- Liittynyt
- 29.10.2016
- Viestejä
- 8 814
Ilmeisesti siihen tarvitaan diesel moottori.Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ilmeisesti siihen tarvitaan diesel moottori.Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Vanhusten mukaan 25% voimasta jokaiselle renkaalle. Tähän ei toki pysty moni auto.Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Itse näkisin oikeana nelkkuna sähköhummerin ja cybertruckin versiot joissa 4 erillistä sähkömoottoria. Ainakin niissä jokaista rengasta voidaan säätää vaikka eri suuntiin pyörimään jolloin päästään pahemmista muta ja maasto- olosuhteista liikkeelle kuin nämä lukko yms muut feikkinelkut.Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Miksi? Eikö parempi olisi, kun ne toimisivat kuten polttomoottoriautossa? Eli moottorista tulee voima jakolaatikkoon, joka jakaa voiman eteen ja taakse?Onhan tuo nyt nelivedolle aivan ylivoimainen asetelma että molemmilla akseleilla on oma moottori jotka toimivat toisistaan riippumatta. Sama asia toki pätee kaikille merkeille.
Ei pitäisi olla kahta sanaa polttomoottorilla.
Itse näkisin oikeana nelkkuna sähköhummerin ja cybertruckin versiot joissa 4 erillistä sähkömoottoria. Ainakin niissä jokaista rengasta voidaan säätää vaikka eri suuntiin pyörimään jolloin päästään pahemmista muta ja maasto- olosuhteista liikkeelle kuin nämä lukko yms muut feikkinelkut.
Tämä on juuri se. Tiedä sitten tekeekö oikeasti mitään.tänään tuli 2021.44.30 patch ilman mitään patch noteseja, mutta patchin jälkeen tuli joku uusi "cold weather tips" yms. mikä neuvoi esilämmittämään jne. Onko tämä se ILP softan päivitys? Ainakin äänekkäämmin ja aggressiivisemmin mutta samalla kuumemmin ILP tuntuu käyvän.
Niin ja patchin aikana palo jalkatilan valot tässä SR+, valot mitkä ei autoon kuulu
Vanhusten mukaan 25% voimasta jokaiselle renkaalle. Tähän ei toki pysty moni auto.
Usein kun se "neliveto" on kaksiveto, eli yksi eturengas ja takarengas vetää.
Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Teslathriidissä kun ollaan, niin pääasia on, että talvella pääsee liikennevaloista ekana liikkeille, sekä pääsee auraamattomalla(20cm lunta) mökkitiellä liikkumaan.
Noita "todellisia" nelivetoja on vaan aika harvassa, rajoittuu käytännössä vain ja ainoastaan range rovereihin ja sen tyyppisiin. Perus henkilöautopuolella ei taida olla missään.Tesla vetää nollalla renkaalla pahimmassa tapauksessa, siinä se juttu on. Pyörä, jolla ei ole pitoa vie kaiken tehon jos välissä ei ole jotain joka estäisi sitä. ESP:n hoitaa hommaa jarruttamalla sutivaa rengasta, mutta todellinen neliveto kykenee siirtämään lukkonsa avulla tehoa myös sille pitävälle renkaalle. Teslassa ei ole sellaista. Eikä Teslassa ole vaihteistoa, jolla saadaan oikeasti suuri määrä sitä vääntöä, joka sitten tarvitaan jos halutaan myös edetä sillä nelivedolla (mutta toki Model 3/Y/X/S eivät sellaiseen paikkaan menisi muutenkaan) - se diesel on siinä kätevä kyllä kuten joku irvaili.
Onhan noissa tehokkaammissa henkilöautoissa ollut noita lukittuvia periä. Vaikkapa bemarin M340i on sähköisesti ohjattu lukkoperä (M slip differential) ja etuakselilla sitten "perinteinen" jarruilla toimiva. Se kai on sitten näillä termeillä kolmiveto?Noita "todellisia" nelivetoja on vaan aika harvassa, rajoittuu käytännössä vain ja ainoastaan range rovereihin ja sen tyyppisiin. Perus henkilöautopuolella ei taida olla missään.
Jotain audin torseniakin kehuttu vuosikaudet mutta todellisuudessa sutii ristiin ja "lukot" on vaan että jarrutetaan sutivaa pyörää.
Joo tehokkaammissa huippupään malleissa niitä voi löytyä. Ilmeisesti se lukko kummiskin lisää sen verran sitä hintaa että ei ole järkeä laittaa malleihin missä sitä ei edellytetä. Se mikä ihmetyttää että ei ole edes lisävarusteena, voisin kuvitella että monet voisivat sen tilatakin.Onhan noissa tehokkaammissa henkilöautoissa ollut noita lukittuvia periä. Vaikkapa bemarin M340i on sähköisesti ohjattu lukkoperä (M slip differential) ja etuakselilla sitten "perinteinen" jarruilla toimiva. Se kai on sitten näillä termeillä kolmiveto?
Mikäänhän ei sinänsä estäisi Teslaa laittamasta tuollaista lukittavaa perää sähkömoottorin ja renkaiden väliin, mutta painoa ja hintaa se lisäisi. Polttomoottori kun tarvitsee sen perän joka tapauksessa, ei lukko lisää enää merkittävästi kuluja tai painoa. Varsinkaan kalliimman pään malleissa.
Jos voit pitää autos sekä töissä, että kotona tolpan nokassa josta auto voi lämmitellä pakkasella akkuaan, niin LFP toiminee ihan hyvin. Ongelmia tulee sitten kun ajat 250km jonkun mökin pihaan missä ei ole töpseliä, vietät viikonlopun siellä -20C kelissä akun varauksen ollessa 15% ja sitten sunnuntai-iltana pitäisi ajaa läheiselle pikalaturille, niin latausteho voi olla luokkaa 0kW (+3.5kW lämmitystä) ja kestää puoli tuntia, että lataus edes alkaa.Käsitin että tästä etiäpäin kaikissa uusissa Tesla 3 SR on uusi (60kWh?) LFP-akku. No onko täällä vielä kellään, ja kokemuksia siitä talvipakkasilla?
Siitä kyllä puhutaan että sitä ei voi ladata 150kW teholla jos akku on kylmä, mutta kun olen yrittänyt kokemuksia googlettaa, tulee sieltä ne samat vanhat TeslaBjörnin ja jonkun britin testit jossa latausta testataan jossain 0 tai +5 asteen kelissä.
Haluisin mieluummin tietää kuinka käyttökelpoinen se on vaikka täällä Suomessa -20 asteen pakkasessa? Voiko sitä edelleen ladata, ja millaisella nopeudella? Toimiiko 8A tai 10A hidaslataus ok pakkasilla? Toimiiko muuten ok pakkasilla, vaikka pikalataus olisikin hitaampaa, käynnistyy ilman ongelmia kunhan akussa on varausta jne.? Jos pikalataus jää johonkin 30kW tehoihin pakkasilla, en koe sitä erityisen suurena ongelmana kunhan latautuu.
Mulla on nyt 52kWh akulla varustettu Renault Zoe ja olen ollut tyytyväinen -20 asteen pakkasillakin (ainoa vaikutus on ollut toimintamatkan lyheneminen, mikä ei ole ollut minulle tähän asti ongelma), ja tähän asti olen hyvin pärjännyt jopa kokonaan ilman "pikalatauksia" (tosin minun mallissani ei edes ole CCS-pikalatausta, nopein lataus on 22kW AC-lataus joka on tähän asti riittänyt erinomaisesti, ja 99% lataamisestani on 10A tai 8A hidaslatausta kotona tai töissä).
Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?
Kiinnostaa vain nuo LFP-akut kun kerran pitäisi olla paljon halvempia valmistaa (ei kobolttia eikä nikkeliä) ja elinikäkin pitäisi olla paljon litium-ioni akkuja pidempi, eli auton jälleenmyyntiarvon voisi kuvitella pysyvän korkeampana vuosienkin jälkeen.
Huono puoli sitten pienempi energiatiheys eli käytännössä LFP-akku on raskaampi/isompi kuin yhtä "iso" litium-ioniakku, ja sitten nuo yllämainitut mahdolliset ongelmat. Jos ja kun nykyisen Zoen johonkin toiseen sähköautoon joskun vaihdan, toivon että siinä on jo LFP-akku, tai jos on tullut markkinoille jotain vielä parempaa. Propsit Teslalle että on jo etukenossa lähtenyt kokeilemaan LFP-akullisia malleja jo ihan oikeassa elämässä, nyt vain haluisi kovasti niitä kokemuksia...
Mikä on "oikean nelivedon" määritelmä jos se että auto vetää neljällä pyörällä ei sitä ole?
Eikö kunnolliset "oikeat" vanhanliiton nelivedot ole juurikin kytkettäviä manuuaalisine napalukkoineen?Oikea neliveto on sellainen jossa on 3 tasauspyörästöä, nykypäivänä ilmeisesti aika harvinainen. Vielä parempi jos lukkoja löytyy. Toki jollain kytkettävällä nelivedollakin pääsee eteenpäin mutta ei siinä ole ajettavuus yhtä hyvä.
Oikea neliveto on sellainen jossa on 3 tasauspyörästöä, nykypäivänä ilmeisesti aika harvinainen. Vielä parempi jos lukkoja löytyy. Toki jollain kytkettävällä nelivedollakin pääsee eteenpäin mutta ei siinä ole ajettavuus yhtä hyvä.
Juu jos LFP-akun ongelmat rajoittuvat siihen että akun pitää lämmetä ennenkuin lähtee latautumaan, tai ainakaan pikalatautumaan, niin se ei olisi minulle kovin suuri ongelma. Käsitin TeslaBjörnin LFP-testistä (pikkupakkasessa) että akku kylmänä pikalataus oli tosiaan armottoman hidasta (pikalataukseksi), mutta asia korjaantui kun hän ajoi autolla pikkulenkin ja sitten laittoi latautumaan, akku lämpeni ajossa ja johan taas latasi.Jos voit pitää autos sekä töissä, että kotona tolpan nokassa josta auto voi lämmitellä pakkasella akkuaan, niin LFP toiminee ihan hyvin. Ongelmia tulee sitten kun ajat 250km jonkun mökin pihaan missä ei ole töpseliä, vietät viikonlopun siellä -20C kelissä akun varauksen ollessa 15% ja sitten sunnuntai-iltana pitäisi ajaa läheiselle pikalaturille, niin latausteho voi olla luokkaa 0kW (+3.5kW lämmitystä) ja kestää puoli tuntia, että lataus edes alkaa.
Jos noilla worst case tilanteilla ei ole väliä, niin itse kyllä tykkäisin myös lfp-akuista.
Jos latausta kuitenkin on, sitten auton käynnistyminen (vaikka ei olisi ollut yötä johdon perässä) ei ole ongelmia -20 asteen pakkasissa, kuten ei tunnu olevan litiumioniakkuautoillakaan?
Ompa muuten rasittavaa kun nuo kylmän sään ohjeet tulee joka kerta uudestaan kun autoon astuu. Ei auta vaikka kerran klikkasi ja luki läpi, onkohan joku bugi vai tarkotettu noin...Tämä on juuri se. Tiedä sitten tekeekö oikeasti mitään.
Käsitin että tästä etiäpäin kaikissa uusissa Tesla 3 SR on uusi (60kWh?) LFP-akku. No onko täällä vielä kellään, ja kokemuksia siitä talvipakkasilla?
Siitä kyllä puhutaan että sitä ei voi ladata 150kW teholla jos akku on kylmä, mutta kun olen yrittänyt kokemuksia googlettaa, tulee sieltä ne samat vanhat TeslaBjörnin ja jonkun britin testit jossa latausta testataan jossain 0 tai +5 asteen kelissä.
Haluisin mieluummin tietää kuinka käyttökelpoinen se on vaikka täällä Suomessa -20 asteen pakkasessa? Voiko sitä edelleen ladata, ja millaisella nopeudella? Toimiiko 8A tai 10A hidaslataus ok pakkasilla? Toimiiko muuten ok pakkasilla, vaikka pikalataus olisikin hitaampaa, käynnistyy ilman ongelmia kunhan akussa on varausta jne.? Jos pikalataus jää johonkin 30kW tehoihin pakkasilla, en koe sitä erityisen suurena ongelmana kunhan latautuu.
Mulla on nyt 52kWh akulla varustettu Renault Zoe ja olen ollut tyytyväinen -20 asteen pakkasillakin (ainoa vaikutus on ollut toimintamatkan lyheneminen, mikä ei ole ollut minulle tähän asti ongelma), ja tähän asti olen hyvin pärjännyt jopa kokonaan ilman "pikalatauksia" (tosin minun mallissani ei edes ole CCS-pikalatausta, nopein lataus on 22kW AC-lataus joka on tähän asti riittänyt erinomaisesti, ja 99% lataamisestani on 10A tai 8A hidaslatausta kotona tai töissä).
Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?
Kiinnostaa vain nuo LFP-akut kun kerran pitäisi olla paljon halvempia valmistaa (ei kobolttia eikä nikkeliä) ja elinikäkin pitäisi olla paljon litium-ioni akkuja pidempi, eli auton jälleenmyyntiarvon voisi kuvitella pysyvän korkeampana vuosienkin jälkeen.
Huono puoli sitten pienempi energiatiheys eli käytännössä LFP-akku on raskaampi/isompi kuin yhtä "iso" litium-ioniakku, ja sitten nuo yllämainitut mahdolliset ongelmat. Jos ja kun nykyisen Zoen johonkin toiseen sähköautoon joskun vaihdan, toivon että siinä on jo LFP-akku, tai jos on tullut markkinoille jotain vielä parempaa. Propsit Teslalle että on jo etukenossa lähtenyt kokeilemaan LFP-akullisia malleja jo ihan oikeassa elämässä, nyt vain haluisi kovasti niitä kokemuksia...
Sain itse tämän tänään. Pitää katsoa kun kotiin ajelee.Ompa muuten rasittavaa kun nuo kylmän sään ohjeet tulee joka kerta uudestaan kun autoon astuu. Ei auta vaikka kerran klikkasi ja luki läpi, onkohan joku bugi vai tarkotettu noin...
Mikähän mahtaa olla tosielämän range 55kwh lfp-akulla talvipakkasissa? Entäs ilp, toimiiko?
Itse odottelen teslaa saapuvaksi alkuvuoden aikana ja olisi hyvä saada jostain vin nro niin voisi etukäteen aavistella millä varusteilla kiinalaiset lähettävät karvalakin tänne.
250km +/- 50km?
Muuttujia on älytön. Nopeudet, motari, maantie, aurauttu vai ei, vastatuuli, pakkasta -15 vai -35 jne
Entä raportit siitä ettei Tesla 3 LFP osaa aina kovin hyvin arvioida kuinka paljon akussa on energiaa jäljellä? Tarinat siitä että jonkun lataus loppui 68%:iin (mahdollisesti johtui siitä että akku oli kyllä 100% täynnä mutta auto ei vain osannut arvioida sitä oikein), ja kuinka jollakin lataus tippui ajossa parin minuutin sisällä 14% -> 0%, eli akku oli ilmeisesti jo melkein tyhjä vaikka vielä ilmoitti väärin 14% lataustasossa?
LFP / LiFePo ongelma kylmässä on nimenomaan lataamisen kanssa. Niitä ei saisi ladata kai ollenkaan jos kenno lämpö on pakkasella ja jos auton parkittaa tyhjähköllä akulla kylmään, niin sillä ei ole varaa käyttää akun vähiä energioita itsensä lämmittämiseen -> lataaminen ei ala ennenkuin akku on lämmennyt plussalle.Juu jos LFP-akun ongelmat rajoittuvat siihen että akun pitää lämmetä ennenkuin lähtee latautumaan, tai ainakaan pikalatautumaan, niin se ei olisi minulle kovin suuri ongelma. Käsitin TeslaBjörnin LFP-testistä (pikkupakkasessa) että akku kylmänä pikalataus oli tosiaan armottoman hidasta (pikalataukseksi), mutta asia korjaantui kun hän ajoi autolla pikkulenkin ja sitten laittoi latautumaan, akku lämpeni ajossa ja johan taas latasi.
Nyt vaikka ei nuo vanhat napalukot kuulu enää Teslaan, niin pakko kysyä, onko sinulla harmainta hajuakaan napalukon toiminnasta?Eikö kunnolliset "oikeat" vanhanliiton nelivedot ole juurikin kytkettäviä manuuaalisine napalukkoineen?
Sain itse tämän tänään. Pitää katsoa kun kotiin ajelee.
Ekalla kertaa ei tullut, mutta toisella kertaa tuli. Linkki ohjekirjaan missä ei ole mitään hyödyllistä tietoa liittyen tähän ILP ongelmiin.Ompa muuten rasittavaa kun nuo kylmän sään ohjeet tulee joka kerta uudestaan kun autoon astuu. Ei auta vaikka kerran klikkasi ja luki läpi, onkohan joku bugi vai tarkotettu noin...
Kyllä.Oletko Tege hankkinut taas Teslan?
Ekalla kertaa ei tullut, mutta toisella kertaa tuli. Linkki ohjekirjaan missä ei ole mitään hyödyllistä tietoa liittyen tähän ILP ongelmiin.
Vain yleistä jargoniaa, että muista lämmittää, suihkutella kahvat wd-40 jne.
Kyllä.
Ei ole toistaiseksi ollut maanantai erää tämä auto.
Harmillisesti tämä komponenttipula aiheuttanut outoja siirtymisiä.
Käyttöliittymän räpläystä Ryzen-prosessorilla. En osaa sanoa onko millainen ero Atomiin, mutta tuntuisi jokatapauksessa ihan ripeästi pyörivän:
Kyllähän tuo on jo niin naamapalmu koko auto, ettei mitään tolkkua. Maksetaan vielä Premiumia, että pääsee beta-testaileen keskeneräistä autoa Ilmastotalkoot käynnissä, kun Teslan kanssa pitää olla toinen auto varalta, että matka voi jatkua jännän kakka housuissa saa autoa päivitellä, kun ei tiedä mitä tällä kertaa paskotaan... Onnea vaan omistajille!Prairie Tesla owners battle loss of heat amid extreme cold weather after software update
A number of Tesla owners across the prairies complain they are experiencing heating issues in their vehicles at a time when temperatures have plummeted.calgary.ctvnews.ca
Kanadassakin näyttää olevan murheita lämpöpumpullisten Teslojen lämmityksen kanssa.
Kyllähän tuo on jo niin naamapalmu koko auto, ettei mitään tolkkua. Maksetaan vielä Premiumia, että pääsee beta-testaileen keskeneräistä autoa Ilmastotalkoot käynnissä, kun Teslan kanssa pitää olla toinen auto varalta, että matka voi jatkua jännän kakka housuissa saa autoa päivitellä, kun ei tiedä mitä tällä kertaa paskotaan... Onnea vaan omistajille!
Teslan ongelmat, oli ne todellisia tai eivät, tuntuvat haittaavan eniten niitä, joilla ei Teslaa ole. Merkillistä. Omassa Teslassa ei ole ollut ongelmia talvikäytössä, paras talviauto mitä olen tässä 25 vuoden aikana omistanut.
Service moden alta voi laittaa pyyhkijät ns. vaihtotilaan niin jäävät ylemmäs.
Monelle Teslan kohdalla paras talviauto tarkoittaa, että se lämpenee nopeasti. Muutenhan tuossa on huonoa juuria nuo karmittomat ikkunat, jos et lämmitä tarpeeksi ne ei vaan liiku jos jäätyvät.
Teslassahan nimenomaan ei tarvitse maksaa premiumia, vaan se on sähköautomaailman halpis.Kyllähän tuo on jo niin naamapalmu koko auto, ettei mitään tolkkua. Maksetaan vielä Premiumia, että pääsee beta-testaileen keskeneräistä autoa Ilmastotalkoot käynnissä, kun Teslan kanssa pitää olla toinen auto varalta, että matka voi jatkua jännän kakka housuissa saa autoa päivitellä, kun ei tiedä mitä tällä kertaa paskotaan... Onnea vaan omistajille!
Ei mitään ongelmia? Ei siis ikinä ole etuikkunaan jäätynyt vettä? Ei tuulilasinpyyhkimin? Ei ovikahvat olleet jäässä? Ei ikkunat jäätyneet karmiin? Ei kattolasikaan ole tuntunut kylmältä?
Mutta se täytyy sanoa, että en ole kuullut polttomoottoriautoista, joissa lämpöä ei saisi sisään autoon. Onko sellainen? Unohtunut jäähdytysneste?
Model 3 (-19) kuskina voin kertoa että ei ole etuikkunan lämmitys kertaakaan ollut riittämätön, jopa -5c tihkusade ei jäädyttänyt lasia umpeen. Pyyhkimet on jäässä jos sulatat lumet esilämmityksellä pyyhkimille ja pyyhkimet muutenkin pitää puhdistaa ja irroittaa jäästä ennen liikkeellelähtöä - kuten muillakin autoilla.
Kaikki vähäkulutuksiset pikkumoottoriautot? Aika pitkään saa ajella tai vielä pidempään odotella että puhaltamalla ikkunat sulaa.Mutta se täytyy sanoa, että en ole kuullut polttomoottoriautoista, joissa lämpöä ei saisi sisään autoon. Onko sellainen? Unohtunut jäähdytysneste?
Kaikki vähäkulutuksiset pikkumoottoriautot? Aika pitkään saa ajella tai vielä pidempään odotella että puhaltamalla ikkunat sulaa.
Mulla viimeksi viikko sitten jouduin useamman kerran pysähtymään ja kolistelemaan pyyhkimiä kun niihin jäätyi tavaraa kiinni. Tämä ei siis ole pelkästään liikkeellelähdön ongelma, vaan jo liikennevaloissa hetken seisominen jäädyttää sen valuvan veden (lumisade sulaa ikkunaan -> valuu alas -> pyyhkimet saavat jääkerroksen). Ikkunaan jää myös alijäähtynyt vesi todella helposti kiinni, eikä se puhaltimella täysillä (turhaa meteliä) kyllä täysin sulana pysy.
Tulee sieltä silti lämpöä, tämä Teslan ongelmahan on että lämmitys loppuu yhtäkkiä (on toiminut alkumatkasta).
Ainakin alta vuoden vanha 1.3 bensaturbo lämpiää nopeasti.. 18vuotias 2.8 tdiesel taas ei lämpene tyhjäkäynnillä ollenkaan, sen verran, että ikkunat sulaa ja 6vuotias(suurinpiirtein, en muista) 2.2 tdiesel samoin kuin edellinen vaikka webasto apuna lämmittämässä.Kaikki vähäkulutuksiset pikkumoottoriautot? Aika pitkään saa ajella tai vielä pidempään odotella että puhaltamalla ikkunat sulaa.
Eikos tuo kuitenkin ole hetkellinen bugi enemmänkin teslan kohdalla? Niillä polttomoottoriautoilla on kyseessä pysyvä ominaisuus, joka ilman tolppapaikkaa tekee liikkumisesta talvella melko vittumaista.Tulee sieltä silti lämpöä, tämä Teslan ongelmahan on että lämmitys loppuu yhtäkkiä (on toiminut alkumatkasta). Ei noissa vähän kuluttavissa (eikä niissä dieseleissäkään) lämmitys sinäänsä lopu, vaikka lämppäri ottaisi muuten huonosti lämmitystehoa.