Mä olen toista mieltä. Laatuero normi 2020 mallisen ja 2021 mallisen välillä on olematon. Ainakin mun 2020 on oikein hyvää laatua. Aina löytyy niitä sekundakappaleita, Toinen juttu on sitten mitä ominaisuuksia autoltansa haluaa. Mä en halunnut ILPpiä tai lämmitettävää rattia niin paljon että olisi odotellut sen puoli vuotta, vaan ostin heti alle hyvän 8tkm ajetun 10% alle uuden hinnan.
Niin no, syys/loka vaihteessa tilaus ja marraskuun ensimmäisinä päivinä auto alle.
Onhan tuossa vielä rumat kromit veks ja tupla lasiset ikkunat. Ja kyllä tuo lämmitettävä ratti, sähköinen takaluukku, ilppi, takapenkin lämmitykset jo ihan mukava upgrade on ja mitä kaikkea muuta pientä tuossa nyt onkaan. Nyt vuodenvaihteen jälkeen tietysti hieman tehottomammalla moottorilla mutta paremmalla rangella. Ja tietysti vielä rahoitus paremmalla todellisella kuin noista autoliikkeistä, harvassa vaihtoliikkeessä jää todellinen tuohon 1.6% hujakoille.
Ehkä ainoa downgrade on että apukuskilta puuttuu ristiselän säädöt, täytyy vielä tutkia puuttuuko vain säädin.
Itse autosta nyt kokemuksia 1.5tkm verran niin kyllä osaa muutama asia ärsyttää kun tottunut esimerkiksi bmw:n vastaavaan toteutukseen.
Miten joku voi 2020 luvulla tehdä pyyhkijöiden tihkutoiminnon noin päin persettä. Toinen häiritsevä on sitten tuo slip-start eli todella surkea luistonesto autossa, ei anna juuri yhtään luistattaa vaan heti tappaa pienet luisut. Saati sitten että saksalaisessa tuo oli suoraan napilla josta sen pohjassa pitämällä sai kokonaan pois, nyt navigoidaan pitkin poikin asetuksia.
Penkkien materiaali on kaksijakoinen, tuollaista jauhelihapaketin muovia, sama ratin kanssa. Helppo tietysti pitää puhtaana mutta on tuo materiaalina kyllä todella huonoa vertaa vaikka enyaq nahkapenkkeihin.
Äänekäs on auto jos tien pinta ei ole silkkinen, tosin taitaa suurinosa äänistä tulla tuolta takakontin puolelta johon onkin jo tulossa tavara vaimentamista varten, tuulen äänet blokkaa kohtuu hyvin nämä tuplaikkunat.
Tupla tiivisteet myös näyttää tarvitsevan, kerää ihan häiritsevän paljon paskaa ovien väliin.
Ja tuo itse luistonesto talvirenkailla, vilkuttaa kuivalla asvaltilla pelkkää luistonestoa normaalissa kiihdytyksessä, renkaissa 3.1bar. Täytynee kyllä tuolle alkaa jo tilailla takuu huoltoa, ei vaan tunnu toimivan. Tai sitten ovat nuo mukana tulleet Nokian R3 sekä äänekkäät, että myös yksinkertaisesti perseestä
Sitten vielä takapenkille kiinnitetty turvaistuin. Ai että kun se on vain isofixeillä kiinni niin ei tarvitse kummoista kallistusta kun piipitetään turvavyövaloa takapenkkiläiselle, välillä toimii mutta ärsyttävän usein sitä piipittelee. Ja kyllä, penkki on raudoissa kiinni. Taitaa vain herra AI arpoa omiaan tai sitten amerikkalaiset eivät ole kuulleetkaan isofixistä muuten kuin että sellainen pitää autossa olla että saa euroopassa myydä. Myöskin isofix ohjurit puuttuu, eli tarkkana saa olla ettei penkissä ole reikää kohta.
Ja empäs tiennyt että voi vielä nykyään hankkia auton joka onnistuu huurruttamaan nuo peilinsä aivan sumeiksi parkkihalliin ajaessa, en edes tiennyt tälläisestä ominaisuudesta edellisten autojen kanssa mutta tämän epelin kanssa pitäisi ilmeisesti muistaa lykätä takalasin lämmitystä päälle että eivät peilit huuttu tuonne halliin ajettaessa. Kai se tämänkin joku tesla uskovainen selittää parhainpäin mutta eipä ole tuollaista ongelmaa ollut yhdessäkään edellisessä autossa.
Muutenhan tuo auto on oikein kelvollinen sähköautoksi, halpaa ajelua ja ihan mukava ajella. Pienet asiat vain häiritsevät välillä suunnattomasti kun ei tarvitsisi isoa panostusta.