Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Alkaa nykyinen auto käydä turhan kalliiksi pitää, 25tkm/v ja kulutus 10l/100km. Duunissa voin ladata ilmaiseksi.
Onkohan Teslan laatu parantunut eli uskaltaako kolmosta tilata? Koskas Saksan tehtasta alkaa pukkaa autoa?

Saksasta tulee Model y:tä ehken Q4 pieniä määriä, Q1 paremmin. Model 3:set (ja Y:t) tulee tällä hetkellä Kiinan tehtaalta ja niiden osalta on todettu laadun olevan hieman Jenkkejä edellä. Kannattaa Tesla laadussa muistaa että vain ne kellä on jotain metelöi ja ne tuhannet ja sadat tuhannet millä on ok eivät paljon netissä itke. Itselläkin 2019 M3 ja ei moitittavaa kasauslaadussa - tai muussakaan. Tällä hetkellä huomioitava lähinnä huollon jonot, mutta siihen on tulossa parannusta lähiaikoina. Clubin puolella tais olla juttua että pari uutta huoltopistettä työnalla ja tuloillaan kun autokanta kasvaa.
 
Alkaa nykyinen auto käydä turhan kalliiksi pitää, 25tkm/v ja kulutus 10l/100km. Duunissa voin ladata ilmaiseksi.
Onkohan Teslan laatu parantunut eli uskaltaako kolmosta tilata? Koskas Saksan tehtasta alkaa pukkaa autoa?
Model 3 laatu on myöskin mielestäni parantunut 2021 faceliftin myötä viimeistään, kävin kesällä koeajamassa niin paljon eri vuosimallien malleja että en usko olevan pelkkää placeboa. Jostain maalin kovuudesta en tiedä, mutta yleinen laatuvaikutelma on jo jees. Itsellä huomenna Model 3 luovutus, päätin ostaa uutena
 
Kuinka pitkä oli toimitusaika? Varasin koeajon.
Tilasin tuossa reilu viikko sitten, marras/joulukuun taitteeseen näillä näkymin seuraava erä. Vielä ei ole tarkkaa toimituspäivää ilmoitettu itselle. Sivut tietysti näyttävät vielä marraskuuta itselle :)

Mutta oli tämä facelift jo ihan kohtuullisen hiljainen. 19" rengastuksella oli samana päivänä koeajettua Enyaqia huomattavasti hiljaisempi, sanoisin että aika samaa tasoa kuin bmw 3 sarja rengasmelun osalta
 
Eikä teslalla ole 8 kameraa ja ympärinäkymä? Ainakin mä käsitin ai-päivän esityksistä, että se niiden iso FSD innovaatio oli kameroiden fuusioiminen yhdeksi 360 virtuaalikameraksi.

Ei ole ei (näköjään tää foorumisofta aina välillä unohtaa kertoa ties mistä threadista uudet viestit). Muilla valmistajillahan on kyllä 360 kameramallinnuksia ollut ties kuinka pitkään, mutta Teslahan ei tuota tue.

Siihen on kyllä ihan raudallinenkin syy, Model 3 ei näe etupuskurien vasemmalle ja oikealle ollenkaan. Etukamera näkee kyllä eteenpäin, mutta ne sivulla olevat kamerat on liian kaukana, eli tuohon tulee blind spot. Sen näkee siitäkin kun Model 3 yrittää FSD:llä mennä kohti risteystä, se joutuu menemään todella pitkälle sinne risteykseen (jos siinä on jotain edessä) jotta se näkee sivuille. Eli se ei kykene auton keulan kohdalta näkemään ollenkaan sivuille. Se on aika valtava puute näkökyvyssä.

Mitä taas tulee kameroiden laatuun, niin kuten jo aiemminkin postasin, ne ovat surkeata kuraa pienillä sensoreilla. Niiden kyky erotella kirkkaita ja harmaita alueita samaan aikaan on todella heikko, eivätkä ne ota paljoakaan valoa sisään. Vastaavat siis jotain muutaman vuoden ikäistä 50€ puhelinta kamerasensorien osalta. Jokainen tietää miten hyvää kuvaa sellaisesta saa. Linssien osalta taitaa myös kyseessä olla kiinteä tarkennus, eli kamerat eivät näe tarkasti koko alueelle (joko näkevät heikosti kaikkialle, tai hyvin vain yhteen kohtaan).

Paljon on siis raudassakin vielä petrattavaa. Kyllähän sen noista Teslan depth-mapeistakin näkee (joita autosta on saatu irti greenin toimesta), ettei ennustaminen kovinkaan pitkälle etäisyyksien suhteen onnistu luotettavasti, vaan siellä on selvästi puutteita tietyillä alueilla. Sillan alikulku voi pysyä haasteellisena vielä pitkään jos muuten on kirkasta, kameran erottelukyky kun loppuu.
 
Alkaa nykyinen auto käydä turhan kalliiksi pitää, 25tkm/v ja kulutus 10l/100km. Duunissa voin ladata ilmaiseksi.
Onkohan Teslan laatu parantunut eli uskaltaako kolmosta tilata? Koskas Saksan tehtasta alkaa pukkaa autoa?
En tiiä, mutta ite tilasin(kk sitten) uuden sr+ kolmosen. Kiinasta tulevissa on ollut laatu kohdillaan, ja uusi akusto kiinnostelee kanssa kun ei ole niin nirso sen lataamisen kanssa. Eli manuaalinkin mukaan vähintään kerran viikossa pitäisi vedellä 100%, vaikka ei sitä tarvitsekkaan. Noh katellaan mitä tulee :rofl2: Oma käyttö lähinnä kaupunkia, ja mökkille ajoa 10-15tkm/vuosi, sekä lasten kuskaamista harrastuksiin.
 
Teslahan ei tuota osaria tarjoa vaan sen tarjoa kolmannen osapuolen firma, autohan on heidän omistama kunnes se on maksettu. Maksaja on vain käyttäjä.
No sitten palataan aiempaan kysymykseen. Mitä käy jos vaikka olisin maksanut jo puolet ja sitten loput ei onnistuisikaan? Jotenkin en usko että osittain maksamani auto vaan häviää pihasta ja siinä kaikki.
 
No sitten palataan aiempaan kysymykseen. Mitä käy jos vaikka olisin masanut jo puolet ja sitten loput ei onnistuisikaan? Jotenkin en usko että osittain maksamani auto vaan häviää pihasta ja siinä kaikki.
Ensin tulee viestiä, että mikä juttu ja muistutukset. Sitten perintä, oikeuskeissi ja sitten voivat hakea auton pois.
 
Ensin tulee viestiä, että mikä juttu ja muistutukset. Sitten perintä, oikeuskeissi ja sitten voivat hakea auton pois.
Oikeuskeissi?

Jos ei sitä olisi varaa pitää niin tietenkin vaan antaisin siinä kohtaa auton takaisin. Mikä tämä oikeuskeissin funktio tässä kuviossa mahtaa olla?
 
Oikeuskeissi?

Jos ei sitä olisi varaa pitää niin tietenkin vaan antaisin siinä kohtaa auton takaisin. Mikä tämä oikeuskeissin funktio tässä kuviossa mahtaa olla?
Se on Suomessa oleva tapa, että saa haasteen, joka oikeuttaa myyjän hakemaan auton pois ja ostaja saa maksuhäiriömerkinnän.

Edit.

Tosin voi olla sopimuspapereissa myös tämä teksti
myyjä on pidättänyt itselleen joko
oikeuden esineen takaisin ottamiseen, jos ostaja laiminlyö hänelle sopimuksesta johtuvan velvollisuuden täyttämisen (takaisinottoehto), tai
omistusoikeuden esineeseen siihen asti, kun koko kauppahinta tai ainakin määrätty osa esineen luovuttamisen jälkeen erääntyvistä maksueristä on suoritettu (omistuksenpidätysehto)

Eli tuon perusteella voisivat hakea auton vain pois.
 
Se on Suomessa oleva tapa, että saa haasteen, joka oikeuttaa myyjän hakemaan auton pois ja ostaja saa maksuhäiriömerkinnän.
Ok. Kuulostaisi pirusti järkevämmältä tuollaisessa kohtaa että ottaisivat vaan auton takaisin ja palauttaisivat siitä maksetut rahat - arvonalenema ja vaikka se mitä liisaukseen olisi mennyt.

Ehkei kannata sitten ostaa teslaa jos tiedät että juuri sen kanssa on tämmöinen menetelmä käytössä.

Muutenkin luulisi halvemmaksi vaihtoehdoksi sen että kävisin vaan itse palauttamassa auton tai oikeuttaisin hakemaan sen.

Outoa meininkiä.
 
Ok. Kuulostaisi pirusti järkevämmältä tuollaisessa kohtaa että ottaisivat vaan auton takaisin ja palauttaisivat siitä maksetut rahat - arvonalenema ja vaikka se mitä liisaukseen olisi mennyt.

Ehkei kannata sitten ostaa teslaa jos tiedät että juuri sen kanssa on tämmöinen menetelmä käytössä.
Jos jätät osarin maksamatta, niin et siitä mitään rahoja saa takaisin. Saat vain laskun perään, että nämä pitää maksaa ja tässä korot päälle.
Tässä esim. Santanderin ja kohta 10.
 
Jos jätät osarin maksamatta, niin et siitä mitään rahoja saa takaisin. Saat vain laskun perään, että nämä pitää maksaa ja tässä korot päälle.
Tässä esim. Santanderin ja kohta 10.
Siinä olisikin jännä paikka kun plaidista olisi maksamatta enää viimeinen erä ja se jäisi satasen vajaaksi, niin menettäisi kaikki siihen asti maksamansa rahat.

Oletkohan ymmärtänyt asian itse ihan nappiin?
 
Jos jätät osarin maksamatta, niin et siitä mitään rahoja saa takaisin. Saat vain laskun perään, että nämä pitää maksaa ja tässä korot päälle.
Tässä esim. Santanderin ja kohta 10.

Joo, jos ei osarien maksut nappaa niin eteenpäinhän se menee. Yks tapaus tulee mieleen, ostettu vähän liian kallis auto. Se sitten kännissä huhujen mukaan mettään, korjattu kuntoon. Liikettä ei kiinnostanut ostaa millään hintaan mällättyä myytäväksi, huutokaupoille meni ulosoton toimesta.

Siinä olisikin jännä paikka kun plaidista olisi maksamatta enää viimeinen erä ja se jäisi satasen vajaaksi, niin menettäisi kaikki siihen asti maksamansa rahat.

Oletkohan ymmärtänyt asian itse ihan nappiin?

Joo. Jos tulee ongelmia maksuissa, niin yhteyttä rahoitukseen ja yrittää sopia jotain, muuten se on heippa vaan.
 
Siinä olisikin jännä paikka kun plaidista olisi maksamatta enää viimeinen erä ja se jäisi satasen vajaaksi, niin menettäisi kaikki siihen asti maksamansa rahat.

Oletkohan ymmärtänyt asian itse ihan nappiin?
Tämmöistä se on. Miksi heidän pitäisi palauttaa rahat jos et pysty maksamaan laskuja? He ovat kuitenkin rahoittaneet oston ja ostaneet auton, jota osarinottaja maksaa heille takaisin.
 
Jos rahat ei riitä osamaksun maksamiseen, niin lienee yleensä mahdollista sopia rahoitusyhtiön kanssa, että auto myydään. Tällöin rahoitusyhtiö saa auton myynnistä sen osuuden, mikä lainasta on jäljellä ja loput jää itselle. Toki tämä pitää tehdä ajoissa kun näyttää siltä, että autoa ei ole enää varaa pitää.

https://autobotti.fi/artikkeli/rahoitetun-auton-myynti
 
Jos rahat ei riitä osamaksun maksamiseen, niin lienee yleensä mahdollista sopia rahoitusyhtiön kanssa, että auto myydään. Tällöin rahoitusyhtiö saa auton myynnistä sen osuuden, mikä lainasta on jäljellä ja loput jää itselle. Toki tämä pitää tehdä ajoissa kun näyttää siltä, että autoa ei ole enää varaa pitää.

https://autobotti.fi/artikkeli/rahoitetun-auton-myynti
Kiitoksia, tämä oli hyödyllinen vastaus. Kiinnostaa toki että päteekö juurikin myös Teslan sivuilta saatavalla sopparilla.
 
Ok. Kuulostaisi pirusti järkevämmältä tuollaisessa kohtaa että ottaisivat vaan auton takaisin ja palauttaisivat siitä maksetut rahat - arvonalenema ja vaikka se mitä liisaukseen olisi mennyt.

Ehkei kannata sitten ostaa teslaa jos tiedät että juuri sen kanssa on tämmöinen menetelmä käytössä.

Muutenkin luulisi halvemmaksi vaihtoehdoksi sen että kävisin vaan itse palauttamassa auton tai oikeuttaisin hakemaan sen.

Outoa meininkiä.
Rahoituksen ehdot selviävät sopimuksesta, ei rahoituksen myöntäjällä ole useinkaan mitään hinkua ottaa jotain autoja itselleen.

Leasing soppari olisi varmaankin parempi sinulle niin aina voisi sitten palauttaa auton jos ei olekkaan varaa maksaa tai ei muuten halua autoa pitää. Tuossa kun et milloinkaan omista sitä autoa vaan tavallaan vuokraat sitä. Toki tämä on usein kalliimpi tapa koska vuokraajan pitää ottaa autoja takaisin ja keksiä niille jotain muuta käyttöä kun taas myyjän osalta homma on taputeltu kun auto on myyty eikä tarvitse ottaa sitä koskaan enää takaisin riesaksi.

Rahoitus ja auto ei liity toisiinsa välttämättä ollenkaan, rahoitus on vaan laina jonka vakuutena voisi olla jotain muutakin kun se auto. Auto toki vielä helppo tapaus kun sen voi palauttaa, mutta jos otat lainaa vaikka kylpyhuoneremonttiin ja et voi maksaa niin paha palauttaa niitä laattoja ja hanoja jotka on jo asennettu.
 
Leasing soppari olisi varmaankin parempi sinulle niin aina voisi sitten palauttaa auton jos ei olekkaan varaa maksaa tai ei muuten halua autoa pitää. Tuossa kun et milloinkaan omista sitä autoa vaan tavallaan vuokraat sitä.
Leasing-sopimuksesta joutuu maksamaa suht ison sopimussakon, jos sopimus puretaan kesken sopimuskauden. Eli leasing-sopimuksen purku voi tulla paljon kalliimmaksi kuin se, että on ottanut auton rahoituksella ja myy sen käypään hintaan. Mutta tämä tietysti riippuu leasing-sopimuksesta, että miten purku on siellä määritelty. Tässä yksi esimerkki (NF Fleet, Nordea):

Jos sopimus puretaan ennen sovitun vuokra-ajan päättymistä mukaan lukien mahdollinen sopimuksen jatkoaika, vuokralleottaja sitoutuu maksamaan yhtiölle koituvat menetykset seuraavasti:

a)
purkumaksu, joka on kolmekymmentä (30) prosenttia ajoneuvon palautuspäivän ja sopimuskauden päättymispäivän välisestä verollisesta vuokrasta. Korvaus on kuitenkin aina vähintään kolmen (3) kuukauden vuokraa vastaava summa;
b) mahdollisen ylikilometrikorvauksen, joka lasketaan vertaamalla ajettua kilometrimäärää sopimuksen mukaiseen kokonaiskilometrimäärään suhteessa kuluneeseen sopimusaikaan; ja
c) mahdollisen ajoneuvon kunnostuskorvauksen, joka on aiheutunut ajoneuvon saattamisesta sen ikää ja ajokilometrimäärää vastaavaan kuntoon (ks. palautustarkastusopas)
 
Ehkei kannata sitten ostaa teslaa jos tiedät että juuri sen kanssa on tämmöinen menetelmä käytössä.

Muutenkin luulisi halvemmaksi vaihtoehdoksi sen että kävisin vaan itse palauttamassa auton tai oikeuttaisin hakemaan sen.

Outoa meininkiä.
Ehkei kannata ostaa mitään sellaista jota ei ole varaa maksaa. Autokuumeen puraistessa ja taseen näyttäessä nollaa suosittelen Teslan sijasta kääntymään vaikka Dacian puoleen:
 
Ehkei kannata ostaa mitään sellaista jota ei ole varaa maksaa. Autokuumeen puraistessa ja taseen näyttäessä nollaa suosittelen Teslan sijasta kääntymään vaikka Dacian puoleen:
Saattaa kyllä olla että jos on tesla mielessä niin tuolla ei autokuume lähde mihinkään.
 
Ok. Kuulostaisi pirusti järkevämmältä tuollaisessa kohtaa että ottaisivat vaan auton takaisin ja palauttaisivat siitä maksetut rahat - arvonalenema ja vaikka se mitä liisaukseen olisi mennyt.

Osamaksuyritys ei saa hakea autoa sinulta pois ilman oikeusviranomaisen päätöstä, aivan kuten et saa hakea itse tavaraa jonka joku varasti sinulta. Sen takia mennään pidemmän kautta. Lopulta auto varmasti myydään osamaksuyrityksen toimesta. Mutta osamaksusopimuksessa et omista autoa, se on sen osamaksuyrityksen omistama, sinulla on vain hallintaoikeus siihen.
 
Onko Teslojen (model 3?) takavaloissa jonkunlainen tyyppivika? Nyt kun illat alkaneet pimentymään niin kiinnitin huomiota että todella monessa palaa tuosta kaksiosaisesta valosta vain takaluukussa oleva osa ja vähintään toinen rungonpuoleinen valo on pimeänä.
 
Onko Teslojen (model 3?) takavaloissa jonkunlainen tyyppivika? Nyt kun illat alkaneet pimentymään niin kiinnitin huomiota että todella monessa palaa tuosta kaksiosaisesta valosta vain takaluukussa oleva osa ja vähintään toinen rungonpuoleinen valo on pimeänä.
Ei ole tullu vastaan ainakaan facen tesla ryhmässä.

Kuvaa ni viisastuu?
 
Ei ole kuvaa tapauksista, mutta bongasin ensimmäisellä kerralla kaksi teslaa liikenteessä. Toisessa paloi molemmilla puolilla pelkästään kuvan ympyröity lyhempi punainen valo ja toisessa ongelmana oli vain toinen reuna. Eilen näin taas liikenteessä auton, jossa toisella puolella paloi pelkästään tuo ympyröity lyhyt lediviiva.
tesla.png
 
Ok. Kuulostaisi pirusti järkevämmältä tuollaisessa kohtaa että ottaisivat vaan auton takaisin ja palauttaisivat siitä maksetut rahat - arvonalenema ja vaikka se mitä liisaukseen olisi mennyt.

Ehkei kannata sitten ostaa teslaa jos tiedät että juuri sen kanssa on tämmöinen menetelmä käytössä.

Muutenkin luulisi halvemmaksi vaihtoehdoksi sen että kävisin vaan itse palauttamassa auton tai oikeuttaisin hakemaan sen.

Outoa meininkiä.
Kenelle sä sen auton palauttaisit? Sen auton omistaa DNB Auto Finance ja Tesla on heiltä myyntisumman jo saanut aikaa sitten. Samalla tavalla toimii ihan kaikki autorahoitukset. Jos haluat lopettaa rahoituksen kesken, pitää auto myydä parhaaksi katsomallesi taholle ja katsoa riittääkö myyntihinta kuittaamaan lainan. Jos ei riitä, ni tulee loppulasku perään. Jos taas myyntihinta on velkaa suurempi, saat loput omaan käteen.
 
Siinä olisikin jännä paikka kun plaidista olisi maksamatta enää viimeinen erä ja se jäisi satasen vajaaksi, niin menettäisi kaikki siihen asti maksamansa rahat.

Oletkohan ymmärtänyt asian itse ihan nappiin?
Kyllä. Ja jos olet itsellesi plaidin hommannut, niin kannattaa nyt niin miettiä se auto että on rahaa muuhunkin elämiseen. Noilla sun löhtötiedoilla en lähtisi vielä autokaupoille, vaan miettisin mihin on varaa ja koottaisiin ymmärtää kuinka maksut toimii.
Näitä voi myös tiedustella rahoitusyhtiöiden aspasta, niin saat aina tiukkaa faktaa pöytään.
 
Ei ole kuvaa tapauksista, mutta bongasin ensimmäisellä kerralla kaksi teslaa liikenteessä. Toisessa paloi molemmilla puolilla pelkästään kuvan ympyröity lyhempi punainen valo ja toisessa ongelmana oli vain toinen reuna. Eilen näin taas liikenteessä auton, jossa toisella puolella paloi pelkästään tuo ympyröity lyhyt lediviiva.
tesla.png
Enpä ole huomannut. Pitää tutkailla. Voihan se olla että kosteutta ja ongelmia. Ei sinällään yllätä. Yleensä on tuo takavalo kosteuden peittämänä.
 
Kyllä. Ja jos olet itsellesi plaidin hommannut, niin kannattaa nyt niin miettiä se auto että on rahaa muuhunkin elämiseen. Noilla sun löhtötiedoilla en lähtisi vielä autokaupoille, vaan miettisin mihin on varaa ja koottaisiin ymmärtää kuinka maksut toimii.
Lähtökohtaisesti on selvää että auto (ja mikä tahansa iso ostos) pitää aina ostaa siten, että autoon ja elämiseen yleisesti on varaa.

Mutta se ei silti muuta sitä, että on etukäteen syytä selvittää mitä tapahtuu jos asiat lähtevät elämässä syystä tai toisesta luisumaan huonoon suuntaan jonkin täysin odottamattoman tapahtuman seurauksena. Eli se, että nyt on varaa ei tarkoita sitä, että kannattaa lepsusti laittaa nimet sellaiseen sopimuslappuun, josta ei pääse hätätilanteessa järkevästi eroon. Siksi nämä asiat on hyvä selvittää etukäteen, että varasuunnitelma on olemassa jos asiat menee pieleen.
 
Lähtökohtaisesti on selvää että auto (ja mikä tahansa iso ostos) pitää aina ostaa siten, että autoon ja elämiseen yleisesti on varaa.

Mutta se ei silti muuta sitä, että on etukäteen syytä selvittää mitä tapahtuu jos asiat lähtevät elämässä syystä tai toisesta luisumaan huonoon suuntaan jonkin täysin odottamattoman tapahtuman seurauksena. Eli se, että nyt on varaa ei tarkoita sitä, että kannattaa lepsusti laittaa nimet sellaiseen sopimuslappuun, josta ei pääse hätätilanteessa järkevästi eroon. Siksi nämä asiat on hyvä selvittää etukäteen, että varasuunnitelma on olemassa jos asiat menee pieleen.
Tämä.

Oma plääni on et myös tyttömyyden koittaessa pirssiä pitää pystyä lyhentää. Ja muutenkin ainakin ny se 6-12kk pitäs pärjätä vaikka duuni loppus , eli puskuria pitää olla ja erä ei saa olla sellainen et heti kippaa jos talous notkahtaa.

Riskit pitää minimoida, ei toki tarkoita että pientä riskiä ei voi ota. :)
 
Lähtökohtaisesti on selvää että auto (ja mikä tahansa iso ostos) pitää aina ostaa siten, että autoon ja elämiseen yleisesti on varaa.

Mutta se ei silti muuta sitä, että on etukäteen syytä selvittää mitä tapahtuu jos asiat lähtevät elämässä syystä tai toisesta luisumaan huonoon suuntaan jonkin täysin odottamattoman tapahtuman seurauksena. Eli se, että nyt on varaa ei tarkoita sitä, että kannattaa lepsusti laittaa nimet sellaiseen sopimuslappuun, josta ei pääse hätätilanteessa järkevästi eroon. Siksi nämä asiat on hyvä selvittää etukäteen, että varasuunnitelma on olemassa jos asiat menee pieleen.
Niin, siksi sitä ei kannata mutuilla täältä foorumilta vaan kysyä suoraan yhtiöstä mistä on rahoituksen ottamassa. Jokaisella on omat tavat toimia erilaisissa tilanteissa, ja vastauksessa viittasinkin siihen että kysyjällä ei ollut ilmeisesti mitään hajua koko rahoituskuviosta jolloin entistä tarkemmin kannattaa selvittää asioita muualta(rahoitusyhtiöltä) kuin internetin foorumilta. Jos työ ja tulot on epävarmoja, niin kannattaako silloin lähtökohtaisesti edes harkita rahoitusyhtiön kautta 50 000€ autoa?
 
Kyllä. Ja jos olet itsellesi plaidin hommannut, niin kannattaa nyt niin miettiä se auto että on rahaa muuhunkin elämiseen. Noilla sun löhtötiedoilla en lähtisi vielä autokaupoille, vaan miettisin mihin on varaa ja koottaisiin ymmärtää kuinka maksut toimii.
Näitä voi myös tiedustella rahoitusyhtiöiden aspasta, niin saat aina tiukkaa faktaa pöytään.
Ajatuksena tosiaankin oli kysäistä jos vaikka tesla ketjussa olisi joku jotain tiennyt aiheesta tesla ja kun tätä yksityiskohtaa en ole sattunut missään näkemään. ;)

Laskin tosiaan että töistä pelkillä parin päivän kilometrikorvauksilla hoitelisi jo kuukausierät helposti pois. Mutta kaikkeen pitää sinänsä varautua vaikka auton hankinta ei paljoa tuloissa nyt juuri tuntuisikaan.

Mutta työtulojen määrä ei sinänsä muille kuulu ja jotenkin kummaa että sitä tarvitsee monen lähteä arvailemaan. Kysymys oli kuitenkin varsin spesifi. Sentään pari hyödyllistäkin vastausta ilmestyi, peukut niille! :)
 
aivan kuten et saa hakea itse tavaraa jonka joku varasti sinulta.
Anteeksi offtopic, mutta pakko korjata.
"Toimet [varastetun] omaisuuden takaisin ottamiseksi ovat kuitenkin itseapuna sallittuja, jos:

1) omaisuus on rikoksen kautta menetetty ja toimiin omaisuuden takaisin ottamiseksi on ryhdytty välittömästi rikoksen tapahduttua; tai

2) menetetty tai kadotettu omaisuus muissa tapauksissa otetaan takaisin siltä, joka pitää sitä oikeudettomasti hallussaan, eikä saatavilla ollut riittävää ja oikea-aikaista viranomaisapua.

Edellä tarkoitetuissa tilanteissa saa käyttää sellaisia omaisuuden takaisin hankkimiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon tapahtuneen oikeudenloukkauksen ilmeisyys sekä uhkaavan oikeudenmenetyksen suuruus ja todennäköisyys."
 
Ongelma on tuo "eikä saatavilla ollut riittävää ja oikea-aikaista viranomaisapua. ". Tästä on useampia tuomioita kun joku on hakenut pyöränsä tai vastaavan takaisin.
Pikemminkin se ongelma tulee kohdasta "siltä, joka pitää sitä oikeudettomasti hallussaan". Jos varastettu tavara on myyty eteenpäin ja ostaja ei ole mitenkään voinut tietää sitä varastetuksi, ei hallussapito tapahdu oikeudetta. On kuitenkin monia tilanteita, joissa tavaransa voi ottaa kyselemättä ja vaikka voimaa käyttäen.
 
Olisiko muiden valmistajien autot jarruttaneet?

Tuskimpa.
Videoon viitaten niin jos olisi ollut ihminen niin AP olisi jarruttanut. Perus AP softalle on opetettu ihmisen muodot ja tavalliset ajoneuvot. Muutaman kerran jarruttanut omakin auto tien sivussa poukkoileviin ihmisiin ja "hyökkyyttäviin" mopopoikiin risteyksissä.

Jostain syystä naurahdin kun kertoili tarinaa kauriille et "Im sorry" ja ite ei suostunut ottaa yhtään vastuuta :lol::cry:
 
Tuskimpa.
Videoon viitaten niin jos olisi ollut ihminen niin AP olisi jarruttanut. Perus AP softalle on opetettu ihmisen muodot ja tavalliset ajoneuvot. Muutaman kerran jarruttanut omakin auto tien sivussa poukkoileviin ihmisiin ja "hyökkyyttäviin" mopopoikiin risteyksissä.

Jostain syystä naurahdin kun kertoili tarinaa kauriille et "Im sorry" ja ite ei suostunut ottaa yhtään vastuuta :lol::cry:
Olisiko tutkan omaava Tesla jarruttanut edes vähäisen? Sehän ei erota ihmistä peurasta.
 
Onko Teslalla (tai muilla valmistajilla) infrapunakameraa ja syötetäänkö sen antamaa kuvaa neuroverkoille? Jonkinlainen pimeänäkölaitehan löytyi jo vuoden 2000 Cadillacista, mutta en muista kuulleeni että noita olisi suoraan hyödynnetty autonomisessa ajamisessa. Luulisi, että yllä olevassa peuratilanteessa joku infrapunasensori olisi ollut hyödyllinen.
 
Volvothan on 90-sarjasta lähtien reagoineet mettän öttiäisiin jalankulkijoiden ohella. :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 740
Viestejä
4 494 424
Jäsenet
74 286
Uusin jäsen
taavio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom