Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Aika pieni profiili on tuossa auton edessä ja hyvin vähän aikaa. Epäilen. Vaikka olisikin jarruttanut niin osuma olisi tullut.

Kuinka paljon tuota videota on sitten hidastettu? Tuossahan on vaikka kuinka paljon aikaa.

Onko Teslalla (tai muilla valmistajilla) infrapunakameraa ja syötetäänkö sen antamaa kuvaa neuroverkoille? Jonkinlainen pimeänäkölaitehan löytyi jo vuoden 2000 Cadillacista, mutta en muista kuulleeni että noita olisi suoraan hyödynnetty autonomisessa ajamisessa. Luulisi, että yllä olevassa peuratilanteessa joku infrapunasensori olisi ollut hyödyllinen.

Ei ole Teslalla, Tesla käyttää suoraan halvinta sensoria jossa on edelleen IR-filtteri edessä aivan kuten se tuli tehtaalta. Jostain käsittämättömästä syystä, aivan kuten väritkin on luultavasti täysin turhia tässä käyttötarkoituksessa.
 
Video on suoraan Teslan omaa videota eli en usko että hidastettu yhtään. Video vaan saa näyttämään tuon hitaammalta mitä se oikeasti on.

Mietin silti että tutka olisi edes antanut jotain hälyä mikä olisi herättänyt kuskin huomion.

Mersulla on ainakin infrapuna käytössä mutta en tiedä miten se reagoi automaattisesti.
 
Olisiko tutkan omaava Tesla jarruttanut edes vähäisen? Sehän ei erota ihmistä peurasta.

Aika surullisessa kunnossa vielä nuo AP:t kun ei edes yritä jarruttaa tuossa, tai edes pieni väistö olisi riittänyt. Tuo peura liikkuu vielä todella hitaasti, eli aikaa on ollut tuossa vaikka kuinka paljon. Tiellehän voi kaatua vaikka mitä puita tai kiviä tmv. jolloin jälki voisi olla vähän erilainen, tai isompi eläin juoksee eteen.
 
Aika surullisessa kunnossa vielä nuo AP:t kun ei edes yritä jarruttaa tuossa, tai edes pieni väistö olisi riittänyt. Tuo peura liikkuu vielä todella hitaasti, eli aikaa on ollut tuossa vaikka kuinka paljon. Tiellehän voi kaatua vaikka mitä puita tai kiviä tmv. jolloin jälki voisi olla vähän erilainen, tai isompi eläin juoksee eteen.
Pitkä matka on mutta tuosta ei tarkemmin selviä oliko FSD tai AP päällä mutta millään näistä ei pitäisi olla merkitystä koska jonkun olisi pitänyt reagoida, kuski tai sitten auto turvatekniikka mutta kumpikaan tehnyt mitään.
 
Video on suoraan Teslan omaa videota eli en usko että hidastettu yhtään. Video vaan saa näyttämään tuon hitaammalta mitä se oikeasti on.

Tuossa on 4-5s videon timestamppein perustella siitä että se on ihmisen näkökentässä siihen törmäykseen. Tästä voi pohtia millainen reaktioaika on näillä AP:lla ajavilla ihmisillä, kun ei keskitytä liikenteeseen.
 
Tuskimpa.
Videoon viitaten niin jos olisi ollut ihminen niin AP olisi jarruttanut. Perus AP softalle on opetettu ihmisen muodot ja tavalliset ajoneuvot. Muutaman kerran jarruttanut omakin auto tien sivussa poukkoileviin ihmisiin ja "hyökkyyttäviin" mopopoikiin risteyksissä.

Siis meinaat että AP on opetettu reagoimaan ihmisiin muttei peuroihin/isoihin koiriin tms? Miten peura eroaa vaikkapa pyöräilevästä lapsesta Teslan silmin?

Minusta tuo video on todella huolestuttava jos ollaan vielä noin surkealla tasolla.
 
Olen tässä nyt huomannut syksyn tullessa kun aurinko paistaa motarilla sivusta ja tämä luo edellä ajavaan autoon varjon. Niin Teslan AP ja varmaankin myös FSD näkee tämän auton ajavan keskiviivan päällä vaikka näin ei todellisuudessa ole. Koska auto on varjon takia isompi niin ruudulla näkyy auto tumman harmaana eli tämä on se mihin sovitetaan nopeus jne. Vaikka lähtisi ohittamaan niin ei ohita koska auto on Teslan mukaan tiellä/edessä. Kaasulla voi sitten kuitata, että näin ei ole ja lähtee kaasuttamaan vauhtia.

Ehkä stereokamera voisi korjata tilanteen tai paremmat kamerasensorit?

Jonkun tovin tutkin että miten erottaa ruudulla tuo mutta pongasin sen että normaalin harmaan sijaan tuo minkä mukaan reagoidaan onkin tummemman harmaa.
 
Siis meinaat että AP on opetettu reagoimaan ihmisiin muttei peuroihin/isoihin koiriin tms? Miten peura eroaa vaikkapa pyöräilevästä lapsesta Teslan silmin?

Minusta tuo video on todella huolestuttava jos ollaan vielä noin surkealla tasolla.
Kyllä. Kamera tunnistaa ja eläimiä ei ole vielä tälle nyt käytössä olevalle verkolle opetettu. Peura ei ole muodoltaan polkupyöräilijää muistuttava ja neuroverkko tunnistaa kyllä polkupyörän. Tämän voi ihan näytön visualisoinnista havaita. Parannusta varmasti saadaan perus AP:seenkin kun 10.2 betassa AP motari stack yhdistetään fsd beta stäkkiin ja kun se ohittaa muutaman kuukauden päästä julkisen AP stackin niin varmaan tulee isompi päivitys kaikille. Vaatii hetken kuitenkin aikaa kun legacy stackillä on aika paljon kilometrejä alla ja fsd beta laajenee verkkaisesti.

Olen tässä nyt huomannut syksyn tullessa kun aurinko paistaa motarilla sivusta ja tämä luo edellä ajavaan autoon varjon. Niin Teslan AP ja varmaankin myös FSD näkee tämän auton ajavan keskiviivan päällä vaikka näin ei todellisuudessa ole. Koska auto on varjon takia isompi niin ruudulla näkyy auto tumman harmaana eli tämä on se mihin sovitetaan nopeus jne. Vaikka lähtisi ohittamaan niin ei ohita koska auto on Teslan mukaan tiellä/edessä. Kaasulla voi sitten kuitata, että näin ei ole ja lähtee kaasuttamaan vauhtia.

Ehkä stereokamera voisi korjata tilanteen tai paremmat kamerasensorit?

Jonkun tovin tutkin että miten erottaa ruudulla tuo mutta pongasin sen että normaalin harmaan sijaan tuo minkä mukaan reagoidaan onkin tummemman harmaa.

En ole tälläistä havainnut ainakaan omassa autossa. Ei liene vielä kameroiden kyky vastassa vaan kyse on pelkästään neuroverkon kouluttamisesta. Kamerahardware riittää vielä tovin ennenkuin softa on niin hyvä että kamerat olisi rajoittava tekijä. Jos katsot dashcam tallennetta ja voit itse päätellä että kyseessä on varjo niin neuroverkko pystyy kyllä asian päättelemään riittävällä koulutusaineistolla.
 
Kyllä. Kamera tunnistaa ja eläimiä ei ole vielä tälle nyt käytössä olevalle verkolle opetettu. Peura ei ole muodoltaan polkupyöräilijää muistuttava ja neuroverkko tunnistaa kyllä polkupyörän. Tämän voi ihan näytön visualisoinnista havaita. Parannusta varmasti saadaan perus AP:seenkin kun 10.2 betassa AP motari stack yhdistetään fsd beta stäkkiin ja kun se ohittaa muutaman kuukauden päästä julkisen AP stackin niin varmaan tulee isompi päivitys kaikille. Vaatii hetken kuitenkin aikaa kun legacy stackillä on aika paljon kilometrejä alla ja fsd beta laajenee verkkaisesti.

En ole tälläistä havainnut ainakaan omassa autossa. Ei liene vielä kameroiden kyky vastassa vaan kyse on pelkästään neuroverkon kouluttamisesta. Kamerahardware riittää vielä tovin ennenkuin softa on niin hyvä että kamerat olisi rajoittava tekijä. Jos katsot dashcam tallennetta ja voit itse päätellä että kyseessä on varjo niin neuroverkko pystyy kyllä asian päättelemään riittävällä koulutusaineistolla.
Eikös kissa ja koira ole opetettu? Ainakin niiden hahmot tulivat jo jokunen aika sitten mukaan. En jotenkin usko, että AP tulee kehittymään vielä pitkään aikaan.

Ei tarvitse katsoa tallennetta kun näkee edessä tämän että autolla on varjo joka ylittää keskiviivan ja auton ruudusta näkee, että auto on keskiviivan päällä ja tumman harmaa eli AP ei osaa sijoittaa autoa oikein koska näkee sen isompana kuin sen pitäisi olla varjon takia.
 
Eikös kissa ja koira ole opetettu? Ainakin niiden hahmot tulivat jo jokunen aika sitten mukaan. En jotenkin usko, että AP tulee kehittymään vielä pitkään aikaan.

Ei tarvitse katsoa tallennetta kun näkee edessä tämän että autolla on varjo joka ylittää keskiviivan ja auton ruudusta näkee, että auto on keskiviivan päällä ja tumman harmaa eli AP ei osaa sijoittaa autoa oikein koska näkee sen isompana kuin sen pitäisi olla varjon takia.

Olet oikeassa, kissa+koira on opetettu. Tullut 2021.4.18 päivityksessä alkukesästä.

1633190017610.png


Pitää testata sopivalla kelillä tuota varjo-asiaa. En tosiaan ole vielä koskaan tuohon törmännyt ja fsd NOA:lla ajelen jonkun verran.
 
Olet oikeassa, kissa+koira on opetettu. Tullut 2021.4.18 päivityksessä alkukesästä.

1633190017610.png


Pitää testata sopivalla kelillä tuota varjo-asiaa. En tosiaan ole vielä koskaan tuohon törmännyt ja fsd NOA:lla ajelen jonkun verran.
Ja vuonna 2019 osannut jo jotain. Myös osasi väistää sorsia.

Jotenka auton olisi tullut hyvin nähdä tuo peura ja edes jarruttaa tai antaa ilmoitus.


Tosin on näitä nähty että kaikki turvaominaisuudet eivät aina toimi tai toimivat jollakin tasolla. Green on joitakin testannut ja mitään 100% toimivuutta ei ole. Ja olikos se Kiinassa testattu että hätäjarrutus ei toiminut 100% jos ”pyöräilijä” tuli yllättäen eteen.
 
Kyllä. Kamera tunnistaa ja eläimiä ei ole vielä tälle nyt käytössä olevalle verkolle opetettu. Peura ei ole muodoltaan polkupyöräilijää muistuttava ja neuroverkko tunnistaa kyllä polkupyörän. Tämän voi ihan näytön visualisoinnista havaita. Parannusta varmasti saadaan perus AP:seenkin kun 10.2 betassa AP motari stack yhdistetään fsd beta stäkkiin ja kun se ohittaa muutaman kuukauden päästä julkisen AP stackin niin varmaan tulee isompi päivitys kaikille. Vaatii hetken kuitenkin aikaa kun legacy stackillä on aika paljon kilometrejä alla ja fsd beta laajenee verkkaisesti.

Etkö näe mitään ongelmaa siinä että neuroverkko pitää opettaa tapauskohtaisesti? Mitä sitten kun on opetettu kissa, koira, lapsi, pyöräilijä, peura jne. mutta tielle hyppääkin joku invatuolissa rullaava hevonen tms? Minusta lähtökohta pitäisi olla että kaikki epämääräiset olennot tien laidassa johtavat automaattiseen jarrutukseen, ei niin että tapauskohtaisesti opetellaan että onkohan tämä nyt joku jota pitää väistää?

Pelottavan kaukana ollaan kyllä.
 
Peura ei ole muodoltaan polkupyöräilijää muistuttava ja neuroverkko tunnistaa kyllä polkupyörän. Tämän voi ihan näytön visualisoinnista havaita.

Ei tunnista oikein läheskään kaikissa tilanteissa, eikä myöskään erota oikein elävää tai kuollutta. Useasti on pyöräilijä jäänyt tunnistamatta ja viimeksi parkkipaikalla mun FSD-visualization oli sitä mieltä että parkkeerattu mopo jossa oli kypärä laitettu roikkumaan oli pyöräilijä. Millainen älykääpiö on suunnitellut järjestelmän joka ei tunnistaisi tielle puskevia eläimiä?

Joka toinen viesti on "tätä ei opetettu neuroverkoille" seuraava on "neuroverkko oppii tämän itse", jompi kumpi ei pidä paikkaansa. Eiköhän se nyt liene aivan selvää jo että Teslalle on päätynyt selvästi B-luokan jamppoja ja meno on sitä tasoa. Loput on lähteneet kun eivät jaksaneet Elonin lupauksia?

Kamerahardware riittää vielä tovin ennenkuin softa on niin hyvä että kamerat olisi rajoittava tekijä.

Nykyinen kamerahardware ei kykene näkemään varjoihin jos muuten on kirkasta, niissä on auttamatta liian heikko DR. Ne on kuitenkin erittäin pieniä sensoreita jotka eivät edes markkinoille tullessaan olleet hyvälaatuisia sen aikaisiin standardeihin. Ja siitäkin on hyvin monta vuotta.
 
Tuolla AP:n tunnistamisella ei ole mitään merkitystä, vaan sen forward collisionin pitäisi tunnistaa edessä oleva este/esine/jne. ja lyödä jarrut kiinni.

Edit. Tämä feature kyseessä


Moni muukin siinä epäonnistuu mutta tämä ei suoraan ole liitettävissä AP:n koska tuo järjestelmä siis toimii taustalla ja on aktiivinen joka tilanteessa, ajoi sitten manuaalisesti, AP, FSD jne.

Edit2. Tässä videossa näkyy myös hyvin tuo, että kameroilla ei saa kattavaa näkymää sivusta vaan auto joka on vieressä katoaa järjestelmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Etkö näe mitään ongelmaa siinä että neuroverkko pitää opettaa tapauskohtaisesti? Mitä sitten kun on opetettu kissa, koira, lapsi, pyöräilijä, peura jne. mutta tielle hyppääkin joku invatuolissa rullaava hevonen tms? Minusta lähtökohta pitäisi olla että kaikki epämääräiset olennot tien laidassa johtavat automaattiseen jarrutukseen, ei niin että tapauskohtaisesti opetellaan että onkohan tämä nyt joku jota pitää väistää?

Pelottavan kaukana ollaan kyllä.

Taitaa tuo labelointi massadatasta olla ainoa vaihtoehto, että pystytään ennustamaan liikettä, käyttäytymistä ja voiko ajaa turvallisesti yli (muovikassit, savu yms). Ilman että tiedetään mikä on kyseessä on aika vaikeaa tehdä oikeita ratkaisuja. Aika tuskainen olisi käyttää jos jarruttaisi mihin tahansa mitä luulee esteeksi tiellä tai tiensivussa. Lue nykyiset siltoihin tutkakaiusta jarruttelut ym. phantom braking. Isolla fleetillä, kuten Teslalla on, saadaan kyllä dataa erikoisimmistakin tilanteista tienpäältä, ei toki ikinä kaikkea mahdollista, mutta käytännössä realistisesti niin että valtaosa autoista ei kohtaa mitään "uutta ja tunnistamatonta" elinkaarensa aikana.

NykyAP ei toki ole täydellinen ja vaatii ihmistä tueksi kuten ohjeistetaankin. Valvotusti kuitenkin erittäin hyvä ajoavustin jo nyt. NykyAP softan kehitys lienee jäissä FSD beta kehityksen takia - mikä ihan ymmärrettävää kun täys rewrite on tehty, joka on taas merkittävästi kyvykkäämpi kuin vanha (kunhan saadaan koulutettua neuroverkko). Jos muistatte miten nykyinen NOA parani koulutusjaksonsa aikana niin odotan mielenkiinnolla fsd beta laajentumista. :)

Sitä miten kaukana ollaan oikeasti toimivasta ja luotettavasta fsd:stä ei taida kukaan tietää ja asiaa on hyvin vaikea arvioida kun kehitys ei ole lineaarista. Datamäärä kasvaa tällä hetkellä exponentiaalisesti autokannan mukana ja jos softapuoli on kunnossa (lokaali maksimi riittävän korkealla) niin periaatteessa "riittävä taso" voi tulla yllättävän nopeasti. Jokaisella softa/rautaversiolla on oma "lokaali maksimi" - teoreettinen maksimi suorite mitä ei voi ylittää - kysymys on vain siitä että onko tämä piste riittävän korkealla turvalliseen ajosuoritteeseen 99,999999% tapauksista ja montako ysiä lopulta tarvitaan...

Nykyinen kamerahardware ei kykene näkemään varjoihin jos muuten on kirkasta, niissä on auttamatta liian heikko DR. Ne on kuitenkin erittäin pieniä sensoreita jotka eivät edes markkinoille tullessaan olleet hyvälaatuisia sen aikaisiin standardeihin. Ja siitäkin on hyvin monta vuotta.
Hardwaresta sen verran, että softalla voidaan vielä tehdä todella paljon ennen kuin raudan rajat tulee vastaan. Se riittääkö nykyrauta - emme tiedä - aika näyttää. Esim, jos varjossa ei ole dataa, tarkistetaan onko kohdalta dataa joitain sekunteja sitten kuvatussa datassa ja kaivetaan se muistista. Tai pinotaan muutamia frameja päällekkäin -> nostetaan kohinasta signaalia. Kameroilla on lisäksi jonkin verran päällekkäisyyttä esim eteenpäin on ultrawide ja normilinssi, onko kummassakaan luettavaa dataa kohteesta jne. Tämä siis ihan ajatuksen virtaa. :)

"tätä ei opetettu neuroverkoille" seuraava on "neuroverkko oppii tämän itse", jompi kumpi ei pidä paikkaansa.
Siis eikös nuo molemmat oikeastaan pidä paikkaansa. Eli neuroverkko oppii itse syötetystä datasta ja jotta se voi oppia on data sille koottava ja syötettävä. ;)

Ei tunnista oikein läheskään kaikissa tilanteissa, eikä myöskään erota oikein elävää tai kuollutta. Useasti on pyöräilijä jäänyt tunnistamatta ja viimeksi parkkipaikalla mun FSD-visualization oli sitä mieltä että parkkeerattu mopo jossa oli kypärä laitettu roikkumaan oli pyöräilijä. Millainen älykääpiö on suunnitellut järjestelmän joka ei tunnistaisi tielle puskevia eläimiä?
Meillä suomessa on vielä legacy stack autoissa ja sitä ei ole edes suunniteltu kaupunkiliikenteeseen ja parkkipaikoille joten ei kannata sen osalta olla yllättynyt ettei kaikkea tunnista.

Loppukaneettina siis se että kyseessä on kehittyvä ja muuttuva asia. Tilanne paranee kokoajan ja vuoden päästä tilanne voi olla jo ihan eri. Tätä ei voi sanoa Legacy OEM tuotteista.
Tällä hetkellä ollaan jossain älykkään kaistavahdin ja adaptiivisen vakkarin tasolla NykyAP:ssa ja siinä roolissaan se toimii jo hyvin ja helpottaa kaupunkien välisiä siirtymiä merkittävästi.
 
Olisi kiva nähdä jotain vedonlyöntitoimistojen kertoimia Teslan AP-sekoiluiden onnistumisille. Olisi meinaan kiva lyödä vetoa Teslaa vastaan.

Osakemarkkinoilla ei uskalla shortata kun sekoilu voi jatkua, mutta selkeästi määritellyt vedot välittäjien toimesta olisivat kelvollisia kohteita.
 
Taitaa tuo labelointi massadatasta olla ainoa vaihtoehto, että pystytään ennustamaan liikettä, käyttäytymistä ja voiko ajaa turvallisesti yli (muovikassit, savu yms). Ilman että tiedetään mikä on kyseessä on aika vaikeaa tehdä oikeita ratkaisuja. Aika tuskainen olisi käyttää jos jarruttaisi mihin tahansa mitä luulee esteeksi tiellä tai tiensivussa. Lue nykyiset siltoihin tutkakaiusta jarruttelut ym. phantom braking. Isolla fleetillä, kuten Teslalla on, saadaan kyllä dataa erikoisimmistakin tilanteista tienpäältä, ei toki ikinä kaikkea mahdollista, mutta käytännössä realistisesti niin että valtaosa autoista ei kohtaa mitään "uutta ja tunnistamatonta" elinkaarensa aikana.

NykyAP ei toki ole täydellinen ja vaatii ihmistä tueksi kuten ohjeistetaankin. Valvotusti kuitenkin erittäin hyvä ajoavustin jo nyt. NykyAP softan kehitys lienee jäissä FSD beta kehityksen takia - mikä ihan ymmärrettävää kun täys rewrite on tehty, joka on taas merkittävästi kyvykkäämpi kuin vanha (kunhan saadaan koulutettua neuroverkko). Jos muistatte miten nykyinen NOA parani koulutusjaksonsa aikana niin odotan mielenkiinnolla fsd beta laajentumista. :)

Sitä miten kaukana ollaan oikeasti toimivasta ja luotettavasta fsd:stä ei taida kukaan tietää ja asiaa on hyvin vaikea arvioida kun kehitys ei ole lineaarista. Datamäärä kasvaa tällä hetkellä exponentiaalisesti autokannan mukana ja jos softapuoli on kunnossa (lokaali maksimi riittävän korkealla) niin periaatteessa "riittävä taso" voi tulla yllättävän nopeasti. Jokaisella softa/rautaversiolla on oma "lokaali maksimi" - teoreettinen maksimi suorite mitä ei voi ylittää - kysymys on vain siitä että onko tämä piste riittävän korkealla turvalliseen ajosuoritteeseen 99,999999% tapauksista ja montako ysiä lopulta tarvitaan...

Hardwaresta sen verran, että softalla voidaan vielä tehdä todella paljon ennen kuin raudan rajat tulee vastaan. Se riittääkö nykyrauta - emme tiedä - aika näyttää. Esim, jos varjossa ei ole dataa, tarkistetaan onko kohdalta dataa joitain sekunteja sitten kuvatussa datassa ja kaivetaan se muistista. Tai pinotaan muutamia frameja päällekkäin -> nostetaan kohinasta signaalia. Kameroilla on lisäksi jonkin verran päällekkäisyyttä esim eteenpäin on ultrawide ja normilinssi, onko kummassakaan luettavaa dataa kohteesta jne. Tämä siis ihan ajatuksen virtaa. :)

Siis eikös nuo molemmat oikeastaan pidä paikkaansa. Eli neuroverkko oppii itse syötetystä datasta ja jotta se voi oppia on data sille koottava ja syötettävä. ;)

Meillä suomessa on vielä legacy stack autoissa ja sitä ei ole edes suunniteltu kaupunkiliikenteeseen ja parkkipaikoille joten ei kannata sen osalta olla yllättynyt ettei kaikkea tunnista.

Loppukaneettina siis se että kyseessä on kehittyvä ja muuttuva asia. Tilanne paranee kokoajan ja vuoden päästä tilanne voi olla jo ihan eri. Tätä ei voi sanoa Legacy OEM tuotteista.
Tällä hetkellä ollaan jossain älykkään kaistavahdin ja adaptiivisen vakkarin tasolla NykyAP:ssa ja siinä roolissaan se toimii jo hyvin ja helpottaa kaupunkien välisiä siirtymiä merkittävästi.
Kai ymmärrät, että millään AP:n neuroriverkolla ei ole mitään tekemistä auton hätäjarrutusjärjestelmän kanssa? Sen tulisi jarruttaa aina kun eteen ilmestyy jotain oli se eläin tai ihminen. Tähän ei mikään neuroniverkon koulutusta tarvita. Auto lyö jarrut lukkoon kun edessä on jotain.
Phantom brake ja tutkakaiut on nyt aivan bullshittiä. Ei ole mitään tutkakaikua, Teslana kamera vaan sattuu näkemään sen sillan varjon ja luulee sitä esteeksi tai autoksi. Se on jo nähty ja kerrotty näillä Tesla Vision autoilla, koska tekevät sitä samaa phantom brakea.
Jos katsot kameran kuvaa ja otat siitä still kuvan, sinä näet auton jossa varjoa. Tesla ei näe, se näkee vain auton jonka ympärille piirretty neliö. Näitä videoita on netti täynnä josta näe miten Tesla näkee.
AP voi olla legacya tai sitten se jää tähän mitä se nyt on. En ole itse huomannut mitään muutosta viimeiseen kahteen vuoteen AP:n osalta vaan muutokset ja muut on tehty FSD:n jotta se joskus saadaan ulos ja ostajat onnelliseksi. Nyt käyttöoikeutta jaetaan ajotavan mukaan mutta sitäkin juuri lykättiin viikolla. Siellä on tilanne päällä, että FSD pitää saada ulos koska nyt on alkanut tulemaan oikeuskeikkoja, että ostajat eivät jaksa enää odottaa asiaa mistä ovat maksaneet vuosia. En usko, että FSD tulee vielä olemaan vuosiin valmis vaan siitä saadaan joku epämäärinen versio, johon voivat vedota, että ei tarvitse rahoja palautella.
 
Kai ymmärrät, että millään AP:n neuroriverkolla ei ole mitään tekemistä auton hätäjarrutusjärjestelmän kanssa? Sen tulisi jarruttaa aina kun eteen ilmestyy jotain oli se eläin tai ihminen. Tähän ei mikään neuroniverkon koulutusta tarvita. Auto lyö jarrut lukkoon kun edessä on jotain.

Mitä nopeasti googlella tutustuin niin yleisesti hätäjarrutusjärjestelmä on eri kuin jalankulkijantunnistusjärjestelmä. Näistä hätäjarrutus on ns tyhmempi ja on kehitetty ehkäisemään peräänajoja jne ja jalankulkijantunnistusjärjestelmä on sitten kehittyneempi joka tarviaa tueksi kameraa ym. Molemmat näistä on suunniteltu mataliin nopeuksiin (muutaman lähteen mukaan 40-50kmh max) ja taitaa toimia aika vaihtelevasti kuten yllä videolla oli. Mietin vaan Teslan tapauksessa jos ei ole tutkaa jenkkiautoissa niin lienee ainoa vaihtoehto tehdä järjestelmä kameroilla ja neuroverkolla?

Yleisesti siis edellä puhuin AP:sta kuten varmaan huomasit.

Phantom brake ja tutkakaiut on nyt aivan bullshittiä. Ei ole mitään tutkakaikua, Teslana kamera vaan sattuu näkemään sen sillan varjon ja luulee sitä esteeksi tai autoksi. Se on jo nähty ja kerrotty näillä Tesla Vision autoilla, koska tekevät sitä samaa phantom brakea.

Kaivoin tähän vähän lisää niin ei tarvitse mutuilla silloista.



No radar autot sitten jarruttelee muista syistä, muttei silloista joita ainakin oman 2019 auton jarruttelut on 90%.
 
Mielenkiintoista, kun esimerkiksi EuroNCAP:n testeissä vastaavat järjestelmät kyllä toimii hienosti.



Samaan ja jopa parempaan lopputulokseen yltää uusimmat Yarikset, Jazzit jne.

Onhan näitä huijauksia nähty autoteollisuudessa.

Tuo lane support on mielenkiintoinen. Motarilla se on toiminut 100% mutta hitaammissa nopeuksissa vaihtelevasti eli taajama-ajot.
 
Mitä nopeasti googlella tutustuin niin yleisesti hätäjarrutusjärjestelmä on eri kuin jalankulkijantunnistusjärjestelmä. Näistä hätäjarrutus on ns tyhmempi ja on kehitetty ehkäisemään peräänajoja jne ja jalankulkijantunnistusjärjestelmä on sitten kehittyneempi joka tarviaa tueksi kameraa ym. Molemmat näistä on suunniteltu mataliin nopeuksiin (muutaman lähteen mukaan 40-50kmh max) ja taitaa toimia aika vaihtelevasti kuten yllä videolla oli. Mietin vaan Teslan tapauksessa jos ei ole tutkaa jenkkiautoissa niin lienee ainoa vaihtoehto tehdä järjestelmä kameroilla ja neuroverkolla?

Yleisesti siis edellä puhuin AP:sta kuten varmaan huomasit.
Huomaan kyllä että puhut APsta. Minä haen tässä takaa, että auton normaalit hätäjärjestelmät pitäisi toimia ilman mitään neuroniverkkojen opetuksia.
 
Siellä on tilanne päällä, että FSD pitää saada ulos koska nyt on alkanut tulemaan oikeuskeikkoja, että ostajat eivät jaksa enää odottaa asiaa mistä ovat maksaneet vuosia.
Tämä on mielenkiintoinen juttu oikeusmielessä kun autoa ostettaessahan ei ole luvattu mitään aikaa vaan aika epämääräisesti todettu että "tulevaisuudessa", aikatauluista ja tavotteista on puhunut vain Musk twitterissä. Ostettaessa ei liene ollut epäselvää että projekti on iso ja siinä on vuosien kehityskaari edessä. Jos tästä nousisi juttuja niin ymmärtääkseni Tesla voisi vaan todeta että puretaan kauppa fsd:n osalta ja palautetaan rahat. Kuinka moni ottaisi sen vaikka 2017-2019 maksetun ykköstonnin takaisin ja menettäisi sen lottokupongin jos vaikka FSD tulisikin? Ehkä muutamat, moni varmasti mieluummin jättäisi optioksi taskuun. Ja vaikka näitä palauteltaisiin/konvertoitaisiin EAP:ksi isostikkin korkojen kanssa niin puhutaan silti pienistä rahoista Teslan kassassa / rahavirroissa -> ei käytännön merkitystä yhtään mihinkään.

Enemmän olisin huolissani siitä kun fsd softaa joskus käytetään enemmän ja alkaa tapahtua vahinkoja sekä kuolemantapauksia. Miten tästä selvitään että koko autonomiaa ei kielletä kategorisesti kaikilta? Kukaan ei tiedä että olet elossa vain koska fsd pelasti sun hengen, mutta jokainen osaa laskea kuolonuhrit joita väistämättä tulee jossain vaiheessa. Ainoa keino on katsoa tilastoja onko isossa kuvassa hyötyä vai haittaa, mutta tämä ei kuitenkaan lohduta autonomian uhrien omaisia eikä estä nostamasta oikeusjuttuja (mikä toisaalta pitääkin tehdä että on kannustin vielä parantaa).

En usko, että FSD tulee vielä olemaan vuosiin valmis vaan siitä saadaan joku epämäärinen versio, johon voivat vedota, että ei tarvitse rahoja palautella.
FSD on kehittyvä tuote, ei ole heti täydellinen, eikä edes teorissa ole mahdollista heti olla. Paranee sitä mukaa mitä enemmän sitä käytetään. Ei sitä tahallaan "epämääräiseksi" tehdä.
Valmis se ei ole koskaan kyse on siitä että montako ysiä 99.9999... tarvitaan ja halutaanko siitä vielä parantaa.

(lopetan offtopikin tähän, ei liity enää suoraan autoihin)
 
Onko tuo Lane assist muuten sähköautoissa aina päällä vai onko tämänkin ominaisuuden toteutus valmistaja tai jopa mallikohtainen? Kian ladattavassa hybridissä kun se on mielestäni ihan ok että kytkeytyy päälle vasta 60km/h vauhdissa, joka aktiivisesti rajoittaa omaa ajonopeutta taajama-alueella :).

Sinänsä kiva, että tuon saa napista pois päältä kun eikös tuo tullut vakioksi uusiin autoihin EU:n alueella?
 
Onko tuo Lane assist muuten sähköautoissa aina päällä vai onko tämänkin ominaisuuden toteutus valmistaja tai jopa mallikohtainen? Kian ladattavassa hybridissä kun se on mielestäni ihan ok että kytkeytyy päälle vasta 60km/h vauhdissa, joka aktiivisesti rajoittaa omaa ajonopeutta taajama-alueella :).
Muista sähköautoista en tiedä mutta Tesloissa valmistajakohtainen.

Asetuksissa säädettävissä kolmella tavalla.
1) Kaikki pois
2) Hätäkaistallapito eli jos et koske mihinkään ja ajaudut kaistan reunaan niin kääntää takaisin kaistalle.
3) Kaistaltapoistumis "vaikeutin" eli vaikka ohjaat itse kaistaviivan yli (ilman vilkkua) niin auto ikäänkuin vastustelee ylitystä (tuntee ratissa viivan), vilkkupäällä menee sulavasti yli -> edesauttaa vilkun muistamista.
 
Ok. Vaikuttaa aika vastaavalta. Kiassa myös ohjaa takaisin ja vastustaa jos menee viivan yli ilman suuntavilkkua (antaa jonkun yksittäisen varoitusplim äänen mielestäni myös) ja samalla lailla saa pois päältä myös kokonaan. Mutta tosiaan tuo aktivoituu vasta 60 km/h nopeudessa.
 
Ok. Vaikuttaa aika vastaavalta. Kiassa myös ohjaa takaisin ja vastustaa jos menee viivan yli ilman suuntavilkkua (antaa jonkun yksittäisen varoitusplim äänen mielestäni myös) ja samalla lailla saa pois päältä myös kokonaan. Mutta tosiaan tuo aktivoituu vasta 60 km/h nopeudessa.
Aktivointinopeuteen en ulkoa osaa sanoa mitään. Pitää testata tai googlettaa. En kyllä muista että kaupungissa olisi koskaan vastaan hangannut. Voisin kuvitella että joku vastaava raja siellä on.
 
Tämä on mielenkiintoinen juttu oikeusmielessä kun autoa ostettaessahan ei ole luvattu mitään aikaa vaan aika epämääräisesti todettu että "tulevaisuudessa", aikatauluista ja tavotteista on puhunut vain Musk twitterissä.

Se riittää, koska Musk esiintyy firman edustajana (eikä ihan merkityksettömänä edustajana). Samasta syystä Musk on saanut SECiltäkin jo rangaistuksen. Eli periaatteessa oikeusjutuille olisi ollut aihetta jo vuosia, mutta ostajat on tainneet olla hieman liian fanaattisia tukijoita.

Kuinka moni ottaisi sen vaikka 2017-2019 maksetun ykköstonnin takaisin ja menettäisi sen lottokupongin jos vaikka FSD tulisikin? Ehkä muutamat, moni varmasti mieluummin jättäisi optioksi taskuun. Ja vaikka näitä palauteltaisiin/konvertoitaisiin EAP:ksi isostikkin korkojen kanssa niin puhutaan silti pienistä rahoista Teslan kassassa / rahavirroissa -> ei käytännön merkitystä yhtään mihinkään.

Jenkkien oikeusjärjestelmässä tuo voi aiheuttaa prosentuaalisen rangaistuksen helposti, jos katsotaan Teslan tarkoituksella harhauttaneen kuluttajia. Kyllä se alkaa tuntua kassassa silloin ja kovasti (Teslan käteisvarat ovat tippuneet tänä vuonna melkein 3mrd).

Kaivoin tähän vähän lisää niin ei tarvitse mutuilla silloista.

Kaiva tähän mielellään jonkun muun kuin Karpathyn jorinoita, niistä on faktat sen verran kaukana välillä. Hän on kuitenkin "yes-mies" Muskille, eikä ikinä uskalla sanoa että viimeiset 5 vuotta on puhunut tuubaa. Muutenhan neuroverkko oli jo valmis hänen sanojensa mukaan vuosia sitten (hän vain toistelee samoja tekstejä).

Mitä nopeasti googlella tutustuin niin yleisesti hätäjarrutusjärjestelmä on eri kuin jalankulkijantunnistusjärjestelmä. Näistä hätäjarrutus on ns tyhmempi ja on kehitetty ehkäisemään peräänajoja jne ja jalankulkijantunnistusjärjestelmä on sitten kehittyneempi joka tarviaa tueksi kameraa ym. Molemmat näistä on suunniteltu mataliin nopeuksiin (muutaman lähteen mukaan 40-50kmh max) ja taitaa toimia aika vaihtelevasti kuten yllä videolla oli. Mietin vaan Teslan tapauksessa jos ei ole tutkaa jenkkiautoissa niin lienee ainoa vaihtoehto tehdä järjestelmä kameroilla ja neuroverkolla?

Olen tänne jo aiemminkin EuroNCAPin testit laittanut, mutta käydään sitten läpi vielä uudestaan. Järjestelmä testataan 80km/h nopeuksiin asti, eli ei se mikään 40-50km/h maksimit ole. Eikä se ole muilla valmistajilla suinkaan erillinen järjestelmä, vaikka Teslalla olisi. Audilla se oli jo vuonna 2010 A8:ssa kaksi tutkaa + kamera pohjainen järjestelmä ja myöhemmät Volkswagenit ovat pitäneet saman kamera+tutka yhdistelmän näissä järjestelmissä.

Teslan järjestelmä on vain huonompi kuin "perinteisten valmistajien". Sen pitäisi tunnistaa niin autot, ihmiset, pyöräilijät kuin muutkin esteet. Audilla se ainakin sisältää myös turvavöiden esikiristimiä, kattoluukkujen ja ikkunoiden sulkemisia kuin muuta vastaavaa. Se on tarkoitettu ehkäisemään törmäyksestä syntyviä vammoja jos järjestelmä ei kykene estämään törmäystä. Kuten videolta näkyi, Teslan järjestelmä ei kyennyt suojaamaan matkustajia.

"Vision only" on vain Karpathyn ja Muskin puheissa kaikista paras. Cool-aidia ei kannata ihan liikaa juoda vaikka se hyvältä maistuu.
 
Miksi autopilotilla ajaessa auto välillä automaattisesti muuttaa nopeutta liikennemerkkien mukaan ja välillä ei? Auto kyllä tunnistaa merkit aina ja ruudulla näkyy oikea nopeus. Buginen softa vai onko tossa joku logiikka?
 
Miksi autopilotilla ajaessa auto välillä automaattisesti muuttaa nopeutta liikennemerkkien mukaan ja välillä ei? Auto kyllä tunnistaa merkit aina ja ruudulla näkyy oikea nopeus. Buginen softa vai onko tossa joku logiikka?

Jos uudempi Tessu niin karttadata pohjalla ylittää kyltistä luetun prioriteettinä.
Joku tällainen ristiriita siin oli.
 
Jos uudempi Tessu niin karttadata pohjalla ylittää kyltistä luetun prioriteettinä.
Joku tällainen ristiriita siin oli.

Jos näytöllä on oikea nopeus niin silloin auto on sen sisäistänyt lähteestä riippumatta. Mutta nyt taitaa olla kyseessä se että auto ei aina sopeuta vauhtia näytöllä olevan nopeuden mukaan.
 
Liittyy jotenkin oudolla tapaa myös tiehen. Motarilla ei vaihda tätä vaikka nopeusmerkki muuttuu ja tieto luetaan oikein. Sitten taas normaalilla 80km/h tiellä taas vaihtuukin nopeus merkkien mukaan aina siihen mitä luetaan.

Lasken tämän itse enemmän bugisen softan/valintojen valintaan että ei saa valita haluttua asetusta/toimintaa. Sama koskee tätä kun haluaisin sallia X nopeuden ylityksen mutta kuitenkin sen että vakiona mennään liikennemerkin mukaan mutta halutessa saisin sallia ylityksen. Tämä ei onnistu. Vaan laskee nopeuden päälle ylityksen aina.
 
Liittyy jotenkin oudolla tapaa myös tiehen. Motarilla ei vaihda tätä vaikka nopeusmerkki muuttuu ja tieto luetaan oikein. Sitten taas normaalilla 80km/h tiellä taas vaihtuukin nopeus merkkien mukaan aina siihen mitä luetaan.

Motarilla ei ole tarkoituskaan reagoida nopeusrajoituksiin
 
Liittyy jotenkin oudolla tapaa myös tiehen. Motarilla ei vaihda tätä vaikka nopeusmerkki muuttuu ja tieto luetaan oikein. Sitten taas normaalilla 80km/h tiellä taas vaihtuukin nopeus merkkien mukaan aina siihen mitä luetaan.

Lasken tämän itse enemmän bugisen softan/valintojen valintaan että ei saa valita haluttua asetusta/toimintaa. Sama koskee tätä kun haluaisin sallia X nopeuden ylityksen mutta kuitenkin sen että vakiona mennään liikennemerkin mukaan mutta halutessa saisin sallia ylityksen. Tämä ei onnistu. Vaan laskee nopeuden päälle ylityksen aina.
Tuntu että 80 ja 60 välillä vaihteli aika hyvin, mutta 80 ja 100 välillä paljon heikommin. Sitten tuli kans pari jotain ihan ihme nopeuden pudotusta 100->50 kohdassa jossa nykyään on 100 rajoitus mutta vuosi sitten oli pitkä työmaa ja 50 lätkä. Työmaa-aikaiset liikennemerkit on poistettu mutta jostainsyystä karttadataan ne jääny
 
Motarilla ei ole tarkoituskaan reagoida nopeusrajoituksiin
Tiedän mutta silti tyhmää että tälle ei saa aktivointia seurantaa. Kuitenkin lukee ne merkit ihan oikein poislukien leditaulut.
Tuntu että 80 ja 60 välillä vaihteli aika hyvin, mutta 80 ja 100 välillä paljon heikommin. Sitten tuli kans pari jotain ihan ihme nopeuden pudotusta 100->50 kohdassa jossa nykyään on 100 rajoitus mutta vuosi sitten oli pitkä työmaa ja 50 lätkä. Työmaa-aikaiset liikennemerkit on poistettu mutta jostainsyystä karttadataan ne jääny
Joo tätä tapahtuu. Toki tähän vaikuttaa mikä rauta myös koneessa. Hw3 vai hw2.5.

Itse ainakin toivoisin että ajetaan merkin nopeutta ja tarvittaessa voisi ylittää sen jos haluaa.
 
Tämä on mielenkiintoinen juttu oikeusmielessä kun autoa ostettaessahan ei ole luvattu mitään aikaa vaan aika epämääräisesti todettu että "tulevaisuudessa", aikatauluista ja tavotteista on puhunut vain Musk twitterissä. Ostettaessa ei liene ollut epäselvää että projekti on iso ja siinä on vuosien kehityskaari edessä. Jos tästä nousisi juttuja niin ymmärtääkseni Tesla voisi vaan todeta että puretaan kauppa fsd:n osalta ja palautetaan rahat. Kuinka moni ottaisi sen vaikka 2017-2019 maksetun ykköstonnin takaisin ja menettäisi sen lottokupongin jos vaikka FSD tulisikin? Ehkä muutamat, moni varmasti mieluummin jättäisi optioksi taskuun. Ja vaikka näitä palauteltaisiin/konvertoitaisiin EAP:ksi isostikkin korkojen kanssa niin puhutaan silti pienistä rahoista Teslan kassassa / rahavirroissa -> ei käytännön merkitystä yhtään mihinkään.

Enemmän olisin huolissani siitä kun fsd softaa joskus käytetään enemmän ja alkaa tapahtua vahinkoja sekä kuolemantapauksia. Miten tästä selvitään että koko autonomiaa ei kielletä kategorisesti kaikilta? Kukaan ei tiedä että olet elossa vain koska fsd pelasti sun hengen, mutta jokainen osaa laskea kuolonuhrit joita väistämättä tulee jossain vaiheessa. Ainoa keino on katsoa tilastoja onko isossa kuvassa hyötyä vai haittaa, mutta tämä ei kuitenkaan lohduta autonomian uhrien omaisia eikä estä nostamasta oikeusjuttuja (mikä toisaalta pitääkin tehdä että on kannustin vielä parantaa).


FSD on kehittyvä tuote, ei ole heti täydellinen, eikä edes teorissa ole mahdollista heti olla. Paranee sitä mukaa mitä enemmän sitä käytetään. Ei sitä tahallaan "epämääräiseksi" tehdä.
Valmis se ei ole koskaan kyse on siitä että montako ysiä 99.9999... tarvitaan ja halutaanko siitä vielä parantaa.

(lopetan offtopikin tähän, ei liity enää suoraan autoihin)

December 2015: "We're going to end up with complete autonomy, and I think we will have complete autonomy in approximately two years." -


Elon Musk Says Tesla Vehicles Will Drive Themselves in Two Years


January 2016: "In ~2 years, summon should work anywhere connected by land & not blocked by borders, eg you're in LA and the car is in NY" -


Elon Musk on Twitter




June 2016: "I really consider autonomous driving a solved problem," he said. "I think we are probably less than two years away." -


Two years until self-driving cars are on the road – is Elon Musk right?


March 2017: "I think that is about two years" -


Transcript of "The future we're building -- and boring"

Tuossa on vaan osa valheista...


Siitä vähän lisää.

2021 lähestyy loppuaan ja yksikään Tesla ei ole ajanut Losista Nykiin ilman kuskia.

Ennen vanhaan kaveri olisi häkissä istumassa arvopaperirikoksista, mutta nykyään saa aika vapaasti lupailla aikakoneita, itsestään ajavia autoja ja veritippakoneita. Eikä mitään mitään tapahdu.
 
Ennen vanhaan kaveri olisi häkissä istumassa arvopaperirikoksista, mutta nykyään saa aika vapaasti lupailla aikakoneita, itsestään ajavia autoja ja veritippakoneita. Eikä mitään mitään tapahdu.

En nyt sanoisi että Elizabeth Holmes ihan kuivilla on veritippakoneistaan..
 
Kuinka paljon tuota videota on sitten hidastettu? Tuossahan on vaikka kuinka paljon aikaa.

No joo joku ~46 framen ajan se oli viivan yli eli 1.5-2s(?) Olisihan siinä aikaa ollut. Alussa tosin vain hyvin pieni osa elukasta oli viivan yli, tiedä sitten johtuuko siitä että se ota huomioon tai näe niin pientä profiilia. Mutta etenkin jos tämä oli normi AP niin en muuta odottaisikaan. FSD:n sitten pitää osata havaita elukat ja osata ennakoida että se voi sieltä hypätä eteen. Mutta sitä ei ole edes olemassa joten aika meh keissi.
 
Teslan shareholder meetingi oli eilen.
Jos oikein ymmärsin Semi ja CT tuotanto siirtyy -23. Uusi 4680 akullinen model Y pitäisi tulla tuotantoon kuitenkin ensi vuonna, ilmeisesti Austinissa ensin. Tulee kuitenkin jotain pihalle jo tänä vuonna niin sitten varmaan 2170 akuilla.
EI oikein mitään uutta mullistavaa.
 
Teslan shareholder meetingi oli eilen.
Jos oikein ymmärsin Semi ja CT tuotanto siirtyy -23. Uusi 4680 akullinen model Y pitäisi tulla tuotantoon kuitenkin ensi vuonna, ilmeisesti Austinissa ensin. Tulee kuitenkin jotain pihalle jo tänä vuonna niin sitten varmaan 2170 akuilla.
EI oikein mitään uutta mullistavaa.
Ehkä pääkonttorin siirto Teksasiin veroja pakoon oli ihan mullistavaksi laskettu uutinen? Kalifornia kuitenkin kaatanut rahaa oikealta ja vasemmalta, ja vastineeksi Tesla nostaa kytkintä :rofl2:
 
Teslalla on varmasti tajuttu, että FSD:n suhteen ei kannata luvata yhtään mitään…
 
Eikö kolmosta saa vain tällä hetkellä tilattua peräkoukulla, vai eikö ole ennenkään saanut?

Aiemmin mietin ettei tuolle mitään tarvetta olisi, mutta nyt on alkanut löytyä syitä enemmänkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 740
Viestejä
4 494 424
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom