Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Kuinka aktiivisesti seuraat kanadalaisia forumeita? Näytti ainakin Facebook forumit olevan suljettuja ja motor clubit on per alue eikä suinkaan yksi per Kanada.

Toki ne voi olla Suomessa yksittäistapauksia, mutta jos niitä nyt monta kymmentä on, niin on se aika suuri prosentti "yksittäistapauksia".
En seuraile. Lähinnä meinaan, että onko ollut joku tietty satsi jossa ollut anturit viallisia kun ei kuitenkaan ole kaikissa ongelmaa ja juurikaan ei ole tänä talvena ainakaan toistaiseksi noussut asiaa pinnalle suurissa määrin.
 
En seuraile. Lähinnä meinaan, että onko ollut joku tietty satsi jossa ollut anturit viallisia kun ei kuitenkaan ole kaikissa ongelmaa ja juurikaan ei ole tänä talvena ainakaan toistaiseksi noussut asiaa pinnalle suurissa määrin.

Onhan tuo varmaan suosituin asia mistä on puhuttu tänä vuonna Model 3:n forumilla Suomessa. Mitä siis tarkoitat ettei se ole noussut esille? Millä forumilla se ei ole noussut esille?
 
Onhan tuo varmaan suosituin asia mistä on puhuttu tänä vuonna Model 3:n forumilla Suomessa. Mitä siis tarkoitat ettei se ole noussut esille? Millä forumilla se ei ole noussut esille?
Ainakin FBssa ja Suomi-ryhmissä joka päivä joku kertoo tuota samaa kun ekat pakkaset tuli. Osa pyytänyt lavetilla huoltoon.

Autoja löytyy joka toimituserästä mitä tänä vuonna tullut.
 
Onhan tuo varmaan suosituin asia mistä on puhuttu tänä vuonna Model 3:n forumilla Suomessa. Mitä siis tarkoitat ettei se ole noussut esille? Millä forumilla se ei ole noussut esille?
Uskon tuon, mutta puhuinkin y mallista mikä rantautui Suomeen syyskuussa. Siksi peilasinkin Kanadaan kun siellä myös kovia pakkasia ja on ollut myynnissä y mallia pidemmän aikaa. Tottakai lähtökohtaisesti samat anturit siis molemmissa, mutta isompana autona y mallihan lämpenee hitaammin ja kiinnostaa siis enemmän kyseinen malli. Toinen seikka mikä kiinnostaisi tietää onko juurikaan merkitystä onko Kiinan tai jenkkitehtaan autoissa juurikaan eroa lämmityksessä. On noita cold weather improvementseja tullu lähiaikoina aikalailla, joka myöskin voi poistaa ongelmaa.
 
Uskon tuon, mutta puhuinkin y mallista mikä rantautui Suomeen syyskuussa. Siksi peilasinkin Kanadaan kun siellä myös kovia pakkasia ja on ollut myynnissä y mallia pidemmän aikaa. Tottakai lähtökohtaisesti samat anturit siis molemmissa, mutta isompana autona y mallihan lämpenee hitaammin ja kiinnostaa siis enemmän kyseinen malli. Toinen seikka mikä kiinnostaisi tietää onko juurikaan merkitystä onko Kiinan tai jenkkitehtaan autoissa juurikaan eroa lämmityksessä. On noita cold weather improvementseja tullu lähiaikoina aikalailla, joka myöskin voi poistaa ongelmaa.

En oo seurannut Y-mallin forumeita (Facebookissa kai sekin on), mutta niitä on Suomessa myyty todella vähäsen tähän mennessä, joten toimivakin auto voi olla on vain yksittäistapaus vielä. Eiköhän siinä samat sisuskalut ole, joten ongelmienkin pitäisi olla aivan samat (niin ohjelmisto kuin sensoripuolella). Sama taitaa olla Kiina vs. USA näiden komponenttien osalta (suurin osa tuollaisista sensoreista kun tulee yhdeltä valmistajalta).
 
Uskon tuon, mutta puhuinkin y mallista mikä rantautui Suomeen syyskuussa. Siksi peilasinkin Kanadaan kun siellä myös kovia pakkasia ja on ollut myynnissä y mallia pidemmän aikaa. Tottakai lähtökohtaisesti samat anturit siis molemmissa, mutta isompana autona y mallihan lämpenee hitaammin ja kiinnostaa siis enemmän kyseinen malli. Toinen seikka mikä kiinnostaisi tietää onko juurikaan merkitystä onko Kiinan tai jenkkitehtaan autoissa juurikaan eroa lämmityksessä. On noita cold weather improvementseja tullu lähiaikoina aikalailla, joka myöskin voi poistaa ongelmaa.
Olihan vuoden alussa Ysta montakin juttua että ei toiminut. Nyt vähemmän.
 
Voiko olla että ei vaan pumpussa riitä teho pakkasella ajoviimassa lämmitykseen? Hyötysuhdehan käy kehnoksi pakkasilla niin lämmitykseen käytettävissä oleva nettoteho laskee kun tarve nousee.
 
Voiko olla että ei vaan pumpussa riitä teho pakkasella ajoviimassa lämmitykseen? Hyötysuhdehan käy kehnoksi pakkasilla niin lämmitykseen käytettävissä oleva nettoteho laskee kun tarve nousee.
Ei se ongelma ole pumppu vaan tuo Octovalve miten se toimii. Todennäköisesti akku vaan vaatii paljon lämpöä talvella.
 
Mitä tesla on muuten vastannut näille ihmisille joilla ei auto lämpene? Onko vika tiedossa (tai onko vikaa vaiko vain riittämätön teho "ominaisuutena") ja onko korjattu takuuseen?
 
Ei se ongelma ole pumppu vaan tuo Octovalve miten se toimii. Todennäköisesti akku vaan vaatii paljon lämpöä talvella.
Eli lopulta siis lämmitysteho ei vaan riitä kuten pohdin. Jos kyseessä ei siis ole joku softabugi tms?
 
Mitä tesla on muuten vastannut näille ihmisille joilla ei auto lämpene? Onko vika tiedossa (tai onko vikaa vaiko vain riittämätön teho "ominaisuutena") ja onko korjattu takuuseen?
On pyydetty tekemään tiketti ja vikaa/ongelmaa tutkitaan.
Eli lopulta siis lämmitysteho ei vaan riitä kuten pohdin. Jos kyseessä ei siis ole joku softabugi tms?
Sekin voi olla mutta octovalve kerää lämpöä akusta, moottoreista ja ilpistä. Sitten sitä ohjataan sinne missä tarvitaan.

Toki pitää ensin ymmärtää mitä octovalve tekee.
 
Jotain parannuksia tulossa ilmeisesti haamujarrutuksiin:


"Interestingly, the automaker specifically mentioned that this improvement is for “Autopilot” and not just FSD Beta despite this being an FSD Beta update."
Oli ainakin pehmentynyt nuo haamujarrut aikasemmin betassa, mutta hyvä kun legacy autopilottiinkin tulee parannusta. Ei varmaan kaikki häviä mutta jos suurin osa häipyis nyt.
 
Nyt oli fabossa että pari uutta Y myös jäätyneet ja lavetilla huoltoon. Katsellaan koska Tesla saa homman kuntoon.
 
Ei tuota kannata uskoa. Eka sama kaveri sanoi että aukee heinäkuussa, sitten oli syksy, marraskuu ja joulu. Nyt onkin ens vuoden alku.
Tiedä häntä. Lähellä on tuotannon aloitus joka tapauksessa. Tehdas kunnossa ja lopullisia lupia odotellessa. Yks lysti itselle onko tammikuun 1 vai helmikuun 17 jos perffiä pukkaa ekana ulos kun odotan awd.
 
Sekin voi olla mutta octovalve kerää lämpöä akusta, moottoreista ja ilpistä. Sitten sitä ohjataan sinne missä tarvitaan.
Eli kovalla pakkasella maantiellä ilmeisesti lähinnä pitämään akku järkevän lämpöisenä. Oletan että mitään käyttömätöntä lämmitysreserviä ei ole olemassa. Tällöin tilannetta kabiinissa voidaan parantaa lähinnä ohjaamalla isompi osa lämmöstä sinne akun sijaan, joka johtaa matalampiin akun lämpötiloihin omine ongelmineen.
 
Eli kovalla pakkasella maantiellä ilmeisesti lähinnä pitämään akku järkevän lämpöisenä. Oletan että mitään käyttömätöntä lämmitysreserviä ei ole olemassa. Tällöin tilannetta kabiinissa voidaan parantaa lähinnä ohjaamalla isompi osa lämmöstä sinne akun sijaan, joka johtaa matalampiin akun lämpötiloihin omine ongelmineen.
Vaikea sanoa mutta ehkä näin. Vain Tesla osaisi kertoa mutta heillä on ongelmia läpinäkyvyyden kanssa vaikka Elon kovasti sanoi että mitään ei piilotella.
 
Tiedä häntä. Lähellä on tuotannon aloitus joka tapauksessa. Tehdas kunnossa ja lopullisia lupia odotellessa. Yks lysti itselle onko tammikuun 1 vai helmikuun 17 jos perffiä pukkaa ekana ulos kun odotan awd.
Tehdas piti olla lopullisessa kunnossa jo kesällä lupineen ja ekat autot ulos heinäkuussa…
 
Holiday updaten sisältö


Kaikki ei välttämättä tule tänne pohjolaan.
 
Tilasin viikonloppuna Model Y:n. En täysin osaa sanoa oliko se järkevä temppu vai ei. Nämä ovat kuitenkin aika puhtaasti fiilispohjaisia ja jotenkin tuo auto on miellyttänyt itseäni jo pitkään. Auto maksoi mielestäni aivan perkeleesti, mutta koin että siihen olisi nyt ensimmäistä kertaa taloudellisesti mahdollisuus. Hintaa tuli yhteensä n. 74 000e, noh rahoituksellahan tämä ostettiin, eli n. 7500e/kk käsiraha, 600e/kk kuukausierä ja n. 30k viimeinen erä.

Auto siis M Y, long-range, musta, isommat mustat vanteet sekä talvirenkaat. Toimitus n. helmi-huhtikuu. Koukun tähän jälkikäteen asentelen mutta tällä hetkellä Teslalla kaiketi koukkupula. Onko teillä tietoa voiko tähän asentaa koukun myös esim Koukkupajalla vai toimiiko ainoastaan Teslan oma koukku hyvin softien yms kanssa?
 
On pyydetty tekemään tiketti ja vikaa/ongelmaa tutkitaan.

Sekin voi olla mutta octovalve kerää lämpöä akusta, moottoreista ja ilpistä. Sitten sitä ohjataan sinne missä tarvitaan.

Toki pitää ensin ymmärtää mitä octovalve tekee.
Itseasiassa nyt ku rupesin miettimään ni mullakin on pari kertaa käynyt niin, että paikallaan puhaltaa kuumaa ja sitten ku lähtee liikkeelle ni vähän ilma viilenee hetkeksi, ja taas 10-15min päästä lämpimämpää. Ei kuitenkaan kylmä ole tullut, silleen vaan että huomaa. Ehkä vaan lämmittää akkua ja ei teho riitä jos pihalla -20?

Holiday updaten sisältö


Kaikki ei välttämättä tule tänne pohjolaan.


jotenkin veikkaan että light show ei tuu, olisi liian hauska ollakseen laillinen
 
Automaattinen penkinlämmitin on kyllä sellainen, että saattaisin alkaa katkomaan piuhoja penkistä, jotta sen saisi disabloitua…
 
Tilasin viikonloppuna Model Y:n. En täysin osaa sanoa oliko se järkevä temppu vai ei. Nämä ovat kuitenkin aika puhtaasti fiilispohjaisia ja jotenkin tuo auto on miellyttänyt itseäni jo pitkään. Auto maksoi mielestäni aivan perkeleesti, mutta koin että siihen olisi nyt ensimmäistä kertaa taloudellisesti mahdollisuus. Hintaa tuli yhteensä n. 74 000e, noh rahoituksellahan tämä ostettiin, eli n. 7500e/kk käsiraha, 600e/kk kuukausierä ja n. 30k viimeinen erä.

Auto siis M Y, long-range, musta, isommat mustat vanteet sekä talvirenkaat. Toimitus n. helmi-huhtikuu. Koukun tähän jälkikäteen asentelen mutta tällä hetkellä Teslalla kaiketi koukkupula. Onko teillä tietoa voiko tähän asentaa koukun myös esim Koukkupajalla vai toimiiko ainoastaan Teslan oma koukku hyvin softien yms kanssa?

Tuskin kadut valintaa. :) Ja luultavasti saat berliinin uuden tuotannon auton vielä.
Varmaan voinee asentaa muunkin koukun kun kaikilla Yllä on vetomassat, mutta noissahan on koukkutelineet sekä pistokkeet vakiona eli vain se irtokoukku tarviaa ostaa teslalta, laita vaan se koukku tilaukseen teslan shopista.
:)
 
Tuskin kadut valintaa. :) Ja luultavasti saat berliinin uuden tuotannon auton vielä.
Varmaan voinee asentaa muunkin koukun kun kaikilla Yllä on vetomassat, mutta noissahan on koukkutelineet sekä pistokkeet vakiona eli vain se irtokoukku tarviaa ostaa teslalta, laita vaan se koukku tilaukseen teslan shopista.
:)
Itseasiassa perf tulee mustana ja valkoisena ekana ulos myöhemmin muut värit ja awd versio. Koukkua tuskin muualta voi asentaa ellei Tesla suostu softaa päivittää kun koukun muualta hommannut.
 
Tuskin kadut valintaa. :) Ja luultavasti saat berliinin uuden tuotannon auton vielä.
Varmaan voinee asentaa muunkin koukun kun kaikilla Yllä on vetomassat, mutta noissahan on koukkutelineet sekä pistokkeet vakiona eli vain se irtokoukku tarviaa ostaa teslalta, laita vaan se koukku tilaukseen teslan shopista.
:)
Kiinasta tulee vuoden alun autot.
 
Tuskin kadut valintaa. :) Ja luultavasti saat berliinin uuden tuotannon auton vielä.
Varmaan voinee asentaa muunkin koukun kun kaikilla Yllä on vetomassat, mutta noissahan on koukkutelineet sekä pistokkeet vakiona eli vain se irtokoukku tarviaa ostaa teslalta, laita vaan se koukku tilaukseen teslan shopista.
:)
Itseasiassa perf tulee mustana ja valkoisena ekana ulos myöhemmin muut värit ja awd versio. Koukkua tuskin muualta voi asentaa ellei Tesla suostu softaa päivittää kun koukun muualta hommannut.
Kiitos vastauksista, pistin tesla shopista ilmoituksen kun tulee vapaita koukkuja tms.

Mitä olette mieltä noiden induction-vanteiden rangesta? Oliko täysin typerä valinta? Mielestäni parantavat tosi paljon näköä ainakin omaan silmään. Toki menetettävä range harmittaa. Talvirenkaiksi on vakio 19" sport-vanteet, näihin varmaan ostan gemini-pölykapselit.
 
Kaikki nämä perhetila-autot 20 tuuman vanteilla näyttävät livenä kammottavilta toy wheels leluilta. Oletan että kantavuussyistä 19" näyttää olevan minimi. Itse ottaisin aina pienimmät mahdollisimmat vanteet ulkonäkö-, ajomukavuus ja kantamasyistä.
 
Kaikki nämä perhetila-autot 20 tuuman vanteilla näyttävät livenä kammottavilta toy wheels leluilta. Oletan että kantavuussyistä 19" näyttää olevan minimi. Itse ottaisin aina pienimmät mahdollisimmat vanteet ulkonäkö-, ajomukavuus ja kantamasyistä.
Ymmärrän. Viisas päätös olisi nämä pienet renkaat. En kuitenkaan pääse yli kerrasta jolloin näin mustan mustilla vanteilla, silloin päätin että haluan tuon. Muut kombinaatiot jotenkin "meh". Noh täytyy vielä miettiä tekisikö muutoksen!
 
Ei renkaiden kantavuuteen vaikuta vannekoko millään tavalla, tää on joku ihme "just for looks" trendi, jossa "normivanne" käsitteenä on venynyt 16" > 20" ja jatkaa kasvuaan, vaikka jarrut vanteiden sisällä pienenee kooltaan.
 
Kiitos vastauksista, pistin tesla shopista ilmoituksen kun tulee vapaita koukkuja tms.

Mitä olette mieltä noiden induction-vanteiden rangesta? Oliko täysin typerä valinta? Mielestäni parantavat tosi paljon näköä ainakin omaan silmään. Toki menetettävä range harmittaa. Talvirenkaiksi on vakio 19" sport-vanteet, näihin varmaan ostan gemini-pölykapselit.
Itekin otin induktiot kun vaa rupee ituttaa nuo pölykapselit. Ilman kapseleita vasta amisrenkaat nuo 19" on ja ei mun persettä paljoa tuo hinta liikuta kun kumeja vaihtaa nii setti 200€ enemmän. Range 30 km vähemmän ei juuri merkitystä?
 

Jotkut huhuilevat miten tämä uusi Light Show voisi tehdä samoja kikkoja kun Gigafestillä nähtiin. En kyllä tiedä sitten, ei löydy netistä videoita. Mutta jos tuo pitäisi paikkansa, niin se kertoisi jotain uusien lamppujen raudasta ja mahdollisuuksista.
 

Jotkut huhuilevat miten tämä uusi Light Show voisi tehdä samoja kikkoja kun Gigafestillä nähtiin. En kyllä tiedä sitten, ei löydy netistä videoita. Mutta jos tuo pitäisi paikkansa, niin se kertoisi jotain uusien lamppujen raudasta ja mahdollisuuksista.
On siellä Twitterissä videoita. Väläyttää valoja ja soitta musaa.
 
Videota odottaessa, jossa valojuhlateslan ympärillä seinillä tanssii valoukkeleita. Jos tuollainen ominaisuus on niin ei varmasti tarvitse pitkään odottaa muutamaa kymmentätuhattavideota aiheesta.
 
Jos en nyt ihan väärin muista, tuo porukka etsiskeli jo puoli vuotta sitten FB-palstoilla akkuvikaista Teslaa räjäytettäväksi. Nyt sellainen on ilmeisesti löytynyt ja pienen oheistarinan kautta saatiin iltapäivälehtien laatujournalistit mainostamaan Youtube-kanavaa.
Tuossa englanninkielisessä videossa oli kerrottu että vika oli "perässä". Eli voisi olettaa että sähkömoottorissa vikaa jota Tesla ei suostu korjaamaan mukisematta Amerikan mantereelta tuotuun autoon. Varsinkaan jos se huhu pitää paikkansa että akku on vaihdettu 60 -> 90kWh jossain Itä-Euroopan maassa.
 
Nyt alkaa Euroopan lainsäädäntö antamaan periksi johon teslankin reagoi päivittämällä autopilottia ensi kesälle.
 
Nyt alkaa Euroopan lainsäädäntö antamaan periksi johon teslankin reagoi päivittämällä autopilottia ensi kesälle.

Ei Euroopan lainsäädäntö ole muuttunut mihinkään. Uusia sääntöjä on kyllä tulossa, joissa halvimpaankin autoon on vaadittuna jotkut varusteet, mutta mikään ei tälläkään hetkellä estä etteikö voisi tehdä parempia kuin nykyiset.
 
Ei Euroopan lainsäädäntö ole muuttunut mihinkään. Uusia sääntöjä on kyllä tulossa, joissa halvimpaankin autoon on vaadittuna jotkut varusteet, mutta mikään ei tälläkään hetkellä estä etteikö voisi tehdä parempia kuin nykyiset.
No kyllähän tuo level 5 on kielletty autonomisessa ajossa EU alueella ja tuo 3 taso on nyt sallittua vasta kuten tulevassa eqs saavat sen ens kesänä ottaa käyttöön. Tällä hetkellä ei Teslaa kiinnosta EU alueella siksi päivittää samaa tahtia USAn kanssa noita autopilotteja fsd betan mukaan vaan se legacy AP käytössä mikä on sitä 2lvl autonomiaa. Ens kesänä jo paremmin / laajemmin AP käytössä EU alueella
 
Ootteko saanut autokauppojen Tesloista hintaa tingittyä alespäin kuinka paljon?

SR on tilauksessa, mutta olen miettinyt LR hankkimista käytettynä jos hinta olisi sopiva.
Tähän asti ollut aika heikko menestys tinkaamisen osalta.

n.15-20tkm ajetut 2021 LR mallit maksaa autoliikkeestä about saman verran kun Teslalta uutena 58-60tke, eikä pyyntihinnasta jousteta kuin muutamia satasia.

Ilmeisesti ihmiset noita ostelee, kun joustovaraa ei näytä juurikaan olevan.
 
No kyllähän tuo level 5 on kielletty autonomisessa ajossa EU alueella ja tuo 3 taso on nyt sallittua vasta kuten tulevassa eqs saavat sen ens kesänä ottaa käyttöön. Tällä hetkellä ei Teslaa kiinnosta EU alueella siksi päivittää samaa tahtia USAn kanssa noita autopilotteja fsd betan mukaan vaan se legacy AP käytössä mikä on sitä 2lvl autonomiaa. Ens kesänä jo paremmin / laajemmin AP käytössä EU alueella

Ei EU-lainsäädäntö estä Level 5 asti menemistä, Teslan tarvitsee ainoastaan todistaa että vehje toimii. Sama kuin L3 tasolla, Tesla todistaa että homma toimii ja ottaa vastuun että se toimii.

Ongelma ei ole koskaan ollut lainsäädäntö, vaan Tesla. Kun se ei toimi, niin se ei toimi. Täällä kun ei saa laittaa liikenteeseen ihan mitä roskaa sattuu.
 
Ootteko saanut autokauppojen Tesloista hintaa tingittyä alespäin kuinka paljon?

SR on tilauksessa, mutta olen miettinyt LR hankkimista käytettynä jos hinta olisi sopiva.
Tähän asti ollut aika heikko menestys tinkaamisen osalta.

n.15-20tkm ajetut 2021 LR mallit maksaa autoliikkeestä about saman verran kun Teslalta uutena 58-60tke, eikä pyyntihinnasta jousteta kuin muutamia satasia.

Ilmeisesti ihmiset noita ostelee, kun joustovaraa ei näytä juurikaan olevan.

Model X kauppoja olen hieronut parin viikon ajan ja kyllä hinnat pikkuhiljaa on tullut alas prosessin edetessä. Samoin S:n kohdalla. Model Y pitää mennä ensi viikolla koeajamaan Lempäälään, mutta jos sellaisen uuden tilaa niin tokkopa siitä alennuksia saa?
 
Viimeksi muokattu:
No kyllähän tuo level 5 on kielletty autonomisessa ajossa EU alueella ja tuo 3 taso on nyt sallittua vasta kuten tulevassa eqs saavat sen ens kesänä ottaa käyttöön. Tällä hetkellä ei Teslaa kiinnosta EU alueella siksi päivittää samaa tahtia USAn kanssa noita autopilotteja fsd betan mukaan vaan se legacy AP käytössä mikä on sitä 2lvl autonomiaa. Ens kesänä jo paremmin / laajemmin AP käytössä EU alueella
Teslan ap on level2 vehje jenkeissäkin, eivätkä he edes yritä saada sitä level3:selle näillä viimeisimmillä päivityksillä.
 
Ootteko saanut autokauppojen Tesloista hintaa tingittyä alespäin kuinka paljon?

SR on tilauksessa, mutta olen miettinyt LR hankkimista käytettynä jos hinta olisi sopiva.
Tähän asti ollut aika heikko menestys tinkaamisen osalta.

n.15-20tkm ajetut 2021 LR mallit maksaa autoliikkeestä about saman verran kun Teslalta uutena 58-60tke, eikä pyyntihinnasta jousteta kuin muutamia satasia.

Ilmeisesti ihmiset noita ostelee, kun joustovaraa ei näytä juurikaan olevan.
Luulen, että ”joustovara” näkyy lähinnä vaihdokista annetun hyvityksen kohdalla.

Ja silloinkin vain sen verran, että kauppias tietää tekevänsä lisää voittoa siitä vaihdokista.
 
Teslan ap on level2 vehje jenkeissäkin, eivätkä he edes yritä saada sitä level3:selle näillä viimeisimmillä päivityksillä.

Käsittääkseni ongelma on siinä että lv3 tasolla Tesla joutuisi ottamaan enemmän juridista vastuuta kuin lv2 eikä softa ole lähellkään valmis jotta se olisi luotettava lv3 tasoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 797
Viestejä
4 499 150
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom