- Liittynyt
- 06.03.2019
- Viestejä
- 72
Onko kellään täällä tietoa tai kokemusta Teslan hankkimisesta Saksasta/muualta Euroopasta uutena tai vähän käytettynä. Model 3 kiikarissa, mikähän lienisi järkevin vaihtoehto?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Haluatko itse hakea vai haetuttaa? Hakupalkkiot on 1-2k€. Autotalo Ampeeri ainakin tätä tekee. Ja siellä oli myös nyt paljon autoja varastossa.Onko kellään täällä tietoa tai kokemusta Teslan hankkimisesta Saksasta/muualta Euroopasta uutena tai vähän käytettynä. Model 3 kiikarissa, mikähän lienisi järkevin vaihtoehto?
Asioita joita huomasin Model 3 2019 vs 2021 ja FSDn kera.
- 2019 ratin moottori on vahvempi. Antaa enemmän vastusta jos pitää ottaa haltuun.
- Kun vertaa visualisoinnista auton näkemää kuvaa motarilla niin uudet valot antavat enemmän valoa vasemmalle että ymmärtää sielä olevan kaksi kaistaa. Tämä siis aamun pimeinä hetkinä ja iltoina.
- 2019 kun on FSD niin auto lane change on aina päällä. En löytänyt tapaa disabloida. Tämä aiheuttaa sen kun pitäisi vaihtaa kaistaa, niin ei ymmärrä toista kaistaa jos ei näe sitä. Pitää silti vilkun päällä ja AP, jolloin ajetaan auton perässä ja ruudulla teksti että kaistanvaihto ei onnistu.
- Pitää vain voimalla aktivoida tuo vaihto.
- Ilman FSD pakettia kun vilkuttaa niin AP tippuu pois hetken päästä ja vastus ei ole kova kun kääntää rattia. 2021 malli. Kaistanvaihto järkevämpää.
- NoA hyvin vaarallinen kun koittaa ajaa bussipysäkin kautta ojaan jos rampin edessä tämä. PK-seutu. Hereillä pitää olla.
- Kaistanvaihto hyvin varovainen ja hidas. Ei onnistu ruuhkassa. Tulee melkein aina virhe että ei pysty.
Siis onko tää sama jenkkilän FSD beta saatavilla suomessakin vai onko tää jotain testausta reissulla siellä tms? Olin jotenkin siinä käsityksessä että ei oo saatavilla muualla päin maailmaa vielä.Asioita joita huomasin Model 3 2019 vs 2021 ja FSDn kera.
- 2019 ratin moottori on vahvempi. Antaa enemmän vastusta jos pitää ottaa haltuun.
- Kun vertaa visualisoinnista auton näkemää kuvaa motarilla niin uudet valot antavat enemmän valoa vasemmalle että ymmärtää sielä olevan kaksi kaistaa. Tämä siis aamun pimeinä hetkinä ja iltoina.
- 2019 kun on FSD niin auto lane change on aina päällä. En löytänyt tapaa disabloida. Tämä aiheuttaa sen kun pitäisi vaihtaa kaistaa, niin ei ymmärrä toista kaistaa jos ei näe sitä. Pitää silti vilkun päällä ja AP, jolloin ajetaan auton perässä ja ruudulla teksti että kaistanvaihto ei onnistu.
- Pitää vain voimalla aktivoida tuo vaihto.
- Ilman FSD pakettia kun vilkuttaa niin AP tippuu pois hetken päästä ja vastus ei ole kova kun kääntää rattia. 2021 malli. Kaistanvaihto järkevämpää.
- NoA hyvin vaarallinen kun koittaa ajaa bussipysäkin kautta ojaan jos rampin edessä tämä. PK-seutu. Hereillä pitää olla.
- Kaistanvaihto hyvin varovainen ja hidas. Ei onnistu ruuhkassa. Tulee melkein aina virhe että ei pysty.
Ei oo vielä fsd beta edes Kanadassa. Varmaan ens vuonna Kanada ja Kiina saa testiin Euroopassa liekö sitten 2023?Siis onko tää sama jenkkilän FSD beta saatavilla suomessakin vai onko tää jotain testausta reissulla siellä tms? Olin jotenkin siinä käsityksessä että ei oo saatavilla muualla päin maailmaa vielä.
Mersulla vuosi. Sitten alkoi näkymään että korotuksia tulee. Mersu myyntiin. Sai melkein samat mitä maksoin. Pari tonnia oli eroa.Etkös sä yhdessä kohtaa luopunut jo teslasta, ja dieseli tuli tilalle - ja nyt taas tesla alla, vai menikö mulla jotain sekaisin? En siis tätä ketjua oo seuraillut niin aktiivisesti.
Tämä on se FSD minkä saat ostettua nyt heti.Siis onko tää sama jenkkilän FSD beta saatavilla suomessakin vai onko tää jotain testausta reissulla siellä tms? Olin jotenkin siinä käsityksessä että ei oo saatavilla muualla päin maailmaa vielä.
Mersulla vuosi. Sitten alkoi näkymään että korotuksia tulee. Mersu myyntiin. Sai melkein samat mitä maksoin. Pari tonnia oli eroa.
Sitten ajelin vanhalla pakulla kun odottelin Cupraa mutta se vaan venyi ja venyi niin hain uuden Model 3:n. Ei ollut maanantai mallia.
Takuu menny nii ottaahan autoliikkeet omansa pois. Ois vaihtanut parilla tonnilla rikkinäisen akkumoduulin ja homma jatkuu, mutta ei tainnut olla intoa tai ei ollu pikkurahan puutetta?Tesla sammui tielle, korjaus olisi vienyt 20 000 euroa – ”Mä räjäytän tämän”, sanoi suomalainen Tuomas ja teki sen oikeasti videolle: 30 kg dynamiittia
En todellakaan ymmärrä teslan auton akuista yhtään mitään mutta pakko laittaa oma veikkaus tähän. Akustosta hajonnut joku pikku komponentti jolle ei ole omaa varaosanumeroa=>akusto vaihtoon. Joku "ei virallinen" huolto kuka näistä ymmärtää olisi laittanut auton ajokuntoon joillain satasilla? Vai voiko oikeasti koko teslan akusto hajota tosta noin vaan totaalisesti yhtäkkiä?
Vai olikohan niin että ei tietoa? Eli kannattaisi kysyä muualtakin. Ajatus varmaankin että jos teslan virallinen huolto sanoo niin sit se vain on niin. Perustan veikkaukseni sille että esim. itselle olisi myyty kallis eberin pumppu virallisesssa huollossa. Lopulta vaihdoin parin euron hiilet siihen vanhaan pumppuun jolle ei ollut sitä varaosanumeroa. Vastaavia tapauksia paljon kun pitäis ostaa koko mötikkä sen euron osan takia.Takuu menny nii ottaahan autoliikkeet omansa pois. Ois vaihtanut parilla tonnilla rikkinäisen akkumoduulin ja homma jatkuu, mutta ei tainnut olla intoa tai ei ollu pikkurahan puutetta?
Näinköhän noihin pääsee ihan noin vain ulkopuolinen säätämään, jos virallisen huollon kanta on tämä? Sähköautojen elektoniikka ei ole välttämättä ihan sama asia kuin joku eberin pumppu. Ei sillä, että se olisi teknisesti mahdotonta, vaan varaosien saatavuus voi olla ongelma ja lisäksi auton muun toimintalogiikan saattaminen sille tasolle, että se ymmärtää ja sallii sen mitä on tehty. Siis sen lisäksi, että korjaaja ylipäätään osaa asian hoitaa.Vai olikohan niin että ei tietoa? Eli kannattaisi kysyä muualtakin. Ajatus varmaankin että jos teslan virallinen huolto sanoo niin sit se vain on niin. Perustan veikkaukseni sille että esim. itselle olisi myyty kallis eberin pumppu virallisesssa huollossa. Lopulta vaihdoin parin euron hiilet siihen vanhaan pumppuun jolle ei ollut sitä varaosanumeroa. Vastaavia tapauksia paljon kun pitäis ostaa koko mötikkä sen euron osan takia.
Joo eipä ne normaalit polttiskorjaamot ota korkeajänniteautoja huoltoon, mutta YouTube pullollaan miten otetaan sähköauton akku irti ja pari kaljaa nyrkkipajalla emäntää paossa ja moduuli vaihtoon kaveriporukalla.Näinköhän noihin pääsee ihan noin vain ulkopuolinen säätämään, jos virallisen huollon kanta on tämä? Sähköautojen elektoniikka ei ole välttämättä ihan sama asia kuin joku eberin pumppu. Ei sillä, että se olisi teknisesti mahdotonta, vaan varaosien saatavuus voi olla ongelma ja lisäksi auton muun toimintalogiikan saattaminen sille tasolle, että se ymmärtää ja sallii sen mitä on tehty. Siis sen lisäksi, että korjaaja ylipäätään osaa asian hoitaa.
Sähköautot tuottavat vielä monenlaista uutta ja kallista ongelmaa ennen kuin ne ovat pikkukorjaamojen hallittavissa olevaa mainstriimiä.
Se on kaikissa autoissa oleva yksilöllinen koodi (valmistenumero), jolla voi myöhemmin seurata sen elinkaarta ja jonka avulla huoltoliike löytää suoraan tarvittavat varaosat jne. Auton hetu tavallaan.Teslaa tilatessa tulee jossakin vaiheessa omalle tilaustilille näkyviin vin(?) koodi. Milloin tämä tulee näkyviin ja mitä siitä voi päätellä? KVG ja olen sen tehnytkin mutta käytännössä: onko se vain nice-to-know -info vai onko sillä ihan tärkeääkin merkitystä?
Kallis on kyllä akkupaketti. Jenkeissä näitä on ketkä osaa etsiä sen viallisen moduulin ja korjata. Suomessa ei vielä ole. Teslahan ei niitä korjaa kuin aina vaihtamalla uuden.Tesla sammui tielle, korjaus olisi vienyt 20 000 euroa – ”Mä räjäytän tämän”, sanoi suomalainen Tuomas ja teki sen oikeasti videolle: 30 kg dynamiittia
En todellakaan ymmärrä teslan auton akuista yhtään mitään mutta pakko laittaa oma veikkaus tähän. Akustosta hajonnut joku pikku komponentti jolle ei ole omaa varaosanumeroa=>akusto vaihtoon. Joku "ei virallinen" huolto kuka näistä ymmärtää olisi laittanut auton ajokuntoon joillain satasilla? Vai voiko oikeasti koko teslan akusto hajota tosta noin vaan totaalisesti yhtäkkiä?
En tiedä, on tuossa tarinassa muutakin epämääräistä. Auto oli mallia 2013, mutta oston ajankohtaa, ostohintaa tai ajokilometrejä ei kerrottu, eikä itse asiassa paljon muutakaan. Videossa omistaja sanoo, että "kun ei oo mitään takuuta".Tuo 1500km on aika lyhyt aika jos ok ostettu autoliikkeestä niin olisi voinut saada virhevastuun piikkiin jos käynyt 6kk sisään. Toki kokonais ajokilsoja ei tiedä.
Tuo 6kk virhevastuu ei ole mikään lain määrittämä raja virhevastuulle. Itse sain kalliimmatkin remontit virhevastuun piikkiin yli 12kk jälkeen. 6kk on vain autoliikkeiden "myymä" aikamääre.Kallis on kyllä akkupaketti. Jenkeissä näitä on ketkä osaa etsiä sen viallisen moduulin ja korjata. Suomessa ei vielä ole. Teslahan ei niitä korjaa kuin aina vaihtamalla uuden.
Tiedä sitten kun tuota videota katsoi, että uusi akku olisi 20k ja silti tehtäisiin joku hakemus Teslalla että vaihtaisiko ne sen vai ei. Luulis että raha kelpaa.
Tuo 1500km on aika lyhyt aika jos ok ostettu autoliikkeestä niin olisi voinut saada virhevastuun piikkiin jos käynyt 6kk sisään. Toki kokonais ajokilsoja ei tiedä.
Vaikea sanoa. On niin epämääräinen setti kyllä. Jenkki Tesla?En tiedä, on tuossa tarinassa muutakin epämääräistä. Auto oli mallia 2013, mutta oston ajankohtaa, ostohintaa tai ajokilometrejä ei kerrottu, eikä itse asiassa paljon muutakaan. Videossa omistaja sanoo, että "kun ei oo mitään takuuta".
Eihän tämä heppu vain ole osa tätä Pommijätkät-porukkaa/kaveripiiriä ja todellisuudessa kyse vain jostakin sissimarkkinoinnista?
Niinpä:Tuo 6kk virhevastuu ei ole mikään lain määrittämä raja virhevastuulle. Itse sain kalliimmatkin remontit virhevastuun piikkiin yli 12kk jälkeen. 6kk on vain autoliikkeiden "myymä" aikamääre.
Ostaja voi vedota tavaran virheeseen myös kuuden kuukauden virheolettaman ja takuuajan päättymisen jälkeen, jos tavaran kestoikä normaalikäytössä jää lyhyemmäksi kuin mitä ostaja voi yleisen mittapuun perusteella olettaa. Ilmenneen vian on kuitenkin oltava kuluttajansuojalain tarkoittama virhe.
Tod näk jenkki versio tj kun ensimmäiset kaksi ässää Suomessa myytiin joulukuussa 2013. Voi siis olla Suomi autokin, mutta luultavimmin joku halpa paljon rullattu tuontiauto ja ei vaa kiinnostunut laittaa melkein samaa hintaa akkuun mitä oli auton hinta Saksasta tuotuna...Vaikea sanoa. On niin epämääräinen setti kyllä. Jenkki Tesla?
Joku pieni somemyrsky oli kun joku noista Pommijätkistä vastustaa koronapiikkei.
3.2 litraa säiliön tilavuus ei kyllä hajuakaan paljon jäljellä että ilmoittaa pesunesteen niukkuudesta, mutta villi veikkaus että puolen litran hujakoilla.Nippelikysymys, tietääkö kukaan 2021 Model 3 tuulilasinpesunesteen säiliön kokoa? Ja miten paljon mahtuu ensimmäisen "washer fluid low" ilmoituksen jälkeen?
Kieltämättä ärsyttävää täyttää kun ei yhtään näe tai tiedä milloin täysi ja helposti menee vähän liikaa ja pitkinpoikin. Kulutus onneksi olematonta et parikertaa vuodessa täyttä riittää.3.2 litraa säiliön tilavuus ei kyllä hajuakaan paljon jäljellä että ilmoittaa pesunesteen niukkuudesta, mutta villi veikkaus että puolen litran hujakoilla.
Ei taida olla sellaista suodatin ritilää?Kieltämättä ärsyttävää täyttää kun ei yhtään näe tai tiedä milloin täysi ja helposti menee vähän liikaa ja pitkinpoikin. Kulutus onneksi olematonta et parikertaa vuodessa täyttä riittää.
En tiedä, on tuossa tarinassa muutakin epämääräistä. Auto oli mallia 2013, mutta oston ajankohtaa, ostohintaa tai ajokilometrejä ei kerrottu, eikä itse asiassa paljon muutakaan. Videossa omistaja sanoo, että "kun ei oo mitään takuuta".
Eihän tämä heppu vain ole osa tätä Pommijätkät-porukkaa/kaveripiiriä ja todellisuudessa kyse vain jostakin sissimarkkinoinnista?
Eikö tämä kuuluisi tuonne itsestäänajavat teknologiat ketjuun? Ei kuitenkaan betaa/fsd:tä ole Suomessa vuosiin. Muutenkin melko fud teslaq painotteinen kaveri tuo kirjoittaja.Farcical Self-Delusion
It's time for another post in the Tesla FSD series, which is a part of a general self driving car debacle discussed in this blog since 2016 [1,2,3,4,5,6,7]. In summary, the thesis of this blogblog.piekniewski.info
En vielä ehtinyt kokonaan lukea, mutta olihan tuossa hyvää kritiikkiä ja osittain ei. Nuo 20 esimerkkiä lähes kaikki jo korjattu ja ensi vuonna dojo auttaa kummasti kun pyörähtää toimintaan korjaamaan bugeja eri tahtiin kun nämä edelliset 5 vuotta.Farcical Self-Delusion
It's time for another post in the Tesla FSD series, which is a part of a general self driving car debacle discussed in this blog since 2016 [1,2,3,4,5,6,7]. In summary, the thesis of this blogblog.piekniewski.info
En vielä ehtinyt kokonaan lukea, mutta olihan tuossa hyvää kritiikkiä ja osittain ei. Nuo 20 esimerkkiä lähes kaikki jo korjattu ja ensi vuonna dojo auttaa kummasti kun pyörähtää toimintaan korjaamaan bugeja eri tahtiin kun nämä edelliset 5 vuotta.
Eikös se sanottu että CT saa ekana HW4?Tuon mukaan olisi hw4 jo valmistuksessa
Samsung Started Building Chips For Tesla’s Next-Gen Self-Driving Computer
Samsung has started chip production for Tesla FSD autonomous systems: it has already begun to manufacture its own devices and by the way, started to gain advantage in key technological areas of expertise, as compared to other brands.www.torquenews.com
Joo tuskin kukaan tietää mitkä ovat pullonkauloja kun auton hardware oli se sitten kamerat, anturit tai prosessointiteho voi olla puutteellista vielä puhumattakaan softasta. Itse näen että parempaan suuntaan mennään ja Teslan tapauksessa voi hyödyntää jo nyt tuosta eap/fsd softasta muutakin kuin autonomista ajo-ominaisuutta. Lähinnä kiinnostaa tuon dojon käyttö, miten nopeuttaa softaa ja sitä kautta kenties löytää nuo yllämainitut puutteet ja rauta vaihtuu.Olen äärimmäisen skeptinen sen osalta että lisääntynyt computing poweri ratkaisi näitä ongelmia, oma näkemys on että ongelmat on rakenteellisia eikä softan bugien korjaamista.
Juu ens kuussa kai se roadmap päivittyy. Spekulaatiota vielä sitä ennen että tuleeko muihin malleihin hw4 kenties ennen CT.Eikös se sanottu että CT saa ekana HW4?
Nykyään HW3 ei ole olemassa enää sitä backup rautaa vaan ajavat rinnakkain molemmilla. Eli tehoa on jo olemassa. Ongelma on että eivät ole saaneet optimoitua tuota ajoa kunnolla.Joo tuskin kukaan tietää mitkä ovat pullonkauloja kun auton hardware oli se sitten kamerat, anturit tai prosessointiteho voi olla puutteellista vielä puhumattakaan softasta. Itse näen että parempaan suuntaan mennään ja Teslan tapauksessa voi hyödyntää jo nyt tuosta eap/fsd softasta muutakin kuin autonomista ajo-ominaisuutta. Lähinnä kiinnostaa tuon dojon käyttö, miten nopeuttaa softaa ja sitä kautta kenties löytää nuo yllämainitut puutteet ja rauta vaihtuu.
Kyllä. Tietysti ei vielä voi olla 100% varma riittääkö teho esim vuonna 2025 tuolla hw3 kun voi tulla kamerapäivitystä yms. mikä vaatisi lisätehoja jo nyt melkein limiitillä toimivalta yksiköltä. Tietysti ei niin olennainen asia ole tällä hetkellä ja retrofit onnistuu tod näk.Nykyään HW3 ei ole olemassa enää sitä backup rautaa vaan ajavat rinnakkain molemmilla. Eli tehoa on jo olemassa. Ongelma on että eivät ole saaneet optimoitua tuota ajoa kunnolla.
Semmosia ne asiantuntijat on. Harmillisesti eivät lähde tekkiläisen hypeen mukaan.Eikö tämä kuuluisi tuonne itsestäänajavat teknologiat ketjuun? Ei kuitenkaan betaa/fsd:tä ole Suomessa vuosiin. Muutenkin melko fud teslaq painotteinen kaveri tuo kirjoittaja.
Kyllä. Tietysti ei vielä voi olla 100% varma riittääkö teho esim vuonna 2025 tuolla hw3 kun voi tulla kamerapäivitystä yms. mikä vaatisi lisätehoja jo nyt melkein limiitillä toimivalta yksiköltä. Tietysti ei niin olennainen asia ole tällä hetkellä ja retrofit onnistuu tod näk.
Elon ja Tesla ei ole ollut vielä kertaakaan oikeassa AP:n tarvitsemasta raudasta, joten en varsinaisesti näe, että miksi heidän tämänhetkinen arvauksensa olisi yhtään oikeampi kuin edelliset.Kyllä. Tietysti ei vielä voi olla 100% varma riittääkö teho esim vuonna 2025 tuolla hw3 kun voi tulla kamerapäivitystä yms. mikä vaatisi lisätehoja jo nyt melkein limiitillä toimivalta yksiköltä. Tietysti ei niin olennainen asia ole tällä hetkellä ja retrofit onnistuu tod näk.
Elon ja Tesla ei ole ollut vielä kertaakaan oikeassa AP:n tarvitsemasta raudasta, joten en varsinaisesti näe, että miksi heidän tämänhetkinen arvauksensa olisi yhtään oikeampi kuin edelliset.
Kun ennustaminen ei onnistunut viimeksi, niin miksi se onnistuisi nyt, varsinkaan kun mitään selityksiä edellisten ennusteiden epäonnistumisen syistä ei ole annettu?
2016 luvattiin mantereen halki summonia. Nykyisin onnistuu muutama metri parkkiksella…
Ei se toimi yleisillä teillä jenkeissäkään. Metreistä puhutaan sielläkin, eikä olla lähelläkään sitä, että auton voisi summunoida rannikolta toiselle.Se summon toimii hyvin ja pidemmältä matkalta jenkeissä. Euroopassa se on vain rampautettu toimimaan parin mertrin säteellä täkäläisen lainsäädännön takia.
Tämmösen löysin äsken selaillessa. Tosin ei vielä ihan noita kovia pakkaslukemia ole, mutta suuntaa antava y mallin kohdalla lämmittää autoa ilpillä.
Tuossa ainakin toimii anturi, mutta kiinnostaisi tietää tosiaan vielä jossain -25 pakkasella puskeeko tarpeeksi lämpöä pitkillä matka-ajoilla mm. kun akku alle 10% että onko jotain rajoituksia lämmönjakelussa.
Nii ajaessa ei kaikilla tule tarpeeksi lämpöä? En kyllä ole huomannut että esim Kanadasta olisi kantautunut isompaa ongelmaa tuon suhteen taitaa kyseessä olla yksittäisiä tapauksia.Kyllähän se kaikilla on paikalla tietääkseni lämmittänyt. Vain ajaessa alkanut puskea kylmää.
Nii ajaessa ei kaikilla tule tarpeeksi lämpöä? En kyllä ole huomannut että esim Kanadasta olisi kantautunut isompaa ongelmaa tuon suhteen taitaa kyseessä olla yksittäisiä tapauksia.
Ei sisällä vastuksia laisinkaan. Kaikki tehdään Octovalvella.Eikö tuossa ILP-versiossa ole sitten ptc-vastuksia vai säästääkö vain turhan innokkaasti sähköä?
Ei tule ei. En tiedä muualla maailmasta mutta harvemmin Kanadaan ajelen täältä.Nii ajaessa ei kaikilla tule tarpeeksi lämpöä? En kyllä ole huomannut että esim Kanadasta olisi kantautunut isompaa ongelmaa tuon suhteen taitaa kyseessä olla yksittäisiä tapauksia.