Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Huomautus - jätä provosointi ja sanojen laittaminen suuhun pois keskustelusta
Nyt kun alkaa henkilökohtaisuuksiin mennä niin voin hyvillä mielin vetäytyä tästä keskustelusta. Kyllä, minulla on tällä hetkellä Model 3 LR ja kokemusta aiemmin pre-facelift ässästä.

Siinä vaiheessa kun tarinat alkaa olemaan utopistisia, jotka eivät tahdo liittyä faktoihin mitenkään, niin kyllä pistää ihmettelemään. Lähtökohtaisesti Teslassa kun nappuloiden puute merkitsee ainoastaan ominaisuuden puuttumista, eikä mitään muuta. Mitä tulee yksinkertaisuuteen painamalla yhtä nappia niin ei Tesla millään laskutavalla oikein siinä pärjää. Yleensä painalluksia on vähintään kaksi, siinä missä perinteisesti autossa on ollut nappi useimmille asioille jolloin niitä painalluksia on ollut yksi.

Jos tarkoituksesi oli sanoa että Teslan omistaminen on vähän kuin tyytymistä siihen mitkä kortit jaettiin, niin se on sitten toinen tarina.
 
Ja myös se tuntovaste kun on nappi. Nyt joutuu aina siirtämään katseen pois kun haluaa tehdä jonkun muutoksen. Toki äänikomennot on mutta nekään ei ymmärrä kaikkea. Esim. Open radio. Ei tapahdu mitään vaikka komento menee perille.
 
Viimeksi muokattu:
Ka myös se tuntovaste kun on nappi. Nyt joutuu aina siirtämään katseen pois kun haluaa tehdä jonkun muutoksen. Toki äänikomennot on mutta nekään ei ymmärrä kaikkea. Esim. Open radio. Ei tapahdu mitään vaikka komento menee perille.

Mun kokemus on että kosketusnäyttö on kertaluokkaa parempi kuin esim. ID4:n tai ID3:n hipaisukytkimet. Ne ovat aivan karseat. Kokemusta on molemmista. Onneksi näyttöä ei niin usein tarvitse päivittäisen ajon aikana.

Muutosvastarinta on kyl kiinnostava ilmiö.
 
Mun kokemus on että kosketusnäyttö on kertaluokkaa parempi kuin esim. ID4:n tai ID3:n hipaisukytkimet. Ne ovat aivan karseat. Kokemusta on molemmista. Onneksi näyttöä ei niin usein tarvitse päivittäisen ajon aikana.

Tuskin kukaan on kapasitiivisia näppäimiä kehunutkaan. Niiden suurin ongelma on aivan sama ongelma kuin kosketusnäytössä, eli ei tunne mitä painaa. Mutta perinteisesti autoissa on ollut ihan oikeita näppäimiä - ja niistä sen sijaan tuntee ja tietää mitä painaa.

Muutoksen ihannointikaan muutoksen vuoksi ei ole tervettä. Renkaan ei tarvitse olla kolmion muotoinen vaikka se uusi ajatus olisikin.
 
Mun kokemus on että kosketusnäyttö on kertaluokkaa parempi kuin esim. ID4:n tai ID3:n hipaisukytkimet. Ne ovat aivan karseat. Kokemusta on molemmista. Onneksi näyttöä ei niin usein tarvitse päivittäisen ajon aikana.

Muutosvastarinta on kyl kiinnostava ilmiö.
En väitä että kosketusnäyttö on huono. Siinä ei vain ole tuntoa/palautetta etkä aina tiedä mitä painat ellet katso näyttöön.
 
Tulee varmaan tarpeettomasti lisättyä vettä tähän VW vs. Tesla vääntöön, mutta jos joku aidosti vertailee näitä kahta osaamatta päättää, niin VAG antaa pitkän takuun vain akulle, Tesla koko voimalinjalle akun lisäksi.

Ja kun VAG:lla on muutoin vain 2v takuu niin moni kallis komponentti jää ostajan riskille, tai VAG:n goodwillin armoille.
 
Tulee varmaan tarpeettomasti lisättyä vettä tähän VW vs. Tesla vääntöön, mutta jos joku aidosti vertailee näitä kahta osaamatta päättää, niin VAG antaa pitkän takuun vain akulle, Tesla koko voimalinjalle akun lisäksi.

Ja kun VAG:lla on muutoin vain 2v takuu niin moni kallis komponentti jää ostajan riskille, tai VAG:n goodwillin armoille.

VAGilla on myös kolmen vuoden takuu maalivirheille, Teslalla .. noh, onnea.
 
Voimalinjan osalta ei varmasti kenellekään myöskään ole epäselvää, että sen oletettu käyttöikä on merkittävästi 2 vuotta pidempi, joten lyhyt takuu ei sinällään rajaa valmistajan vastuuta.
 
Jännä et jotku rageaa heti jos joku pitää teslastaan ja ei koe puutteita yhtä rajusti.

Me on rulattu teslalla 85 tuhatta jo ja kertaakaan ei ole navi ärsyttäny.
Ihan tyytyväisiä ollaan S:sään ilman fani tai muutakaan leimaamista.
 
Huomattavasti helpompaa minun on uskoa Markuksen olevan teslan omistaja kuin burnmanin. Itse en katselisi montaa kuukautta autoa joka aiheuttaa noin paljon mielipahaa. Pienemmästäkin lähtenyt auto vaihtoon.
Teslalla sen sijaan pian vuosi tulee täyteen ja edelleen tuntuu erittäin hyvältä. Eikä autoilu ole koskaan ollut näin vaivatonta ja miellyttävää. Oikeastaan olen jo päätöksen tehnyt, että toistaiseksi ajan teslalla :cool:. Katsotaan muita merkkejä sitten jos teslan kanssa jotain hankausta tulee myöhemmin. Kohta voisi vaihtaa tehokkaampaan ja isompaan kun kulimallin kolmosella toistaiseksi menty. Pitäisi vaan päättää s/x/y. Onneksi ei mikään kiire.
Aiemmin eri automerkkejä tullut omistettua 7, eikä mikään niistä saanut aikaan minkäänlaista merkkiuskollisuutta, vaan aina on tullut vaihdettua uuteen merkkiin. Toki sen verran täytyy antaa myönnytystä, että teslan lisäksi muita en ole ostanut uutena.
 


10.2 FSD Beta ja auto ei näe paikallaan olevia esteitä. Elon tosin kehuskeli jo että 10.2 kanssa ei tarvitse puuttua ajamiseen itse. Toisin kävi.

Greenin testaukset siis pitävät paikkansa.
 


10.2 FSD Beta ja auto ei näe paikallaan olevia esteitä. Elon tosin kehuskeli jo että 10.2 kanssa ei tarvitse puuttua ajamiseen itse. Toisin kävi.

Greenin testaukset siis pitävät paikkansa.


Aika karu tilanne tämän FSD:n osalta, saas nähdä milloin viranomainen puuttuu tähän.
 
Tulee varmaan tarpeettomasti lisättyä vettä tähän VW vs. Tesla vääntöön, mutta jos joku aidosti vertailee näitä kahta osaamatta päättää, niin VAG antaa pitkän takuun vain akulle, Tesla koko voimalinjalle akun lisäksi.

Ja kun VAG:lla on muutoin vain 2v takuu niin moni kallis komponentti jää ostajan riskille, tai VAG:n goodwillin armoille.
Helppo antaa pidempi takuu voimalinjalle kun sen kestoiäksi voitaneen olettaakin vähän pidempi aika kuin kaksi vuotta. :think:

VAGin yhteydessä on ainakin tähän asti voinutkin puhua goodwillistä, Tesla ja goodwill ei juttujen perusteella kovin usein mahdu samaan lauseeseen.
 
Helppo antaa pidempi takuu voimalinjalle kun sen kestoiäksi voitaneen olettaakin vähän pidempi aika kuin kaksi vuotta. :think:

Toki näinkin, mutta onhan Teslan voimalinja myös erittäin hyvä ollut - eikä eräitä Model S:n moottoreita lukuunottamatta kai ihan hirveän epäluotettavakaan.
 
Todella vähän noissa uusissa model3 on enää mitään maalivirheitä
Pääosin likaa maalin alla jne. Toki tuo maalitakuu on 20000km mikä on suoraan merkki siitä että valmistaja itse tietää ongelman ja haluaa näyttää keskaria.
 
ID4 GTX:n "karvalakein mallikin" sisältää ominaisuuksia joita Model Y:hen ei saa edes rahalla. Eli hieman harhaanjohtavaa lähteä ottamaan Model Y:n varusteet osaksi GTX:n varusteita, eikä sitten vaikka toistepäin. Teslaan ei saa edes rahalla kunnon penkkejä, joissa olisi kunnollinen sivutuki ja jokin muu kuin hikoileva muovipinta. Eikä Matrix LEDejä vieläkään. Eikä Apple Carplay / Android Autoa integraatiota. Kaikki noista löytyy jo perusmallista GTX:stä. Taitaa ID4:n navigaattorikin juosta ympyrää Teslan tekeleeseen verrattuna (vanha Nokian Symbian navigaattorikin oli samaa tasoa Teslan kanssa, vai oisko sekin jopa osannut enemmän ominaisuuksia).

Turha kai GTX:stä on ottaa HUDit sun muut lisävarusteet, kun niitä ei Model Y saa. Eli kyllä minä sanoisin kanssa että GTX on huomattavasti halvempi kuin Model Y LR. Tuskin edes "ehkä Eurooppaan tuleva" Model Y SR+ menisi tuohon GTX:n hintaan. Saa nähdä.

Onko ostajakunta sitten erilainen, vaikea sanoa. Tällä hetkellä kun autoja on niin heikosti saatavilla voi olla että mikä tahansa kelpaa, kunhan joku pystyy toimittamaan. Itse saattaisin nyt ottaa kyllä GTX:n, jos olisin uudestaan ostamassa.
Toki myös karvalakein Tesla sisältää paljon ominaisuuksia mitä yhteenkään volkkariin ei saa rahallakaan. Ja mitä tarkoitat teslan navigoinnin huonoudella? Navigointi ja kartta ylipäätään on teslassa juuri jees, kartat on google mapsin ja itseasiassa esim. kartassa liikkuminen sormella paljon miellyttävämpää kuin muilla merkeillä. Volkkarin kattta tuntui todella lagiselta teslan jälkeen, samoin mersun mitä nyt kesällä korajoin
 
Pääosin likaa maalin alla jne. Toki tuo maalitakuu on 20000km mikä on suoraan merkki siitä että valmistaja itse tietää ongelman ja haluaa näyttää keskaria.
Eikö tuo 20k ole maalipinnan korjausten takuu? Uuden auton takuuehdoissa ei mainita maalista mitään kilometrimäärää, lähinnä vaan että ei korvaa naarmuja ym
 
Tämä keskustelu on ihan karmeeta juupas-eipäs väittelyä. Tesla on paska - eipä ole - onpas. Todella rakentavaa ja informatiivista.
Tämän ilmiön olen havainnut vähän joka paikassa kun aiheena on Tesla. Ei vain täällä. Se vaan herättää tunteita niin paljon... Rasittavaa toki lukea kun ei malteta pysyä asiallisena.
 
Siis saako 20 tkm sisällä maalauksen korjattua jos siinä havaitsee puutteita? Mitenhän se käytännössä toimii?

Viimeks kun asiaa ihmettelin niin sanottiin että 1000 km sisään saa tuoda auton takas jos ei kelpaa ja siinä se.
Tuo on se jos haluaa palauttaa auton kokonaan.
Ja 100km on se raja kun noutaa.

Täältä löydät tiedot takuusta

Ja tässä linkki tuohon maalipintaan.

Jos havaitset maalipinnassa vikaa niin teet huoltopyynnön ja kerrot asian. Ne sitten kertoo Teslalla meneekö takuuseen. Nyt ainakin helmat on maalattu ilman kitinöitä sekä jos likaa maalin alla. Nämä isot maalaukset hoitaa Autoklinikka.
 
Viimeksi muokattu:
Muistaako joku mitä on mahtanut Tesla.fi sivuston käytettyjen kolmosten osamaksujen korot ja kulut olla? Siellä oli yks päivä uudehko vähän ajettu kolmonen about 44k€. En ehtinyt noita summia katsoa, kun auto oli jo mennyt. Vai olikohan niin, että yritin katsoa muttei tietoja ollut nopeasti saatavilla.
 
Eroaako ne jotenkin Teslan muista koroista ja kuluista? Eihän Tesla suoraan noita rahoita kuitenkaan, vaan niillä on aina ulkopuolinen yritys.
 
Muistaako joku mitä on mahtanut Tesla.fi sivuston käytettyjen kolmosten osamaksujen korot ja kulut olla? Siellä oli yks päivä uudehko vähän ajettu kolmonen about 44k€. En ehtinyt noita summia katsoa, kun auto oli jo mennyt. Vai olikohan niin, että yritin katsoa muttei tietoja ollut nopeasti saatavilla.
Samat korot kuin muillakin Tesloilla.
 
Etäkatselu dashcamiin ja sentryyn tulossa uudessa softassa. Voi myös tallentaa materiaalia talteen.

Vaatii HW 2.5 tai uudemman.

Sitten FSD Betaa on ilmeisesti jaettu vaikka sai huonot pisteet tai valittaa somessa asiasta.
 
Tämähän on kun seuraisi Star Citizenin kehitystä.

Noh sanon saman mitä olen siitä ajatellut. Toivotaan parasta, pelätään surkeinta ja ei kun etiäpäin.
 
Etäkatselu dashcamiin ja sentryyn tulossa uudessa softassa. Voi myös tallentaa materiaalia talteen.

Vaatii HW 2.5 tai uudemman.

Sitten FSD Betaa on ilmeisesti jaettu vaikka sai huonot pisteet tai valittaa somessa asiasta.
Tossa on hauskana ominaisuutena toi että voi etänä käyttää auton kajareita ja jutella rosvoille kotoa käsin :D tai säikytellä ihmisiä
 
Tossa on hauskana ominaisuutena toi että voi etänä käyttää auton kajareita ja jutella rosvoille kotoa käsin :D tai säikytellä ihmisiä
Ainakin joku datarajoitus per päivä on tulossa kameroihin. Äänestä ei tiedä onko rajoituksia.

Tosin Tesla tiputti premium tilauksen nyt uusiin tilauksiin 30 päivään 3/Y malleissa. S ja X saa vielä vuoden ilmaista.
 
Kuskin selkänoja alkoi pitämään aika kovaa metallista narinaa. Varasin aamulla appista huoltoajan ensi viikolle Vantaan toimipisteelle, ja sain äsken viestin että mitä jos huoltomies tuleekin ylihuomenna meille kotiin katsomaan tilanteen. Toistaiseksi kokemusta ei voi moittia.
 
Ainakin joku datarajoitus per päivä on tulossa kameroihin. Äänestä ei tiedä onko rajoituksia.

Tosin Tesla tiputti premium tilauksen nyt uusiin tilauksiin 30 päivään 3/Y malleissa. S ja X saa vielä vuoden ilmaista.
Aika loogista teslalta poistella ilmaisia premium tilauksia ja samalla lisäillä ominaisuuksia. Lähinnä kiinostaa nostavatko aikanaan hintaa tuosta kympistä kun ominaisuuksia tulee lisää, veikkaan että ainakin tahtotilaa olisi, mutta ehkä nykyiset tilausmäärät vähän hillitsevät.
 
Aika loogista teslalta poistella ilmaisia premium tilauksia ja samalla lisäillä ominaisuuksia. Lähinnä kiinostaa nostavatko aikanaan hintaa tuosta kympistä kun ominaisuuksia tulee lisää, veikkaan että ainakin tahtotilaa olisi, mutta ehkä nykyiset tilausmäärät vähän hillitsevät.
Nyt on toimitukset venyneet paljolti. En usko että välittävät tilausmääristä koska ovat jo lyöneet läpi ja voivat tehdä mitä haluavat.

Sirupula iskee nyt Teslaan kun muihin se iski jo aiemmin.
 
Taisi tehdä kivaa tämä uutinen niille jotka täällä oli Teslan osakkeisiin sijoittaneet? ;)
Hertz tilasi 100000kpl vuokrakäyttöön.

 
Taisi tehdä kivaa tämä uutinen niille jotka täällä oli Teslan osakkeisiin sijoittaneet? ;)
Hertz tilasi 100000kpl vuokrakäyttöön.

Joo hyvin on noussut osake 2kk
 
SC verkosto avautumassa. Pilotti alkaa Alankomaista.
 
Sinänsä ihan looginen askel. Björn noita Norjan hintojahan juuri vertaili ja Tesla on siirtynyt lataushinnaltaan sinne keskikastiin. Enemmän asiakkaita kun on aina enemmän asiakkaita. Toki johonkin universaaliin siirtymiseen on varmasti vielä aikaa ja voihan siellä olla eri hinnatkin.
 
Model 3 SR+ poistunut ja tilalle tullut pelkkä Model 3. Ainakin helmikuun erässä on uusi Catlin 60kwh akku eli range myös kasvanut. Jostain syystä Performancen range laski 20km ja LR pysyi samana 614km.

Sitten tuossa huomasin kun tuli katseltua miten Tesla tunnistaa kameroista nämä vierellä tai takana ajajat. Tämä tieto näyttäisi perustuvan suoraan sivukameroihin mitkä kuvaavat taaksepäin. Takakameraa ei näyttävästi hyödynnetä ja kun katsoo tämän tuottamaan kuvaa niin itse takapeilistä erotat autot mutta tuo laajakuvan takia sieltä ei kyllä erota mitään. Näyttö pitkälle mutta ei kyllä voi hahmottaa kuin valot.

Huomasin senkin että kun auton perässä tarra jossa nopeus niin tunnistus lukee sen. 70km/h alue muuttui 100km/h alueeksi.
 
Model 3 SR+ poistunut ja tilalle tullut pelkkä Model 3. Ainakin helmikuun erässä on uusi Catlin 60kwh akku eli range myös kasvanut. Jostain syystä Performancen range laski 20km ja LR pysyi samana 614km.

Sitten tuossa huomasin kun tuli katseltua miten Tesla tunnistaa kameroista nämä vierellä tai takana ajajat. Tämä tieto näyttäisi perustuvan suoraan sivukameroihin mitkä kuvaavat taaksepäin. Takakameraa ei näyttävästi hyödynnetä ja kun katsoo tämän tuottamaan kuvaa niin itse takapeilistä erotat autot mutta tuo laajakuvan takia sieltä ei kyllä erota mitään. Näyttö pitkälle mutta ei kyllä voi hahmottaa kuin valot.

Huomasin senkin että kun auton perässä tarra jossa nopeus niin tunnistus lukee sen. 70km/h alue muuttui 100km/h alueeksi.
Jep ei tuota voi kovin sr+ sanoa kun lähentelee -19 vuoden long rangea wltp. Vielä kun päivittävät nuo y mallin wltp kenties vuoden vaihteessa korkeammaksi ja tulisi monien kaipaama perus y 450 rangella niin kauppa käy kuumana. Odotan vielä kevääseen itse että tulee pitemmän kantaman y Berliinistä. Tuskinpa tuo tehdas sylkee Suomeen vielä tammikuussa noita. Alkaa näyttämään että Teslan pikkuakut vastaa jo muiden isompia akkuja toimintamatkalta enää magic 4680 kehiin ja Buff! Jep tiedetään ettette usko y mallin yli 600 km wltp mutta realiteetti toista ens vuonna
 
Performancen range laski koska LG:n akulla ja se on alle 80kwh edellisen Panasocin 82kwh sijaan.
Näyttäisi, että Tesla tuottaa Euroopan autot nyt toistaiseksi Kiinasta tänne ja USA:ssa autot menevät suoraan sinne.

Perus Model 3:n siis tulee CATL 60kwh akku mutta moottori on korvattu vanhalla 980 moottorilla, joka ei ole yhtä tehokas, energinen ja painaa myös enemmän.
 
Möin eilen Teslan osakkeet pois 1.2k kpl ja mietin seuraavaksi jotain sähköauton valmistajan osaketta. Oiskohan tuleva rivianin osake noista järkevä jos ja kun tulee noin 60 dollarin hintaan myyntiin? Ois noita Kiinan valmistajia huru mycket kans alle 50 kpl.
 
Möin eilen Teslan osakkeet pois 1.2k kpl ja mietin seuraavaksi jotain sähköauton valmistajan osaketta. Oiskohan tuleva rivianin osake noista järkevä jos ja kun tulee noin 60 dollarin hintaan myyntiin? Ois noita Kiinan valmistajia huru mycket kans alle 50 kpl.

Rivianilla on pitkä tie skaalata tuotantoa ja tehtaita. Aika riskiveto varsinkin kun arvostus on jo valmiiksi korkealla. Mulla on teslaa ja ford:ia salkussa.
 
NIO ja XPENG varmaankin. Tai sit naapurista Volvoa, Polestar listautuu myöhemmin.
 
Rivianilla on pitkä tie skaalata tuotantoa ja tehtaita. Aika riskiveto varsinkin kun arvostus on jo valmiiksi korkealla. Mulla on teslaa ja ford:ia salkussa.
Jep lähinnä mietin Amazonia backuppina vois olla varma tuotto mutta onhan se kyllä suolainen hinta jos tuolla 60 listautuu.
 
BYD. Ne korjaa potin Blade akuillaan.
Byd on kyllä myynyt noita bladeja turvallisuudella mutta en usko oikein noihin lyhyen kantaman akkuihin tarpeeksi. Toki nuo energiatiheydet kasvaa rautafosfaattiakuissa mutta sana Toyota saa jo karvat pystyyn kun sen kanssa on yhteistyössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 711
Viestejä
4 493 051
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom