyn jälkeen ne jäivät tuon tyyppiseen nostettuun tilaan.



Niin, tuo on todella pieni osa talviajamisesta kyllä mielestäni. Eikä tuo kunnonkaan esilämmitys poista noita ongelmia täysin. Enkä tiedä onko nyt "autoa on lämmitettävä 30 min jotta siihen pääsee sisään" merkki hyvästä talviautosta.

En tiedä mitä liimaa olet sotkenut ovien väliin, mutta ei niitä kyllä 30min tarvitse lämmittää että aukeavat. Yleensä aukeaa ihan kylmänä, mutta jos on just vesisateen jälkeen pakastanu ni 5min esilämmitys on ihan jees idea niin ei tarvitse rutinaa kuunnella laskevasta lasista. Kahvat nyt toki jäätyy, mutta en ole jaksanut tästä ongelmasta paljon välittää, lyön nyrkillä auki niinku ohjekirjassa lukee.
 
Ostaa, ihan omaa luokkaansa olevan sähköauton voimalinjan, latausnopeudet ja käyttöliittymän ilman autoteollisuuden vanhanaikaisia ratkaisuja.

Ei Teslan latausnopeudet mitenkään erikoisia ole todellisuudessa. Käyttöliittymä on aivan tuubaa verrattuna perinteisiin ratkaisuihin, mikään ei oikein toimi ja BMW:hen verrattuna koko sisusta on aika tuubaa. Siihen päälle vielä kunnon alusta jota Teslaan ei edes saa.

Siinähän ne rahat alkavat tulemaan. Eli Teslaan sait kymppitonneilla wannabe-Android-Auton. Sitäkö se edistys oli? Kyllä sille kalliimmalle hinnalle vastinetta saa yhtälailla BMW:n ostaja kuin Teslan ostaja, mutta voithan aina kuvitella toisin.
 
En tiedä mitä liimaa olet sotkenut ovien väliin, mutta ei niitä kyllä 30min tarvitse lämmittää että aukeavat. Yleensä aukeaa ihan kylmänä, mutta jos on just vesisateen jälkeen pakastanu ni 5min esilämmitys on ihan jees idea niin ei tarvitse rutinaa kuunnella laskevasta lasista.

Haluanpa nähdä, mulla rutisee ainakin, vaikka sen 30 min esilämmityksenkin jälkeen. Ei se jää siitä ikkunan alaosasta mihinkään sula esilämmityksellä.
 
Ostaa, ihan omaa luokkaansa olevan sähköauton voimalinjan, latausnopeudet ja käyttöliittymän ilman autoteollisuuden vanhanaikaisia ratkaisuja.
Lisäksi ensiluokkaisen tupakin sytyttimen! ...eiku joo ei saakaan. Täytyy hieman vetää omia sanoja takaisin, kun väitin Teslaa Premium-autoksi:: eihän Tesla olekkaan premiumia, kuin ainoastaan hinnaltaan.
 
Taitaa Tesla olla modernin ajan kupla- volkkari: kesällä keittää ja talvella tarvitsee pukeutua Hylje-haalariin, että pääsee perille Ropatakki saa yhtä paljon(lue: lääppiä kosketusnäyttöä)... :rofl:
 
Käsittääkseni nimenomaan toisinpäin LG syytä välttää ja Panasonic parempi ja ilmoituksen mukaan
  • Akun kokonaiskapasiteetti 79,5 kwh
Minkä ilmoituksen?
Jos auto on vanhalla sisustalla ja Q3 erää niin 78kwh on akku.
Panasonicissa paremmat lataustehot kun saa lämpöä.
 
Sellaista modernia esilämmitystä akulle ei esimerkiksi taida siihen bemarin räppänään saada, joka löytyy Teslasta. Lisäksi nuo luvatut latausnopeudet on paperilla ihan yhtä tuubaa monella muulla merkillä paitsi Teslalla, joka taitaa testien mukaan niihin pääsääntöisesti myös pääsääntöisesti päästä.

Oma arvaus on että Bemmiinkin tulee nämä myöhemmin softapäivityksen mukana, Teslalla on se muutaman vuoden etumatka jota muut ottaa nopeasti kiinni.

No esimerkiksi se, että auton käyttöliittymä ja suunnitelu ulottuu siihen ettei autoa vammaisesti tarvitse laittaa käyntiin start napista ja vielä erikseen mekaanisesti vaihdekeppiä painella että siitä saa edes vaihteen valittua (kuten BMW:n sähköautossa pitää).

Mihinköhän nyt viittaat tuolla mekaanisen vaihdekepin painamisella? Tai mikä se konkreettinen ero on?

En usko että kovin monelle tuon start-napin painaminen on mikään ongelma, joku voi jopa haluta laittaa auton erikseen päälle.

Se mikä UI siellä käyttöliittymässä on, on muuten suhteellisen yhdentekevää mutta varsinkaan Andoidia en halua autooni sen enempää kuin televisiooni ja siihen löytyy varsin monta syytä, joita en jaksa luetella tähän ellei nyt sattumalta yksityisyys ja Google soita kelloja tarpeeksi.

UI yhdentekevä? Se alkaa olemaan yksi tärkeimmistä kriteereistä BEVeissä.

Androidista voi olla montaa mieltä mutta sinä et edes tiedä mitä Tesla tekee sinun tiedoillasi tällä hetkellä joten jos yksityisyys tärkeätä niin kannattaisi sinullakin kellot soida.

Yhdyn tuohon lainaamasi kirjoittajaan siinä että Teslassa monta asiaa jotka on hyviä (energiatehokkuus ja suorituskyky) mutta siinä on monta asiaa jota ei saa edes rahalla, eiköhän Bemarin osta ne jotka haluavat paremman sisustan, paljon paremman laatuvaikutelman ja paremman alustan.
 
Hmm pakko kysyä kun hintataso tuossa Y-mallissa kuitenkin talvirenkaineen se 70 tonnia, että mikä saa pitämään sitä Opelin hintaisena? :hmm: Lexus ei kyllä omasta mielestäni edusta laatuvaikutelmaltaan mitään erikoista, enemmänkin jalopuuratilla ja somisteilla olevia Toyotiahan ne on. Siinä (Lexus) ostetaan kuitenkin ennenkaikkea äärimmäisen hyvää laatua, vähän enemmän naapurissa kateutta aiheuttavalla merkillä.
No hintapolitiikkaa seuranneena tuntuu olevan sähköautoissa karkeasti 10k€/100km range autonvalmistajasta riippumatta pois lukien BMW/Mese kun nuo hinnat hyppää julmetusti. On toki teslalla s/x myös kalliita rangeen nähden mutta toisaalta ei tuo eqc tai tuleva BMW i3 tule noudattamaan kohtuu hintaisuutta.
Tottakai asioista maksetaan erilailla kyseisten merkkien kohdilla. Tuosta lexuksesta tuli mieleen Teslan kohdalla juurikin Toyota Corolla nahkapenkeillä eli on jotain premiumia penkeissä ja voimansiirto puksuttaa miljoonaa kilometriä. Toki on noita akkuja ja sähkömoottoreita mennyt alkupään tesloissa mutta tekniikkaa kokoajan kehittävät kestävämpään suuntaan näiden osalta. Mielipide asioita pitkälti...
 
Uudesta UI:sta jaksoi olla pöyristynyt kokonaiset 10 sekuntia. Siinä on mielestäni fokus mennyt hieman väärään suuntaan, mutta ei mitään maailmaa mullistavaa. Itsellä oli rengaspaineiden monitori aina näkyvillä ja nyt uudessa se on haudattu jonnekin syvälle, eli siinä mielessä mentiin huonompaan suuntaan. Lämmityskontrolleissa on yksi extrapainallus lisää juu penkkien ja defrostin kanssa, mutta näitä ei ajon aikana juurikaan tarvitse säätää, joten suhteellisen pieni ärsyke. Mutta tämä on perus Teslaa, että muutosfrekvenssi on korkea.

Androidista voi olla montaa mieltä mutta sinä et edes tiedä mitä Tesla tekee sinun tiedoillasi tällä hetkellä joten jos yksityisyys tärkeätä niin kannattaisi sinullakin kellot soida.

OT:
Totta toki, mutta sillä erolla, että Googlen substanssibisnes on tiedonkeruu ja sen yhdistely useista lähteistä ja edelleen myynti kolmansille osapuolille (mainostajille). Teslakin tietoa kerää tottakai, mutta motivaatio siihen on toisaalla, eli omassa tuotekehityksessä. Jos siis haluaa näitä vertailla yksityisyysnäkökulmasta.
 
No esimerkiksi se, että auton käyttöliittymä ja suunnitelu ulottuu siihen ettei autoa vammaisesti tarvitse laittaa käyntiin start napista ja vielä erikseen mekaanisesti vaihdekeppiä painella että siitä saa edes vaihteen valittua (kuten BMW:n sähköautossa pitää).

Yhtälaillahan Teslaa väännetään vaihdekepistä, ainakin Model 3:sta ja Model Y:tä. Miten se muka katosi?

Se mikä UI siellä käyttöliittymässä on, on muuten suhteellisen yhdentekevää mutta varsinkaan Andoidia en halua autooni sen enempää kuin televisiooni ja siihen löytyy varsin monta syytä, joita en jaksa luetella tähän ellei nyt sattumalta yksityisyys ja Google soita kelloja tarpeeksi.

Ei se ole yhdentekevää mikä UI siellä käyttöliittymässä on kun sitä kautta hallitaan auton ajamiseen liittyviä asioita. Toinen hyöty Android-Autosta olisi että sinne saa oikeat softat, Teslaan kun ei saa mitenkään.
 
OT:
Totta toki, mutta sillä erolla, että Googlen substanssibisnes on tiedonkeruu ja sen yhdistely useista lähteistä ja edelleen myynti kolmansille osapuolille (mainostajille). Teslakin tietoa kerää tottakai, mutta motivaatio siihen on toisaalla, eli omassa tuotekehityksessä. Jos siis haluaa näitä vertailla yksityisyysnäkökulmasta.

Google on ainakin suhteellisen avoin että keräävät sinusta tietoa ja myyvät sitä mainostajille, Google on tässä koko ajan suurennuslasin alla. Teslan datan keruusta ja sen käytöstä emme tiedä juuri mitään ja ottaen huomioon yrityskulttuurin joka on todella salaileva tai suorastaan epäilyttävä niin olisin aika varovainen tuon suhteen.

Tässäkin ehkä pätee se vanha "better the devil you know" -viisaus.
 
Google on ainakin suhteellisen avoin että keräävät sinusta tietoa ja myyvät sitä mainostajille, Google on tässä koko ajan suurennuslasin alla. Teslan datan keruusta ja sen käytöstä emme tiedä juuri mitään ja ottaen huomioon yrityskulttuurin joka on todella salaileva tai suorastaan epäilyttävä niin olisin aika varovainen tuon suhteen.

Tässäkin ehkä pätee se vanha "better the devil you know" -viisaus.
Teslahan on avoin kaiken suhteen. Elon on sanonut näin Twitterissä. Mitä nyt toisinaan käyttävät open source koodia joka on GPL alaista ja unohtavat pistää koodit jakoon.
 
Google on ainakin suhteellisen avoin että keräävät sinusta tietoa ja myyvät sitä mainostajille, Google on tässä koko ajan suurennuslasin alla.
Mitä tietoa sinusta Google myy mainostajille? Jos rekisteröidyn Googlelle mainostajaksi, niin voinko ostaa sieltä sinun tietosi kuten tuossa sanot?
 
Mitä tietoa sinusta Google myy mainostajille? Jos rekisteröidyn Googlelle mainostajaksi, niin voinko ostaa sieltä sinun tietosi kuten tuossa sanot?

No ei ehkä suoraan myy dataa mutta auttaa mainostajia räätälöimään mainoksia yms. sinun tietojesi perusteella. Eli epäsuorasti myy dataa.
 
No ei ehkä suoraan myy dataa mutta auttaa mainostajia räätälöimään mainoksia yms. sinun tietojesi perusteella. Eli epäsuorasti myy dataa.
No se mainonta on tietenkin se syy miksi Google pystyy palveluitaan ilmaiseksi ihmisille tarjoamaan. Mutta ei ne mainostaja edelleenkään saa sinusta yhtään mitään tietoa vaikka Google mainoksia sinulle näyttääkin. Vasta kun klikkaat mainosta, niin mainostaja tietenkin saa tietää mitä mainosta klikkasit ja mikä on ip-osoitteesi kun vierailet heidän sivuillaan. Mutta tietojasi se ei silti saa. Eikä mainostaja tiedä kelle Google mainoksia on näyttänyt.
 
No se mainonta on tietenkin se syy miksi Google pystyy palveluitaan ilmaiseksi ihmisille tarjoamaan. Mutta ei ne mainostaja edelleenkään saa sinusta yhtään mitään tietoa vaikka Google mainoksia sinulle näyttääkin. Vasta kun klikkaat mainosta, niin mainostaja tietenkin saa tietää mitä mainosta klikkasit ja mikä on ip-osoitteesi kun vierailet heidän sivuillaan. Mutta tietojasi se ei silti saa. Eikä mainostaja tiedä kelle Google mainoksia on näyttänyt.

Tämä on täysin totta ja siksi minua ei pätkääkään haittaa käyttää Androidia puhelimessa, TV:ssä tai autossa. Paljon skeptisempi olen Teslan tiedonkeruusta ja mihin niitä tietoja käytetään, ottaen huomioon Teslan varsin läheisen suhteen CCP:n kanssa niin voi vaan kysyä että mitä tietoja se saa myös Kiinan ulkopuolelta.
 
Model 3/Y malleihin huhuillaan ilmastoituja istuimia:


Aiemmin vuotaneessa päivityslistauksessahan oli maininta "Update 1st/2nd row foam; trim outline". Liittyisiköhän samaan asiaan.

tesla_eu_add_ons.001.jpeg.001.jpeg
 
Google on ainakin suhteellisen avoin että keräävät sinusta tietoa ja myyvät sitä mainostajille, Google on tässä koko ajan suurennuslasin alla. Teslan datan keruusta ja sen käytöstä emme tiedä juuri mitään ja ottaen huomioon yrityskulttuurin joka on todella salaileva tai suorastaan epäilyttävä niin olisin aika varovainen tuon suhteen.

Tässäkin ehkä pätee se vanha "better the devil you know" -viisaus.

Semi OT jatkuu, koska mielenkiintoinen aihe:

Se minkälainen tietokanta Googlella on kasassa ihmisistä ei taatusti ole läpinäkyvää kenellekään ulkopuoliselle. Ja mitään takeita ei siitä ole, miten sitä voidaan alkaa käyttämään joskus tulevaisuudessa. Voi olla että heidän politiikka on avointa siinä, että mainoksia tullaan kohdentamaan käyttäjille tietyllä algoritmilla, mutta se on lopun pelein aivan peanuts kun puhutaan isosta kuvasta. Eli siitä kun käyttäjä on kirjautuneena henkilökohtaisilla tiedoilla täytetyllä Google-tilillä kymmeniin eri palveluihin aina puhelimesta, sähköpostista, somesta, kotiviihteestä, autosta jne lähtien. Googlen ekosysteemin laajempi käyttö on viimeinen asia, mitä yksityisyydestään huolissaan olevan ihmisen tulisi tehdä. Vaikka hemmetin hyviä tuotteitahan ne ovat. Mutta jos Tesla + CCP skenaario on pelottavampi, niin ei kai siinä mitään sitten :think:.

Mutta olen samaa mieltä siinä, että kyllähän nykymeno on aika ärsyttävää yksityisyydestään huolehtivan henkilön kannalta. Palveluiden hajautus on avainsana, vaikka se hieman lisävaivaa tuokin.
 
Model 3/Y malleihin huhuillaan ilmastoituja istuimia:

Kauhee uutinen jostain väärin ymmärretystä tekstistä.
Samassa kuvassa näkyy vipu ratille. Tuleeko manuaalisäätö?
 
Kauhee uutinen jostain väärin ymmärretystä tekstistä.
Samassa kuvassa näkyy vipu ratille. Tuleeko manuaalisäätö?

Liittyneekö siihen patenttiin jossa jäähdytysneste kierrätettäisiin penkin kautta eli päästäisiin vastuksista eroon ja joku sadasosa lisää rangeen. Samalla mahdollistuisi viileän nesteen kierrätys penkeissä.
Manuaalisäätö rattiin poistaisi easy entryn, en usko että siitä ollaan valmiita luopumaan.
 
Liittyneekö siihen patenttiin jossa jäähdytysneste kierrätettäisiin penkin kautta eli päästäisiin vastuksista eroon ja joku sadasosa lisää rangeen. Samalla mahdollistuisi viileän nesteen kierrätys penkeissä.
Manuaalisäätö rattiin poistaisi easy entryn, en usko että siitä ollaan valmiita luopumaan.
En itse usko tuohon muutoksiin penkissä. Mutta spekuloimalla saada uutisia.

Kuten Texasiin tehdas valmistautuu 4680 tuotantoon. Kauhea uutinen siitä kun sinne viestiin rekalla lava kamaa millä ei ole mitään tekemistä 4680 kanssa.
 

Onko M3SR+ LFP akullisten omistajilla Suomessa yhtä extreme kokemuksia rangen menetyksistä kovilla yli -20C pakkasilla?
Ei ole noin extremejä, pahimmillaan on noin 200km range ollut. Pihalla oli jotain -25C ja ajoin 100km/h. 160km matkan jälkeen oli vain 20% jäljellä, mutta lähdin matkaan täysin ilman esilämmitystä ja noin kylmällä sillä on kyllä paljon väliä, samoin nopeus ei ollut optimaalinen. Tuolla reddit tyypillä on mennyt 60% 50km ajon aikana, hänen yksilössään näyttäisi kyllä olevan jotain vikaa.
 
Track modea alkaa pukkaamaan plaid:in omistajille.


Teslalla taidettu myös tajuta model s plaid:in jarrujen huonous. Ihan törkykallis parempi jarrupaketti tulee tarjolle. Aika moni arvostelija ihan arkikäytössäkin haukkunut plaid:n jarruja todella vähätehoisiksi.

 
Viimeksi muokattu:
Eipä ole toi ilmastointiongelma Model Y ja Model 3:ssa ratkaistu. Samaa paskaa näyttäisi olevan uusimmalla softalla uusimpien käyttäjäkokemusten perusteella.
 
Eipä ole toi ilmastointiongelma Model Y ja Model 3:ssa ratkaistu. Samaa paskaa näyttäisi olevan uusimmalla softalla uusimpien käyttäjäkokemusten perusteella.
Lukemani perusteella osalla ratkaisi ja osalla ei. Tiedä sitten onko lopuilla rautaa rikki tai jotain muuta.
 
Olisi hauska tietää koskeeko viat kaikkia malleja vai onko esim Dual Motor variantit välttyneet siltä.

Olisikin jännä ongelma jos Teslan softassa kuviteltaisiin aina olevan etumoottori. Tai olisivat unohtaneet ILPin vaativan moottorin edestä. Jos teho vain loppuisi, niin sitten voisi ajatella että unohtivat vain vastukset.
 
Niin tuli vain mieleen, kun jossain videossa mainittiin, että Dual Motorissa olisi enemmän tehoa akkujen ja ohjaamon lämmitykseen ja muutenkin eroaa tuosta takapotkusta.

Ei se niin kovin paljon eroa takapotkusta. Tässä tapauksessa siinä olisi vain pari käämiä lisää tuottamassa lämpöä akulle, mutta heikommasta etumoottorista (SR+:ssahan takamoottori on tehokkaampi kuin LR:ssä, tai ollut ennen tätä 60kWh mallia).
 
v2020 M3 LFP (non-ILP) kulutustesti tältä päivältä kun asiasta on ollut puhetta:

Startti kylmähallista ilman preconditioningia latausplugista (eli auto ollut koko yön ulkolämpötilassa, joka kävi -17C paikkeilla alimmillaan), -12C pakkasta, parin minuutin esilämmitys appista:

1.jpg


Matka alkaa X-akselilla kohdasta 28 km suunnilleen. Tuosta näkee alkupiikin, kun kulutus käy hetkellisesti korkeammalla, mutta aika nopeasti on laskenut alle 250 Wh/km. Jos en laittaisi lämmitystä lainkaan appista päälle, olisi alkupiikki vastaava, mutta 400-600 Wh/km maastossa. Tuollainen alkulämmitys ottaa 1-2% akkuvarauksesta näillä keleillä. Kuvan range ennuste on tuossa hieman pielessä, koska se ottaa huomioon myös edellispäivän työmatkan (kaupunkiruuhka vie juissia).

Ja vastaava matka toiseen suuntaan (auto seissyt 3,5h ulkona ennen lähtöä, ei lainkaan esilämmitystä):

2.jpg


Matka alkaa taas X-akselilta 28 km kohdalta. Toiseen suuntaan päästiin aika hyvällä kulutuksella jo. Matkan pituus oli 27,7 km suuntaansa ja 80% siitä on moottoritietä (vakkari 105) ja loput 20% arviolta keskinopeudella 45.
 
Oma M3 LR -21 on nyt viimeisimmän softan jälkeen toiminut hieman oudosti lämmityksen suhteen. Yleensä kun auton laittaa applarista lämmitykseen kovemmallakin pakkasella, tulee n. 10-15min jälkeen ilmoitus notta sisätilan lämmöt saavutettu. Nykyään kestää huomattavasti kauemmin, vaikkakin kyllä se loppujen lopuksi ne lämpötilat saa kehitettyä, esimerkiksi tänään -15 autotallissa kesti hieman vajaa 30 min että saavutti pyydetyn 21 astetta. Toisaalta tuon jälkeen kun lähti ajelemaan niin auto olikin kunnolla lämmitetty myös akun osalta, regenit oli täysillä. Akkua kului n. 8% lämmitykseen.

Torstaina kävin -20 pakkasessa ajelemassa (40km) huomattavasti lyhyemmällä lämmityksellä (~10 min) ja pääosan matkaa sisälämmöt oli tyyliin +10, loppumatkasta (motarilla) lämpesi sitten jota +15 kun pääsin taas kotosalle.

Facesta bongasin jonkun huomion että uudemmat softat prioirisoi akun lämmitystä jotta regen olisi nopeammin käytössä. Tiedäppä tässä sitten että onko oman yksilön toiminta sitä mitä sen pitäisi olla. Varsinkin kun kävin lataamassa K-latauksessa ja kun vihdoin sain latauksen lähtemään (paska lCCS-liitin laturissa, toimii aika randomilla kun sitä painaa sopivasti), auto heitti näytölle tällaista:
IMG_20220108_134504.jpg

Tuo kyllä hävisi ja lämpöäkin riitti jonkin ajan jälkeen. Epäilen että johtui siitä kun kuskin ovi jäi auki ja meni aika pitkään sen s$%tanan laturin kanssa tuskaillessa... eli sisälämmöt laski ja lämmitys ei pysynyt perässä.
 
Oma M3 LR -21 on nyt viimeisimmän softan jälkeen toiminut hieman oudosti lämmityksen suhteen. Yleensä kun auton laittaa applarista lämmitykseen kovemmallakin pakkasella, tulee n. 10-15min jälkeen ilmoitus notta sisätilan lämmöt saavutettu. Nykyään kestää huomattavasti kauemmin, vaikkakin kyllä se loppujen lopuksi ne lämpötilat saa kehitettyä, esimerkiksi tänään -15 autotallissa kesti hieman vajaa 30 min että saavutti pyydetyn 21 astetta. Toisaalta tuon jälkeen kun lähti ajelemaan niin auto olikin kunnolla lämmitetty myös akun osalta, regenit oli täysillä. Akkua kului n. 8% lämmitykseen.

Torstaina kävin -20 pakkasessa ajelemassa (40km) huomattavasti lyhyemmällä lämmityksellä (~10 min) ja pääosan matkaa sisälämmöt oli tyyliin +10, loppumatkasta (motarilla) lämpesi sitten jota +15 kun pääsin taas kotosalle.

Facesta bongasin jonkun huomion että uudemmat softat prioirisoi akun lämmitystä jotta regen olisi nopeammin käytössä. Tiedäppä tässä sitten että onko oman yksilön toiminta sitä mitä sen pitäisi olla. Varsinkin kun kävin lataamassa K-latauksessa ja kun vihdoin sain latauksen lähtemään (paska lCCS-liitin laturissa, toimii aika randomilla kun sitä painaa sopivasti), auto heitti näytölle tällaista:
IMG_20220108_134504.jpg

Tuo kyllä hävisi ja lämpöäkin riitti jonkin ajan jälkeen. Epäilen että johtui siitä kun kuskin ovi jäi auki ja meni aika pitkään sen s$%tanan laturin kanssa tuskaillessa... eli sisälämmöt laski ja lämmitys ei pysynyt perässä.

Oon huomannut samaa päivityksen jälkeen, esilämmitys tuntuisi lämmittävän akkua enemmän ja sisätiloja hitaammin kun ennen, ainakin kunnon pakkaskeleillä kun on lähemmäs -20. Jos taas astuu itse sisään autoon ni sisätilat lämpee nopeammin.

Niin ja mulle tuli tuo sama ilmoitus silloin pari viikkoa sitten, lämmöt hävisi sillon kokonaan ku oli pikalatauksen esilämmitys ajon aikana käytössä. Vastaava bugi ei oo sen jälkeen toistunu eikä ilmotusta tullu uudestaan, varasin kyllä sen huoltoajan, mutta pitää soitella ja kysyä että onko turha reissu tulla näyttämään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 714
Viestejä
4 493 737
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom