Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Byd on kyllä myynyt noita bladeja turvallisuudella mutta en usko oikein noihin lyhyen kantaman akkuihin tarpeeksi. Toki nuo energiatiheydet kasvaa rautafosfaattiakuissa mutta sana Toyota saa jo karvat pystyyn kun sen kanssa on yhteistyössä.
Jos noita ollaan kohta Tesloihinkin laittamassa ja tuotantomäärät on jo melko järjettömiä, sekä se että tuollaista halvemmalla tehtävää tavaraa tullaan myymään paljon...
 
Kerrotaampa nyt kokemuksia kun pari-kolme kuukautta ajettu Tesla Model 3LR 2019 mallilla.

Muistan että ennen auton hankintaa mietitytti pääosin:
1) Maali
- Omassa yksilössä ei moitteensijaa. Läpät 16e vempeleestä ja helman teippaus 200e asennettuna (ei oviin). Laitoin kun tiedän ajavani mökkitietä ja kiskovan venettä rantasoraikossa niin ei tarvi asiaa miettiä.
2) Melu
- Luultavasti meluisa jos vaihdat vaikka BMW 7 sarjasta, mutta itse non premium -> tesla niin ei valittamista melussa. Ei tarvi vastamelukuulokkeita käyttää vaikka on 19" vanteet. Continentalin nastat 18" aeroilla on suunnilleen saman ääniset vs kesä hankookit 19". Kuuleman mukaan vannekoko vaikuttaa merkittävästi äänimaailmaan ja etenkin kitkoilla on jo todella hiljainen.
3) Automaattipyyhkijät
- Toimii moitteettomasti hiljaisissa nopeuksissa ja jos ei niin helppo painaa pyyhkäisy viiksen päästä. Moottoritienopeuksissa ongelma on se että aerodynamiikka ohjaa tihkusateen lasille lasin keskikohtaan, mutta AP kamerat lasin yläosassa on kuivat -> ei pyyhi. Jotta tämä ilmenee pitää olla tihkukeli. Manuaalinopeuden säätö on suht ok, klikkaus viiksen päästä ja näytöltä valitaan nopeus. Ei ongelmaa varsinkin kun AP:llahan sitä ajellaan 95% matka-ajosta nii hyvin voi olla katse ruudussa sen 2 sekuntia.
4) Valot
-Ei pärjää led matrixeille, mutta teholtaan ok. Asiaa voi korjata hieman pakottamalla näytöltä sumarit päälle samaan aikaan ja nämä valaisee yllättävän hyvin pientareen puolen pusikoita. Ledbar ehkä kuitenkin ostoslistalla.
-Valoautomatiikka toimii mutkaisella tiellä hyvin, mutta jos on suorempaa pätkää niin vaihtaa liian myöhään ja aiheuttaa vilkuttelua. Sanotaan näin että idässä kaupunkienvälejä sahatessa ehkä 75% valorämpyttelystä menee automaatilla. Jos haluaa manuaalisesti vaihtaa niin ihan kuten perinneautossa, viiksestä taakse ja takaisin automaatille työntämällä eteen.
5) Maavara
-Ei ongelmia hidasteissa, voi ajaa normaalisti.
6) Koukku ja kärri
-Veneen nosto rampilta tai loivalta rantakivikkorannalta naurettavan helppoa kun ei ole kytkintä, voi ryömittää ja vääntöä riittää eikä yritäkkään sutia.
-3d tulostin koukkuluukkuun sormiruuvit niin koukun laitto on iisi homma. Pistoke alla on yllättävän helppokäyttöinen vaikka kuvittelin olevan surkea viritys.
-kulutus buster s perässä n.250wh/km, motonetin kuomukärri täytenä noin 280wh/km. Molemmat hieman kostealla tiellä. Ajaessa ei juuri kärriä perässä huomaa. :lol:
-Trailer modessa ei voi ajaa AP:lla.


Summattuna olen kyllä tyytyväinen hankintaan ja nykyisiä polttoaineen hintoja katsellessa hymyilyttää vain. Kotilataus on juhlaa ja ei tarvi polttoaineasemalla roikkua.
Mulla on tuossa fsd paketti myös ja aluksi olin selkeästi NOA ajelua vastaan "täysin hyödyttömänä" mutta AP:lla rullailu on laiskistanut sen verran että moottoritieosuuksille laitan NOA:n päälle niin ei tarvi ohitellessa ottaa AP:ta pois ja muuttaa ajoasentoa. Siis turhake edelleen mutta ihan kiva. :rolleyes: Ja onhan se ikäänkuin lotto tulevaisuuteen jos vaikka joskus.... ajatus kuitenki pitää autoa ainakin se 5 vuotta. Fsd paketista ei käytetyssä paljon tarvitse maksaa niin sama olla. Lisättäköön että Autokuume on nollatasolla hankinnan myötä, mikä on harvinaista.

Ehkä tästä on iloa ostoa miettiville ja ehkä teilläkin on ollut samoja kysymyksiä mielessä. :)
 
Performancen range laski koska LG:n akulla ja se on alle 80kwh edellisen Panasocin 82kwh sijaan.
Näyttäisi, että Tesla tuottaa Euroopan autot nyt toistaiseksi Kiinasta tänne ja USA:ssa autot menevät suoraan sinne.

Perus Model 3:n siis tulee CATL 60kwh akku mutta moottori on korvattu vanhalla 980 moottorilla, joka ei ole yhtä tehokas, energinen ja painaa myös enemmän.
Joo, näköjään ilmoitettu kiihtyvyys hidastunut 5.6sec->6.1sec. Noh pitää jotain tuotedifferointia olla kalliimpiin malleihin, ilmoitettu range kasvoi kuitenkin sen 448->491. Tuohan on peruskäyttäjälle "järkipäivitys" kun kiihtyvyyttä vaihdetaan rangeen, jos hinta pysyy samassa ni noita menee kaupaksi ihan älyttömästi. Tosin Teslalla on nostopaineita hinnassaan
 
Viimeksi muokattu:
Joo, näköjään ilmoitettu kiihtyvyys hidastunut 5.6sec->6.1sec. Noh pitää jotain tuotedifferointia olla kalliimpiin malleihin, ilmoitettu range kasvoi kuitenkin sen 448->491. Tuohan on peruskäyttäjälle "järkipäivitys" kun kiihtyvyyttä vaihdetaan rangeen, jos hinta pysyy samassa ni noita menee kaupaksi ihan älyttömästi. Tosin Teslalla on nostopaineita hinnassaan
En usko että Model 3 hinta paljoa nousee. Vähän varmaan. Sen verran että jää sen tuen alle.
 
En usko että Model 3 hinta paljoa nousee. Vähän varmaan. Sen verran että jää sen tuen alle.
Juu no siis suomessa ei varmaan nousekkaan, model 3 on jo valmiiksi kalliista päästä täällä. Mutta globaalisti voi hinnat nousta, tosin monissa muissakin maissa ollaan hankintatuen maksimissa jo valmiiksi
 
Niin kauan kun on tuotannossa maailmanlaajuinen tulppa, mutta heillä on toimittaa niin kyllä.
 
Lieneekö Teslalla varaa yhtään nostaa hintoja tässä markkinatilanteessa, jossa oikealta ja vasemmalta vyörytetään edullisia sähköautoja.

Varaa on nostaa reilusti kun kaikki myyty loppuun ties minne asti ja ennuste on että kysyntä senkuin kasvaa sähköille kun porukka herää että ev on validi vaihtoehto.
 
Kyllä ne on kaikki saatu myytyä mitä on pystytty valmistamaan. Hertzillä suunnitelmissa tilata 150000 autoa. Vaikea nähdä että hintoja laskettaisiin mutta Teslan kohdalla kaikki on mahdollista. Myös hinnan yhtäkkinen nosto
 
Eihän sitä vielä ole allekirjoitettu, saattaa olla, että tässä vaan heitellään ostoslistoja kuten Teslan rekkaveturistakin aikoinaan.
 
Käsittääkseni ei ole allekirjoitettu koska Tesla ei myy sivusta vaan Hertz joutuu ostamaan samasta "jonosta" kuin muutkin.
Hertzin osaketta kun katsoo niin markkinat eivät pidä konkurssikypsänä. Yleensä luotan markkinavoimiin enemmän kuin nettikirjoittelijoihin mutta jos tämä konkurssikypsyys on varmaa tietoa niin ei kun shorttaamaan. Sama kannattaa tehdä Teslan osakkeen kanssa jos firma epäilyttää.
 
Käsittääkseni ei ole allekirjoitettu koska Tesla ei myy sivusta vaan Hertz joutuu ostamaan samasta "jonosta" kuin muutkin.
Hertzin osaketta kun katsoo niin markkinat eivät pidä konkurssikypsänä. Yleensä luotan markkinavoimiin enemmän kuin nettikirjoittelijoihin mutta jos tämä konkurssikypsyys on varmaa tietoa niin ei kun shorttaamaan. Sama kannattaa tehdä Teslan osakkeen kanssa jos firma epäilyttää.
Hertz meni vähän reilu vuosi sitten kesällä konkurssiin, sen velkoja saneeraattiin jne. ja se hommasi uutta rahoitusta jne. Eli nyt menossa on käytännössä eri Hertz kuin 2v sitten - aikaisemmat omistajat menettivät firman omistuksen tai ainakin valtaosan siitä.
 
Näyttää nuo Teslan halvimmat mallit olevan myyty jenkeissä ja Aasiassa pitkälle ensi vuoteen tietysti Aasiassa kun on isompi tuotanto niin ei vielä kesään odotusta ja Suomen osaltakin jo helmikuussa toimitus. Tietysti Suomeen helppo saada autoja kun kysyntä ei ole tuhansissa. Sirupulan vaikutus näkyy teslankin osalta selkeästi prioriteettinä myydä awd mieluummin takavedon sijaan.
Muiden valmistajien valmistusmäärät sähköautoissa kuitenkin maltillisia kun ei puhuta miljoonasta valmistusmäärästä vuositasolla nii voivat toimittaa varmasti puolessa vuodessa tyyliin minkä mallin vain. Tuo ioniq5 tuntuu jopa kalliilta omaan makuun kun vertaa rangea M3 tietysti jos awd saa tingittyä alle 50k nii kohtuu hintainen valtion tuella. Pitäis saada noita Kiinan ihmeitä Suomen markkinoille 100kwh akuilla alle 50k euroon niin olis kunnon hintasota.
 
Meanwhile in China. Teslalla on hyvin pullat uunissa. Kysyntää on, uudet tehtaat tulevat tulille ja tuotantomäärät kasvavat. Vain muutamasta osasta valetut rungot ja muut parannukset tulevat laskemaan autojen valmistushintaa pitkällä tähtäimellä.

 
Meanwhile in China. Teslalla on hyvin pullat uunissa. Kysyntää on, uudet tehtaat tulevat tulille ja tuotantomäärät kasvavat. Vain muutamasta osasta valetut rungot ja muut parannukset tulevat laskemaan autojen valmistushintaa pitkällä tähtäimellä.


Juurikin näin. Sirupula hellittää ja tuotantokustannukset tippuu vuoden päästä niin 2023 nähdään jo maltillisemmin hinnoiteltuja tesloja siis joka versiossa. Tuo sr y tulee vielä keväällä olemaan aika hinnakas Suomessa.
 
Itse en näe että hinnat laskee. Brändi on vahva myymään.
Nyt selkeästi on jo määritelty hintatasot. 50k on alkaen malli. Kaikki sen alle menevät ovat pienemmän kokoluokan autoja pienellä akulla.
 
Itse en näe että hinnat laskee. Brändi on vahva myymään.
Nyt selkeästi on jo määritelty hintatasot. 50k on alkaen malli. Kaikki sen alle menevät ovat pienemmän kokoluokan autoja pienellä akulla.
Toki. Lähinnä jos awd y lähtee 65k niin olettaa voi että halvemmalla tuotantokululla ja moninkertaisella tuotantomäärällä ja lisääntyvällä kilpailulla 2023 lähtöhinta lähempänä 60k just My 50 cents.
 
Asiasta kukkakeppiin, mites se 1.11?

...eli takaraja kun Teslan piti antaa infoa jenkkien viranomaisille FSD/AP sekoilusta?
 
Siinä ei taidettu kysellä Teslan mielipiteitä versionumeroista vaan lähinnä miksi kyseinen feature on "julkisessa testissä" yleisessä liikenteessä ja miksei vikoihin ole tehty takaisinkutsua kuten kuuluu?
 
Tesla Y:stä uudessa Tuulilasissa juttua (tänään tai eilen tullut). Lyhyesti: Priima perheauto ja ei suurempia miinuksia.

Kaikissa muissa on joitakin miinuksia, Teslassa ei niissä kohden missä ei pidäkään olla.
Käyn tosin koeajamassa Teslan Y -mallin tuossa koht-puoliin, niin voi avautua vioistakin. Ainakin mm. käsitukia ei tainnut saada Skodamaiseen (tai muu malli) tyyliin säädettyä ja mitähän muuta sitä sitten keksiikään...
 
Viimeksi muokattu:
Siinä ei taidettu kysellä Teslan mielipiteitä versionumeroista vaan lähinnä miksi kyseinen feature on "julkisessa testissä" yleisessä liikenteessä ja miksei vikoihin ole tehty takaisinkutsua kuten kuuluu?
Ok. Tuntuu aika noitavainolta ja kissa hiiri leikiltä ainakin tuo fsd beta. Eurooppaan tulossa Kiinan jälkeen tuo beta testattavaksi omalla vastuulla. Niin pitkään kuin on beta niin aika turha toki hyötyä on päivittäisessä ajossa mutta kannattaa olla extra varovainen. Ymmärrän tietysti Teslan osalta ettei takaisin kutsua tapahdu kun tulee joka kuukausi uutta korjausta niin hankala pysyä kenenkään perässä ja eikös nuo softapäivitykset ole vähän pakkorako vastaan ottaa muuten tuli jotain sanktioita jos ei päivitä autoansa säännöllisesti?
 
Tesla Y:stä uudessa Tuulilasissa juttua (tänään tai eilen tullut). Lyhyesti: Priima perheauto ja ei suurempia miinuksia.

Kaikissa muissa on joitakin miinuksia, Teslassa ei niissä kohden missä ei pidäkään olla.
Käyn tosin koeajamassa Teslan Y -mallin tuossa koht-puoliin, niin voi avautua vioistakin. Ainakin mm. käsitukia ei tainnut saada Skodamaiseen (tai muu malli) tyyliin säädettyä ja mitähän muuta sitä sitten keksiikään...
Nämä ovat aika yksilöllisiä juttuja, että mitkä ovat kenellekin miinuksia. Esim. itse lasken Y:lle massiiviseksi miinukseksi ulkonäön - se on minusta yksi rumimpia autoja mitä on viimevuosina julkaistu. Osa on tietty tälläisistä mielipideasioista päinvastaista mieltä.

Toinen iso miinus on hinta.
Model 3 491km rangella maksaa täällä Sveitsissä alkaen 39 990CHF (38 000€)
Model Y 507km rangella 62000CHF (59 000€)

Siinä on aika iso ero...

Vaikka vertaisi 614km rangen 3 LR:ään 49990CHF (47 500€), niin hintaeroa jää aika paljon.
 
Asiasta kukkakeppiin, mites se 1.11?

...eli takaraja kun Teslan piti antaa infoa jenkkien viranomaisille FSD/AP sekoilusta?
Electrified kanavalla tais olla maininta joku päivä sitten että tesla toimitti matskun (en jaksa kaivaa missä alkp.lähde).
Muistetaan myös että tuo keissi laajeni koskemaan myös kaikkia muita lvl2+ ajoavustimia ja jokaiselle valmistajalle lähti sama pyyntö.

Asiaa korjattiin osin jo softalla eli jos pimeässä näkyy vilkkuvalot edessä niin auto hidastaa automaattisesti AP/fsd modessa.
Tuli jakoon versiossa 2021.24.12
""If Model3/ModelY detects lights from an emergency vehicle when using Autosteer at night on a high speed road, the driving speed is automatically reduced and the touchscreen displays a message informing you of the slowdown. You will also hear a chime and see a reminder to keep your hands on the steering wheel. When the light detections pass by or cease to appear, Autopilot resumes your cruising speed. Alternatively, you may tap the accelerator to resume your cruising speed. "

Tesla vision pohjaisessa fsdssä myös korjattu ajoradan reunalla olevan auton väistö (juttua Karpathyn demossa oliko AI day tai joku konferenssivideo)
Live AP:sta en osaa kommentoida kun ei ole tietoa.
 
Electrified kanavalla tais olla maininta joku päivä sitten että tesla toimitti matskun (en jaksa kaivaa missä alkp.lähde).
Muistetaan myös että tuo keissi laajeni koskemaan myös kaikkia muita lvl2+ ajoavustimia ja jokaiselle valmistajalle lähti sama pyyntö.

Asiaa korjattiin osin jo softalla eli jos pimeässä näkyy vilkkuvalot edessä niin auto hidastaa automaattisesti AP/fsd modessa.
Tuli jakoon versiossa 2021.24.12
""If Model3/ModelY detects lights from an emergency vehicle when using Autosteer at night on a high speed road, the driving speed is automatically reduced and the touchscreen displays a message informing you of the slowdown. You will also hear a chime and see a reminder to keep your hands on the steering wheel. When the light detections pass by or cease to appear, Autopilot resumes your cruising speed. Alternatively, you may tap the accelerator to resume your cruising speed. "

Tesla vision pohjaisessa fsdssä myös korjattu ajoradan reunalla olevan auton väistö (juttua Karpathyn demossa oliko AI day tai joku konferenssivideo)
Live AP:sta en osaa kommentoida kun ei ole tietoa.
Koskee siis kaikkia ja jokaisen pitää toimittaa tuosta aina ilmoitus jos järjestelmä sekoilee.
Eli alkavat kerää statistiikkaa siitä miten järjestelmät oikeasti toimivat mutta Teslan osalta eivät ole koskaan antaneetkaan suoria vastauksia eteenpäin ja yhä kiertävät L3 vaatimuksia kertomalla, että FSD Beta on L2 järjestelmä ja vaatii jatkuvaa huomioitavaa. Sen takia ei tarvitse ilmoittaa maileja paljonko on ajettu.

Ok. Tuntuu aika noitavainolta ja kissa hiiri leikiltä ainakin tuo fsd beta. Eurooppaan tulossa Kiinan jälkeen tuo beta testattavaksi omalla vastuulla. Niin pitkään kuin on beta niin aika turha toki hyötyä on päivittäisessä ajossa mutta kannattaa olla extra varovainen. Ymmärrän tietysti Teslan osalta ettei takaisin kutsua tapahdu kun tulee joka kuukausi uutta korjausta niin hankala pysyä kenenkään perässä ja eikös nuo softapäivitykset ole vähän pakkorako vastaan ottaa muuten tuli jotain sanktioita jos ei päivitä autoansa säännöllisesti?
Missä on mainittu tämä, että Beta tulee Kiinaan tai Eurooppaan? Nythän on ollut puhetta, että USA ja sen jälkeen jossain vaiheessa laajentuu Kanadaan, muista ei ole ollutkaan puhettta.
EU toimivuudet on aivan huhuja ja se "toimiva" on ollut haksattu Beta.
 
Koskee siis kaikkia ja jokaisen pitää toimittaa tuosta aina ilmoitus jos järjestelmä sekoilee.
Eli alkavat kerää statistiikkaa siitä miten järjestelmät oikeasti toimivat mutta Teslan osalta eivät ole koskaan antaneetkaan suoria vastauksia eteenpäin ja yhä kiertävät L3 vaatimuksia kertomalla, että FSD Beta on L2 järjestelmä ja vaatii jatkuvaa huomioitavaa. Sen takia ei tarvitse ilmoittaa maileja paljonko on ajettu.


Missä on mainittu tämä, että Beta tulee Kiinaan tai Eurooppaan? Nythän on ollut puhetta, että USA ja sen jälkeen jossain vaiheessa laajentuu Kanadaan, muista ei ole ollutkaan puhettta.
EU toimivuudet on aivan huhuja ja se "toimiva" on ollut haksattu Beta.
Mikään ei ole varmaa tuleeko Kiinaan ja Eurooppaan milloin.
Tossa vaa tuo hakkeri oli onkinut lähdekoodista että Kiina kenties seuraava Kanadan jälkeen ja tiedetään että viranomaiset koeajaa jo kiinassa ja Euroopassa täyttä häkää tuota softaa. Ei tuo Eurooppaan ennen kesää tule ainakaan näin äkkiseltään ajateltuna.
 
Model 3 rullattu 60tkm. Kohta varmaaan tulee TM raporttia ulos.
Eikös tuo oo joku iän ikuinen SR+ malli jenkeistä? Akku eri jo Kiinan malleissa ja ilpit yms jo nykyään... Pitäs jo ostaa tää nykyinen nii ois perspektiiviä tosin sekin taitaa olla jo eri auto sit parin vuoden päästä testin jälkeen.
 
Eikös tuo oo joku iän ikuinen SR+ malli jenkeistä? Akku eri jo Kiinan malleissa ja ilpit yms jo nykyään... Pitäs jo ostaa tää nykyinen nii ois perspektiiviä tosin sekin taitaa olla jo eri auto sit parin vuoden päästä testin jälkeen.
Ei se muuta alustaa. Alusta on sama.
Teslan laitteisto elää jatkuvasti ja vaikea kerkiä 3kk sisään ajaa 60tkm.
 
Ei se muuta alustaa. Alusta on sama.
Teslan laitteisto elää jatkuvasti ja vaikea kerkiä 3kk sisään ajaa 60tkm.
Ei taida alustakaan olla kauaa sama. Mitä tulee castingiin ja tulevaan structuraaliseen batteryyn muusta puhumattakaan. Ehkä alusta vielä pätee tän vuoden malliin ens vuonna jo toinen seikka. No saa tietysti voimansiirrosta ja kosketusnäytöstä arviot mutta kiinnostaisi esim tuo lfp akun talvikäyttäytyminen muun muassa kun siitä aika vähän käyttökokemusta. No katotaan mitä ne satuilee tekniikan maailmassa mikä jo muuttunut tän päivän model 3.
 
Mielenkiintoista toimintaa Betalta.


Beta on beta syystä. Jos katsoo route prediction lonkeroa niin huomasi kyllä virheensä eikä olisi kolaroinut ilman haltuunottoakaan. Mutta säikyttää kyllä varmasti tollanen äkkinäinen liike. :redface: Siitä se paraneepäivitysten myötä....
Kredittiä kyllä annettava että ei ole vielä tapaturmia sattunut, mutta tietysti vain ajan kysymys (riippumatta miten hyvä tai huono softa on).
 
Ei taida alustakaan olla kauaa sama. Mitä tulee castingiin ja tulevaan structuraaliseen batteryyn muusta puhumattakaan. Ehkä alusta vielä pätee tän vuoden malliin ens vuonna jo toinen seikka. No saa tietysti voimansiirrosta ja kosketusnäytöstä arviot mutta kiinnostaisi esim tuo lfp akun talvikäyttäytyminen muun muassa kun siitä aika vähän käyttökokemusta. No katotaan mitä ne satuilee tekniikan maailmassa mikä jo muuttunut tän päivän model 3.
Miksi alusta muuttuisi vaikka runko muuttuu? Yhä ne nitinät ja narinat alkaa kun siinä on säästetty. Noita nyt lukee joka toinen päivä että kun rattia kääntää niin narisee ja nyt ollut jo pari tapausta että hipaissut kanttaretta ja renkaat kiinnikkeet pettäneet niin on rengas irti.

Vaikka Teslaan tulee muutoksia joka kuukausi ei se muuta sitä missä kunnossa se on 60tkm jälkeen.
LFP testejä pitäisi ajaa useampia vuosia että oikeasti selviää mikä on akkujen tilanne käytön ja lataamisen jäljiltä.
 
Beta on beta syystä. Jos katsoo route prediction lonkeroa niin huomasi kyllä virheensä eikä olisi kolaroinut ilman haltuunottoakaan. Mutta säikyttää kyllä varmasti tollanen äkkinäinen liike. :redface: Siitä se paraneepäivitysten myötä....
Beta on toki beta mutta enemmän tässä on se kysymys tulisiko se olla tuollainen julkisessa käytössä?
Kukaanhan ei tiedä olisiko se törmännyt vai ei kun ottivat auton haltuun.

Onhan näitä videoita missä Beta ajaa kanttaretta pitkin ja vanteet on sen jälkeen pilalla.
 
Beta on toki beta mutta enemmän tässä on se kysymys tulisiko se olla tuollainen julkisessa käytössä?
Kysymys on myös siitä että onko oikeaa autonomiaa mahdollista kehittää ja testata ilman suurta fleettiä joka vaatii tavan kansalaisia avuksi? Jos vastaus on ei niin silloin nykyinen suunta on oikea. Hyvä sentään että eivät kerrasta laajentaneet koko fsd populaatiolle vaan hiljakseen ripottelevat kun saavat softaa varmemmaksi.
 
Kysymys on myös siitä että onko oikeaa autonomiaa mahdollista kehittää ja testata ilman suurta fleettiä joka vaatii tavan kansalaisia avuksi? Jos vastaus on ei niin silloin nykyinen suunta on oikea. Hyvä sentään että eivät kerrasta laajentaneet koko fsd populaatiolle vaan hiljakseen ripottelevat kun saavat softaa varmemmaksi.
Kuka ottaa vastuun kun tulee kolari ja kuolema? Nyt kun fleetti laajenee nämä riskit myös kasvavat. Valmistajahan tässä tapauksessa pesee vastuun kun sanovat että tämä vaatii jatkuvaa huomiointia. Kun taas muut tekevät sisäisiä ja julkisia testejä omalla palkatulla henkilökunnalla vaarantamatta sivullisia.

Muillahan on jo virallisia L3 tai ylemmän tason järjestelmiä joita Teslalla ei vielä virallisesti ole.
 
Tule selittämään tuota samaa sontaa kun joku beta autopilotilla oleva Tesla ajaa läheisesi hengiltä. Sehän voi tapahtua jatkossa missä ja milloin vaan joko auton ratin takana tai sitten kadulla yliajetuksi tulemalla.
Kiitos asiallisesta hyökkäyksestä kohtaani vaikka en edes suoraan puolustanut teslaa tai teslan valitsemaa tietä vaan pohdin vaihtoehtoja.

Autonomia on kuitenkin seuraava askel autoilun turvallisuudessa ja sen tavoittelu on hyödyllistä ja henkiä pelastavaa pitkässä juoksussa.

Kun taas muut tekevät sisäisiä ja julkisia testejä omalla palkatulla henkilökunnalla vaarantamatta sivullisia.

Tilastojen valossa palkatulla henkilöstöllä tehtävät testit ovat tappaneet 1 sivullisen case Uber 2018. Tesla vielä nollilla FSD:n osalta eikä suurempia kolareitakaan ole sattunut (en lue AP:ta tähän mukaan koska ei yritäkkään olla autonominen).
 
Tilastojen valossa palkatulla henkilöstöllä tehtävät testit ovat tappaneet 1 sivullisen case Uber 2018. Tesla vielä nollilla FSD:n osalta eikä suurempia kolareitakaan ole sattunut (en lue AP:ta tähän mukaan koska ei yritäkkään olla autonominen).

Uberin tapauksessa auto ei kyllä ollut syyllinen, vaan tuo "sivullinen". Hänhän käveli pimeässä auton alle. Ei tuo FSD pysähtyisi sen enempää, nähtiinhän se siitä peurastakin ettei Tesla pimeässä näe tai ymmärrä näkemäänsä.
 
Uberin tapauksessa auto ei kyllä ollut syyllinen, vaan tuo "sivullinen". Hänhän käveli pimeässä auton alle. Ei tuo FSD pysähtyisi sen enempää, nähtiinhän se siitä peurastakin ettei Tesla pimeässä näe tai ymmärrä näkemäänsä.
Puolustellaanko täällä nyt Uberin tuottamaa kuolemaa, koska "auto ei ollut syyllinen" tai "fsd ei myöskään pystyisi sitä estämään"?

Kyllä minusta aika selvää on että auto on vähintäänkin osasyyllinen tässä kun henkilö havaittiin 6 sekuntia /115m ennen kolahdusta ja hätäjarrutus oli poiskytketty.

"vehicle was traveling 43 miles per hour (69 km/h) when Herzberg was first detected 6 seconds (378 feet (115 m)) before impact; during 4.7 seconds the self driving system did not infer that emergency braking was needed.[13] A vehicle traveling 43 mph (69 km/h) can generally stop within 89 feet (27 m) once the brakes are applied.[24] The machine needed to be 1.3 seconds (82 feet (25 m)) away prior to discerning that emergency braking was required, whereas at least that much distance was required to stop.[25] The system failed to behave properly ... the nascent computerized braking technology was disabled the day of the crash, and the machine's apparent 4.7-second perception–reaction (alarm) time[13] allowed the car to travel 250 feet (76 m). Video released by the police on March 21 showed the safety driver was not watching the road moments before the vehicle struck Herzberg"

Kuski siis striimasi videota puhelimellaan ja katsoi sitä. Emme tietysti voi tietää, mutta kyllä tuossa olisi ollut mahdollista henki säästää jarruttamalla - edes sen mitä ehtii ja FSD:lläkin olisi ollut mahdollisuus vähintään lieventää vammoja.

Sori oftopic, lopetan tähän.
 
Olet oikeassa ja olen huomautukseni riehahduksestani ansainnut. Olen aikeissa hankkia Model Y:n, mutta tämä Teslan turvallisuuden halveksuminen sieppaa.
No eihän ne autot täysin ittekseen ajele betassakaan, rattiin pitää koskea jatkuvasti ja kuskin penkillä istua. Liikenteessä nyt voi kuolla koska vaan ihmisen toimesta, jos se ihmisen välinpitämättömyys toteutuu niin ettei hän valvo betasoftaansa, ni miten se on pahempi tilanne kun kuolla vaikka ihmisen toimesta joka on välinpitämätön nopeusrajoitusten suhteen?
 
No eihän ne autot täysin ittekseen ajele betassakaan, rattiin pitää koskea jatkuvasti ja kuskin penkillä istua. Liikenteessä nyt voi kuolla koska vaan ihmisen toimesta, jos se ihmisen välinpitämättömyys toteutuu niin ettei hän valvo betasoftaansa, ni miten se on pahempi tilanne kun kuolla vaikka ihmisen toimesta joka on välinpitämätön nopeusrajoitusten suhteen?
Koskeminen rattiin on eri kuin pitää hallinta jatkuvasti itsellään.
 
No eihän ne autot täysin ittekseen ajele betassakaan, rattiin pitää koskea jatkuvasti ja kuskin penkillä istua. Liikenteessä nyt voi kuolla koska vaan ihmisen toimesta, jos se ihmisen välinpitämättömyys toteutuu niin ettei hän valvo betasoftaansa, ni miten se on pahempi tilanne kun kuolla vaikka ihmisen toimesta joka on välinpitämätön nopeusrajoitusten suhteen?

Koetko sopivaksi että ajaisin kännissä tai puoliunessa kaupungissa lasten seassa, kunhan pidän käteni ratissa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 703
Viestejä
4 492 977
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom