Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ai niinku jatkuvat softapäivitykset uusilla ominaisuuksilla tarkoittaa että ei ole halua tehdä parannuksia? Tämä oli ihan uutta infoa.
Uusia ominaisuuksia tulee mutta vanhoja ongelmia ja bugeja ei korjata. Kauhealla vauhdilla tehdään uutta ja sitten se jää vain kesken. Esim. Spotify integraatio, välietapit, kolmannen osapuolen laturit, puhelinluettelon selaus jne.

Tässä esimerkki vielä esteestä mikä on paikallaan.

Edit.
Uusi päivitys minkä tulisi huomata sireenien valot jos hälytysajoneuvo on paikallaan ja hidastaa mutta ei kuitenkaan väistä.

 
Viimeksi muokattu:
Uusin FSD beta softa tunnistaa koirat, pyörät, ihmiset jne. Vaikea uskoa etteikö sitä paikallaanolevien pylväiden, autojen jne. tunnistusta saataisi myös toimimaan.

Ihmissilmä on tarkka, mutta vain pienelle alueelle. Autolla on etuna että se näkee 360, ei väsy, nukahda, keskity takapenkillä oleviin lapsiin tai ota alkoa. Joku "kamera ei voi toimia" argumentoija voisi hakea teslan FSD pätkistä tilanteita missä kameran/sensoreiden vuoksi epäonnistuttiin. Sellaisia pätkiä löytyy helposti missä softa mokasi vaikka kameradata oletettavasti on ihan riittävän hyvälaatuista. FSD pätkiä löytyy myös yö ja auringonnousu/laskuajalta. Mulle ei ole vielä tullut FSD pätkää vastaan missä selkeästi on tilanne käsillä josta kameralla ei voi selvitä. Toki tässä puhutaan reaalimaailman FSD ajosta eikä erikoistapauksista mitä osa porukasta ei kohtaa ehkä koskaan. 99% FSD on ihan eri asia kuin 100% fsd. Teslakin tunnustaa pitkän hännän erikoistilanteissa mitä tullaan jahtaamaan vielä todella pitkään(suomen talvi)

10.1:en tänä lauantaina tuo oletettavasti moottoritiet uuden softan alle. Jos teslan suunnitelma pitää niin 11:ssa tulee parkkipaikat. 11:en joskus myöhemmin tän syksyn aikana. Uskoisin, että parkkipaikkojen toteuttaminen uudella arkkitehtuurilla tuo parannuksia staattisiin esteisiin/tiukkoihin paikkoihin.

Teslan nykysoftan heikkous on, että siellä on todella monta erilaista palasta ja jokaista käytetään eri erikoistilanteessa. Uusi FSD softa, joka yhdistää kaikki fiitsörit yhteen pinoon mahdollistanee sen, että auto toimii koherentimmin eri tilanteissa. Korjaat yhden asian niin se sama korjaus sitten pätee joka tilanteessa eikä vain moottoritiellä tai vain pikkutiellä tai vain parkkipaikalla tai vain hätäjarrutuksessa(AEB) jne.

Tesla kyllä polarisoi tunteet. Tässä keskustelussa on android vs. ios tai amiga vs. atari vs. pc-fiboja. Hankala keskustella, kun osa porukasta on tullut vain väittelemään. Vielä pahempi, jos keskustelee kuppi puol täys asetelmasta. Mieluummin olen optimistinen asioiden suhteen. Ne jutut missä kuppi on puol tyhjä jätän välistä ja keskityn positiivisempiin asioihin elämässä. Elämä on liian lyhyt vittuuntuneena olemiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Teslalla ei vain ole 360 näkymää. Muuten hyvä.

Eikä teslalla ole 8 kameraa ja ympärinäkymä? Ainakin mä käsitin ai-päivän esityksistä, että se niiden iso FSD innovaatio oli kameroiden fuusioiminen yhdeksi 360 virtuaalikameraksi. Virtuaalikameran pohjalta luodaan yhtenäinen 360 vektoriavaruus. Ajaminen tapahtuu tuossa 360 vektoriavaruudessa fsd:lla eikä yksittäisten kameroiden kuvien perusteella. Tuohon vektoriavaruuteen liittyy se miksi uusi softa voi seurata ympärillä olevia kappaleita paremmin ja miksi tutka ei ole enää teslan mielestä tarpeellinen.

Valehteleeko tesla?

Eight surround cameras provide 360 degrees of visibility around the car at up to 250 meters of range.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä teslalla ole 8 kameraa ja ympärinäkymä? Ainakin mä käsitin ai-päivän esityksistä, että se niiden iso FSD innovaatio oli kameroiden fuusioiminen yhdeksi 360 virtuaalikameraksi. Virtuaalikameran pohjalta luodaan yhtenäinen 360 vektoriavaruus. Ajaminen tapahtuu tuossa 360 vektoriavaruudessa fsd:lla eikä yksittäisten kameroiden kuvien perusteella.

Valehteleeko tesla?


Itseäkin kiinnostaisi tietää mistä löytyy ne sokeat pisteet tai sektorit? Olen vain olettanut että näkee joka suuntaan.

muoks: vai tarkoititko ettei auto näe suoraan alas kuten aidot 360 kamerat? :)
Alaspäin ei näe on selvä. Ongelmana on nämä eri kulmat eli edessä sivuille tulisi olla kamerat. Ilman näitä ei nähdä nurkan taakse. Etukamera ei näe/ties miss nokka tarkalleen menee.
 
Alaspäin ei näe on selvä. Ongelmana on nämä eri kulmat eli edessä sivuille tulisi olla kamerat. Ilman näitä ei nähdä nurkan taakse. Etukamera ei näe/ties miss nokka tarkalleen menee.

En näe tuota ratkaisemattomana ongelmana. Auton allaolevan tiedon saa kun katsoo eteenpäin ja simuloi sen pohjalta mitä on auton alla. Tyyliin, ahas, töyssy/monttu 20m(tai 50m tai 10m) edessäpäin, tällä vauhdilla ajaen x millisekuntia ja töyssy on autonalla. Ratkaisematon ongelma voi olla, jos helikopteri yrittää laskeutua ovelasti ylhäältäpäin teslan katolle. Toinen ratkaisematon ongelma on, että jos laittaa auton kiinni ja auto unohtaa mitä alla on. Mutta nämä menee sinne pitkään häntään, jotka eivät estä reaalimaailman FSD:ta missä ajetaan koti,työ, marketti, koti väliä.

Parempi 360 on pitkälti se innovaatio mikä on uuden FSD-softan kamerafuusiossa ja vektoriavaruudessa todennäköisesti ratkaistu hyvin. Wanha softa yritti ajaa yksittäisten kameroiden pohjalta, FSD ajaa eri tavalla. Siihen vanhaan ratkaisuun mä en uskonut, tähän uuteen uskon, että saavat toimimaan.

edit. Tosin se alkuperäinen pointti, ei se ihminenkään sinne auton katolle tai alle näe. Eli samanlainen ongelma tässä on ihmisen aivoissa ja teslan softalla käsissä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa ymmärtää mikä ero sillä wanhalla yksittäisten kameroiden pohjalla ajavalla lähestymistavalla ja FSD fuusio/vektoriavaruudella on niin alla linkki aikaleimalla. FSD on merkittävästi erilainen sen suhteen miten maailma nähdään. Samalla selviää se miksi teslan mielestä ei tarvi tutkaa enää. Sisältö on tekninen ja suunnattu insinööreille joita tesla haluaa rekrytä. Wanha tapa oli ihan älyttömän paljon epätarkempi niissä kohdissa, kun jokin seurattava juttu näkyi kahdessa kamerassa tai siirtyi kamerasta toiseen. Wanha tapa ei myöskään oikein soveltunut simulointiin/hakuihin/seurantaan samalla tapaa kuin uusi vektoriavaruuslähestymistapa.

 
Viimeksi muokattu:
Miksi ei tutkaa tarvittu? Sille ei ole vielä kerrottu mitään järkevää perustetta.

Se mitä tulee vektorikuvaan reaaliajassa niin Teslan demonsa ei tätä näytetty vaan se perustui videoihin ja niistä luituihin kuviin missä lidar oli tukena.
 
Miksi ei tutkaa tarvittu? Sille ei ole vielä kerrottu mitään järkevää perustetta.

Teslan väite about referoituna kuten minä sen olen ymmärtänyt. En puolustele tai väitä että on totta. Uuden 360kamerafuusion pohjalta tehty vektoriavaruus on niin tarkka ettei tutka tuo lisäarvoa. Jos tutka ja uusi vektoriavaruustoteutus ovat jostain havainnosta eri mieltä niin kumpi on oikeassa? Teslan mielestä kameroihin keskittyminen on fiksua, koska kameroiden sensorit ja algoritmit(neuroverkot) etenevät nopeammin kuin tutka/lidar sensorit/algoritmit. Kameroiden ja kamerapohjaisten algoritmien(kuten se uusi vektoriavaruus) kehitysnopeus johtaa siihen, että teslan mielestä kiistatilanteissa luotetaan enemmän kameraan kuin tutkaan. Wanha softa oli reikäinen teslankin mielestä ja kappaleiden lokalisointi ja seuranta ei toiminut tarkasti ja aiheutti ongelmia, kun jokin kappale näkyi esimerkiksi kahdessa eri kamerassa. AI-päivän esityksessä noi ongelmakohdat on hyvin esitetty ja näytetty väite siitä miten uusi implementaatio korjaa wanhan ongelmat.

Mun oletus on, että sensoreiden hinnoilla(etenkin lidar) ja tarvittavan työvoiman(insinöörit) eli rahan vuoksi teslalla on iso motivaatio yrittää perustella ja toteuttaa kamerapohjaista järjestelmää. Kuluttajahintaisessa autossa hinnalla on merkitystä. Tesla on päässyt vasta ihan hiljattain voitonpuolelle ja ei kiiku enää konkurssinpartaalla.
 
Viimeksi muokattu:
Se mitä tulee vektorikuvaan reaaliajassa niin Teslan demonsa ei tätä näytetty vaan se perustui videoihin ja niistä luituihin kuviin missä lidar oli tukena.
Lidar ei ole niissä tukena, pistepilven luo neuroverkko videokuvasta. Tästä on karpathyn 2020 esitelmässä maininta.

Tässä
 
Tesla alkaa myymään autovakuutuksia kaliforniassa. Ilmeisesti texas on seuraava markkina kalifornian jälkeen ja new york 2022. Onhan se tuokin tapa yrittää tehdä lisärahaa, JOS ei käy niin, että autot/kuskit törttöilevät ja päätyy maksamaan korvauksia enemmän kuin mitä vakuutuksista tulee rahaa sisään.



Tesla Insurance is poised to launch in Texas next month and New York in 2022, according to CEO Elon Musk, who gave additional details regarding the electric automaker’s insurance initiative on Twitter last night.
 
Tesla alkaa myymään autovakuutuksia kaliforniassa. Ilmeisesti texas on seuraava markkina kalifornian jälkeen ja new york 2022. Onhan se tuokin tapa yrittää tehdä lisärahaa, JOS ei käy niin, että autot/kuskit törttöilevät ja päätyy maksamaan korvauksia enemmän kuin mitä vakuutuksista tulee rahaa sisään.







Sille ilmeisesti on tarvetta jos kilpailijoiden hintataso on näin kova
 
Katso se uusin eikä vuoden vanhaa. Siitä on tähänkin ketjuun postattu.

Mulle on edelleen epäselvää oliko se AI päivän "lidar-skandaali" oikea juttu vai jotain samasta reiästä revittyä kuin "hämäräpuuhat" nurburgring ajassa. Nurburgring aika+video on siis nyt virallisesti vahvistettu+julkistettu ja paranoiat sen suhteen voi unohtaa

7:35.579Tesla Model S PlaidAndreas Simonsen09.09.2021video


Cayenne hieman hitaampi kuin plaid. Ihan sikanopea se cayenne suv enivei. Tosin sehän on nopein SUV niin pitääkin olla sikanopea.
7:38.925Porsche Cayenne Turbo GTLars Kern14.06.2021video
 
Mutta auto ei taida olla ihan tehdasauto kuitenkaan?

Kyllä se oli ihan pakasta vedetty tehdasauto. Aika on sähkötuotantoautojen ykkönen. Modattu auto ei olisi päässyt linkatun virallisen sähkötuotantoautotilaston kärkeen, koska modattu auto ei täyttäisi vaatimuksia jotka on listoille pääsyyn(mm. tarkkailija kyydissä, video+sensoridatat, vakioauto tehtaalta jne). Custom autoja on myös radalla ollut, mutta niiden aikoja ei ole julkaistu.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se oli ihan pakasta vedetty tehdasauto. Aika on sähkötuotantoautojen ykkönen. Modattu auto ei olisi päässyt linkatun virallisen sähkötuotantoautotilaston kärkeen, koska modattu auto ei täyttäisi vaatimuksia jotka on listoille pääsyyn(mm. tarkkailija kyydissä, video+sensoridatat, vakioauto tehtaalta jne). Custom autoja on myös radalla ollut, mutta niiden aikoja ei ole julkaistu.
Vaikka siellä oli tarkennettu että joku Track mode softassa?
 
Vaikka siellä oli tarkennettu että joku Track mode softassa?

Softasta en osaa sanoa. Kierros on kuitenkin suoritettu nurburgringin virallisten ohjeiden mukaan ja virallinen valvoja on ollut autossa mukana. Eli niiden sääntöjen puitteissa on pysytty millä saa vakioautotuloksen listoille. Auto on modaamaton eli vakiorenkaat, ei spoilereita lisätty, penkkejä revitty pois painon pudottamiseksi tms. Teslallahan on tarkoitus muokata plaid:iin alle ei katulailliset ratarenkaat, modauksia aerodynamiikkaan, paremmat hiilikuitujarrut, painoa alaspäin jne. Fyysisiä modauksia kun lähtevät tekemään niin sellaisen kärryn aikaa ei sinne tehdasautolistalle saa.

Varmaan se pelkkä luvattu paremman nopeusluokan vakiorengas parantaisi teslan aikaa ja pysyttäisiin edelleen tehdasvakiossa. Nykyrenkaathan rajoittavat maksiminopeutta minkä näkee siinä videollakin. Ehkä sellainen kovemman nopeusluokan vakiorengas ylipäänsä toimisi paremmin kovavauhtisissa mutkissa?
 
Softasta en osaa sanoa. Kierros on kuitenkin suoritettu nurburgringin virallisten ohjeiden mukaan ja virallinen valvoja on ollut autossa mukana. Eli niiden sääntöjen puitteissa on pysytty millä saa vakioautotuloksen listoille. Auto on modaamaton eli vakiorenkaat, ei spoilereita lisätty, penkkejä revitty pois painon pudottamiseksi tms. Teslallahan on tarkoitus muokata plaid:iin alle ei katulailliset ratarenkaat, modauksia aerodynamiikkaan, paremmat hiilikuitujarrut, painoa alaspäin jne. Fyysisiä modauksia kun lähtevät tekemään niin sellaisen kärryn aikaa ei sinne tehdasautolistalle saa.

Varmaan se pelkkä luvattu paremman nopeusluokan vakiorengas parantaisi teslan aikaa ja pysyttäisiin edelleen tehdasvakiossa. Nykyrenkaathan rajoittavat maksiminopeutta minkä näkee siinä videollakin. Ehkä sellainen kovemman nopeusluokan vakiorengas ylipäänsä toimisi paremmin kovavauhtisissa mutkissa?
Tuosta vain on otettu asioita esiin että ruudulla näkyy Track mode mitä ei vielä ole S:ssa vaan ehkä tulee.
 
Tuosta vain on otettu asioita esiin että ruudulla näkyy Track mode mitä ei vielä ole S:ssa vaan ehkä tulee.

Mun pointti oli, että ainakin virallisten sääntöjen puitteissa se tulos on tehty. Plaid on nyt siellä sivuilla vakiosähköautojen ennätyksenä. Lienee siellä virallisilla valvojilla samat säännöt kaikille. Ulkoapäin on niin helppo huudella kaikenlaista/ymmärtää väärin. Siellä tulosta tehdessä on se virallinen valvoja myös autossa istumassa ettei tapahdu jotain kepulipeliä kesken kierroksen. Paranoidit on paranoideja, mä olen silleen tyhmästi tehnyt, että uskon nurburgringin porukan osaavan hommansa :) Jos siellä on jotain kepulipeliä tehty niin siinä on iso motivaatio millä tahansa plaid:in käsiinsä saavalla taholla käydä todistamassa teslan tulos vääräksi ja miljoonat klikit odottavat.
 
Miksi ei tutkaa tarvittu? Sille ei ole vielä kerrottu mitään järkevää perustetta.
En tiedä onko jo linkattu, mutta alla olevassa videossa A. Karpathyn yhtenä pääteemana on nimenomaan tutkasta luopuminen. Ei tuossa varsinaisesti mitään uutta varmaan ole ja pääpointteja käytiinkin jo tuossa ylempänä läpi. Jos ette jaksa katsoa koko videota, niin oleellisimmat kohdat on n. 7:30, 10:00 ja erityisesti 22:45 ->
 
En tiedä onko jo linkattu, mutta alla olevassa videossa A. Karpathyn yhtenä pääteemana on nimenomaan tutkasta luopuminen. Ei tuossa varsinaisesti mitään uutta varmaan ole ja pääpointteja käytiinkin jo tuossa ylempänä läpi. Jos ette jaksa katsoa koko videota, niin oleellisimmat kohdat on n. 7:30, 10:00 ja erityisesti 22:45 ->

Hyvä pätkä. En ollut aikaisemmin nähnyt. Olin nähnyt vain kuvia tuosta esityksestä kuten sen nvidia pohjaisen gpu-klusterin speksit. Aikaleimasin yhden kohdan lisää missä ehkä on vastaus tutka/lidar-mysteeriin. Tesla käyttää edelleen tutkaa ja muita lisäsensoreita opetusdatan (automaattiseen) keräämiseen ja annotointiin. Haluavat erittäin tarkan tiedon opetusmateriaaliin autojen nopeuksista ja etäisyyksistä esimerkinä. Opetettu neuroverkko ei tarvi ajamiseen tutkaa. Oma käsitys on, että mitä paremmin tuo opetusdata on annotoitu niin sitä paremmin se lopputuloksena syntyä kamerapohjainen neuroverkko ajaa. Yksinkertaistettuna voi sanoa, että neuroverkolle näytetään esimerkiksi kuvia tilanteesta missä edellämenevä auto on 10m, 11m, 12m,...100m päässä edessä. Koska ne opetuskuvat ovat erittäin tarkasti annotoituja niin se lopputuloksena syntyvä autoa ajava neuroverkko osaa tunnistaa pelkästä kameradatasta erittäin tarkasti etäisyyden edessä olevaan autoon.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se oli ihan pakasta vedetty tehdasauto. Aika on sähkötuotantoautojen ykkönen. Modattu auto ei olisi päässyt linkatun virallisen sähkötuotantoautotilaston kärkeen, koska modattu auto ei täyttäisi vaatimuksia jotka on listoille pääsyyn(mm. tarkkailija kyydissä, video+sensoridatat, vakioauto tehtaalta jne). Custom autoja on myös radalla ollut, mutta niiden aikoja ei ole julkaistu.
En tiedä millä määritelmällä tuo on pakasta vedetty tehdasauto, mutta mielestäni sellaiseksi ei voi laskea autoa missä on turvakaaret, kilpapenkki vöineen, lisämittaristo ja ties mitä muuta, ei toki koske ainoastaan Teslaa vaan kaikkia muitakin. Lisäksi mistään en kyllä löytänyt myöskään mainintaa pakollisesta kyydissä istuvasta tarkkailijasta, eikä sellaista kyllä näytä noilla videoillakaan kyydissä istuvan ja mitä tulee näihin custom autoihin, niin ihan viralliselta listalta löytyy kyllä noidenkin vahvistettuja aikoja (Jos nyt modattu GT2 MR, 919 EVO ja ID.R esim. custom autoksi kelpaavat). Onhan se nopea ja muutokset toki ovat turvallisuutta varten, aikakin on ihan todellinen ja varmasti ilman huijjauksia, ei sitä käy kiistäminen, mutta turha sen tueksi on virheellisiä väittämiä keksiä. Lisäksi, pääsihän se virallisen sähkötuotantoautotilaston kärkeen, kun on ainoa auto sillä listalla, se jää nähtäväksi pitääkö paikkansa vai ei, kunhan sinne saadaan muitakin, mutta listan ainoan auton ykköspaikan juhlistaminen on mielestäni vähän turhaa.
 
En tiedä millä määritelmällä tuo on pakasta vedetty tehdasauto, mutta mielestäni sellaiseksi ei voi laskea autoa missä on turvakaaret, kilpapenkki vöineen, lisämittaristo ja ties mitä muuta, ei toki koske ainoastaan Teslaa vaan kaikkia muitakin. Lisäksi mistään en kyllä löytänyt myöskään mainintaa pakollisesta kyydissä istuvasta tarkkailijasta, eikä sellaista kyllä näytä noilla videoillakaan kyydissä istuvan ja mitä tulee näihin custom autoihin, niin ihan viralliselta listalta löytyy kyllä noidenkin vahvistettuja aikoja (Jos nyt modattu GT2 MR, 919 EVO ja ID.R esim. custom autoksi kelpaavat). Onhan se nopea ja muutokset toki ovat turvallisuutta varten, aikakin on ihan todellinen ja varmasti ilman huijjauksia, ei sitä käy kiistäminen, mutta turha sen tueksi on virheellisiä väittämiä keksiä. Lisäksi, pääsihän se virallisen sähkötuotantoautotilaston kärkeen, kun on ainoa auto sillä listalla, se jää nähtäväksi pitääkö paikkansa vai ei, kunhan sinne saadaan muitakin, mutta listan ainoan auton ykköspaikan juhlistaminen on mielestäni vähän turhaa.
Laitatko lähdettä missä kilpapenkit yms. näkyy? Saadaan jotain tolkkua tähän keskusteluun.
 
Softasta en osaa sanoa. Kierros on kuitenkin suoritettu nurburgringin virallisten ohjeiden mukaan ja virallinen valvoja on ollut autossa mukana. Eli niiden sääntöjen puitteissa on pysytty millä saa vakioautotuloksen listoille. Auto on modaamaton eli vakiorenkaat, ei spoilereita lisätty, penkkejä revitty pois painon pudottamiseksi tms. Teslallahan on tarkoitus muokata plaid:iin alle ei katulailliset ratarenkaat, modauksia aerodynamiikkaan, paremmat hiilikuitujarrut, painoa alaspäin jne. Fyysisiä modauksia kun lähtevät tekemään niin sellaisen kärryn aikaa ei sinne tehdasautolistalle saa.
Jos autossa on virisofta, jota tehtaalta ei saa tilattua, niin silloin se ei ole tehdasauto. Aika helppoa tuollaiseen Teslaan laittaa softa mikä vetää komponentit ihan äärirajoille että saa hyvän ajan radalla osaavalla kuskilla, mutta tavalliselle kuluttajalle sitä ei voi tarjota, koska paskoisivat autonsa välittömästi jos radalle menisivät.
 


Tässä, virallisella videolla näkyy kaikki mainitsemani muutokset

Kiitos! En nyt ihan selkeästi erota tuosta penkkejä ja kaaria. Softa taitaa olla kuitenkin se isoin kysymysmerkki tässä.. amerikkalaisen tyyliin taitaa riittää kun on melkein vakio ni voidaan sanoa että on aivan vakio :D vähän kuin 0-60 alle 2 sekunnin kanssa
 
Tämä ketju on kyllä yks loputon suo., Mulle riittää nurburgringin osalta, että nurburgringin heput on sen ajan hyväksyneet viralliselle listalle. Ei toi plaid edes ole absoluuttisen nopea vaikka sahkoautoksi on jees. Kai se suurin kilpailija on taycan, joka talla hetkella on marginaalisesti hitaampi kuin plaid. Softasta en edelleenkään osaa sanoa. Tuskin sitä tavisten suojelemiseksi on muutettu. Jos tavisten suojelemisesta on kyse niin se koko plaid:in 0-100km/h, 0-250km/h kiihtyvyys on naurettavan kova ja vaarallinen.

Itse en sähköautoa edelleenkään ostaisi radalle. Ennemmin vaikka se mx5:en turvakaarilla. Vähätehoinenhan se mx5:en on, mutta paljon hauskempi ajaa. Videon kun katsoo niin plaid:lla ajaminen on kuin laivalla seilaisi. Valtavan massan/renkaidenpaapomista ja hissuttelua. Voi toki olla myös alusta ottamassa vastaan renkaiden lisäksi.
 
En tiedä millä määritelmällä tuo on pakasta vedetty tehdasauto, mutta mielestäni sellaiseksi ei voi laskea autoa missä on turvakaaret, kilpapenkki vöineen, lisämittaristo ja ties mitä muuta, ei toki koske ainoastaan Teslaa vaan kaikkia muitakin. Lisäksi mistään en kyllä löytänyt myöskään mainintaa pakollisesta kyydissä istuvasta tarkkailijasta, eikä sellaista kyllä näytä noilla videoillakaan kyydissä istuvan ja mitä tulee näihin custom autoihin, niin ihan viralliselta listalta löytyy kyllä noidenkin vahvistettuja aikoja (Jos nyt modattu GT2 MR, 919 EVO ja ID.R esim. custom autoksi kelpaavat). Onhan se nopea ja muutokset toki ovat turvallisuutta varten, aikakin on ihan todellinen ja varmasti ilman huijjauksia, ei sitä käy kiistäminen, mutta turha sen tueksi on virheellisiä väittämiä keksiä. Lisäksi, pääsihän se virallisen sähkötuotantoautotilaston kärkeen, kun on ainoa auto sillä listalla, se jää nähtäväksi pitääkö paikkansa vai ei, kunhan sinne saadaan muitakin, mutta listan ainoan auton ykköspaikan juhlistaminen on mielestäni vähän turhaa.

Linkistä säännöt. Kai se tesla on ajettu sääntöjen puitteissa, kun aika on viralliseksi vahvistettu? Kai ne nurburgringin heput tietää paremmin kuin nettikansa? Elleivät sitten jätä omia sääntöjänsä valvomatta? Jos ne ei valvo kuten väittävät niin kaikki ajat ovat perseestärevittyjä. Englanniksi se oleellinen osa mun väitteeseen liittyn "attempts to clock a lap are always supervised by a notary". Tesla päätyi nimenomaan sähköTUOTANTOautolistan kärkeen, ei custom tai kisa-autolistoille. Jos sähköautoverrokkia haluaa niin porschen taycan turbo on marginaalisesti hitaampi. Jos bensiksiin haluaa verrata niin 2022 m5:en marginaalisesti nopeampi kuin plaid.

In addition to timekeeping based on calibrated measuring technology, official record attempts as well as attempts to clock a lap are always supervised by a notary. In addition to timekeeping supervision, the vehicles are scrutineered with regard to their series-production state and driver, among other things. Scrutineering regarding a vehicle’s series-production state is not required for racing cars, special vehicles and prototypes resp. concept cars.

Linkataan vielä virallinen nurburgringin tiedote asiasta. Lainauksessa on tuo valvoja(notary) asiakin uudestaan käyty läpi.

The American car manufacturer Tesla has set the official record for electric vehicles at the Nürburgring. The "Model S Plaid" circumnavigated the 20.8-kilometre Nordschleife in 7:35.579
The official Nürburgring record runs guarantee a uniform standard for the manufacturers. In general, the principle applies here: one track, one whole lap, one time - according to uniform standards. In addition to timekeeping with calibrated measuring equipment, official record attempts as well as attempts to achieve a lap time are always accompanied by a notary. In addition to monitoring the timekeeping, the vehicle is also inspected. The exact track length as well as the start and finish line are precisely defined.

Mä jätän nurburgring:sta väittelyn ja muun virallisen tiedon kanssa ristiriidassa olevan kinastelun välistä tästä hetkestä eteenpäin. Poislukien tietenkin se, jos joku onnistuu osoittamaan teslan olevan uusi theranos. Minusta tuntuu twiitit/väitteet eivät ole lähteitä sen enempää faktaa kuin litteän maapallon youtube-videot. Turha vängätä netissä, jos virallinen tieto ei kelpaa lähteeksi. Mun puolesta saa uskoa vaikka litteään maahan, jos tuntuu siltä ettei halua uskoa esim. nurburgringin työntekijöiden/prosessin integriteettiiin tai esim. karpathyn väitteitä teslan softasta. Karpathy jos valehtelee niin sen väitteet voi kuka tahansa teslaan vittuuntunut (ex)työntekijä kumota todisteiden kera. Niin helppo ymmärtää väärin, jos ei ymmärretä eroa neuroverkkojen opettamisen(konesali) ja käyttämisen(auto) välillä. Esim. tapaus lidar/tutka neuroverkkojen opetusdatan laadunparantamisessa.
 
Viimeksi muokattu:
Linkistä säännöt. Kai se tesla on ajettu sääntöjen puitteissa, kun aika on viralliseksi vahvistettu? Kai ne nurburgringin heput tietää paremmin kuin nettikansa? Elleivät sitten jätä omia sääntöjänsä valvomatta? Jos ne ei valvo kuten väittävät niin kaikki ajat ovat perseestärevittyjä. Englanniksi se oleellinen osa mun väitteeseen liittyn "attempts to clock a lap are always supervised by a notary". Tesla päätyi nimenomaan sähköTUOTANTOautolistan kärkeen, ei custom tai kisa-autolistoille. Jos sähköautoverrokkia haluaa niin porschen taycan turbo on marginaalisesti hitaampi. Jos bensiksiin haluaa verrata niin 2022 m5:en marginaalisesti nopeampi kuin plaid.
Ei tässä mitään väittelyä ole tarkoitus käydäkkään, lähinnä korjata virheelliset väittämäsi. Virallista aikaa verrataan viralliseen aikaan ja itsellä on täysi luotto siihen, että Nürburgringin henkilökunta osaa tehtävänsä ja Teslan aika on täysin validi, mutta et itse selvästikkään ole katsonut linkkiesi sisältöä sen tarkemmin, sieltä löytyviä muita virallisia videoita tai avannut noita virallisia listoja, etkä tainnut ymmärtää pointtiani, niin turha tästä on keskustella sen enempää. (Vinkkinä, sähköautojen listalla on tasan 1 auto, yhdelläkään BMW:llä ei ole ajettu virallista aikaa, Taycania EI ole listalla ja se valvoja ei istu autossa PS. Kaikki on todennettavissa itsesi linkkaamista lähteistä).

Kiitos! En nyt ihan selkeästi erota tuosta penkkejä ja kaaria. Softa taitaa olla kuitenkin se isoin kysymysmerkki tässä.. amerikkalaisen tyyliin taitaa riittää kun on melkein vakio ni voidaan sanoa että on aivan vakio :D vähän kuin 0-60 alle 2 sekunnin kanssa
Penkkiä ei tosiaan kauheasti näy, mutta reiden kohdalta näkee paljon vakio penkkiä korkeamman reunan ja kypärän edessä näkyy niskatuen etuosa, kaari taas näkyy sivuikkunassa, pehmusteen kulma siinä peilin päällä ja lisäksi välillä valo heijastuu katossa olevasta poikkiputkesta.
Ja mitä nyt näihin muutoksiin tulee niin aivan täysin ymmärrettäviä, toivottavasti yksikään yritys ei ole niin hullu, että lähtee kokeilemaan ennätystä ilman kunnollista turvavarustusta autossa, mutta ei näitä myöskään pitäisi kutsua tehtaalta suoraan radalle tuoduiksi ilman ensimmäistäkään muutosta.
 
Ei tässä mitään väittelyä ole tarkoitus käydäkkään, lähinnä korjata virheelliset väittämäsi. Virallista aikaa verrataan viralliseen aikaan ja itsellä on täysi luotto siihen, että Nürburgringin henkilökunta osaa tehtävänsä ja Teslan aika on täysin validi, mutta et itse selvästikkään ole katsonut linkkiesi sisältöä sen tarkemmin, sieltä löytyviä muita virallisia videoita tai avannut noita virallisia listoja, etkä tainnut ymmärtää pointtiani, niin turha tästä on keskustella sen enempää. (Vinkkinä, sähköautojen listalla on tasan 1 auto, yhdelläkään BMW:llä ei ole ajettu virallista aikaa, Taycania EI ole listalla ja se valvoja ei istu autossa PS. Kaikki on todennettavissa itsesi linkkaamista lähteistä).

Paras aika mikä taycan:lle tiedossa: Tesla’s Model S Plaid Just Dusted the Porsche Taycan’s Nürburgring EV Lap Record

Voi toki uskoa taycan, että menee vielä kovempaa sitten kun ajetaan virallinen aika tai sitten ei. Ei voi tietää ennen kuin porsche tekee tuloksen. BMW:n toin ihan vain sen vuoksi keskusteluun, että saa edes jotain kuvaa siitä missä nopeusluokassa tuo plaid:n aika on.

Koko paskamyrsky lähti mun tästä postauksesta käyntiin Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä . Paljon lensi paskaa tuulettimeen ennen kuin päästiin täys ympyrä ja teslan tulos sulkeutui virallisen tilaston ykköseksi. Tässä ketjussa on hyvin hankala keskustella, kun jengi tulee väittelemään. Ei edes viralliset tilastot kelpaa faktaksi.
 
Mutta vaikka tulos on hyvä ja hyväksytty se ei muuta sitä että auto ei ole tehdaskamaa. Elon itse taisi myös sitä hehkuttaa.

Softassa eli tuossa ruudussa näkyy siellä vasemma ylänurkka tuo laatikko ja on tämä joku Trackmode jota vakiossa Model S ei ole toistaiseksi saatavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se nyt ala olla jo aika selvää, että jos nyt mennään tasolla, missä auto ei aina tunnista kiinteää liikkumatonta estettä, ei ihan heti ole odotettavissa autopilottia, joka saa luvan toimia autonomisesti.

Jos autoista puhutaan ihan autoina, alkaa vaikuttaa siltä että ainakin korealaiset alkaa mennä jo Teslasta ohi.

Jos tämä olisi totta, minulla olisi paljon kandidaatteja, joihin vaihtaa. Valitettavasti ei ole, ei niin yhtikäs mitään. Softa, voimalinja, ajettavuus - kun näihin tulisikin jotain kilpailua järkevässä hintaluokassa.
 
Paras aika mikä taycan:lle tiedossa: Tesla’s Model S Plaid Just Dusted the Porsche Taycan’s Nürburgring EV Lap Record

Voi toki uskoa taycan, että menee vielä kovempaa sitten kun ajetaan virallinen aika tai sitten ei. Ei voi tietää ennen kuin porsche tekee tuloksen. BMW:n toin ihan vain sen vuoksi keskusteluun, että saa edes jotain kuvaa siitä missä nopeusluokassa tuo plaid:n aika on.

Koko paskamyrsky lähti mun tästä postauksesta käyntiin Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä . Paljon lensi paskaa tuulettimeen ennen kuin päästiin täys ympyrä ja teslan tulos sulkeutui virallisen tilaston ykköseksi. Tässä ketjussa on hyvin hankala keskustella, kun jengi tulee väittelemään. Ei edes viralliset tilastot kelpaa faktaksi.
Et nyt halua ymmärtää pointtia ja lukea niitä linkkaamiasi virallisia tilastoja ajatuksella läpi (ja katsoa videoita). En itse ainakaan ole kiistänyt, etteikö Teslan aika olisi mitenkään validi. Pointtina nyt on virheelliset väitteesi tukemaan tätä asiaa, ei se kuinka kovaa Taycan tulee ajamanaan virallisessa ajanotossaan (jos sellaisen edes tekevät).
Sanoit (kuten Musk myös) useasti auton olevan siinä kunnossa kuin ne asiakkaille myydään, mikä on virheellinen väite, yhtäkään asiakkaalle toimitettua Teslaa en ole nähnyt turvakaarilla, kahdella mittaristolla jne, jos tälläisiä toimitetaan niin myönnän mielelläni virheen. Muuttaako tämä tuloksen luetettavuuden, no ei, koska kaikilla muillakin on samat omissa virallisissa ajoissaan, mutta ei se muuta sitä faktaa, ettei tuo ole tehtaalta tullut asiakkaalle toimitettava auto, eikä sitä sellaiseksi pidä kutsua. Softaan en ota kantaa, siitä en mitään tiedä.
Toisekseen sanoit useamman kerran, että tulokset vahvistetaan autossa istuvan valvojan kera, mikä ei myöskään pidä paikkaansa. Teslankaan videolla matkustajan penkillä ei istu ketään, voidaan toki väittää, että istui takapenkillä. No voidaan myös katsoa vaikka 911 videot, ei matkustajaa, puhumattakaan 1-paikkaisista prototyypeistä. Mistä päästäänkin siihen, että sanoit custom autojen käyneen radalla mutta niiden aikoja ei olisi julkistettu, mikä on taas virheellistä koska ihan viralliselta listalta näitä löytyy, menevätkö vakioiden kategoriaan, no ei mutta on niitä silti julkistettu. Sitä en osaa sanoa sinulle, missä menee varsinainen modaamattoman ja modatun auton raja, tätä varten pitäisi saada virallinen sääntölista radalta mistä näkisi kaiken hyväksytyn.
Virallista aikaa voit spekuloida epävirallisiin niin paljon kun haluat, mutta vertailu tulee tehdä myös viralliseen aikaan niillä samoilla säännöillä joilla nuo kaikki ajetaan, jotta siinä olisi mitään järkeä. Mistä päästään siihen, että jos on ainoana autona virallisella sähköautojen listalla, niin onko se 1.sija jotenkin erityinen juuri sen ajetun ajan takia? Mielestäni ei, koska se olisi silti 1.sijalla vaikka ajaisi kierroksen 4h aikana. Mutta edelleenkin en kiistä tulosta, hieno aika Teslalta ja onnea vaan, että olivat ensimmäinen valmista jolta saatiin virallinen aika listalle, kiistän ainoastaan virheelliset väitteesi mitä et halua jostain syystä itse nähdä. Mutta itselle ainakin riittää tähän, jossei halua ymmärtää niin en sille mitään voi ja voin vetäytyä luolaani.
 
Jos tämä olisi totta, minulla olisi paljon kandidaatteja, joihin vaihtaa. Valitettavasti ei ole, ei niin yhtikäs mitään. Softa, voimalinja, ajettavuus - kun näihin tulisikin jotain kilpailua järkevässä hintaluokassa.
Softana, niin tuo käyttöliittymä ja muut, niin vaatii vielä paljon työtä. Tylsähkö se on pidemmän päälle ja bugeja löytyy.
 
Teslan "lentokoneratista" oli nyt Consumer Reportsin juttu jossa kymmenen käyttäjää testasi kyseistä rattia, siitä ei juuri positiivisia kommentteja tullut. Muutama lainaus ohessa:

"Kuljettajien kädet lipesivät ”lentokoneratin" kahvoilta, ja isot käännökset tuntuivat jopa mahdottomilta."

"Tuulilasinpyyhkijöitä, vilkkuja ja äänimerkkiä käytetään ratissa olevista säätimistä. Testikuljettajille sattui runsaasti virhepainalluksia. Käännöksissä soitettiin vahingossa torvea, laitettiin pyyhkijöitä päälle tahattomasti ja vilkutettiin väärään suuntaan sekä väläyteltiin kaukovaloja vastaantulijoille.

Monet testikuljettajat valittivat käsiensä lipeävän kahvoilta.

"Peruuttaessani käteni lipesivät ratista useita kertoja, mikä oli hämmästyttävää", sanoo Consurmer Reportsin autoinsinööri Alex Knizek."

"Ratin muodosta löytyi myös pientä hyötyä: testissä ajetussa Model S -mallissa on tuotu mittaristo perinteiselle paikalle kuljettajan eteen, ja uutuusratin ansiosta näkymä siihen on hyvä."


 
Teslan "lentokoneratista" oli nyt Consumer Reportsin juttu jossa kymmenen käyttäjää testasi kyseistä rattia, siitä ei juuri positiivisia kommentteja tullut. Muutama lainaus ohessa:

Ei kovin yllättävää sanoisin. Tuossa on lähdetty kopioimaan ratti jostain formuloista ymmärtämättä miksi se toimii niissä, eli ohjaus on niin nopea ettei otetta tarvitse koskaan muuttaa. Teslassa ei ole läheskään tarpeeksi nopea ohjaus siihen.
 
Aika erikoinen välimalli tämä että vuodeksi tulee tuollainen selkeä downgrade rattiin verrattuna. Reilu vuosi niin noitahan alkaa tulla täysin ilman rattia, FSD:n voimalla. :|
 
Nythän on julkaistu 4.1 appi ja uusi SW missä FSD beta -nappi. Nyt porukka ajelee kiltisti että saisi FSDn käyttöönsä. Katsotaan koska ensimmäinen tallaaja saa.
 
Toivottavasti ei euroopassa ikinä. Sen verran paskasti näyttää toimivan.
Ja tuo vielä että jaetaan omat ajot ja muut Teslalle mitään sen ajattelematta. Jos FSD menee tuohon niin nyt ajetaan kiltisti ja sen jälkeen miten halutaan. Toki ovat pidättäneet oikeuden poistaa beta jos mokailee.

Pitkä on vielä matka siihen kuka saa FSDn ekana ulos.
 
Osaako täällä joku arvioida, paljonko tuo ajoneuvoveron korotus vaikuttaa vuositasolla esimerkiksi Tesla Model 3 SR+:nää tai Longe Range -malliin? Nyt taitaisi vielä syyskuun puolella olla järkevää tehdä tilaus.
 
Osaako täällä joku arvioida, paljonko tuo ajoneuvoveron korotus vaikuttaa vuositasolla esimerkiksi Tesla Model 3 SR+:nää tai Longe Range -malliin? Nyt taitaisi vielä syyskuun puolella olla järkevää tehdä tilaus.
Eikös se pitänyt olla rekisteröity ennen/jälkeen 1.10. ettei se tilaaminen varmaan enää vaikuta asiaan.
 
Kukaan ei tiedä. Selviää vasta sitten 1.10. jälkeen mitkä on hinnat.

Näin tosiaan vaikutti olevan asia. Ilmeisesti tarkoitus on jyvittää tuo autoveron poiston vaikutus useammalle vuodelle ajoneuvoveron korotuksena. Näin ollen siis varsinaista rahallista hyötyä - pl. hankintahinnan alennus - ei pitkällä tähtäimellä tulisi.

Eikös se pitänyt olla rekisteröity ennen/jälkeen 1.10. ettei se tilaaminen varmaan enää vaikuta asiaan.

Tässä mietin siis Teslan olemassa olevaa varastoa, jonka tarjonta näyttikin olevan tällä hetkellä ymmärrettävästi vähissä.
 
Ei kovin yllättävää sanoisin. Tuossa on lähdetty kopioimaan ratti jostain formuloista ymmärtämättä miksi se toimii niissä, eli ohjaus on niin nopea ettei otetta tarvitse koskaan muuttaa. Teslassa ei ole läheskään tarpeeksi nopea ohjaus siihen.
Käyttöliittymä, joka on säilynyt suht samanlaisena sata vuotta, ei voi olla huono. Ratti, polkimet, viikset, vaihdekeppi, mittaristo -yhdistelmässä on varmaan paljon historian painolastia, mutta onhan sen pakko olla myös erittäin hyvä. Pientä hienosäätöä ja jotain irtiottoja tehdään välillä, mutta valtavirraksi ei ole oikein vielä muuttunut kuin se, että vaihdekepistä on automaatin myötä tullut etenevässä määrin vapaammin suunniteltava.
 
Näin tosiaan vaikutti olevan asia. Ilmeisesti tarkoitus on jyvittää tuo autoveron poiston vaikutus useammalle vuodelle ajoneuvoveron korotuksena. Näin ollen siis varsinaista rahallista hyötyä - pl. hankintahinnan alennus - ei pitkällä tähtäimellä tulisi.



Tässä mietin siis Teslan olemassa olevaa varastoa, jonka tarjonta näyttikin olevan tällä hetkellä ymmärrettävästi vähissä.

Jos olemassaolevasta varastosta ostat ni melkeen tänään, käsiraha heti maksuun ja rekisteröinti ylihuomiselle. Kantsii tosin soittaa teslalle etukäteen kerkeekö ne, teoriassa mahollista.

Tuo ajoneuvovero korottuu niin, että se maksaa 20 vuodessa menetetyn autoveron takaisin kokonaiskertymää laskettaessa. Mutta emme vielä tiedä miten se jakautuu eri autojen kesken, muuttuuko laskentaperusteet jne. Olettaisin että demarihallitus haluaa eniten nostaa veroa juuri kalliimmilla autoilla :)
 
Alkaa nykyinen auto käydä turhan kalliiksi pitää, 25tkm/v ja kulutus 10l/100km. Duunissa voin ladata ilmaiseksi.
Onkohan Teslan laatu parantunut eli uskaltaako kolmosta tilata? Koskas Saksan tehtasta alkaa pukkaa autoa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 759
Viestejä
4 495 143
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom