Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Uudet valot ei ainakaan suoraan mainittuna.

Uudet valothan tuli M3:een jo joskus 2020 lopussa tai tämän vuoden alussa, ja ne ovat ainakin omasta mielestäni jo varsin hyvät. Jotain spekulointejahan on ollut siitä että nykyisiin valoihin saattaisi olla tulevaisuudessa tulossa softapäivityksillä adaptiivisuutta yms. hienouksia.
 
Sattuuko joku tietämään saako nykyään tuota Model 3 karvalakkimallia vetokoukulla niin, että saa sen hankintatuen vielä leivottua mukaan?
Jos et muuta ota, niin pitäisi mennä alle 50t€. Joka tapauksessa jos sen koukun haluat, niin sinun pitää soittaa tai käydä paikan päällä tekemässä tuo lisäys tilaukseen.
Jos soitat, niin saat heti vastauksen, että mikä on yhteishinta ja jääkö koukun kanssa tuon 50 alle.
 
Jos et muuta ota, niin pitäisi mennä alle 50t€. Joka tapauksessa jos sen koukun haluat, niin sinun pitää soittaa tai käydä paikan päällä tekemässä tuo lisäys tilaukseen.
Jos soitat, niin saat heti vastauksen, että mikä on yhteishinta ja jääkö koukun kanssa tuon 50 alle.
Onko tuo muuttunut sitten marraskuun? Nimittäin silloin se ei mennyt karvalakissa (vain talvirenkaat) tuon tuen alle. Meni siis muutaman kympin ylitse
 
Onko Teslalla niin, ettei uudesta autosta saa tingattua pienintäkään alennusta? Normaalistihan autosta saa semmoisen 5-7% pois kun hetken neuvottelee. Tai vaihtoehtoisesti jonkin lisävarusteen "kaupan päälle" eli ilman lisähintaa. Eli tuommoisella alennuksella koukun voisi sisällyttää mukaan? Vai onko niin, että auto on pakko tilata netistä ja siellähän hinta on tietenkin se, mitä laskuri näyttää?
 
Ei voi tinkiä, ainakin tämä oli tilanne marraskuussa kun joku oli koukkua yrittänyt saada mukaan ja hinta ylittyi tyyliin kympeillä.
Meikäläinen sitä lokakuussa tilatessa kyselin mutta en lähtenyt tuosta sen ihmeemmin tinkaamaan että en osaa sanoa olisiko onnistunut, pihassa kuitenkin diesel krematorio sitten vetelyyn. Mutta noin muuten hinnat on kyllä ne mitä siellä netissä lukee kun sieltä ne tilataan. Jos en väärin muista niin tuo koukku ei mennyt kuin tyyliin 30-40e ylitse tuesta että varmaan sen kanssa voisi sitä ota tai jätä korttia kokeilla.

Onneksi alkaa pahimmat pakkaset väistymään, paikallaan jaksaa ILP puhaltaa lämpöä mutta yli 50km/h vauhdeissa alkaa olemaan lämmitys penkinlämmittimien varassa o_O

Onko kukaan muuten onnistunut löytämään pelkkiä liitimiä tuonne tietokoneelle, audio ulostuloille. Tarkoituksena aktiivi 3-tie etupää ja mahdollisimman siististi tarvitsisi vedellä vahvistimelle sitten tuolta ja takaisin se 12 piuhaa. En viitsi noita enable inactive speaker johtoja tilailla pelkästään liittimien takia.
Kovasti koitin myös tutkia eri foorumeita että olisiko tuolla kojelaudan sisällä yms mitään sopivaa tilaa asentaa pienehkö vahvistin (match up7), jäisi pirusti lyhyemmäksi johdotus versus vahvistin takakontin puolella. Frunkin ympäristö nyt on mahdollinen mutta taitaa olla hieman liian altis kosteudelle yms ja lopulta varmaan helpompi tuo takaosaston ympäristö.
Olisi audio romut valmiina asennettavaksi mutta suunnittelu pahasti kesken.
 
Meikäläinen sitä lokakuussa tilatessa kyselin mutta en lähtenyt tuosta sen ihmeemmin tinkaamaan että en osaa sanoa olisiko onnistunut, pihassa kuitenkin diesel krematorio sitten vetelyyn. Mutta noin muuten hinnat on kyllä ne mitä siellä netissä lukee kun sieltä ne tilataan. Jos en väärin muista niin tuo koukku ei mennyt kuin tyyliin 30-40e ylitse tuesta että varmaan sen kanssa voisi sitä ota tai jätä korttia kokeilla.

Onneksi alkaa pahimmat pakkaset väistymään, paikallaan jaksaa ILP puhaltaa lämpöä mutta yli 50km/h vauhdeissa alkaa olemaan lämmitys penkinlämmittimien varassa o_O

Onko kukaan muuten onnistunut löytämään pelkkiä liitimiä tuonne tietokoneelle, audio ulostuloille. Tarkoituksena aktiivi 3-tie etupää ja mahdollisimman siististi tarvitsisi vedellä vahvistimelle sitten tuolta ja takaisin se 12 piuhaa. En viitsi noita enable inactive speaker johtoja tilailla pelkästään liittimien takia.
Kovasti koitin myös tutkia eri foorumeita että olisiko tuolla kojelaudan sisällä yms mitään sopivaa tilaa asentaa pienehkö vahvistin (match up7), jäisi pirusti lyhyemmäksi johdotus versus vahvistin takakontin puolella. Frunkin ympäristö nyt on mahdollinen mutta taitaa olla hieman liian altis kosteudelle yms ja lopulta varmaan helpompi tuo takaosaston ympäristö.
Olisi audio romut valmiina asennettavaksi mutta suunnittelu pahasti kesken.
Totta puhuen en ole omaakaan koukkua kyllä pahemmin käytellyt tässä 5 vuoden omistuksen aikana, että se ei itselle olisi katastrofi. Lähinnä pyöräteline olisi kiva, kun sähköpyörä ei oikein painonsa puolesta sovi katolle. Tai lähinnä sen nostaminen sinne on oma juttunsa.

Onko uudemmissa kolmosissa siis pelkkä ILP eikä mitään lisälämmitystä koville pakkasille? ILPin hyötysuhde kun taitaa laskea aika nopeasti kun mennään pakkasen puolelle, joten teho voi äkkiä jossain 15 asteen pakkasessa jäädä vajaaksi. Kylmemmistä keleistä puhumattakaan. Nykyisessä bensakulkineessa ei tarvitse palella, vaikka olikin tässä nämä lähemmäs 20 asteen pakkaset. Öljyt kylläkin jäi sataan asteeseen kesän 115 asteen sijaan, mikä sitten nostaa hieman kulutusta. Eli ihan täysin ilmaiseksi ei lämpö polttiksessakaan tule, vaikka lisäys onkin pienempi sähköautoon verrattuna.

Miten ajattelit hoitaa vahvistimen sähkösyötön? Omaan bemarin kolmoseen asensin saman vahvistimen ja laitoin sen suosiolla OEM kiinnikkeillä konttiin, kun sieltä sai näppärästi sähköt akulta. Pidin helpompana vetää pitkät, mutta ohuet audiokaapelit, kuin viedä paksuja sähkökaapeleita pitkin autoa. Audiokaapeli ainakin omassa tapauksessa mahtui johtokouruihin eli ei tarvinnut edes tehdä mitään patentteja sen suhteen. Head unitin takana on kyllä melkoinen johtohässäkkä, kun sinne on nyt lisätty vahvarin piuhat ja vielä Carplay purkki johtoineen :D

Teslan kojelaudan takaosaa en tunne eli en tiedä onko siellä vastaavaa koloa tarjolla vai onko kontti ainoa vaihtoehto. Omassa oli kyllä sopiva tila myös keskikonsolin ja hanskalokeron välissä, mihin asensin hetkeksi MMI purkin, jolla sai etukameran ja screen mirrorin lisättyä. (Tämä siis oli ennen kuin tuo Carplay oli saatavilla.) Eli ei muuta kuin kojelautaa purkamaan ja tutkimaan mahtuisiko vahvari johonkin koloon.
 
Onko tuo muuttunut sitten marraskuun? Nimittäin silloin se ei mennyt karvalakissa (vain talvirenkaat) tuon tuen alle. Meni siis muutaman kympin ylitse
Sitten ei ole muuttunut ja karvalakkeihin ei saa koukkua.
Hain enemmän sitä että sinne pitää soittaa kuitenkin että asia etenee.
 
Onkohan tuo koukku jotenkin hankala jos sitä ei haluta myydä? 30€ ylitykselle (50k€) tulee 2000€ lisämaksu tuen menetyksen takia eli aika kallis koukku?!?
Itse tilasin karvalakin joka jää just alle 50k€. Teslatilillä on käsirahamaksu odottamassa maksua. Siinä ei vain ole mainintaa 2000€ valtion tuesta. Haetaanko se sitten erikseen kaupanteon yhteydessä? Luulin että se olisi laitettu automaattisesti käsirahamaksuun.
Onkohan uutta 60kwh m3 vielä toimitettu suomeen?
 
Hinnoittelu ja valinnaiset varusteet viimeistellään toimituksen lähestyessä. Saat ilmoituksen tilauksen viimeistelemisestä, kun lopullinen hinta ja valinnaiset varusteet julkaistaan.
Aika mielenkiintoisesti ilmoitettu s/x konfiguraattorissa, liekö tulossa se 850 km plaid+? Aikaisemmin oli pitkät vuoden toimitusaika arviot, mutta painetta alkaa tulemaan muilta valmistajilta rangen suhteen niin luulis tulevan ens vuonna se alkuperäinen plaid+. Reilun vuoden sisällä paljon eri sähköautoja tulee noin 650 km wltp rangella.
 
Hinnoittelu ja valinnaiset varusteet viimeistellään toimituksen lähestyessä. Saat ilmoituksen tilauksen viimeistelemisestä, kun lopullinen hinta ja valinnaiset varusteet julkaistaan.
Aika mielenkiintoisesti ilmoitettu s/x konfiguraattorissa, liekö tulossa se 850 km plaid+? Aikaisemmin oli pitkät vuoden toimitusaika arviot, mutta painetta alkaa tulemaan muilta valmistajilta rangen suhteen niin luulis tulevan ens vuonna se alkuperäinen plaid+. Reilun vuoden sisällä paljon eri sähköautoja tulee noin 650 km wltp rangella.
Pohjois Amerikassa saa tilattua ja muualla ei. Mahtaa olla jotain toimitusvaikeuksia. S ja X siis.
 
Onkohan tuo koukku jotenkin hankala jos sitä ei haluta myydä? 30€ ylitykselle (50k€) tulee 2000€ lisämaksu tuen menetyksen takia eli aika kallis koukku?!?
Itse tilasin karvalakin joka jää just alle 50k€. Teslatilillä on käsirahamaksu odottamassa maksua. Siinä ei vain ole mainintaa 2000€ valtion tuesta. Haetaanko se sitten erikseen kaupanteon yhteydessä? Luulin että se olisi laitettu automaattisesti käsirahamaksuun.
Onkohan uutta 60kwh m3 vielä toimitettu suomeen?
Koukku ei ehkä ole hankala mutta Tesla ei anna alennuksia ja koukku nähdään heillä enemmän Y ja X autojen osana kuin sedanin.
Tuo valtiontuki otetaan käsirahasta pois. Tesla hoitaa sen työn eli jos otan käsirahan 10k, niin maksat 8k jne.
Vielä ei ole uusia akun omaavia malleja tullut. Voi tulla nyt vuoden lopussa tai sitten ensi vuoden alussa.

Hinnoittelu ja valinnaiset varusteet viimeistellään toimituksen lähestyessä. Saat ilmoituksen tilauksen viimeistelemisestä, kun lopullinen hinta ja valinnaiset varusteet julkaistaan.
Aika mielenkiintoisesti ilmoitettu s/x konfiguraattorissa, liekö tulossa se 850 km plaid+? Aikaisemmin oli pitkät vuoden toimitusaika arviot, mutta painetta alkaa tulemaan muilta valmistajilta rangen suhteen niin luulis tulevan ens vuonna se alkuperäinen plaid+. Reilun vuoden sisällä paljon eri sähköautoja tulee noin 650 km wltp rangella.
Elon sanoi, että Plaid+ ei tule koska ei tarvita niin suurta rangea. Todellisuudessa syy on, että 4680 projekti kusi ja sitä ei ole vielä saatu kunnolla testattua tai koska lie edes tuotantoon.
Katsotaan koska pyörtää päätöksensä.

Netissä on ollut juttua, että Eurooppaan uudet S ja X tulevat joskus kesällä, jos siis tulee.
 
Netissä on ollut juttua, että Eurooppaan uudet S ja X tulevat joskus kesällä, jos siis tulee.
Vuoden 2022 toisella puoliskolla, eli saattaa olla vuoden päästä (hyvällä tuurilla).

FB:n kuva S ja X tilaajille.
Screenshot_2021-12-10-16-48-06-50.jpg
 
Koukku ei ehkä ole hankala mutta Tesla ei anna alennuksia ja koukku nähdään heillä enemmän Y ja X autojen osana kuin sedanin.
Tuo valtiontuki otetaan käsirahasta pois. Tesla hoitaa sen työn eli jos otan käsirahan 10k, niin maksat 8k jne.
Vielä ei ole uusia akun omaavia malleja tullut. Voi tulla nyt vuoden lopussa tai sitten ensi vuoden alussa.


Elon sanoi, että Plaid+ ei tule koska ei tarvita niin suurta rangea. Todellisuudessa syy on, että 4680 projekti kusi ja sitä ei ole vielä saatu kunnolla testattua tai koska lie edes tuotantoon.
Katsotaan koska pyörtää päätöksensä.

Netissä on ollut juttua, että Eurooppaan uudet S ja X tulevat joskus kesällä, jos siis tulee.
Jep niin näyttää venyvän ja paukkuvan 4680 projekti, ilmeisesti uus Road map tammikuussa julki. Katsotaan mikä siirtyy hamaan tulevaisuuteen...
 
Erikoisia nuo ILP-ongelmat, itellä on auto lämmennyt ja pysynyt lämpimänä jopa noissa yli -20c pakkasissa. Akkua toki mennyt ikävästi. Onkohan tuossakin jotain satunnaisuutta mukana?
 
Erikoisia nuo ILP-ongelmat, itellä on auto lämmennyt ja pysynyt lämpimänä jopa noissa yli -20c pakkasissa. Akkua toki mennyt ikävästi. Onkohan tuossakin jotain satunnaisuutta mukana?
Ite ainakin luin foorumilta että ollu antureissa vikaa. Onks jollain y malli ollu ajossa yli 20 pakkasella ja kokemuksia huonoista lämmöistä?
 
Tuon mukaan olis lämmitetyt ikkunanpyyhkijät tulossa 3/y myös Berliinin tekeleisiin
 
Tuon mukaan olis lämmitetyt ikkunanpyyhkijät tulossa 3/y myös Berliinin tekeleisiin
Aikaisemmin nämä ovat olleet muistaakseni X mallissa mutta myöhemmin se lämmityselementti tuli sinne tuulilasin alareunaan, että kun pyyhkijät ovat siellä, niin sulavat.
 
Onkos täällä mietteitä / tyrmäyksiä käytetyn vanhemman Teslan hankintaan liittyen. Pääasiassa siis mielessä pyörinyt nettiauto halvimmat Model s 60 tai 85kwh akulla. 150tkm tietämissä olevia 2014 malleja on jonkin verran reilulla 30k€ tarjolla.

Onko näissä jotain selkeitä ongelmallia / kalliita tiedossa olevia ongelmia vai onko parempi vaan odottaa uudempia alempaan hintaluokkaan.

Esim.
 
Minkähänlaisella aikataululla nämä muutokset "perinteisesti" ovat tulleet malleihin. Vähän mietityttää, että ehtiikö toukokuussa suomeen tuleviin Model 3:siin uudet MCU:t ynnä muut.
 
Minkähänlaisella aikataululla nämä muutokset "perinteisesti" ovat tulleet malleihin. Vähän mietityttää, että ehtiikö toukokuussa suomeen tuleviin Model 3:siin uudet MCU:t ynnä muut.
Kukaan ei tiedä. Ne voi olla nyt seuraavassa. Varmaa on että perf mallit saa nämä ensin muihin valuu hiljalleen.

Ainut mistä näkee on Teslan sivut ja kun tekee omaa autoa, niin näkyy ne mitä saa.
 
Onkos täällä mietteitä / tyrmäyksiä käytetyn vanhemman Teslan hankintaan liittyen. Pääasiassa siis mielessä pyörinyt nettiauto halvimmat Model s 60 tai 85kwh akulla. 150tkm tietämissä olevia 2014 malleja on jonkin verran reilulla 30k€ tarjolla.

Onko näissä jotain selkeitä ongelmallia / kalliita tiedossa olevia ongelmia vai onko parempi vaan odottaa uudempia alempaan hintaluokkaan.

Esim.
85 on mennyt akkuja eli jos akkua ei ole vaihdettu kannattaa olla takuut voimassa.
Pääosin mitä hajoaa on oven kahvat ja alusta. Muutaman satasen osia jos itse voi korjata.
 
Kuoleekos nuo akut syklimäärään vai satunnaisiin kennovikoihin? 60kwh ollut jostain syystä parempi akku vaikka voisi luulla pienemmän akun joutuneen kovemmilla esim purkuvirtojen suhteen. Onko noin vanhoissa mitään järkeviä takuita enää voimassa.
 
Kuoleekos nuo akut syklimäärään vai satunnaisiin kennovikoihin? 60kwh ollut jostain syystä parempi akku vaikka voisi luulla pienemmän akun joutuneen kovemmilla esim purkuvirtojen suhteen. Onko noin vanhoissa mitään järkeviä takuita enää voimassa.
Teslassakin taitaa olla 8 vuoden takuu akulle, eli takuuta ei oikein enää ole 2014 autossa. Ja uusi akku mahtaa olla kallis.
 
Kuoleekos nuo akut syklimäärään vai satunnaisiin kennovikoihin? 60kwh ollut jostain syystä parempi akku vaikka voisi luulla pienemmän akun joutuneen kovemmilla esim purkuvirtojen suhteen. Onko noin vanhoissa mitään järkeviä takuita enää voimassa.
Taitaa olla kennovikoja. Vaihtavat kerralla akkupaketin, ei kennoja. Jos olisi joku korjaaja kuka tekisi näitä Suomessa saisi paremmin tietoa mikä on korjauksen hinta.
Teslassakin taitaa olla 8 vuoden takuu akulle, eli takuuta ei oikein enää ole 2014 autossa. Ja uusi akku mahtaa olla kallis.
Akkujen hinnoista ei kukaan tiedä kun vielä ei ole takuun jälkeen näitä korjattu/vaihdettu. Voi olla 10k tai enemmän tai vähemmän.
 
Mahtaako edes riittää, mitä nyt ollut pienempien sähköautojen akku hintoja varaosana otsikoissa niin varaosa hinnat 20-40ke, toki nuo varmaan tippuu kun niitä oikeasti menee, nythän noita ei mene kun takuuna niin "varaosa" hinta voi olla mitä vaan.
 
Juu mitä jenkeissä on nuo 85 kWh akkuja vaihdelleet nii hinnat oli 22k USD aluksi ja nykyään siellä 15-17k huippeilla, mutta nyrkkipajoilla korjaavat 2k USD. Euroopassa myynnissä kokonaisia kennoja alle 60k ajetuista autoista myynnissä 1.2k€ eli jos vaa löytää autonosturin ja taitoa/kehtaa ite vaihtaa saa parilla tontulla fixattua
 

Taitaa 10.7 fsd olla jotain hyvää tulossa, mutta luotto itellä tuohon fsd on aika nollissa. Ehkä 16.8 versiossa sitten jo jotain mullistavaa
 
Nyt kun oma karvalakki m3 on tilauksessa, tulee seurattua eri foorumeita. Ilmeisesti olisi tulossa -22 m ja y malleihin muutoksia ml tuplalasit taakse, uutta istuinmateriaalia(?), matalajänniteakkua jne. Kuinkahan nopeasti huhuista tulee todellisuutta? Ts onko uudistukset tulossa jo vuoden alusta vai aikataululla joskus? Miten nämä 'vuodetut salaisuudet' ovat yleensä realisoituneet?
Ja lievä offtopic: talon ulkoseinässä vain suko ja sähkökaappi aika hankalasti talon sisällä, niin onko järkeviä keinoja saada latausasema talon seinälle?
 
Nyt kun oma karvalakki m3 on tilauksessa, tulee seurattua eri foorumeita. Ilmeisesti olisi tulossa -22 m ja y malleihin muutoksia ml tuplalasit taakse, uutta istuinmateriaalia(?), matalajänniteakkua jne. Kuinkahan nopeasti huhuista tulee todellisuutta? Ts onko uudistukset tulossa jo vuoden alusta vai aikataululla joskus? Miten nämä 'vuodetut salaisuudet' ovat yleensä realisoituneet?
Ja lievä offtopic: talon ulkoseinässä vain suko ja sähkökaappi aika hankalasti talon sisällä, niin onko järkeviä keinoja saada latausasema talon seinälle?
Performance mallit saa ensimmäisenä uudistukset ja sen jälkeen valuu alaspäin. Voi tulla Q1 muihinkin tai siten vasta myöhemmin vuoden aikana.

Viime vuonna Q1 tuli perffit ja sitten Q2 oli jo muut.

Reikä seinän läpi ja suojaus.
 
Nyt kun oma karvalakki m3 on tilauksessa, tulee seurattua eri foorumeita. Ilmeisesti olisi tulossa -22 m ja y malleihin muutoksia ml tuplalasit taakse, uutta istuinmateriaalia(?), matalajänniteakkua jne. Kuinkahan nopeasti huhuista tulee todellisuutta? Ts onko uudistukset tulossa jo vuoden alusta vai aikataululla joskus? Miten nämä 'vuodetut salaisuudet' ovat yleensä realisoituneet?
Ja lievä offtopic: talon ulkoseinässä vain suko ja sähkökaappi aika hankalasti talon sisällä, niin onko järkeviä keinoja saada latausasema talon seinälle?
Ainakin y mallit awd ja perf aika varmasti on uudistukset samantien ensi vuoden toimituksissa mitä oli jo yhdessä awd tällä hetkellä ollut. Karvalakki 3 osalta varmaan käyttävät ylimääräiset vanhat osat loppuun, mutta jos toimitus 18 tuuman renkailla toukokuussa on niin oletan että osassa sekaosia vielä vähän niinkuin oli viime syksynä osassa oli kromia osassa mustaa listaa mutta ilppiä oli molemmissa.
 
Ainakin y mallit awd ja perf aika varmasti on uudistukset samantien ensi vuoden toimituksissa mitä oli jo yhdessä awd tällä hetkellä ollut. Karvalakki 3 osalta varmaan käyttävät ylimääräiset vanhat osat loppuun, mutta jos toimitus 18 tuuman renkailla toukokuussa on niin oletan että osassa sekaosia vielä vähän niinkuin oli viime syksynä osassa oli kromia osassa mustaa listaa mutta ilppiä oli molemmissa.
Osassa oli uusi frunkki mutta ei ilppiä viime syksynä.
 
Paritalossa asutaan, sähkökeskus naapurin kellarissa joten voi tulla säröjä naapurirakkauteen jos räjäytän reiän heidän seinään. No jotenkin tuo ratkeaa.
 
Paritalossa asutaan, sähkökeskus naapurin kellarissa joten voi tulla säröjä naapurirakkauteen jos räjäytän reiän heidän seinään. No jotenkin tuo ratkeaa.
Kaipa sen kaapelin saa oven tai ikkunankarmin läpivientinä tai kyllä se sähkömies löytää konstit
 
Nyt kun oma karvalakki m3 on tilauksessa, tulee seurattua eri foorumeita. Ilmeisesti olisi tulossa -22 m ja y malleihin muutoksia ml tuplalasit taakse, uutta istuinmateriaalia(?), matalajänniteakkua jne. Kuinkahan nopeasti huhuista tulee todellisuutta? Ts onko uudistukset tulossa jo vuoden alusta vai aikataululla joskus? Miten nämä 'vuodetut salaisuudet' ovat yleensä realisoituneet?
Ja lievä offtopic: talon ulkoseinässä vain suko ja sähkökaappi aika hankalasti talon sisällä, niin onko järkeviä keinoja saada latausasema talon seinälle?
Tai sitten tuo mainitsemasi sukopistokkeeseen liittää sähkömies tosin ei hirmutehoja saa nii menee lataus talvella vajaaseen vuorokauteen tyhjästä täyteen. No ite oon tottunut laittamaan joka päivä pistokkeeseen automaattisesti...
 
No jos siihen seinään saat 16A sukopistokkeen niin tarviiko sitä isompaa? Sillä saisi 12h latauksella reilu 40kWh akkuun.
 
No jos siihen seinään saat 16A sukopistokkeen niin tarviiko sitä isompaa? Sillä saisi 12h latauksella reilu 40kWh akkuun.
Sitä sukoa ei kestä kuormittaa tuntikausia 16 A sulakkeen laukeamisrajalla.

10...12 A on maksimit jatkuvaan paahtamiseen.

Edit: sähköturvallisuusmääräys on tätä mieltä sukosta lataamisesta:

"SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa."
 
Laittaa sinne ulos karavaanipistokkeen ja ostaa Teslalta sen pään siihen laturiin. Tai sitten ulos kiinteä laturi sukon tilalle.

Toki nyt nämä kovat pakkaset osoittaneet, että yksivaihelatauksella tee mitään ja 3x16A vaan.
 
Sitä sukoa ei kestä kuormittaa tuntikausia 16 A sulakkeen laukeamisrajalla.

10...12 A on maksimit jatkuvaan paahtamiseen.

Edit: sähköturvallisuusmääräys on tätä mieltä sukosta lataamisesta:

"SFS-EN 62752 –standardi edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa."
Voihan sen latausaseman kytkeä tuohon 16A 1 vaihekaapeliin. Sillä pärjäilee "joten kuten". Kovilla pakkasilla just just tai huonosti ja muun osan vuotta hyvin jos ajoprofiili on alle akku per päivä.
 
Ilmeisesti kauppa käy ja tuonti kannattaa, kun noita oli vielä lisääkin.
Sieltä vaan sitten hakemaan.

1639391582756.png
 
FSD testailuja, on se kyllä outo softa. NoA:lla ajelin kotiin ja enkä halunnut nousta ensimmäisestä rampista vaan toisesta, niin kun sen ohitin auto kuvitteli vielä, että haluan sinne ja alkoi vaan hidastelemaan motarilla. Kunnes painoin kaasua ja otin vaan vakkarin päälle, niin mentiin normaalisti eteenpäin. Sitten meni tovi, että piirsi uuden ajolinjan.

Eihän tuossa mitään mutta kun porukka ajaa perässä, niin ihmeellisesti haluaa vetää jarrut lukkoon vaikka ramppi ohitettu hyvä aikaa sitten jo.
 
Model Y omistajia paikalla? Välipäivinä koeajolle, kovasti kiinnostaisi Q7 tuohon vaihtaa kun kerrankin sähkäri missä kontissa rittävästi tilaa ja riittävä vetomassa ( alhainen kantavuus ei haittaa ) Näyttää saatavuutta helmikuulle, yllättävän nopeasti jos pitää paikkaansa
 
Ouluun pitäisi tulla sc asema q4. Onkos mitään ajatusta onko tämä toteutumassa ja jos on, mihin päin oulua?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 134
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom